Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_43_00170


Schůze 43/1998 27.11.2001

Téma Zahájení schůze

Ing. Jaromír Schling (*1946) (Ministr dopravy a spojů ČR ) ( délka 10 minut )

        
Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se ve svém závěrečném slově stručně vyjádřit k proběhlé rozpravě. Musím říci, že tento návrh zákona, který je již relativně dlouho projednáván Poslaneckou sněmovnou, je nepochybně výsledkem složitých kompromisů a jako takový by nakonec měl být většinou Poslanecké sněmovny schválen, i když souhlasím s panem kolegou Sehořem, že by bylo dobře, kdyby ta většina byla širší. I mně je líto, že někteří kolegové odmítají uznat, že tento zákon v té podobě, jak je dnes v Poslanecké sněmovně projednáván, je zákonem, který bude znamenat další rozvoj, bude znamenat pokrok české železnice, nejen samotných Českých drah, ale zdůrazňuji železnice, protože vytváří mnohem lépe, než je tomu dosud, rovné podmínky pro podnikání na železnici, a to je nepochybným faktem. Dále bych chtěl zdůraznit, že návrh zákona byl projednáván správní radou Českých drah a posléze byl legislativní proces obvyklými postupy dokončen v souladu s legislativními pravidly vlády, a tudíž je také pravda, že návrh, který vláda odeslala do sněmovny, není zcela totožný s návrhem, který byl projednáván ve správní radě Českých drah. Kdo chce, může v tom shledávat závažný rozpor, já v tom ovšem žádný rozpor nevidím. *** Dámy a pánové, rozprava a pozměňovací návrhy, které byly předneseny, budou nyní podrobeny ještě mnoha debatám, mnoha jednáním. Chtěl bych zdůraznit, že tak jak jsem slíbil v prvém čtení, jednání probíhají. Dochází ke sjednocení názorů, dochází k tomu, že akceptujeme některé pozměňovací návrhy jménem předkladatele, a činíme tak s vědomím, že se neodchylujeme od té základní koncepce integrované železnice. Pravdu měl i pan kolega Karel Vymětal. Ano, jsou tady zastánci unitární železnice a on se k tomu hlásí. Je to jedna z možností. Tento zákon ve shodě, jak se zdá, s většinou Poslanecké sněmovny navrhuje, aby České dráhy, a. s., představovaly železnici, které říkáme integrovaná, která spojuje funkci železničního dopravce a současně provozovatele dráhy. Je to v rozporu s tím, co naopak prosazuje menšina poslanců, kteří trvají na tom, aby tyto funkce byly odděleny. Domnívám se, že je to špatná cesta a že se zatím nikde, nikde ve světě jednoznačně neosvědčila. My prostě nechceme dělat experimenty a zdůrazňuji, že chceme jít takovým postupem, který umožňuje v případě, že by se ukázalo, že některý krok byl chybný, tak bez větších škod provést nápravu, provést korekci. Rovněž bych chtěl zdůraznit, že některé pozměňovací návrhy nejsou tou správnou cestou. Jsou to především návrhy, které navrhují, aby byla zcela změněna koncepce, kterou se vymezuje majetek akciové společnosti České dráhy a říká se, co s tím majetkem ostatním. Musím říci, že koncepce obsažená v tomto návrhu, kde negativním výčtem je vymezen majetek akciové společnosti, byla přijata po zralém uvážení, po mnoha debatách, a ukazuje se, že je jediná správná. Pozměňovací návrhy, které navrhují, aby majetek akciové společnosti byl stanoven pozitivním výčtem, by znamenaly, že by zákon nikdy nebyl realizován. I v jiných případech, a v mnoha případech, téměř celá transformace české ekonomiky se dělá tak, že bylo rozhodnuto o změně státního podniku na akciovou společnost, a teprve Fond národního majetku k určitému datu provedl aktualizaci a stanovil přesně hodnotu majetku, který se vkládá do akciové společnosti. Stanovit tuto hodnotu dopředu dnes zákonem, a pak teprve někdy následně zakládat akciovou společnost, která by vznikala možná za úplně jiných podmínek, než za jakých je schvalován zákon, to je cesta, která by nevedla k cíli. Stejně nereálné je pokoušet se oceňovat majetek vkládaný do akciové společnosti znaleckými posudky nebo jakkoli jinak než ocenit ho účetní hodnotou. Oceňování majetku vkládaného do akciové společnosti je přece standardní postup, který se u nás používá řadu let, a domnívám se, že je to způsob jedině možný. Opačný postup, oceňovat majetek znaleckými posudky, znamená nerealizovat vlastně zákon, nenaplnit zákon a vynaložit stamilionové částky na znalecké posudky, aniž by to mělo jakýkoli efekt odlišný od toho, kdy majetek vložíme do akciové společnosti na základě jeho účetní hodnoty. Pokud jde o pozměňovací návrhy, které se zabývají tematikou generální inspekce, nechci se k nim v tuto chvíli vyjadřovat. Je možná opravdu celá řada variant, aniž by to podstatně ohrozilo jak bezpečnost provozu na železnici, tak fungování ekonomiky Českých drah a další záležitosti a samotnou inspekci. Bude vždycky mnohem více záležet na tom, jak bude ve skutečnosti inspekce fungovat, než kterou z možných a reálných variant zvolíme nyní při projednávání zákona. Dá se očekávat, že v souladu s vývojem směrnic EU bude stejně docházet v blízkých letech ke korekci postavení železniční inspekce, ať už ji budeme nazývat jakkoli. Poslední pozměňovací návrhy, ke kterým bych se chtěl vyjádřit, je otázka účinnosti. Budeme rozhodovat mezi třemi návrhy a čtvrtým je původní datum účinnosti obsažené ve vládním návrhu. Chtěl bych říci, že odsouvání účinnosti pokládám opět zase jenom za způsob, jak znemožnit realizaci zákona, jak znemožnit jeho naplnění. Každý, kdo si podrobně přečte, jakým způsobem návrh řeší založení a vznik akciové společnosti, musí uznat, že je to proces relativně dlouhý a že i když bude zahájen neprodleně, pokud možno už okamžikem, kdy zákon bude vyhlášen, tak stejně bude trvat řadu měsíců, než akciová společnost bude založena a než vznikne. Pokud bychom stanovili jako datum účinnosti zákona nějaké vzdálenější datum, zachováme současný stav - současný stav - Českých drah, státní organizace, možná na několik let. Domnívám se, že všichni, kteří se zde vyjadřovali, že by neměl být současný stav zachován, že by se mělo pokročit v transformaci české železnice, tak by se měli k tomuto svému názoru přihlásit i konkrétním krokem, a to hlasováním o takovém návrhu data účinnosti, který bude znamenat, že bude moci být v krátké době zahájena realizace tohoto zákona. Dámy a pánové, děkuji všem, kteří se konstruktivně zapojili do debat o tomto návrhu zákona, a doufám, že i ve třetím čtení se nám podaří odhlasovat a schválit pouze ty pozměňovací návrhy, které vylepšují původní návrh, a že nebudou schváleny návrhy, které by zásadně měnily koncepci tohoto návrhu a které by byly krokem zpět a znamenaly by, že realizace tohoto zákona by se odsunula do nedohledna, ke škodě české železnice, ke škodě všech podnikatelů, kteří mají co do činění s českou železnicí, a domnívám se, že bychom měli i svými kroky učinit to, co tady mnozí deklarují, že nám jde o podporu podnikání. Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/043schuz/s043026.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_43_00170
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.