Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_43_00913


Schůze 43/1998 4.12.2001

Téma 28, kterým je návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Michaela Kuneše a Aleny Svobodové na vydání zákona o Horské službě České republiky, sněmovní tisk 1030, prvé čtení

Josef Janeček (*1957) (Poslanec ) ( délka 9 minut )

        
Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně a kolegové, otázka strategie omezení kouření má několik základních oblastí. Tou první je otázka ceny. Zde, jak víme, vláda vyjednala výjimku pro tabákové výrobky, takže tento nástroj omezení počtu závislých občanů v naší republice nebude aplikován. Druhou oblastí je oblast omezení poptávky, která je indukována samozřejmě i reklamou. A tento návrh vychází z myšlenky, která byla obsažena i v původním vládním návrhu, totiž že by neměla být umožněna reklama, jejímž smyslem je získat nové závislé spoluobčany, a už vůbec ne děti. Návrh tedy navrhuje zakázat reklamu na tabákové výrobky, kromě míst k prodeji tabákových výrobků určených. Otázka reklamy na tabákové výrobky je především otázkou propagace návykových látek. Je to otázka propagace návykových látek mezi dětmi. Jde o to, že podle existujících průzkumů 60 % kuřáků začalo kouřit před svým 13. rokem. Jde o to, že kolem 90 % kuřáků začalo kouřit před svým 18. rokem. To, na základě čeho se děti rozhodují kouřit, je samozřejmě vliv kamarádů, vliv rodiny, vliv sociálního prostředí, ale bohužel velmi výrazně i vliv reklamy. Reklama je totiž zaměřena především na děti, protože ty se stávají závislými rychle, stávající se závislými silněji a jejich závislost je trvalejší, než je u kuřáků, kteří začali kouřit v pozdějším věku. Předseda vlády Miloš Zeman při zdůvodňování původního vládního návrhu řekl, cituji: "Jako vášnivý kuřák budu plně podporovat návrh na zákaz tabákové reklamy, a to ze dvou podstatných důvodů. Za prvé nehodlám být agentem tabákových firem a nehodlám brát vážně důvody, že tím naše komerční televize přijdou o miliardové zisky. Za druhé - dospěl jsem k názoru, že většina reklam, reklamou na cigarety počínaje a reklamou na prací prášky konče, je natolik stupidní, že může ovlivnit pouze pubertální část našeho obyvatelstva. A pubertální část obyvatelstva je právě tou částí, která se rozhoduje, zda bude, či nebude kouřit." Tolik předseda české vlády Miloš Zeman. Všichni tedy víme, že reklama je zaměřena na mládež, že je to reklama zlá, protože nabádá člověka k tomu, aby už v dětském věku ztratil to nejcennější, co má, to je svobodu. Tuto svobodu má vyměnit za závislost, a to za závislost na nikotinu, která zabije padesát procent svých obětí. To, co je zřejmě největší brzdou zákazu reklamy na tabákové výrobky, jsou domnělé zisky, které má z prodeje cigaret státní pokladna. Jako doklad toho, jak je výhodné, když obyvatelstvo kouří a předčasně umírá, si můžeme přečíst studii, kterou pro Philip Morris zpracovala firma Art To Little International. Tato studie byla poskytnuta poslancům výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a dokladuje ekonomickou výhodnost toho, když obyvatelstvo kouří a předčasně umírá. Domnívám se, že je nezbytné vědět nejen to, zda zisk pro státní pokladnu skutečně existuje, ale vědět, jaký je vlastně jeho zdroj, zdali tento zisk je pro nás přijatelný. Abychom si mohli udělat představu, co je oním údajným přínosem pro státní pokladnu, dovolím si z oné zprávy citovat. Ze studie vyplývá, že dopad kouření na veřejné finance byl v roce 1999 kladný a dosáhl 5,8 miliardy korun. Studie zná dvě základní položky. Jednak tzv. pozitivní vlivy kouření na veřejné finance a jednak negativní vlivy kouření na veřejné finance. Do pozitivních vlivů zahrnuje jednak rozpočtové příjmy ve výši 21 miliard, dále to jsou úspory na zdravotních výdajích z důvodu předčasné úmrtnosti - tím ušetříme 968 milionů, úspory důchodů a sociálních dávek z důvodu předčasné smrti - 196 milionů, úspora výdajů pro seniory - 28 milionů. *** Mezi negativními vlivy kouření na veřejné finance studie uvádí: náklady na zdravotní péči přiřaditelné kouření 12,564 miliardy, přímé náklady na zdravotní péči 11,421 miliardy, náklady na zdravotní péči způsobené pasivním kouřením 1,142 miliardy, pracovní neschopnost způsobená vyšší nemocností 1,667 miliardy. I tato studie počítá s tím, že 33 % kuřáků zemře v produktivním věku, i když existují i jiné studie, které udávají, že v produktivním věku zemře 38, resp. 50 % kuřáků. V roce 1999 dosáhly přímé náklady na léčbu nádorů v důsledku kouření hodnoty 1,06 miliardy, náklady na léčbu průdušnice, plic a průdušek dosáhly 565 milionů korun. Jde o onemocnění, která jsou nejčastěji spojená s kouřením, a kuřáci jsou k těmto chorobám náchylnější 22krát než nekouřící populace. Léčení kardiovaskulárních onemocnění vzniklých v důsledku kouření se odhaduje na 7,8 miliardy korun a kuřáci trpí touto nemocí třikrát častěji než nekuřáci. Zkrácená doba těhotenství a nízká porodní váha - kouření je možno připsat celkové náklady ve výši 77 milionů korun vynaložené na léčbu dětí do jednoho roku. Zkrácení doby těhotenství a nízká porodní váha v důsledku kouření si vyžádaly 64 milionů korun. Nejzřejmějším vlivem kouření je nízká porodní váha, která ve vážných případech vede k nákladné léčbě. Je třeba říci, že tato studie, i když jsou zde podle mých informací údaje týkající se výdajů na zdravotnictví výrazně podhodnocené a jsou vyšší než hypotetické příjmy, přesto tato studie jako by oprašovala jednu ze základních tezí, totiž že peníze jsou až na prvním místě a že nesmrdí. To, co způsobuje závislost zvaná tabakismus kromě toho, co je výše zmíněno v citované zprávě: Je to výrazný pokles životní úrovně rodin kuřáků, protože významnou část svých příjmů jsou nuceni obětovat na nákup cigaret, a to přesto, že nejméně 70 % kuřáků se snažilo s kouřením přestat. Další otázkou je významná nemocnost kuřáků a jejich rodin, což je ztráta celé společnosti. Vysokou nemocnost a předčasnou úmrtnost, což má opět výrazné negativní sociální dopady především na rodiny kuřáků, a to zvláště v případě, kdy se jedná o sociálně slabší skupiny rodin kuřáků s nezaopatřenými dětmi. Nyní stojíme před základní otázkou. Jsou skutečně pro nás ony hypotetické příjmy plynoucí z toho, že jsou kuřáci nuceni díky své závislosti ochuzovat své rodiny, že předčasně umírají, že jejich děti trpí vyšší nemocností, jsou skutečně tyto příjmy natolik cenné, abychom dále umožňovali, aby zde byl podporován vznik závislosti už od dětských let? Jsem hluboce přesvědčen, že nikdo nemůže být natolik cynický, aby si něco takového přál. Proto vás žádám o podporu předložené návrhu zákona. Děkuji.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/043schuz/s043157.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_43_00913
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.