Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Příloha č. 5 Informace Řídícího orgánu Operačního programu Potravinová a materiální pomoc ohledně způsobu distribuce materiální a potravinové pomoci a provádění doprovodných opatření pro realizátory a partnery projektů Operačního programu Potravinová a materiální pomoc Pro realizaci projektů Operačního programu Potravinová a materiální pomoc (dále jen OP PMP) byl připraven tento soubor informací, jejichž účelem je zajistit, aby nedošlo ke kolizi se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále také „zákon o sociálních službách“) během realizace projektů OP PMP. Distribuce materiální pomoci: Distribuci materiální pomoci v jakékoli formě lze provádět pouze za předpokladu, že se tak nebude dít v prostorách určených k výkonu sociální služby, jak ji definuje zákon o sociálních službách (platí pro služby poskytované v ambulantní a pobytové formě).1 Distribuci nesmí provádět pracovník po dobu, kdy je jeho práce hrazena z národních dotací na poskytování sociálních služeb2. Pokud se bude jednat o dobu, po níž vykonává poskytování sociální služby jako doprovodná opatření hrazená z rozpočtu projektu OP PMP, distribuci materiální pomoci provádět může. Distribuce potravinové pomoci V případě, že se jedná o druh sociální služby, které dle zákona o sociálních službách zajišťují nebo poskytují stravu (azylové domy, krizová centra s možností ubytování, nízkoprahová denní centra), je možné, aby pracovníci rámci poskytované služby rozdělovali i potravinovou pomoc. V takovém případě je možný např. následující model: Pracovníci odpovědní za realizaci projektu dodají k poskytovateli sociální služby příděl potravin pro její uživatele (distribuují ji k poskytovateli) a tyto potraviny vydají (přerozdělí) ze skladu služby její pracovníci. Potravinová pomoc bude připravena pro vyzvednutí uživatelům služby a uživatelé sami si případně budou vařit a zpracovávat potraviny (buď ve svých domácnostech, nebo prostorách poskytované sociální služby k tomu určených)3. Pracovníci služby samozřejmě mohou v rámci poskytované sociální služby poskytnout případnou podporu v tom, aby si uživatel mohl uvařit či zpracovat stravu, pokud je tato skutečnost určena v jejich základních činnostech podle zákona o sociálních službách. 1 Především ustanovení § 79 odst. 1 písm. e) 2 Především finančních prostředků z dotačních řízení MPSV v oblasti poskytování sociálních služeb nadregionálními a celostátní působností nebo finančních prostředků z dotačního titulu určeného krajům a Hlavnímu městu Praha pro oblast poskytování sociálních služeb 3 Například u azylových domů v rámci základní činnosti/úkonu “vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu nebo pomoc s přípravou stravy”; § 22 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách V případě, že se o uvedené sociální služby, které zajišťují nebo poskytují stravu, nejedná, platí totéž, co bylo uvedeno v případě distribuce pomoci materiální. Doprovodná opatření Doprovodná opatření je možno financovat z prostředků projektu OP PMP. V případě, že tyto prostředky na financování pracovníků poskytujících doprovodná opatření nestačí, je možno využít kombinované financování, kdy část úvazku pracovníka je hrazena z rozpočtu projektu OP PMP a část z jiných zdrojů, např. národních dotačních titulů. Je však nezbytně nutné, aby bylo zabráněno dvojímu financování4, je tedy třeba prokazatelně odlišit čas výkonu doprovodných opatření projektu od času výkonu služeb financovaných z národních dotací či dalších zdrojů, tedy zohlednit toto rozdělení v pracovním výkazu pracovníka. Průkazné rozlišení je třeba provést i v případě financování pracovníka, tedy zohlednit je v účetnictví organizace. Jaké situace mohou v rámci poskytování sociálních služeb nastat: Financován Financován Možnost distribuce materiální národní dotací OP PMP a potravinové pomoci Může vykonávat pouze doprovodná opatření v rámci poskytování základních činností sociální služby (pokud se jedná o uživatele sociální služby) nebo v návaznosti na své kompetence může poskytovat základní sociální poradenství všem osobám.5 Pracovník může také přerozdělit Pracovník působící potravinovou pomoc (nejedná se o v sociální službě pouze ne distribuci) v rámci těch druhů sociálních služeb, které mají v základních činnostech určeno zajištění nebo poskytnutí stravy. Potravinová pomoc u jiných než výše uvedených druhů služeb6 a materiální pomoc nesmí být distribuována (přerozdělována) v rámci poskytované sociální služby (ani v jejich prostorách) a ani jejími pracovníky. Pracovník působící ne pouze Může poskytovat: v sociální službě doprovodná opatření vydávat/přerozdělovat potravinovou pomoc uživatelům sociální služby Pro distribuci/přerozdělování materiální 4 Viz Pravidla pro žadatele a příjemce v rámci OP PMP, čl. 13.6. 5 V návaznosti na kompetence sociálního pracovník a pracovníka v sociálních službách podle ustanovení § 109 a § 116 zákona o sociálních službách 6 Tedy u druhů sociálních služeb, které ve svých základních činnostech nemají určené zprostředkování nebo poskytnutí stravy jako jednu ze základních činnosti; viz ustanovení § 39 - § 70 zákona o sociálních službách a příslušná ustanovení vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. pomoci nesmí být využity prostory určené pro poskytování sociální služby. Doprovodná opatření mohou být poskytována i v čase pracovníků financovaném z národních zdrojů, v případě, že nebude možné zabezpečit tuto činnost v čase, který je financován z OP PMP. Pracovník působící částečně částečně Pracovník může také přerozdělovat v sociální službě potravinovou pomoc z OP PMP u druhů sociálních služeb, u kterých je zprostředkování nebo zajištění stravování základní činností. U ostatních druhů služeb potravinová pomoc nemůže být přerozdělována v rámci sociální služby. Upozornění: Je nutno evidovat rozdělení pracovní doby a finančních prostředků. Pro distribuci/přerozdělování materiální pomoci nesmí být využity prostory určené pro poskytování sociální služby. Skladování a distribuce materiální pomoci může být poskytována mimo sociální službu, jako další z činností organizace.