Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
KOMUNIKAČNÍ PROTOKOL 1 VŠEOBECNĚ Tento předpis stanovuje požadavky na provedení a kvalitu GPS jednotek a telemetrických dat vozidel provádějící údržbu komunikací ve správě ŘSD ČR a to jak vozidel ŘSD ČR, tak vozidel dodavatelů provádějících údržbu na základě uzavřených rámcových dohod. Dodavatel bude prováděné činnosti údržby komunikací, evidovat v software webové aplikace „Provozní deník", kterou Objednatel Dodavateli zpřístupní a umožní vyškolení uživatelů vítězného Dodavatele k jejímu užívání. Zadavatel se vyhrazuje právo na změnu XML protokolu. 2 NÁZVOSLOVÍ Jednotka GPS - je zjednodušený název pro technické zařízení umístěné ve vozidlech, které zajišťuje sběr a předávání dat o poloze, automaticky generovaných dat o prováděných činnostech, data z CAN sběrnice vozidel, vozidlových nástaveb a dat ze čteček RFID, které jsou k ní připojeny. GPS - pro potřeby tohoto dokumentu obecně jakýkoliv globální družicový polohový systém Vozidla - tímto pojem jsou myšlena všechna vozidla a stroje sloužící pro údržbu komunikací popsaná v tomto dokumentu. Vozíky - přívěsné vozidlo nesoucí dopravní zařízení nebo zařízení předběžné výstrahy podle typu používaný jako výstražný vozík nebo předzvěstný vozík. Komunikační server - server na straně provozovatele GPS jednotek, který sbírá data poskytovaná GPS jednotkami vozidel, podle níže uvedeného funkčního popisu a datového formátu a následně je předává do ISUD. Informační systém údržby dálnice (ISUD) - informační systém sledování a kontrolu údržby komunikací ve správě ŘSD ČR. Dodavatelé údržby - dodavatelé ŘSD ČR provádějící činnosti údržby. sběr dat na vozidle Obrázek schematicky popisuje proces sběru, přenosu a předávání dat, který je předmětem tohoto dokumentu. Data jsou sbírána na úrovni vozidla pomocí jednotky GPS, která sleduje polohu pomocí satelitního systému GPS, snímá telemetrická data z vozidla popř. vozidlové nástavby a zpracovává tyto informace dále doplněné o data ze čtečky karet. Data jsou následně pomocí mobilní sítě přenášena na komunikační server, kde jsou převedena do jednotného formátu (kap. 4) a konečně předána ke zpracování a uložení do ISUD. 3 FUNKČNÍ POPIS 3.1 HW předpoklady Tato část definuje požadavky jednotky určené do vozidel ŘSD. Pro dodavatele údržby jsou klíčové funkční požadavky popsané v dalších kapitolách (sběr, přenos a formát), nicméně parametry HW mohou využít jako doporučení pro správné funkce HW. 3.1.1 GPS jednotka GPS jednotky musí splňovat tyto parametry: • napájení universální v rozsahu 12/24 V, tj. vhodné do všech typů vozidel bez nutnosti použití převodníků napětí, • teplotní rozsah od -25°C + 60°C, • podpora připojení CAN sběrnice (FMS standard), • GPS přijímač s vysokou citlivostí (doporučena podpora 2 sítí globálního družicového polohového systému), • modem pro on-line přenos dat (GPRS nebo novější technologie), • integrované akcelerační/decelerační čidlo, • vnitřní paměť pro záznamy o kapacitě minimálně 40.000 záznamů, • záložní napětí v případě výpadku napájení (minimálně 15 minut), • možnost ukládat do záznamů servisní informace: o palubní napájení, o počet satelitů, o kvalita GSM signálu. • jednotka musí být vybavena dostatečným počtem příslušných vstupů, aby bylo možné sledovat níže uvedené parametry z vozidla, • nedostupnost GSM sítě - v případě výpadku nebo nedostupnosti mobilní sítě musí být data ukládána v jednotce GPS a po připojení do domovské sítě okamžitě odeslána, • GPS jednotka musí odesílat uložená data od nejstarších záznamů po nejnovější. 3.2 Sběr dat na vozidle 3.2.1 Sledované parametry Hodnoty sledované jednotkou GPS nebo získávané z jiných systémů ve vozidle a sbírané jednotkou GPS pro zajištění přenosu. Všechna vozidla budou poskytovat povinně sledované hodnoty. Další parametry jsou závislé zejména na technické vyspělosti vozidla a jeho schopnosti předávat tyto data jednotce GPS. Ostatní parametry se liší v závislosti na typu vozidla resp. jeho nástavby. Níže je pro přehlednost uveden základní výpis sledovaných dat, které jsou následně přesně specifikovány v kapitole 4. 