Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_13_01154


Schůze 13/1998 19.05.1999

Téma

František Ondruš (*1953) (Poslanec ) ( délka 4 minuty )

        
Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu US k bezpečnostní strategii ČR, tak jak byla předložena. Jsme si velmi dobře vědomi důležitosti takového dokumentu. Bezpečnostní strategie má být základním koncepčním dokumentem v oblasti bezpečnostní politiky státu, jehož úkolem je určení zájmů ČR a dlouhodobých záměrů a opatření k jejich zabezpečení s ohledem na definovaná bezpečnostní rizika. Obdobné materiály ve světě mají obvykle dvě roviny. První rovinou je rovina obecná, obsahující zásadní principy, o které se opírá národní bezpečnostní doktrína, zásadní hodnoty, na kterých je založena. Druhou rovinou je rovina konkrétních kroků, jejichž pomocí se dosáhne toho, co bylo uvedeno v rovině první. Smyslem roviny první je nejen opakovat známé principy, ale také je touto cestou prosazovat. Smyslem druhé je seznámit odbornou, ale i širokou veřejnost s kroky, které vláda hodlá v oblasti bezpečnosti podnikat. Tato rovina obsahuje takové detaily, jako konkrétní změny v dislokaci posádek, hlavní body akvizičního plánu a samozřejmě údaje o rozpočtu resortu obrany. Dalším charakteristickým rysem těchto dokumentů ve světě je jejich konsensuální tvorba. Vlády se obvykle snaží přizvat k sepisování bezpečnostních dokumentů tohoto typu jednak nezávislé odborníky, jednak experty ostatních stran, aby vznikl dokument, který bude mít širokou politikou podporu, ale i podporu veřejnosti. Nyní mi dovolte vrátit se konkrétně k tomuto materiálu. Obecně materiál vlády ČR neobsahuje ani jednu ze zmíněných dvou rovin, o kterých jsem hovořil. Nemá ani hodnotové zarámování, ani neobsahuje detaily týkající se zajištění bezpečnosti státu. Zůstal na půli cesty v obou mnou zmíněných rovinách. Vláda ČSSD nesplnila ani druhý obvyklý požadavek, tj. požadavek konsensuálnosti. Materiál nebyl konzultován s ostatními politickými stranami. Kromě obecné nekvality materiál obsahuje i velmi sporné formulace, a teď mi dovolte několik konkrétních příkladů. Učiněné závěry zásadního významu často nejsou dostatečně podloženy, viz např. klasifikaci bezpečnostních rizik v kapitole I.4, nebo např. formulace "Česká republika čelí nejisté budoucnosti", kapitola II.2A. Některé závěry, které jsou uvedeny v materiálu, by zasloužily vysvětlení, např. "tržně konformní regulace by měla přispívat k nápravě tržních selhání", kapitola II.4. Některá vyjádření působí naopak trochu humorně, např. "Česká republika vytváří vlastní politické styly", kapitola II.1A. Ke slabým bodům materiálu patří především nejasné definování zájmů ČR v kapitole I.3. Kapitola o vnitřní bezpečnosti je rozsáhlá a nejméně kvalitní. Pasáž je pouze popisná, výčet rizik není úplný, chybí analýza a reakce na rizika. Je zarážející, že se vůbec nejedná o prevenci proti vnitřním bezpečnostním rizikům v této kapitole. *** A teď mi dovolte stručné shrnutí. Materiál dle našeho názoru nejasně a nedostatečně definuje české národní zájmy, a tedy i následující logické kroky, to je nutná opatření k jejich ochraně, definování ohrožení a rizik, stanovení bezpečnostní politiky a bezpečnostní strategie jako takové nejsou zpracovány v potřebné kvalitě. Na základě toho, co jsem zde uvedl, mám návrh na usnesení Poslanecké sněmovny. Doporučuji materiál "Bezpečnostní strategie České republiky" vrátit předkladatelům k přepracování. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/013schuz/s013229.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_13_01154
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.