Textová podoba smlouvy Smlouva č. 979625: Smlouva o zřízení služebnosti požívání a vzájemné spolupráci (č.j.

Příloha Smlouva_o_zřízení_služebnosti_Kroměříž_Olomouc_21122016_FIN.docx

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Národní památkový ústav










Národní památkový ústav
se sídlem Valdštejnské nám. 3/162, 118 01 Praha 1 - Malá Strana 
IČO: 75032333 
DIČ: CZ 75032333
zastoupen generální ředitelkou, Ing. arch. Naděždou Goryczkovou
na jedné straně
dále jen „Národní památkový ústav“
a
Arcibiskupství olomoucké
se sídlem ul. Wurmova 562/9, 779 00 Olomouc 
IČO: 00445151
datum evidence: 1. 7. 1994, číslo evidence: 8/1-02/1994 
zastoupená Mons. Janem Graubnerem, arcibiskupem
na straně druhé
dále jen „Arcibiskupství olomoucké“

Národní památkový ústav a Arcibiskupství olomoucké společně dále jen „smluvní strany“ a jednotlivě dále jen „smluvní strana“

Preambule
Vedeni snahou v návaznosti na vydání Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady Arcibiskupství olomouckému jako oprávněné osobě do jeho vlastnictví Národním památkovým ústavem jako povinnou osobou ve smyslu zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) upravit své postavení, vzájemná práva a povinnosti při správě a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady zejména s ohledem na zachování výsledků projektu „Národního centra zahradní kultury v Kroměříži“ po celou dobu jeho udržitelnosti a s tím souvisejícím rozvoji příslušného kulturního dědictví sjednávají Arcibiskupství olomoucké a Národní památkový ústav následující 

Smlouvu o zřízení služebnosti požívání a vzájemné spolupráci
(čj. NPÚ-310/99634/2016)
(dále jen „smlouva“):

1. Úvodní ustanovení, účel smlouvy
1.1	Smluvní strany konstatují, že uzavřely dohodu o vydání věcí, kterou Národní památkový ústav jako povinná osoba vydal do vlastnictví Arcibiskupství olomouckého jako oprávněné osoby podle příslušných ustanovení zákona o majetkovém vyrovnaní s církvemi a náboženskými společnostmi mj. následující pozemky se stavbami, nacházející se v katastrálním území a obci Kroměříž (dále jen „dohoda o vydání věci“): 

	
	Pozemky – parcela
	Druh pozemku
	Způsob ochrany

	a)
	st. 267
součástí je stavba: Kroměříž č.p. 1, jiná stavba
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	b)
	st. 268
součástí je stavba: Kroměříž č.p. 2, jiná stavba
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka památkově chráněné území

	c)
	st. 269
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	d)
	st. 270
součástí je stavba: bez čp/če, jiná stavba.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	e)
	st. 363
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	f)
	st. 365
součástí je stavba: Kroměříž č.p. 1477, bydlení
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	g)
	st. 366
součástí je stavba: Kroměříž č.p. 1476, bydlení
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	h)
	st. 367
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	i)
	st. 385
součástí je stavba:
Kroměříž č.p. 1344, bydlení
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	j)
	st. 7546
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	k)
	st. 7547
součástí je stavba: bez čp/če, jiná st.

	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	l)
	st. 7548
součástí je stavba: bez čp/če, jiná st.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	m)
	st. 7549
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.
	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	n)
	st. 7550
součástí je stavba: bez čp/če, obč. vyb.

	zastavěná plocha a nádvoří
	menší chráněné území, nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	o)
	9


	ostatní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	p)
	285/2
	vodní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	q)
	286/1

	ostatní plocha 
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	r)
	286/3
	vodní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	s)
	286/6
	vodní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	t)
	2682
	ostatní plocha
	památkově chráněné území

	u)
	3092/4
	ostatní plocha
	památkově chráněné území

	v)
	3289/1
	vodní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území

	w)
	3290/1
	vodní plocha
	nemovitá národní kulturní památka, památkově chráněné území