3.2.1.1 Povinně sledované u všech vozidel a strojů • Datum, čas - vzniku záznamu, • Kvalita signálu GSM, • Počet satelitů, • Jednoznačný identifikátor jednotky, • Registrační značka vozidla • Druh vozidla (osobní, dodávkové, nákladní, traktor/stroj, vozík, osoba), • ID řidiče/jméno řidiče (NE pro dodavatele), • Číslo smlouvy (NE pro ŘSD, ANO pro dodavatele) • Identifikátor vozidla, • Nesená nástavba (sypač, sekačka, samosběr, kropice, valník, nosič kontejnerů, ostatní) • Zapnuté zapalování (klíček), • Zeměpisná poloha, • Aktuální rychlost z GPS, • Aktuální rychlost z tachometru z GPS, • Aktuální rychlost z CAN sběrnice, • Aktuální stav tachometru z GPS, • Aktuální stav tachometru z tachometru, • Aktuální stav tachometru z CAN sběrnice, • Režim jízdy (zimní údržba, letní údržba, kontrolní jízda, inspekční jízda, jízda BESIP, služební jízda, DIO), • Otáčky motoru, pouze u nákladních vozidel, strojů, popř. pokud dodávkové vozidlo umožňuje, • Spotřeba PHM od předcházejícího záznamu (pro dodávkové, nákladní vozidla, traktor/stroj) (NE pro dodavatele), • Palubní napětí (NE pro dodavatele), • Sledování zapnutí majáku (pokud je jím vozidlo vybaveno). 3.2.1.2Data specificky podle vozidel: • Sypač o režim posypu (nesype, chemický posyp, chemický posyp se zkrápěním, inertní posyp, inertní posyp se zkrápěním, zkrápění) o stav plužení, o gramáž posypu, o aktuální nastavená šíře posypu, o spotřeba materiálu (chemického, inertního, solanky), • Sekačka o činností cepáku hlavní kosy, o činností cepáku druhé kosy, o činností cepáku třetí kosy, • Samosběr o válcové koště, o levé boční koště, o pravé boční koště, o turbína/sání, o spuštěná šachta, • Kropicí vůz o levý splach, o pravý splach, o střední splach, o mlžení (ozónu), o čerpadla, (popř. čištění propustků, čištění vpustí) • Vozík o výstražná světla/šipka zapnuto, o režim zapnuté šipky (doleva, doprava, dolů), o rampa nahoře, o napětí akumulátoru • Další typy vozidel/nástaveb Vždy se sleduje činnost nástavby popř. stroje provádějící činnost, pro kterou je určena v rozsahu pracuje/nepracuje. Typy nástaveb popř. strojů: o univerzální nosič, nástavba (pokud není specifikován v jiných činnostech): ■ mytí značek ■ mytí směrových sloupků ■ mytí nástavců na svodidla ■ mytí baliset ■ mytí svodidel ■ čištění propustků ■ čištění vpustí ■ tlaková voda ■ čištění ■ seřezávání krajnic ■ hloubení příkopů ■ oprava silničních svahů o jeřáb ■ činnost nástavby o plošina ■ činnost nástavby o nakladač ■ práce vozidla (otáčky motoru větší než 0) o samopojízdný značkovací stroj ■ práce vozidla o samojízdný stroj pro nedestruktivní odstraňování VDZ ■ práce vozidla o válec ■ práce vozidla o finišer ■ práce vozidla o distributor ■ práce vozidla o fréza ■ práce vozidla 3.2.2 Průběh sběru dat Jednotka musí být schopna zaznamenávat data na základě těchto parametrů: • Po čase - nastavení max. 10 vteřin při jízdě, • Po ujeté vzdálenosti - (minimální nastavitelný interval 10 m), • Po změně azimutu - doporučené nastavení 10°. Specifická je situace vozíků, a proto je třeba specifické nastavení: • Je v provozu (zapnutá jakákoliv výstraha) o Po čase - nastavení max. 60 vteřin, o Po ujeté vzdálenosti - nastavení 200 m, o Po změně azimutu - doporučené nastavení 10°. • Není v provozu (klidový režim) o Po ujeté vzdálenosti - nastavení 200 m, o Po změně azimutu doporučené nastavení 10°. Pro sběr dat musí být splněn alespoň jeden z uvedených parametrů. 3.3 Předávání dat do systému ŘSD ČR 3.3.1 Frekvence Předávání dat do systému ŘSD ČR musí být realizováno okamžitě s maximálním zpožděním 60 sekund od vzniku dat (platí při dostupnosti signálu GSM). 3.3.2 Mechanismus Data budou předávána na rozhraní ŘSD ČR, které se bude nacházet na adrese gps.rsd.cz v níže popsaném datovém formátu a to vždy v pořadí od nejstarších záznamů po nejnovější. 3.3.3 Obsah předávaných dat Data budou odpovídat datům, která vznikají na GPS. 4 POPIS DAT A FORMÁT Data budou předávána v obecném a standardizovaném formátu XML (Extensible Markup Language). Kompletní popis dat pro všechna vozidla vyplývá z níže uvedené tabulky, kde jsou také uvedeny popisy, hodnoty, kterých nabývají, jednotky a informace v jakých případech jsou dané parametry povinné. V případě, že je nějaká odlišnost mezi vozidly ŘSD ČR a dodavatelů údržby, je toto uvedeno v posledním sloupci. Použití je pak dáno uvedenými příklady. Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný xml Příklad: Záhlavní XML dokumentu ANO GPSDATA Příklad: CREATED ANO Příklad:GPSRECORD Čas vygenerování YYYY-MM- ANO Příklad: DDTHH:MM:SS +HH:MM 5 POŽADAVKY NA DODAVATELE ÚDRŽBY Dodavatelé údržby jsou povinni poskytovat dat do systému ISUD. Jejich vymezení je dáno níže uvedenou kapitolou. 5.1 Typy vozidel a požadovaná data Popis vozidel provádějících určité činnosti, které zasílají popsaná data v požadovaném rozsahu. Kdy a jaká data jsou poskytována, je dáno kapitolou 4 a doplněno tímto popisem. 5.1.1.1 Vozíky • všechny používané vozíky, • poskytují povinně sledované parametry u všech vozidel a strojů a data specifická pro vozíky. 