Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Procesy MSK Procesy MSK Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.r.o. Verze 6.8 5. 12. 2012 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 1/64 Procesy MSK Obsah INFORMACE O DOKUMENTU .................................................................................................................. 6 Historie změn ...................................................................................................................................... 6 Seznam použitých zkratek a výrazů..................................................................................................... 7 1 Obecně platné pro všechny dopravce............................................................................................. 9 1.1 Kontrola vůči blacklistu a greenlistu karet ............................................................................ 10 1.2 Kontrola jednoho časového kupónu ..................................................................................... 11 1.3 Zakoupení časového kupónu................................................................................................. 12 1.4 Zakoupení předplaceného časového kupónu ....................................................................... 13 1.5 Placení elektronickou peněženkou (EP) ................................................................................ 14 1.6 Dobití předplacené EP ........................................................................................................... 15 1.7 Dobití EP ................................................................................................................................ 16 1.8 Kontrola CP při nahrávání časových kupónů......................................................................... 18 1.8.1 Možné varianty karty a CP............................................................................................. 19 1.8.2 Postup změny CP na předprodejním místě ................................................................... 19 1.9 Možné kombinace přestupů v oblasti MĚSTO ...................................................................... 20 1.9.1 Cesta z REGIONU do MĚSTA, cestující zakupuje kilometrické jízdné ............................ 20 1.9.2 Cesta z MĚSTA, cestující zakupuje jednotkové jízdné ................................................... 21 1.10 Možné kombinace přestupů v oblasti REGION – REGION a MĚSTO A – MĚSTO B ............... 22 1.11 Spolucestující - dokupované jízdenky ................................................................................... 23 1.12 Předprodej............................................................................................................................. 23 1.12.1 Reklamační operace ...................................................................................................... 23 1.12.2 Prodej a nahrání časových kupónů................................................................................ 24 1.12.2.1 Držitel, který má kartu s CP pro dítě, který je platný max. do data 15ti narozenin 24 2 PAD ................................................................................................................................................ 25 2.1 Kontrola ve vozidlech PAD..................................................................................................... 25 2.2 Kilometrické jízdné (kontrola revizorem).............................................................................. 26 2.3 Zakoupení kilometrické jízdenky ........................................................................................... 27 2.3.1 Zakoupení žákovské nebo studentské kilometrické jízdenky........................................ 28 2.3.2 Zakoupení kilometrické jízdenky – ostatní (bez CP 3 a 19) ........................................... 29 2.4 Postup výpočtu jízdného ....................................................................................................... 30 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 2/64 Procesy MSK 2.4.1 Zadání řidičem ............................................................................................................... 30 2.4.2 Podklady pro zadání ...................................................................................................... 30 2.4.3 Výpočet jízdného ........................................................................................................... 30 2.4.3.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C......................................... 31 2.4.3.2 Nástup na stejném spoji, kdy cestující má jízdenku do cílové zastávky C1 a chce jet do cílové zastávky C2................................................................................................................. 31 2.4.3.3 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji...................................................................... 32 2.4.3.4 Nástup na jiném spoji i jiné lince............................................................................... 33 3 Velké MHD..................................................................................................................................... 37 3.1 Jednotkové městské jízdné.................................................................................................... 37 3.2 Zakoupení jednotkové městské jízdenky .............................................................................. 38 3.3 Postup výpočtu jízdného ....................................................................................................... 39 3.3.1 Odbavení Ostrava XXL - současný stav k 20.12.2012 .................................................... 39 3.3.1.1 Příklady ...................................................................................................................... 40 4 Malé MHD ..................................................................................................................................... 41 4.1 Kontrola ve vozidlech MHD (při nástupu předními dveřmi) ................................................. 41 4.2 Jednotkové městské jízdné.................................................................................................... 41 4.3 Zakoupení jednotkové městské jízdenky .............................................................................. 41 4.4 Zakoupení kilometrické jízdenky ........................................................................................... 41 4.5 Postup výpočtu jízdného ....................................................................................................... 42 4.5.1 Zadání řidičem ............................................................................................................... 42 4.5.2 Podklady pro zadání ...................................................................................................... 42 4.5.3 Výpočet jízdného ........................................................................................................... 42 4.5.3.1 MHD jízdenka ............................................................................................................ 42 4.5.3.2 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji...................................................................... 43 4.5.3.3 Nástup na jiném spoji i jiné lince............................................................................... 44 5 Systém Check-in Check-out ........................................................................................................... 45 5.1 Jednotkové městské jízdné.................................................................................................... 45 5.2 Check –in ............................................................................................................................... 46 5.2.1.1 MHD jízdenka (čl. 4.5.3.1) ......................................................................................... 47 5.2.1.2 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji...................................................................... 48 5.2.1.3 Nástup na jiném spoji i jiné lince............................................................................... 49 5.2.1.4 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C (původní 2.4.3.1) ............ 50 5.3 Check -out.............................................................................................................................. 51 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 3/64 Procesy MSK 5.3.1.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C při použit Check-out ...... 53 5.3.1.2 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C a pokračování na lince X2 spoji Y2 při použití Check-out.................................................................................................... 53 5.4 Check -out –Příměsto ............................................................................................................ 55 5.4.1.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C při použit Check-out ...... 56 5.4.1.2 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C , kdy část trasy je částečně pokrytá platnou zónou a čas od prvního do posledního úseku nepokrytého kupónem nepřekročí stanovený čas pro krátkou jízdenku........................................................................ 57 5.5 Přikoupení jízdenek ............................................................................................................... 