Textová podoba smlouvy Smlouva č. 8071075: Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou linkovou

Příloha Priloha_c_2_Smlouvy_Standardy_kvality_a_bezpecnosti.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Příloha č. 2
Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou podle
 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších

                                                  zákonů

   STANDARDY KVALITY A BEZPEČNOSTI (TECHNICKÉ A PROVOZNÍ STANDARDY VEŘEJNÉ
                                                  DOPRAVY)

1. Požadavky uváděné v těchto Standardech kvality jsou minimální požadavky Objednatele.

2. Objednatel požaduje, k plnění Závazku veřejné služby od Zahájení provozu, níže uvedená
     a specifikovaná vozidla v uvedeném počtu:

Kód      Typ      Podkategorie  Počet míst (minimálně celkem)    Pracovní      Minimální
     (kategorie)                                                 označení     požadovaný
                                Sezení Stání Celkem                          Počet vozidel
                                                               Malý „M“ 8-9
1    Autobus      Autobus       Nejméně Nejméně Nejméně            metrů            1
       malý         MHD
                                15  25  40                      Střední „S“         4
                                                               10-12 metrů
2    Autobus      Autobus       Nejméně Nejméně Nejméně
       velký        MHD
                                25  50  75

3. MINIMÁLNÍ STANDARDY KVALITY A BEZPEČNOSTI PRO VOZIDLA PRO PLNĚNÍ VEŘEJNÉ
     ZAKÁZKY

Požadavky na provozovaná vozidla:

1. Přední směrový elektronický panel nebo tabule
2. Boční směrový elektronický panel nebo směrová tabule
3. Zadní elektronický panel nebo tabule
4. Elektronický vizuální informační systém – vnitřní přední
5. Dveře vozidla
6. Signalizační zařízení uvnitř vozidla
7. Informační vitríny
8. Informační piktogramy
9. Klimatická a světelná pohoda vozidel
10. Prostor pro cestující, komfort
11. Stáří a technický stav vozidel
12. Vnější nátěr vozidel
13. Reklamní plochy
14. Čistota a vzhled vozidel
15. Elektronický akustický informační systém
16. Nízkopodlažnost vozidla
17. Vyhrazená místa nejméně pro jeden kočárek a invalidní cestující v počtu, který odpovídá zákonu

     č. 56/2001 Sb. a Směrnici 2007/46/E platné pro vozidla M3
18. Odbavovací systém s možností odbavení cestujících ve vozidlech

                                                             Strana 1 (celkem 18)
19. Vybavení vozidel GPS systémem nebo obdobným systémem pro záznam a vyhodnocování
     polohy vozidel v reálném čase

20. Vybavení vozidel bezdrátovým Wi-Fi připojením k internetu

Specifikace výše uvedených požadavků

AD 1) - PŘEDNÍ SMĚROVÝ ELEKTRONICKÝ PANEL NEBO TABULE
Čelní ukazatele směru (např. LED panely, tabla) sdělují informace pro cestující o čísle linky, cílové
stanici a příp. o nácestných zastávkách (informace o nácestných zastávkách má smysl zobrazovat
pouze tehdy, pokud autobus stojí v zastávce, nikoliv za jízdy).
Všechna vozidla standardu musí být vybavena v přední části vozidla elektronickým směrovým
panelem umístěným v horní části čelního okna nejlépe přes celou jeho šířku (případně
zabudovaným do karoserie v horní části čela vozidla nejlépe přes celou jeho šířku). Parametry panelu
jsou minimálně 16 x 112 bodů. Na panelu bude vždy zobrazeno číslo linky vlevo a bude využívat celé
výšky tabule (dvou nebo trojmístné, např. 21 nebo 540).
Dále text číslo linky a konečnou stanici (může být také případně uvedena orientačně významná
zastávka nebo směr linky). Objednatel nebude trvat na osvětlení panelů, pokud budou vyrobeny jako
svítící (např. svítícími diodami).

AD 2) - BOČNÍ SMĚROVÝ ELEKTRONICKÝ PANEL NEBO SMĚROVÁ TABULE

Boční ukazatel směru (např. LED panely, tabla) sděluje informace pro cestující o čísle linky, cílové
stanici a o nácestných zastávkách. Výjimečně může sdělovat i informace týkající se odbavení (služební
jízda – nenastupujte).
Všechna vozidla standardu musí být vybavena v boční části vozidla elektronickým směrovým
panelem umístěným v horní části prvního nebo druhého okna (počítáno od přední části) na pravé
straně vozidla. Parametry vnější strany panelu jsou minimálně 16 x 84 bodů. Na vnější straně panelu
bude zobrazeno číslo linky (případně orientačně významná zastávka nebo směr linky) a konečná
zastávka linky. Objednatel nebude trvat na osvětlení panelů, pokud budou vyrobeny jako svítící (např.
svítícími diodami).

AD 3) - ZADNÍ ELEKTRONICKÝ PANEL NEBO TABULE

Zadní číslo (např. LED panel, tablo) sděluje informace o čísle linky (maximálně třímístné číslo). Umí
zobrazit i jednoduché dvojřádkové texty (např. „mimo provoz“).
Všechna vozidla standardu musí být vybavena v zadní části vozidla svítivým elektronickým panelem
umístěným v horní nebo dolní častí zadního okna na pravé straně vozidla. Parametry panelu jsou
minimálně 10 x 14 bodů. Na panelu bude uvedeno číslo linky. Objednatel požaduje minimálně
zobrazení zkráceného názvu (čísla linky) ve formátu dvoumístného čísla, vyjadřujícího 2 poslední
číslice označení linky. Objednatel nebude trvat na osvětlení panelů, pokud budou vyrobeny jako
svítící (např. svítícími diodami).

AD 4) - ELEKTRONICKÝ VIZUÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM – VNITŘNÍ PŘEDNÍ

Vnitřní displej (LED panel) může být v provedení pomocí LED diod nebo i v provedení vnitřních LCD
panelů. Umožňuje sdělení jak o linkách, trasách či zastávkách. Z hlediska odbavení může zobrazovat
tarifní zónu či čas pro posouzení platnosti časových jízdenek. Může též sdělovat i důležité regionální

                                                             Strana 2 (celkem 18)
údaje či informace o změnách v dopravě, návaznostech, apod. Doporučujeme minimální velikost –
2 řádky textu pro zobrazování informací.

Všechna vozidla standardu musí být vybavena elektronickým vizuálním informačním systémem
(nejčastěji z červených LED diod) umístěným uprostřed stropu v přední části vozidla v minimálním
provedení 8 x 84 diod. Na panelu bude střídavě zobrazován aktuální čas, číslo linky, směr jízdy,
případně další dopravní informace (např. zastávka a následující zastávka).

AD 5) - DVEŘE VOZIDLA

Všechna vozidla kódu č. 1 o délce 8 - 9 metrům musí být ve standardu vybavena dvojicí dveří
určenými pro výstup i nástup cestujících, min. jedny dveře musí být pro nástup
s kočárkem/invalidním vozíkem o šířce dveří alespoň 860 mm.