5.1.1.2 Komunální vozidla • provádějící svoz odpadu, • poskytují povinně sledované parametry u všech vozidel a strojů. 5.1.1.3 Vozidla s nástavbami pro sečení trávy • vozidla provádějící sečení trávy, • poskytují povinně sledované parametry u všech vozidel a strojů a data specifická pro sekačky. 5.1.1.4 Odtahové služby • všechny odtahové služby, které jsou k odtahu přivolány ŘSD ČR, • poskytují povinně sledované parametry u všech vozidel a strojů. 5.1.1.5 Vozidla provádějící pravidelný servis • dodavatelé provádějící pravidelný servis zařízení (např. meteostanice, SOS hlásky, ZPI, PDZ, mýtný systém, apod.) na dálnicích minimálně ve lhůtě jednoho roku. • poskytují povinně sledované parametry u všech vozidel a strojů. 5.2 Požadavky na předávání dat Data budou předávána vždy při poskytování údržby pro ŘSD ČR. 6 VYBAVENÍ VOZÍKŮ TELEMATICKOU JEDNOTKOU A POVINNOST PŘEDÁVÁNÍ DAT DO C-ITS SYSTÉMU Telematická jednotka bude využita pro kooperativní a fleetové systémy, které Zadavatel v současné době buduje a které požadují monitorování funkčních, dopravních a provozních informací a jejich sběr, zpracování a distribuci dalším uživatelům. Telematické jednotky budou instalovány na všechny typy vozíků používaných při údržbě dálnic: - výstražný vozík (dle PPK VOZ) - předzvěstný vozík (dle PPK VOZ) - informační vozíky v uzavírkách Obecně budou, pro účely tohoto dokumenty, tyto vozíky nazývány „varovné a informační vozíky". Základní schéma datové výměny kooperativního a fleetového systému je znázorněno na obrázku níže. Mobilní informační vozíky —ITS G5 / 802.11 P' f?3 V Osobní vozidlo TELEMATICKÉ JEDNOTKY INSTALOVANÉ VE VAROVNÝCH A INFORMAČNÍCH VOZÍCÍCH BUDOU U: - kooperativních a fleetových systémů vysílat data na C-ITS Back office pomocí GSM (LTE) v jednotném formátu (XML) dle požadavků uvedených v textu níže, - kooperativních systémů vysílat ITS zprávy k účastníkům třetích stran pomocí standardu ITS- G5 (v místě umístění vozíku), - kooperativních systémů přijímat ITS zprávy z C-ITS back office pomocí GSM (LTE) v jednotném formátu (MQTT) dle požadavků uvedených níže. KOOPERATIVNÍ SYSTÉMY (C-ITS) Varovné a informační vozíky budou při údržbě dálnic používány vč. telematické C-ITS jednotky (RVU - Road Vehicle Unit) zajišťující poskytování služeb tzv. kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS). Tyto systémy jsou založeny na vzájemné komunikaci V2X, tzn. mezi vozidlem a infrastrukturou, popř. mezi vozidly navzájem. V rámci této komunikace dochází k obousměrné výměně dat mezi jednotkami umístěnými ve vozidlech (OBU), jednotkami na infrastruktuře (RSU) a jednotkami umístěnými ve vozidlech údržby a varovných a informačních vozících (RVU), přičemž je využíváno specifické DSRC technologie operující na frekvenci 5,9 GHz. Toto frekvenční pásmo bylo celosvětově vyhrazeno pro bezpečnostní aplikace v dopravě. V rámci této komunikace je využíváno IEEE standardu 802.11p, který byl v Evropě dále rozpracován do podoby standardu ITS-G5. Nad rámec ITS-G5 je pro přenos dat v C-ITS využíváno také stávajících datových sítí mobilních operátorů. Smyslem kooperativních systémů v současné době je přinášet řidiči cílené, včasné a kvalitní informace o dění kolem něj a zároveň poskytovat správci komunikace aktuální informace o provozu. V dlouhodobém horizontu představují kooperativní systémy vývojový mezistupeň pro technologii automatizovaného řízení vozidel. Obecně kooperativní systémy zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy a snižují její negativní vlivy na životní prostředí. Komunikace mezi vozidlovými jednotkami a jednotkami na infrastruktuře, popř. mezi dvěma vozidlovými jednotkami navzájem, byla na mezinárodní úrovni standardizována. Příslušný standard v Evropě je označován jako ITS-G5, vychází ze standardu IEEE 802.11p a je definován v normách ETSI. Konkrétně jsou to: • ETSI ES 202 663 - European profile standard for the physical and medium access control layer o f Intelligent Transport Systems operating in the 5 GHz frequency band • ETSI EN 302 663 - Access layer specification fo r Intelligent Transport Systems operating in the 5 GHz frequency band • ETSI T S 102 637 - Vehicular Communications; Basic Set o f Applications V těchto předpisech jsou definovány i základní typy zpráv, které jsou v rámci standardu ITS-G5 generovány a posílány. Jsou to: • Cooperative Awareness Message (CAM) Zprávy CAM jsou generovány a odesílány periodicky až 10x za sekundu dle okolních podmínek. Poskytují základní informace o zařízení, které je vygenerovalo (OBU jednotka). Obsahují hlášení o přítomnosti, poloze a