57 6 Železniční dopravci ........................................................................................................................ 59 6.1 Kontrola v ŽD ......................................................................................................................... 59 6.1.1 Kontrola benefitu ODIS Prima ....................................................................................... 59 6.2 Kilometrické jízdné (kontrola revizorem).............................................................................. 59 6.3 Zakoupení kilometrické jízdenky ........................................................................................... 59 6.4 Výpočet jízdného ................................................................................................................... 59 6.5 I. etapa................................................................................................................................... 59 6.5.1 Km + zónové jízdné na POP ........................................................................................... 59 6.5.1.1 Trasa jako posloupnost stanic – km vzdálenosti ....................................................... 60 6.5.1.2 Nástup ve výchozí zastávce, výstup v cílové zastávce ............................................... 60 6.5.1.3 Trasa jako posloupnost zón – odbavení pouze na BČK ............................................. 60 6.5.1.4 Kombinace trasy jako posloupnost zón a km tzv. lomený tarif – odbavení pouze na BČK 61 6.5.2 Km + zónové jízdné UNIPOK .......................................................................................... 61 6.5.2.1 Prodej a nahrání časového kupónu na POP .............................................................. 61 6.5.2.2 Prodej a nahrání časového kupónu na UNIPOK ........................................................ 62 6.6 II. etapa.................................................................................................................................. 62 7 Platba bankovní kartou ................................................................................................................. 63 Obrázky Obrázek 1: Kontrola vůči blacklistu karet.............................................................................................................. 10 Obrázek 2: Kontrola jednoho časového kupónu.................................................................................................... 11 Obrázek 3: Zakoupení časového kupónu............................................................................................................... 12 Obrázek 4 Zakoupení časového předplaceného kupónu ....................................................................................... 13 Obrázek 5: Placení EP............................................................................................................................................ 14 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 4/64 Procesy MSK Obrázek 6 Kredit předplacené EP .......................................................................................................................... 15 Obrázek 7: Kredit EP.............................................................................................................................................. 16 Obrázek 8: Kontrola CP při nahrání časových kupónů........................................................................................... 18 Obrázek 9: Možnosti přestupu v oblasti MĚSTO ................................................................................................... 20 Obrázek 10: Přestup v oblasti MĚSTO – kilometrické jízdné ................................................................................. 20 Obrázek 11: Přestup v oblasti MĚSTO – jednotkové jízdné ................................................................................... 21 Obrázek 12: Možnosti přestupu v oblasti REGION-REGION a MĚSTO A-MĚSTO B................................................ 22 Obrázek 13: Přestup v oblasti REGION-REGION a MĚSTO A-MĚSTO B ................................................................. 22 Obrázek 14: Kontrola ve vozidlech PAD, Malé MHD a ŽD ..................................................................................... 25 Obrázek 15: Kilometrické jízdné (kontrola revizora) ............................................................................................. 26 Obrázek 16 -Zakoupení kilometrické jízdenky - obecně ........................................................................................ 27 Obrázek 17: Zakoupení žákovské nebo studentské kilometrické jízdenky............................................................. 28 Obrázek 18: Zakoupení kilometrické jízdenky – ostatní (bez CP 3 a 19)................................................................ 29 Obrázek 19: Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C................................................................. 31 Obrázek 20: Nástup na stejném spoji, cestující má jízdenku do cílové zastávky C1 a chce jet do cílové zastávky C2 .............................................................................................................................................................................. 31 Obrázek 21: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji .............................................................................................. 32 Obrázek 22: Nástup na jiném spoji i jiné lince....................................................................................................... 33 Obrázek 23: Jednotkové městské jízdné................................................................................................................ 37 Obrázek 24: Zakoupení jednotkové městské jízdenky ........................................................................................... 38 Obrázek 25: MHD jízdenka.................................................................................................................................... 42 Obrázek 26: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji .............................................................................................. 43 Obrázek 27: Nástup na jiném spoji i jiné lince....................................................................................................... 44 Obrázek 28: MHD jízdenka.................................................................................................................................... 47 Obrázek 29: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji .............................................................................................. 48 Obrázek 30: Nástup na jiném spoji i jiné lince....................................................................................................... 49 Obrázek 31: Nástup na jiném spoji i jiné lince....................................................................................................... 50 Obrázek 32: Check out .......................................................................................................................................... 52 Obrázek 33: Výstup s Check out ............................................................................................................................ 53 Obrázek 34: Výstup Check out po přestupu .......................................................................................................... 54 Obrázek 36: Výstup s Check out - Příměsto ........................................................................................................... 56 Obrázek 35 Check-out - Příměsto .......................................................................................................................... 56 Obrázek 37 Nástup ve výchozí zastávce V1, výstup v cílové zastávce C1, kdy část trasy je částečně pokrytá platnou zónou ....................................................................................................................................................... 57 Obrázek 38: Přikoupení jízdenek ........................................................................................................................... 58 Obrázek 39: Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C................................................................. 60 Obrázek 40 Platba bankovní kartou...................................................................................................................... 63 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 5/64 INFORMACE O DOKUMENTU Procesy MSK Historie změn Autor Holešovský Datum Verze Stav Skuhra 05. 08. 2010 0.0 Draft dokumentu Skuhra 24. 08. 2010 Skuhra 26. 08. 2010 1.0 Opravy a doplnění Skuhra 01. 09. 2010 Holešovský 16. 09. 2010 1.1 Opravy a doplnění připomínek KODIS Holešovský 12. 10. 2010 Skuhra 25. 10. 2010 1.2 Opravy a doplnění na základě připomínek KODIS Holešovský 09. 11. 2010 Holešovský 1.3 Vypořádané připomínky KODIS Videnková 23. 11. 2010 Skuhra 1.4 Zapracování připomínek ME a KODIS Holešovský 24. 11. 2010 Skuhra 30. 11. 2010 1.5 Změna v procesech + doplněny komentáře Videnková 27. 01. 2011 Videnková 14. 07. 2011 1.6 Zrušena kapitola – postup výpočtu jízdného Videnková 20. 01. 2012 Skuhra 08. 02. 2012 Zapracování připomínek ME – oprava formulací, Skuhra 09. 02. 2012 Skuhra 09. 02. 2012 1.7 doplnění odbavení žáků a studentů a úprava Skuhra 09. 02. 2012 Skuhra 13. 02. 2012 vývojových diagramů Skuhra 12. 03. 2012 Skuhra 13. 03. 