Textová podoba smlouvy Smlouva č. 816917: Smlouva o dílo - souvislá údržba komunikací v Liberci

Příloha DS201600995_7_16_0085_udrzba_komunikaci.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Smlouva o dílo

                          číslo objednatele: 7/16/0085
                         číslo zhotovitele: CC/238-2/16

     uzavřená mezi níže uvedenými účastníky podle § 2586 a násl. občanského zákoníku

                                         Účastníci smlouvy

1.1 Objednatel:             STATUTÁRNÍ MĚSTO LIBEREC

     PSČ, sídlo:            460 01, Nám. Dr. E. Beneše 1, Liberec I

     zastoupený:            Tiborem Batthyánym, primátorem města

     ve věcech smluvních: Tomášem Kyselou, náměstkem pro technickou správu majetku města

     IČO:                   00262978

     DIČ:                   CZ00262978

     Telefon:               485 243 111

     Fax:                   485 243 113

     bank. spojení:         ČS, a.s., č. ú.: 4096142/0800

     ve věcech technických oprávněn k jednání: Bc. David Novotný, ved. odb. správy veř. majetku

     (dále jen objednatel)

1.2 Zhotovitel       : STRABAG a.s.

PSČ, sídlo           : PSČ 150 00 , Na Bělidle 198/21, Praha

zastoupený           : Ing. Jaroslav Bílek, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

                       Ing. Janem Hauserem, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

                       Ing. Jiřím Janouškem, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

IČO                  : 608 38 744

DIČ                  : CZ60838744

bank.spojení :         ČSOB, č.účtu : 112071233/0300

ve věcech smluvních oprávněn k jednání :

                Ing. Jaroslav Bílek, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

                Ing. Jan Hauser, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

                Ing. Jiří Janoušek, v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016

ve věcech technických oprávněn k jednání :

                Ing. Jan Hauser, hlavní stavbyvedoucí – VPJ

                Ing. Jiří Janoušek, stavbyvedoucí

(dále jen zhotovitel)

(objednatel a zhotovitel dále společně také jen jako „účastníci smlouvy“ nebo také jen „smluvní
strany“)

                                                      Předmět a smlouvy

Touto smlouvou se zhotovitel zavazuje k provedení díla a objednatel se zavazuje k převzetí
díla a zaplacení ceny za jeho provedení, a to za podmínek smluvených níže. Dále tato
smlouva upravuje vzájemné právní vztahy mezi objednatelem a zhotovitelem, a to zejména jejich
práva a povinnosti při zhotovování díla tak, jak je dále v této smlouvě uvedeno.
                        Předmět plnění – vymezení a účel díla

3.1 Předmětem plnění smlouvy je provedení stavebních prací a úprav souvisejících s projektem

       „Souvislá údržba komunikací v Liberci“ obsahující souvislou opravu komunikací dle

        projektových dokumentací:

1) Oprava havárie krajnice v blízkosti okružní křižovatky u Tipsportareny, zpracovaná projektovou
kanceláří Nýdrle, zak. č. 61 – 16, datum 06/2016

2) Souvislá údržba ul. Domky (pouze I. etapa tj. ve staničení komunikace KM 0,0- 0,885),

zpracovaná projektovou kanceláří Jareš, Maděra, Stejskal pod. zak. č. 11062016, datum 06/2016

3) Souvislá údržba ul. Šumavská, zpracovaná projektovou kanceláří Jareš, Maděra, Stejskal pod.
zak. č. 11062016, datum 06/2016

Účelem takového plnění zhotovitele (díla) je oprava komunikací s cílem zajištění bezpečného a
pohodlného užívání pro všechny účastníky silničního provozu, zajištění bezvadného stavu
komunikace a to včetně dobré funkce odvodnění.

3.2 Za předmět plnění (dílo) se považuje dodávka a montáž stavby podle:

Projektové dokumentace, která byla součástí zadávací dokumentace veřejné zakázky „Souvislá
údržba komunikací v Liberci“, na jejímž základě je uzavírána tato smlouva, soupisu prací (výkazu
výměr) a ostatních částí dle přílohy č. 1 této smlouvy a v souladu s

 technologickými postupy vztahujících se k prováděnému dílu,

 technickými listy výrobků vztahujících se k prováděnému dílu,

 normami (zejména ČSN) vztahujících mi se k prováděnému dílu,

 obecně závaznými právní mi předpisy vztahujících se k prováděnému dílu a

 pokyny objednatele.

ÚDAJE O STAVBĚ :

Název stavby: „Souvislá údržba komunikací v Liberci“

Místo stavby:  Liberec

Investor stavby: objednatel

(dále jako „stavba“)

3.3 Předmětem plnění (díla) je také:
      3.3.1 zpracování:

 časového harmonogramu postupu výstavby – průběhu stavebních prací,

 dopracování technologických postupů (viz projektová dokumentace), které budou
    předány zpracovateli projektové dokumentace a objednateli ke schválení,

 dokumentace skutečného provedení stavby (dále jen „DSPrS“) ve 4 vyhotoveních (3x
    tisk + 1x digitální forma),

 geodetické zaměření skutečného provedení stavby komunikace Domky a to ve formátu
    DWG, DGN a PDF pro vložení do GIS

3.3.2 provedení veškerých dalších činnosti souvisejících s realizací díla, přičemž se
        zejména jedná o:

         vytyčení všech inženýrských sítí v průběhu provádění prací na stavbě, odpovědnost
            za jejich neporušení během výstavby a zpětné předání jejich vlastníkům, příp. správcům,
            vč. zajištění případných dohod se správci a vlastníky sítí v rámci realizace stavby,

         ochranu stávajících inženýrských sítí během provádění stavby,
         potřebná výkopová povolení,
         případné pronájmy pozemků a zajištění povolení záboru veřejného prostranství či

            komunikací nutných k provedení prací, včetně úhrady poplatků,
         přípojky vody, elektro a dalších IS pro zařízení staveniště, přičemž spotřebu těchto

            energií v průběhu stavby hradí zhotovitel,
         zajištění ostrahy stavby a staveniště,
 zajištění bezpečnosti při provádění stavby a zajištění ochrany životního prostředí
    a zeleně – zhotovitel bude zakázku realizovat tak, aby neměla nepříznivý dopad
    na životní prostředí a okolí stavby ve smyslu zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují
    další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích
    a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo
    pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví
    při práci), a dodržovat hygienické předpisy o ochraně okolí stavby před nadměrným
    hlukem,

 zajištění čistoty na staveništi a zejména v jeho okolí, v případě potřeby zajistit čištění
    komunikací dotčených provozem zhotovitele, zejména výjezd a příjezd na staveniště,

 provádění stavby v souladu se stanovisky dotčených orgánů předmětné stavby,
    vyjádřeními vlastníků technické infrastruktury a povoleními k provádění stavby vydanými
    SÚ v Liberci,

 vypracování a projednání návrhu dočasných dopravních opatření a zajištění povolení
    zvláštního užívání komunikací v souladu s postupem výstavby včetně správních poplatků
    a povolení k užívání dalších, stavbou dotčených pozemků (skládky materiálu,
    mezideponie atp.),

 osazení dopravního značení k dopravním omezením, zajištění jeho údržby, přemísťování
    a následného označení (vč. dopravního značení v době předčasného užívání
    komunikace, či její části), a to do doby předání celkově dokončeného díla objednateli
    a odstranění případných vad a nedodělků; za zajištění opatření pro zabezpečení
    bezpečnosti provozu v souvislosti s omezeními spojenými s realizací akce zodpovídá v
    průběhu prací zhotovitel,

 zajištění informovanosti občanů s dostatečným předstihem a v dostatečné míře
    o způsobu obslužnosti dané lokality, ve které bude prováděna stavební činnost (možnosti
    parkování vozidel vč. určení náhradních parkovacích ploch v dané lokalitě po dobu
    provádění stavebních prací, možnosti zásobování, způsob přístupu a příjezdu,

 koordinaci postupu výstavby a ostatních činností souvisejících s předmětem veřejné
    zakázky s vlastníky sousedních nemovitostí a vlastníky technické infrastruktury včetně
    jejich dodavatelů (voda, kanalizace, plyn, elektro, sdělovací kabely) a zajištění
    nepřetržitého přístupu a příjezdu k nemovitostem v dané lokalitě dotčeným stavbou,
    včetně zřízení případných provizorních přístupů a příjezdů,

 všechny činnosti z titulu vlastníka komunikace do doby předání a převzetí kompletně
    dokončeného díla objednatelem bez vad a nedodělků (bezpečnost silničního provozu,
    úklid komunikace v letním, popř. zimním období, pojistné události z provozu na veřejné
    komunikaci vyplývající atd.),

 případné dohody a náhrady škod uživatelů nebo vlastníků sousedních nemovitostí
    (vč. případných ušlých zisků atd.) v rámci pojištění zhotovitele díla,

 odvoz a uložení přebytečných výkopů na skládku vč. poplatků za uskladnění; zajištění
    likvidace vybouraných hmot, odpadů a zeminy, případné náhradní včetně výsadby
    a péče o ni,

 vedení průběžné technické dokumentace nemovitostí bezprostředně umístěných
    u předmětu zakázky v průběhu realizace stavby,

 kompletní dodávku navržených systémových řešení včetně všech doplňujících prvků;
 provedení realizace stavby podle projektové dokumentace včetně dodržování dílčích

    termínů plnění dle plánu organizace výstavby, popř. projektu dopravních opatření, které
    jsou součástí projektové dokumentace,
 provedení všech zkoušek, revizí a dalších nutných úředních zkoušek potřebných
    k prokázání kvality a bezpečné provozuschopnosti díla a všech jeho součástí, včetně
    podrobných technických záznamů o průběhu a výsledcích těchto zkoušek,

 předání prohlášení o shodě na všechny použité materiály a zařízení a dalších dokladů,
    souvisejících s plněním předmětu zakázky, které jsou nezbytné ke kolaudačnímu řízení
    a provést zaškolení pracovníků budoucího uživatele na obsluhu veškerého dodaného
    zařízení,

 zpracování fotodokumentace stavby – projektu a její předání zadavateli po dokončení
    stavby v jenom vyhotovení v elektronické podobě, přičemž fotodokumentace bude
    dokladovat průběh díla a bude dokumentovat postup stavby a zejména části stavby
    a konstrukce před jejich zakrytím,
                celkový úklid stavby a dotčeného okolí, likvidaci jím zřízeného zařízení staveniště do
                   jednoho týdne od ukončení stavby,

                uvedení pozemků, jejichž úpravy nejsou součástí díla, ale budou stavbou dotčeny, po
                   ukončení prací neprodleně do původního, resp. řádného a bezvadného stavu;

                výrobu, instalaci a osazení 1 ks informační tabule před započetím realizace stavby
                   s uvedením názvu stavby, kontaktních osob (názvu investora, projektanta, technického
                   dozoru a dodavatele díla, termínu výstavby (datum zahájení a dokončení) dle pokynů
                   investora

                předložení podkladů pro možnost zpracování plánu BOZP dle zákona 309/2006 Sb.,
                   o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a nařízení vlády
                   591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při
                   práci na staveništích,

                zajištění práv k dotčeným nemovitostem včetně případných pronájmů pozemků,

                uvedení zařízení do provozu,

                pořízení výrobních výkresů,

                jakékoliv další vedlejší výdaje potřebné pro realizaci tohoto díla.