provozním stavu příslušného zařízení. Specifikace zprávy CAM je detailně popsána v předpisu ETSI TS 102 637-2 Specification of Cooperative Awareness Basic Service. Jednotlivé atributy zprávy CAM jsou popsány ve standardu ETSI TS 102 894-2 Applications and facilities layer common data dictionary. • Decentralized Environmental Notification Message (DENM) Zprávy DENM jsou generovány pouze v případě výskytu nějaké události, jejich odeslání tedy musí přecházet nějaký spouštěč. Pomocí DENM zpráv se tedy přenášejí informace o mimořádných událostech, jako je práce na silnici, dopravní nehoda, kluzká vozovka, jízda v protisměru či jiný typ překážky. Zprávy DENM jsou vysílány periodicky, dokud je příslušná událost platná. K přerušení vysílání dojde buď v případě, že vyprší její přednastavená doba platnosti, nebo příslušná C-ITS jednotka vyšle speciální DENM zprávu, která zruší platnost dotyčné události. Specifikace zprávy DENM je detailně popsána v předpisu ETSI TS 102 637-3 Specification of Decentralized Environmental Notification Basic Service. Jednotlivé atributy zprávy DENM jsou popsány ve standardu ETSI TS 102 894-2 Applications and facilities layer common data dictionary. • In-Vehicle Information (IVI) Zprávy IVI obecně slouží primárně pro přenos informací o statických a dynamických dopravních symbolech, např. dopravní symboly na portálech liniového řízení dopravy (LŘD), informačních portálech (ZPI/PDZ) a zařízeních pro provozní informace (ZPI) do vozidla. IVI zpráva neslouží pouze pro přenos zobrazovaných dopravních symbolů, ale také doplňkových textů (informační portály ZPI/PDZ). Zpráva IVI je periodicky vysílána až do vypršení doby její přednastavené platnosti, nebo do doby, než příslušná RSU jednotka vyšle speciální IVI zprávu, která zruší platnost daných vysílaných dopravních informací. Specifikace IVI zprávy je detailně popsána v normě ISI/TS 19321:2015 Intelligent transport systems - Cooperative ITS - Dictionary o f in-vehicle information (IVI) data structure. Pro kódování jednotlivých dopravních symbolů je používána knihovna definována v normě ISO/TS 14823:2008 Traffic and travel information - Messages via media independent stationary dissemination systems - Graphic data dictionary for pre-trip and in-trip information dissemination systems. Tento katalog zahrnuje běžné dopravní symboly, jejich číselný kód a doplňující informace. ITS služba Road Works Warning Primárním cílem vybavování varovných a informačních vozíků C-ITS jednotkami je poskytování služby Road Works Warning (RWW), tj. varování řidičů před pracemi na dálnici. Smyslem této služby je včasně upozornit řidiče na práce na dálnici, které probíhají před ním na předpokládané trase. Řidiči je prezentována informace o rozsahu prací a s nimi spojených dopravních omezeních (např. uzavření jízdních pruhů, rychlostní omezení) ještě před tím, než je schopen práce fyzicky zpozorovat a uzpůsobit tomu svou jízdu. Jedná se o doplňkovou službu k již existujícím informacím o pracích na silnici distribuovaných jinými kanály (rozhlasové dopravní zpravodajství, RDS-TMC, atd.), která je zaměřená na lokalizované konkrétní informace v blízkém okolí příslušných prací. Výrazně se tím redukuje riziko vzniku nehody na začátku pracovních míst (např. náraz do mobilního výstražného vozíku) a tím se výrazně zvýší i bezpečnost pracovníků údržby pohybujících se v místě prací. Služba může být poskytována ve 2 základních režimech: Lokální režim V rámci tohoto řešení je informace o pracích na silnici generována a vysílána jednotkou C-ITS čistě na základě dat z vozíku (poloha, stav zobrazovaných symbolů). Scénář probíhá zcela autonomně bez komunikace s externími prvky. Síťový režim V tomto režimu dochází ke spojení s centrálním prvkem C-ITS systému - tzv. C-ITS back office, který C-ITS jednotku na vozíku poveluje ke generování a vysílání konkrétní informace. Spojení s C-ITS back office je realizováno prostřednictvím sítí mobilních operátorů. Funkční specifikace služby RWW Varování před pracemi na silnici v rámci služby RWW bude řidičům přenášeno pomocí standardizované zprávy DENM. Jednotlivé parametry DENM zprávy a jejich použití v rámci služby RWW jsou popsány v dokumentech „Harmonised C-ITS Specifications fo r Europe" platformy C- ROADS dostupných na webových stránkách www.c-roads.eu. Funkční scénář služby RWW je následující: 1. Vysílání DENM zpráv je spuštěno zvednutím rampy vozíku 2. V případě lokálního režimu jsou jednotlivé atributy DENM vyplněny na základě informací z vozíku 3. V případě síťového režimu jsou jednotlivé atributy DENM vyplněny na