Všechna vozidla kódu č. 2 o délce 10 - 12 metrů musí být ve standardu vybavena nejméně trojicí
dveří určenými pro výstup i nástup cestujících, min. jedny dveře musí být pro nástup
s kočárkem/invalidním vozíkem o šířce dveří alespoň 1200 mm.

Dveře otevírá buď řidič, nebo cestující po předchozím odblokování řidičem (poptávkové otevírání
dveří).

AD 6) - SIGNALIZAČNÍ ZAŘÍZENÍ UVNITŘ VOZIDLA

Všechna vozidla musí být vybavena funkčním signalizačním zařízením umožňujícím informovat řidiče
o signálech:
 nutnosti nouzového zastavení, u každých dveří
 výstupu hůře pohyblivého občana, cestujícího s kočárkem apod.,
 zastavení vozidla na znamení (poptávkové).

Tlačítka k udávání znamení k výstupu v prostoru pro cestující musí být v dostupné výšce též pro děti.

AD 7) - INFORMAČNÍ VITRÍNY

Každé vozidlo musí být vybaveno alespoň jednou informační vitrínou (standardizovaná informačními
plocha) umožňující umístění alespoň 4 listů ve formátu A4.

AD 8) - INFORMAČNÍ PIKTOGRAMY

Každé vozidlo musí být vybaveno následujícími jednotnými piktogramy:
 Symboly na vnější straně vozidla:
- dveře určené pro nástup s kočárkem
- dveře určené pro nástup, umístěné na dveřích vozidla prioritně určených pro nástup, bílá šipka

   v modrém kruhovém poli (obdoba příkazové dopravní značky C 2a), nebo slovně Nástup
- dveře určené prioritně pro výstup, umístěné na dveřích prioritně určených pro výstup, bílý obdélník

   v červeném kruhovém poli (obdoba zákazové dopravní značky B 2) nebo slovně Výstup
- dveře určené pro nástup osob na vozíčku nebo hůře pohyblivých osob (u nízkopodlažních vozidel)
- označení bezbariérového vozidla v čele
- tlačítko k otevření dveří (u vozidel s poptávkovým otevíráním dveří)
- logo nebo obchodní název dopravce
 Symboly uvnitř vozidla:
- zastavíme na znamení
- nouzová signalizace k řidiči
- sedadlo pro tělesně postižené
- plocha pro kočárek

                                                             Strana 3 (celkem 18)
- nouzové otevření dveří
- lékárnička
- hasicí přístroj

V případě, že je piktogram doplněn textem, musí být v českém jazyce. Uvádění piktogramů na
papírech nalepených na oknech a popisků v jiném, než českém jazyce je nepřípustné.

AD 9) - KLIMATICKÁ A SVĚTELNÁ POHODA VOZIDEL
Technický stav vozidel musí zaručovat možnost otevření a uzavření všech oken a větracích průduchů
k tomu konstrukčně určených a možnost temperovat vozidlo.

Řidiči všech vozidel standardu jsou povinni temperovat vozidlo, pokud vnější teplota vzduchu
poklesne pod +5° C. Pokud řidič není schopen zjistit vnější teplotu vzduchu, zahájí temperování
vozidla dle svého uvážení nebo na žádost cestujících.

V případě, že dopravce nabídne k plnění veřejné zakázky vozidla s klimatizací kabiny pro cestující,
klimatizace bude povinně využívána, když teplota okolí přesáhne +25 °C. Pokud řidič není schopen
zjistit vnější teplotu vzduchu, zahájí ochlazování vozidla dle svého uvážení nebo na žádost cestujících.

Při zahájení denního provozu v zimním období požaduje Objednatel vyhřátí vozidla na hodnotu
nejméně 15 °C, a to ve výšce 1 m od podlahy vozidla.

Při jízdě s cestujícími za snížené viditelnosti musí být vždy používáno hlavní osvětlení prostoru pro
cestující.

AD 10) – PROSTOR PRO CESTUJÍCÍ, KOMFORT
Všechna vozidla standardu budou vybavena sedačkami s výškou opěradla od plochy sedáku alespoň
600 mm, polstrované. Šířka sedáku sedaček bude od 400 do 620 mm, výška sedáků od podlahy bude
min. 1000 mm (včetně opěradla). Vzdálenost sedáků za sebou bude min. 630–800 mm, výška sezení
bude od 450 mm.
Vozidla objednatel požaduje vybavit protiskluzovou podlahovou krytinou.

AD 11 – STÁŘÍ, TECHNICKÝ STAV VOZIDEL, POHON (PALIVO)
Všechna vozidla musí být po dobu provozování v dobrém technickém stavu, musí splňovat všechny
související zákonné normy a plnou funkčnost požadovaných technických prostředků dle čl. 4. tohoto
dokumentu (požadavky 1 – 19). Vozidla musí být v takovém stavu, aby cestující nebyli obtěžováni
hlukem, zápachem nebo vibracemi vyššími, než je u daného typu vozidla obvyklé.

POHON (PALIVO)

Objednatel požaduje, aby při zahájení a v průběhu plnění Závazku veřejné služby, byla všechna
vozidla (tzn. provozní i záložní vozidla) ve standardu emisí min. EURO 6. Dopravce může k plnění
veřejné zakázky nabídnout i vozidla poháněná alternativními palivy (CNG, LNG, elektrobus, vodík) -
bonifikováno v rámci hodnocení.

Objednatel požaduje, aby v okamžiku zahájení plnění Závazku veřejné služby, byla minimálně
2 provozní vozidla standardu nová. Za nová vozidla se považují vozidla pořízená za účelem plnění
smlouvy uzavřené s Objednatelem, která doposud nebyla řádným způsobem provozována v České
republice ani v jiné státě ani nebyla používána ke zkušebním či předváděcím účelům.

                                                             Strana 4 (celkem 18)
Objednatel požaduje v každém okamžiku plnění Závazku veřejné služby maximální garantované
stáří vozidel (aritmetický průměr) 84 měsíců, pokud se dopravce nezavázal k udržování nižšího
maximálního garantovaného stáří vozidel.

Stáří jednotlivých vozidel bude počítáno v celých kalendářních měsících od první registrace vozidla
ke dni, ke kterému je kontrola splnění maximálního garantovaného průměrného stáří vozidel
prováděna.

Pro účely kontroly dodržování maximálního garantovaného průměrného stáří vozidel v průběhu
plnění Závazku veřejné služby bude průměrné stáří vozidel vypočteno jako aritmetický průměr stáří
vozidel (provozních i záložních) určených k plnění Závazku veřejné služby dopravcem ke dni
provádění kontroly.

Objednatel dále požaduje, aby pro plnění Závazku veřejné služby byly používány pouze:
     provozní vozidla s maximálním stářím 120 měsíců, a
     záložní vozidla s maximálním stářím 144 měsíců,

pokud se dopravce nezavázal k udržování nižšího maximálního stáří vozidel.