        Objednatel a zhotovitel se zavazují poskytnout si vzájemnou součinnost tak, aby zhotovitel
        vstoupil do smluvního vztahu přímo s dodavateli služeb a energií nezbytných k řádnému
        a včasnému provedení díla. Pokud to nebude možné, zavazuje se zhotovitel během stavby
        odebrané služby či spotřebované energie uhradit objednateli na základě vyúčtování vyčísleném
        a předloženém objednatelem.

                                  Doba plnění předmětu díla, doba provedení díla

4.1 Zhotovitel se zavazuje realizovat dílo do 30.12.2016 (pozn.: termín je maximální, nepřekročitelný)
        (dále jen „lhůta“).

        Zahájení neprodleně po oboustranném podpisu smlouvy .

4.2 Zhotovitel se zavazuje převzít staveniště za podmínek uvedených v čl. 7.1 této smlouvy o dílo do
        pěti (5) dnů od písemné výzvy objednatele, a nejpozději do pěti (5) dnů od převzetí staveniště
        zahájit plnění této smlouvy.

4.5 Lhůta pro dokončení díla počíná běžet dnem protokolárního předání staveniště zhotoviteli.
        Za okamžik splnění se považuje den protokolárního předání díla objednateli.

4.6 Postup stavebních prací a dílčí termíny plnění jsou obsahem časového harmonogramu prací,
        který tvoří nedílnou přílohou č. 2 této smlouvy, přičemž zhotovitel se zavazuje dodržovat
        harmonogram, což potvrzuje podpisem této smlouvy. Strany se dohodly, že v průběhu provádění
        díla je možno tento harmonogram upravit v souladu s požadavky objednatele a s jeho
        předchozím souhlasem. Každá změna harmonogramu musí být v takovém případě
        odsouhlasena a podepsána oběma smluvními stranami a poté se stane (včetně přiložených
        listin) součástí této smlouvy. Dále tato změna harmonogramu musí být zpracována v souladu
        s výše uvedenými limitními termíny výstavby a v členění dle jednotlivých stavebních objektů
        a jednotlivých stavebních profesí.

4.7 Zhotovitel je povinen dílo dokončit a objednateli předat nejpozději poslední den lhůty uvedené
        v této smlouvě. Prodloužení lhůty pro dokončení díla může zhotovitel požadovat pouze
        v případech, pokud dojde ke zpoždění postupu prací z kterékoli z následujících příčin:

      4.7.1 neplnění závazku ze smlouvy na straně objednatele z důvodu nedostatku finančních
               prostředků pro plynulé financování díla objednatelem;

      4.7.2 pozastavení prací z důvodů výhradně na straně objednatele (které nejsou důsledkem
               vnitřních poměrů, způsobu provádění díla či neplnění závazku ze strany zhotovitele);

      4.7.3 v důsledku působení vyšší moci, za kterou se pro účely této smlouvy považuje
               zejména živelná pohroma, rozhodnutí znemožňující další postup prací (vydané nikoliv
               z důvodů nebo pro jednání zhotovitele), válka, stávky, výjimečný bezpečnostní stav státu,
               jakož další nepředvídatelné a závažné okolnosti, které strany nezpůsobily, ani jim při
               vynaložení veškeré péče nemohly zabránit, a pro které nelze v provádění díla pokračovat
               a včas jej dokončit.
                           Cena díla a platební podmínky

5.1 Cena za dílo byla sjednána dohodou smluvních stran na základě nabídky zhotovitele. Účastníky
        dohodnutá cena díla činí:

Celková cena díla bez DPH  123 245,73 Kč

DPH 21%                    25 881,60 Kč

Cena díla včetně DPH       149 127,33 Kč

Celková cena uvedená výše bez DPH (dále jen ”celková cena”) je smluvními stranami
sjednána jako cena za celý předmět plnění vymezený v čl. 3. smlouvy a jako cena nejvýše
přípustná, platná po celou dobu realizace díla, a to i v případě prodloužení lhůty dokončení stavby
z důvodu na straně objednatele, nejdéle však do 31. 7. 2017.

5.2 Daň z přidané hodnoty bude k celkové ceně, resp. k jejím průběžným splátkám, účtována dle
        daňových předpisů platných v době vystavení daňového dokladu (dle zákona o DPH č. 235/2004
        Sb., v platném znění) při fakturaci zdanitelného plnění.

5.3 Celková cena zahrnuje veškeré náklady zhotovitele nezbytné k řádnému, úplnému a kvalitnímu
       provedení díla včetně všech rizik a vlivů během provádění díla. Celková cena zahrnuje mimo jiné
       předpokládaný vývoj cen ve stavebnictví, včetně předpokládaného vývoje kurzů české měny
       k zahraničním měnám, až do doby dokončení a předání řádného díla, náklady na pojištění
       předmětu díla a odpovědnosti za škody, na schvalovací řízení, převod práv, bankovní garance,
       daně, cla, poplatky.

5.4 Tato smlouva nepřipouští překročení sjednané celkové ceny ani jakékoliv požadavky zhotovitele
        na úhradu vícenákladů či víceprací či souvisejících nákladů, a to i ve formě (paušalizovaných)
        náhrad škod, oproti sjednané celkové ceně.

5.5 Objednatel je oprávněn odečíst z celkové ceny díla částku skutečně neprovedených prací
        zhotovitelem ve výši položek uvedených v nabídkovém rozpočtu zhotovitele. Stejně bude
        postupováno, pokud v průběhu provádění díla dojde k dílčím změnám technologií nebo k záměně
        materiálů (o nižší kvalitě a cenové kategorii oproti dokumentaci pro zadání stavby (DZS) předem
        projednaných a odsouhlasených s objednatelem. Použití technologií a materiálů vyšší kvality
        oproti DZS po předchozím odsouhlasení s objednatelem a s tím zvýšené náklady nemají vliv
        na sjednanou celkovou cenu.

5.6 Celková cena nesmí být měněna v souvislosti s inflací české měny, hodnotou kursu české měny
        vůči zahraničním měnám či jinými faktory s vlivem na měnový kurs, stabilitou měny nebo cla.
        Celková cena s DPH může být měněna pouze v souvislosti se změnou DPH.

5.7 Podkladem pro vystavení faktury bude soupis provedených prací, oboustranně odsouhlasený
        a podepsaný osobami oprávněnými za strany jednat nebo k tomu stranami pověřenými,
        vyhotovený nejméně ve 2 stejnopisech, určených pro objednatele.
        Kopie podepsaného a vzájemně odsouhlaseného soupisu skutečně provedených prací
        pověřenými pracovníky smluvních stran bude tvořit přílohu a součást příslušné faktury –
        daňového dokladu.

5.8 Cenu díla může zhotovitel fakturovat po:

         protokolárním předání celého díla a oboustranném podpisu předávacího protokolu,

         odstranění veškerých vad a nedodělků na díle, vyplývající z protokolu o předání
               a převzetí díla.

5.9 Proti vystavené faktuře s celkovou cenou lze v okamžiku její splatnosti kompenzovat
        uplatněné smluvní pokuty či jiné peněžité nároky objednatele vůči zhotoviteli či jeho právnímu
        nástupci dle této smlouvy.

5.10 Zálohy na cenu díla objednatel neposkytuje.

5.11 Splatnost faktur, popř. dílčích faktur, se stanovuje na 30 dní od data jejich prokazatelného
        doručení objednateli.

5.12 Faktura zhotovitele – daňový doklad pro úhradu musí obsahovat náležitosti daňového dokladu
        dle § 29 odst. 1 a 2 zákona 235/2004 Sb. v jeho platném znění. Na daňovém dokladu bude
        uveden název projektu „Souvislá údržba komunikací v Liberci“, dále musí obsahovat číslo
        smlouvy o dílo, popis provedeného plnění, cenu bez DPH, sazbu a výši DPH, cenu celkem –
        částku k úhradě.
        V případě, že účetní/daňové doklady nebudou obsahovat některou z výše uvedených náležitostí
        nebo pokud jejich přílohou nebude účastníky podepsaný soupis provedených prací, nepovažují
        se za relevantní fakturu dle této smlouvy a objednatel není povinen na ni cokoli platit. Objednatel
        je oprávněn zaslat je ve lhůtě splatnosti zpět zhotoviteli k doplnění či opravě, přičemž tato doba se
        nepovažuje za prodlení objednatele se splatností. Lhůta splatnosti opravených nebo doplněných
        daňových dokladů počíná běžet znovu od opětovného a prokazatelného doručení náležitě
        doplněných či opravených daňových dokladů (faktury) objednateli.

5.13 V případě, že jsou součástí předmětu díla i přeložky inženýrských sítí, jejichž správce vyžaduje
        provedení jím certifikovaným realizátorem a jejich skutečná cena bude tímto správcem uplatněna
        v odlišné výši, než bylo ocenění uvedené v zadávacích podmínkách, bude tato změna předmětem
        dodatku k této smlouvě.

                        Řízení stavby a provádění díla

6.1 Účastníci se dohodli na těchto svých zástupcích :

Hl. stavbyvedoucí zhotovitele: Ing. Jan Hauser, e-mail: jan.hauser@strabag.com,

tel.: 724 111 818

Přípravář zhotovitele:  Ing. Jiří Janoušek, e-mail: jiri.janousek@strabag.com,

                        tel.724 085 452

Zástupce zhotovitele:   Ing. Jaroslav Bílek, e-mail: jaroslav.bilek@strabag.com,

                        tel.: 602 464 029

Zástupce objednatele:   Bc. David Novotný
                        e-mail : novotny.david@magistrat.liberec.cz, tel.: 602 482 319

6.2 Zhotovitel se zavazuje provádět dílo podle této smlouvy o dílo, projektové dokumentace uvedené
        v čl. 3 této smlouvy o dílo, k prováděnému dílu se vztahujících technologických postupů,
        technických listů výrobků, norem (zejm. ČSN), obecně závazných právních předpisů, specifických
        požadavků místních orgánů a správců sítí a pokynů objednatele jako profesionál
        a s náležitou odbornou péčí a rozumnou mírou předvídatelnosti. V případě jakéhokoliv rozporu
        mezi dokumenty a/nebo pravidly bude mít přednost dokument a/nebo pravidlo uvedené v tomto
        odstavci dříve.

