Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY Všeobecné obchodní podmínky STC 1/2 VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY STÁTNÍ TISKÁRNY CENIN, státní podnik /dále jen „STC“ nebo „prodávající“/ Čl. 1 Úvodní ustanovení 1. Všeobecné obchodní podmínky jsou nedílnou součástí potvrzené Objednávky - kupní smlouvy /dále jen „Objednávka“/ ze strany STC. Při určení práv a povinností z konkrétního závazkového vztahu se uplatní tehdy, pokud kogentní ustanovení zákona č. 89/2012 Sb. občanský o zákoník (dále jen „občanský zákoník“)/ jejich užití nevylučují, nebo smluvní strany nedají přednost výslovně písemně sjednaným odchylným ujednáním. 2. Veškerá další ujednání jsou závazná, jen jsou-li vyhotovena písemně a podepsaná oprávněnými zástupci obou smluvních stran. Ústní ujednání jsou závazná, jen jsou-li následně potvrzena písemně. Čl. 2 Doba plnění a součinnost kupujícího 1. Doba plnění je zpravidla určena technologií zpracování objednávky a kapacitními možnostmi STC po dohodě s kupujícím. 2. Kupující je povinen poskytnout STC potřebnou součinnost, zejména pokud jde o technické podmínky /specifikaci/ objednávky včetně předání potřebných výrobních podkladů, schvalování korektur apod. 3. V případě dodání výrobních podkladů kupujícím, zaručuje kupující prodávajícímu, že žádný dodaný podklad nezasahuje a neoprávněně nenarušuje práva třetích osob, zejména práva autorská, práva k ochranné známce, patentu a k ostatním předmětům duševního vlastnictví spojená s dodanými podklady a podklady nejsou poskytnuty bez vědomí a svolení takových subjektů, či autorů. Kupující je obeznámen s tím, že nese plnou právní odpovědnost za důsledky vzniklé porušením tohoto prohlášení. 4. Kupující bere na vědomí, že v případě, pokud prodávající na jeho žádost vytvoří jako součást plnění novou grafickou podobu zboží - grafický návrh, stává se tento grafický návrh, jakož i všechny meziprodukty použité při jeho výrobě, autorským dílem prodávajícího ve smyslu autorského zákona (zákon č. 121/2000 Sb.) platného v době vytvoření díla. Kupujícímu náleží pouze právo grafický návrh použitý při výrobě zboží užívat jako součást dodaného zboží a není oprávněn použít grafický návrh bez svolení STC, zejména nemá právo dále převést práva k autorskému dílu na třetí osobu bez předchozího písemného souhlasu STC. 5. Výrobní podklady dodané kupujícím jsou majetkem kupujícího a jejich zapůjčení STC je bezplatné. 6. Prodávající archivuje výrobní podklady k tisku zboží po dobu 2 let od zaevidování zakázky v STC, tj. ode dne prokazatelného zadání zakázky zákazníkem u STC. Po uplynutí uvedené lhůty je STC oprávněna podklady zlikvidovat. Archivace výrobních podkladů v STC nad dobu stanovenou, je možná pouze na základě předchozího písemného požadavku kupujícího a na náklady kupujícího. 7. Výrobní podklady zhotovené v STC zůstávají v majetku STC, pokud nebude smluvními stranami písemně sjednáno jinak. 8. V případě požadavku kupujícího na tisk zboží shodného s předchozí zakázkou realizovanou v STC, je kupující povinen uhradit prodávajícímu náklady na přípravu výrobních podkladů, pokud se nejedná o výrobní podklady uložené v STC ve smyslu odst. 6 tohoto článku. 9. Za textový a obrazový obsah tiskovin odpovídá kupující. STC není povinna provádět kontrolu závadnosti textového a obrazového obsahu tiskovin, pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak. 10. V rámci přípravy zakázky, před započetím tisku zašle STC kupujícímu ke korektuře výrobní podklady zpracované v STC, které je třeba korekturou ověřit. Kupující je povinen korekturu provést a odsouhlasenou, popř. s vyznačenými chybami ji vrátit zpět STC, a to nejpozději do 3 /tří/ pracovních dnů od doručení korektury kupujícímu. Schválená korektura musí obsahovat datum a podpis kupujícího, čímž se stává závazným podkladem /imprimatur/ pro výrobu zakázky. 