Stáří jednotlivých vozidel bude počítáno v celých kalendářních měsících od první registrace vozidla
ke dni, ke kterému je kontrola splnění maximálního stáří vozidel prováděna.

Všechna vozidla musí splňovat standardy kvality a bezpečnosti uvedené v tomto dokumentu.

AD 12) - VNĚJŠÍ NÁTĚR VOZIDEL

Vnější nátěr vozidel musí být jednotný (bílá barva) pro všechna vozidla. Objednatel neumožňuje
dosažení jednotného vizuálního vzhledu prostřednictvím polepů vozidel. Vozidla standardu musí být
buď na čele vozidla, nebo na jeho pravém boku v přední části výrazně označena logem nebo
obchodním jménem (názvem) dopravce.
Dopravce je povinen na Vozidlech na viditelné místo u dveří, jimiž nastupují cestující, umístit dle
požadavků Objednatele znak nebo logo města Litoměřice (plocha pokrytá logem města Litoměřice
nebude přesahovat 1 m2).

AD 13) – REKLAMNÍ PLOCHY

Dopravce se zavazuje poskytnout reklamní plochu Objednateli zdarma pro propagaci MHD a dalších
témat určených Objednatelem.
Dopravce nemá právo na využití nevyužitých částí vozidel k vlastní propagaci či k pronájmu reklamní
plochy, pokud se Dopravce s Objednatelem nedohodnou jinak.

AD 14) - ČISTOTA A VZHLED VOZIDEL

Všechna vozidla musí být vně i uvnitř čistá. Dopravce za tím účelem bude povinen zajistit čištění
interiéru podle počasí. V případě blátivého, sněživého nebo deštivého počasí provádět údržbu podlah
nejméně jednou v každém dni provozu dopravního prostředku a čištění exteriéru přiměřeně
klimatickým podmínkám. Dopravce je povinen vést průkaznou evidenci o prováděném čistění vozidel
tak, aby mohla být prováděna kontrola pracovníky pověřenými Objednatelem.

AD 15) - ELEKTRONICKÝ AKUSTICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM

Všechna vozidla standardu musí být vybavena elektronickým akustickým informačním systémem pro
hlášení zastávek a příp. dalších dopravních informací pomocí palubního počítače. V hlášení zastávek
na území města Litoměřice a přilehlých obcí bude vypuštěn název města (např. zastávka Litoměřice,
pošta, bude hlášena pouze jako pošta). Hlášena bude vždy zastávka stávající a zastávka následující.

                                                             Strana 5 (celkem 18)
Všechna vozidla standardu musí být vybavena zařízením pro hlášení zastávky osoby nevidomé.
Vozidla musí být vybavena:

     samostatným povelovým přijímačem, který odpovídá nejméně řadě epnev,
     povelovým přijímačem signalizace od nevidomých určený zejména pro MHD - musí

         umožňovat interní trylek a poptávkové otevírání dveří.

AD 16) – NÍZKOPODLAŽNOST VOZIDLA A LOW – ENTRY

Objednatel požaduje, aby při zahájení plnění Závazku veřejné služby a po celou dobu plnění Závazku
veřejné služby bylo 100 % všech vozidel, určených pro plnění Závazku veřejné služby nízkopodlažní1
nebo low – entry.

Za nízkopodlažní vozidla se zejména nepovažují vozidla, kde je nutné pro snížení nástupu na tuto
úroveň a užití těchto kvalit žádat řidiče např. o vysunutí plošiny pro invalidní vozík/kočárek.

Sedadla v zadní části vozidla mohou být vyvýšena na podestách. Sedadla v přední části vozidla také
mohou být vyvýšena na blatnících (jeden pár nalevo a druhý pár napravo). V prostřední části vozidla
nesmí být sedačky na podestách, střední část vozidla musí umožňovat přepravu sedících invalidních
cestujících a kočárků. Vozidlo musí obsahovat sedadla bez umístění na podestách, a to v jakékoliv
části vozidla.

AD 17) – VYHRAZENÁ MÍSTA

Ve vozidle musí být vyhrazený prostor pro minimálně jeden kočárek nebo invalidní vozík a vyznačeny
4 místa pro osoby s omezenou či zhoršenou schopností pohybu a orientace. V dopravním prostředku
upraveném pro přepravu invalidních cestujících musí být tyto prostory vybaveny i úchyty pro
invalidní vozík.

AD 18) – ODBAVOVACÍ SYSTÉM S MOŽNOSTI ODBAVENÍ CESTUJÍCÍCH VE VOZIDLECH

Požadavky na odbavovací systém
     schopnost pracovat v teplotním rozmezí -20°C až +70°C,
     vysoký výkon – maximální odezva 0,3 sekundy
     velká kapacita – schopnost nahrát a uchovat veškeré jízdní řády MHD Litoměřice,
     univerzální použití pro systémy s platbou u řidiče,
     možnost použití bezkontaktní platební bankovní karty při úhradě jízdného,
     možnost použití karty s dopravní aplikací typu DESFire/Mitfare nebo jiného obdobného typu,
     možnost přímé radiové komunikace s dispečinky či zúčtovacími centry.

Vozidla musí být vybavena bezkontaktními validátory pro odbavení cestujících s akceptací stávajících
systémů odbavení:

     odbavení kartou s bankovní aplikací (platební bankovní karta),

1 Nízkopodlažnost. Za nízkopodlažní vozidlo se ve standardu rozumí vozidlo, kde u všech dveří pro
výstup a nástup cestujících (např. vpředu a uprostřed) je nástupní výška max. 34 cm nad úrovní
vozovky. Tento výškový rozdíl je zároveň jediným náhlým výškovým rozdílem, který je nutno
překonat na cestě nástup – odbavení – obsazení místa cestujícím, případně opačně při výstupu. Jako
nízkopodlažní vozidla se tedy rozumí vozidla, kde tento usnadněný přístup mohou využívat všichni
cestující bez rozdílu, mají-li tento úmysl (bez nutnosti žádosti nebo znamení k řidiči).

                                                             Strana 6 (celkem 18)
     odbavení kartou s dopravní aplikací typu DESFire/Mitfare nebo jiného obdobného typu

Zadavatel specifikuje počty validátorů podle typu dopravních prostředků následovně:
     vozidla kódu 1 – 1 validátor,
     vozidla kódu 2 – 2 validátory.

(Pozn.: za validátor se nepovažuje odbavovací systém u řidiče)

Všechna vozidla standardu používaná Dopravcem k plnění Předmětu veřejné služby budou již od
počátku Doby plnění vybavena elektronickým odbavovacím systémem umožňujícím odbavení
cestujících prostřednictvím čipových karet, tak jak je uvedeno níže.

