Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Rámcová smlouva o financování projektu název: D1 Modernizace – úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov evidenční číslo: 5211550019 v rámci Operačního programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury Článek 1 Smluvní strany Státní fond dopravní infrastruktury Sokolovská 278, 190 00 Praha 9, IČO: 70856508 zastoupený ředitelem Ing. Zbyňkem Hořelicou (dále jen „poskytovatel“) a Ředitelství silnic a dálnic ČR se sídlem Na Pankráci 56, 145 05 Praha 4 IČO: 65993390 zastoupené generálním ředitelem Ing. Janem Kroupou (dále jen „příjemce“) uzavřely níže uvedeného dne, měsíce a roku v souladu s ustanovením § 1746 odstavce 2) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku a na základě Dohody o delegování některých pravomocí a činností Řídícího orgánu Operačního programu Doprava na Zprostředkující subjekt Operačního programu Doprava (dále jen „Dohoda o delegování“), uzavřené 19. května 2015 mezi Ministerstvem dopravy jako Řídícím orgánem OPD (dále jen „Řídící 1 orgán“) a poskytovatelem jako Zprostředkujícím subjektem OPD a na základě Schvalovacího protokolu ze dne 31. července 2017 vydaného Řídícím orgánem tuto Rámcovou smlouvu o financování projektu v rámci Operačního programu Doprava z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (dále jen „Smlouva“): Článek 2 Účel Smlouvy Účelem této Smlouvy je: - vytvořit podmínky k zajištění včasných a plynulých plateb administrovaných prostřednictvím poskytovatele pro projekt v sektoru dopravy schválený Řídícím orgánem ke spolufinancování z Operačního programu Doprava (dále jen „OPD“) v rozsahu výdajů, které mají být kryty prostředky z fondů Evropské unie i v rozsahu národního financování a zajistit plnění podmínek, za kterých jsou příspěvky z OPD pro spolufinancovaný projekt poskytnuty; - zajistit provedení ust. § 2 a § 3 zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 104/2000 Sb.“); - právně a věcně vymezit mezi smluvními stranami podmínky pro výkon kontroly poskytovatele vůči příjemci při realizaci financování dle této Smlouvy; - realizovat schválený rozpočet poskytovatele ve vztahu k projektu v sektoru dopravy schválenému Řídícím orgánem ke spolufinancování v rámci OPD. Článek 3 Předmět Smlouvy Smlouva v souladu se zákonem č. 104/2000 Sb. a Dohodou o delegování upravuje práva a povinnosti mezi poskytovatelem finančních prostředků a jejich příjemcem: - při poskytování finančních prostředků k účelu vymezenému touto Smlouvou v návaznosti na Schvalovací protokol vydaný Řídícím orgánem dne 31. července 2017, č.j. 53/2017-430-PPR/3, který tvoří Přílohu č. 1 této Smlouvy a je její nedílnou součástí (dále jen „Schvalovací protokol“); - při čerpání finančních prostředků; - při kontrolní činnosti poskytovatele vůči příjemci při nakládání s poskytnutými finančními prostředky. Smlouva dále upravuje práva a povinnosti příjemce ve vztahu k Řídícímu orgánu a případně i k dalším subjektům v souvislosti se správou a řízením prostředků OPD a prostředků poskytovatele určených k financování národního podílů projektu schváleného ke spolufinancování v rámci OPD, které příjemce obdrží na základě této Smlouvy. 2 Článek 4 Účel a výše poskytnutí finančních prostředků A. Specifikace účelu: A.1. Poskytovatel poskytuje na základě této Smlouvy finanční prostředky výlučně na financování dále uvedeného projektu: název projektu: D1 Modernizace – úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov evidenční číslo projektu v MS2014+: CZ.04.2.39/0.0/0.0/15_003/0000094 prioritní osa: 2 specifický cíl: 2.1, který byl schválen k financování v rámci OPD v souladu s žádostí o podporu z fondů Evropské unie v rámci OPD (dále jen „žádost o podporu“) a s případnými doplňujícími podmínkami uvedenými ve Schvalovacím protokolu a v jeho příloze (dále jen „Projekt“). A.2. Finanční prostředky jsou poskytovány příjemci na Projekt na základě této Smlouvy v návaznosti na Schvalovací protokol, v souladu s rozpočtem poskytovatele schváleným vždy pro příslušný rok realizace Projektu. B. Specifikace výše poskytovaných prostředků: B.1. Poskytovatel poskytne na základě této Smlouvy příjemci k financování Projektu specifikovaného v odst. A.1. po celou dobu jeho realizace (tj. od data zahájení realizace Projektu uvedeného ve Schvalovacím protokolu do ukončení financování Projektu) ze svého rozpočtu finanční prostředky v rozsahu potřebném pro financování Projektu maximálně do výše: 1 187 214 287,00 Kč (slovy: jednamiliardastoosmdesátsedmmiliónůdvěstěčtrnácttisícdvěstěosmdesát- sedmkorunčeských) v členění uvedeném v odst. B.2. B.2. Financování Projektu bude poskytovatelem realizováno v členění: a) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele na předfinancování výdajů Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie: - podíl na financování (míra podpory) 83,38 % ve vztahu k celkovým veřejným způsobilým výdajům Projektu (po odečtení příjmů vytvořených Projektem); - celkem výše finančních prostředků poskytovaných pro výdaje Projektu, které mají být kryty příspěvkem z fondů Evropské unie, činí maximálně 931 150 173,20 Kč (slovy: devětsettřicetjednamiliónůstopadesáttisícstosedmdesáttřikorunčeských- dvacethaléřů); b) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele k národnímu financování Projektu: 3 - podíl na financování1 16,62 % ve vztahu k celkovým veřejným způsobilým výdajům Projektu (po odečtení příjmů z Projektu); - celkem výše finančních prostředků poskytovaných na financování národního podílu u Projektu z rozpočtu poskytovatele činí minimálně2 185 537 688,80 Kč (slovy: jednostoosmdesátpětmiliónůpětsettřicetsedmtisícšestsetosmdesátosmkorunčes- kýchosmdesáthaléřů); c) finanční prostředky poskytované poskytovatelem k úhradě nezpůsobilých výdajů Projektu: - v předpokládané celkové výši 70 526 425,00 Kč (slovy: sedmdesátmiliónůpětset- dvacetšesttisícčtyřistadvacetpětkorunčeských). B.3. Pro účely financování Projektu dle této Smlouvy se výdaje Projektu člení na: - způsobilé výdaje, tj. výdaje přímo a výhradně spojené s realizací Projektu, které jsou vynaložené na stanovený účel a v rámci období stanoveného Schvalovacím protokolem jsou v souladu s právními předpisy České republiky a s příslušnými předpisy Evropské unie, příslušným metodickým pokynem Národního koordinačního orgánu (Metodický pokyn pro způsobilost výdajů a jejich vykazování v programovém období 2014–2020) a dalšími pravidly stanovenými v metodických pokynech Řídícího orgánu, zejména s platnými Pravidly pro žadatele a příjemce zveřejňovanými na www.opd.cz (dále jen „Pravidla pro žadatele a příjemce“) a specifikovanými ve Výzvě k předkládání žádostí o podporu a souvisejících dokumentech (dále jen „Výzva“); - nezpůsobilé výdaje, tj. výdaje Projektu, které nemohou být spolufinancovány z příspěvku z Evropských fondů ve specifikaci uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce, ve Výzvě a ve finančním rozpočtu Projektu, který tvoří přílohu žádosti o podporu. B.4. Poskytování finančních prostředků z rozpočtu poskytovatele pro financování Projektu upravené touto Smlouvou je v jednotlivých letech jeho realizace prováděno na základě Smlouvy o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu poskytovatele uzavřené mezi poskytovatelem a příjemcem v souladu s rozpočtem poskytovatele schváleným pro příslušný rok realizace Projektu (dále jen „Základní smlouva“). V Základní smlouvě je obsažena specifikace výše finančních prostředků poskytovaných v daném roce pro financování Projektu v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele pro daný rozpočtový rok nebo v návaznosti na interní rozpočtové opatření (změnové řízení) poskytovatele provedené s ohledem na případné změny v Projektu nebo s ohledem na aktuální finanční potřeby Projektu ve vazbě na vlastní provádění Projektu ve vztahu k uzavřeným smlouvám se zhotoviteli Projektu. V Základní smlouvě budou upraveny i případné další podmínky financování Projektu, jejichž úprava bude aktuální a nezbytná pro financování Projektu. 