	
výše uvedené pozemky a stavby jako jejich součásti pro účely této smlouvy (dále společně také „Arcibiskupský zámek a Podzámecká zahrada“).
1.2	Arcibiskupství olomouckému je známo a i uzavřením dohody o vydání věci bylo Národním památkovým ústavem upozorněno na skutečnost, že před uzavřením dohody o vydání věci byl v Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě Národním památkovým ústavem v partnerské součinnosti s Muzeem umění Olomouc v rámci Integrovaného operačního programu pro období let 2007 – 2013, oblasti intervence 5.1 „Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví“ realizován projekt „Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži“, ev. č. CZ.1.06./5.1.00/01.06138 (dále jen „projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži“ anebo jen „projekt“), který se v době uzavření dohody o vydání věci a této smlouvy stále nachází ve své provozní fázi, kterou se rozumí povinná doba udržitelnosti projektu v délce trvání pěti let od 25. února 2015, kdy byl projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži ukončen (dále jen „doba udržitelnosti“). 
1.3	Vzhledem k tomu, že v průběhu doby udržitelnosti je Národní památkový ústav povinen zachovat výsledky projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, čehož lze v návaznosti na splnění povinnosti uložené mu zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a spočívající ve vydání Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady do vlastnictví Arcibiskupství olomouckého dosáhnout jen v úzké součinnosti s Arcibiskupstvím olomouckým jako vlastníkem Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady zejména i tím, že Národní památkový ústav bude za uvedeným účelem příslušné povinnosti k zajištění udržitelnosti a činnosti dle Statutu Národního památkového ústavu vykonávat a zajišťovat rovněž ve vztahu k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě (čl. VI odst. 2 Přílohy č. 4 Statutu Národního památkového ústavu ze dne 18. 11. 2015, sp. zn. MK-S 15484/2015 OPP), je účelem této smlouvy upravit principy spolupráce smluvních stran, jejich práva a povinnosti při správě  a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži a tím přispět k rozvoji kulturního dědictví představovaného hodnotami, k jejichž uchování a dalšímu rozvoji je projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži určen. 
2. Zřízení věcného břemene – služebnosti požívání
2.1 Za účelem zajištění správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a stability nositele a organizačního zajištění projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži Arcibiskupství olomoucké jako povinný ze služebnosti touto smlouvou za dále sjednaných podmínek zřizuje ve prospěch Národního památkového ústavu služebnost požívacího práva – právo užívat nemovité věci specifikované v bodě 1.1 této smlouvy a brát z nich plody a užitky s tím, že služebnost požívacího práva se nevztahuje ke sklepním prostorám pod Podzámeckou zahradou a částečně pod stavbou Kroměříž č.p. 1, jiná stavba, která je součástí pozemku p. č. st. 267 v katastrálním území a obci Kroměříž, uvedeného v bodě 1.1 písm. a) této smlouvy, a které jsou přístupné z ulice Na Kopečku a jejichž celková výměra činí 1.032 m2 (dále jen „sklepní prostory“), které si Arcibiskupství olomoucké ponechává ve svém výlučném užívání a které jsou vyznačené v plánku, který tvoří přílohu č. 1 této smlouvy (dále jen „služebnosti požívání“). Služebnost požívání se zřizuje na dobu určitou, a to do 25. února 2020, kdy uplyne doba udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži (dále jen „doba trvání služebnosti požívání“). Národní památkový ústav jako oprávněný ze služebnosti požívání ji v tomto rozsahu na uvedenou dobu trvání služebnosti požívání za podmínek sjednaných touto smlouvou, a to i s účinky pro Českou republiku, přijímá.
2.2 Služebnost požívání se zřizuje bezúplatně. 
2.3 Po dobu trvání služebnosti je Národní památkový ústav oprávněn v Arcibiskupském zámku umístit a provozovat svá územní pracoviště, a to územní odborné pracoviště v Kroměříži a územní památkovou správu v Kroměříži a správu zámku a Podzámecké zahrady.
3. Práva a povinnosti stran ze služebnosti požívání 
3.1 Při výkonu práv ze služebnosti požívání je Národní památkový ústav povinen šetřit podstatu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady. 
3.2 Národnímu památkovému ústavu jako dosavadnímu provozovateli Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady je znám jejich právní a faktický stav ke dni uzavření této smlouvy, v němž je do svého požívání za účelem dle této smlouvy jejím uzavřením přejímá. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že převzetí Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady do požívání Národním památkovým ústavem za účelem dle této smlouvy nezakládá povinnost Národního památkového ústavu odstranit faktické anebo právní vady Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, resp. zajistit jejich obnovu nad rámec běžné údržby (čl. 4 této smlouvy). Národní památkový ústav neodpovídá za zmenšení (snížení) hodnoty Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady v důsledku řádného požívání, tj. Národní památkový ústav zejména neodpovídá za běžnou amortizaci, která jde k tíži Arcibiskupství olomouckého jako vlastníka. 
3.3 Odchylně od příslušných ustanovení občanského zákoníku smluvní strany mezi sebou sjednávají, že Národní památkový ústav není po dobu trvání služebnosti požívání povinen nést a hradit na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu jiné náklady, nežli náklady na běžnou údržbu dle čl. 4.  této smlouvy a běžné provozní náklady dle čl. 5. této smlouvy, ledaže by se v této smlouvě výslovně stanovilo jinak. K vyloučení případných pochybností smluvní strany výslovně sjednávají, že Národní památkový ústav není zejména povinen nést náklady na obnovu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady nad rámec běžné údržby (dále jen „investice do obnovy Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady“). Veškeré investice do obnovy Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady nese po dobu trvání služebnosti požívání v celém rozsahu výlučně Arcibiskupství olomoucké.
3.4 Arcibiskupství olomoucké se zavazuje pojistit Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu proti obvyklým škodám a toto pojištění svým nákladem udržovat po celou dobu trvání služebnosti požívání. Povinnost Národního památkového ústavu sjednat pojištění odpovědnosti za škodu při výkonu příslušných činností ve vztahu k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě není předchozí větou dotčena. Smluvní strany si navzájem vždy na základě výzvy druhé z nich prokáží sjednání příslušného pojištění předložením způsobilých listin (např. pojistky). Dojde-li během doby trvání služebnosti k pojistné události na Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě, zavazuje se Arcibiskupství olomoucké použít vyplacené pojistné plnění na obnovu pojistnou událostí dotčené majetkové podstaty (hodnoty); tím nejsou dotčeny povinnosti Arcibiskupství olomouckého podle bodů 3.8 a 3.9 této smlouvy. 
3.5 K vyloučení případných pochybností smluvní strany výslovně sjednávají, že Národní památkový ústav je po dobu trvání služebnosti oprávněn přenechat části Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, s výjimkou sklepních prostor, na které se služebnost požívání nevztahuje, k užití třetí osobě formou krátkodobé výpůjčky, krátkodobého nájmu nebo jiné obdobné smlouvy za účelem kulturních akcí, filmování nebo nájmu za účelem poskytování občerstvení anebo obvyklých služeb návštěvnické veřejnosti. Pokud by Národní památkový ústav zamýšlel sjednat přenechání Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady anebo jejich části k užití třetí osobě na dobu, přesahující dobu 3 měsíců, je oprávněn učinit tak pouze s předchozím písemným souhlasem Arcibiskupství olomouckého. Toto časové omezení trvání 3 měsíců se nevztahuje na nájemce, kteří již mají uzavřenou smlouvu s Národním památkovým ústavem ke dni 30.6.2016; v případě těchto smluv se však musí Národní památkový ústav vyžádat od Arcibiskupství olomouckého předchozí písemný souhlas jejich prodloužením na dobu přesahující trvání služebnosti. Vznikem služebnosti požívání přecházejí na Národní památkový ústav práva a povinnosti Arcibiskupství olomouckého z existujících smluv, kterými Arcibiskupství olomoucké přenechalo k užití jinému Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu či jejich části, s výjimkou sklepních prostor, na které se služebnost požívání nevztahuje. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že od okamžiku vzniku služebnosti požívání náleží Národnímu památkovému ústavu i výnos ze smluv rovněž tam uvedených. Arcibiskupství olomoucké je jako vlastník oprávněno po předchozí domluvě pořádat v Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě vlastní kulturní, duchovní či společenské akce, a to ve spolupráci s dalšími subjekty. V případě dle předchozí věty nahradí Arcibiskupství olomoucké Národnímu památkovému ústavu režijní náklady či jejich poměrnou část (zejm. náklady vynaložené na dodávku médií, zajištění ostrahy a personální náklady), které Národní památkový ústav v souvislosti s konáním takové vlastní akce Arcibiskupství olomouckého vynaložil.