Čipové karty a elektronický odbavovací systém

I. Nosič elektronického jízdného a elektronických peněz
1. Základním nosičem elektronických jízdních dokladů a základním platebním prostředkem
umožňujícím odbavení cestujících elektronickým odbavovacím systémem je bezkontaktní čipová
karta (dále jen „BČK“ nebo „čipová karta“) Mifare DESFire EV-1 8k (MF3 IC D81). Čipové karty
vydávané Dopravcem dle této Smlouvy musí splňovat veškeré níže uvedené parametry, mít
definovanou vnitřní strukturu a požadované zabezpečení.

Dopravce je povinen započít s vydáváním čipových karet na pokyn Objednatele (typicky v případě
opětovného zavedení jízdného).

II. Vnitřní struktura bezkontaktní čipové karty

Vnitřní struktura bezkontaktní čipové karty je definována standardem MAD3 a obsahuje dopravní
aplikaci, která se skládá ze 4 kompletních aplikací a 4 rezervních aplikací. Každá aplikace obsahuje
jeden nebo více souborů s daty, jejich popis je uveden dále.

1. Personalizační aplikace
Personalizační aplikaci tvoří 2 soubory s informacemi o kartě a o jejím držiteli.

a) Informace o kartě
V tomto souboru jsou obsaženy základní informace o kartě, tj. zejména:
• Identifikace vydavatele
• Identifikace sítě
• Logické číslo karty
• Počátek platnosti karty
• Konec platnosti karty
• Bezpečnostní prvky

b) Informace o držiteli
Tento soubor obsahuje informace vztahující se k držiteli karty, tj. zejména:
• Datum narození držitele
• Pohlaví držitele

                                                             Strana 7 (celkem 18)
• Jméno a Příjmení držitele
• Další bezvýznamový identifikátor
• 2x Profil držitele, včetně platnosti od - do

V případě přenosných anonymních karet jsou údaje o držiteli nahrazeny ekvivalenty.

2. Aplikace Průkazy/Benefity
Obecná aplikace je tvořená 5 stejnými soubory s různými právy na zápis do jednotlivých souborů.
Podrobný obsah souborů bude určen až při konkrétním využití daného souboru.

3. Aplikace jízdenky IDS
Celkem 10 souborů tvoří aplikaci Jízdenky. V nich jsou uloženy informace o jízdních dokladech, jejich
kontrole a případně i místenkách.

a) Soubor jízdenka
Ve struktuře BČK je vyhrazeno místo pro celkem 5 souborů s informacemi o jízdních dokladech. Ke
každému z nich zároveň náleží další soubor o Kontrole jízdenky.

O jízdních dokladech jsou zaznamenávány tyto informace:
• Identifikace sítě
• Kód prodejce dokladu
• Číslo kupónu v rámci karty
• Typ dokladu
• Zařízení, které doklad prodalo
• Počátek a konec platnosti dokladu (datum a čas)
• Informace o profilu cestujícího
• Odkaz na soubor s místenkou
• Povolené dopravní prostředky, třída, trasa
• Typ transakce
• Měna a cena jízdního dokladu
• Číslo SAM (Security Access Module) provádějícího zápis
• Počet cestujících
• Další dopravně-tarifní informace

b) Kontrola jízdenky
O kontrole jízdenky jsou do BČK zaznamenávány tyto informace:
• Identifikace sítě
• Identifikace Dopravce provádějícího kontrolu
• Datum, čas, linka, spoj, vozidlo, zóna, stanice místa kontroly
• Číslo zařízení, kterým byla kontrola provedena
• Počítadlo přestupů
• Počet jízd na časový kupón

Ve struktuře je vyhrazen prostor pro 5 souborů kontrol jízdenek.

                                                             Strana 8 (celkem 18)
c) Místenka
Tento soubor nebude obsazen (rezerva)

4. Aplikace Elektronická peněženka (dále jen „EP“)

Obsahuje 4 soubory včetně souboru s transakčním logem pro kontrolu stavu peněženky.

a) Nastavení EP
Obsahuje informace o základním nastavení EP. Jsou to:
• Identifikace sítě
• Kód vydavatele EP
• Maximální hodnota EP
• Minimální hodnota EP
• Maximální výše debetu
• Maximální výše dobití
• Datum expirace EP
• Povolený debet ano/ne
• Měna EP

b) Osobní nastavení EP
Obsahuje informace o aktuálním uživatelském nastavení EP.

c) Hodnota EP
Tento soubor obsahuje pouze informaci o aktuální hodnotě EP.

d) Log EP
Slouží pro uchování informací o posledních pěti transakcích. Soubor obsahuje tyto informace:
• Pořadové číslo transakce na EP
• Hodnota EP před transakcí
• Hodnota transakce
• Číslo zařízení, které provedlo transakci
• Číslo SAM, který provedl záznam
• Datum transakce
• Čas transakce
• Typ operace (debet, kredit atp.)

5. Rezervní aplikace
Rezervní aplikace neobsahují žádné soubory a jsou určeny pro budoucí potenciální využití.

III. Zabezpečení systému

1. Zabezpečení elektronického odbavovacího systému je provedeno v souladu s dokumenty:
• „Nařízení vlády č. 295/2010 Sb. o stanovení požadavků a postupů pro zajištění propojitelnosti
elektronických systémů plateb a odbavení cestujících“
• „Základní technické parametry systémů pro elektronické odbavení cestujících ve veřejné dopravě
v ČR“ vydaným dne 14.12.2010 Sdružením pro dopravní telematiku.

                                                             Strana 9 (celkem 18)
2. Je nutné, aby Dopravce:
• dodržoval veškeré bezpečnostní procesy vyplývající z použití bezkontaktních čipových karet a jejich
zabezpečení.
• poskytl Městu Litoměřice/objednateli veškerou součinnost při aktualizaci bezpečnostních procesů
o informace týkající se odbavovacího zařízení Dopravce.
• poskytl Městu Litoměřice/objednateli veškerou součinnost při implementaci, testování
a akceptačních testech nutných pro certifikaci zařízení Dopravce.

Poznámka: Dokument „Základní technické parametry systémů pro elektronické odbavení cestujících
ve veřejné dopravě v ČR“ je přílohou č. 12 návrhu Smlouvy.

3. V souladu s výše uvedenými dokumenty jsou bezpečnostní algoritmy a klíče systému pro
komunikaci s BČK umístěny na tzv. SAM, což je bezpečnostní modul k tomu určený. SAM je umístěn
v každém zařízení, které bude pracovat s čipovou kartou. Potřebné SAM si zajistí Dopravce od svého
dodavatele a zabezpečení SAM provede Dopravce.

IV. Vydávání bezkontaktních čipových karet cestujícím

Dopravce je povinen započít s vydáváním čipových karet na pokyn Objednatele (typicky v případě
opětovného zavedení jízdného).

1. Dopravce je povinen zajistit vydávání čipových karet cestujícím jakož i veškeré další procesy
související s životním cyklem čipových karet (příjem žádostí o vydání čipové karty, personalizace
čipové karty, výdej čipové karty cestujícímu/držiteli, výměna čipové karty, její ztráta, odcizení,
zničení, reklamace atp.).

