Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_24_00384


Schůze 24/1998 5.04.2000

Téma bod 31

Tomáš Kladívko (*1957) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám jménem skupiny navrhovatelů odůvodnil cíle navrhované úpravy zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, který jste obdrželi jako tisk č. 563. Cílem předkládané novely zákona je umožnit významné části podnikatelů vyvíjejících své aktivity na území ČR svobodný výkon podnikání, a to na úrovni běžné v členských státech Evropské unie, USA a jiných zemí světa. Cílem předkládané novely je také zajistit soulad § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, s čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, vyhlášené pod číslem 2/1993 Sb., zaručující právo svobodně podnikat, s právem Evropských společenství. Prvním pokusem o nápravu této nesrovnalosti byl pokus naší kolegyně poslankyně Páralové v loňském roce, kdy při novele zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, se pokusila tuto problematiku řešit. V květnu loňského roku nenašla v této sněmovně podporu. Současně bych vás chtěl informovat o několika věcech, které navrhovatele vedly k tomuto návrhu. Účelem současného znění v § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb. bylo v době přijetí tohoto zákona především zamezení obcházení daňových úniků a úniků příjmů do státního rozpočtu, které často provázely činnosti osob samostatně výdělečně činných v době, kdy nový daňový a sociální systém teprve vznikal, byl budován a kdy také docházelo k transformaci v oblasti podnikání. V současné době fungujícího daňového a sociálního systému se podobná ochrana, která je navíc uskutečněna zákonem č. 1/1991 Sb., stává podle našeho názoru nadbytečnou. Výše uvedené současné znění § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, představuje výraznou překážku pro značnou část podnikatelů vyvíjejících své aktivity na území České republiky, kteří při výkonu předmětu své činnosti využívají specifické - v členských státech Evropské unie a v USA velmi rozšířené - formy podnikání, známé pod označením franchising. S franchisingem se setkáváme stále častěji i v naší republice. Tato forma podnikání je především viděna v oblasti služeb. Mohu jmenovat střediska rychlého občerstvení, čerpací stanice, pojišťovnictví a další sféry podnikání. Franchising představuje právní vztah poskytovatele a uživatele franchisingu, který existuje v mnoha modifikacích, které jsou důsledkem vzájemných potřeb poskytovatele franchisingu a uživatele franchisingu. Franchising jako právní vztah bývá založen zvláštním smluvním typem, který představuje kombinaci charakteristických prvků jiných smluvních typů, většinou výslovně upravených, např. smlouvy o obchodním zastoupení, smlouvy licenční, smlouvy nájemní apod. Vzhledem k zásadnímu významu ve vztahu této problematiky k aplikaci § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb. je vhodné se zmínit, že převážným uživatelem franchisingu bývá v našem prostředí fyzická osoba. Při porovnání podnikání formou franchisingu, pokud je na straně uživatele franchisingu fyzická osoba, se zněním § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb. je patrná zjevná neslučitelnost, kterou se navrhovatelé snaží touto novelou odstranit. Navrhované znění § 1 odst. 6 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, tak jak je vám předloženo, představuje zapracování výjimky z povinnosti právnické nebo fyzické osoby zajišťovat plnění běžných úkolů vyplývajících z předmětu jejich činnosti svými zaměstnanci stanovené v úvodu dotyčného ustanovení a rozšiřuje stávající okruh pěti výjimek, v jejichž rámci nedochází k aplikaci uvedené povinnosti. Konečný výkon plnění běžných úkolů bude vždy zajišťován zaměstnanci v pracovních vztazích podle zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce, čímž se zamezí riziku případného obcházení zákona, zákoníku práce a jiných pracovněprávních předpisů. Rozdíl spočívá v tom, že zaměstnanci zajišťující konečný výkon výše uvedeného plnění běžných úkolů nebudou zaměstnanci právnické nebo fyzické osoby, o jejíž plnění běžných úkolů se jedná, ale naopak zaměstnanci jiné právnické nebo fyzické osoby, které je toto plnění svěřeno. Dámy a pánové, dovolte mi, abych závěrem řekl několik věcí. Navrhovatelé jsou si vědomi, že nejlepším řešením dané problematiky, které by bylo v souladu s právem Evropských společenství, by bylo vypuštění celého odstavce 6 § 1 zákona 1/1991 Sb.. Navrhovatelé jsou si rovněž vědomi, že v loňském roce při projednávání novely zákona o zaměstnanosti byl návrh na vypuštění celého odst. 6 z § 1 sněmovnou zamítnut a bylo ponecháno současné znění. Navrhovatelé tedy přicházejí s řešením, které lze charakterizovat jako postupný krok při odstranění rozporů mezi naší právní úpravou v této oblasti a právní úpravou platnou v Evropských společenstvích.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/024schuz/s024069.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_24_00384
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.