základě informací z C-ITS back office 4. Atributy vysílané DENM zprávy jsou upraveny v okamžiku změny polohy vozíku nebo změny vstupního parametru (změna zobrazovaného symbolu, povel z C-ITS back office) 5. Vysílání DENM zprávy je ukončeno sklopením rampy vozíku nebo pokynem z C-ITS back office Specifikace telematických C-ITS jednotek (RVU) Požaduje se, aby byl vozík vybaven RVU jednotkou zajišťující: • Provoz lokálního režimu služby RWW v plném rozsahu • Podporu síťového režimu služby RWW, tj. možnost tvorby a úpravy zpráv na základě informací z C-ITS back office ŘSD. Komunikaci s C-ITS back office bude založena na ASN.1 serializaci UPER standardních C-ITS zpráv dle ETSI, vč. požadavků na bezpečnost dle ETSI TS 103 097 (SecuredMessage). Na transportní vrstvě bude využito vhodného protokolu (např. UDP nebo MQTT). • Fleetové služby Funkční požadavky - RVU jednotka musí komunikovat s okolními C-ITS jednotkami pomocí ITS-G5 komunikace definované v předpisu ETSI EN 302 663. - RVU jednotka musí být schopna zašifrovat/dešifrovat ITS-G5 zprávy pomocí protokolu Geo Network (GN) definovaného v předpisech ETSI EN 302 636 1, 2, 3, 4, 6. - RVU jednotka musí být schopna zašifrovat/dešifrovat ITS-G5 zprávy pomocí protokolu Basic Transport Protocol (BTP) definovaného v předpisu ETSI EN 302 636 5. - RVU jednotka musí být schopna šifrovat/dešifrovat a přijímat/odesílat CAM pakety z/do okolních C-ITS jednotek. - RVU jednotka musí být schopna šifrovat/dešifrovat a odesílat/přijímat DENM pakety pomocí protokolu Geo Broadcast Mode z/do okolních C-ITS jednotek definovaném v předpisu ETSI 103301. - RVU jednotka musí být schopna generovat DENM zprávy na základě dat z řídicích systémů vozíku. - RVU jednotka musí být schopna poslat vygenerované zprávy DENM do C-ITS back office (v síťovém režimu). - RVU jednotka musí být schopna přijímat povely z C-ITS back office a na základě nich generovat DENM zprávy (v síťovém režimu). - RVU jednotka musí být schopna na základě speciální CAM zprávy z RSU aktivovat koexistenční mód v ochranných zónách mýtných bran (viz dokumenty Harmonised C-ITS Specifications fo r Europe, kapitola „ Koexistence" ). Zároveň musí být možnost uložit do paměti jednotky až 16 poloh mýtných bran. - RVU jednotka musí být schopna vytvářet atribut „ Traces" zprávy DENM na základě interních prostorových dat uložených v paměti jednotky. Bližší informace o parametru „Traces" jsou k dispozici v dokumentech „Harmonised C-ITS Specifications for Europe". - RVU jednotka musí být vzdáleně konfigurovatelná včetně updatu firmwaru. - RVU jednotka musí být schopna připojení na externí PKI infrastrukturu pro zajištění autorizace a autentizace přijímaných a vysílaných C-ITS zpráv, vč. aktualizace certifikátů a veřejných klíčů. V RVU jednotce musejí být z ostatních systémů varovných a informačních vozíků k dispozici následující údaje: - Stav odklopení rampy (odklopeno / sklopeno), stav výstražných „žlutých" světel (zapnuto / vypnuto) - u všech vozíků - Stav odklopení rampy (odklopeno / sklopeno), stav výstražných světel / světelné šipky (vlevo / vpravo / kříž / vypnuto), stav plechové šipky (stav dopravní značky vlevo, vpravo, dolů) - u výstražných vozíků - Stav odklopení rampy (odklopeno / sklopeno), zobrazený symbol / text - u předzvěstných (včetně LED) vozíků Technické požadavky RVU jednotka musí obsahovat / splňovat následující technické požadavky: - modul pro rádiovou komunikaci ITS-G5 (5855 MHz až 5925 MHz) umožňující souběžnou komunikaci na dvou kanálech („Dual concurrent channel operation") - všesměrový či směrový anténní systém pracující v pásmu 5,9 GHz (ITS-G5) o minimálním zisku pro jeden vysílací kanál 5dBi splňující standard ETSI 302 571. Anténní systém bude umístěn tak, aby bylo zajištěno volné vysílání směrem „za vozíkem", tj. proti směru jízdy. Anténní systém musí být umístěn minimálně ve výšce 2m. - CPU s dostatečným výkonem pro bezproblémové zajištění služby RWW. CPU musí být jeden z následujících: o x86 (32bit) o x86-64 (64bit) o ARM v6, v7, v8 s MMU o MIPS (32bit a 64bit) - Operační systém - jeden z následujících: o Android 5.0+ o iOS 6.0+ o Linux o Apple Mac OS X o Windows 8.1+ o FreeBSD o popř. jiný podporující PKI řešení zadavatele - komunikační LTE modul včetně antény - GNSS přijímač pro určení přesné polohy a času vč. antény - rozhraní Ethernet (IPv4 nebo IPv6) - rozhraní RS232 nebo USB - provozní teplota min. v rozsahu -30°C až +65°C - vhodné datové úložiště, min 4GB (vhodné pro použití u vozíků) - Hardware Security Module (HSM) - kompatibilní s TPM 1.2 nebo PKCS #11, Common Criteria Certificate