3.6 Smluvní strany sjednávají, že s výjimkou dle následující věty nese veškeré daně a administrativní (správní) poplatky z Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady po dobu trvání služebnosti požívání Arcibiskupství olomoucké, které se je zavazuje hradit a odvádět řádně, tj. zejména v celé výši a době splatnosti. Správní poplatky, jejichž potřeba vynaložení je vyvolána běžnou údržbou a běžnými provozními náklady na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu, jdou k tíži Národního památkového ústavu.
3.7 Arcibiskupství olomoucké není po dobu trvání služebnosti oprávněno majetek získaný byť i jen částečně z dotace na projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži zatížit žádnými věcnými právy třetích osob, včetně zástavního práva. Ostatní majetek, představovaný Arcibiskupským zámkem a Podzámeckou zahradou, s výjimkou sklepních prostor, na které se služebnost požívání nevztahuje, je Arcibiskupství olomoucké po dobu trvání služebnosti požívání oprávněno zatížit věcnými právy třetích osob, včetně zástavního práva, pouze s předchozím písemným souhlasem Národního památkového ústavu. Národní památkový ústav je oprávněn udělení souhlasu ve smyslu předchozí věty odepřít pouze v tom případě, že by zřízením věcného práva ve prospěch třetí osoby bylo ohroženo zajištění udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži.
3.8 Arcibiskupství olomoucké je oprávněno provádět nutné stavební práce na Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě s výjimkou nutných stavebních prací na sklepních prostorách, na které se služebnost požívání nevztahuje, pouze po předchozím písemném oznámení Národnímu památkovému ústavu. Při provádění nutných stavebních prací na Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě, včetně těch jejich částí, na které se služebnost požívání podle této smlouvy nevztahuje, je Arcibiskupství olomoucké povinno v co největší možné míře šetřit práva Národního památkového ústavu jako poživatele Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, zejména je povinno provádět je takovým způsobem, který neohrozí plnění povinností smluvními stranami za účelem správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu Národního centra zahradní kultury v Kroměříži. Arcibiskupství olomoucké oznámí svůj záměr provést nutné stavební práce Národnímu památkovému ústavu v dostatečném časovém předstihu, zpravidla 2 měsíce předem, tak, aby Národní památkový ústav mohl odpovědně vyhodnotit a Arcibiskupství olomouckému před jejich započetím oznámit, zda jejich provádění může zasáhnout do plnění povinností za účelem správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu. Národní památkový ústav neprodleně tento záměr vyhodnotí a sdělí Arcibiskupství olomouckému, zda a v čem případně provádění prací ohrožuje správu a provoz Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu. V případě že k tomuto ohrožení dojde, navrhne takové úpravy záměru, které toto riziko eliminují.
Odchylně od příslušných ustanovení občanského zákoníku smluvní strany sjednávají, že Národní památkový ústav není povinen zaplatit Arcibiskupství olomouckému v souvislosti s provedením nutných stavebních prací žádnou úplatu, a to ani tehdy, pokud by se v důsledku jejich provedení požívání Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady zlepšilo. Ukáže-li se k výkonu služebnosti požívání jako nezbytné provést nutné stavební práce a Arcibiskupství olomoucké je v přiměřeném čase po upozornění Národním památkovým ústavem na nezbytnost jejich provedení neprovede, je Národní památkový ústav oprávněn takové nutné stavební práce nezbytné pro řádný výkon služebnosti požívání provést, avšak pouze na základě předchozí písemné dohody s Arcibiskupstvím olomouckým. Odmítne-li Arcibiskupství olomoucké bez rozumného důvodu písemnou dohodu o provedení nutných stavebních prací s Národním památkovým ústavem uzavřít či takovou dohodu bez rozumného důvodu neuzavře v přiměřené době po upozornění Národním památkovým ústavem na nezbytnost provedení nutných stavebních prací, neodpovídá Národní památkový ústav za škody, které v důsledku neprovedení nutných stavebních prací vzniknou a za tyto odpovídá Arcibiskupství olomoucké.
Odchylně od příslušných ustanovení občanského zákoníku smluvní strany sjednávají, že Národní památkový ústav má právo na náhradu těchto nákladů vynaložených na provedení nutných stavebních prací nezbytných pro řádný výkon služebnosti požívání a provedených na základě předchozí písemné dohody ihned po jejich provedení. Národní památkový ústav náklady nutných stavebních prací nezbytných pro řádný výkon služebnosti požívání Arcibiskupství olomouckému řádně vyúčtuj včetně prokázání způsobu stanovení výhodnosti jejich ceny.
Nutnými stavebními pracemi se pro účely této smlouvy rozumí práce, které je potřebné provést z důvodu náhodného poškození Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady (např. zásahem vyšší moci nebo třetí osoby) či jejich opotřebení, vyvolávajícího potřebu provedení podstatné obnovy Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady 
3.9 Národní památkový ústav není oprávněn bez předchozího písemného souhlasu Arcibiskupství olomouckého provádět ani ostatní stavební práce. Arcibiskupství olomoucké je oprávněno provádět ostatní stavební práce s předchozím písemným souhlasem Národního památkového ústavu. Národní památkový ústav je oprávněn souhlas odepřít jen tehdy, pokud by v důsledku jejich provádění mohlo dojít k ohrožení správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a udržitelnosti projektu. Ostatními stavebními pracemi se pro účely této smlouvy rozumí práce, které nejsou běžnou údržbou (čl. 4 této smlouvy) ani nutnými stavebními pracemi (bod 3.8 této smlouvy). 
3.10 Arcibiskupství olomoucké nahradí Národnímu památkovému ústavu veškeré náklady na zlepšení Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, které nebudou běžnou údržbou a které Národní památkový ústav vynaloží na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu na základě předchozí písemné dohody s Arcibiskupstvím olomouckým a které vedly ke zlepšení jejich stavu, tím není dotčena povinnost Národního památkového ústavu nést a hradit náklady na běžnou údržbu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady. Náhrada nákladů ve smyslu předchozí věty bude provedena bez zbytečného odkladu po skončení služebnosti požívání. 
4. běžná údržba Arcibiskupského zámku a podzámecké zahrady
4.1 Po dobu trvání služebnosti není Národní památkový ústav s výjimkou běžných provozních nákladů dle čl. 5.  této smlouvy povinen nést a hradit na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu jiné náklady, nežli náklady na běžnou údržbu (bod 3.3 této smlouvy). 
4.2 K předejití případným pochybnostem a za účelem jejich vyloučení smluvní strany sjednávají, že běžnou údržbou Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, k níž je povinen Národní památkový ústav na své náklady, se rozumí zejména běžná údržba a opravy, které jsou věcně vymezeny v tabulce, která tvoří přílohu č. 2 této smlouvy (dále jen „příloha č. 2 této smlouvy“). Nejsou-li v příloze č. 2 této smlouvy příslušné práce jako běžná údržba věcně vymezeny, posoudí se na základě charakteru takových prací, zejména jejich rozsahu, technické, časové a finanční náročnosti a na pozadí obsahu přílohy č. 2 této smlouvy při zohlednění obecných hledisek a zkušeností se zřetelem k obvyklému běhu záležitostí, zda se jedná o běžnou údržbu, k níž je povinen Národní památkový ústav, či nikoliv. 
4.3 Smluvní strany sjednávají, že bez ohledu na věcné vymezení běžné údržby ve smyslu předchozího bodu 4.2 této smlouvy je Národní památkový ústav povinen jen k takové běžné údržbě Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, jejíž náklady budou v součtu činit nejvýše 1,5 milionu Kč bez DPH za kalendářní rok (dále jen „roční peněžní limit běžné údržby“). K vyloučení pochybností smluvní strany sjednávají, že Národní památkový ústav není povinen v příslušném kalendářním roce provádět běžnou údržbu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady po vyčerpání ročního peněžního limitu běžné údržby. Vyčerpáním podle předchozí věty se rozumí zadání proplacení faktury peněžnímu ústavu anebo jiné výzvy podobné povahy, kterou bude dosažen anebo překročen roční peněžní limit běžné údržby 
4.4 Svou povinnost zajišťovat běžnou údržbu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady bude Národní památkový ústav plnit s péčí řádného hospodáře, tedy s potřebnými znalostmi a pečlivostí ve střední jakosti, ledaže by použitelnými kogentními právními předpisy byla uložena přísnější kritéria jakosti plnění. 