11. V případě, že dohodnutou dobu plnění nelze dodržet z důvodů prodlení na straně kupujícího /např. opožděné zaslání výrobních podkladů, opožděné vrácení schválené korektury/, prodlužuje se doba plnění o dobu dle dohody smluvních stran, nejméně však o dobu prodlení kupujícího. 12. Nevrátí-li kupující schválenou korekturu nejpozději do 30 /třiceti/ kalendářních dnů od uplynutí lhůty uvedené v odstavci 10 tohoto článku, je STC oprávněna odstoupit od smlouvy a vyúčtovat kupujícímu veškeré náklady vzniklé STC při přípravě a zpracování zakázky. 13. Vytvoření 2 /dvou/ autorských korektur zboží je součástí plnění prodávajícího, náklady na zhotovení dalších autorských korektur, vytvořených na základě požadavku kupujícího nebo v důsledku jeho jednání, hradí kupující. 14. V případě, že si kupující sjedná u STC náhled u tiskového stroje na určitý termín a hodinu, je povinen tento termín přesně dodržet. Pokud takto sjednaný termín a hodina nebude dodržena vinou kupujícího, popř. kupující předem (nejpozději do 30 minut před sjednaným termínem a časem) STC o jeho změně či zrušení neinformuje, je STC oprávněna účtovat kupujícímu 500,-Kč za každou započatou půlhodinu po sjednaném termínu a čase, max. však částku 5.000,- Kč. První půlhodina po sjednaném termínu a čase nebude kupujícímu účtována. Čl. 3 Místo plnění - předání zboží 1. STC předá kupujícímu zboží ve svém objektu na adrese STC, Praha 1, Růžová č. 6, pokud není v objednávce ujednáno jinak. 2. STC vyzve kupujícího k odběru zboží /zpravidla faxem nebo emailem/ ve lhůtě sjednané v objednávce, pokud z povahy zboží nevyplývá, že je kupující může odebrat bezprostředně po doručení objednávky, popř. není-li ujednáno v objednávce, že dopravu zboží zajistí STC do místa určeného kupujícím. 3. Nezajistí-li kupující převzetí zboží do 5 /pěti/ pracovních dnů od doručení písemné výzvy, je STC oprávněna účtovat a kupující povinen platit skladné ve výši 50 Kč za každý i započatý den prodlení, anebo STC může podle vlastní úvahy na náklady a riziko kupujícího zboží odeslat na adresu dodání a kupující je povinen zboží převzít. Pro tento účel se za den předání zboží kupujícímu považuje den předání zboží prvnímu přepravci. 4. Předání zboží může STC činit závislým na zaplacení ceny zboží nebo její části /úhrada předem nebo zálohová platba ve výši určené v objednávce /. Čl. 4 Balení a hospodaření s obaly Zboží bude zabaleno ve standardním obalu obvyklém pro příslušný druh zboží, označeno nálepkou s uvedením názvu zakázky a počtu kusů, pokud není v objednávce ujednáno jinak. Čl. 5 Doklady vztahující se ke zboží 1. STC je povinna předat kupujícímu doklady, jež jsou nutné k převzetí a užívání zboží, popř. další doklady stanovené v objednávce. 2. STC odešle se zbožím dodací list, který obsahuje označení kupujícího, druh zboží, množství zboží. 3. Při osobním odběru zboží kupujícím je STC povinna dodací list předat kupujícímu zároveň se zbožím. To neplatí, pokud se kupující nedostaví k odběru do 5 /pěti/ pracovních dnů od doručení písemné výzvy dle čl. 3 odst. 3. Čl. 6 Cena a cenová doložka 1. Cena zboží je ujednána v souladu s platným předpisem o cenách buď v závislosti na náročnosti zpracování objednávky a požadovaném množství zboží, nebo je stanovena podle příslušného ceníku vydaného pro stanovený sortiment zboží a platný pro stanovené období. 2. V ceně je zahrnuto balné. 