        Bez ohledu na předchozí větu se tímto smluvní strany dohodly, že pokud jakýkoliv dokument
        a/nebo pravidlo uvedené výše bude obsahovat jakýkoliv požadavek nad rámec uvedený
        v obecně závazných právních předpisech (vč. obecně uznávaných technických norem, ať již
        závazných či doporučujících), nebude taková skutečnost považována za rozpor a zhotovitel bude
        bez dalšího povinen dodržovat takový přísnější požadavek uvedený v jakémkoliv takovém
        dokumentu a/nebo pravidlu.

        Zhotovitel se před zahájením provádění díla seznámil se všemi podklady a souvisejícími
        dokumenty nezbytnými k provedení díla, s faktickou místní situací, jakož i zejména situací na trhu
        a výhledem budoucího vývoje a s ohledem na zejména takto získané informace a na poslední
        poznatky a stav vědeckého zkoumání považuje dílo dle této smlouvy (včetně všech příloh
        a dokumentů souvisejících s dílem) a za podmínek v nich stanovených za řádně
        a včas proveditelné. Zhotovitel takto výslovně prohlašuje, že neshledal chybu ve stavební
        dokumentaci, která by mohla být příčinou případné vady díla.

6.3 Při provádění díla musí zhotovitel používat materiály, výrobky a technologická zařízení pouze
        nové a v 1. jakostní třídě; v kvalitě odpovídající DZS a pouze schválené pro použití v ČR
        a splňující dle platných právních předpisů předepsané vlastnosti (prohlášení o shodě, certifikáty,
        pokyny a návody). Skladování všech výrobků, materiálů a zařízení, manipulace s nimi
        a zpracování do díla musí být provedeno v souladu s technickými a technologickými pokyny,
        návody a upozorněními výrobců. Použití jiných materiálů či výrobků při provádění díla oproti
        DZS lze pouze po odsouhlasení s objednatelem nebo technickým dozorem. Použití materiálů
        a výrobků nezpůsobilých k dosažení řádné kvality díla dle podkladů a vydaných rozhodnutí, nebo
        nedodržení předepsaných nebo doporučených pracovních či technologických postupů při
        zpracování materiálů, zabudování výrobků nebo technologických částí (tzv. nezpůsobilé
        součásti), včetně poškození kvality při skladování není možné. V takovém případě má objednatel
        právo požadovat odstranění nezpůsobilých součástí a jejich nahrazení vhodnými. Zhotovitel je
        povinen nahradit nezpůsobilé součásti na své náklady a bezodkladně.

1.4 Kvalita zhotovitelem provedeného díla musí odpovídat požadavkům uvedeným v normách
        vztahujících se k prováděnému dílu, zejména pak v ČSN, případně evropských technických
        normách, v obecně závazných právních předpisech a v této smlouvě. Objednatel je oprávněn
        kvalitu zhotovitelem prováděného díla kdykoli kontrolovat.

        Zhotovitel při realizaci zakázky je dále povinen dodržet resortní systém řízení jakosti „Obchodní
        podmínky staveb pozemních komunikací schválené MD-OI, č.j. 321/08-910-IPK/1 ze dne
        9.4.2008 s účinností od 1.5.2008 (dále „OPSPK“) a „Technické kvalitativní podmínky staveb
        pozemních komunikací“ schválené MDS-OI, č.j. 653/07-910-IPK/1 ze dne 6.8.2007 s účinností
        od 1.9.2007 (dále jen „TKP“). Tento systém obsahuje soubor technických podmínek, které
        navazují na ČSN.

        Při provádění stavby musí být dodrženy, respektovány, či splněny:

          obecné podmínky dané povoleními k realizaci stavby, v případě změn, které vyplynou
            v průběhu realizace akce nebo vyvolané zhotovitelem a odsouhlasené objednatelem,
            vč. zakreslení změn do projektové dokumentace,

          všechny právní předpisy, zejména týkající se ochrany životního prostředí, předpisy na likvidaci
            odpadů, znečišťování ovzduší a hygienické předpisy o ochraně okolí stavby před nadměrným
            hlukem,

          podmínky stanovené vydanými a platnými stavebními povoleními týkajícími se provedení
            stavby, a to včetně všech dalších podmínek stanovených dotčenými orgány a účastníky
            řízení, při vydání výše uvedených povolení,

          pokyny a připomínky autorského dozoru stavby a technického dozoru investora, případného
            jiného autora stavební dokumentace, resp. dozoru objednatele nad prováděním díla.

6.5 Zhotovitel se zavazuje provést dílo na svůj náklad a na své nebezpečí a zajistit na svůj náklad

        všechny věci a povolení či oprávnění nutná k provedení díla.

6.6 Dílo se považuje za provedené, je-li dokončeno bez vad a nedodělků a předáno. To platí i pro
        dílčí části díla.

6.7 Za vady se mimo jiné považuje jakýkoli nesoulad s touto smlouvou, projektovou dokumentací,
        k prováděnému dílu se vztahujícími technologickými postupy, technickými listy výrobků, normami
        (zejména ČSN), obecně závaznými právními předpisy a pokyny objednatele. Za vadu se
        považuje i dílo, které není způsobilé plně sloužit k účelu smluvenému v této smlouvě.

6.8 Zhotovitel nese odpovědnost za vhodnost použitých materiálů a je povinen objednatele písemně
        upozornit na nevhodné materiály určené k použití při provádění díla, které je oprávněn použít
        pouze v případě, že objednatel písemně sdělí, že na jejich použití trvá.

6.9 Zhotovitel je povinen projednat s objednatelem a od objednatele si nechat předem schválit
        veškeré změny technologických postupů, změny použití materiálů a ostatní změny
        stavebních procesů při provádění díla, včetně změn DZS atd.

6.10 Zhotovitel je povinen pro provádění díla osadit na objednatelem předaný napojovací bod elektro
        vlastní rozvaděč opatřený vlastním měřením. Náklady spojené s odběrem elektrické energie
        pak v plné výši hradí zhotovitel.

                                                 Staveniště, stavební deník

7.1 Objednatel po uzavření této smlouvy písemně vyzve zhotovitele k převzetí staveniště pro stavbu
        (dále jen „staveniště“). Staveništěm se rozumí vlastní stavební pozemek, k jehož využití pro
        stavbu bylo vydáno Stavebním úřadem Magistrátu města Liberce územní rozhodnutí a stavební
        povolení stavby. Zhotovitel prohlašuje a podpisem této smlouvy stvrzuje, že je obeznámen
        s místem a okolní situací stavby. Náklady na zřízení staveniště jeho provoz, údržbu a likvidaci po
        dokončení stavby jsou součástí ceny díla.
        Předáním staveniště se rozumí předání stavebního pozemku pro provedení stavby a její zázemí
        a níže uvedených dokladů (dále jen „podklady“);

          1 paré kompletní dokumentace stavby uvedené v čl. 3 smlouvy

        Tyto podklady rovněž tvoří nedílnou součást této smlouvy.

7.2 O předání staveniště objednatelem a jeho převzetí zhotovitelem včetně podkladů uvedených
        v čl. 7.1 bude sepsán písemný protokol podepsaný oběma smluvními stranami, popř. pověřenými
        osobami smluvních stran. Současně bude údaj o datu předání staveniště zapsán ve stavebním
        deníku stavby a budou zde uvedeny i napojovací body elektrické energie a vody. Objednatel se
        zavazuje předat zhotoviteli staveniště ve stavu odpovídajícím DZS a zhotovitel je povinen jej
        převzít. Zhotovitel není oprávněn odmítnout převzetí staveniště bezdůvodně nebo pro důvody
        nebránící zahájení stavby, jinak platí, že staveniště bylo předáno v den označený ve výzvě
        objednatele.

7.3 Vytýčení inženýrských sítí na místě stavby a v nezbytném pracovním prostoru zajistí zhotovitel,
        a to vždy v dostatečném časovém předstihu před započetím zemních či jiných prací. Zhotovitel
        je povinen řídit se při stavební činnosti pokyny a podmínkami uloženými příslušnými správci sítí.
        Za poškození inženýrských sítí, jakož i komunikací či dalšího majetku třetích osob v souvislosti
        s prováděním stavby, odpovídá zhotovitel.

7.4 Dodávku energií a přístup na staveniště, jeho údržbu, sjízdnost a bezpečný provoz zajistí na své
        náklady zhotovitel, který hradí veškeré poplatky vzniklé či související se spotřebou všech energií
        po dobu provádění stavby, dále veškeré poplatky, náhrady škod či sankce vzniklé či vyměřené
        v souvislosti se staveništěm, jeho existencí a vlivem na okolí.

7.5 Zhotovitel umožní přístup na staveniště všem svým zaměstnancům, subdodavatelům, osobě
        vykonávající autorský anebo technický dozor stavby a zástupcům a poradcům objednatele
        a jiným osobám oprávněným vstupovat na staveniště dle právních předpisů. Ve vztahu
        k těmto osobám zhotovitel odpovídá za bezpečný přístup a pohyb po staveništi. Zhotovitel
        umožní přístup na staveniště osobě provádějící fotodokumentaci a videozáznamy
        o průběhu provádění stavby, tuto osobu vybaví potřebnými ochrannými prostředky a odpovídá
        za její bezpečný pohyb v prostoru staveniště.

7.6 Zhotovitel zajistí na svůj náklad ostrahu staveniště a je povinen chránit veškerý uskladněný
        materiál, technologické prvky či zařízení před ztrátou, poškozením či zničením v důsledků
        prováděné stavební činnosti, působení jiných osob či povětrnostních vlivů, jakož i před možnou
        krádeží.

7.7 Mimo staveniště nesmí zhotovitel odkládat, skladovat či ponechávat jakýkoliv materiál, ani nesmí
        mimo hranice staveniště činností na stavbě neoprávněně zasahovat do nemovitostí sousedících
        se staveništěm.

7.8 Zhotovitel je oprávněn umístit na staveniště zařízení staveniště o velikosti přiměřené staveništi
        a povaze stavby.

7.9 Při provádění stavby nesmí zhotovitel postupovat tak, aby došlo k ohrožení nebo ke škodě
        na životním prostředí a pokud dojde stavební činností k zásahu do životního prostředí imisemi,
        hlukem, znečištěním atd. je zhotovitel povinen neprodleně odstranit závadný stav, přijmout
        opatření ke snížení účinků a současně je povinen hradit škody, které v souvislosti se stavební
        činností na jednotlivých složkách životního prostředí vznikly.

7.10 Do pěti (5) pracovních dnů po předání a převzetí stavby na základě oboustranně podepsaného
        předávacího protokolu je zhotovitel povinen staveniště vyklidit, vyčistit a uvést prostor (popř.
        zasažené okolí staveniště) do náležitého stavu, tj. zejména odklidit veškeré zbytky, demontovat
        staveništní buňku, odstranit provizorní přípojky energií a předat jej zpět objednateli. O vyklizení
        staveniště bude stranami podepsáno potvrzení.