4.5 Smluvní strany sjednávají, že Národní památkový ústav nejpozději do 31. 3. běžného roku sestaví plán běžné údržby Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady na kalendářní rok, který bude obsahovat rovněž ocenění (nacenění) příslušných prací, a seznámí s ním Arcibiskupství olomoucké (dále jen „roční plán běžné údržby“). V ročním plánu běžné údržby uvede Národní památkový ústav rovněž počet jeho zaměstnanců na údržbu v daném období a to, které práce bude zajišťovat dodavatelsky, přičemž údržba, která má být provedena zaměstnanci Národního památkového ústavu se nezapočítává do ročního peněžního limitu běžné údržby. Ustanovením předchozí věty není dotčeno započítání dodaného materiálu, dodavatelských služeb a dodavatelsky prováděných stavebních a dalších prací při běžné údržbě do ročního peněžního limitu běžné údržby. 
Své stanovisko k ročnímu plánu běžné údržby Arcibiskupství olomoucké sdělí Národnímu památkovému ústavu tak, aby Národní památkový ústav dle svého uvážení mohl v sestaveném plánu roční údržby před interní alokací prostředků ročního peněžního limitu běžné údržby, která je zpravidla prováděna k 30. 4. běžného roku provést příslušné úpravy. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že sestavení ročního plánu běžné údržby je ve výlučné působnosti Národního památkového ústavu.
4.6 Odchylně od bodu 4.5 této smlouvy smluvní strany sjednávají, že pro kalendářní rok 2016 bude sestaven plán běžné údržby bez zbytečného odkladu po vzniku služebnosti požívání jejím vkladem do katastru nemovitostí. Pro kalendářní rok 2020 plán běžné údržby nebude sestavován; tím není dotčena povinnost Národního památkového ústavu dle bodu 3.1 této smlouvy. 
5. Běžné Provozní náklady
5.1	Po dobu trvání služebnosti Národní památkový ústav nese a hradí běžné provozní náklady na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu, s výjimkou sklepních prostor, na které se služebnost požívání podle této smlouvy nevztahuje. Běžnými provozními náklady na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu ve smyslu předchozí věty se rozumí zejména následující běžné provozní náklady na:
a) zajištění návštěvnického provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a činností k propagaci Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady jako jsou pronájmy, filmování, agenturní služby,
b) média dodávaná do Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, tj. vodné a stočné, elektřina, plyn, 
c) provozování elektronického zabezpečovacího systému, elektronické požární signalizace, včetně nákladů pravidelných servisních a jiných prohlídek,
d) povinné revize a další kontroly komínů a revizí komínových spalinových cest, zemních a hromosvodných soustav Arcibiskupského zámku, a staveb v Podzámecké zahradě, k nimž Národnímu památkovému ústavu svědčí služebnost požívaní, jakož i povinné revize a další kontroly přístrojů a zařízení dle použitelných právních předpisů,
e) platy zaměstnanců Národního památkového ústavu a další pracovněprávní plnění a plnění související s pracovněprávními vztahy ve prospěch zaměstnanců Národního památkového ústavu,
f) provozování ZOO koutku v Podzámecké zahradě a starost i o další zvířectvo chované v Podzámecké zahradě ve smyslu bodu 6.8 této smlouvy,
g) zajišťování plánu Managementu památky UNESCO ve vztahu k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě ve smyslu bodu 6.9 této smlouvy. 
5.2	K vyloučení případných pochybností smluvní strany konstatují, že nositelem příslušných činností za účelem zajištění správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a udržitelnosti a souvisejících činností tak, jak jsou tyto vymezeny ve Statutu Národního památkového ústavu (bod 1.3 této smlouvy), které budou po dobu trvání služebnosti vykonávány ve vztahu k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě, zůstává i po uzavření dohody o vydání věci a této smlouvy Národní památkový ústav, který příslušné činnosti zajišťuje přednostně svými zaměstnanci pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Smluvní strany se zavazují, že v dostatečném časovém předstihu před uplynutím doby trvání služebnosti, nejpozději však ve lhůtě, která bude případně stanovena příslušnými právními předpisy, informují příslušné zaměstnance Národního památkového ústavu o přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů na Arcibiskupství olomoucké jako přejímajícího zaměstnavatele, bude-li zánik služebnosti požívání a převod příslušných činností z Národního památkového ústavu na Arcibiskupství olomoucké znamenat právní skutečnost, s níž právní předpisy přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů budou spojovat. 
6.	Další součinnost smluvních stran
6.1	K dosažení účelu dle této smlouvy se Arcibiskupství olomoucké zavazuje dále i k tomu, že:
	a)	v průběhu doby udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži bude nakládat s veškerým majetkem získaným byť i jen částečně z dotace na projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, jehož vlastníkem se na základě dohody o vydání věci stalo, s péčí řádného hospodáře, tento majetek ani jeho část nepřevede na třetí osobu a s výjimkou služebnosti požívání zřízené podle této smlouvy k němu ani k žádné jeho části nezřídí žádná věcná práva ve prospěch třetí osoby a ani jej či jeho část nepřenechá k užití třetímu, ledaže by k takovému právnímu jednání získalo předchozí písemný souhlas řídícího orgánu Integrovaného operačního programu uvedeného v bodě 1.2 této smlouvy, kterým je ke dni uzavření této smlouvy na základě usnesení vlády č. 175/2006 Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR, 
	b)	nejméně do konce roku 2021 bude řádně uchovávat veškerou dokumentaci související s  projektem Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, kterou disponuje a případně bude disponovat,
	c)	nejméně do konce roku 2021 bude za účelem ověřování plnění povinností vyplývajících pro Národní památkový ústav z rozhodnutí o poskytnutí dotace na projekt Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži a z podmínek rozhodnutí o poskytnutí dotace na uvedený projekt Národnímu památkovému ústavu na základě jeho žádosti poskytovat jím požadované informace a dokumentaci, kterými disponuje a případně bude disponovat, Národnímu památkovému ústavu, zaměstnancům nebo zmocněncům pověřených orgánů (zejména Centra pro regionální rozvoj ČR, Ministerstva pro místní rozvoj ČR, Ministerstva financí ČR, Evropské komise, Evropského účetního dvora, Nejvyššího kontrolního úřadu, příslušného finančního úřadu a dalších oprávněných orgánů státní správy) vytvoří podmínky k provedení kontroly vztahující se k realizaci projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži a poskytne jim při provádění kontroly potřebnou součinnost, umožní průběžné ověřování souladu údajů o realizaci projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži uváděných ve zprávách o realizaci projektu, včetně hlášení o udržitelnosti, se skutečným stavem v místě jeho realizace, včetně umožnění vstupu do Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, 
	d)	v průběhu doby udržitelnosti bude dodržovat i další pokyny Ministerstva pro místní rozvoj ČR, Centra pro regionální rozvoj ČR a dalších subjektů, určených v programové dokumentaci příslušného Integrovaného operační programu dle bodu 1.2 této smlouvy, 
	e)	v průběhu doby udržitelnosti bude Národnímu památkovému ústavu na jeho žádost poskytovat součinnost potřebnou pro sepsání a doložení hlášení o udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, včetně závěrečného hlášení o udržitelnosti projektu, jakož i dalších povinných hlášení, týkajících se projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, 
	f)	Národnímu památkovému ústavu bude v průběhu doby udržitelnosti poskytovat součinnost potřebnou pro vytvoření příslušných výstupů projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži (zejména odborných metodik v příslušné oblasti kulturního dědictví), a to zejména, avšak nikoliv výlučně, umožněním práce s příslušnými sbírkovými fondy ve vlastnictví Arcibiskupství olomouckého, včetně fondů knihovních, umožněním bezplatné výpůjčky sbírkových předmětů a mobiliáře, týkajících se projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži, na základě zvláštní smlouvy,
	g)	v průběhu doby udržitelnosti poskytne Národnímu památkovému ústavu součinnost při propagaci a publicitě projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži za účelem naplnění plánu publicity projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži,
	h)	Národnímu památkovému ústavu bude až do uzavření programu v Evropské komisi vytvářet příznivé podmínky k monitorování příjmů projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži[footnoteRef:1], a to zejména edukačních a prezentačních aktivit směrem k odborné i laické veřejnosti, doprovodných kulturních a kulturně společenských akcí, počinů metodické činnosti, realizovaných jak v objektu Arcibiskupského zámku, tak v Podzámecké zahradě;  [1:  Přesný termín uzavření programu závisí na požadavcích Evropské komise vůči členskému státu a nelze ho nyní přesně stanovit. Uzavření programu se předpokládá v roce 2021. ] 