2. Dopravce bude vydávat čipové karty ve variantách:
• Přenosná karta
• Osobní karta

   • bez evidence osobních údajů
   • s evidencí osobních údajů

a) Přenosná karta
• Přenosná karta je určena pro libovolného cestujícího a její vydání ani používání není podmíněno
zpracováním osobních údajů žadatele o vydání nebo držitele karty. Jediným evidovaným
identifikátorem této karty je identifikační číslo karty. Ke každé kartě bude držiteli vydán tzv. certifikát,
který bude určen k prokázání vlastnictví konkrétní čipové karty. Rovněž tento certifikát neobsahuje
žádné osobní údaje držitele karty.
• V případě nutnosti řešení procesů životního cyklu karty, jako je například blokace, zrušení, převod
elektronických peněz zpět na hotovost atp. musí být předložen vydaný certifikát ke kartě, bez něj
nebude provedení jakéhokoliv procesu s kartou možné.

b) Osobní karta bez evidence osobních údajů
• Osobní karta je určena pro konkrétního cestujícího a její vydání je podmíněno souhlasem se
zpracováním osobních údajů žadatele o její vydání. Karta obsahuje kromě evidenčního čísla také další

                                                            Strana 10 (celkem 18)
osobní údaje, jako jsou fotografie, jméno a příjmení držitele, datum narození držitele.
• Analogicky k přenosné kartě bude také k osobní kartě vydáván certifikát, kterým bude držitel při
řešení procesů životního cyklu karty prokazovat vlastnictví konkrétní karty.
• Dopravce nepovede žádnou databázi osobních údajů držitelů BČK.

c) Osobní karta s evidencí osobních údajů
Objednatel, nebo jím pověřený subjekt (Dopravce), povede centrální registr osobních údajů držitelů
BČK, a to za účelem řešení životního cyklu BČK.

3. V souvislosti s vydáváním čipových karet je Dopravce povinen dodržovat zejména, nikoliv však
výlučně, níže uvedené povinnosti:
a) Dopravce zabezpečí čipovou kartu proti neoprávněným zásahům do vnitřní struktury čipové karty
vlastními klíči;
b) Dopravce na BČK vymezí prostor a inicializuje (provede úvodní formátování a zabezpečení)
dopravní aplikaci.
c) Vydávané čipové karty budou mít grafickou podobu dohodnutou s městem
Litoměřice/Objednatelem.
d) Dopravce je povinen provozovat nejméně jedno prodejní místo čipových karet zajišťující příjem
žádostí o vydání čipové karty, výdej čipové karty jakož i další procesy související s životním cyklem
čipové karty.
Prodejním místem bude informační kancelář. Nad rámec smlouvy může Dopravce zřídit i další
prodejní místa čipových karet, která musí být umístěna ve vhodných prostorách pro prezenční
navštěvování cestujícími/zákazníky. Umístění dalšího prodejního místa čipových karet a otvírací dobu
tohoto prodejního místa oznámí Dopravce Objednateli.
e) Při vydávání čipových karet je Dopravce povinen pracovat s osobními údaji žadatele v co
nejmenším rozsahu nutném pro vydání osobní čipové karty, a to pouze po dobu potřebnou pro
vydání čipové karty. Procesy musí splňovat požadavky platných a účinných právních předpisů
v oblasti ochrany osobních údajů;
f) Dopravce je povinen dodržovat platné a účinné právní předpisy v oblasti ochrany osobních údajů;
g) Procesy odbavení, elektronické odbavovací zařízení a procesy evidence údajů z elektronických
odbavovacích zařízení musí splňovat požadavky platných a účinných právních předpisů v oblasti
ochrany osobních údajů;
h) Ke každé čipové kartě musí být současně vydán certifikát, prokazující jejímu držiteli práva
k příslušné čipové kartě;
i) O inicializaci dopravní aplikace na čipové kartě musí být proveden záznam do logu obsahující číslo
čipové karty, její platnost (od) – (do) a kód Dopravce, který kartu vydal;
j) Pro případ ztráty čipové karty, jejího odcizení či jiné situace vyžadující znemožnění použití karty
k tomu neoprávněnou třetí osobou musí Dopravce vydávat seznam zakázaných karet (tzv. blacklist);
k) Doba platnosti čipových karet musí být omezena na dobu 10 let od Zahájení provozu a po tomto
datu již nebudou karty Dopravce akceptovány. To neplatí, uzavře-li Objednatel s Dopravcem v době
trvání této smlouvy jiný smluvní vztah na zajišťování dopravní obslužnosti ve městě Litoměřice, který
svou dobou trvání přesáhne platnost této Smlouvy.
l) Dopravce je v souvislosti s vydáváním čipových karet a elektronickou peněženkou povinen
naplňovat veškeré podmínky zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku, v platném znění (dále jen
„zákon o platebním styku“), platné pro vydavatele elektronických peněž malého rozsahu a dodržovat
veškeré zákonné povinnosti s vydáváním elektronických peněz související; v souvislosti s

                                                            Strana 11 (celkem 18)
elektronickou peněženkou platí, že:
   • elektronický peněžní prostředek je přijímán pro úhradu jízdného a dovozného v dopravních
   prostředcích Dopravce;
   • příjemcem elektronických peněžních prostředků je Dopravce;
   • užíváním elektronického peněžního prostředku se rozumí bezhotovostní platby jízdenek
   a nabíjení elektronických peněženek v dopravních prostředcích a předprodejních kancelářích
   Dopravce.

Dopravce je dle zákona o platebním styku povinen provádět zpětnou výměnu elektronických peněz
uložených na čipových kartách dle této Smlouvy jejím držitelům.
m) Dopravce je povinen vést veškeré údaje o čipových kartách vydávaných dle této smlouvy
odděleně od údajů ostatních jím případně vydávaných karet;
n) Dopravce je povinen ukládat hotovost ve výši celkového zůstatku elektronických platebních
prostředků vložených na čipové karty vydávané dle této smlouvy odděleně od hotovosti vložené do
ostatních jím případně vydávaných karet (tedy na zvláštním účtu); Dopravce je v této souvislosti
povinen zasílat Objednateli pravidelné měsíční výpisy o zůstatku na tomto zvláštním účtu;
o) Majitelem čipové karty je Dopravce;
p) V případě předčasného ukončení této smlouvy (před koncem doby plnění) je Dopravce povinen
zejména:

   • umožnit držitelům jím vydaných čipových karet používání těchto čipových karet až do skončení
   jejich platnosti;
   • předat Objednateli veškeré informace o čipových kartách, o zůstatku elektronického platebního
   prostředku a o časovém jízdném na čipových kartách k datu předčasného ukončení smlouvy;
   • převést veškerou hotovost ve výši celkového zůstatku elektronických platebních prostředků
   vložených do čipových karet vydaných Dopravcem dle této smlouvy k datu předčasného ukončení
   smlouvy na bankovní účet určený za tím účelem Objednatelem.