7.11 Zhotovitel je povinen vést o provádění stavby počínaje dnem převzetí staveniště řádný úplný
        a průkazný stavební deník (dále jen „stavební deník“) a provádět v něm záznamy v rozsahu
        a o obsahu, jak vyplývá z platných právních předpisů, tj. zejména zaznamenávat všechny
        skutečnosti rozhodné pro plnění smlouvy, zejména údaje o časovém postupu prací, o jakosti
        díla a zdůvodněných odchylkách prováděných prací od projektové dokumentace, údaje o počtu
        pracovníků, počasí, o denní/noční teplotě, o subdodavatelích a jejich činnostech,
        o dopravovaném materiálu na staveništi a odvozech ze staveniště, odchylky od vydaných
        veřejnoprávních rozhodnutí, jakož veškeré další údaje mající význam z hlediska budoucí kvality
        a vlastností stavby apod.

        Pro montážní práce musí zhotovitel, resp. subdodavatelé vést montážní deník.

        Stavební/montážní deník musí být veden přímo na staveništi a právo provádět v něm záznamy
        mají zhotovitel, objednatel a jím pověřená osoba vykonávající technický dozor,
        osoba vykonávající dozor nad BOZP, zhotovitel DZS, popř. RDS (projektant), jakož i osoby
        s právem vstupovat na staveniště za účelem kontroly dodržování právních předpisů při provádění
        stavby.

7.12 Při dokončení stavby zhotovitel spolu s jejím předáním odevzdá objednateli originál kompletního
        stavebního deníku a veškeré další dokumentace.

                                                    Povinnosti zhotovitele

8.1 Zhotovitel je povinen provádět dílo samostatně, odborně a v souladu se svými povinnostmi.
        Zhotovitel se zavazuje zhotovit dílo kvalifikovaně a odborně a zajistit pro jeho provedení veškeré
        technické, provozní, personální a organizační podmínky. Zhotovitel zhotoví dílo v souladu
        s platnými právními předpisy, s platnými technickými normami, předepsanými technologickými
        postupy, v souladu s DZS, touto smlouvou a pokyny objednatele nebo technického dozoru.

8.2. Zhotovitel je povinen posoudit vhodnost pokynu objednatele a technického dozoru, a pokud dle
        svých odborných znalostí a prověřených zkušeností zjistí nevhodnost pokynu, je povinen
        na nevhodnost pokynu upozornit.

8.3 Zhotovitel je povinen při provádění stavebních prací dodržovat ustanovení příslušných předpisů
        o bezpečnosti práce a ochraně zdraví při práci, zejména zákoníku práce, zákona č. 309/2006
        Sb., nařízení vlády č. 362/2005 Sb., č. 591/2006 Sb., č. 495/2001 Sb. a č. 201/2010 Sb. v platném
        znění. Pracovníci zhotovitele jsou povinni při provádění prací dodržovat ustanovení nařízení vlády
        495/2001 Sb., zejména nosit ochrannou přilbu, dlouhé kalhoty a pracovní obuv se zesílenou
        podrážkou a budou viditelně označeni obchodním jménem zhotovitele. Současně jsou povinni
        řídit se pokyny zástupců objednatele směřujícími k ochraně zdraví a majetku. Škody, způsobené
        nedodržením předpisů o bezpečnosti práce a ochraně zdraví při práci zhotovitelem, hradí
        zhotovitel.

8.4 K provedení kontroly prací, které budou v průběhu výstavby zakryty, vyzve zhotovitel objednatele
        nebo jím pověřenou osobu nejméně tři (3) pracovní dny předem, a to zápisem do stavebního
        deníku s uvedením termínu kontroly a prokazatelným předložením deníku objednateli. Nevyzve-
        li zhotovitel objednatele ke kontrole zakrývaných prací, je povinen umožnit mu na jeho žádost
        jejich dodatečnou kontrolu a v tomto případě nese veškeré náklady s tím spojené. Nedostaví-li
        se objednatel v termínu uvedeném ve stavebním deníku ke kontrole zakrývaných prací, je
        zhotovitel oprávněn po své kontrole a zápisu do stavebního deníku dílo zakrýt a pokračovat
        v práci. Zhotovitel je povinen odkrýt zakryté práce na žádost objednatele i později. Nebude-li
        na díle shledána žádná vada, uhradí náklady spojené s dodatečným odkrytím objednatel.

        O výsledku provedených kontrol prací před zakrytím se povinně provede zápis ve stavebním
        deníku, včetně popisu vad zjištěných prací.

        V případě zjištění vad při kontrole kvality provedených prací před zakrytím, je zhotovitel povinen
        závadný stav odstranit a přizvat technický dozor k opakované kontrole.

8.5 Zhotovitel je povinen dodržovat ustanovení zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně v platném
        znění a vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb. (o požární prevenci), v platném znění.
        Veškeré škody, způsobené nedodržením uvedených předpisů, hradí zhotovitel.

8.6 Zhotovitel se zavazuje provádět dílo v souladu s obecně závaznými právními předpisy v oblasti
        život. prostředí.

8.7 Zhotovitel se zavazuje nakládat s odpady vzniklými v průběhu realizace díla dle zákona č. 185/2001
        Sb., o odpadech v platném znění a vyhlášek Ministerstva životního prostředí č. 376/2001 Sb., č.
        381/2001 Sb., č. 383/2001 Sb., č. 384/2001 Sb. a č. 374/2008 Sb. v platném znění a dodržovat
        opatření dle systému řízení EMAS nebo dle českých technických norem řady ČSN EN ISO 14000.

8.8 Zhotovitel se zavazuje odstranit na svůj náklad veškerý odpad vzniklý při provádění díla a udržovat
        staveniště uklizené. Úklid je povinen provádět průběžně, nejméně 1x za den po celou dobu
        provádění prací, a vždy v případě potřeby (např. znečištění přilehlé pozemní komunikace, atp.).

8.9 Zhotovitel je povinen odstranit odpad, vzniklý při realizaci díla, na vlastní náklady, vést o odpadu
        příslušnou evidenci a při předání díla (poslední části) předložit objednateli doklady o odstranění
        a likvidaci odpadu. Tyto doklady budou jako příloha součástí „Protokolu o předání a převzetí prací
        zhotovitele“. Pokud zhotovitel objednateli při předání díla (poslední dílčí části) doklady
        o odstranění a likvidaci odpadu nepředloží, jedná se o podstatnou vadu díla a dílo se nepovažuje
        za řádně provedené a objednatel nemá povinnost jej převzít.

8.10 Zhotovitel prohlašuje, že se řádně seznámil s projektovou dokumentací, že k ní nemá žádné
        výhrady a že dílo je podle ní způsobilé k provedení. Současně zhotovitel prohlašuje, že se plně
        seznámil s rozsahem a povahou díla, že správně vyhodnotil a ocenil veškeré práce trvalého či
        dočasného charakteru, které jsou nezbytné pro řádné a včasné provedení díla a s odbornou péčí
        prověřil veškeré skutečnosti rozhodné pro určení výše ceny díla. Prohlašuje také, že do ceny
        díla jsou zahrnuty též veškeré práce a náklady, které nejsou jednoznačně či výslovně
        specifikovány v projektové dokumentaci (DZS, RDS), v dokumentaci objednatele anebo
        v nabídce zhotovitele, ale jejichž provedení by měl zhotovitel v rámci své odborné způsobilosti
        předpokládat, resp. které následně při provádění díla vykonal či vynaložil.

8.11 Zhotovitel je povinen při předání staveniště předat objednateli technický podklad na provádění
        zhotovovaného díla (vč. technologických a montážních postupů, technologických lhůt, atd.)
        a objednatel je oprávněn kdykoliv kontrolovat jeho dodržování.

8.12 Zhotovitel je povinen účastnit se koordinačních porad na stavbě (kontrolních dnů), svolaných
        zástupcem objednatele dle potřeby – minimálně 1x týdně. Zápis z kontrolních dnů bude součástí
        stavebního deníku.

8.13 Zhotovitel prohlašuje, že se dostatečně seznámil s faktickým stavem a technickou dokumentací
        stavu místa provádění díla a staveniště, a že nezjistil, ani podle stanovisek jím přiznaných
        odborně způsobilých osob, žádné překážky, které by zhotoviteli bránily v uzavření této smlouvy
        a/nebo které by vedly k nemožnosti provedení díla.

8.14 Zhotovitel na sebe přejímá zodpovědnost za škody způsobené všemi osobami a subjekty (včetně
        subdodavatelů) podílejícími se na provádění předmětného díla, a to po celou dobu realizace, tzn.
        do převzetí díla objednatelem bez vad a nedodělků, stejně tak za škody způsobené svou činností
        objednateli nebo třetí osobě na zdraví nebo majetku, tzn. že v případě jakéhokoliv narušení či
        poškození majetku (např. vjezdů, plotů, objektů, prostranství, inženýrských sítí) nebo poškození
        zdraví osob, je zhotovitel povinen bez zbytečného odkladu tuto škodu odstranit a není-li to
        možné, tak finančně uhradit. Zhotovitel je povinen pojistit, aniž se tím omezují jeho povinnosti
        a odpovědnosti:

        a) předmět díla včetně veškerého materiálu skladovaného na staveništi, který bude sloužit pro
            realizaci díla, včetně zařízení staveniště, pojištěním stavebně montážních rizik, a to
            na pojistnou částku nejméně ve výši celkové ceny díla včetně DPH

        b) pro případ odpovědnosti za škody způsobené při činnosti zhotovitele v souvislosti se stavbou
            na jakémkoli majetku, škody na zdraví, škody způsobené na životním prostředí atd. vzniklou
            objednateli či jinému – třetí osobě v souvislosti s činností nebo vztahem zhotovitele a jeho
            subdodavatelů, a to na pojistnou částku ve výši nejméně 10 mil. Kč pro jednu a každou škodu.

        c) náklady na demolici, vyklizení a odvoz suti nutné k opravě nebo znovuzřízení
            díla znehodnoceného pojistnou událostí, a to na pojistnou částku v plné výši, nejméně ve výši
            dohodnuté ceny díla

        d) stavební zařízení a věci zhotovitele umístěné na staveništi a sloužící k realizaci díla

        e) ostatní rizika a odpovědnosti (proti požáru, odpovědnost z provozu vozidel, profesní pojištění,
            odpovědnost za zaměstnance atd.)

        Tato pojištění se zhotovitel zavazuje udržovat platná po celou dobu realizace díla. Za tímto
        účelem má zhotovitel uzavřenou pojistnou smlouvu č. 2947354953 a 1030110209 u Generali
        Pojišťovny a.s.