2012 1.8 Doplněny vysvětlivky a komentáře Skuhra 02. 04. 2012 Skuhra 03. 04. 2012 2.0 Finalizace dokumentu Skuhra 06. 04. 2012 Skuhra 11. 04. 2012 2.1 Zapracování připomínek ME List 6/64 2.2 Zapracování připomínek EMT, ME 2.3 Zapracování připomínek EMT, ME, ODP, CHAPS 3.0 Změna členění dokumentu 3.1 Zapracování připomínek KODIS 3.2 Dílčí změny struktury dokumentu – připomínky KODIS 3.3 Zapracování připomínek KODIS 3.4 Zapracování etapy 2 do ŽD 3.5 Úprava procesů dle dohody zainteresovaných stran a upřesnění textů 3.6 Zapracování připomínek KODIS 3.9 Zapracování připomínek ME, Chaps a upřesnění KODIS 4.0 Verifikace změn a upřesnění diagramů a textů 4.1 Oprava chyby v procesu - obrázek č. 6 4.2 Oprava drobných nepřesností a vypuštěn text kap ŽD (do upřesnění) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. 11. 04. 2012 4.3 Zapracování návrhu textu pro ŽD Procesy MSK 4.12.2013 4.12.2013 4.4 Rozšíření o Check-in, Cherck-out Skuhra 5.12.2013 Nenka 17.2.2014 4.5 Editace, úpravy Kubašta 4.3.2014 Kubašta 15.5.2014 4.6 Editace, úpravy Kubašta 24.6.2015 Nenka 24.6.2015 4.7 Rozšíření o předplacené transakce Nenka 17.8.2015 Nenka 26.8.2015 4.8 Úprava diagramu Check-out Nenka 26.8.2015 Nenka 31.8.2015 4.8 Upřesnění popisu Check-out Nenka 28.10.2015 Nenka 31.1.2016 5.4 Vyjmutí kontroly CP u zápisu z GL Nenka 1.2.2016 Nenka 3.2.2016 5.5 Úprava formátování a poznámky k CP Nenka 11.1.2017 Nenka 6.6.2017 5.6 Doplnění Check-out pro příměsto Nenka 8.6.2017 Nenka 16.6.2017 5.7 Úprava Check-out pro příměsto Nenka Nenka 5.8 Úprava Check-out pro příměsto Nenka 5.9 Úprava Check-out pro příměsto 6.0 Úprava Check--in 6.1 Úprava hodnoty coupon type při kontrole 6.2 Doplnění platby bankovní kartou 6.3 Doplnění vysvětlivek u platby bankovní kartou 6.5 Upřesnění času pro přestup a výše ZS 6.6 Upřesnění procesu odbavení z GL 6.7 Zapracování revizí ME 6.8 Úprava názvu kapitoly dobití kupónu Seznam použitých zkratek a výrazů Význam Zkratka, výraz BČK Bezkontaktní čipová karta, která je použita jako nosič informací týkajících se odbavení cestujících. BlackList Soubor zakázaných karet a SAM ČD České dráhy a.s. EMT EM test ČR spol. s r.o. Karta ODIS Karta používaná v IDS Moravskoslezského kraje - ODIS KODIS Koordinátor ODIS, s.r.o. ME Mikroelektronika spol. s r.o. MSK Moravskoslezský kraj ODIS Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje MHD Městská hromadná doprava Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 7/64 Procesy MSK Zkratka, výraz Význam PAD Příměstská automobilová doprava SAM Secure Access Module, bezpečnostní modul EP Elektronická peněženka ŽD Železniční doprava GreenList Soubor zakoupených kupónů a dobití EP přes e-Shopy všech dopravců Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 8/64 Procesy MSK Procesy V dokumentu jsou procesy rozděleny na několik kategorií a to podle typu dopravce: • Obecně platné pro všechny dopravce, • Příměstská automobilová doprava (PAD), • Velká MHD, • Malé MHD, • Železniční dopravci (ŽD). Je-li v procesech níže uváděná základní sazba (ZS), řídí se její výše vždy aktuálně platným tarifem, i když je v procesech uveden jiný číselný příklad. Je-li v procesech níže uváděn čas pro přestup, řídí se délka času pro přestup vždy aktuálně platným tarifem, i když je v procesech uveden jiný číselný příklad, např. 30 min. apod. 1 Obecně platné pro všechny dopravce Jedná se o procesy, které platí pro všechny dopravce. V případě, že se na kartě nenachází žádný platný profil, bude vždy práce s kartou ukončena. Všichni dopravci pracují s „Greenlistem“ což jsou zakoupené časové kupóny a dobitá EP přes E-shop, a to tak, že na karty tyto časové kupóny nahrávají. Zpracování a nastavení Greenlistu bude definováno v samostatném dokumentu. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 9/64 1.1 Kontrola vůči blacklistu a greenlistu karet Procesy MSK Přiložení karty List 10/64 Je karta Ano na blacklistu? Karta blokována Ne Setřídit záznamy greenlistůpro danou kartu dle čísla transakce vzestupně Je karta Ano Dobití předplacené na greenlistu EP? EP Ne Je karta Ano Dobití předplaceného na greenlistu kuponu Kuponu? Ne Čtení dopravní aplikace Obrázek 1: Kontrola vůči blacklistu karet Poznámka: - Proces předchází procesům o Kontrola ve vozidlech PAD, MHD a ŽD o Zakoupení kilometrické jízdenky o Zakoupení jednotkové městské jízdenky o Zakoupení časového kupónu o Dobití EP Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK 1.2 Kontrola jednoho časového kupónu READ_CARD_INFO Časový kupón (PublisherProviderID = vozidlu dopravce) Ne Odpovídá Ano Jedná se READ_ALL_TICKETS dopravce? o zaměstnanecký (CouponType = 4) časový kupón? Ano Ne contractHasJourney 0 2 Síťová jízdenka Kontrola zón Výpočet jízdného Ne Jsou všechny úseky trasy pokryty? Ano Signalizace OK; zobrazení časového kupónu Obrázek 2: Kontrola jednoho časového kupónu Poznámka: - Pokud je více trasy pokryto několika časovými kupóny tak se do ceny počítá vždy ten nejlevnější o Jsou odečteny všechny úseky trasy, na které jsou platné časové kupóny (i kdyby byly některé úseky pokryty více časovými kupóny) a jízdné se počítá jen z nepokrytých úseků trasy“. o Z časového kupónu jsou započteny použité zóny. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 11/64 1.3 Zakoupení časového kupónu Procesy MSK Časový kupón Cestující požádá o časový kupón zadáním zón Volný soubor Ne Není prostor seasonTicketFile? na kartě Ano Neplatná karta Ne Karta platná? READ_CARD_INFO (ověření podpisu, kontrola Ano platnosti karty a Kontrola CP publisherNetworkID = 203811) cestujícího (viz. kap. 1.8) READ_CARD_HOLDER_INFO (holderProfile1 nebo holderProfile2 musí odpovídat požadované jízdence) Neplatí pro Výpočet ceny zaměstnanecký jízdného časový kupón Platba EP nebo hotově WRITE_TICKET (couponType = 0 Zápis časového contractHasJourney = 2 kupónu na kartu (zónový kupón) nebo contractHasJourney = 0 (síťová jízdenka) + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x CANCEL_DEBET Neplatí pro zápis? zaměstnanecký časový kupón Ano Signalizace OK; Vadná karta, Tisk dokladu Reklamace Obrázek 3: Zakoupení časového kupónu List 12/64 Poznámky: - V případě platby hotovostí odpadá volání funkce CANCEL_DEBIT - Časový kupón se zapisuje na první volný soubor (č. 0-3, starý nebo „prázdný“) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK 1.4 Dobití předplaceného časového kupónu Kontrola vůči greenlistu kupónů Volný soubor Ne Není prostor na kartě seasonTicketFile READ_CARD_INFO ? (ověření podpisu, kontrola Ano platnosti karty a publisherNetworkID = 203811) Neplatná karta Ne Karta platná? Zápis Větší než na Ano CouponsPrepaidTransaction greenlistu z greenlistu na kartu couponsPrepai WRITE_CARD_INFO Nelze dobít Kupon dTransaction WRITE_TICKET na kartě (couponType = 0 contractHasJourney = 2 (zónový Menší než na kupón) nebo contractHasJourney = greenlistu 0 (síťová jízdenka) + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Zápis CouponsPrepaidTransaction Zápis časového kupónu na kartu Ne Přiložte správnou kartu Stejná jako pro dokončení operace. původní? Nedokončený Pravděpodobně došlo zápis k předčasnému Ano odebrání karty. Přiložte Úspěšný Ano Přiložena kartu opět ke čtečce karta? zápis? Ne Ne - 2x Stornováno/ Ne Vadná karta, Signalizace OK; timeout? Reklamace Tisk dokladu Ano Neúspěšný zápis Obrázek 4 Zakoupení časového předplaceného kupónu List 13/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Poznámky: - Časový kupón se zapisuje na první volný soubor (č. 0-3, starý nebo „prázdný“) 1.5 Placení elektronickou peněženkou (EP) Platba EP DEBET EP DEBIT_PURSE Úspěšný debet Obrázek 5: Placení EP Poznámky: - při platbě EP není nutné číst soubory Personalizační aplikace - kontrola zda je samNumber na blacklistu, není nutná - položka baseCurrencyEP by měla být hodnota ‘1000‘B – CZK v haléřích - není třeba číst soubory nastavení EP před provedením debetu EP, vše kontroluje SAM - pokud je některá z hodnot walletStatus a Status souboru EP různá od 7, tak nelze provést debet EP - status souboru walletSettingsFile = 7 kontroluje SAM - EP není přenosná mezi cestujícími, - Každá jízdenka z EP je zlevněná jízdenka (sleva) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 14/64 Procesy MSK 1.6 Dobití předplacené EP Kontrola vůči greenlistu EP Neplatná karta Ne Karta platná? READ_CARD_INFO (ověření podpisu, kontrola platnosti karty a publisherNetworkID = 203811) Ano Nelze dobít EP walletPersCreditT Vyčtení nastavení EP, tedy: ransaction na READ_WALLET_PERSONAL_ Větší než na kartě SETTINGS greenlistu Menší než na Zápis greenlistu walletPersCreditTransaction z greenlistu na kartu Nelze dobít EP Ne Odpovídá limit dobití? WRITE_WALLET_PERSONAL (min. dopravce _SETTINGS - 2000,- Kč) CREDIT_PURSE Ano Zápis walletPersCreditTransaction Zápis EP Ano Přiložte správnou kartu pro dokončení Ne operace. Stejná jako původní? Nedokončený Pravděpodobně došlo zápis k předčasnému Přiložena odebrání karty. Přiložte Úspěšný Ano Ano karta? zápis? kartu opět ke čtečce Ne Ne Stornováno/ Ne timeout? Ano Vadná karta, Úspěšný kredit Neúspěšný zápis Reklamace Tisk dokladu Obrázek 6 Kredit předplacené EP List 15/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Poznámka: - Proměnná „StatusEP“: o status souboru walletSettingsFile = 7 kontroluje SAM - SAM kontroluje: o status souboru walletSettingsFile = 7 o je debet povolen(allowedDebet) o nejsou překročeny hodnoty maxValueEP o není překročena platnost EP - EP je na kartě aktivována 1.7 Dobití EP Kredit EP Neplatná karta Ne Karta platná? READ_CARD_INFO (ověření podpisu, kontrola Ano platnosti karty a Nelze dobít EP Ne Odpovídá limit dobití? publisherNetworkID = 203811) (min. dopravce - 2000,- Kč) CREDIT_PURSE Ano Kredit EP Úspěšný kredit List 16/64 Tisk dokladu Obrázek 7: Kredit EP Poznámka: - Proměnná „StatusEP“: o status souboru walletSettingsFile = 7 kontroluje SAM o soubor walletPersonalSettingsFile není nutné číst - SAM kontroluje: o status souboru walletSettingsFile = 7 o je debet povolen(allowedDebet) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK o nejsou překročeny hodnoty maxValueEP, o není překročena platnost EP - EP je na kartě aktivována Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 17/64 Procesy MSK 1.8 Kontrola CP při nahrávání časových kupónů V rámci nahrání časového kupónu je provedena kontrola CP Odpovídá CP1 a je Ne platný? READ_CARD_HOLDER_INFO Ano PublisherProviderID = dopravce CP1 = zaměstnanecký CP? Ano Ne Odpovídá Ne dopravce? Ano Odpovídá CP2 Ano a je platný? Ne Je konec platnosti časového kupónu Ne menší než konec platnosti CP +29 dní? Ano Odmítnutí nahrání WRITE_TICKET časového kupónu Je provedeno nahrání časového kupónu na kartu Obrázek 8: Kontrola CP při nahrání časových kupónů Poznámky: - Lze nahrát časový kupón maximálně 29 dnů po platnosti CP, v případě, že zařízení neprodává, ale pouze nahrává kupón (zakoupený přes e-shop), není potřeba provádět kontrolu CP. - Za správnost nahrání CP si zodpovídá držitel karty a obsluha, která CP nahrává. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 18/64 Procesy MSK 1.8.1 Možné varianty karty a CP Určení karty Profil CP1 Profil CP2 Předdefinovaný - výroba Platnost Platnost karty Specifické profily Dle žádosti Do platnosti karty --- --- Žákovský Do doby platnosti (D) Od data D + 1 až Studentský do platnosti karty 2, 4, 5, 51, 52 dokladu, případně 1 Zaměstnanecká karta Do věku 15 let Anonymní karta karty Zvíře Do platnosti karty 19 Do doby platnosti 2 dokladu Do doby platnosti dokladu nebo 3 Do doby platnosti 1 dokladu do platnosti karty --- 9, 49, 55, 56, Do platnosti karty 2, 3, 4, 5, 19, --- 57, 58, 59 nebo smlouvy zam. 51, 52 63 Do platnosti karty --- 17 Do platnosti karty --- Tabulka 1 - Možné varianty karet a CP 1.8.2 Postup změny CP na předprodejním místě Na předprodejních místech bude postupováno následovně: • Žadatel předloží nárok na slevový profil formou příslušného dokladu dle smluvních přepravních podmínek. Zaměstnanecké slevy lze uplatnit pouze u svého zaměstnavatele (dopravce) a doba platnosti profilu je dle jeho zam. podmínek, • V případě Anonymní karty nebo zvířete, nelze profil měnit nebo jakkoliv upravovat, • Změna CP se zapíše na kartu dle výše uvedené tabulky (Tabulka 1 - Možné varianty karet a CP). Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 19/64 1.9 Možné kombinace přestupů v oblasti MĚSTO Procesy MSK REGION MĚSTO REGION ZS ZS ZS Jednotková cena, přestup zcela zdarma, bez ZS Jednotková cena, přestup zcela zdarma, bez ZS Obrázek 9: Možnosti přestupu v oblasti MĚSTO 1.9.1 Cesta z REGIONU do MĚSTA, cestující zakupuje kilometrické jízdné 1. spoj Po nástupu do vozidla je zaznamenán přestupní čas, tj. výstupní čas + 30 min + aktuální zpoždění Přestup, kdy cílová Pak se jedná o přestup, kdy zastávka leží mimo Ne cílová zastávka leží uvnitř oblast daného MĚSTA, tj. km tarif oblasti daného MĚSTA, tj. jednotkový tarif bez ZS Ano 2. spoj Ověřen nárok na odečet ZS = bez základní sazby Obrázek 10: Přestup v oblasti MĚSTO – kilometrické jízdné Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 20/64 Procesy MSK 1.9.2 Cesta z MĚSTA, cestující zakupuje jednotkové jízdné 1. spoj Po nástupu do vozidla je zaznamenán přestupní čas, tj. nástupní čas (doba označení) + 30 min. (čas je volitelný dle PŘ MHD) Přestup, kdy cílová Pak se jedná o přestup, kdy cílová zastávka leží uvnitř oblasti zastávka leží mimo Ne daného MĚSTA, tj. je použit oblast daného jednotkový tarif bez ZS MĚSTA, tj. je použit km tarif Ano Uplynulo Ne Žádný odečet již 30 nebo tarif bez ZS Ověřen nárok na odečet ZS minut = bez základní sazby 2. spoj (v km tarifu) Ano Jde fakticky o nový nástup, tj. dojde k novému označení, nákupu nového jízdného Obrázek 11: Přestup v oblasti MĚSTO – jednotkové jízdné Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 21/64 Procesy MSK 1.10 Možné kombinace přestupů v oblasti REGION – REGION a MĚSTO A – MĚSTO B Cesta z REGIONU do REGIONU, nebo z MĚSTA A do MĚSTA B, cestující zakupuje kilometrické jízdné REGION REGION MĚSTO A MĚSTO B ZS ZS MHD km tarif ZS ZS km tarif MHD Obrázek 12: Možnosti přestupu v oblasti REGION-REGION a MĚSTO A-MĚSTO B 1. spoj Po nástupu do vozidla je zaznamenán přestupní čas, tj. výstupní čas + 30 min + aktuální zpoždění Přestup, kdy cílová Ne Pak se jedná o přestup, kdy cílová zastávka leží zastávka leží uvnitř oblasti daného kdekoliv mimo oblast daného MĚSTA, tj. jednotkový tarif MĚSTA, tj. km tarif Ano Uplynulo Ne Žádný odečet již 30 nebo tarif bez ZS Ověřen nárok na odečet ZS minut = bez základní sazby 2. spoj v km tarifu Ano Jde fakticky o nový nástup, tj. dojde k novému označení, nákupu nového jízdného Obrázek 13: Přestup v oblasti REGION-REGION a MĚSTO A-MĚSTO B List 22/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Zjednodušeně: Jde prakticky o stejné postupy, jako jsou uvedeny ve variantě 2, viz výše. Jen je zde zdůrazněno, že platí stejné postupy jak v případě přestupu REGION – REGION, tak v případě přestupu MĚSTO A – MĚSTO B. 1.11 Spolucestující - dokupované jízdenky Spolucestující nemůže využít výhod držitele karty. Držitel karty však může zakoupit jízdenku z jeho EP. Taková jízdenka se však na kartu nezapisuje. Držitel může zakoupit buďto papírovou „hromadnou jízdenku“ pro všechny spolucestující najednou nebo jednotlivě pro každého cestujícího zvlášť. Výše uvedené neplatí pro v MHD Ostrava (zóna 354), kde se dokupované jízdenky řídí pravidly uvedenými v kapitole 5.4 1.12 Předprodej Předprodejní místa budou zajišťovat tyto služby: 1. Nahrávání a změny aktuálního CP (celý, dětský, žák aj.) dle struktury a číselníku MSK 2. Plnění EP 3. Nahrávání časových kupónů 4. Uznávání časových kupónů na pokladnách UNIPOK (viz. čl. Železniční doprava) 5. Výdej, prodej a reklamace MSK 6. Reklamace jízdného Mimo body 2. a 3. budou ostatní služby zajišťovat předprodeje pouze pro karty svých vydavatelů. Vydavatelé odpovídají za nahrané CP, stavy EP na svých kartách a hlavně uznané a neuznané reklamace. Reklamační převody časových kupónů, EP budou prováděny vždy s „příznakem“ REKLAMACE nebo budou prováděny na zvláštním reklamačním zařízení. 1.12.1 Reklamační operace List 23/64 Reklamační operace musí obsahovat: 1. Převod EP z vadné/zablokované karty na novou - číslo karty vadné/zablokované - číslo karty nové, na kterou je převod proveden - číslo operace Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK - převedená částka 2. Vyrovnání EP z důvodu předchozí nesprávné transakce (např. neuznání odečtu ZS) - číslo transakce, při které došlo k nesprávné operaci - vyrovnaná částka - číslo karty 3. Vrácení alikvotní částky za neprojetý časový kupón - číslo karty - číslo transakce, při kterém byl časový kupón nahrán - vymazání časového kupónu z karty - vrácená alikvotní část a to buď na EP nebo v hotovosti - poplatek za reklamační proces buďto z EP nebo v hotovosti 4. Vyplacení částky z EP v hotovosti - číslo karty - vymazání vyplacené částky z EP - výše vymazané částky - poplatek za reklamační proces buďto z EP nebo v hotovosti 1.12.2 Prodej a nahrání časových kupónů Na karty se nahrávají časové kupóny dle číselníku se správným přiřazeným číslem „tarif number“. Časové kupóny se nahrávají s max. platností 29 dnů přesahující platnost daného profilu. Časové kupóny je možno nahrát s přesahem platnosti karty. Po ukončení platnost karty pak bude cestujícímu možno zůstatek karty včetně kupónu přehrát na kartu novou nebo vyplatit v hotovosti v rámci reklamace. Časový kupón lze nahrát jak z EP tak v Hotovosti. 1.12.2.1 Držitel, který má kartu s CP pro dítě, který je platný max. do data 15ti narozenin Držitel přijde zakoupit časový kupón: 28.9.2012 Den narozenin: 1.10.2012 Délka platnosti časového kupónu: max. 30 dní Platnost časového kupónu: 28.9.2012 - 27.10.2012 List 24/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. 