1 Pokud výdaje Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie, nebudou proplaceny z prostředků Evropské unie v plné výši, bude Projekt dofinancován v potřebném rozsahu z národních zdrojů. 2 V případě snížení celkových způsobilých výdajů Projektu bude výše finančních prostředků na financování národního podílu upravena v návaznosti na výši procentuálního podílu národního financování na snížených způsobilých výdajích Projektu. 4 Článek 5 Harmonogram realizace Projektu Financování Projektu dle této Smlouvy bude zajišťováno po celou dobu realizace Projektu, přičemž se dobou realizace Projektu rozumí doba od data zahájení Projektu do konečného data způsobilosti výdajů realizovaného Projektu, stanoveného v souladu s úpravou uvedenou v Pravidlech pro žadatele a příjemce a ve Výzvě. Tato data jsou stanovena ve Schvalovacím protokolu. Realizace Projektu bude probíhat na základě harmonogramu uvedeného v příloze Schvalovacího protokolu. Data v harmonogramu odpovídají údajům ze schválené žádosti o podporu. Data harmonogramu mohou být aktualizována bez vydání změnové specifikace pouze v MS2014+ na základě žádosti o změnu předloženou příjemcem Řídícímu orgánu prostřednictvím IS KP14+. Článek 6 Prohlášení příjemce Příjemce prohlašuje, že si zřídil a má u České národní banky (ČNB) otevřen: účet č. xxxxxxxxxxxxxx vedený v Kč pro finanční prostředky určené k financování způsobilých výdajů Projektu a že veškeré způsobilé výdaje související s realizací Projektu financované z finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy bude výlučně hradit prostřednictvím tohoto účtu3, pokud v Základní smlouvě nebude dohodnuto jinak. Článek 7 Uvolňování finančních prostředků 1. Finanční prostředky určené na financování Projektu v souladu s touto Smlouvou převádí poskytovatel ze svého účtu výhradně na účet příjemce specifikovaný v článku 6 této Smlouvy na základě žádosti o platbu předloženou příjemcem v souladu s platným Metodickým pokynem finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského námořního a rybářského fondu na programové období 2014–2020 (dále jen „MPFT“) a v souladu s platnými Pravidly pro žadatele a příjemce a Pravidly pro financování programů, staveb a akcí z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zveřejněných na www.sfdi.cz. Žádost o platbu musí být opatřena elektronickým podpisem osoby oprávněné za příjemce ve věci žádosti o platbu jednat. Společně s každou žádostí o platbu (s výjimkou pouze zálohových ex- ante žádostí o platbu) předkládá příjemce průběžnou zprávu o realizaci Projektu prostřednictvím IS KP2014+, jejíž schválení Řídícím orgánem je podmínkou pro provedení platby. Poslední žádost o platbu společně se závěrečnou zprávou o realizaci Projektu je příjemce povinen předložit poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ nejpozději 30 kalendářních dnů před konečným datem způsobilosti výdajů, pokud v případě potřeby nebude s příjemcem dohodnuto jinak. 2. Poskytovatel vždy provede kontrolu věcné a finanční správnosti žádosti o platbu a kontrolu oprávněnosti fakturace. Veškeré faktury a účetní doklady, na základě kterých se platba bude realizovat, musí být dodavatelem označeny názvem Projektu 3 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před uzavřením této Smlouvy, a které budou příjemcem zpětně vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy. 5 a jeho číslem uvedeným v MS2014+. V odůvodněných případech je příjemci umožněno, aby doklady označil názvem a číslem Projektu sám před jejich uplatněním v žádosti o platbu. Celková doba administrace žádosti o platbu od data jejího obdržení poskytovatelem do data jejího schválení nepřekročí 40 pracovních dnů. V případě zjištění, že žádost o platbu má vady nebo je neúplná, poskytovatel ji prostřednictvím IS KP 2014+ vrátí příjemci a příjemce jí po opravě předloží poskytovateli znovu. Po odstranění nedostatků a předložení opravené žádostí o platbu poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ běží lhůta pro administraci žádosti o platbu od data předložení opravené žádosti o platbu od začátku s tím, že celková doba schvalování žádosti o platbu nesmí přesáhnout 90 dnů od data jejího předložení poskytovateli. Na základě provedených kontrol případně po provedení úprav dle čl. 10 této Smlouvy v návaznosti na kontrolní zjištění, schválí poskytovatel žádost o platbu a v návaznosti na to uvolní finanční prostředky na účet příjemce uvedený v článku 6. Uvolnění finančních prostředků na účet příjemce při dodržení výše uvedeného postupu bude uskutečněno nejpozději do 10 pracovních dnů od data schválení žádosti o platbu. 3. Poskytovatel uvolňuje finanční prostředky formou zúčtovatelných záloh, které lze použít pouze k úhradě výdajů Projektu v rozsahu, jak jsou uvedeny v článku 4 části B) této Smlouvy a v souladu s finančním plánem Projektu. Celkový objem záloh vyplacený příjemci v daném okamžiku nesmí překročit objem finančních prostředků dosud vyúčtovaných příjemcem a schválených poskytovatelem o více než 50 % způsobilých výdajů Projektu4. Úprava týkající se výše poskytovaných záloh a jejich zúčtování budou v jednotlivých letech financování realizace Projektu specifikovány v Základní smlouvě. 4. Poskytovatel si vyhrazuje právo v mimořádných případech platby požadované příjemcem pozastavit nebo upravit jejich výši. O pozastavení plateb nebo úpravě jejich výše a důvodech jejich pozastavení nebo úpravy jejich výši poskytovatel písemně informuje příjemce a Řídící orgán, který v případě potřeby rozhodne o délce pozastavení plateb a/nebo jejich obnovení či úpravě jejich výše. Článek 8 Podmínky čerpání finančních prostředků A) Práva a povinnosti příjemce: A.1. Příjemce se zavazuje nakládat s poskytnutými finančními prostředky s péčí řádného hospodáře, tj. zejména efektivně a hospodárně v souladu s účelem, ke kterému byly poskytnuty. A.2. Příjemce je povinen provádět úhradu veškerých způsobilých výdajů Projektu financovaného podle této Smlouvy prostřednictvím účtu uvedeného v článku 6 této Smlouvy5. Zálohově poskytované finanční prostředky nemůže příjemce v rámci svého hospodaření použít k jiným účelům, než ke kterým jsou určeny, a příjemce je povinen provést taková opatření, aby tyto finanční prostředky nemohly být dotčeny výkonem práv třetích osob. 4 V praxi lze např. poskytnout první zálohu ve výši 50% způsobilých výdajů Projektu a další zálohy poté maximálně do výše vyúčtovaných prostředků. Pokud není první záloha není poskytnuta do výše 50% způsobilých výdajů Projektu, je možné zbývající část doplatit v rámci samostatné zálohové platby nebo navýšením některé z dalších záloh nad rámec částky schváleného vyúčtování. 