        Nesplňuje-li zhotovitel povinnosti uvedené v tomto bodě, respektive ukáží-li se jeho prohlášení
        kdykoliv po dobu platnosti a účinnosti smlouvy jako nepravdivá, či neúplná, je povinen zaplatit
        objednateli smluvní pokutu 10 % ze sjednané nejvýše přípustné ceny díla (včetně DPH) uvedené
        v čl. 5, odst. 5.1 této smlouvy o dílo. Případné uhrazení této smluvní pokuty objednateli nezbavuje
        zhotovitele povinnosti mít uzavřenou výše uvedenou pojistnou smlouvu na výše uvedená rizika.

8.15 Zhotovitel se zavazuje plně respektovat a dodržet veškerá opatření a termíny stanovené
        objednatelem k nápravě a odstranění případných nesrovnalostí, nedostatků a závad při
        provádění stavby, zjištěných v rámci kontrolní činnosti. Za taková opatření objednatele jsou
        považována i opatření a požadavky dozoru objednatele, pokud objednatel výslovně nestanoví
        jinak.

8.16 Zhotovitel se zavazuje řádně uchovávat originál smlouvy, včetně dodatků a všech jejích příloh,
        veškeré originály dokladů a listin (zejména účetních) týkajících se předmětu smlouvy či s ním
        souvisejících činností, a to minimálně po dobu deseti let od provedení díla.

8.17 Zhotovitel se zavazuje oznámit objednateli neprodleně všechny podstatné změny a skutečnosti,
        které mají vliv nebo mohou mít vliv, nebo souvisejí s předmětem smlouvy, nebo se jakýmkoliv
        způsobem předmětu smlouvy nebo stavby dotýkají.

8.18 Zhotovitel se zavazuje poskytnout v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole,
        subjektům provádějícím audit a kontrolu všechny nezbytné informace týkající se dodavatelských
        činností spojených s předmětem smlouvy a poskytnout těmto kontrolním orgánům svoji
        součinnost.

                                                    Archeologické nálezy

9.1. Všechny fosilie, mince, cenné nebo starožitné předměty a stavby a další zbytky nebo předměty
        geologického nebo archeologického zájmu nalezené na staveništi budou předány do péče
        a pravomoci objednatele.

9.2 Pokud zhotovitel při provádění prací zjistí nepředvídané nálezy kulturně cenných předmětů,
        detailů stavby nebo chráněných částí přírody anebo archeologické nálezy, je povinen neprodleně
        oznámit nález objednateli a jeho jménem též stavebnímu úřadu a orgánu státní památkové péče
        nebo orgánu ochrany přírody a zároveň učinit opatření nezbytná k tomu, aby nález nebyl
        poškozen nebo zničen a v nezbytném rozsahu přerušit práce. Objednatel je povinen rozhodnout
        o dalším postupu, a to písemně a bez zbytečného odkladu, přičemž budou respektovány
        podmínky stanovené stavebním úřadem.

9.3 Jestliže zhotoviteli vznikne zpoždění a/nebo náklady v důsledku plnění těchto pokynů, předá
        zhotovitel objednateli další upozornění a vznikne mu nárok na prodloužení lhůty v důsledku
        tohoto zpoždění, pokud je nebo bude dokončení opožděno.

                                                Spolupůsobení objednatele

10.1 Objednatel se zavazuje dohodnutým způsobem spolupůsobit a zhotovitelem řádně

        a včas dokončené dílo bez vad převzít a zaplatit sjednanou cenu.

        Pokud je to nezbytné k řádnému provedení díla, je zhotovitel oprávněn vyžadovat součinnost
        objednatele. V takovém případě je zhotovitel povinen o součinnost požádat předem a poskytnout
        k tomu objednateli přiměřenou lhůtu. Pokud objednatel oznámí zhotoviteli, že poskytnutá
        lhůta není přiměřená a zároveň oznámí lhůtu ke splnění požadované součinnosti, je pro smluvní
        strany závazná takto objednatelem určená lhůta. Zhotovitel je povinen žádat o součinnost
        objednatele písemně; pouze v urgentních případech, kdy je nezbytná okamžitá reakce
        objednatele, je zhotovitel oprávněn požádat kontaktní osoby objednatele o součinnost ústně,
        telefonicky či emailem a v písemné podobě tuto žádost zaslat dodatečně.

10.2 Pokud dojde k přerušení provádění díla z důvodů a zavinění na straně objednatele,
        doba k provedení díla může být prodloužena o dobu, po kterou zhotovitel nemohl dílo z důvodů
        a zavinění na straně objednatele provádět. Doba prodloužení se určí podle doby trvání překážky
        nebo neplnění závazku objednatele sjednaných touto smlouvou, za podmínky, že zhotovitel učinil
        veškerá racionální opatření ke zkrácení nebo odvrácení zpoždění, a to bude stanoveno
        písemným dodatkem k této smlouvě.

                                    Vlastnické právo ke stavbě, přejímací řízení

11.1 Vlastnické právo ke zhotovované věci – stavbě přechází okamžikem zabudování materiálu
        a zařízení do stavby na objednatele. Zhotovitel však nese odpovědnost za nebezpečí vzniku
        škod na zhotovovaném díle, tj. jeho poškozením, či zničením, do jeho předání objednateli.
Odstraňování následků z takto vzniklých škod nezakládá právo zhotovitele na přerušení prací či
prodloužení lhůty k dokončení díla.

11.2 Z důvodu prodlení objednatele s úhradou faktury, s převzetím díla nebo jiného porušení
        povinnosti dle této Smlouvy, není zhotovitel oprávněn již zabudované součásti do
        díla demontovat nebo odstraňovat, přemísťovat z místa stavby, prodat, ani jinak s nimi nakládat
        nebo činit jiná opatření na zabudovaném díle. Takový postup je vždy považován bez dalšího
        za nezákonný zásah do vlastnictví objednatele a za podstatné porušení této smlouvy.

11.3 Závazek zhotovitele provést dílo dle této smlouvy zhotovitel splní řádným dokončením
        díla v kvalitativních parametrech dle čl. 6 této smlouvy a předáním bezvadného díla objednateli
        dnem ukončení přejímky. Tato skutečnost bude uvedena v předávacím protokolu, podepsaného
        smluvními stranami nebo oprávněnými zástupci obou smluvních stran. Objednatel je oprávněn
        převzít dílo s vadami a nedodělky, které samy o sobě nebo ve vzájemné spojitosti nebrání užívání
        díla.

11.4 O předání a převzetí každé části díla musí být účastníky sepsán předávací protokol.

11.5 O předání a převzetí celého díla (poslední dílčí části) musí být účastníky sepsán konečný
        předávací protokol, ve kterém musí být uvedeno, že se jedná o závěrečné dílčí plnění.

11.6 Zhotovitel je povinen vyzvat objednatele k převzetí každé dílčí části díla, jakož i k převzetí celého
        díla (poslední dílčí části) písemně nejméně 3 dny předem. Výzva k přejímce bude
        provedena formou zápisu do stavebního deníku a současně písemně (elektronicky) objednateli,
        e-mailovou zprávou na adresy:

e-mail. adresa technického dozoru  : kovacicin.jiri@magistrat.liberec.cz
e-mail. adresa objednatele         : tesar.ivo@magistrat.liberec.cz

Pokud se nedohodne s objednatelem písemně jinak, přejímka může být prováděna pouze
v pracovní dny v obvyklé pracovní době. Objednatel je povinen dostavit se v den označený ve
výzvě pro zahájení přejímky na místo stavby. Nedostavení se bez závažného důvodu se
považuje za zmaření přejímky a zhotovitel je povinen výzvu opakovat za stejných podmínek.
V případě, že se objednatel bezdůvodně přes opakovanou výzvu nedostaví ani k této náhradní
přejímce, má se zato, že uplynutím desátého (10.) dne po dni označením ve výzvě jako den
zahájení přejímky, se považuje dílo za předané a převzaté, a to ve stavu, jak je uvedeno
zhotovitelem v předávacím protokolu, leda by do 10 dnů ode dne vyhotovení zápisu objednatel
prokázal opak (fikce převzetí).

Pokud při předání díla objednatel zjistí, že dílo vykazuje jakékoli vady a/nebo je nezpůsobilé
sloužit svému účelu, smluvní strany přeruší předávání díla na dobu nezbytně nutnou k odstranění
těchto vad. Po takovou dobu přerušení je zhotovitel povinen v co nejkratší době odstranit vytčené
vady, resp. nezpůsobilost, a navrhnout objednateli vhodné termíny pro dokončení předání již
řádně dokončeného díla bez vad.

Objednatel je oprávněn převzít i dílo, které vykazuje vady. Součást takového předávacího
protokolu musí tvořit soupis vad a nedodělků, s nimiž se objednatel rozhodl dílo převzít a závazný
termín jejich odstranění. Takové převzetí díla však nemá vliv na povinnost zhotovitele odstranit
vytčené vady díla, ani na právo zhotovitele na úhradu smluvené odměny až po řádném dokončení
díla – předání díla s vadami nezakládá právo zhotovitele na úhradu smluvené odměny za tu část
díla, u níž jsou vytčeny vady.

11.7 Podmínkou předání a převzetí díla je jeho provedení (i) v kvalitativních parametrech podle
        projektové dokumentace, ostatních podkladů či pokynů objednatele, úspěšné provedení zkoušek,
        předepsaných platnými právními předpisy, platnými technickými normami, k jejichž dodržení se
        zhotovitel touto smlouvou zavázal a dále (ii) předání níže uvedených dokladů (dále jen
        „doklady“) objednateli, a to zejména:

 doklady o provedených zkouškách potrubí, technologie a jiných zařízení s kladným
    výsledkem, osvědčení, atesty a certifikáty, a zápisy o provedených zkouškách, prohlášení
    o shodě vlastností použitých materiální a technologických zařízení, popř. jiné doklady
    a dokumentaci prokazující kvalitu stavby předepsanou právními předpisy technickými
    normami a touto smlouvou;

 seznam strojů a zařízení, které jsou součástí odevzdávaného díla, jejich pasporty, návody
    k obsluze v českém jazyce, osvědčení, certifikáty, atesty, záruční listy;
         zápisy a osvědčení o provedených zkouškách (o tlakové zkoušce rozvodů vody, vnitřní i vnější
            kanalizace, revizní zprávy elektrické instalace, protokol o rozboru vody, jakož i veškeré další
            protokoly), zápisy a povolení potřebná k připojení stavby na média a její provoz, včetně
            dokladů o zaškolení obsluhy technologických zařízení,

         zápisy o prověření prací a konstrukcí zakrytých v průběhu prací,

         stavební deník stavby, pokud nebude potřeba vést jej až do odstranění vad z kolaudace,

         popř. další doklady, jejichž předložení si vyhradí technický dozor objednatele zápisem do
            stavebního deníku nejpozději pět (5) dnů před přejímkou.

        Seznam dokladů stavby zhotovitel připraví a odsouhlasí s technickým dozorem před zahájením
        přejímky a bude povinen dbát pokynů technického dozoru nebo objednatele na jeho doplnění
        a provést veškerá opatření k tomu, aby požadovaný či chybějící doklad včas opatřil.