Po splnění všech výše uvedených podmínek tohoto odstavce převezme Objednatel, resp. jím
pověřený třetí subjekt, veškeré závazky Dopravce vyplývající ze zákona č. 284/2009 Sb., o platebním
styku, v platném znění a převezme za Dopravce řešení životního cyklu čipových karet (nové čipové
karty Dopravce však již nebudou vydávány).

V. Vydávání průkazů na slevu
1. Dopravce je povinen zajistit vystavování a ověřování žákovských a studentských průkazů dle zásad
uvedených ve Výměru MF č. 01/2018 ze dne 28. listopadu 2017, kterým se vydává seznam zboží
s regulovanými cenami, resp. Výměr MF č. 02/2018 ze dne 10. května 2018, kterým se mění seznam
zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem č. 01/2018 pro rok 2018. a je povinen postupovat
v souladu s Metodickým pokynem pro kompenzace zlevněného jízdného ve veřejné osobní dopravě
(MD č. j. 1/2018-410-TAR/2), resp. dle výměru a metodického pokynu či jiných předpisů, které výše
uvedené předpisy v průběhu plnění této smlouvy Dopravcem nahradí.

VI. Odbavovací zařízení v MHD Litoměřice
1. Všechna vozidla používaná Dopravcem k plnění této smlouvy musí být vybavena elektronickým
odbavovacím systémem umožňujícím odbavení cestujících prostřednictvím čipových karet dle této
přílohy.
2. V MHD Litoměřice bude umožněn nástup pouze předními dveřmi s vydáváním a kontrolou jízdních
dokladů řidičem. Odbavovací zařízení je proto umístěno v prostoru řidiče. Volby provádí řidič,

                                                            Strana 12 (celkem 18)
cestující pouze odebírá papírový doklad (a příp. přikládá kartu). Ve vozidle je možné se
bezhotovostně odbavit z karty nebo provést platbu v hotovosti (bude-li to Objednatelem
požadováno). Z operací s kartou je povoleno dobití elektronické peněženky, zakoupení elektronické
nebo papírové jízdenky pro jednotlivou jízdu nebo časového kupónu (bude-li to Objednatelem
požadováno). Odbavovací zařízení musí být umístěno tak, aby nebránilo řidiči ve výhledu, aby bylo
ergonomicky ovladatelné a aby byly potřebné prvky snadno dosažitelné pro cestujícího.

3. Odbavovací zařízení pro městskou autobusovou dopravu musí umožnit prodej papírových jízdních
dokladů, elektronických jízdních dokladů, dobití elektronické peněženky, zobrazení informací
o jízdních dokladech uložených na BČK a další níže specifikované funkce.

a) Prodej papírových jízdních dokladů:
• prodej papírového jízdního dokladu bez použití čipové karty (platba v hotovosti);
• prodej papírového jízdního dokladu pro spolucestujícího (platba elektronickou peněženkou), a to
včetně možnosti volby více cestujících (max. deset cestujících včetně držitele karty) v kombinaci
různých tarifů (např. dospělý a dítě).

b) Prodej elektronických jízdních dokladů:
• prodej elektronického jízdního dokladu pro jednotlivou jízdu s použitím čipové karty (platba
v hotovosti i elektronickou peněženkou);
• prodej elektronického časového jízdního dokladu (platba v hotovosti i elektronickou peněženkou);
• v případě integrace do IDS UK prodej integrovaného přestupního jízdního dokladu pro jednotlivou
jízdu prostřednictvím čipové karty (platba elektronickou peněženkou) či bez použití čipové karty
(platba v hotovosti), a to včetně možnosti volby více cestujících (max. deset cestujících včetně
držitele karty) v kombinaci různých tarifů (např. dospělý a dítě);
• v případě integrace do IDS UK prodej elektronického časového jízdního dokladu do libovolného
místa IDS.

c) Další operace:
• kontrola elektronického jízdního dokladu které má cestující na kartě již při nástupu do vozidla;
• storno provedených transakcí ve stanoveném časovém limitu.

d) Další požadované funkce:
• upozornění obsluhy odbavovacího zařízení (dále jen „OZ“) na nutnost předložení průkazu na slevu;
• možnost zamezení provádění transakcí (všech nebo jen určených) s čipovými kartami určeného
vydavatele;
• možnost pracovat s výjimkami z tarifu (zákaz prodeje určených druhů dokladů v určených zónách
nebo časových obdobích atp.);
• zápis záznamu o provedení transakce do logu a na čipovou kartu, a to jak pro prodej jízdního
dokladu, tak i pro samotné odbavení;
• pro obsluhu jednoduchý prodej jízdního dokladu do cílové zóny mimo aktuální linku (např. výběrem
z číselníku zastávek/zón);
• jednoduché procházení všech jízdních dokladů na čipové kartě;
• OZ musí v souvislosti se zavedením plánovaných změn na jednotlivých linkách pracovat s aktuálně
platnými daty (do určitého data) a dále mít v sobě uloženu alespoň jednu sadu dat s definovanou
platností v budoucnu (od určitého data);

                                                            Strana 13 (celkem 18)
• nahrávání/vyčítání dat do/ze zařízení zabezpečenou, jednoduchou, nejlépe automatizovanou
cestou (např. wifi, bluetooth, GPRS), a to včetně přenosu dat z jednotných číselníků do OZ.

AD 19) – VYBAVENÍ VOZIDEL GPS SYSTÉMEM A SYSTÉMEM PRO ZÁZNAM A VYHODNOCOVÁNÍ
POLOHY VOZIDEL NEBO OBDOBNÝM SYSTÉMEM V REÁLNÉM ČASE.

Dopravce je povinen vybavit všechna vozidla určená pro plnění Závazku veřejné služby systémem,
který umožní on-line sledování polohy vozidla v reálném čase. Dopravce je povinen umožnit
Objednateli bezplatný (dálkový) přístup ke sledování plnění jízdního řádu, a to v datech s minimální
dobou historie 3 měsíce zpět. Dopravce zabezpečí, aby při tomto náhledu Objednatel mohl
vyhodnotit dráhu spoje a časovou polohu vozidla a dále časovou odchylku vozidla od reálného
jízdního řádu, a to v jednotlivých zastávkách.
Dopravce je zároveň povinen vést elektronicky záznamy o poloze všech vozidel se zobrazením
reálných průběhů jízdy v aplikaci, a to s aktualizací údajů v době provozu vozidel nejvýše každých
5 sekund (dále jen „Databáze plnění jízdního řádu“). Dopravce je povinen Objednateli sdělit
přístupové údaje, kterými bude Objednatel schopen se k Databázi plnění jízdního řádu přes
internetové rozhraní připojit a prohlížet data uložená v Databázi plnění jízdního řádu. Nahlížení musí
umožňovat (i) filtrování dat uložených v Databázi plnění jízdního řádu podle linky, spoje a zastávky
a (ii) tisk vybraných dat. Dopravce je povinen uchovávat záznamy o jízdě všech spojů na všech linkách
za každý kalendářní měsíc v Databázi plnění jízdního řádu nejméně do konce 3. měsíce následujícího
po příslušném kalendářním měsíci.
Dopravce je dále povinen poskytovat do systému určeného Objednatelem trvale data pro potřeby
dynamických jízdních řádů, a to ve formátu csv, které budou obsahovat informace o poloze vozidel
a dále data - linka, spoj, souřadnice GPS, časová poloha z poslední odjeté zastávky a odchylku od
jízdního řádu. Aktualizace polohy každého vozidla je požadována každé dvě minuty.

