Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_35_00585


Schůze 35/1998 5.04.2001

Téma ?)

Ing. Karel Březina (*1972) (Ministr bez portfeje ČR ) ( délka 7 minut )

        
Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče Havlíčku, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Přístup pana poslance Havlíčka k interpelacím je dle mého názoru klasickým příkladem plýtvání drahocenným časem kolegů poslanců, členů vlády i veřejnosti, která nás případně sleduje. Narážím tím na skutečnost, že přes několikerou žádost jsem od pana poslance Havlíčka neobdržel upřesnění, jaké záležitosti se týká jeho interpelace. *** Uznáte, věřím, že zní-li její název "ve věci dodržování zákona číslo 148/1998 Sb. na Úřadu vlády", nemůžete ode mne očekávat příliš konkrétní odpověď. Dovolte mi, abych tudíž využil příslušného času, abych referoval, jakým způsobem je dodržován zákon číslo 148/1998 Sb. na Úřadu vládu, což je název vaší interpelace. Ochrana utajovaných skutečností na Úřadu vlády je zajišťována v souladu s citovaným zákonem. Úřad vlády plní všechny povinnosti, které mu zákon v tomto směru ukládá, zejména pak povinnosti podle § 12 příslušného zákona, což jsou povinnosti statutárního orgánu. Jak jsou uplatňovány jednotlivé prostředky ochrany utajovaných skutečností v Úřadu vlády. 1. Oblast personální bezpečnosti. Je zpracován a podle potřeby aktualizován přehled pracovních míst, funkcí, u kterých je nezbytné seznamovat se s utajovanými skutečnostmi. Přehled obsahuje 161 pracovních míst, u kterých je podmínkou pro zařazení, popřípadě jmenování na toto místo či funkci mít bezpečnostní prověrku. Dosud je určeno k seznamování se s utajovanými skutečnostmi stupně PT 14 osob, tajné 12 osob, důvěrné 27 osob, vyhrazené 64 osob. Bezpečnostní prověrka v současné době probíhá u 31 osoby. Odborná příprava určených pracovníků ve smyslu zákona 148/1998 Sb. byla provedena v letošním roce v březnu. 2. Administrativní bezpečnost. Úřad vlády vydal ve formě vnitřní normy směrnici, která řeší veškerou manipulaci s utajovanými skutečnostmi v podmínkách Úřadu vlády a která plně respektuje vyhlášku Národního bezpečnostního úřadu o podrobnostech stanovení a označení stupně utajení a o postupech při tvorbě evidence, přenášení, přepravě, zapůjčování, ukládání, jiné manipulaci a skartaci utajovaných skutečností. V záležitostech administrativní bezpečnosti jsou pravidelně školeny osoby, které u jednotlivých útvarů zajišťují vedení administrativních pomůcek. V měsíci listopadu a prosinci 2000 byla provedena příslušná kontrola všech útvarů Úřadu vlády, které přicházejí do styku s utajovanými skutečnostmi. 3. A tady se už možná dostáváme částečně k odpovědi na vaši otázku - objektová a technická bezpečnost. Úřad vlády má zpracovaný bezpečnostní projekt ochrany objektů. Podle tohoto projektu jsou od počátku roku 2000 instalovány v hlavní budově technické prostředky tak, jak stanoví vyhláška Národního bezpečnostního úřadu o objektové bezpečnosti, a předpokládané ukončení instalace těchto technických prostředků je červen 2001. Přestože technické prostředky nejsou dosud realizovány v celém rozsahu, manipulace, zejména pak ukládání utajovaných skutečností v Úřadu vlády, je plně zabezpečováno a splňuje všechny požadavky na ně kladené. 4. Oblast bezpečnosti informačních systémů. Všechny informační systémy určené k nakládání s utajovanými skutečnostmi v Úřadu vlády mají platné certifikáty vydané Národním bezpečnostním úřadem. Nyní se dostávám k záležitostem výběrových řízení v této oblasti a tím samozřejmě částečně odpovím na vaše příslušné otázky. K tomu bych chtěl konstatovat následující. Nutnost instalace technických ochranných prostředků vyplynula pro Úřad vlády ze zákona 148/1998 Sb., potažmo ze schváleného bezpečnostního projektu Úřadu vlády České republiky. Za druhé - a to si myslím, že je velmi důležité - všechna výběrová řízení byla realizována v souladu se zákonem 199/1994 o zadávání veřejných zakázek v platném znění. Za třetí - další důležitá skutečnost - ani v jednom případě nebylo podáno proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky odvolání. Toto považuji za zásadní moment. Každý z uchazečů se mohl obrátit s odvoláním i na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To, že tak žádný z nich neučinil, svědčí o tom, že nebylo shledáno pochybení na straně zadavatele, tedy Úřadu vlády. Za čtvrté - jakékoliv zpochybnění výběrového řízení jiným způsobem než dle platného zákona číslo 199/1994 Sb. považuji za důkaz toho, že některá z firem, která se nedokázala prosadit standardním a zákonným způsobem, je nucena využívat tlaku určitých lobbistických skupin, někdy i v Poslanecké sněmovně. Ve všech případech bylo požadováno dodání systémů certifikovaných až na stupeň přísně tajné. Projektová dokumentace k systémům je rovněž zpracována v příslušném stupni utajení. Pracovníci firem, kteří s touto dokumentací přijdou do styku, musí být samozřejmě na příslušný stupeň utajení prověřeni. Obě tyto podmínky musely vítězné firmy splnit a také je splnily. Nejedná se jen o toto výběrové řízení, těch veřejných zakázek bylo více. Závěrem odpovědi mi dovolte konstatovat, myslím si, velmi zajímavou skutečnost. V druhé polovině roku 2000 proběhla na Úřadu vlády inspekční návštěva pracovníků výboru pro bezpečnost NATO. Dovolte mi citovat ze závěrů zprávy, která nevzešla z orgánů v České republice. Cituji: "Úřad vlády plní požadavky NATO na ochranu utajovaných skutečností až do stupně Cosmic top secret ve všech oblastech fyzické bezpečnosti i zabezpečení informací lépe, než je předepsáno. Existuje zde velice přesvědčivá bezpečnostní organizace a na inspekční tým udělal způsob, jakým se zachází s utajovanými informacemi, velký dojem." Konec citace.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/035schuz/s035121.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_35_00585
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.