11.8 Objednatel je povinen řádně dokončené dílo bez vad a plnící smluvený účel převzít. Objednatel
        však má právo nepřevzít dílo vykazuje-li byť drobné vady a nedodělky bránící samy o sobě nebo
        ve vzájemné souvislosti řádnému užívání a provozování stavby a/nebo ohrožující zdraví
        a bezpečnost osob, jakož i pro neúplnost potřebných a požadovaných dokladů, či dílo neplnící
        svůj účel.

11.9 Případné vady díla (dále jen vady) zjištěné při předání dílčí části díla, jakož i celého díla (poslední
        dílčí části) uvedou účastníci v předávacím protokolu (konečném předávacím protokolu).
        Zhotovitel je povinen vady odstranit bez zbytečného odkladu, nejdéle do 20 dnů po jejich vytčení.

11.10 Dnem předání a převzetí díla přechází nebezpečí vzniku škod na stavbě ze zhotovitele
        na objednatele.

11.11 Zhotovitel se zavazuje zajistit práce dodatečně požadované při kontrolní prohlídce před vydáním
        kolaudačního souhlasu na stavbu, a to v termínech vyplývajících z tohoto řízení. Odstranění
        kolaudačních závad jsou součástí předmětu díla a nebudou zhotoviteli po jejich provedení zvlášť
        hrazeny.

11.12 Smluvní strany mají vady za vytknuté bez zbytečného odkladu, pokud jsou tyto zhotoviteli
        oznámeny ve lhůtě nikoli kratší, než je lhůta přiměřená k zajištění odborného posouzení
        předmětné vady a jejího vlivu na cenu díla.

        Pro uplatnění práva ze skryté vady se smluvní strany dohodly na lhůtě pěti let od převzetí díla.

11.13 Zhotovitel se nezprostí odpovědnosti z vad díla, pouze prokáže-li, že předmětná
        vada byla způsobena výlučně chybou ve stavební dokumentaci a/nebo selháním stavebního
        dozoru objednatele, pokud nepůjde o případ jednání zhotovitele dle výslovného pokynu takového
        stavebního dozoru schváleného objednatelem, který byl zhotovitelem poučen o nevhodnosti
        takového pokynu.

11.14 Lhůty:
        a) doba předání a převzetí staveniště se stanovuje do pěti (5) dnů od písemné výzvy objednatele
            – viz. Čl. 4.1
        b) doba zahájení stavebních prací se stanovuje nejpozději do pěti (5) dnů od převzetí staveniště
            – viz. Čl. 4.1
        c) lhůta pro předání a převzetí díla se stanovuje nejpozději do 3 pracovních dnů po dokončení
            stavebních prací
        d) počátek běhu záruční lhůty je stanoven okamžikem řádného předání a převzetí bezvadného
            díla

                                                               Záruky

12.1 Zhotovitel poskytuje objednateli záruku za jakost dokončeného díla, jeho součásti a prvky, která
        se vztahuje na veškeré vlastnosti díla, které je činí způsobilým pro použití ke smluvenému, pokud
        není tak k obvyklému, účelu a které má mít podle této smlouvy. Záruční doba na celé dílo činí 60
        měsíců (dále jen „záruční doba“), počínaje (i) dnem předání a převzetí díla bez vad
        a nedodělků, anebo (ii) při převzetí díla s vadami a nedodělky počínaje dnem odstranění všech
        vad a nedodělků uvedených v oboustranně podepsaném protokolu o předání a převzetí díla.
        Výjimku tvoří strojní zařízení, technologie a výrobky, na které výrobce poskytuje kratší záruční
        lhůty. U těch však zhotovitel poskytuje záruku min. v délce 24 měsíců anebo delší lhůtě, pokud ji
        poskytují jednotliví výrobci součástí a příslušenství stavby.

12.2 Zhotovitel se zavazuje, že dílo bude mít až do skončení běhu záruční doby vlastnosti stanovené
        touto smlouvou, projektovou dokumentací, k prováděnému dílu se vztahujícími technologickými
        postupy, technickými listy výrobků, normami (zejm. ČSN), obecně závaznými právními předpisy
        a pokyny objednatele, a že bude moci sloužit ke smluvenému, resp. obvyklému, účelu.

12.3 Záruka za jakost díla se vztahuje na vady vzniklé před uplynutí záruční doby, které jsou
        objednatelem uplatněny nejpozději v poslední den záruční doby. Záruka zhotovitele se vztahuje
        na veškeré vady díla způsobené zhotovitelem nebo kterýmkoliv z jeho subdodavatelů.
        Záruka zhotovitele se vztahuje i na vady, které si mohl objednatel zjistit nejpozději při převzetí
        díla.

12.4 Objednatel oznámí zhotoviteli bez zbytečného odkladu vady díla, které se projeví v záruční době
        (dále jen „oznámení vady“). V oznámení vady je objednatel povinen označit místo výskytu vady
        a popsat její projev a uplatnit dle své volby kterékoli níže uvedené záruční nároky:

      12.4.1 odstranění vady opravou, anebo dodáním nové či chybějící věci; a/nebo
      12.4.2 požadovat vůči zhotoviteli slevu z ceny díla; a/nebo
      12.4.3 požadovat odstranění uplatněné vady jiným profesionálem v oboru na účet zhotovitele;

        přičemž objednatel je oprávněn veškeré své nároky ve vztahu k vytčeným vadám libovolně
        kombinovat. Objednatel však není oprávněn u vady, která byla napravena opravou či dodáním
        nové či chybějící věci, současně požadovat slevu z ceny díla.

        Spolu a vedle shora uvedených záručních nároků má objednatel právo požadovat :

      12.4.4 sjednanou smluvní pokutu za porušení povinnosti řádně a včas odstranit vady, jakož
                 náhradu škody vzniklou v důsledku vady díla vyskytnuvší se v záruční době; a/nebo

      12.4.5 odstoupit (zcela či zčásti) od této smlouvy, pokud jakákoli vytknutá vada nebude ve
                 stanovené lhůtě napravena anebo se vyskytla již nejméně jednou v minulosti.

12.5 Zhotovitel je povinen na své náklady odstranit vady uplatněné v záruční době dle následujících
        podmínek a v termínech níže uvedených :

      12.5.1 do dvou (2) pracovních dnů po obdržení oznámení vady se zhotovitel dostaví k prohlídce
                 vady na místo stavby a nejpozději do jednoho (1) týdne po obdržení oznámení sdělí
                 objednateli své stanovisko k uplatněným vadám, tj. rozsah uznání, způsob odstranění nebo
                 důvody odmítnutí záručního nároku. Pokud zhotovitel neuzná oprávněnost nároku (i
                 z části), posoudí existenci vady znalec z příslušného oboru, kterého jmenuje objednatel.
                 Potvrdí-li znalec oprávněnost záručního nároku objednatele, je zhotovitel povinen vadu
                 odstranit za podmínek této smlouvy a uhradit objednateli veškeré výdaje s tím spojené,
                 zejména na znalecký posudek;

      12.5.2 do patnácti (15) dnů po obdržení oznámení vady zhotovitel odstraní uplatněnou vadu,
                 pokud se strany s ohledem na charakter vady písemně nedohodnou na lhůtě delší.

12.6 V případě, že zhotovitel řádně či včas neodstraní vady díla uplatněné v záruce, je objednatel
        oprávněn:

      12.6.1 uplatnit nárok na slevu díla ve výši přiměřené povaze vady určené objednatelem (dále jen
                 „sleva“).; a/nebo

      12.6.2 zajistit odstranění vady jiným profesionálem v oboru opatřeným objednatelem na náklady
                 zhotovitele, a to na základě písemné dohody uzavřené mezi objednatelem a jiným
                 profesionálem s určením rozsahu a ceny prací (dále jen „náklady“). Výši nákladů
                 vyčíslených jiným zhotovitelem objednatel zhotoviteli oznámí a po odstranění vad tyto
                 náklady zhotoviteli objednatel písemně vyúčtuje (vyfakturuje) k zaplacení se splatností do
                 patnácti (15) dnů ode dne obdržení vyúčtování. V případě sporu stran o výši nákladů
                 na odstranění vady jinou osobou, objednatel má právo zajistit znalecký posudek na účet
                 zhotovitele a částka určená znalcem bude považována za oprávněné náklady objednatele
                 na odstranění vady jiným zhotovitelem; a/nebo

      12.6.3 odstoupit zcela či zčásti od smlouvy.

12.7 Doba ode dne obdržení oznámení vady zhotoviteli až do dne jejího odstranění se do záruční doby
        nezapočítává a o dobu odstraňování vady se u dané vady prodlužuje záruční doba.
12.8 O odstranění vad zjištěných při předání díla, jakož vad v záruce musí být pořízen zápis,
        obsahující i (foto-)dokumentaci jako v případě provádění díla (dále jen „zápis“), podepsaný
        zhotovitelem a objednatelem nebo jimi pověřenými osobami.

12.9 Záruka se nevztahuje na vady díla způsobené nevhodným nebo nesprávným provozováním
        a údržbou díla v rozporu se, zhotovitelem objednateli předanými uživatelskými manuály anebo
        návody k použití.

12.10 Zhotovitel je povinen nést veškeré náklady s odstraněním vad díla, včetně nákladů spojených
        s pořízením případných znaleckých posudků zajištěných objednatelem ke stanovení přiměřené
        slevy z ceny díla.

                              Porušení smlouvy, smluvní pokuty a náhrada škody

13.1 Strany tímto souhlasí, že nesplnění závazků z této smlouvy zhotovitelem, jakož objednatelem,
        jakož nesplnění jakékoliv z lhůt podle této smlouvy, se považuje za porušení této smlouvy (dále
        jako „porušení“) a bude mít následky, které tato smlouva či české právo spojuje s porušením
        smluvních povinností a strany budou odpovědné za následky jakéhokoliv porušení.

13.2 Za porušení se považuje zejména nedodržení dílčích a konečného termínu dokončení díla,
        nekvalitní provedení dílčích částí a celkového díla, jakož i nedodržení platebních podmínek.

13.3 Za každé jednotlivé porušení může oprávněná strana po straně, která porušení způsobila nebo
        k němu došlo z důvodu spočívající v její činnosti, nečinnosti nebo opomenutí či za něj odpovídá
        jinak, požadovat úhradu smluvní pokuty sjednané takto:

      13.3.1 Za prodlení zhotovitele se splněním dílčího závazného termínu zaplatí zhotovitel objednateli
                 smluvní pokutu za jednotlivý případ nedodržení dílčího termínu ve výši 1.000,- Kč
                 za každý započatý den prodlení ( slovy: pět tisíc korun českých).

      13.3.2 Za prodlení zhotovitele s dokončením a předáním celého díla objednateli do konce lhůty
                 uvedené čl. 4 odst. 4.4 zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 2.000,- Kč
                 za každý započatý den prodlení (slovy: deset tisíc korun českých).