6.2	Smluvní strany sjednávají, že k dosažení účelu této smlouvy budou úzce spolupracovat dále i v oblasti charitativních akcí a veřejných sbírek, včetně oblasti dotačních programů, určených k obnově a dalšímu rozvoji Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, které jsou souladné s projektem Národního centra zahradní kultury v Kroměříži. Za tím účelem budou Národní památkový ústav a Arcibiskupství olomoucké pokračovat v již započatých projektech (veřejná sbírka pořádaná Czech National Trust na záchranu Čínského pavilonu v Podzámecké zahradě), jakož i vyhledávat a rozvíjet nové zdroje věcné i peněžní podpory Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady ve smyslu předchozí věty tohoto bodu 6.2 smlouvy. 
6.3	Smluvní strany sjednávají, že v průběhu prvního čtvrtletí příslušného kalendářního roku uskuteční schůzku svých zástupců za účelem stanovení priorit v oblasti charitativních akcí a veřejných sbírek, včetně oblasti dotačních programů podle předchozího bodu 6.2 této smlouvy pro příslušný kalendářní rok. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že výdaje na své aktivity na poli charitativních akcí, veřejných sbírek a dotačních akcí, hradí Arcibiskupství olomoucké, v jehož působnosti je stanovení priorit v uvedené oblasti s tím, že jejich stanovením však nesmí dojít byť i jen k ohrožení zajištění udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži. K  charitativním akcím, veřejným sbírkám a dotačním programům, které by přímo ohrožovaly zajištění udržitelnosti projektu, není Národní památkový ústav povinen Arcibiskupství olomouckému poskytnout svoji součinnost (zejm. personální a administrativní zajištění akce, odborné konzultace, poskytnutí příslušného prostoru v Arcibiskupském zámku a Podzámecké zahradě apod.) a je oprávněn požadovat, aby se jich Arcibiskupství olomoucké po dobu trvání služebnosti zdrželo. 
6.4	Veškerý výnos z charitativních akcí, veřejných sbírek, dotací a věcných darů bude použit za přísného dodržení stanovených podmínek na příslušný sledovaný účel, bez ohledu na to, zda jako beneficient vystupuje Národní památkový ústav či Arcibiskupství olomoucké. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že o výnos z charitativních akcí, veřejných sbírek, dotací a věcných darů se nesnižuje roční peněžní limit běžné údržby, k níž je ve smyslu čl. 4 této smlouvy Národní památkový ústav povinen. 
6.5	Arcibiskupství olomoucké se zavazuje po dobu trvání služebnosti umožnit na základě stávajících smluv o výpůjčce, uzavřených mezi Arcibiskupstvím olomouckým a Muzeem umění Olomouc a mezi Muzeem umění Olomouc a Národním památkovým ústavem, aby příslušné sbírkové předměty a mobiliář, které se nacházejí v Arcibiskupském zámku, byly i nadále ponechány pro účely prezentace na prohlídkových trasách a jako vybavení kanceláří Arcibiskupského zámku. Povinnost Arcibiskupství olomouckého k poskytnutí součinnosti k zajištění udržitelnosti ve smyslu bodu 6.1 písm. f) této smlouvy není ustanovením předchozí věty dotčena. 
6.6	Arcibiskupství olomoucké se zavazuje, že své vlastnické právo a veškerá dílčí práva z něj rezultující k těm částem Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, na které se služebnost požívání podle této smlouvy dle ujednání stran nevztahuje (sklepní prostory), bude vykonávat bez újmy práv Národního památkového ústavu jako oprávněného ze služebnosti požívání, zejména – avšak nikoliv výlučně – takovým způsobem, aby nedošlo k ohrožení správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži. 
6.7	Smluvní strany se zavazují, že budou vzájemně spolupracovat za účelem provozování zahradního centra na pozemcích v části Podzámecké zahrady, které se dohodou nevydávají z vlastnictví České republiky s příslušností hospodařit pro Národní památkový ústav tak, aby byl zvětšen pozitivní synergický efekt pro zajištění udržitelnosti Národního centra zahradní kultury v Kroměříži. Smluvní strany se zavazují, že v případě potřeby v dostatečném časovém předstihu před zánikem služebnosti požívání zahájí a povedou jednání o uzavření smlouvy, na základě které bude po zániku služebnosti požívání Národnímu památkovému ústavu (a osobám pověřeným Národním památkovým ústavem) umožněn příchod a příjezd do objektů zahradního centra v Podzámecké zahradě ve vlastnictví České republiky s příslušností hospodařit pro Národní památkový ústav přes pozemky v Podzámecké zahradě ve vlastnictví Arcibiskupství olomouckého tak, aby Národní památkový ústav mohl bez újmy svých práv a práv České republiky po zániku služebnosti požívání bez jakéhokoliv výpadku provozovat zahradní centrum v Podzámecké zahradě.
6.8	Národní památkový ústav se zavazuje po dobu trvání služebnosti požívání na své náklady s péčí řádného hospodáře provozovat ZOO koutek v Podzámecké zahradě a starat se i o další zvířectvo chované v Podzámecké zahradě. Národní památkový ústav však není povinen doplňovat početní stavy v ZOO koutku a v Podzámecké zahradě chovaného zvířectva. K vyloučení pochybností smluvní strany konstatují, že chovaným zvířectvem ve smyslu tohoto bodu  smlouvy se nerozumí přirozeně se vyskytující fauna, opuštěná či zaběhlá zvířata. 
6.9	Smluvní strany sjednávají, že po dobu trvání služebnosti požívání bude Národní památkový ústav ve vztahu k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě na své náklady zajišťovat plán Managementu památky UNESCO.
6.10	Své výdaje na poskytnutí veškeré součinnosti druhé smluvní straně za účelem dosažení účelu této smlouvy hradí každá smluvní strana ze svého, ledaže by v této smlouvě bylo stanoveno anebo smluvní strany se dohodly jinak. 
6.11	Arcibiskupství olomoucké zmocní Národní památkový ústav a uděluje mu plnou moc ke všem právním jednáním, která jsou (budou) potřebná k řádnému plnění povinností Národním památkovým ústavem na úseku běžné údržby Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady, zejména jej zmocňuje k podávání potřebných žádostí k příslušným orgánům státní správy, zahajování příslušných řízení před orgány státní správy (např. podání žádosti o vydání závazného stanoviska k obnově národní kulturní památky ve smyslu § 14 zákona o státní památkové péči, povolení ke kácení dřevin ve smyslu § 8 zákona o ochraně přírody a krajiny), zastupování Arcibiskupství olomouckého v zahájených řízeních, k přebírání v nich vydaných rozhodnutí, podávání opravných prostředků do jejich výroku, ke vzdání se práva na podání opravného prostředku, jakož i k dalším písemným či ústním právním jednáním ve věcech běžné údržby Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady vůči orgánům státní správy a třetím osobám soukromého i veřejného práva. Ukáže-li se jako potřebné, aby Národní památkový ústav za účelem realizace práv a plnění svých povinností podle této smlouvy vykonal příslušné právní jednání, a nebude-li jeho právní postavení poživatele Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady z titulu služebnosti požívání a ani udělené generální zmocnění podle předchozí věty pro takové právní jednání postačující, zavazuje se Arcibiskupství olomoucké na žádost Národního památkového ústavu Národnímu památkovému ústavu potřebné speciální zmocnění k právnímu jednání v náležité formě bez zbytečného odkladu udělit tak, aby Národní památkový ústav mohl příslušné právní jednání bez újmy práv třetích osob a práv svých vykonat, ledaže by Národní památkový ústav žádal o udělení zmocnění k takovému právnímu jednání, které vybočuje z jeho práv a povinností podle této smlouvy. 
