Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_24_01075


Schůze 24/1998 11.04.2000

Téma

Ing. Michaela Šojdrová (*1963) (Poslankyně ) ( délka 7 minut )

        
Vážená paní předsedající, páni ministři, kolegyně a kolegové. Jen kratičce bych zareagovala na kolegu Kováčika, protože si nejsem jista, jak se naloží s jeho pozměňovacím návrhem, neboť zřizovatelská funkce Ministerstva zemědělství byla, mám za to, zrušena. On to jistě vysvětlí. Nicméně budu se nyní věnovat pozměňovacímu návrhu, který přednáším k tisku 440/5. Navrhuji, aby v § 1 odst. 2 se změnil konec první věty, a to tak, že znění "s výjimkou škol, předškolních a školských zařízení uvedených v příloze č. 2 zákona" se nahradí novým textem, který zní: "v souladu se zřizovatelskými funkcemi (odkaz na § 12 odst. 4 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů)". Dovolte mi, abych pro jednoznačnost tohoto návrhu ocitovala, tak jak bude odstavec 2 v § 1 nově znít: "(2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydá rozhodnutí podle odst. 1 v rozsahu škol, předškolních a školských zařízení zřízených tímto ministerstvem nebo školským úřadem a zařazených v síti škol, předškolních a školských zařízení ke dni 1. září 2000 v souladu se zřizovatelskými funkcemi. (odkaz č. 1 na zákon č. 564/1990 Sb.) Do dne nabytí účinnosti tohoto rozhodnutí vykonává práva a povinnosti školského úřadu s výjimkou zřizování a zrušování škol, předškolních a školských zařízení příslušný okresní úřad." Dovolte mi nyní, abych stručně tento pozměňovací návrh zdůvodnila. Návrh směřuje ke zjednodušení složitého procesu, kterým převádění majetku České republiky na kraje bezesporu bude. V případě školství se jedná o více než 1600 škol a školských zařízení dosud zřizovaných Ministerstvem školství. O změně zřizovatelské kompetence jsme rozhodli nedávno schválením novely zákona č. 29/1984 Sb. a zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství. Z tohoto zákona z nového odstavce 4 v § 12 plyne, že ministerstvo školství jako ústřední orgán státní správy zřizuje a zrušuje školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a dále ministerstvo ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele může zřizovat a zrušovat střední školy, odborná učiliště, vyšší odborné školy, speciální základní školy, speciální střední školy, speciální předškolní zařízení a školská zařízení jim sloužící. *** Teď jsem citovala ze schválené novely zákona 564, aby bylo zřejmé, které zřizovací kompetence Ministerstvu školství zůstaly. Výbor pro veřejnou správu a výbor školský se zabývaly změnou původního vládního návrhu a oba výbory přijaly usnesení, kterým mění pozitivní výčet objektů převáděných na kraje, ve výčet objektů, které si naopak Ministerstvo školství chce jako výjimky ponechat. Usnesení obou výborů se liší v rozsahu počtu nepřeváděných majetků. O počtu a výběru výjimek jsme vedli dlouhé diskuse. Domnívám se, že vážnost tématu není hodna licitace, dohadování se o tom, zda ministerstvo musí některé věci, některé majetky převést na kraje. Domnívám se, že dikce zákona tady hovoří naprosto jednoznačně o tom, že zřizovatelská funkce je dána paragrafem 12 odst. 4. Já bych tady nyní reagovala právě na to, co zde uvedl kolega Brousek. Předvedl to, jak nedokonalý je výčet majetku, který si ministerstvo školství chce ponechat, jak je to velmi nedokonale provedeno, a já nevím, zda kolega Brousek našel právě ty skutečně ojedinělé, zvláštního zřetele hodné školy, které ministerstvo školství si má ve svém majetku a ve své pravomoci ponechat. Při vší úctě k němu - já věřím, že to dělal v nejlepším úmyslu, ale stejně tak věřím, že kdokoli z vás by našel další školy a školská zařízení hodné zvláštního zřetele. Na rozdíl od ministerstva zdravotnictví, zemědělství a dalších ministerstev, která se zřekla svých kompetencí vůči krajům v daleko menší míře a která převádějí daleko menší majetkové objemy, a proto mohou být taxativně vyjmenovány, považuji pro ministerstvo školství taxativní vyjmenování nejen za komplikované, ale i za neúčelné. Domnívám se, že zřizovatelská funkce ministerstva školství je jasně dána novelou zákona 564, jak jsme ji nedávno schválili. A nyní druhý pozměňovací návrh. Navrhuji nový § 5 - další paragraf bude přečíslován. Nový § 5 bude znít: Přechodné ustanovení. "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předloží do 31. 12. 2002 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seznam škol, předškolních a školských zařízení, u nichž nepřevedlo zřizovací funkci a jí odpovídající majetek na kraje, včetně zdůvodnění." Druhý pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby MŠMT bylo ze zákona povinno předložit seznam škol a školských zařízení, které po převodu majetku na kraje zůstanou jak majetkově, tak zřizovatelsky pod MŠMT. Tento seznam by měl být stručný, předpokládám, že stručnější než doposud předkládané návrhy, ale zároveň by měl umožnit jednat operativně v případě, že při převádění kompetencí a majetku na kraje dojde k nepředvídaným okolnostem. Předpokládám, že ministerstvo bude vycházet jednoznačně ze zřizovatelské kompetence tak, jak byla uvedena, a bude-li si chtít ponechat některé školy nebo školská zařízení, pak jen na základě jasných kritérií a ve shodě s Poslaneckou sněmovnou a eventuálně s kraji. Vážené kolegyně a kolegové, děkuji vám za pozornost, kterou budete tomuto návrhu věnovat.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/024schuz/s024209.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_24_01075
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.