5 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před uzavřením této Smlouvy a které budou příjemcem zpětně vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy. 6 A.3. Příjemce se zavazuje čerpat z účtu uvedeného v článku 6 této Smlouvy z převedených finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy pouze takovou výši finančních prostředků, která souhlasí s výší vyfakturovaných nezbytně nutných nákladů, které byly účelně vynaložené při realizaci Projektu. A.4. Příjemce nesmí hradit z poskytnutých finančních prostředků poplatky za vedení bankovního účtu a poplatky za provedené bankovní služby. Příjemce tímto souhlasí, aby ČNB poskytovala průběžně poskytovateli informace o stavu finančních toků a o zůstatku na účtu uvedeném v článku 6 této Smlouvy. Příjemce je povinen peněžité plnění úrok nahrazující, pokud je dle zákonné úpravy poskytováno připsané na účtu uvedeném v článku 6 z finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy, převést na účet poskytovatele č. xxxxxxxxxxx v souvislosti s ročním zúčtováním. A.5. Příjemce je povinen vést o čerpání a užití finančních prostředků poskytnutých dle této Smlouvy průkaznou samostatnou analytickou účetní evidenci podle kap. 3.5. MPFT s vazbou k financovanému Projektu tak, aby bylo zřejmé čerpání a užití finančních prostředků v souladu s touto Smlouvou a s účelem, ke kterému jsou poskytovány a aby bylo možné vykázat zaúčtování účetních případů souvisejících s financováním Projektu ve vztahu ke všem zdrojům podílejících se na financování Projektu. Příjemce musí být schopen průkazně dokladovat dle relevantních nařízení Evropské unie při následných kontrolách a auditech všechny účetní operace související s financováním Projektu z prostředků fondů Evropské unie a zajistit jednoznačné přiřazení všech účetních položek k Projektu. Při vedení účetní evidence je příjemce povinen postupovat v souladu s platnými předpisy České republiky zejména podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. A.6. Příjemce je povinen uchovávat účetní evidenci k Projektu vedenou dle odst. A.5. a veškeré podklady, které souvisí s výdaji a audity Projektu, jako i další dokumentaci související s realizací Projektu po dobu minimálně tří let od 1. ledna roku následujícího po roce, kdy došlo k uzavření OPD 2014–2020, tj. min. do 31. 12. 2028, pokud v předpisech České republiky není stanovena pro konkrétní dokumenty lhůta pro archivaci delší. Výslovně se sjednává, že příjemce je povinen uchovávat veškeré originální dokumenty související s realizací zadávacích řízení na veřejné zakázky k realizaci Projektu nejméně 10 let od finančního ukončení Projektu za předpokladu, že lhůta archivace stanovena podle předchozí věty není lhůtou delší. A.7. Příjemce je povinen zajistit realizaci Projektu tak, aby byly naplněny ukazatele a indikátory Projektu, k jejichž splnění se příjemce zavázal jejich uvedením a vyčíslením v žádosti o podporu (zejm. indikátory výstupu). A.8. Příjemce je povinen při zadávání veřejných zakázek na realizaci Projektu, u nichž je finanční plnění zcela nebo zčásti hrazeno z finančních prostředků poskytovaných dle této Smlouvy, postupovat podle platné právní úpravy pro zadávání veřejných zakázek. Při zadávání těchto veřejných zakázek je příjemce povinen dodržovat předpisy upravující regulérnost veřejné podpory, ochranu životního prostředí, rovnost žen a mužů apod. Při zadávání veřejných zakázek na realizaci Projektu je příjemce dále povinen vždy zajistit transparentnost, přiměřenost, nediskriminaci a rovné zacházení. Při zadávání veřejných zakázek nespadajících pod působnost zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení do 30. září 2016, nebo nespadajících pod působnost zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) u zakázek se zahájením zadávacího řízení po 1. říjnu 2016, je povinen se při zadávání zakázek řídit Pravidly pro žadatele a příjemce, vč. Metodického pokynu pro 7 oblast zadávání zakázek pro programové období 2014–2020, vydaného Ministerstvem pro místní rozvoj (dále jen „MP“). A.9. Příjemce se zavazuje, že se v souvislosti s financováním realizace Projektu podrobí kontrolám ze strany Evropského účetního dvora, Evropské komise, Nejvyššího kontrolního úřadu, Auditního orgánu, finančních orgánů, Platebního a certifikačního orgánu, Řídícího orgánu a poskytovatele a dalších kontrolních orgánů dle předpisů České republiky a předpisů Evropské unie6. V souvislosti s těmito kontrolami je příjemce povinen poskytnout veškerou dokumentaci vztahující se k Projektu a umožnit v souvislosti s výkonem této kontrolní činnosti pořizování kopií a výpisů dokladů ze své účetní evidence a rovněž při výkonu kontroly i účinně spolupracovat. Příjemce se zavazuje informovat poskytovatele o kontrolách a auditech provedených v souvislosti s financovaným Projektem a zavazuje se na žádost poskytovatele poskytnout veškeré informace o výsledcích a kontrolní protokoly z těchto kontrol a auditů. A.10. Příjemce je povinen zasílat v průběhu realizace Projektu monitorovacích zpráv – průběžné zprávy o realizaci Projektu předkládané s každou žádostí o platbu a informace o pokroku Projektu (pouze ve specifických případech na vyžádání Řídícího orgánu) zpracované v elektronické formě v IS KP2014+ v rozsahu a časových intervalech stanovených v Metodickém pokynu pro monitorování implementace ESI fondů v programovém období 2014 - 2020 a Metodickém pokynu procesů řízení a monitorování ESI fondů v MS2014+ zveřejněných na www.opd.cz. S poslední žádostí o platbu je příjemce povinen předložit závěrečnou zprávu o realizaci Projektu a následně dle úpravy odst. A.18. předkládá příjemce za celé období realizace Projektu předkládá příjemce Závěrečnou zprávu o realizaci Projektu. A.11. Příjemce je povinen informovat veřejnost a další subjekty o příspěvku poskytnutém Evropskou unií způsoby uvedenými v Pravidlech pro žadatele a příjemce, vč. platného Metodického pokynu pro publicitu a komunikaci ESI fondů v programovém období 2014 - 2020 zveřejněném na www.opd.cz a v souladu s tím je příjemce povinen uvádět na těchto materiálech i logo poskytovatele pro projekty spolufinancované z OPD, které je ke stažení k uvedenému účelu na www.sfdi.cz, a k jehož užití dává poskytovatel tímto souhlas. A.12. Příjemce je povinen u Projektu postupovat v souladu s všeobecnými standardy Evropské unie, a dále v souladu s dalšími podmínkami stanovenými ve schváleném OPD a ve „Výzvě“. Příjemce je dále povinen při realizaci Projektu a při čerpání finančních prostředků pro Projekt poskytnutých na základě této Smlouvy dodržovat zejména platná Pravidla pro žadatele a příjemce a další aktuálně platné metodiky a pokyny vydané Řídícím orgánem pro příjemce prostředků z fondů Evropské unie zveřejněné na www.opd.cz a platná Pravidla pro financování programů, staveb a akcí z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury vydaná poskytovatelem a zveřejněná na www.sfdi.cz. A.13. Příjemce souhlasí s tím, že identifikační údaje o něm, jako o příjemci finančních prostředků poskytovatele, jsou uloženy v centrální evidenci vedené u poskytovatele. Příjemce rovněž souhlasí se zveřejněním svého názvu, sídla, IČO, účelu a výše jemu poskytnutých finančních prostředků dle této Smlouvy. A.14. Příjemce se zavazuje provést za každý kalendářní rok, ve kterém byly poskytnuty finanční prostředky pro Projekt, zúčtování poskytnutých finančních prostředků 6 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výkonem některého kontrolního oprávnění může být jedním z oprávněných subjektů pověřen i třetí subjekt (např. supervizor). 