      13.3.3 Za prodlení zhotovitele se splněním závazného termínu pro předložení upravené
                 RDS nebo její části objednateli k odsouhlasení stanovených v čl. 4, odst. 4.2 této smlouvy
                 zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu za takovýto každý případ nedodržení termínu
                 ve výši 1.000,- Kč za každý započatý den prodlení (slovy: dva tisíce korun českých).

      13.3.4 Pokud zhotovitel neodstraní vady a nedostatky v provádění díla v odpovídající kvalitě,
                 na které byl upozorněn a vyzván k nápravě zápisem ve stavebním deníku či jinou
                 písemnou formou objednatelem, technickým dozorem či jinou osobou oprávněnou ke
                 kontrole provádění díla (dále jen „upozornění“) nejpozději do deseti (10) dnů po
                 upozornění, zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 5.000,- Kč (slovy: dvacet
                 tisíc korun českých) za každý případ porušení, na který byl upozorněn. Smluvní pokutu dle
                 předchozí věty zhotovitel zaplatí objednateli také v případě porušení této smlouvy použitím
                 jiných než smluvených či povolených materiálů, nebo materiálů neodpovídajících vzorkům
                 dle nabídky nebo nedodržení předepsaných technologických postupů zhotovitelem,
                 majících vliv na snížení kvality nebo vlastnosti díla bez předchozí dohody s objednatelem.
                 Objednatel má právo na smluvní pokutu ve výši shora uvedené za každý jednotlivý
                 případ. Zaplacením smluvní pokuty nezaniká zhotoviteli povinnost takové případné závady
                 odstranit nebo použít materiál v odpovídající kvalitě.

      13.3.5 Za porušení povinnosti zhotovitele odstranit včas vady a nedodělky v termínu uvedeném
                 v zápise o předání a převzetí díla – stavby, zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve
                 výši 2.000,- Kč (slovy: deset tisíc korun českých) za každou vadu a každý i započatý den
                 prodlení.

      13.3.6 Za prodlení zhotovitele s odstraněním každé jednotlivé vady uplatněné v záruční době,
                 zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 2.000,- Kč (slovy: deset tisíc korun
                 českých) za každou vadu a každý i započatý den prodlení, půjde-li však o prodlení
                 zhotovitele s odstraněním vady, která bude bránit nebo podstatně omezovat užívání či
                 provoz stavby, v takovém případě činí smluvní pokuta 5.000,- Kč (slovy: dvacet tisíc korun
                 českých) za každou vadu a každý i započatý den prodlení.

      13.3.7 Za prodlení zhotovitele (nebo jeho nečinnost) pro převzetí staveniště či nástup
                 na odstranění vad má objednatel právo účtovat zhotoviteli smluvní pokutu ve výši 5.000,-
                 Kč (slovy: pět tisíc korun českých) za každou vadu a započatý den.

      13.3.8 V případě kteréhokoliv jiného porušení této smlouvy neuvedeného v odst. 13.3.1–13.3.7
                 zaplatí zhotovitel objednateli smluvní pokutu ve výši 2.000,- Kč (slovy: deset tisíc korun
                 českých) za každý den prodlení a jednotlivý případ, pokud porušení neodstraní do
                 deseti (10) dnů poté, kdy byl na porušení písemně upozorněn.
      13.3.9 V případě odstoupení od této smlouvy objednatelem, pro porušení povinností zhotovitele, má
                 objednatel právo účtovat zhotoviteli smluvní pokutu ve výši 10 % z celkové smluvní
                 ceny

13.4 Za prodlení objednatele se splněním povinnosti zaplatit včas dle platebních podmínek, může
        zhotovitel po objednateli požadovat zaplacení úroku z prodlení, který je sjednaný ve výši 0,05 %
        z dlužné částky, za každý den prodlení. Objednatel není v prodlení s plněním své povinnosti
        platit cenu díla, pokud je zhotovitel v prodlení s plněním jakékoli své povinnosti dle této smlouvy.

13.5 Zaplacením smluvní pokuty za kterékoliv z porušení, nezaniká povinnost zhotovitele splnit
        závazek dle této smlouvy, k jehož zajištění se smluvní pokuta vztahuje.

13.6 Účastníci jsou oprávněni požadovat náhradu škody způsobené porušením povinnosti, na kterou
        se vztahuje smluvní pokuta, a domáhat se náhrady škody nehledě na částku uhrazené smluvní
        pokuty. Právo kterékoliv smluvní strany na náhradu škody vzniklé v souvislosti s porušením této
        smlouvy může být uplatněno samostatně.

13.7 Právo stran na zaplacení smluvní pokuty nebo na náhradu škody, které už existuje v době
        odstoupení od této smlouvy, není odstoupením dotčeno.

13.8 Smluvní strany se dohodly, že objednatel vždy požaduje zaplacení smluvní pokuty, na kterou mu
        vznikl nárok. Pokud smlouva stanoví, že zhotovitel zaplatí smluvní pokutu, je povinen tuto
        objednateli zaplatit i bez další dodatečné výzvy ze strany objednatele nejpozději do třiceti (30)
        dnů od vzniku takové povinnosti.

13.9 Smluvní strany se dohodly, že celková výše poskytnuté slevy, oprávněných nákladů a smluvních
        pokut dle této smlouvy nemůže v úhrnu přesáhnout 50 % celkové ceny díla. Uvedené ujednání
        nemá vliv na rozsah nároku na náhradu škody způsobené porušením povinnosti jedné ze
        smluvních stran.

13.10 Objednatel si vyhrazuje právo na úhradu smluvní pokuty či slevy z ceny díla formou zápočtu ke
        kterékoliv splatné či nesplatné pohledávce zhotovitele vůči objednateli.

13.11 V případě, že se zhotovitel ocitne v úpadku a existence úpadku zhotovitele bude
        potvrzena v insolvenčním řízení, je zhotovitel povinen zaplatit objednateli smluvní pokutu ve výši
        5 % z ceny díla, přičemž nárok na smluvní pokutu vzniká pět (5) dnů před zahájením příslušného
        insolvenčního řízení.

                                                         Poddodavatelé

14.1 Zhotovitel se zavazuje, že většinu z celkového objemu stavebních prací provede vlastní
        kapacitou.

14.2 Zhotovitel je oprávněn využít pro zhotovení dílčích částí díla spolupráce poddodavatelů,
        uvedených v seznamu předpokládaných poddodavatelů podílejících se na plnění předmětu
        této smlouvy a poddodavatelů, prostřednictvím kterých prokázal některý z kvalifikačních
        předpokladů. Seznam poddodavatelů tvoří přílohu č. 3 této Smlouvy. V každém případě zhotovitel
        odpovídá za řádnost a včasnost provedení díla, jako by toto prováděl sám.

        Zhotovitel je povinen na žádost objednatele předkládat v průběhu provádění díla aktuální
        písemný seznam všech svých poddodavatelů.

14.3 Změna subdodavatele oproti seznamu týkající se druhu a rozsahu jeho plnění je v průběhu plnění
        díla možná pouze po písemném souhlasu objednatele. Změna subdodavatele, prostřednictvím
        kterého byla prokázána kvalifikace (to se týká i realizačního týmu), je v průběhu plnění
        díla možná v důsledku objektivně nepředvídatelných skutečností a pouze za předpokladu, že
        náhradní poddodavatel prokáže splnění kvalifikace ve shodném rozsahu jako poddodavatel
        původní a rovněž po předchozím písemném souhlasu objednatele.

14.4 Zhotovitel odpovídá objednateli, že poddodavatelé budou disponovat potřebnými oprávněními,
        odbornou kvalifikací a dostatkem odborných zkušeností pro provedení poddodávky, budou
        provádět předmět subdodávky sami přímo pro objednatele a že poddodavatelé nebudou
        převážnou část činnosti zadávat dalším podzhotovitelům nebo osobám nemajícím příslušná
        oprávnění pro činnost nebo povolení k výkonu práce na území ČR.

14.5 Za způsob provedení a kvalitu prací podddodavatelů na předmětu poddodávky díla, za jednání
        poddodavatele při plnění poddodávky, za škody na díle způsobené jednáním nebo opomenutím
        kterýmkoliv poddodavatelem v průběhu provádění díla nebo na majetku uloženém na staveništi
        pro zabudování (či montáž) do díla, odpovídá zhotovitel objednateli jako by tyto činnosti prováděl
        nebo porušení či škody způsobil sám.

14.6 Zhotovitel v příslušné smlouvě uzavírané s kterýmkoliv poddodavatelem o provedení poddodávky
        zaváže poddodavatele k povinnosti dodržovat pokyny a instrukce osoby pověřené objednatelem
        k výkonu technického či jiného dozoru, jakož k povinnosti na žádost objednatele předložit doklady
        a poskytnout informace o způsobu provádění poddodávky (použitých materiálech, technologiích).
        V případě pochybností objednatele o odbornosti či kvalitě prováděných prací poddodavatele, je
        objednatel oprávněn vyzvat zhotovitele k zastavení takových činností a žádat změnu
        poddodavatele. Zhotovitel je povinen vyhovět žádosti objednatele a bezodkladně mu předložit
        k odsouhlasení náhradního poddodavatele.

                              Odstoupení od smlouvy, přerušení a zastavení prací

15.1 Objednatel má právo na odstoupení od smlouvy v případě, že:

      15.1.1 prodlení zhotovitele s dílčími termíny o více než 40 dnů nebo s konečným
                 termínem o více jak 20 dnů.

      15.1.2 zhotovitel poruší jakoukoli povinnost zakotvenou v čl. 6, 7, 8, 9, 14 a 15 této smlouvy
                 a neodstraní včas závadný stav v náhradní 10denní lhůtě,

      15.1.3 zhotovitel byť jedenkrát podstatně či nejméně dvakrát nepodstatně poruší smlouvu;
                 za podstatné porušení smlouvy zhotovitelem se považuje rovněž takové porušení jeho
                 smluvní či jiné povinnosti, které důvodně narušuje důvěru mezi smluvními stranami nebo
                 zjevně znemožňuje řádné a včasné dokončení díla; nebo

      15.1.3 úpadku zhotovitele dle zákona č. 182/2006 Sb. nebo pravomocné zahájení exekuce
                 na závod zhotovitele; nebo

      15.1.4 porušení povinnosti uvedené v čl. 8, odst. 8.15 nebo
      15.1.5 porušení povinností zakotvených v právních předpisech, dle kterých je zhotovitel povinen

                 provádět dílo a nebo jimiž se řídí tato smlouva.

        Odstoupení musí být učiněno písemně a účinnosti nabývá doručením druhému účastníkovi
        smlouvy, pokud objednatel v odstoupení neurčí jinak.