3. V ceně není zahrnuto dopravné, náklady na dopravné budou kupujícímu přefakturovány dle platných sazeb prodávajícího, popř. dle skutečně vynaložených nákladů, pokud smluvními stranami nebylo ujednáno jinak. Čl. 7 Platební podmínky 1. Právo vystavit daňový doklad /fakturu/ za zboží vzniká STC dnem předání zboží kupujícímu, popř. den předání prvnímu přepravci. 2. Splatnost řádně vystaveného daňového dokladu /faktury/ obsahujícího náležitosti podle obchodních zvyklostí, činí 30 /třicet/ Všeobecné obchodní podmínky STC 2/2 dnů od doručení kupujícímu. Lhůta splatnosti je považována za zachovanou připsáním celé částky na účet STC nejpozději v poslední den lhůty splatnosti. 3. V případě prodlení kupujícího s úhradou daňového dokladu /faktury/, má STC právo na úrok z prodlení ve výši 0,05 % dlužné částky za každý den prodlení. 4. Kupující může uhradit cenu za zboží v den jeho převzetí v pokladně STC v hotovosti. 5. Pokud kupující po zahájení plnění zakázky svou objednávku zruší /odstoupí od smlouvy/ z důvodů, které nejsou na straně STC, je STC oprávněna kupujícímu fakturovat veškeré náklady, vzniklé STC při přípravě a zpracování zakázky. 6. Obdobně podle odstavce 5 tohoto článku bude postupováno i při požadavku kupujícího na změnu technické specifikace objednávky /čl. 2 odst. 2/ po zahájení plnění STC. 7. Kupující je oprávněn započíst pohledávku vůči STC proti pohledávce z titulu zaplacení kupní ceny jen s předchozím písemným souhlasem prodávajícího. Čl. 8 Vlastnické právo ke zboží a nebezpečí škody na něm 1. Nebezpečí škody na zboží, stejně jako vlastnické právo ke zboží, přecházejí na kupujícího okamžikem předání zboží, resp. převzetí zboží kupujícím /čl. 3/. 2. Skutečností dokládající převzetí zboží je podpis zástupce kupujícího na jakémkoliv průvodním dokladu ke zboží. Čl. 9 Povinnosti kupujícího při převzetí zboží 1. Kupující je povinen ve lhůtách a místě sjednaném předmět plnění převzít a potvrdit příslušný počet kopií dodacího listu. 2. V závislosti na množství a charakteru přebíraného zboží je kupující oprávněn požadovat provedení 100% přepočtu nebo namátkové kontroly zboží. V případě, že byl proveden 100% přepočet nebo namátková kontrola zboží, má se za to, že počty dodaného zboží odpovídají počtu objednaného zboží, resp. počtu zboží potvrzeného na dodacím listě. 3. Zjistí-li kupující zjevné vady zboží v rámci kontroly či přepočtu dle předchozího odstavce, má právo zboží v takovém případě zboží nepřevzít. Lhůta pro náhradní plnění bude stanovena v závislosti na druhu a množství zboží dohodou smluvních stran. Čl. 10 Záruky a záruční doba 1. STC odpovídá kupujícímu za řádné provedení zboží, zejména za dodržení sjednané technické specifikace. 2. Záruční doba za jakost zboží činí 6 /šest/ měsíců ode dne jeho převzetí kupujícím. 3. Kupující má právo reklamovat předmět plnění kdykoli během záruční doby, přičemž reklamace musí být STC doručena v záruční době. 4. K reklamaci kupující vždy připojí vadné výrobky a část obalu, kde je uvedeno jméno zaměstnance prodávajícího, který prováděl kontrolu, kupující vady zboží blíže popíše a uvede, jak se projevují. 5. Vady zboží prokazuje kupující. 6. Nároky z vad zboží budou řešeny výměnou vadných výrobků za bezvadné nebo finanční kompenzací na základě dohody smluvních stran. 7. Lhůta pro vyřízení reklamace činí 30 /třicet/ kalendářních dnů. Tato lhůta se počítá ode dne, kdy byly vadné výrobky s písemnou reklamací prokazatelně doručeny do STC. 8. STC neodpovídá za poškození zboží živelnou událostí, mechanickým poškozením ze strany kupujícího nebo třetí osoby, nevhodným skladováním nebo nevhodnou přepravou, popř. použitím zboží k účelu, který není obvyklý u konkrétního druhu zboží. Čl. 11 Ujednání v souvislosti s platební neschopností kupujícího 1. Pokud kupující je, i přes předchozí upomínku STC, v prodlení s platbou sjednané kupní