8 čerpaných na základě této Smlouvy. Toto zúčtování je příjemce povinen předložit poskytovateli v termínu stanoveném v metodickém pokynu poskytovatele. Rozsah a forma zúčtování bude stanovena metodickým pokynem k zúčtování, vydaným poskytovatelem pro každý kalendářní rok, který bude příjemci zaslán. A.15. V případě, že bude z jakéhokoli důvodu předčasně ukončena realizace Projektu financovaného z finančních prostředků poskytovaných dle této Smlouvy před jeho dokončením, tj. před dosažením stanovených cílů, odstoupením příjemce od schváleného Projektu, je příjemce povinen neprodleně, nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne, kdy došlo k odstoupení příjemce od schváleného Projektu, o této skutečnosti poskytovatele písemně informovat a předložit mu zprávu o dosažených výsledcích realizace Projektu, důvodech jeho ukončení a vrátit poskytovateli finanční prostředky, které již byly na Projekt uvolněny podle této Smlouvy. A.16. Příjemce se zavazuje, že nejméně po dobu 5 let počínaje od data, kdy Projekt nabyl centrální stav „Projekt finančně ukončen ze strany Řídícího orgánu“ (tj. okamžik schválení poslední žádosti o platbu/vyúčtování), nepřevede majetek nabytý z poskytnutých finančních prostředků do vlastnictví třetích osob, ani jej jinak nezcizí ani nepředá do úplatného užívání třetím osobám s výjimkou vyvolaných investic, nebo převodů vyplývajících ze zákonných ustanovení, nebo že o takovém nakládání s tímto majetkem rozhodne Řídící orgán. I v těchto případech je příjemce povinen zavázat nabyvatele tohoto majetku k zajištění jeho udržitelnosti ve stejném rozsahu, jak pro příjemce vyplývá z tohoto ustanovení. Příjemce po uvedenou dobu nezastaví tento majetek, ani jej nezatíží právy třetích osob vyjma případů, kde toto zatížení vyplývá z platné právní úpravy. Současně je příjemce povinen zajistit řádnou péči o tento majetek, aby majetek mohl být trvale bezplatně užíván k účelu, ke kterému je určen, s výjimkou těch případů, kde možnost úplatného užívání tohoto majetku je upravena příslušným zákonem. Příjemce může tento majetek pronajmout během výše uvedené doby udržitelnosti Projektu pouze s předchozím písemným souhlasem Řídícího orgánu. Po výše uvedenou dobu udržitelnosti Projektu je příjemce povinen předkládat za každý uplynulý rok, vždy do 30 dnů po uplynutí každého roku, průběžnou zprávu o udržitelnosti Projektu a po uplynutí této doby je příjemce povinen předložit Závěrečnou zprávu o udržitelnosti Projektu. Závěrečnou zprávu o udržitelnosti projektu předkládá příjemce do 30 dnů po ukončení doby udržitelnosti Projektu v elektronické formě zpracované v IS KP2014+. A.17. V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1303/2013 a s Pravidly pro žadatele a příjemce může být příjemci poskytovatelem uložena povinnost (na základě výzvy Řídícího orgánu) vrátit část, případně i všechny prostředky poskytnuté na základě čl. 4 odst. B.2 písm. a) této Smlouvy v případě, že vytvoří příjmy , které nebyly zohledněny v žádosti o podporu, resp. při vydání Schvalovacího protokolu. A.18. Po ukončení realizace Projektu je příjemce povinen provést do tří měsíců od poskytnutí poslední zálohové platby vyúčtování poskytnutých finančních prostředků a následně nejpozději do tří měsíců po provedeném vyúčtování předložit Závěrečnou zprávu o realizaci Projektu za celé období realizace Projektu. Pokud příjemce není z objektivních důvodů schopen předložit Závěrečnou zprávu o realizaci Projektu v uvedené lhůtě, může ve lhůtě maximálně do 60 dnů od data ukončení aktivit Projektu vč. finančního vypořádání se zhotovitelem, požádat Řídící orgán formou změnového řízení o změnu termínu předložení Závěrečné zprávy o realizaci Projektu, resp. o prodloužení lhůty k jejímu předložení. 9 B) Práva a povinnosti poskytovatele: B.1. Poskytovatel je povinen převádět poskytované finanční prostředky dle této Smlouvy výlučně na účet příjemce uvedený v článku 6 v souladu s účelovým určením poskytovaných finančních prostředků a v termínu stanoveném touto Smlouvou, pokud není v Základní smlouvě dohodnuto jinak. B.2. Poskytovatel je při poskytování finančních prostředků dle této Smlouvy vázán platnými právními předpisy, Schvalovacím protokolem, podmínkami stanovenými ve schváleném OPD, ve Výzvě, v platné MPFT a v pravidlech a v pokynech stanovených Řídícím orgánem. B.3. Poskytovatel je oprávněn v odůvodněných případech, o kterých písemně informuje příjemce, pozastavit uvolňování finančních prostředků a neposkytnout další finanční prostředky, pokud příjemce závažným způsobem poruší ustanovení této Smlouvy, např. použije poskytnuté finanční prostředky k jinému účelu, než byly podle této Smlouvy poskytnuty. V případě zjištění porušení Smlouvy nebo podmínek, za kterých byl schválen příspěvek pro Projekt z fondů Evropské unie, je poskytovatel povinen na tuto skutečnost příjemce upozornit a stanovit mu lhůtu ke zjednání nápravy v případech, kde je zjednání nápravy možné a kde je porušení povinností postiženo dle článku 10 této Smlouvy nižším odvodem za porušení rozpočtové kázně, či finanční opravou (dále také společně jen „sankce“), než kolik činí celková výše poskytovaných finančních prostředků a současně o tom písemně informuje Řídicí orgán a příslušný finanční úřad. Při porušení povinností stanovených právním předpisem, nebo pokud příjemce nedodržel účel, pro který mu byly finanční prostředky poskytnuty, nebo porušil jinou podmínku, za které mu byly finanční prostředky poskytnuty a u které nebylo možné zjednat nápravu, vyzve poskytovatel písemně příjemce, aby ve lhůtě, kterou mu stanoví, vrátil finanční prostředky, kterých se porušení povinností týká, a současně o tom informuje Řídicí orgán a příslušný finanční úřad. O zjednání nápravy nebo o vrácení finančních prostředků tam, kde zjednání nápravy není možné, poskytovatel neprodleně písemně informuje Řídicí orgán a příslušný finanční úřad. Pokud ve stanovené lhůtě nebude náprava zjednána nebo nebudou vráceny finanční prostředky v případě, kde je vrácení finančních prostředků požadováno, je poskytovatel oprávněn pozastavit příjemci čerpání finančních prostředků a neposkytnout další finanční prostředky a současně má poskytovatel právo od této Smlouvy odstoupit. V případě poskytnutých finančních prostředků, které byly příjemcem prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržené platí postupy uvedené v článku 10. Následky porušení povinností vyplývajících z této Smlouvy. B.4. Poskytovatel je oprávněn odstoupit od této Smlouvy také v případě, že se prokáže, že údaje sdělené mu příjemcem a dokladující dodržení podmínek stanovených poskytovatelem ve Smlouvě jsou zkreslené, nepravdivé nebo i přes předchozí upozornění poskytovatele neúplné. B.5. Poskytovatel je oprávněn odstoupit od této Smlouvy také v případě, že Řídící orgán rozhodne o zrušení Schvalovacího protokolu, pokud se prokáže, že údaje sdělené příjemcem Řídícímu orgánu, které vedly k vystavení Schvalovacího protokolu, byly zkreslené, nepravdivé, neúplné či zavádějící. B.6. Poskytovatel je povinen informovat příjemce o změnách metodik a pokynů, na které je ve Smlouvě odkazováno, pokud tak neučiní Řídící orgán. 