2 PAD Procesy MSK 2.1 Kontrola ve vozidlech PAD READ_ALL_TICKETS (čtení všech kupónů z karty) Čtení season TicketFile READ_TICKET (čtení jednoho kupónu) Odpovídá Ne Neplatný kontrakt verze a status souboru? Ano Ne contractNetwork Kontrola transportní sítě =203811 Ano Ne Je kontrakt Kontrola contractValidity časově platný? Ano Ne Odpovídá seasonTicketContract? Ano Neplatný kontrakt 1a3 couponType 0a4 2 Výpočet jízdného Jednotkové Km jízdné Časový kupón městské jízdné Zaměstnanecký Obrázek 14: Kontrola ve vozidlech PAD, Malé MHD a ŽD Poznámky: - stejně tak není zatím nutná kontrola status souboru, verze a ContractNetwork - čtení jednoho souboru na testovacím pracovišti trvá cca 0.5 vteřiny, čtení všech 5 souborů cca 1.2 vteřiny, jaký postup čtení se zvolí, záleží na dodavateli odbavovacího zařízení Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 25/64 Procesy MSK - při rychlém čtení ve vozidlech PAD a ŽD není nutné číst soubory Personalizační aplikace - není distribuován Blacklist SAM, bude prováděna kontrola transakcí v clearingu a v případě odhalení transakce na zakázaný SAM, bude provedena blokace karty 2.2 Kilometrické jízdné (kontrola revizorem) Kilometrické jízdné contractHasJourney 1 3 Vizuální kontrola Kontrola v BUS jízdenky s údaji v POP ve vlaku Odpovídá číslo Ne Ne Odpovídají údaje spoje? jízdenky? Ano Ano Signalizace OK, Neplatná jízdenka Odsouhlasení jízdenky, Zobrazení kupónů Potvrzení v POP Obrázek 15: Kilometrické jízdné (kontrola revizora) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 26/64 2.3 Zakoupení kilometrické jízdenky Procesy MSK Kilometrická Cestující požádá o km jízdenku; jízdenka zadá výstupní zastávku, případně nástupní zastávku. Cestující požádá o Tarif žák nebo Ne Zakoupení km tarif žák nebo student jízdenky – ostatní student? Řidič provede vizuální (bez CP 3 a 19) kontrolu dokladu Ano (viz. kap. 2.3.2) Předložil cestující Ne Nastav default CP doklad? Ano Řidič zadá příslušný tarif Zakoupení km jízdenky - žák nebo student (viz. kap .2.3.1) Obrázek 16 -Zakoupení kilometrické jízdenky - obecně Poznámky: - Km jízdenka se zapisuje pouze do souboru č. 4 na kartě (poslední soubor) o Časové kupóny se nebudou zapisovat do souboru č. 4 - nástupní nebo výstupní zastávka mimo zóny MĚSTO - km jízdenka je přestupní v rámci ČD Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 27/64 Procesy MSK 2.3.1 Zakoupení žákovské nebo studentské kilometrické jízdenky Kilometrická jízdenka – žák nebo student Čtení READ_TICKET seasonTicketFile (čtení souboru č. 4) Ne Nárok na odečet Ano Ověření contractTransferEndDate základní sazby? contractTransferEndTime Započtení Nezapočtení READ_CARD_HOLDER_INFO základní sazby základní sazby CP = (3 nebo 19) Je CP žák nebo Ne student? Ano Výpočet ceny obyčejného jízdného Výpočet ceny jízdného Je platba z EP? Ne Platba v hotovosti; Ano Tisk dokladu Platba EP Zápis km jízdenky WRITE_TICKET na kartu (couponType = 2 contractHasJourney = 1 pro ČD Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x contractHasJourney = 3 pro BUS zápis? + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Ano CANCEL_DEBET Signalizace OK; Vadná karta, Tisk dokladu Reklamace Obrázek 17: Zakoupení žákovské nebo studentské kilometrické jízdenky List 28/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK 2.3.2 Zakoupení kilometrické jízdenky – ostatní (bez CP 3 a 19) Kilometrická jízdenka – ostatní Čtení READ_TICKET seasonTicketFile (čtení souboru č. 4) Ověření contractTransferEndDate contractTransferEndTime Ne Nárok na odečet Ano základní sazby? Započtení Nezapočtení základní sazby základní sazby Načtení CP pro READ_CARD_HOLDER_INFO výpočet jízdného CP <> (3 nebo 19) Výpočet ceny jízdného Je platba z EP? Ne Platba v hotovosti; Tisk dokladu Ano Platba EP Zápis km jízdenky WRITE_TICKET na kartu (couponType = 2 contractHasJourney = 1 pro ČD contractHasJourney = 3 pro BUS + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x CANCEL_DEBET zápis? Ano Signalizace OK; Vadná karta, Tisk dokladu Reklamace Obrázek 18: Zakoupení kilometrické jízdenky – ostatní (bez CP 3 a 19) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 29/64 Procesy MSK 2.4 Postup výpočtu jízdného 2.4.1 Zadání řidičem • Nástupní stanice • Cílová stanice, • Typ jízdného (občan, dítě, student, zavazadlo aj. v případě platby v hotovosti. V případě BČK bude typ jízdného zadáván jen v případě žák nebo student, nebo jiného zlevněného jízdného) • Počet cestujících (jen při požadavku hromadného lístku bez zápisu na BČK) • Typ platby (v případě hotovostní platby) • První lístek vždy vydáván v autovýdeji - pouze pro držitele, contract = 1 2.4.2 Podklady pro zadání Trasa vedena jako posloupnost stanic/zón. Ke každé stanici nutná přiřazená zóna. • V případě odbavení z EP se trasa počítá jako posloupnost stanic tzn. dle vzdálenosti km. Z posloupnosti stanic budou vytvořeny úseky trasy: o Jeden úsek je část trasy mezi bezprostředně navazujícími stanicemi, o Ke každému úseku budou zaznamenány/generovány následující údaje: délka úseku - vzdálenost mezi určujícími stanicemi, o Úsek trasy bude vždy generován pouze mezi stanicemi, kde spoj staví o do km úseku trasy se počítají vzdálenosti mezi zastávkami, přes které spoj projíždí • V případě odbavení na časový kupón je trasa jako posloupnost zón o Cestující musí platit také zónu, kterou linka/spoj projíždí, ale nestaví v ní, tzn. zóny dle JŘ daného spoje a linky, ale v případě, že daná linka/spoj v určité zóně nestaví, ale zónou pouze projíždí, musí být zóna taktéž zavedena v JŘ uvedena jako průjezdná zóna o Taková průjezdná zóna bude v jízdním řádu součástí trasy, tedy jako „bod na trase“ s příslušným příznakem 2.4.3 Výpočet jízdného Trasa jako posloupnost stanic – km vzdálenosti Odbavení na BČK – držitel karty autovýdej o Řidič zadá nástupní, výstupní stanici o zařízení spočítá vzdálenost mezi zadanými stanicemi dle JŘ o zařízení vypočítá cenu dle vzdálenosti, ceníku a CP o odbavení proběhne v autovýdeji - řidič nepotvrzuje odbavení o lomený tarif pouze u autovýdeje Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 30/64 Procesy MSK o zařízení zapíše platnost jízdenky (antipassback) a nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění +30 minut 2.4.3.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C Obrázek 19: Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C Uložení na kartu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění + čas na přestup 2.4.3.2 Nástup na stejném spoji, kdy cestující má jízdenku do cílové zastávky C1 a chce jet do cílové zastávky C2 Obrázek 20: Nástup na stejném spoji, cestující má jízdenku do cílové zastávky C1 a chce jet do cílové zastávky C2 Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas 1. výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění + čas na přestup Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 31/64 Procesy MSK Uložení na kartu při 2. nástupu (Jízdenka J2 cena bez ZS): • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce C1) • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C2) + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas 2. výstupu (v zastávce C2) + akt. zpoždění + čas na přestup Příklad: Cestující nastoupí v zastávce V1 v 14:30 a jede do zastávky C1 (čas výstupu 15:10), čas přestupu je 30 min. Na kartu se tedy uloží jízdenka J1 • Linka X • Spoj Y • PlatnostOd = 14:30 • PlatnostDo = 15:10 (+příp. zpoždění) • Čas pro přestup = 15:10 + 0:30 (+příp. zpoždění) = 15:40 Poté co dojede do zastávky C1 v 15:10, tak chce pokračovat po tom samém spoji do zastávky C2. Při nástupu na zastávce C1 (C1=V2, C1 je nově výchozí zastávka), proběhne kontrola platné jízdenky. V tomto případě je stejná linka, spoj i datum nového nástupu, jen aktuální čas je větší než PlatnostDo, na kartu se tedy uloží nová jízdenka J2 (aktuální čas je menší než čas na přestup, takže cena bude bez ZS). 2.4.3.3 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji Obrázek 21: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji List 32/64 Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění + čas na přestup Uložení na kartu při 2. nástupu (jízdenka J2): • Linka X • Spoj Y2 • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena=bez ZS o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 2. výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění + čas na přestup 2.4.3.4 Nástup na jiném spoji i jiné lince Obrázek 22: Nástup na jiném spoji i jiné lince List 33/64 Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. výstupu (v zastávce C1) + akt. zpoždění + čas na přestup Uložení na kartu při 2. nástupu (Jízdenka J2): • Linka X2 • Spoj Y2 • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V2) • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena=bez ZS o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 2. výstupu (v zastávce C2) + akt. zpoždění + čas na přestup V případě, že po dobu antipassbacku přistoupí např. další cestující, může být odbaven z EP držitele karty, ale pouze na papírový lístek bez zápisu na kartu a bez nároku na zvýhodněné jízdné! Odbavení v hotovosti o Řidič zadá nástupní, výstupní stanici a typ jízdného (celý, dítě, zavazadlo aj.) o zařízení spočítá vzdálenost mezi zadanými stanicemi dle JŘ o zařízení vypočítá cenu dle vzdálenosti, ceníku a typu jízdného dle zadání řidičem o zadá řidič „typ platby v hotovosti“ o po té proběhne odbavení, vytiskne se papírová jízdenka bez nároku na přestup o jízdenka se na KARTU NEZAPISUJE Trasa jako posloupnost zón – odbavení pouze na BČK o Řidič zadá nástupní, výstupní stanici o po přiložení BČK zkontroluje a vyhodnotí platnosti, rozsah aj. zón na kartě (náležitosti spojené se čtením časových kupónů) – Vyhodnotí se platnost po celé trase na celý úsek o v zařízení se ZKONTROLUJE zda SRN (seriové číslo) a zóny, na které byla uznána jízda na daném spoji už nebyly použity. Pokud ANO, pak celá trasa je dokupovaný lístek - platí km. Po změně spoje se zruší. Na kartu se nic nezapisuje, do statistiky se poznačí jen jednou - kontrola v souboru použitých karet (neplatí pro ŽD - kontrola bude záviset na obsluze) o odbavení proběhne automaticky o při odbavení na časový kupón se nárok na přestup nezapisuje Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 34/64 Procesy MSK o STORNO - při stornování lístků z BČK je potřeba kontrolovat, zda není poznačená jízda - smazat Kombinace trasy jako posloupnost zón a km tzv. lomený tarif – odbavení pouze na BČK 1. Počátek trasy je zaplacen zónou, zbytek doplacen za km • Řidič zadá nástupní, výstupní stanici • zařízení porovná trasu s platnými zónami na kartě • V případě shody odbaví stanice shodné se zónami na kartě a k tomu dopočítá trasu v km a to z poslední stanice zaplacené zóny do výstupní stanice. Př. Trasa vede z bodu A do D A=1 zóna B=2 zóna C=3 zóna D=4 zóna Cestující má na kartě časový kupón pro zónu 1 a 2. Postup: • Řidič zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D • Zařízení odbaví z bodu A do B na časový kupón, z bodu