6.12 Každá ze smluvních stran je povinna se zdržet jakékoliv činnosti, jež by mohla znemožnit nebo ztížit dosažení účelu této smlouvy. Dále je každá ze smluvních stran povinna se zdržet jakéhokoliv jednání, které by mohlo být v rozporu se zájmy druhé smluvní strany. Smluvní strany jsou povinny vzájemně se informovat o skutečnostech rozhodných pro plnění této smlouvy. 
7. Vznik služebnosti požívání, změna nositele projektu 
7.1 Právo odpovídající služebnosti požívání k nemovitým věcem podle této smlouvy (bod 1.1 ve spojení s čl. 2 této smlouvy) Česká republika a Národní památkový ústav jako příslušná státní organizace nabude vkladem práva do katastru nemovitostí na základě pravomocného rozhodnutí Katastrálního úřadu pro Zlínský kraj, Katastrálního pracoviště Kroměříž (dále jen „příslušný katastrální úřad“) o jeho povolení, a to k okamžiku, kdy bude návrh na zápis (vklad) příslušnému katastrálnímu úřadu doručen. Společně s touto smlouvou podepíší strany rovněž návrh na zahájení řízení k příslušnému katastrálnímu úřadu o povolení vkladu práva věcného břemene - služebnosti požívání podle této smlouvy (dále jen „návrh na vklad služebnosti požívání“).
7.2 Smluvní strany se dohodly, že návrh na zahájení řízení k příslušnému katastrálnímu úřadu o povolení vkladu práva věcného břemene - služebnosti požívání podle této smlouvy (dále jen „návrh na vklad služebnosti požívání“) na stanoveném formuláři podá k příslušnému katastrálnímu úřadu Arcibiskupství olomoucké, a to ve stejný den, kdy k příslušnému katastrálnímu úřadu Arcibiskupství olomoucké podá návrh na povolení vkladu vlastnického práva dle dohody o vydání věcí, kterou Národní památkový ústav jako povinná osoba vydal do vlastnictví Arcibiskupství olomouckého jako oprávněné osoby podle příslušných ustanovení zákona o majetkovém vyrovnaní s církvemi a náboženskými společnostmi pozemky se stavbami, jež jsou součástí areálu zámku a Podzámecké zahrady, avšak tak, aby podání návrhu na povolení vkladu vlastnického práva k předmětným pozemkům a předmětným stavbám jako jejich součástem podle dohody o vydání věcí ve prospěch Arcibiskupství olomouckého časově předcházelo podání návrhu na povolení vkladu věcného břemene – služebnosti požívání podle této smlouvy o zřízení služebnosti požívání a vzájemné spolupráci ve prospěch Národního památkového ústavu. 
7.3 Smluvní strany sjednávají, že vyvinou veškeré úsilí, které lze po nich spravedlivě požadovat, směřující k tomu, aby návrh na vklad služebnosti požívání podle této smlouvy mohl být u příslušného katastrálního úřadu podán ve stejný den, kdy u příslušného katastrálního úřadu bude podán návrh na vklad vlastnického práva ve prospěch Arcibiskupství olomouckého podle dohody o vydání věci, a to v bezprostřední časové návaznosti na jeho podání tak, aby obě vkladová řízení mohla běžet současně a byly tak vytvořeny předpoklady pro to, aby vklad vlastnického práva ve prospěch Arcibiskupství olomouckého podle dohody o vydání věci a vklad věcného břemene – služebnosti požívání ve prospěch Národního památkového ústavu podle této smlouvy mohly být příslušným katastrálním úřadem povoleny ve stejný den. 
7.3	Bude-li i přes úsilí, které smluvní strany v uvedeném směru vyvinou, příslušným katastrálním úřadem vklad vlastnického práva ve prospěch Arcibiskupství olomouckého podle dohody o vydání věci povolen do katastru nemovitostí před povolením vkladu věcného břemene – služebnosti požívání ve prospěch Národního památkového ústavu podle této smlouvy, sjednávají smluvní strany, že ta práva a ty povinnosti, které mezi sebou touto smlouvou za účelem správy a provozu Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady a zajištění udržitelnosti projektu Národní centrum zahradní kultury v Kroměříži sjednaly a které dle své povahy nemají mít výlučně věcně právní účinky, považují za účinně sjednané a vzniklé již uzavřením této smlouvy s tím, že smluvní strany pro tento případ dále sjednávají, že až do doby povolení vkladu věcného břemene – služebnosti požívání ve prospěch Národního památkového ústavu je Národní památkový ústav oprávněn Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu s výjimkou těch jejich částí, na něž se dle ujednání smluvních stran podle této smlouvy služebnost požívání nemá vztahovat (sklepní prostory), užívat z titulu jejich výpůjčky. K vyloučení případných pochybností smluvní strany sjednávají, že Národní památkový ústav jako vypůjčitel je oprávněn přenechat Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu či jejich část (s výjimkou sklepních prostor, na něž se dle ujednání smluvních stran podle této smlouvy nemá služebnost požívání vztahovat) k i úplatnému užití třetí osobě a není povinen nést na Arcibiskupský zámek a Podzámeckou zahradu jiný náklad, nežli jsou náklady na běžnou údržbu ve smyslu čl. 4 této smlouvy a běžné provozní náklady ve smyslu čl. 5 této smlouvy. 
7.4	Zamítne-li příslušný katastrální úřad – ať již z jakéhokoliv důvodu – návrh na vklad služebnosti požívání ve prospěch Národního památkového ústavu podle této smlouvy do katastru nemovitostí, zváží smluvní strany, zda proti takovému zamítavému rozhodnutí podají žalobu podle ustanovení občanského soudního řádu o řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem, anebo zda uzavřením nové smlouvy o zřízení služebnosti požívání a spolupráci odstraní nedostatky, které dle odůvodnění zamítavého rozhodnutí příslušného katastrálního úřadu zřejmě vedly k zamítnutí návrhu na vklad služebnosti požívání a u příslušného katastrálního úřadu podají nový návrh na vklad služebnosti požívání podle takto uzavřené nové smlouvy. Ve své úvaze a rozhodnutí podle předchozí věty budou strany vedeny především potřebou co nejrychlejšího vzniku služebnosti požívání k Arcibiskupskému zámku a Podzámecké zahradě ve prospěch Národního památkového ústavu. Ohledně dalších práv a povinností smluvních stran v případě zamítnutí návrhu na vklad služebnosti požívání platí ujednání smluvních stran podle předchozího bodu 7.3 této smlouvy – pokud jde o výpůjčku – obdobně. 