10 Článek 9 Kontrola nakládání s finančními prostředky 9.1.Příjemce se poskytovateli zavazuje k účinné spolupráci při výkonu kontroly hospodárného, účelného a efektivního nakládání s poskytnutými finančními prostředky, kontroly dodržování právních předpisů a příslušných metodických postupů, kontroly zajištění ochrany poskytnutých finančních prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům tak, aby kontrolním pracovníkům poskytovatele bylo umožněno provedení kontroly v souladu s § 3 odst. 5 zákona č. 104/2000 Sb. Provedení kontroly se bude řídit zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), a zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, MPFT a Manuálem pracovních postupů poskytovatele. 9.2.Při zjištění podezření na nesrovnalost (ve smyslu příslušných právních předpisů EU) při čerpání finančních prostředků poskytovaných na základě této Smlouvy neprodleně informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídící orgán, který s ohledem na charakter zjištěných nesrovnalostí rozhodne o dalším postupu. Současně je poskytovatel oprávněn při zjištění nesrovnalostí ve vztahu k finančním prostředkům poskytnutým na financování Projektu žádat vrácení poskytnutých finančních prostředků, pozastavit jejich čerpání a činit další nezbytná opatření k zabezpečení předpokládané efektivnosti a souladu financovaných činností s platnými předpisy a mezinárodními závazky. 9.3.Poskytovatel (a rovněž i ostatní subjekty uvedené v čl. 8 části A) odst. A.9. této Smlouvy) je oprávněn v souvislosti s prováděnou kontrolou zjišťovat u příjemce a u osob se smluvními závazky vůči příjemci veškeré údaje nezbytné pro tuto kontrolu. Příjemce se zavazuje písemně deklarovat právo poskytovatele na zjišťování veškerých podkladů a údajů nutných pro tuto kontrolu u osob se smluvními závazky vůči příjemci ve smluvním vztahu mezi příjemcem a touto osobou v případech, kde smluvní vztah je financován či spolufinancován z finančních prostředků poskytovaných na základě této Smlouvy. Toto oprávnění je příjemce povinen zajistit stejným způsobem i pro ostatní subjekty uvedené v čl. 8 části A) odst. A.9. této Smlouvy. Článek 10 Následky porušení povinností vyplývajících z této Smlouvy 10.1. V případě, že finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy nebudou užity na účel, na který byly určeny, nebo příjemce poruší ve vztahu k poskytovaným finančním prostředkům povinnosti stanovené právními předpisy, nebo příjemce poruší jiné povinnosti vyplývající pro něj z této Smlouvy a na straně poskytovatele vznikne podezření na nesrovnalost při čerpání finančních prostředků příjemcem spočívající v podezření na porušení rozpočtové kázně, a nebude zjednána náprava nebo vrácené nesrovnalostí dotčené poskytnuté finanční prostředky ve smyslu čl. 8 části B) odst. B.3., upozorní poskytovatel na tuto skutečnost Řídicí orgán, který rozhodne o dalším postupu. 10.2. Pokud se při podezření na nesrovnalost nebude postupovat podle čl. 8 části B) odst. B.3. a šetřením se dojde k závěru, že došlo k porušení rozpočtové kázně, je Příjemce povinen odvést veškeré prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržované finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy, a to včetně penále ve smyslu § 44a zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 218/2000 Sb.“), v termínu stanoveném příslušným finančním úřadem 11 prostřednictvím tohoto finančního úřadu. Toto neplatí pro případy porušení rozpočtové kázně uvedené v odst. 10.4. až 10.8. tohoto článku, ve kterých je v souladu s § 14 odst. 6 zákona č. 218/2000 Sb. stanoven odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) nižší, než je celková částka poskytovaných finančních prostředků na Projekt dle této Smlouvy. 10.3. Méně závažná porušení povinností vyplývajících pro příjemce z této Smlouvy ve smyslu § 14 odst. 6 zákona č. 218/2000 Sb., budou (pokud nebude ve lhůtě stanovené Řídicím orgánem či poskytovatelem zjednána náprava nebo vráceny finanční prostředky tam, kde zjednání nápravy není možné) postižena nižším odvodem za porušení rozpočtové kázně (sankcí) než kolik činí celková výše finančních prostředků poskytovaných pro Projekt. Řídicí orgán v těchto případech společně s rozhodnutím o dalším postupu stanoví i případnou výši odvodu za porušení rozpočtové kázně (sankci) v rámci sazeb uvedených v odst. 10.4. až 10.8. Podle charakteru šetřením zjištěných porušení povinností se v těchto případech stanoví odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) v rámci níže uvedených procentních rozpětí, přičemž při stanovení konkrétní výše bude přihlédnuto zejména k závažnosti porušení povinnosti a ke skutečnosti, zda se příjemce dopustil porušení některé z definovaných povinností opakovaně. Při vícenásobném porušení povinností bude odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) stanoven ve výši odpovídající horní hranici rozpětí. V případě, že identifikované porušení povinnosti má pouze formální charakter bez případného finančního dopadu, pak platí, že spodní hranice procentního rozpětí dosahuje hodnoty nula. 10.4. Méně závažné porušení povinností stanovených touto Smlouvou je nedodržení ustanovení: - odst. A.10. a A.16., čl. 8 – povinnost zasílání zpráv o realizaci a zpráv o udržitelnosti – sankce 0,2 % – 3 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt; - odst. A.12., čl. 8 – povinnost dodržovat metodiky a pokyny vydané Řídícím orgánem pro příjemce prostředků – sankce 0,1 % – 5 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt; - odst. 9.3., čl. 9, věta druhá – sankce 0,2 % – 2 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt. 10.5 V případě porušení rozpočtové kázně z jiných důvodů než jsou uvedeny v odst. 10.4. jsou stanoveny tyto sankce: - převedení poskytnutých prostředků na jiný než stanovený účet, ale pouze v případě, kdy před stanovením sankce došlo k navrácení těchto prostředků zpět na účet uvedený v čl. 6 této Smlouvy; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z účtu uvedeného v čl. 6 této Smlouvy včetně DPH, v případě, že není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na účet uvedený v čl. 6 této Smlouvy) – sankce 0,2 % – 3 % z částky, ve které byla porušena rozpočtová kázeň (tedy z částky, která byla převedena na jiný než stanovený účet a byla na tento účet navrácena), - použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak – sankce 0,2 % – 5 % z částky, ve které byla porušena rozpočtová kázeň (tedy 12 z částky, která byla použita namísto investičních výdajů jako neinvestiční výdaj či naopak). 