AD 20) – VYBAVENÍ VOZIDEL BEZDRÁTOVÝM WI-FI PŘIPOJENÍM K INTERNETU
Dopravce je povinen vybavit všechna vozidla určená pro plnění Závazku veřejné služby veřejným
Wi-Fi připojením, které musí být dostupné bezplatně a v celém prostoru pro cestující. Rychlost
připojení k internetu musí být zajištění rychlostí LTE (pokud bude v dané lokalitě dostupná). Příslušný
datový tarif musí být takový, aby umožňoval připojení a stahování dat touto rychlostí nepřetržitě bez
ohledu na FUP. Wi-fi musí umožnit současné připojení pro minimálně 30 uživatelů.

4. SLUŽBY SOUVISEJÍCÍ S PROVOZOVÁNÍM DOPRAVY

Dopravce je povinen vést pro potřeby Objednatele evidenci všech základních i záložních vozidel
používaných k plnění smlouvy dle technického průkazu a to v rozsahu stanoveném v návrhu smlouvy.

4.1 Řidič
Dopravce zajistí, že všichni řidiči dopravních prostředků na provozovaných spojích budou při
odbavování, během přepravy cestujících na těchto spojích a při další komunikaci s cestující veřejností,
opatřeni stejnokrojem označeným neodstranitelným logem společnosti, který bude určen výhradně
k nošení při plnění pracovních povinností.
Kouření ve vozidle je nepřípustné.

                                                            Strana 14 (celkem 18)
Dopravce zajistí, že žádný z řidičů vozidel na provozovaných spojích nebude během řízení vozidla pod
vlivem alkoholu či jiné návykové látky. Tuto skutečnost bude Dopravce zajišťovat namátkovými
kontrolami svých řidičů při výkonu jejich práce.
Řidič na požádání cestujícího poskytne informace o dopravě, nebo splní oprávněný požadavek
zákazníka, to vše bez zbytečného prodlení.

4.2 Revize jízdních dokladů
Dopravce je povinen zajišťovat na nejméně jednom Spoji každé Linky alespoň jednou v každém
kalendářním čtvrtletí, prostřednictvím osoby pověřené k přepravní kontrole, přepravní kontrolu nad
dodržováním tarifní kázně cestujícími a pořizovat z ní písemné záznamy.
Osoby pověřené k přepravní kontrole jsou povinny se prokázat kontrolním průkazem.
Osoba pověřená k přepravní kontrole je oprávněna:

         - kontrolovat dodržování přepravní smlouvy cestujícím, zejména platnost jízdních dokladů;
              rozhodnout o způsobu kontroly jízdních dokladů;

         - uložit zaplacení přirážky k jízdnému (dále jen „přirážky“) cestujícímu, který se neprokázal
              platným jízdním dokladem nebo nerespektuje pokyny a příkazy pověřené osoby,
              znečišťuje vozidlo, svým chováním ruší přepravu cestujících nebo ostatní cestující
              obtěžuje; cestující bez platného jízdného dokladu je povinen po skončení přepravní
              kontroly na nejbližší zastávce vystoupit anebo si koupit platný jízdní doklad;

         - inkasovat přirážku v hotovosti proti potvrzení o platbě;
         - vyžadovat od cestujícího prokázání se osobními údaji uvedenými v dokladu vydaném

              příslušným správním orgánem, potřebnými pro vymáhání jízdného do místa kontroly a
              přirážky, pokud cestující nezaplatil na místě.
Výši přirážky stanoví Objednatel.
Příjmy z revize jízdních dokladů náleží městu Litoměřice.

4.3 Informační kancelář
Dopravce zajistí ke dni zahájení provozu otevření a provoz informační kanceláře Dopravce ve
vhodných prostorách pro prezenční navštěvování cestujícími/zákazníky (ideálně v přízemních
prostorách).
Dopravce je povinen zřídit nejméně jednu informační kancelář v prostoru v centru města Litoměřice
či v jeho nejbližším okolí. Umístění kanceláře musí být předem schváleno ze strany Objednatele.
Kancelář bude otevřena nejméně po dobu osmi hodin v pracovní dny, v definované době od 06:30 do
17:30. V den pracovního volna pak na dobu od 07:00 do 11:00 hod. Tyto požadavky jsou považovány
za minimální.
Informační kancelář musí zajistit služby spojené s vydáváním časových jízdenek (bude-li to
Objednatelem požadováno).

Informační kancelář musí být provozována do uplynutí posledního dne měsíce následujícího po
měsíci, ve kterém bude Smlouva ukončena.
Služby v kanceláři musí poskytovat proškolený informační zaměstnanec k tomu určený, dispečer,
nebo též vyškolený řidič Dopravce v rámci souběžného pracovního poměru nebo v přestávce řízení
vozidla. Informační kancelář může soustředit více služeb souvisejících s informovaností cestujících
a prodejem produktů Dopravce. Prodejní a informační kancelář musí být řádně a viditelně označena,
na viditelném a dostupném místě kanceláře (zvenku) musí být vyznačena otevírací doba, kontaktní
adresy a telefony. V prodejní a informační kanceláři musí být cestujícím k dispozici alespoň ceníky
jízdného, plánky sítě MHD, jízdní řády, letáky o změnách v jízdních řádech (aktuálně platných

                                                            Strana 15 (celkem 18)
i plánovaných), formuláře žádostí o vydání čipových karet. V provozu musí být telefon, e-mail,
internet, zařízení pro nabíjení karet.

V otevírací době musí být k dispozici zákazníkům 1 pracovník. Dopravce musí zajistit, aby prodejní
a informační kancelář byla čistá, bez zápachu, dostatečně osvětlená. Dopravce musí zajistit, aby
personál měl upravený a čistý vzhled a popřípadě byl vybaven uniformou, dle vnitřního řádu
Dopravce.
Dopravce musí zajistit, aby byl cestující vždy vlídně přijat a obsluha vystupovala slušně a zdrženlivě.
Špinavá (neuklizená) kancelář, nedostatečné osvětlení, neupravený vzhled obsluhy, nepodání
informace, nesplnění oprávněného požadavku cestujícího je nepřípustné a znamená porušení těchto
požadavků.