EAL4+. Podpora následujících šifrovacích protokolů: o ECDSA_nistP256_with_SHA256 o ECDSA_brainpoolP256rl_with_SHA256 o ECDSA_ brainpoolP384rl _with_SHA384 - Časově neomezená nevýhradní licence softwarového řešení (bez aktualizací) pro RVU jednotky zahrnující: o ITS software stack pro provoz C-ITS aplikací vč. přenosu C-ITS zpráv o SW aplikace umožňující nasazení logiky zpracování C-ITS zpráv - integrované akcelerační/decelerační čidlo, - vnitřní paměť pro záznamy o kapacitě minimálně 20.000 záznamů, - možnost ukládat do záznamů servisní informace: o palubní napájení, o počet satelitů, o kvalita GSM signálu. - nedostupnost GSM sítě - v případě výpadku nebo nedostupnosti mobilní sítě musí být data ukládána v jednotce GPS a po připojení do domovské sítě okamžitě odeslána, - RVU jednotka musí odesílat uložená data od nejstarších záznamů po nejnovější. FLEETOVÉ SYSTÉMY Kromě C-ITS funkcionalit budou RVU jednotky schopny také poskytovat data z vozíků pro účely jiných systémů např. Informační Systém Údržby Dálnic - ISUD atd. To znamená, že RVU jednotky musí být schopny vyčítat kromě stavových informací i provozní informace, které budou předávány v jednotném formátu pomocí GSM (LTE) komunikace na C-ITS back office, ze kterého budou dále zasílány na Back office ISUD (popř. dalších systémů) pro další zpracování. Všechna níže uvedená data budou periodicky v min. 1 minutovém kroku odesílána RVU jednotkami do C-ITS back office, kde budou zpracována, uložena a poskytnuta jiným systémům Zadavatele (nyní ISUD). Komunikace s C-ITS back office bude pro tato data založena na XML. RVU Jednotka bude instalována a integrována (datově a napájením) v každém vozíku a bude schopna monitorovat následující data v závislosti na vybavení vozíku: - ID jednotky - Typ vozidla - nastaven vozík (pokud možno jaký typ) - Datum a čas vzniku záznamu - Geografická poloha - Počet GPS satelitů - Kvalita GSM signálu - Aktuální rychlost z GPS - Napětí akumulátoru - Registrační značka vozíku - Stav odklopení rampy - Stav výstražných „žlutých" světel - Stav světelné šipky - Stav plechové šipky - Zobrazený symbol / text RVU jednotka musí být schopna zaznamenávat data na základě těchto parametrů: - Vozík je v pohybu (není zapnutá výstraha / informace) o Po ujeté vzdálenosti - nastavení 200m, o Po změně azimutu - doporučené nastavení 10°. - Vozík je v provozu (zapnutá jakákoliv výstraha / informace) o Po čase - nastavení max. 60 vteřin, o Po ujeté vzdálenosti - nastavení 200m, o Po změně azimutu - doporučené nastavení 10°. - Vozík není v provozu (klidový režim) o Po ujeté vzdálenosti - nastavení 200m, o Po změně azimutu doporučené nastavení 10°. Pro sběr dat musí být splněn alespoň jeden z uvedených parametrů.2014-05-27T14:18:31+01:00 gpstime Reálný čas, kdy byl záznam pořízen v YYYY-MM- ANO GPS jednotce v SEČ (SELČ) DDTHH:MM:SS +HH:MM gsmsignal Kvalita signálu GSM (0-5, 0=bez signálu, Číslo 0-5 ANO 5=silný signál) satellitecount Počet satelitů Číslo Kladné celé číslo ANO gpsunitid Jednoznačný identifikátor GPS jednotky Číslo Kladné celé číslo ANONázev Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný VEHICLEINFO Rz Registrační značka vozidla Text ANO Příklad: Číslo dle ANO Type Druh vozidla rozsahu 1 = Osobní vozidlo ANO, Driverid ID řidiče Číslo 2 = Dodávkové vozidlo NE dodavatelé údržby Driver Jméno a příjmení řidiče Text 3 = Nákladní vozidlo NE, Company Název dodavatele Text 4 = Traktor / stroj ANO dodavatelé údržby idvehicleorig Identifikátor vozidla Číslo 5 = Přívěsný vozík NE, technology Nesená nástavba Číslo dle 6 = Osoba ANO dodavatelé údržby rozsahu Kladné celé číslo dle ANO databáze zadavatele ANO, pouze u VEHICLEINFO/type = 2,3,4 Kladné celé číslo 1 = sypač 2 = sekačka 3 = samosběr 4 = kropice 5 = valník 6 = nosič kontejnerů 7 = ostatní Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný POSITIONINFO Ignition Zapnuté zapalování (klíček) bit false/true km/h ANO, pouze u VEHICLEINFO/type = 1,2,3,4 Příklad: Longitude Zeměpisná délka ve formátu WGS84 dd.dddddd km/h ANO Latitude Zeměpisná šířka ve formátu WGS84 dd.dddddd Kladné reálné číslo ANO Speedgps Aktuální rychlost z GPS Číslo ANO Kladné reálné číslo speedtach Aktuální rychlost z tachografu Číslo ANO, pokud vozidlo umožňuje, platí pouze Kladné reálné číslo, u VEHICLEINFO/type = 1,2,3,4 1 desetinné místo Kladné reálné číslo, 1 desetinné místo Speedcan Aktuální rychlost z CAN sběrnice Číslo Kladné reálné číslo, km/h ANO, pokud vozidlo umožňuje, platí pouze 1 desetinné místo u VEHICLEINFO/type = 1,2,3,4 Tachogps Aktuální stav tachometru Číslo Kladné reálné