10.6 V případě všech sankcí uvedených v odst. 10.4. a 10.5. platí, že u finančně objemnějších projektů bude interval pro stanovení sankce snížen podle následujících koeficientů (tzn., že krajní hodnoty intervalu budou vynásobeny koeficienty uvedenými níže): - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 50 mil. Kč a nižšími než 200 mil. Kč koeficientem 0,75; - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 200 mil. Kč a nižšími než 1 mld. Kč koeficientem 0,5; - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 1 mld. Kč koeficientem 0,25. 10.7 Příjemce je povinen zajistit publicitu projektu v souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce a Metodickým pokynem Publicita7. Sankce za porušení povinností v oblasti publicity je vyměřena procentem z celkové částky podpory, a to ve výši 0,1 % – 1,2 %, maximálně však 1 000 000 Kč na jeden projekt/operaci za všechna zjištěná pochybení. Pokud příjemce odstraní zjištěné nedostatky ve lhůtě stanovené poskytovatelem/jiným kontrolním subjektem, nebude mu uložena žádná sankce. 10.8 V případě porušení povinností spočívajících v porušení pravidel pro zadávání zakázek se výše sankce řídí následujícími tabulkami: Zakázky, kdy se na příjemce ve vztahu ke konkrétní zakázce vztahuje ZVZ nebo ZZVZ Typ porušení Sankce 1. Neprovedení zadávacího řízení na výběr dodavatele, 100 % částky finančních nebo uzavření smlouvy s dodavatelem, který se prostředků použitých na neúčastnil zadávacího řízení financování předmětné zakázky (ve výši porušení rozpočtové kázně) 2. Rozdělení předmětu veřejné zakázky s důsledkem 25 % částky finančních snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity prostředků použitých na stanovené v ZVZ/ZZVZ; v případě, že tento postup financování předmětné vede až k zadání veřejné zakázky bez jakéhokoli zakázky výběrového řízení, postupuje se dle výše uvedeného bodu 1 3. Nedodržení povinnosti uveřejnit oznámení o 100 % částky finančních zahájení zadávacího řízení (oznámení nebylo vůbec prostředků použitých na zveřejněno) financování předmětné zakázky (ve výši porušení rozpočtové kázně) 4. Porušení jiných povinností týkajících se 25 % částky finančních uveřejňování prostředků použitých na 7 Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014-2020 vydaný Ministerstvem pro místní rozvoj 13 financování předmětné zakázky8 5. Porušení povinnosti specifikovat v zadávací 25 % částky finančních dokumentaci a v oznámení o zahájení zadávacího prostředků použitých na řízení kvalifikační předpoklady9/požadavky10 a financování předmětné hodnotící kriteria v rozsahu požadovaném zakázky, ZVZ/ZZVZ v méně závažných případech 5 % nebo 10 % 6. Nastavení kvalifikačních předpokladů9/požadavků10 25 % částky finančních a hodnotících kriterií v rozporu se ZVZ/ZZVZ prostředků použitých na financování předmětné zakázky, v méně závažných případech 5 % nebo 10 % 7. Porušení povinnosti stanovit předmět veřejné 10 % částky finančních zakázky nediskriminačním způsobem, nebo prostředků použitých na nedostatečné definování předmětu veřejné zakázky financování předmětné v oznámení/výzvě o zahájení zadávacího řízení, zakázky, nebo v zadávací dokumentaci v méně závažných případech 5% 8. Nedodržení povinnosti zadat veřejnou zakázku 25 % částky finančních v souladu s uveřejněnými kvalifikačními prostředků použitých na předpoklady9/požadavky10, hodnotícími kritérii nebo financování předmětné se zadávací dokumentací zakázky, v méně závažných případech 5 % nebo 10 % 9. Nezákonné vyjednávání o nabídkách 25 % částky finančních prostředků použitých na financování předmětné zakázky, v méně závažných případech 5 % nebo 10 % 10. Porušení povinnosti ustanovení hodnotící komise 25 % částky finančních pro posouzení a hodnocení nabídek9 prostředků použitých na financování předmětné zakázky 11. Porušení pravidel stanovených ZVZ/ZZVZ pro 5 % částky finančních složení nebo jednání hodnotící komise pro prostředků použitých na posouzení a hodnocení nabídek9/komise pro financování předmětné hodnocení nabídek10 zakázky 12. Uzavření smlouvy s uchazečem, který měl být dle 25 % částky finančních ZVZ/ZZVZ vyloučen ze zadávacího řízení prostředků použitých na financování předmětné zakázky 13. Nezákonné vyloučení zájemce/uchazeče ze 25 % částky finančních zadávacího řízení prostředků použitých na 8 V případě, že identifikované porušení pravidel pro zadávání zakázek má pouze formální charakter bez případného finančního dopadu, pak platí, že spodní hranice procentního rozpětí dosahuje hodnoty nula 9 V režimu ZVZ 10 V režimu ZZVZ 14 financování předmětné zakázky, v méně závažných případech 5 % nebo 10 % 14. Nezákonné použití jednacího řízení bez uveřejnění 100 % částky finančních prostředků použitých na financování předmětné zakázky 15. V případě veřejných zakázek zadaných v jednacím 100 % částky finančních řízení bez uveřejnění nebylo postupováno v souladu prostředků použitých na se ZVZ, např.: financování předmětné -absence krajně naléhavého případu; dodatečné veřejné zakázky - absence technických či uměleckých (dodatečných veřejných důvodů; zakázek) - absence důvodu ochrany výhradních práv V případě, že celková hodnota (důvodů vyplývajících ze zvláštního dodatečných veřejných právního předpisu); zakázek zadaných bez - absence okolností, které zadavatel jednající zadávacího řízení nedosáhne s náležitou péčí nemohl předvídat; finančního limitu stanoveného - absence nezbytnosti pro provedení prováděcím předpisem pro původních stavebních prací (poskytnutí nadlimitní veřejnou zakázku původních služeb). ani 50 % hodnoty hlavní V případě veřejných zakázek zadaných v jednacím zakázky, je možné snížit řízení bez uveřejnění nebylo postupováno v souladu sankci na 25 % částky se ZZVZ, např.: finančních prostředků - absence krajně naléhavé okolnosti; použitých na financování - absence jedinečného uměleckého díla nebo předmětných dodatečných výkonu; veřejných zakázek - absence důvodů ochrany výhradních práv včetně práv duševního vlastnictví; - absence technických důvodů, pro které neexistuje hospodářská soutěž. 16. V případě veřejných zakázek zadaných v jednacím 100 % částky finančních řízení bez uveřejnění na dodatečné9 stavební práce a prostředků použitých na služby9, změny závazků ze smlouvy na veřejnou financování předmětného zakázku dle § 22210 nedodržení povinnosti zajistit, plnění dle: že celkový rozsah dodatečných prací nebo změny a) § 222 odst. 4 ZZVZ závazků u stavebních prací nebo služeb nepřekročí nebo limity stanovené § 222 ZZVZ ceny původní veřejné b) § 222 odst. 5 a 6 zakázky ZZVZ11 převyšující 50 % ceny původní veřejné zakázky a 25 % částky finančních prostředků použitých na financování předmětného plnění dle § 222 odst. 5 a 6 ZZVZ převyšující 30 % a 11 Změny plnění počítány dle § 222 odst. 5 a 6 ZZVZ 15 dosahující max. 50 % ceny původní veřejné zakázky12 17. Změna závazků v rozporu s ustanovením § 222 odst. 100 % částky finančních 2 nebo 7 ZZVZ prostředků použitých na financování předmětného plnění. 