4.4 Poskytování informací telefonicky a dálkovým přístupem
Dopravce je povinen zřídit za účelem poskytování přepravních informací telefonní informační linky
s alespoň jedním číslem celostátní pevné sítě a alespoň jedním číslem mobilní sítě GSM.
Dopravce je povinen zajistit, že telefonní informační linky budou v provozu každý den nepřetržitě
v době od 6:30 do 18:00 hod. Dopravce je povinen zřídit webové stránky pro informování cestujících
o všech skutečnostech souvisejících s provozováním dopravy dle Smlouvy. Dopravce je povinen zřídit
elektronickou adresu pro e-mailové informování cestujících, která bude fungovat s reakční dobou
max. 24 hodin. Reakční doba bude platit pro dotazy ke spojům, tarifům a službám dopravce, nikoli
pro vyřizování stížností, reklamací a jiných dotazů.
O stížnostech a reklamacích, připomínkách k dopravě, popř. jiných dotazů bude informován
Objednatel, a to měsíčně, nejpozději do 15. dne měsíce následujícího po měsíci, v němž se Dopravce
o stížnostech, reklamacích, připomínkách, příp. jiných dotazech dozvěděl. O přijatých stížnostech,
reklamacích a připomínkách k dopravě, popř. jiných dotazech bude vždy informovat Dopravce
i Objednatel, popř. si vyžádá jeho stanovisko.

4.5 Dispečerské řízení provozu
Dopravce zabezpečí dispečerské řízení provozu určenou nebo případně zaškolenou osobou se
spojením na všechny řidiče nasazené v provozu při plnění Smlouvy.

4.6 Dostupnost jízdních řádů na zastávkách
Dopravce je povinen zajistit dostupnost jízdních řádů na všech zastávkách a zajistit označení linek
číslem linky na označníky.

5. ODBAVOVÁNÍ CESTUJÍCÍCH

Nástup cestujících bude umožněn pouze předními dveřmi, vyjma tělesně postižených, kočárků,
nebo neurčí-li schválené přepravní podmínky jinak. Výstup cestujících bude umožněn všemi dveřmi,
vyjma tělesně postižených, kočárků, nebo neurčí-li schválené přepravní podmínky jinak.

6. DALŠÍ POVINNOSTI DOPRAVCE

6.1 Dopravce bude uznávat Tarif MHD (příloha návrhu smlouvy) a platný ceník jízdného.
Dopravce bude realizovat přepravu cestujících na základě stanoveného ceníku jízdného a platných
tarifů stanovených Objednatelem.

                                                            Strana 16 (celkem 18)
6.2 Data o provozu
Dopravce bude povinen pravidelně na vyžádání dodávat základní data o dopravním výkonu dle
Smlouvy. Za základní jsou považována data o dopravním výkonu, a to ujeté km a celkovou dobu jízdy
na spojích dle jízdního řádu za sledované období – měsíční období. Dále data o počtu prodaných
(vydaných) jízdenek dopravcem o druhu jízdného dle Tarifu MHD.

6.3 Data o průběhu denního dopravního výkonu
Dopravce bude na vyžádání dodávat Objednateli data o přesnosti provozu po jednotlivých linkách
a spojích.

7. STANDARD PŘESNOSTI PROVOZU

7.1 Přesnost provozu vozidel

Dopravce bude povinen dodržovat stanovené normy pravidelnosti a plynulosti jím poskytovaných
služeb, jež vyplývají z časového a místního vymezení jednotlivých spojů dle schválených jízdních řádů.

Provoz MHD je přesný, jestliže vozidla v běžném provozu, která přepravují cestující, dodržují při
odjezdu ze zastávek jízdní řád s povolenou odchylkou 0 až -5 minuty (0 až -300 sekund). Záporné
hodnoty (-) znamenají pozdní odjezd, kladné hodnoty (+) předčasný odjezd.

V případě déletrvající (opakované) odchylky od jízdního řádu v podobě pozdního odjezdu na určitém
spoji nad mez stanovenou objednatelem („Práh nepřijatelnosti“), bude při nejbližší změně JŘ
zjednána náprava přiměřeným prodloužením jízdní doby daného spoje. Prodloužení jízdní doby nebo
nárůst počtu km bude dopravce uplatňovat v pravidelném vyúčtování ceny dopravního výkonu
v definované periodě vyúčtování.

Předčasný odjezd ze zastávky je nepřípustný.

V případě, že je reálná jízdní doba na spoji nebo spojích, výrazně kratší, nežli jízdní doba uváděná
v jízdním řádu a hrozí dlouhé čekání vozidla na zastávce a tím i předčasný odjezd ze zastávky, bude
při nejbližší změně JŘ zjednána náprava, přiměřeným zkrácením jízdní doby daného spoje, nebo spojů
tak, aby nebyl překročen Práh nepřijatelnosti. Zkrácení jízdní doby nebo pokles počtu km bude
dopravce uplatňovat v pravidelném vyúčtování ceny dopravného výkonu v definované periodě
vyúčtování.

V případě informace o předčasném odjetí spoje od cestujících nebo některého z úřadů litoměřické
aglomerace, je dopravce povinen toto prověřit, informovat o řešení pověřenou osobu Objednatelem
a doloží jej vždy výpisem z odbavovacího strojku vozidla, nebo jiným dokladem jednoznačně
prokazujícím čas odjezdu.

Dopravce je povinen udržovat přiměřenou zálohu vozidel pro případ výpadku. Pokud technický stav
vozidla nedovoluje jeho další jízdu, je v případě, že do příjezdu dalšího spoje se stejnou trasou a
stejnou nebo vzdálenější konečnou stanicí zbývá více než 20 minut, dopravce bude povinen zajistit
přepravu cestujících z místa předčasného ukončení jízdy vozidla dále v pravidelné trase předčasně
ukončeného spoje.

V případě, že kapacita vozidla na daném spoji dané linky nebude opakovaně uspokojovat poptávku
po dopravě, bude dopravce povinen nasadit další (posilový) vůz o dostatečné kapacitě tak, aby byla
poptávka uspokojena.

O výpadku, nebo zpoždění spojů, které bude vyžadovat přistavení záložního vozidla, nebo neodjetý
spoj, bude dopravce vést trvalou evidenci pro případnou kontrolu pověřenou osobou Objednatelem,
a to na kontaktní e-mailovou adresu.

                                                            Strana 17 (celkem 18)
8. OPRAVÁRENSTVÍ – ÚDRŽBA – ZAJIŠTĚNÍ PROVOZU
Dopravce musí zabezpečit základní prvky zabezpečení provozu požadované dopravní techniky.
Zabezpečením provozu se rozumí:
- zabezpečení parkování vozidel v souladu s platnými předpisy na vyhrazených a zabezpečených

   parkovištích
- zabezpečení servisní a opravárenské činnosti v rozsahu základních servisních činností (seřízení,

   kontrola). V případech vážných poruch nebo nehod smluvní zajištění opravárenské kapacity
- zabezpečení doplňování paliva nebo energií
- zabezpečení mytí a údržby vozidel

                                                            Strana 18 (celkem 18)