Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_46_00956


Schůze 46/1998 5.02.2002

Téma bod 50

Karel Korytář (*1949) (Senátor ) ( délka 5 minut )

        
Vážený pane předsedo, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, diskuse ve výborech, ale i na plénu Senátu směřovala jednak ke správnosti způsobu řešení transformace státního podniku České dráhy. Jisté pochybnosti vzbuzovalo podnikání a. s. České dráhy ve vztahu k předmětu činnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Vytvořil se zde model, který na jedné straně zůstává de facto dnešní železnice, a na druhé straně organizace, která sice hospodaří s dopravní cestou, ale náklady spojené se zajištěním její provozuschopnosti hradí tomu, kdo ji k vlastnímu podnikání užívá. Dále k realizovatelnosti, kdy zákon ohledně přechodu majetku bude pravděpodobně velmi těžko realizovatelný a přinese celou řadu aplikačních problémů. V neposlední řadě k právnímu prostředí, kdy dne 31. 12. 2001 nabyla účinnosti novela obchodního zákoníku. Jako doprovodná novela k tomuto zákonu byla připojena změna § 54 odst. 1 zákona o majetku státu, která naprosto nesprávným způsobem vyloučila z působnosti zákona o majetku státu státní podnik a jiné organizace. V důsledku této změny se na nakládání s majetkem Správy železniční dopravní cesty nebude zákon o majetku státu vůbec vztahovat. Nebo předložení témat, jako jsou živá, resp. mrtvá dopravní cesta, nepřidělení nezbytného majetku k podnikání ČD apod., by otevřelo novou diskusi o základních principech zákona. Totéž platí o vystoupeních, která hledala v zákoně záruku většího komfortu či přesnosti cestování nebo návod, jak řešit privatizaci regionálních tratí. Jak již uvedl pan ministr, bylo k těmto námitkám podáno vysvětlení jak při jednání ve výborech, tak na plénu Senátu. Odeznělo rovněž, že věcné řešení vychází z hluboké analýzy potřeb České republiky a pozitivní či negativní zkušenosti z transformace železnic v jiných státech. V principech nového zákona je zakotveno podnikání na železnici, je zde položen důraz na kvalitu managementu, který jednak závisí na ekonomickém výsledku a jednak musí dokázat v příznivějších ekonomických podmínkách minimalizovat ztrátu provázející výkon veřejné služby. Uvedené cíle umocňuje konkurenčnost prostředí a podnikatelský duch všech, kteří budou provozovat železnici. Jako nezbytnost se jeví pravidelná kontrola jednotlivých kroků. Předložený zákon ve svém principu je výsledkem několikaleté diskuse, která zamítla princip unitární železnice, ale i princip úplného oddělení dopravců od drážní cesty. Jde o integrovaný způsob prověřený zkušeností zejména evropských států. Integrovaný způsob transformace byl i výsledkem diskuse před třemi lety, je jím dnes a bude jím i za dva roky. Je k zamyšlení, zda námitky k tomuto zákonu jsou natolik závažné, aby posouvaly realizaci o jeden až dva roky dále, do doby, kdy bude na pořadu dne náš vstup do EU a strašně málo času na to, aby se dalo vše, co transformaci železnice provází, stihnout. V návrhu zákona jsou respektovány požadavky směrnic Evropského společenství. Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, po uvedené rozsáhlé a rušné diskusi přijalo nakonec plénum Senátu unesení návrh zákona o a. s. České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, zamítnout. Je nyní na vás, na poslancích, abyste zvážili, nakolik naše zamítnutí bylo na místě. Závěrem se nemohu nezmínit ani o reakci z tábora těch, kteří pro zákon v Senátu ruku nezvedli, a která zněla: "Není to k zatleskání." Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/046schuz/s046162.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_46_00956
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.