B do D spočítá jízdné v km ceníku dle CP • zařízení zapíše platnost jízdenky (antipassback) a nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut 2. Střed trasy pokryt zaplacenou zónou A=1 zóna B=2 zóna C=3 zóna D=4 zóna Cestující má na kartě zónu 2 a 3. • Řidič zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D • Zařízení spočítá počet km z A do B, z bodu B do C odbaví na časový kupón, z bodu C do D spočítá počet km • km z úseku AB a CD sečte a spočítá jízdné v km ceníku dle CP • zařízení zapíše platnost jízdenky (antipassback) na celou trasu a nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut 3. Konec trasy je pokryt zaplacenou zónou A=1 zóna B=2 zóna C=3 zóna D=4 zóna Cestující má na kartě zónu 3 a 4. • Řidič zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D List 35/64 • Zařízení spočítá počet km z A do C Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK • vydá jízdné v km ceníku dle CP • Ve stanici C zařízení zapíše nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut • z C do D odbaví na časový kupón V případě, že je na el. peněžence nedostatečný zůstatek, zařízení nabídne automaticky možnost platby doplatku nebo celé trasy v HOTOVOSTI. Při lomeném tarifu se do statistiky zapíši dva lístky a to jeden za jízdu na časový kupón a jeden na jízdu v km. Vytiskne se jedna jízdenka. Odbavení žáků a studentů (celostátní nárok na slevy) V nových tarifních podmínkách došlo ke sjednocení nároků slev na časový kupón pro žáky a studenty. Ale bohužel zůstává dvojí typ odbavení v hotovosti a z el. peněženky. Tzn. Žák a student v případě celostátního nároku na slevy má nárok na zlevněné jízdné v hotovosti a z el. peněženky, ale pouze na určeném úseku „Z“ a „Do“. Proto v případě lomeného jízdného je návrh na odbavení: 1. Automatické odbavení dle CP viz. výše př. 1., 2. nebo 3., kdy cena v km bude v případě žáka do 15 let 50% a studenta nad 15 let 100%. 2. Odbavení dle „určení řidičem“, kdy řidič musí zadat, že se jedná o dopočet km ceníku buď žáka do 15 let(jízdné ve výši max. 37,5 % z občanského jízdného) nebo studenta nad 15 let (jízdné ve výši max. 75% obč. jízdného). Pokud je navolen tarif (student, žák) a nepotvrzen, zařízení zkontroluje typ karty/typ slevy a pokud souhlasí, pak se vydá lomený tarif z časového kupónu a km zvýhodněný ceník pro studenty nebo žáky. Pokud navolen tarif (celý, poloviční aj.) a nepotvrzen, zařízení zkontroluje typ karty/typ slevy a pokud nesouhlasí, pak se vydá první tarif s příslušným typem - pak lomený tarif z časového kupónu a km ceník dle CP. Vysvětlení a sled kroků viz kap. 2.3 - Zakoupení kilometrické jízdenky. Zvýhodněné tarify pro žáky a studenty musí být na tarifní skupině za standardními. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 36/64 Procesy MSK 3 Velké MHD 3.1 Jednotkové městské jízdné Jednotkové městské jízdné Kontrola zón Jsou všechny úseky Ne Výpočet jízdného trasy pokryty? Ano Signalizace OK, Zobrazení kupónů Obrázek 23: Jednotkové městské jízdné Poznámky: - Položky ContractTransfer se kontrolují - ContracthasJourney = 2, v případě CH.in = 3 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 37/64 Procesy MSK 3.2 Zakoupení jednotkové městské jízdenky Jednotkové Cestující požádá o jízdenku městské jízdné (nebo Check-in) zóna město. Čtení READ_TICKET seasonTicketFile (čtení souboru č. 4) Ano Nezlevněné Ne Kontrola profilu READ_CARD_HOLDER_INFO cestujícího (holderProfile1 nebo jízdné? holderProfile2 musí odpovídat požadované jízdence) Ano Výpočet ceny WRITE_TICKET jízdného (couponType = 1 contractHasJourney = 2, 3 (3 pro Check–IN) Platba EP nebo + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) hotově Zápis městské jízdenky na kartu Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x CANCEL_DEBET zápis? Ano Signalizace OK; Vadná karta, Tisk dokladu Reklamace Obrázek 24: Zakoupení jednotkové městské jízdenky Poznámky: - nástupní i výstupní zastávka je v zóně MĚSTO - zóna MĚSTO je v Ostravě (číslo zóny 354) - v případě nutnosti použití defaultního CP se bude postup použití principiálně řídit dle kap. 2.3., kdy typ jízdného se bude pro danou oblast řídit tarifem. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 38/64 Procesy MSK 3.3 Postup výpočtu jízdného Platí do zavedení Ch-in/out Nástup všemi dveřmi OV XXL (stav k 20.12.2012) • Cestující se při nástupu všemi dveřmi registruje pouze v případě odbavení na el. Peněženku • v případě, že se trasa MHD skládá z více zón, je na cestujícím řešit tuto skutečnost Řešení se nabízejí dvě 1. Nastoupí do dveří vozidla, u kterých bude tiskárna a zařízení, na kterém si může dokoupit jízdné pro zónu 2 1.1. v případě, že zařízení neobsahuje trasu spoje (JŘ) je na cestujícím dokoupit si jízdenku pro druhou zónu - výběrovým tlačítkem, ale tím by se okradl o čas přestupu 1.2. v případě, že zařízení obsahuje trasu spoje dle (JŘ) pak zařízení vydá lom. tarif a to tak, že po přiložení karty, zařízení zjistí, že cestující má zaplacenou nástupní zónu, ale spoj pokračuje do „nezaplacené“ zóny. V tom případě automaticky nabídne cestujícímu možnost dokoupení jízdného - čas přestupu zapíše od poslední hraniční zastávky zóny 1 dle JŘ a aktuálního zpoždění 2. Nastoupí do vozidla a jakmile vozidlo přijede na poslední hraniční zastávku mezi zóny 1 a 2 cestující se zajde s kartou odbavit k nejbližší čtečce 3.3.1 Odbavení Ostrava XXL - současný stav k 20.12.2012 V první fázi se musí zachovat současný stav tzn. pro jednotlivé jízdné v OV XXL platí 60 min a 15 min. „časový kupón“ (čas jízdenek je volitelný uživatelem). Řešeno bude číslem 354 „nadzóna“ (1,2,3,4,9,10,12,13,14,16,17,18,19,20,25). Toto jízdné je omezeno časem. Tzn. cestující, který nastoupí např. v 61 minutě již si musí zakoupit jízdenku novou nebo pokud již cestuje v dopr. prostředku je povinen si „hlídat“ zbývající čas do kdy může cestovat. Po té buďto vystoupit nebo si zakoupit jízdenku novou na zbytek trasy. Cesta v oblasti OV XXL V případě, že cestující pojede pouze v úseku OV XXL zařízení vydá buďto 60 nebo 15 min. jízdenku dle požadavku cestujícího. Po přestupu do jiného vozidla se pouze eviduje jízda. Cesta z Regionu do XXL 1. Cestující nepožaduje jízdné pro XXL - v tom případě je odbaven v km po celý úsek trasy Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 39/64 Procesy MSK 2. Cestující požaduje jízdné pro XXL - v tomto případě cestující již předem nahlásí řidiči tento požadavek. Řidič zadá tarif pro kombinaci „Region & OV XXL“ a zařízení vydá jízdenku, která bude spočítána v km do hranice OV XXL neboli do první zastávky s „nadzónou 354“ a od této zastávky dále vydá jízdenku s platností 60 min. od výše jmenované hraniční zastávky. 3.3.1.1 Příklady př. 1/ A B C=zóna 1 a nadzóna 354 D=354 • řidič zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D a tarif „Region & OV XXL“ • zařízení spočítá počet km z A do C • vydá jízdné v km ceníku dle CP • ve stanici C zařízení zapíše nárok na zvýhodněný přestup (bez ZS) - čas stanic C dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut • z C vydá 60 min. jízdenku s platností od času stanice C dle JŘ + aktuální zpoždění př. 2/ A B C=zóna 1 a nadzóna 354 D=354 Cestující má zakoupenou zónu 1 • řidič zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D a tarif „Region & OV XXL“ • zařízení spočítá počet km z A do C • vydá jízdné v km ceníku dle CP • ve stanici C zařízení zapíše nárok na zvýhodněný přestup (bez ZS) - čas stanic C dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut • z C do D uzná časový kupón pro zónu 1 • z D vydá 60 min. jízdenku s platností od času stanice C dle JŘ + aktuální zpoždění Na kartu se zapíšou 2 jízdenky se svým časem platnosti. Jízdenka XXL se zapisuje na kartu i v případě zaplacení v HOTOVOSTI (je to vlastně časový kupón) Jízdenka XXL = čas platnost i - JJ MHD, lístek Region = čas přestupu – JJ PAL Do statistiky se zapíšou 2 jízdenky Vytiskne se jedna jízdenka s uvedenou kombinací. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 40/64 Procesy MSK Jízdenka XXL se dá vydat pouze v případě, že linka do XXL vjíždí. Tzn. XXL je platný na zvolené trase. Platba možná jak z el. peněženky, tak v HOTOVOSTI. 4 Malé MHD Zóny MĚSTO: • 40 Havířov •5 Karviná • 15 Orlová • 30 Opava • 70 Nový Jičín, Šenov u Nového Jičína • 50 Frýdek-Místek • 60 Třinec • 45 Český Těšín, Chotěbuz, Ropice • 90 Krnov • 100 Bruntál • 75 Albrechtičky, Studénka • 354 Ostrava XXL 4.1 Kontrola ve vozidlech MHD (při nástupu předními dveřmi) Proces je popsán v diagramu (Obrázek 14: Kontrola ve vozidlech PAD, Malé MHD a ŽD). 4.2 Jednotkové městské jízdné Proces je popsán v diagramu (Obrázek 23: Jednotkové městské jízdné). 4.3 Zakoupení jednotkové městské jízdenky Proces je popsán v diagramu (Obrázek 24: Zakoupení jednotkové městské jízdenky). 4.4 Zakoupení kilometrické jízdenky Proces je popsán v diagramu (Obrázek 18: Zakoupení kilometrické jízdenky). Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 41/64 Procesy MSK 4.5 Postup výpočtu jízdného 4.5.1 Zadání řidičem • Nástupní stanice • Cílová stanice – není nutná, řidič nezadává, nastaví se konec spoje dle nastavení v TS • Typ jízdného - pouze v případě hotovostní platby nebo dobití kreditu • autovýdej • potvrzený tarif řidičem, nebo tlačítko na čtečce má přednost před autovýdejem 4.5.2 Podklady pro zadání Trasa dle JŘ – posloupnost stanic, každá stanice by měla obsahovat zónu a čas. • v případě odbavení z el. peněženky se na jízdenku zapíše čas nástupní zastávky pro možnost zvýhodněného přestupu (bez základní sazby) • v případě odbavení na časový kupón je důležitá platná zóna nástupu 4.5.3 Výpočet jízdného Jednotlivé městské jízdné Nástup předními dveřmi • aktuální (nástupní) stanice odbaví cestujícího buďto na časový kupón, nebo na el. peněženku dle CP • V případě dokoupení jízdenky, buďto toto odbaví řidič (linka PAD, jejíž část se odbavuje v režimu MHD), nebo cestující přes samoobslužnou čtečku- při použití el. peněženky se vždy zapíše platnost jízdenky (antipassback) do konečné zastávky spoje a nárok na zvýhodněný přestup (nástupní zastávka + XY minut). Dokupované jízdenky nemají nárok za zvýhodněný přestup. 