8.	Ostatní ujednání
8.1	Národní památkový ústav bude podle této smlouvy svá práva vykonávat a své povinnosti plnit tak, aby požívání, resp. užívání (zejména pořádání akcí a výkon činností) Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady nebylo v rozporu s křesťanskými mravy a neznevažovalo Katolickou církev a její poslání.
8.2	Poruší-li Arcibiskupství olomoucké některou ze svých povinností podle této smlouvy a bude-li takové porušení na straně Národního památkového ústavu jedinou příčinou porušení rozpočtové kázně s uložením finanční sankce (zejm. ve formě odvodu či penále), zavazuje se Arcibiskupství olomoucké Národnímu památkovému ústavu na jeho výzvu zaplatit částku ve výši rovnající se pravomocně soudně přezkoumané uložené finanční sankci s připočtením nákladů, které Národní památkový ústav účelně vynaložil v zájmu odvrácení uvedeného nepříznivého následku. Národní památkový ústav se zavazuje o jakékoliv takové hrozící finanční sankci Arcibiskupství olomoucké bezodkladně písemně informovat a účinně mu umožnit uplatňovat námitky a obranu, jinak závazek Arcibiskupství olomouckého zaniká. 
8.3	K vyloučení případných pochybností smluvní strany výslovně sjednávají, že zánik služebnosti požívání (zejména uplynutím sjednané doby trvání služebnosti) se nedotýká práva na náhradu škody vzniklé porušením této smlouvy, práva na zaplacení smluvní pokuty, ani jiných ustanovení této smlouvy, která podle projevené vůle smluvních stran nebo vzhledem ke své povaze mají trvat i po jejím zániku. 
8.4	Arcibiskupství olomoucké bere na vědomí, že tato smlouva vyžaduje předchozí schválení Ministerstvem pro místní rozvoj ČR jako řídícím orgánem Integrovaného operačního programu uvedeného v bodě 1.2 této smlouvy a zavazuje se Národnímu památkovému ústavu poskytnout veškerou součinnost, kterou lze po něm spravedlivě požadovat, aby tato smlouva byla uvedeným orgánem schválena, zejména avšak nikoliv výlučně, na žádost Národního památkového ústavu s Národním památkovým ústavem dojednat nová práva a nové povinnosti, kterými budou nahrazena taková původně dojednaná smluvní ustanovení, která nebudou ať již z jakéhokoliv důvodu způsobilá schválení schvalujícím orgánem.
  