18. Jiné závažné, výše výslovně neuvedené porušení 25 % částky finančních pravidel pro zadávání veřejných zakázek, jestliže prostředků použitých na mělo či mohlo mít vliv na výběr na nejvhodnější financování předmětné nabídky13 zakázky 19 Ostatní méně závažná porušení výše výslovně 5 % částky finančních neuvedených povinností vyplývajících ze prostředků použitých na ZVZ/ZZVZ14 financování předmětné zakázky Zakázky, kdy se na příjemce ve vztahu ke konkrétní zakázce nevztahuje ZVZ ani ZZVZ. Č. Typ porušení Popis porušení Sankce 1. Neuveřejnění nebo Zakázka byla zadána, aniž by bylo 100 % neodeslání oznámení uveřejněno nebo odesláno oznámení min. 25 % pokud byla výběrového řízení výběrového řízení dle bodu 7.2.1 MP. dodržena určitá míra uveřejnění 2. Umělé rozdělení Předmět zakázky je rozdělen tak, aby 100 % předmětu došlo ke snížení předpokládané min. 25 % s ohledem zakázky hodnoty pod limity stanovené v odst. na závažnost porušení 6.4 MP a jeho zadání v mírnějším režimu, než je stanoven pro předmět zakázky před jejím rozdělením podle odst. 7.2.1. MP. 3. Nedodržení Lhůty pro podání nabídek byly nižší min. 25 %, pokud je minimální délky než lhůty uvedené v odst. 7.3.2 MP. délka lhůty kratší lhůty pro podání alespoň o 50 % její nabídek délky stanovené MP, min. 10 %, pokud je délka lhůty kratší alespoň o 30 % její délky stanovené MP, 2 - 5 %, v případě jiného zkrácení lhůty pro podání nabídek 12 Změny plnění počítány dle § 222 odst. 9 ZZVZ. 13 V případě, že identifikované porušení pravidel pro zadávání zakázek má pouze formální charakter bez případného finančního dopadu, pak platí, že spodní hranice procentního rozpětí dosahuje hodnoty nula. 14 V případě, že identifikované porušení pravidel pro zadávání zakázek má pouze formální charakter bez případného finančního dopadu, pak platí, že spodní hranice procentního rozpětí dosahuje hodnoty nula. 16 4. Nedostatečná doba Doba k tomu, aby si dodavatelé min. 25 %, je-li doba k opatření zadávacích opatřili zadávací podmínky, je příliš do kdy si dodavatelé podmínek krátká a vytváří tak neodůvodněnou musí opatřit zadávací překážku pro otevření zakázky podmínky, kratší hospodářské soutěži (porušení odst. alespoň o 50 % lhůty 7.2 a 7.3 MP). pro doručení nabídek, min. 10 %, je-li doba do kdy si dodavatelé musí opatřit zadávací podmínky, kratší než 60 % lhůty pro doručení nabídek, min. 5 %, je-li doba do kdy si dodavatelé musí opatřit zadávací podmínky, kratší než 80 % lhůty pro doručení nabídek. 5. Neuveřejnění Došlo k prodloužení lhůty pro podání min. 10 % informací o nabídek, ale toto prodloužení nebylo min. 5 % s ohledem prodloužení lhůty pro uveřejněno stejným způsobem, jakým na závažnost porušení podání nabídek bylo zahájeno výběrové řízení (porušení odst. 7.2 a 7.3 MP). 6. Neuvedení Hodnotící kritéria, případně jejich min. 25 % hodnotících podrobná specifikace nejsou uvedeny min. 10 % nebo 5 % kritérií v zadávacích v zadávacích podmínkách (porušení pokud byla hodnotící podmínkách odst. 7.2.1 písm. f) MP). kritéria v zadávacích podmínkách uvedena, ale nedostatečně podrobně popsána 7. Diskriminační Stanovení diskriminačních min. 25 % kvalifikační kvalifikačních požadavků v rozporu min. 10 % nebo 5 % s požadavky s čl. 7,2,2 MP. ohledem na závažnost Například: porušení - Povinnost mít provozovnu nebo zástupce v dané zemi nebo regionu; - Povinnost uchazečů, mít zkušenosti v dané zemi nebo regionu; Stanovení kvalifikačních předpokladů, které neodpovídají předmětu zadávané zakázky. 8. Hodnotící kritéria Stanovení hodnotících kritérií, která min. 25 % stanovená v rozporu nevyjadřují vztah užitné hodnoty a min. 10 % nebo 5 % s se zásadami odst. ceny, tedy v rozporu s odst. 8.3.9 MP ohledem na závažnost 6.1.1 MP porušení 9. Diskriminační Předmět zakázky je v zadávacích min. 25 % vymezení podmínkách vymezen příliš min. 10 % nebo 5 % s předmětu konkrétně, tak že není zajištěn rovný ohledem na závažnost zakázky přístup k jednotlivým dodavatelům, porušení 17 10. Nedostatečné resp. někteří dodavatelé jsou takto min. 10 % vymezení vymezeným předmětem zakázky min. 5 % s ohledem předmětu zvýhodněni (porušení odst. 7.2.3 a na závažnost porušení zakázky 7.2.4 MP). Předmět zakázky je v zadávacích podmínkách vymezen nedostatečně, tak že zadávací podmínky neobsahují veškeré informace podstatné pro zpracování nabídky (porušení odst. 7.2.1 písm. e) MP. Posouzení a hodnocení nabídek Č. Typ porušení Popis porušení Sankce min. 25 % 11. Změna kvalifikačních Kvalifikační požadavky byly min. 10 % nebo 5 % s ohledem na požadavků po změněny ve fázi posouzení závažnost porušení otevření obálek s kvalifikace, což má vliv na splnění min. 25 % min. 10 % nebo 5 % nabídkami kvalifikace jednotlivými dodavateli s ohledem na závažnost porušení (nesplnění kvalifikace dodavateli, min. 25 % kteří by ji dle zadávacích podmínek min. 10 % nebo 5 % s ohledem na splňovali nebo splnění kvalifikace závažnost porušení dodavateli, kteří by ji dle zadávacích min. 25 % min. 10 % nebo 5 % podmínek nesplňovali), porušení s ohledem na závažnost porušení odst. 6.1.1 ve spojení s odst. 7.2.2 min. 25 % min. 10 % nebo 5 % MP. s ohledem na závažnost porušení 12. Hodnocení nabídek Při hodnocení nabídek byla použita podle jiných kritérií jiná kritéria hodnocení (případně hodnocení, než byla jejich váhy), než byla uvedena v uvedena v zadávacích zadávacích podmínkách a tato podmínkách skutečnost měla vliv na výběr nejvhodnější nabídky, porušení odst. 6.1.1 ve spojení s odst. 8.3.9 MP. 13. Netransparentní Protokol o posouzení a hodnocení posouzení nabídek neexistuje nebo neobsahuje a/nebo všechny náležitosti vyžadované hodnocení v odst. 8.1.2 MP. nabídek 14. Podstatná Zadavatel v rámci jednání o změna nabídkách podstatně změní zadávací zadávacích podmínky v rozporu s odst. 7.4.3 MP. podmínek 15. Zvýhodnění některého V průběhu lhůty pro podání nabídek dodavatele nebo nebo při jednání s dodavateli jsou některých dodavatelů některému dodavateli nebo některým dodavatelům poskytnuty informace, které nejsou poskytnuty jiným. 18 Případně je některý dodavatel nebo někteří dodavatelé jiným způsobem zvýhodněni a tyto skutečnosti mají vliv/mohou mít vliv na výběr nejvhodnější nabídky (porušení odst. 16. Změna nabídky 6.1.1 ve spojení s odst. 7.4 MP). min. 25 % během hodnocení Zadavatel umožní účastníkovi, aby upravil svou nabídku během min. 10 % nebo 5 % hodnocení nabídek (porušení odst. s ohledem na závažnost porušení 6.1 MP). 17. Odmítnutí mimořádně Nabídková cena se zdá být min. 25 % nízkých nabídek min. 10 % nebo 5 % mimořádně nízká v poměru k výrobkům, stavebním pracím nebo s ohledem na službám, zadavatel však tyto nabídky závažnost porušení vyřadí, aniž by nejdříve písemně požádal o upřesnění základních prvků nabídky, které považuje za důležité 18. Střet zájmů (porušení odst. 8.3.7 MP). 100 % Zadání zakázky v rozporu s s odst. 6.5 MP. Plnění zakázky Popis porušení Sankce Č. Typ porušení Podstatná změna smlouvy na plnění 100 % z hodnoty 19. Podstatná změna zakázky (definována v odst. 9.2.1 dodatečných zakázek MP), která by mohla mít vliv na vyplývajících z smlouvy na plnění výběr nejvhodnější nabídky. podstatné změny zakázky smlouvy a min. 25 % Snížení rozsahu smlouvy na plnění ze smluvní ceny 20. Snížení rozsahu zakázky provedením podstatné původní zakázky smlouvy na plnění změny smlouvy (definována v odst. min. 25 % ze smluvní zakázky 9.2.1 MP), které by mohlo mít vliv na ceny po jejím snížení výběr nejvhodnější nabídky. 