        Objednatel je oprávněn odstoupit od celé smlouvy i v případě, že se porušení povinnosti týká
        pouze části plnění dle této smlouvy. V případě odstoupení je zhotovitel povinen vrátit veškeré
        plnění přijaté od objednatele dle smlouvy; zhotovitel není oprávněn požadovat vrácení díla, či
        jeho části, má však právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, které dosud vynaložil
        na zhotovení díla v souladu se smlouvou.

15.2 Má-li objednatel za to, že zhotovitel nedostatečně zajišťuje kapacity na staveništi (například počet
        zaměstnanců, délka pracovní doby, množství strojů apod.) a současně zhotovitel neplní sjednaný
        harmonogram prací a/nebo dle uvážení objednatele nedodržení harmonogramu prací hrozí, je
        zhotovitel povinen na základě výzvy objednatele tyto chybějící kapacity neprodleně v dostatečné
        míře rozšířit a doplnit. Pokud zhotovitel na základě výzvy objednatele nesjedná nápravu
        v souladu s předchozí větou, je toto považováno za podstatné porušení ustanovení této smlouvy
        a objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit.

15.3 Objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit, pokud zhotovitel provádí dílo v rozporu se
        smlouvou a závadný stav neodstraní bez zbytečného odkladu po výzvě objednatele.

15.4 Objednatel nepřipouští možnost odstoupení od smlouvy zhotovitelem s výjimkou případu, kdy
        bude objednatel ve zpoždění s úhradou faktury delší než 120 dní a z důvodů uvedených
        v právních předpisech, jimiž se řídí tato smlouva.

15.5 Objednatel má právo nerealizovat předmět smlouvy v celém rozsahu s ohledem na omezené
        finanční prostředky, některé části předmětu smlouvy nepožadovat nebo požadovat v zúženém
        rozsahu. Objednatel má právo z důvodů omezení nebo nedostatku finančních prostředků :

      15.5.1 plnění smlouvy přerušit na nezbytně nutnou dobu. O dobu přerušení se prodlužuje
                 lhůta a objednatel je povinen k pokračování plnění smlouvy zhotovitele písemně vyzvat.
                 Jakmile se strany dohodnou na aktualizaci harmonogramu prací a dodatku o prodloužení
                 lhůty, je zhotovitel povinen následující kalendářní týden pokračovat v plnění smlouvy.
      15.5.2 po předchozím upozornění zhotovitele ukončit plnění smlouvy a tuto smlouvu vypovědět.
                 V tomto případě zániku smlouvy před splněním závazku náleží zhotoviteli za částečné
                 plnění smlouvy poměrná část celkové ceny díla, určená za provedené práce součtem
                 oceněných výkonů dle nabídky zhotovitele; zhotoviteli nenáleží žádné odstupné či
                 kompenzace dalších nákladů a výdajů spojených s prováděním díla a touto smlouvou.
                 V případě sporu stran o výši částečného plnění, bude cena prací určena znaleckým
                 posudkem znalce, jmenovaného objednatelem.

15.6 Přerušení prací na více než šest (6) měsíců a odstoupení objednatele od smlouvy pro
        nedostatek finančních prostředků musí být předem schváleno minimálně usnesením Rady
        města Liberce.

15.7 Pro závažné okolnosti mohou strany před splněním závazku tuto smlouvu ukončit písemnou
        dohodou, avšak za současné dohody o vypořádání vzájemných práv a závazků ze zaniklé
        smlouvy.

                                                         Další ujednání

16.1 V případě, že se v průběhu provádění díla vyskytne v důsledku objektivně nepředvídaných
        okolností potřeba realizovat dodatečné práce, které nebyly obsaženy v původních zadávacích
        podmínkách a které jsou současně nezbytné pro provedení původních prací nebo pro dokončení
        předmětu díla, je možné tyto práce zadat pouze v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o
        veřejných zakázkách v platném znění. Zhotovitel je povinen na skutečnosti zjištěné v daném
        smyslu neprodleně upozornit objednatele zápisem do stavebního deníku a vést jejich oddělenou
        evidenci.

16.2 Objednatel je oprávněn omezit rozsah díla nebo požadovat jakoukoliv změnu díla nebo jakékoli
        jeho jednotlivé části přímo související s dílem a za tím účelem je oprávněn dát zhotoviteli pokyny
        k provedení, resp. neprovedení takových prací. Zhotovitel nemá právo na úhradu ceny
        za nedokončené části díla, ani na jakékoli odškodnění za nerealizaci zakázky v celém rozsahu.

16.3 Účastníci se dohodli na tom, že zhotovitel není oprávněn postoupit či dát do zástavy jinému
        jakoukoli pohledávku vůči objednateli (nebo její část), vzniklou na základě této smlouvy.
        Objednatel je oprávněn započíst jakoukoli pohledávku, splatnou či nesplatnou, za zhotovitelem
        vůči jakékoli pohledávce zhotovitele za objednatelem.

16.3 Zhotovitel je podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně
        některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, osobou povinou spolupůsobit při výkonu
        finanční kontroly prováděné v souvislosti s úhradou zboží nebo služeb z veřejných výdajů, tj.
        zhotovitel je povinen poskytnout požadované informace a dokumentaci zaměstnancům nebo
        zmocněncům pověřených orgánů (CRR, MMR, Ministerstva financí, Evropské komise,
        Evropského účetního dvora, Nejvyššího kontrolního úřadu, příslušného finančního úřadu
        a dalších oprávněných orgánů státní správy) a vytvořit výše uvedeným orgánům podmínky
        k provedení kontroly vztahující se k předmětu díla a poskytnout jim součinnost.

16.4 Zhotovitel je povinen archivovat originální vyhotovení smlouvy včetně jejích dodatků, originály
        účetních dokladů a dalších dokladů vztahujících se k realizaci předmětu této smlouvy po dobu
        nejméně 10 let od zániku této smlouvy. Po tuto dobu je zhotovitel povinen umožnit osobám
        oprávněným k výkonu kontroly projektů provést kontrolu dokladů souvisejících s plněním této
        smlouvy.

16.5 Zhotovitel nese riziko změny okolností ve smyslu ustanovení § 1765 občanského zákoníku.

16.6 Zhotovitel se vzdává práva napadnout případnou relativní neplatnost této smlouvy z jakéhokoli
        důvodu dle platného občanského zákoníku.

                                                              Doložky

17.1 Smluvní strany berou na vědomí, že tato smlouva bude zveřejněna v registru smluv podle zákona
        č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv
        a o registru smluv (zákon o registru smluv).
17.2 Smluvní strany berou na vědomí, že jsou povinny označit údaje ve smlouvě, které jsou chráněny
        zvláštními zákony (obchodní, bankovní tajemství, osobní údaje, …) a nemohou být poskytnuty, a
        to šedou barvou zvýraznění textu. Smluvní strana, která smlouvu zveřejní, za zveřejnění
        neoznačených údajů podle předešlé věty nenese žádnou odpovědnost.

17.3 Smlouva nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění v registru smluv v souladu s § 6 odst. 1
        zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto
        smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv).

17.4 Smluvní strany berou na vědomí, že plnění podle této smlouvy poskytnutá před její účinností jsou
        plnění bez právního důvodu a strana, která by plnila před účinností této smlouvy, nese veškerou
        odpovědnost za případné škody takového plnění bez právního důvodu, a to i v případě, že druhá
        strana takové plnění přijme a potvrdí jeho přijetí.

17.5 Smluvní strany shodně prohlašují, že cena určená ve smlouvě je cenou obvyklou ve smyslu §
          2999 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

                                                   Všeobecná ustanovení

18.1 Smlouvu lze měnit, doplňovat nebo zrušit na základě dohody obou smluvních stran formou
        písemných číslovaných dodatků.

18.2 Jakékoliv záznamy ve stavebním deníku nenahrazují, nemění ani nedoplňují ujednání této
        smlouvy, a pokud v důsledku záznamů nastane potřeba měnit či doplnit tuto smlouvu, lze
        tak učinit pouze vzájemnou dohodou stran formou písemného dodatku k této smlouvě.

18.3 Práva a povinnosti smluvních stran se řídí ustanoveními této smlouvy, ustanoveními občanského
        zákoníku a ostatních platných právních předpisů. V případě konfliktu mají přednost ustanovení
        této smlouvy, pokud nejsou v rozporu s donucujícími ustanoveními občanského zákoníku
        a dalšími právními předpisy.

18.4 Tato smlouva je vyhotovena ve 4 vyhotoveních, z nichž 2 vyhotovení obdrží objednatel a 2
        zhotovitel.

18.5 Tato smlouva se řídí českým právem a jakékoliv spory stran budou rozhodovány před příslušnými
        soudy České republiky.

18.6 Tato smlouva nabývá platnosti dnem jejího podpisu oběma smluvními stranami.

18.7 Pokud jakékoli ustanovení této smlouvy po jejím uzavření shledáno za neplatné, neúčinné nebo
        nevymahatelné, pak tím nebudou dotčeny ostatní části této smlouvy a ostatní její ustanovení
        zůstane platné, účinné a vymahatelné v celém rozsahu povoleném zákonem. Strany se tímto
        zavazují nahradit neplatná, neúčinná nebo nevymahatelná ustanovení novými, přičemž nová
        ustanovení se musí co nejvíce blížit významu neplatných, neúčinných nebo nevymahatelných
        ustanovení.

18.8 Smluvní strany po jejím přečtení prohlašují, že souhlasí s jejím obsahem, že
        smlouva byla sepsána určitě, srozumitelně, na základě jejich pravé a svobodné vůle, bez nátlaku
        na některou ze stran, a že obsahuje úplné ujednání o veškerých skutečnostech a náležitostech,
        které smluvní strany zamýšlely mezi sebou v souvislosti s prováděním díla ujednat.

18.9. Smluvní strany souhlasí, že tato smlouva může být zveřejněna na webových stránkách
        statutárního města Liberec (www.liberec.cz), s výjimkou osobních údajů fyzických osob
        uvedených v této smlouvě.

18.10 Součástí této smlouvy je DZS, podklady, zápis o předání staveniště a veškeré její níže uvedené
        přílohy, dodatky a další doklady, které budou jako součást smlouvy stranami označeny.

Přílohy :
Příloha č. 1 – Oceněný položkový výkaz výměr dle nabídky zhotovitele vč. souhrnné rekapitulace
Na důkaz souhlasu s obsahem smluvních ujednání následují podpisy osob oprávněných za strany
jednat:

V Liberci dne                            V Liberci dne
                                         Zhotovitel : STRABAG a.s.

      ………………………………………                    ………………………………………
                Bc. Novotný David
                                         Ing. Jan Hauser  Ing. Jiří Janoušek
Vedoucí odboru správy veřejného majetku
                                         hlavní stavbyvedoucí-VPJ ved.odd.přípravy

                                                                    a kalkulací

                                         v zastoupení dle plné moci ze dne 1.8.2016