4.5.3.1 MHD jízdenka Obrázek 25: MHD jízdenka Nástup na ve výchozí zastávce V Uložení na kartu: • Linka X List 42/64 • Spoj Y • Zóna A • PlatnostOd = akt. čas nástupu Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK • PlatnostDo = čas konečné zastávky (zastávka K) dle JŘ + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas nástupu V (aktuální) + 30 minut 4.5.3.2 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji Obrázek 26: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. nástupu (v zastávce V1) + čas na přestup 30 min. Uložení na kartu při 2. nástupu (jízdenka J2): • Linka X • Spoj Y2 • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena=bez ZS o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 1. nástupu (v zastávce V1 na spoji Y) + čas na přestup 30 min Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 43/64 Procesy MSK 4.5.3.3 Nástup na jiném spoji i jiné lince Obrázek 27: Nástup na jiném spoji i jiné lince Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. nástupu (v zastávce V1) + čas na přestup 30 min. Uložení na kartu při 2. nástupu (Jízdenka J2): • Linka X2 • Spoj Y2 • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V2) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena=bez ZS o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 1. nástupu (v zastávce V1 na spoji Y) + čas na přestup 30 min Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 44/64 Procesy MSK 5 Systém Check-in Check-out • Platí pro odbavení pouze v MHD Ostrava (zóna 354). • Základní jednotlivé jízdné není časové, ale dojezdové, tj. cestující po registraci na čtečce (check-in) dojede bez jakéhokoliv omezení do cílové zastávky daného spoje. Časový faktor je rozhodující pouze pro případný přestup, avšak zde neomezuje dobu jízdy, ale čas, kdy je možno přestoupit do navazujícího spoje za zvýhodněných podmínek. 5.1 Jednotkové městské jízdné Proces je popsán v diagramu (Obrázek 23: Jednotkové městské jízdné). Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 45/64 5.2 Check –in Procesy MSK , Cestující požádá o jízdenku (nebo Check-in) zóna město. Jednotkové městské jízdné Čtení READ_TICKET seasonTicketFile (čtení souboru č. 4) Ověření contractTransferEndDate Ano Nárok na přestup Ověření contractTransferEndTime zdarma (zona READ_CARD_HOLDER_INFO (holderProfile1 nebo 354) holderProfile2 musí odpovídat Ne požadované jízdence) Ne Nárok na odečet Ano základní sazby Nezapočtení základní sazby Započtení základní sazby (1. nástup) Načtení CP pro výpočet jízdného Výpočet ceny Ano jízdného Je platba z EP Ne Platba v hotovosti; Tisk dokladu Ano WRITE_TICKET Platba EP nebo (couponType = 3 hotově contractHasJourney = 3 + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Zápis jízdenky na (MHD XXL zápis ContractJourneyZones = 354) kartu CANCEL_DEBET Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x zápis? Vadná karta, Reklamace Ano Signalizace OK; Tisk dokladu Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 46/64 Procesy MSK - Procesem Check-in lze zakoupit: jednotlivou jízdenku s nárokem na zvýhodněný přestup. Daňové doklady za zakoupení zkrácené nebo nezkrácené jízdenky nebudou ve vozidle DPO vydávány, cestující je může obdržet dodatečně, při návštěvě určených míst DPO. Nástup všemi dveřmi • aktuální (nástupní) stanice odbaví cestujícího buďto na časový kupón, nebo na el. peněženku dle CP • V případě dokoupení jízdenky provede cestující přes samoobslužnou čtečku. • Při použití el. peněženky se vždy zapíše platnost jízdenky (antipassback) do konečné zastávky spoje a nárok na zvýhodněný přestup (nástupní zastávka + XY minut) a to i pro dokupované jízdenky. 5.2.1.1 MHD jízdenka (čl. 4.5.3.1) Obrázek 28: MHD jízdenka Nástup na ve výchozí zastávce V Uložení na kartu: • Linka X • Spoj Y • Zóna A • couponType=3 • PlatnostOd = akt. čas nástupu • PlatnostDo = čas konečné zastávky (zastávka K) dle JŘ + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas nástupu V (aktuální) + 30 minut Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 47/64 Procesy MSK 5.2.1.2 Nástup na stejné lince, ale jiném spoji Obrázek 29: Nástup na stejné lince, ale jiném spoji Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. nástupu (v zastávce V1) + čas na přestup 30 min. Uložení na kartu při 2. nástupu (jízdenka J2): • Linka X • Spoj Y2 • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena=0 Kč o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 1. nástupu (v zastávce V1 na spoji Y) + čas na přestup 30 min Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 48/64 Procesy MSK 5.2.1.3 Nástup na jiném spoji i jiné lince Obrázek 30: Nástup na jiném spoji i jiné lince Uložení na kartu při 1. nástupu (jízdenka J1): • Linka X • Spoj Y • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V1) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K1) + akt. zpoždění • Čas pro přestup1 = čas 1. nástupu (v zastávce V1) + čas na přestup 30 min. Uložení na kartu při 2. nástupu (Jízdenka J2): • Linka X2 • Spoj Y2 • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V2) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena= 0,- Kč o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 1. nástupu (v zastávce V1 na spoji Y) + čas na přestup 30 min Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 49/64 Procesy MSK 5.2.1.4 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C (původní 2.4.3.1) Obrázek 31: Nástup na jiném spoji i jiné lince Uložení na kartu (jízdenka J1 - režim REGION): • Linka X • Spoj Y • Nástupní zastávka • Výstupní zastávka • PlatnostOd = akt. čas • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění + čas na přestup Uložení na kartu při 2. nástupu (Jízdenka J2 - režim XXL): • Linka X2 • Spoj Y2 • PlatnostOd = akt. čas (v zastávce V2) • PlatnostDo = čas konečné zastávky dle JŘ (v zastávce K2) + akt. zpoždění • Cena v případě, že o Aktuální čas je menší než čas pro přestup1: cena= bez ZS o Aktuální čas je větší než čas pro přestup1: cena=s ZS • Čas pro přestup2 = čas 2. nástupu (v zastávce V2 na spoji Y) + čas na přestup 30 min Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 50/64 Procesy MSK 5.3 Check -out Proces Check-out znamená ukončení platnosti jízdenky Check-in. • Tuto jízdenku je možno použít pouze na stejné lince a spoji, jako byl proveden první Check-in (nástup), a to nejpozději v určeném čase procesem při výstupu. V tomto případě je jízdenka Check-in ukončena a držitel ztrácí nárok na původně získaný zvýhodněný přestup. • Tento proces nelze využít v případě, že při nástupu byl použit nárok na zvýhodněný přestup z předešlé linky a spoje Při Check-out je cestujícímu na EP vrácena částka rozdílu mezi jízdenkou Check-in a Check-out. • V případě požadavku Check-out jízdenky ve vozidle PAD je jízdenka vydána ihned při prvním odbavení, a to na základě předchozího požadavku cestujícího, kdy navolená trasa obsluhou nesmí překročit max. stanovený čas a dále před tímto požadavkem nebyl použit nárok na zvýhodněný přestup z předešlé linky a spoje. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 51/64 Procesy MSK Jednotkové Cestující přikládá kartu městské jízdné podruhé ke čtečce. Čtení READ_TICKET seasonTicketFile (čtení souboru č. 4) Provedeno na stejné Byl požit nárok na Signalizace lince a ve stejném spoji zvýhodněný nepřípustného Check- jako první check-in Ne přestup Ano out na jiném spoji Ano Ne Check IN Provedeno ve Signalizace stanoveném čase překročení času Ne Ano Výpočet rozdílu ceny Vrácení rozdílu CREDIT_PURSE ceny na EP Ano WRITE_TICKET (zápis do souboru jízdenky (č. 4) Zneplatnění Zkrácení data a času konce jednotkové jízdenky platnosti a upravení ceny ve struktuře seasonTicketInfo a Ne - 1x contractTransferEndDate v TicketTraceInfo dle MSKarta Úspěšný Ne - 2x zápis? DEBIT_PURSE Ano Vadná karta, Reklamace Signalizace OK; Tisk dokladu Obrázek 32: Check out Uplatnění nároku na zvýhodněný přestup znamená, že cena jízdenky je 0 nebo cena bez ZS. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 52/64 Procesy MSK 5.3.1.