číslo, km ANO, platí pouze u VEHICLEINFO/type = 3 desetinná místa 1,2,3,4,5 tachotach Aktuální stav tachometru z tachografu Číslo (2568.125 km) Kladné reálné číslo, km ANO, pokud vozidlo umožňuje, platí pouze Tachocan Aktuální stav tachometru z CAN sběrnice Číslo 3 desetinná místa u VEHICLEINFO/type = 2,3,4 (2568.125 km) modedrive Režim jízdy Číslo dle Kladné reálné číslo, km ANO, pokud vozidlo umožňuje, platí pouze rozsahu 3 desetinná místa u VEHICLEINFO/type = 1,2,3,4 (2568.125 km) 1 = zimní údržba ANO 2 = běžná údržba 3 = kontrolní jízda 4 = inspekční jízda 5 = jízda BESIP 6 = služební jízda 7 = DIO Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný SPREADINGINFO spreadingmode Režim posypu Číslo dle 1 = vozidlo není ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a rozsahu vybaveno sypačem VEHICLEINFO/technology = 1 Plow Stav plužení 2 = nesype Gram Aktuální gramáž posypu (g/m2) bit 3 = chemický posyp ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a Číslo 4 = chemický posyp VEHICLEINFO/technology = 1 se zkrápěním ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a 5 = inertní posyp VEHICLEINFO/technology = 1 a pokud je 6 = inertní posyp se SPREADINGINFO/spreadingmode > 2 zkrápěním 7 = zkrápění false/true g/m2 Widthleft Aktuální nastavené šíře posypu doleva Číslo Kladné reálné číslo, m ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a (m) 1 desetinné místo VEHICLEINFO/technology = 1 a pokud je SPREADINGINFO/spreadingmode > 2 widthright Aktuální nastavené šíře posypu doprava Číslo Kladné reálné číslo, m ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a (m) 1 desetinné místo VEHICLEINFO/technology = 1 a pokud je Sumsalt SPREADINGINFO/spreadingmode > 2 Suminert Spotřeba chemického materiálu od Číslo Kladné reálné číslo, t Sumbrine 3 desetinné místo ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a předchozího záznamu (t) VEHICLEINFO/technology = 1 Spotřeba inertního materiálu od Číslo Kladné reálné číslo, t ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a 3 desetinné místo VEHICLEINFO/technology = 1 předchozího záznamu (t) ANO, pokud VEHICLEINFO/type =2,3,4 a Spotřeba solanky od předchozího Číslo Kladné celé číslo l VEHICLEINFO/technology = 1 záznamu (l) Příklad: Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný CUTSINFO cuts1 Sledování činnosti cepáku hlavní kosy bit false/true ANO, pokud je Příklad: cuts2 false/true VEHICLEINFO/technology = 2 cuts3 Sledování činnosti cepáku druhé kosy bit false/true ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 2 Sledování činnosti třetí kosy bit ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 2 SWEEPSINFO centralbroom Sledování činnosti válcového koštěte bit false/true ANO, pokud je Příklad: false/true VEHICLEINFO/technology = 3 Leftbroom Sledování činnosti levého koštěte bit false/true ANO, pokud je false/true VEHICLEINFO/technology = 3 rightbroom Sledování činnosti pravého koštěte bit false/true ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 3 Tu rbine Sledování turbíny bit ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 3 runningshaft Sledování spuštění šachty bit ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 3 SPRINKLERSINFO leftflushing Sledování činnosti levého splachu bit false/true ANO, pokud je Příklad: false/true VEHICLEINFO/technology = 4 rightflushing Sledování činnosti pravého splachu bit false/true ANO, pokud je false/true VEHICLEINFO/technology = 4 centralflushing Sledování činnosti středního splachu bit false/true ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 4 Misting Sledování činnosti mlžení (ozónu) bit ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 4 Pump Sledování činnosti čerpadla bit ANO, pokud je VEHICLEINFO/technology = 4 Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný LIGHTTRAILER Lighton Světelná šipka zapnutá bit false/true ANO, pokud VEHICLEINFO/type=5 Příklad: modearrow Režim zapnuté šipky 0=není zapnutá ANO, pokud VEHICLEINFO/type=5 Číslo dle 1= šipka doleva rozsahu 2= šipka doprava ANO, pokud VEHICLEINFO/type=5 3=šipka dolů ANO, pokud VEHICLEINFO/type=5 akuvoltage Napětí akumulátorů výstražného Číslo Kladné reálné číslo, V NE jedno desetinné zařízení (V) místo (např. 12.4 V) NE false/true NE Rampup Sledování zvednuté světelné rampy bit false/true Crash Podezření na střet s cizím vozidlem bit < LIGHTTRAILER lighton="true" modearrow="1" akuvoltage="25.6" rampup="true" crash ="false" /> TEMPERATURE Tempair Teplota vzduchu °C Číslo Reálné číslo, 1 °C desetinné místo Temproad Teplota vozovky °C Číslo Reálné číslo, 1 °C