Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_13_01013


Schůze 13/1998 19.05.1999

Téma Zahájení schůze

Ing. Jaromír Schling (*1946) (Poslanec ) ( délka 7 minut )

        
Pane předsedající, dámy a pánové, začnu citátem jednoho emeritního poslance z rozpravy k návrhu zákona o zřízení vyšších územně samosprávných celků. Tenkrát tady Dušan Kulka řekl v souvislosti s kompetencemi budoucích krajů: Kdo říká, že neví, jaké budou kompetence, měl by říkat, že nechce vědět. A ono to, bohužel, platí ještě i dnes. Každý, kdo tady říká, že neví nebo že vláda nepředložila, že vláda je nejistá, tak by se měl přiznat, že prostě záměrně tuto sněmovnu a veřejnost dezinformuje. Vláda návrhy předložila. Lze s nimi samozřejmě souhlasit, lze s nimi nesouhlasit, lze jim vyčítat ledacos, ale v předloženém tisku jsou kompetence krajů jasně uvedeny. Dále bych chtěl říci, že kolega Payne tady například správně poukázal na podstatné rozdíly mezi státní správou a samosprávou. S tím jistě souhlasím. Nesouhlasím již s vývody, které z toho učinil. Domnívám se, že jediná rozumná varianta - a mnoho kolegů zřejmě se mnou nebude souhlasit - je varianta číslo 3, tj. oddělená státní správa a samospráva na krajském stupni a sloučená na úrovni obcí. Proč? Proto, že nejsme v době, kdy by měly být konány nějaké revoluce. Domnívám se, že jsme ve fázi pohybu společnosti, kdy bychom měli postupovat po krocích, po takových krocích, které umožní nerušené fungování veřejné správy právě v zájmu občana, proto, aby občan pokud možno žádné otřesy, žádné podstatné změny nezaznamenal, a když, jak řekl kolega Payne, tak k lepšímu. S tím souhlasím. Pokud tedy na nově zřizovaném stupni veřejné správy oddělíme veřejnou správu a samosprávu, což je rozumné vzhledem k jejich naprosto odlišným zájmům a odlišnému způsobu fungování, pak tím nijak nepoškodíme občana, naopak bychom způsobili velké problémy, kdybychom se v tuto chvíli pokusili oddělovat státní správu a samosprávu i na úrovni obcí, neboť v této chvíli tam funguje sloučená veřejná správa a působilo by velké problémy, kdybychom to teď chtěli dělit. *** Jestliže nám po několika letech zkušenost z odděleného fungování státní správy a samosprávy na krajské úrovni ukáže, že je to model dobrý a že ho lze aplikovat i na první stupeň, na obce, pak je to jistě možné a po nějaké debatě, pokud tomu čas dozraje, to bude možno udělat. To je podstatný důvod, pro který preferuji variantu číslo 3 a mohl bych jich ještě uvádět víc. Bylo tady zmíněno i další kritérium, které je třeba vždycky, vždycky, při rozhodování o jednotlivých krocích brát v úvahu, a to je počet obcí v tomto státě. Mnoho kolegů zapomíná, že máme 6 300 obcí, přibližně polovina z nich má méně než 500 obyvatel. To je stav, který je naprosto výjimečný ve srovnání s většinou okolních států a nutno říci, že to je stav nedobrý. Ale lze to řešit tak, jak tady naznačil kolega Payne, že by vláda měla přijít s návrhem, třeba s návrhem zákona, jak tyto obce integrovat? Domnívám se, že nikoliv. K tomu prostě vhodná doba není a nebylo by to jistě správné. Na druhé straně není také nutno se s tímto stavem smiřovat a počítat s ním i do budoucna. A právě reforma veřejné správy by měla položit základy k tomu, aby postupně docházelo přirozeným způsobem k integraci některých obcí a jestli v budoucnu čas dozraje, i k určité zákonné úpravě tohoto procesu - to ponechme budoucnosti. Já se domnívám, že předložený tisk splňuje to, co od něj sněmovna může požadovat, že vláda dokáže v určitých chvílích zhodnotit probíhající rozpravu v Parlamentu i mimo něj a rozhodnout. A to je to, co bych já od vlády především požadoval - aby v určitých správně volených okamžicích rozhodla o jednotlivých krocích a rozhodla o nich tak, aby termíny, které zatím vláda deklaruje byly opravdu dodrženy. Zatím není žádný vážný důvod, mimo určitých domněnek, aby tento termín nebyl dodržen. Pokud se stane, že některý z předložených návrhů, které budou ještě letos předloženy - znovu připomínám kolegům, kteří tady volali po těch zákonech - pan ministr přeci deklaroval, že v tomto roce budou sněmovně potřebné návrhy zákonů předloženy. Pokud některý z klíčových zákonů nebude schválen, pak to možná bude důvod k tomu, aby byl nějaký termín posunut. Ale zatím žádný takový vážný důvod neexistuje a můžeme tedy brát termín voleb do krajských zastupitelstev na podzim roku 2000, jako reálný a začátek fungování krajské samosprávy v r. 2001 také jako reálný. Dovolím si proto navrhnout - když už mám slovo - i usnesení: "1. Poslanecká sněmovna bere na vědomí koncepci reformy veřejné správy. 2. Poslanecká sněmovna doporučuje vládě rozpracovávat dále variantu tři." Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/013schuz/s013207.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_13_01013
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.