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C při použit Check-out Obrázek 33: Výstup s Check out Popis: Uložení na kartu: • Linka X • Spoj Y • Zóna XXL • PlatnostOd = akt. čas nástupu • PlatnostDo = čas konečné zastávky (zastávka K) dle JŘ + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas nástupu V (aktuální) + 30 minut • Check-out = čas výstupu menší než určený čas • Výstup v zastávce C - platnost jízdenky ukončena časem výstupu mínus 1 minuta – v položkách contractValidityEndDate a contractTransferEndDate a snížena cena v contractPrice 5.3.1.2 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C a pokračování na lince X2 spoji Y2 při použití Check-out Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 53/64 Procesy MSK Obrázek 34: Výstup Check out po přestupu Popis: Uložení na kartu (jízdenka J1):: • Linka X • Spoj Y • Zóna XXL • PlatnostOd = akt. čas nástupu • PlatnostDo = čas konečné zastávky (zastávka K) dle JŘ + akt. zpoždění • Čas pro přestup = čas nástupu V (aktuální) + 30 minut • Check-out = čas výstupu menší než určený čas • Výstup v zastávce C - platnost jízdenky ukončena. Uložení na kartu (jízdenka J2): • Linka X2 • Spoj Y2 • Zóna XXL • PlatnostOd = akt. čas • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění • Cena v případě, že poslední jízdenka J1 je Check-out cena = s ZS • Čas pro přestup = čas nástupu V (aktuální) + 30 minut Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 54/64 Procesy MSK 5.4 Check -out –Příměsto Jednotkové Cestující požádá o městské jízdné krátkou jízdenku (Ch-out) Čtení READ_TICKET (čtení seasonTicketFile a CP souboru č. 4) READ_CARD_HOLDER_INFO Nárok na přestup Ano Uznání zvýhodněného přestupu Ne Ne Jsou uznané kupóny na trase Ano Ano Čas od prvního do Odpočet času pokrytého posledního úseku kupónem nepokrytého kupónem nepřekročí stanovený čas pro krátkou jízdenku Ne Trasa odpovídá Ne stanovenému Signalizace překročení času času Ano Výpočet ceny jízdného 1 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 55/64 Procesy MSK 1 Dostatečný Ne Platba v hotovosti; výdej papírové obnos na EP? jizdenky dle tarifu Ano WRITE_TICKET Platba EP (couponType = 2 contractHasJourney = 1 pro ČD Zápis jízdenky na contractHasJourney = 3 pro BUS kartu + zápis seasonTicketInfo dle MSKarta) Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x CANCEL_DEBET zápis? Vadná karta, Ano Reklamace Signalizace OK; Tisk dokladu Obrázek 35 Check-out - Příměsto 5.4.1.1 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C při použit Check-out Obrázek 36: Výstup s Check out - Příměsto List 56/64 Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Popis: Uložení na kartu: • Linka X • Spoj Y • Zóna XXL • PlatnostOd = akt. čas nástupu • PlatnostDo = Check-out= čas výstupní zastávky (zastávka C1) dle JŘ + akt. zpoždění 5.4.1.2 Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C , kdy část trasy je částečně pokrytá platnou zónou a čas od prvního do posledního úseku nepokrytého kupónem nepřekročí stanovený čas pro krátkou jízdenku Obrázek 37 Nástup ve výchozí zastávce V1, výstup v cílové zastávce C1, kdy část trasy je částečně pokrytá platnou zónou Popis: Uložení na kartu: • Linka X • Spoj Y • Zóna XXL • PlatnostOd = čas nástupní zastávky dle JŘ v Z1 + akt. spoždění • PlatnostDo = Check-out= čas výstupní zastávky (zastávka C1) dle JŘ + akt. zpoždění 5.5 Přikoupení jízdenek • Z karty je možné provést přikoupení jízdenek pro spolucestující, případně psa či zavazadlo, a to pouze formou jízdenky s jednotnou časovou platností. • Je možné dokoupit 3 druhy dokupovaných jízdenek současně. • Z každého druhu dokupované jízdenky je možno provést přikoupení maximálně 15 kusů. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 57/64 Přikoupení Procesy MSK jízdenek READ_TICKET Čtení (čtení souboru č. 4) seasonTicketFile Platná jízdenka Ne Odbavení držitele karty Ano DEBIT_PURSE Výběr přikupovaných jízdenek Výpočet ceny jízdného Platba EP Zápis přikoupených WRITE_BENEFIT jízdenek Zápis přikoupených kontraktů do souboru Benefit č. 1 (struktura benefitCheckInCheckOut dle MSKarta) Ne - 1x Úspěšný Ne - 2x CANCEL_DEBIT zápis? Vadná karta, Ano Reklamace Signalizace OK; Obrázek 38: Přikoupení jízdenek Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 58/64 Procesy MSK 6 Železniční dopravci Vzhledem k odlišnosti způsobu odbavení, kontroly a celkové koncepce železniční dopravy (dále jen „ŽD“) budou případné rozdíly procesů popsány u jednotlivých oblastí. 6.1 Kontrola v ŽD Proces je popsán v diagramu (Obrázek 14: Kontrola ve vozidlech PAD, Malé MHD a ŽD). 6.1.1 Kontrola benefitu ODIS Prima V rámci kontroly kupónu u železničních dopravců v 1. Vozidlové třídě bude prováděna kontrola na platnost benefitu ODIS Prima, viz struktura karty ODIS. 6.2 Kilometrické jízdné (kontrola revizorem) Proces je popsán v diagramu (Obrázek 15: Kilometrické jízdné). 6.3 Zakoupení kilometrické jízdenky Proces je popsán v diagramu (Obrázek 18: Zakoupení kilometrické jízdenky). Odlišnost pro zařízení ŽD: • nejdříve se provádí zápis jízdenky na kartu a poté platba EPs. 6.4 Výpočet jízdného Zařízení v ŽD musí obsahovat: • JŘ, • časy dle JŘ, • zóny na trase, kterými vlak projíždí, • aktuální čas, • ceník km ODIS, • ceník časových kupónů. 6.5 I. etapa List 59/64 6.5.1 Km + zónové jízdné na POP Odbavení ve vlaku by mělo být podobné jako v čl. 2 PAD. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Odbavení z A do B v km ceníku ODIS a to jak se ZS tak bez ZS (při zjištění nároku na přestup) -cena a přirážka dle tarifu TR10 (obě položky odděleně). V rámci odbavení bude zapsán nejbližší čas nejbližšího možného spoje. Při odbavení v km ceníku ODIS - zapsání přiznání pro nárok na přestup: • čas výstupu dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut nárok na přestup, Zařízení POP by mělo rozpoznat platné zóny na trase dle JŘ a zohlednit je při výpočtu ceny. 6.5.1.1 Trasa jako posloupnost stanic – km vzdálenosti Odbavení na BČK – držitel karty: o obsluha zadá nástupní, výstupní stanici (variantně lze zadat i stanice přes), o zařízení spočítá vzdálenost mezi zadanými stanicemi dle JŘ, o zařízení vypočítá cenu dle vzdálenosti, ceníku a CP, o zařízení zapíše platnost jízdenky (antipassback) a nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění +30 minut. 6.5.1.2 Nástup ve výchozí zastávce, výstup v cílové zastávce Obrázek 39: Nástup ve výchozí zastávce V, výstup v cílové zastávce C Uložení na kartu (jízdenka J1): • Linka = 0, • Spoj POP = číslo vlaku, Spoj UNIPOK = číslo stanice (dle číselníku SR70), • Zastávka Z a DO (dle číselníku SR70), • PlatnostOd = akt. čas nebo čas zadaný obsluhou, • PlatnostDo = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění, • Čas pro přestup = čas výstupu (v zastávce C) + akt. zpoždění + čas na přestup (30 min). 6.5.1.3 Trasa jako posloupnost zón – odbavení pouze na BČK o obsluha zadá nástupní, výstupní stanici, o po přiložení BČK zkontroluje a vyhodnotí platnosti, rozsah aj. zón na kartě (náležitosti spojené se čtením časových kupónů) - Vyhodnotí se platnost po celé trase na celý úsek, Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 60/64 Procesy MSK o při odbavení na časový kupón se nárok na přestup nezapisuje. 6.5.1.4 Kombinace trasy jako posloupnost zón a km tzv. lomený tarif – odbavení pouze na BČK Část trasy je zaplacen zónou/zónami, zbytek doplacen za km • obsluha zadá nástupní, výstupní stanici (variantně lze zadat nácestné stanice), • zařízení porovná trasu s platnými zónami na kartě, • v případě shody vypočte placenou trasu jako celkovou trasu sníženou o úseky, které jsou pokryty zónami na kartě a k tomu dopočítá trasu v km a to z poslední stanice zaplacené zóny do výstupní stanice. Př. Trasa vede z bodu A do D A=1 zóna B=2 zóna C=3 zóna D=4 zóna Cestující má na kartě časový kupón pro zónu 1 a 2. Postup: • Obsluha zadá nástupní stanici A, výstupní stanici D, • Zařízení odbaví z bodu A do B na časový kupón, z bodu B do D spočítá jízdné v km ceníku dle CP, • zařízení zapíše platnost jízdenky (antipassback) a nárok na zvýhodněný přestup (bez základní sazby) – čas výstupní stanice dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut. 6.5.2 Km + zónové jízdné UNIPOK V případě zakoupení jízdného na UNIPOK v předprodeji je postup výpočtu identický jako v kapitole 6.5.1 Km + zónové jízdné na POP. Zařízení dle JŘ vyhodnotí, zda má cestující nárok na zvýhodněný přestup a také poznačí na kartu nárok na přestup: • čas výstupu dle JŘ + aktuální zpoždění + 30 minut nárok na přestup. Ve vlaku pak dojde pouze ke kontrole platného jízdného - zaevidování cestujícího, popř. úprava přestupního času - dle aktuálního zpoždění vlaku. Zařízení musí rozpoznat platné zóny na trase dle JŘ stejně jako v případě POP a zohlednit je při výpočtu ceny. 6.5.2.1 Prodej a nahrání časového kupónu na POP Pokladny POP prodávají alespoň omezený sortiment časových kupónů (např. 30 denní časové kupóny), a to jak z EP, tak v hotovosti Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 61/64 Procesy MSK Dále pracují s „Greenlistem“ což jsou zakoupené časové kupóny a dobitá EP přes E-shop, a to tak, že nahrávají na karty jak tyto časové kupóny, tak časové kupóny prodané v hotovosti nebo dobití EP. 6.5.2.2 Prodej a nahrání časového kupónu na UNIPOK Pokladny UNIPOK prodávají a nahrávají celý sortiment časových kupónů, a to jak z EP, tak v hotovosti Dále pracují s „Greenlistem“ což jsou zakoupené časové kupóny a dobitá EP přes E-shop, a to tak, že na karty tyto časové kupóny nahrávají. 6.6 II. etapa Akceptace tarifů jednotlivých měst, tzn. jako v čl. 3 Velké MHD a 4 Malé MHD. Principy nejsou dosud stanoveny. Po jejich odsouhlasení bude řešeno samostatně. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 62/64 Procesy MSK 7 Platba bankovní kartou Přiložení karty Kontrola Zápis na Taplist + Zobrazení validity karty status Odmítnutí karty OK zaslání dat o Tokenizace odmítnutí Je karta na Ano Zápis na Taplist + status Denylistu? Oznámení Ne Oznámení odmítnutí Zápis na Taplist zaslání dat o Ne odmítnutí Je spojení? Ano List 63/64 Ne Zkus spojení podruhé Je spojení? Ano Autorizace + zaslání dopravních Ne Uložit údaje dat Pokus o další spojení za 15 minut Obrázek 40 Platba bankovní kartou Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. Procesy MSK Vysvětlivky: Denylist - seznam zakázaných karet pro použití v dopravě. Taplist - seznam karet, které byly přiloženy k odbavovacímu zařízení. Tokenizace – zašifrování čísla karty. Spojení – pojmem spojení je myšleno spojení s internetovou sítí. Podpis:…………………………………………. Vlastník dokumentace: Koordinátor ODIS s.ro. List 64/64