desetinné místo Příklad: Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný WORKINFO carrier false/true Sledování činností nástavby (mytí bit ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby crane s povinností sledovat tyto činnosti a značek, mytí směrových sloupků, mytí současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 nástavců na svodidla, mytí baliset, mytí svodidel, čištění propustků, čištění vpustí, příkopová fréza, seřezávání krajnic, hloubení příkopů, opravy silničních svahů) Sledování činností nástavby jeřábu bit false/true ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby false/true s povinností sledovat tyto činnosti a platform Sledování činností plošiny bit false/true současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a false/true současně POSITIONINFO/modedrive =2 loading Sledování činností nakladače (otáčky bit false/true motoru > 0) false/true ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a roadmarking Sledování činností samojízdného bit současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 značkovacího stroje pro VDZ ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a removalmarking Sledování činností samojízdný stroj pro bit současně pro VEHICLEINFO/type=4 a nedestruktivní odstraňování VDZ současně POSITIONINFO/modedrive =2 ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby roller Sledování činností válce (otáčky motoru bit s povinností sledovat tyto činnosti a > 0) současně pro VEHICLEINFO/type= 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 paverfinisher Sledování činností finišeru bit false/true ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby false/true s povinností sledovat tyto činnosti a distributionAB Sledování činností distributoru bit false/true současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 milligcut Sledování činností frézy bit ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 ANO, pokud se jedná o vozidla/nástavby s povinností sledovat tyto činnosti a současně pro VEHICLEINFO/type=3, 4 a současně POSITIONINFO/modedrive =2 Příklad: Název Atribut Popis Formát Rozsah hodnot Jednotky Povinný EXTENDEDINFO Revs Počet otáček hlavního motoru podvozku Číslo Kladné reálné číslo ot ANO, pokud VEHICLEINFO/type = 3,4 od předchozího záznamu nebo VEHICLEINFO/type = 2 (vozidlo umožňuje) revsextension Počet otáček nástavbového motoru od Číslo Kladné reálné číslo ot NE dodavatelé údržby předchozího záznamu NE Fuel Spotřeba PHM od předchozího záznamu Číslo Kladné reálné číslo litr ANO, pokud je VEHICLEINFO/type = 2,3,4 (5 desetinných míst) a vozidlo umožňuje dodavatelé údržby NE Levelphm Hladina PHM v nádrži v procentech Číslo Kladné celé číslo % ANO, pokud je VEHICLEINFO/type = 2,3,4 a vozidlo umožňuje objemu nádrže 0-100 % dodavatelé údržby NE ANO, pokud je VEHICLEINFO/type = powervoltage Palubní napětí (V) Číslo Kladné reálné číslo, V 1,2,3,4,5 jedno desetinné dodavatelé údržby NE místo (např. 13.6 V) lighthouse Sledování zapnutí majáků bit false/true ANO, pokud je vozidlo vybaveno, pouze u VEHICLEINFO/type = 1,2,3,4 Příklad: < EXTENDEDINFO revs="22" revsextension="" fuel="0.00223" levelphm="48" powervoltage="13.6" lighthouse="true" /> 4.1 Příklad XML záznamu Pro ilustraci přikládáme příklad kompletního XML záznamu. Tento příklad je pouze ilustrační a má ukázat využití všech atributů a v praxi nemůže nastat. < GPSDATA> 2018-05-27T14:18:31+01:00 < GPSRECORD gpstime="2 01 8-05-27T14:18:01+01:00" gsmsignal="5" satellitecount="9 " gpsunitid="5 6598 54 5 87 54 41 "> < VEHICLEINFO rz="2AH5487" type="2" driverid="215487" driver="Jan Novak" company= "Firm axyz" idvehicleorig="565 84 78 " technology="5" /> < POSITIONINFO ignition="tru e" longitude = "1 4.57 89 64 " latitude="5 1.100894" speedgps= "22.3" speedtach="23.8" speedcan="22.3" tachogps="2568.125" tachotach="2568.125" tachocan="2568.125" modedrive="2" /> < SPREADINGINFO spreadingmode="3 " plow="tru e" gram= "6 0 " widthleft= "145.2" widthright= "125.5" sumsalt="0 .1 23 " suminert="0 .1 32 " sumbrine= "1" /> < CUTSINFO cuts1="true" cuts2="false" cuts3="false" /> < SWEEPSINFO centralbroom="tru e" leftbroom="tru e" rightbroom="tru e" turbine="true" runningshaft="true" /> < SPRINKLERSINFO leftflushing="true" rightflushing="true" centralflushing="true" misting="true" pump="true" /> < LIGHTTRAILER lighton="true" modearrow= "1" akuvoltage="25.6" rampup="true" crash="false" /> < TEMPERATURE tempair= "2 2.3 " temproad = "20.2" /> < EXTENDEDINFO revs= "2 2 " revsextension="" fuel="0 .2 2 3 " levelPHM="4 8 " powervoltage="25.6 " lighthouse="true" />