ceny, popř. její části ve formě zálohy nebo v prodlení s plněním dřívějších závazků vůči STC, je STC oprávněna odstoupit po předchozím písemném upozornění od Objednávky - kupní smlouvy a kupujícímu zároveň vyúčtovat náhradu vzniklé škody. Čl. 12 Zvláštní ujednání 1. STC zaručuje kupujícímu, že během přípravy, výroby nebo během expedice předmětu plnění, nedojde k úniku nebo jinému zneužití materiálů používaných k jeho výrobě, tiskových podkladů ani hotového předmětu plnění dočasně uskladněného v objektu STC. 2. Vadné a zkušební tisky předmětu plnění budou kvalifikovaně zničeny v souladu s vnitropodnikovou dokumentací prodávajícího. 3. STC se tímto zavazuje, že předmět plnění neposkytne třetí osobě bez souhlasu kupujícího. 4. Při výrobě zboží podle grafického návrhu vytvořeného STC, STC jako prodávající prohlašuje, že nebyla porušena práva třetích osob. 5. STC i kupující se zavazují vždy důsledně ochraňovat obchodní tajemství druhé smluvní strany; v souvislosti s tím se rovněž zavazují sdělit na žádost druhé smluvní straně, co za své obchodní tajemství považují. Čl. 13 Závěrečná ustanovení 1. Práva a povinnosti výslovně neupravené těmito všeobecnými obchodními podmínkami se řídí výlučně českým právem, zejména občanským zákoníkem 89/2012 a předpisy souvisejícími. České právo je určeno dohodou smluvních stran i jako právo rozhodné pro řešení případných soudních sporů. 2. Kupní smlouva – objednávka není smlouvou na řad, kupující je oprávněn ji převést stejně jako práva a povinnosti z ní vyplývající pouze po předchozím písemném souhlasu prodávajícího. 3. V případě, že po podpisu kupní smlouvy- Objednávky dojde, ke změně okolností, byť i v podstatné míře ve smyslu § 1765 a násl. Zákona, nezakládá taková změna možnost zrušení této smlouvy, smluvní strany přebírají tímto nebezpečí podstatné změny okolností. 4. Případné obchodní zvyklosti, týkající se sjednaného či navazujícího plnění, nemají přednost před smluvními ujednáními, ani před ustanoveními občanského zákoníku. 5. Smluvní strany se ve smyslu § 1758 Zákona dohodly, že Objednávku – kupní smlouvu lze měnit nebo doplňovat po dohodě obou smluvních stran pouze písemnými dodatky potvrzenými oprávněnými zástupci obou smluvních stran. Jiná ujednání jsou neplatná. K uzavření jakékoliv dohody mezi smluvními stranami může dojít jedině na základě úplného a bezvýhradného souhlasu smluvních stran se všemi podmínkami takové dohody. 6. Smluvní strany se zavazují řešit spory vzniklé z tohoto smluvního vztahu především smírně, jednáním. Nedojde-li k dohodě, má kterákoliv smluvní strana právo předložit spor k rozhodnutí příslušnému soudu, přičemž smluvní strany sjednaly, že věc náleží do výlučné pravomoci českých soudů. Smluvní strany v této souvislosti v souladu s ustanovením § 89a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád ve znění pozdějších předpisů, určují jako místně příslušný soud, věcně příslušný soud prodávajícího. 7. Kupující bere na vědomí, že STC je subjektem uvedeným v ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), a že proto tato smlouva – Objednávka může být předmětem povinného uveřejnění v registru smluv. Nedohodnou-li se smluvní strany jinak, zajistí veškeré úkony související s uveřejněním této smlouvy - Objednávky v registru smluv STC. 8. Tyto všeobecné obchodní podmínky nabývají platnosti dnem 1. července 2017 a jsou účinné ode dne podpisu obou smluvních stran. Připojením podpisu kupující potvrzuje, že se seznámil s kompletním zněním uvedených podmínek, jejich obsah je mu znám a je srozuměn se všemi účinky uvedených ujednání. ═══════════════════════════════════════════ V Praze dne V dne Za prodávajícího: Za kupujícího: ………………………… ………………