21. Zadání dodatečných Původní zakázka byla zadána v 100 % z hodnoty stavebních prací / souladu s MP, ale dodatečné zakázky dodatečných zakázek služeb / dodávek bez byly zadány v rozporu s odst. 9.2.1 min. 25 % v případě, důvodu dle MP MP. kdy dodatečné zakázky nepřekročí 50 % hodnoty původní zakázky 19 22. Zadání dodatečných Původní zakázka byla zadána v 100 % z částky stavebních prací souladu s MP, ale dodatečné stavební přesahující 50 % ceny nebo služeb ve práce nebo služby byly zadány v původní zakázky vyšším rozsahu než objemu vyšším než 50% původní 50 % původní zakázky, tedy v rozporu s odst. 9.2.1 zakázky MP). Jiné porušení MP Jiné porušení MP výše neuvedené, min. 25 % nebo min. 23. Jiné porušení výše které mělo nebo mohlo mít vliv na výběr nejvhodnější nabídky13 1 % s ohledem na neuvedené závažnost porušení. Jiná porušení MP výše neuvedená, která neměla, resp. nemohla mít vliv na výběr nejvhodnější nabídky, nezakládají žádné sankce. Při uplatňování sankcí se postupuje obecně dle odst. 11.1 MP. Sazby sankcí pro zakázky, kdy se na příjemce ve vztahu ke konkrétní zakázce nevztahuje ZVZ, (u zakázek se zahájením zadávacího řízení do 30. září 2016) resp. ZZVZ (u zakázek se zahájením zadávacího řízení po 1. říjnu 2016), uvedené v tabulce výše, se uplatní na finanční prostředky použité nebo určené k úhradě výdajů v rámci zakázky, u které bylo porušení povinností či pravidel zjištěno, pokud není v tabulce u konkrétní sankce uvedeno jinak. Vyskytne-li se v jednom výběrovém řízení více porušení povinností či pravidel, sazby sankcí se nesčítají, ale při rozhodování o sazbě sankce se vezme v úvahu sankce nejvyšší. 10.9 Pokud bude zjištěno kontrolou provedenou poskytovatelem, že příjemce porušil povinnosti stanovené ve Smlouvě nebo právními předpisy, nebo že nedodržel podmínky stanovené v Základní smlouvě, před tím, než mu byly finanční prostředky uvolněny, informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídicí orgán a současně může rozhodnout o provedení finanční opravy u poskytovaných finančních prostředků v rozsahu sankcí uvedených v odst. 10.4 až 10.8. tohoto článku podle toho, k jakému konkrétnímu porušení povinnosti ze strany příjemce došlo. Pokud Řídicí orgán potvrdí finanční opravu, nebo upraví výši této finanční opravy v návaznosti na případná vlastní či jiná zjištění, poskytovatel nevyplatí příjemci touto finanční opravou dotčenou částku poskytovaných finančních prostředků. O provedení těchto sankčních opatření poskytovatel bezodkladně příjemce písemně informuje. Proti provedeným sankčním opatřením může příjemce podat poskytovateli námitky ve lhůtě 15 dnů od doručení písemného oznámení o sankčních opatřeních. Poskytovatel si vyžádá k podaným námitkám příjemce stanovisko Řídicího orgánu. Na základě stanoviska Řídicího orgánu k podaným námitkám rozhoduje o podaných námitkách příjemce a o oprávněnosti provedených sankčních opatření ředitel SFDI. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze odvolat. O provedených sankčních opatřeních a o rozhodnutí o námitkách poskytovatel následně bez zbytečného odkladu písemně informuje Řídicí orgán a příslušný finanční úřad. 20 Článek 11 Ostatní ujednání 11.1. Finanční prostředky poskytované podle této Smlouvy mají ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, charakter dotace a o jejich výši se pro účely odpisů snižuje u Projektu vstupní cena hmotného majetku, k jehož pořízení byly tyto finanční prostředky použity. Článek 12 Závěrečná ujednání 12.1. Tato Smlouva nabývá platnosti dnem jejího podpisu poslední smluvní stranou a účinnosti dnem jejího uveřejnění prostřednictvím Registru smluv. Smlouva je uzavírána na celou dobu realizace a finančního vypořádání Projektu. Tím nejsou dotčena ustanovení Smlouvy, která svou úpravou přesahují uvedený časový rámec. Výslovně se sjednává, že úprava obsažená v této Rámcové smlouvě se vztahuje na financování výdajů Projektu vynaložených od data zahájení Projektu uvedeného ve Schvalovacím protokolu a v souladu se Základní smlouvou. 12.2. Smlouva má jednu přílohu. Příloha č. 1: Schvalovací protokol 12.3. Veškeré změny a doplňky této Smlouvy mohou být činěny buď formou číslovaných písemných dodatků ke Smlouvě, nebo v jednotlivých letech financování Projektu též prostřednictvím Základní smlouvy uzavřené s příjemcem pro daný rok, případně jejích dodatků, pokud je to v ní výslovně uvedeno, a nabývají účinnosti datem uveřejnění dodatku nebo Základní smlouvy, případně jejich dodatků, prostřednictvím Registru smluv. 12.4. Změny, které jsou vyvolány realizací Projektu, které nemají vliv na závazné ukazatele stanovené Schvalovacím protokolem a nevyžadují vydání Změnového schvalovacího protokolu, ale týkají se pouze indikativních ukazatelů uvedených v rámci specifikace Schvalovacího protokolu (např. dojde k navýšení způsobilých výdajů pouze na úrovni některé z dílčích položek bez překročení celkových způsobilých výdajů uvedených ve Schvalovacím protokolu, nebo dojde ke změně způsobilosti výdajů v důsledku uplatnění finanční opravy apod.), nevyžadují provedení změny v Rámcové smlouvě na základě uzavření dodatku k Rámcové smlouvě. Tyto změny mohou být promítnuty v Základní smlouvě, příp. v jejích dodatcích, uzavírané s příjemcem pro příslušný rozpočtový rok v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele a na základě ní se v návaznosti na uzavřenou Rámcovou smlouvu realizuje financování Projektu spolufinancovaného z OPD v příslušném roce. Smluvní strany berou na vědomí, že navýšení dílčích položek způsobilých výdajů uvedené v příkladu nebude promítnuto do Základní smlouvy. 12.5. V případě kolize úpravy podmínek financování obsažené v této Smlouvě s úpravou podmínek financování obsaženou v Základní smlouvě je ve vztahu k financování Projektu rozhodující úprava obsažená v této Smlouvě, pokud není v Základní smlouvě výslovně v konkrétním případě uvedeno, že se jedná o změnu ve vztahu k této Smlouvě. 21 12.6. Práva a povinnosti touto Smlouvou neupravené se řídí ustanoveními občanského zákoníku a dalšími platnými právními předpisy ČR. 12.7. Smluvní strany prohlašují, že tato Smlouva byla sepsána na základě jejich svobodné, vážné, omylu prosté a pravé vůle a že se řádně seznámily s textem této Smlouvy a neshledávají v něm žádných vad. Na důkaz toho připojují své podpisy pod text této Smlouvy. 12.8. Obě smluvní strany se zavazují neprodleně informovat druhou stranu o všech závažných skutečnostech, které by zakládaly jakoukoliv změnu tohoto smluvního vztahu. 12.9. Smluvní strany výslovně prohlašují, že obsah Smlouvy není předmětem utajení a že souhlasí se zveřejněním Smlouvy a jejích případných dodatků na www.sfdi.cz bez stanovení dalších podmínek. Poskytovatel zajistí zveřejnění Smlouvy a jejich dodatků prostřednictvím Registru smluv v souladu se zákonem č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). 12.10. Smlouva je vyhotovena v sedmi stejnopisech s tím, že příjemci náleží dvě její vyhotovení, poskytovateli tři vyhotovení Smlouvy a Řídící orgán obdrží dva stejnopisy Smlouvy. V Praze dne V Praze dne …………………………………… …………………………………… Ing. Zbyněk Hořelica Ing. Jan Kroupa ředitel generální ředitel Státní fond dopravní infrastruktury Ředitelství silnic a dálnic ČR 22 23