9.	Závěrečná ustanovení
9.1 Úmyslem Arcibiskupství olomouckého, Ministerstva kultury a Národního památkového ústavu je po skončení doby trvání služebnosti podle této smlouvy pokračovat v dlouhodobé spolupráci, a to na základě nové (dlouhodobé) smlouvy za účasti Ministerstva kultury České republiky. S ohledem na tento záměr se Arcibiskupství olomoucké, Národní památkový ústav a Ministerstvo kultury zavazují, že po uzavření této smlouvy zahájit jednání za účelem přípravy smlouvy dlouhodobé. 
9.2 Tato smlouva se vyhotovuje v deseti stejnopisech, z nichž po čtyřech obdrží Arcibiskupství olomoucké, po třech  Národní památkový ústav, po jednom Ministerstvo kultury a Ministerstvo pro místní rozvoj, jedno je určeno pro příslušný katastrální úřad. 
9.3 Je-li nebo stane-li se některé z ustanovení této smlouvy neplatné nebo nevykonatelné, není tím dotčena platnost ani vykonatelnost zbývajících ustanovení. Smluvní strany sjednávají, že neplatné nebo nevykonatelné ustanovení bude nahrazeno platným a vykonatelným ustanovením, které je účelu sledovaného neplatným nebo nevykonatelným ustanovením co nejblíže.
9.4 Ke všem změnám a doplněním této smlouvy je zapotřebí písemné formy; to platí i pro vzdání se požadavku náležitosti písemné formy. 
9.5 Nedílnou součást této smlouvy tvoří následující přílohy:
Příloha č. 1 – Plánek s vyznačením sklepních prostor, na které se služebnost požívání podle této smlouvy nevztahuje.
Příloha č. 2 – Běžná údržba Arcibiskupského zámku a Podzámecké zahrady dle věcného vymezení.
9.6 Smluvní strany prohlašují, že k uzavření této smlouvy přistupují po vzájemných jednáních a v návaznosti na konzultace, které Národní památkový ústav za účelem (vymezení jejího obsahu) vedl s příslušnými orgány státní správy, že smlouvu přečetly a prohlašují, že tato smlouva představuje jejich shodnou, souhlasnou a svobodnou vůli, což stvrzují vlastnoručními podpisy. Podpisy budou úředně ověřeny na jednom stejnopisu smlouvy, který bude ve smyslu bodu 9.2 této smlouvy určen pro příslušný katastrální úřad.


	V Praze dne 22. 12. 2016

za Národní památkový ústav





______________________
Ing. arch. Naděžda Goryczková
generální ředitelka
	V …………… dne ……………

za Arcibiskupství olomoucké





______________________
Mons. Jan Graubner
Arcibiskup




Tuto smlouvu na straně Národního památkového ústavu schvaluje 
Ministerstvo kultury České republiky:


V Praze dne …………………..


	 	
______________________
Mgr. Daniela Herman
Ministr kultury
Stránka 1 z 17

Stránka 16 z 17