Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_46_02893


Schůze 46/1998 14.02.2002

Téma bodu 59

RNDr. Petr Nečas (*1964) (Poslanec ) ( délka 9 minut )

        
Dámy a pánové, nebudu hodnotit celou zde právě proběhlou diskusi, ve které vystoupilo celkem 15 našich kolegů poslanců a členů vlády. Nebudu hodnotit ani podle mého názoru zbytečně osobní tón závěrečného vystoupení pana předkladatele, které bylo podle mého názoru zbytečně zdramatizováno. Chtěl bych v prvé řadě jednoznačně říci, že bychom se měli vyhnout tomu, abychom zde v této sněmovně vedli umělý spor. Abychom vedli umělý spor o to, zda má proběhnout modernizace Armády České republiky, zda má proběhnout nákup nadzvukových letounů, protože podstata věci, podstata politické diskuse zde vedené - a já ji velmi oceňuji - je úplně jiná. Podstata této debaty je, zda je teď ten správný okamžik pro nákup nových nadzvukových letounů. Podstata diskuse je, zda nákup nových nadzvukových letounů je ta nejvyšší priorita při budování Armády ČR. Podstatou diskuse je, zda jednorázové zvýšení veřejného zadlužení o zřejmě více než 80 miliard je tou správnou, adekvátní cenou za hodnotu, kterou obdržíme. O tom je podstata diskuse. Byl bych velmi rád, kdyby se ta diskuse vedla v tomto věcném, nedotčeném tónu. Chtěl bych také prohlásit ještě druhou věc. Nemám žádné pochybnosti při stavu informací, které mám k dispozici, že letoun, který má být pořízen za podmínek zde navrhovaným zákonem, JAS 39 Gripen konsorcia BAE a SAAB, je vynikajícím výrobkem, bezesporu výrobkem, který po převedení na plně interoperabilní typ bude schopen plnit všechny požadavky Armády České republiky a našich vzdušných sil. Této sněmovně opravdu nepřísluší hodnotit a rozpitvávat jednotlivé aspekty jednotlivých druhů stíhacích letadel a říkat, že F16 je lepší než F18, F18 je lepší než Gripen, Eurofighter je lepší než Gripen. Myslím si, že to není naším úkolem. My máme zhodnotit politické aspekty celého problému, finančně rozpočtové aspekty celého problému a samozřejmě otázku národní bezpečnosti, obranyschopnosti naší země. I v této souvislosti není samozřejmě možné pominout několik věcí. Věcí první, kterou by měla znát sněmovna, a měla by ji znát i naše veřejnost, a nevím, jestli je všem známa, je, že Česká republika je v pořadí členských zemí Severoatlantické aliance šestou zemí s nejvyššími výdaji na obranu podle podílu procent na hrubém domácím produktu. Šestou zemí! Pomineme-li stálé členy Rady bezpečnosti OSN, jako jsou Spojené státy, Francie a Velká Británie, tak v podstatě pouze dvě země - Řecko a Turecko - mají vyšší výdaje na obranu, než má Česká republika v procentu hrubého domácího produktu. Znamená to tedy, že na obranu vůbec nedáváme málo. Znamená to tedy, že celá věc je o efektivním využití těchto prostředků na obranu, a to je podstata naší dnešní diskuse. Zda je teď ten správný okamžik, zda to je ta správná priorita, zda to je ta správná cesta formou zvýšení zadlužení. Protože to je o efektivním využití finančních prostředků, které dáváme na obranu. V roce 2001 dosáhla výše veřejného zadlužení na hlavu v naší zemi 41 tisíc Kč. V roce 2003 je odhadována na 60 tisíc Kč na hlavu. Vzhledem k tomu, že celkové náklady na pořízení tohoto typu, jeho zabezpečení a provozování převýší 100 miliard Kč, znamená to jednorázové zvednutí tohoto dluhu z dnešní částky 41 tisíc Kč na více než 51 tisíc Kč - abychom si uvědomili, o čem také hlasujeme, a abychom také vzali v úvahu dimenzi, o které tady ve svém vystoupení mluvil pan kolega Tlustý. Jsem přesvědčen o tom, že za určitých okolností v zájmu obranyschopnosti státu je cesta zvýšení veřejného zadlužení tou správnou cestou. Prohlašuji to naprosto otevřeně. Musíme však mít zaručeno, že prostředky takto vynaložené budou vynaloženy nesmírně efektivně, účelně a nezpochybnitelně. *** A musím znovu opakovat, že samotná vláda ve svém dokumentu z konce loňského srpna jednoznačně řekla, že důležitější než nadzvukové letouny, resp. zbraňové systémy s vyšší prioritou než nadzvukové letouny, jsou položky uvedené na straně 29 vládní koncepce, které počínají položkou bitevního vrtulníku, pokračují přes vybavení L-159, kontejnerizaci až např. po otázku protitankových prostředků. To je stanovisko vlády ještě z loňského léta. Z tohoto pohledu jsem přesvědčen, že je třeba pokračovat v tom, abychom dosáhli shody nad konkrétní představou o koncepci Armády České republiky a dosáhli široce sdílené shody nad konkrétním modelem, jak má vypadat naše armáda v budoucnosti. Pojďme prosím dosáhnout shody nad tím, jak se k této podobě armády dopracovat, jakou cestou jít. Pojďme vyčkat na některá strategická rozhodnutí typu pražského summitu Severoatlantické aliance. Vypracujme přehledný a realistický finanční plán, který bude provázet naši reformu, plán založený na reálných číslech. Proveďme základní reformní kroky, na základě kterých budeme mít jistotu, že po roce 2006 dosáhneme pokud možno v drtivé většině naplněné plně profesionální armády. Zvažme všechny možné kroky, všechny možné alternativy, o kterých zde mluvil mimo jiné pan poslanec Kühnl, které mohou zajistit protivzdušnou obranu naší země. Proveďme všechny tyto kroky, shodněme se na nich pokud možno v co nejširším parlamentním spektru. Pak hlasujme o dluhopisech za 80 miliard korun. Ve skutečnosti, dámy a pánové, všichni si musíme být vědomi, že nehlasujeme pouze o těchto dluhopisech, že hlasujeme o částkách vyšších, že to budou částky přesahující dohromady za provoz, modernizace, zbraně apod. sto miliard korun českých a částka dokonce blížící se sto padesáti miliardám korun českých. Ve skutečnosti budeme hlasovat o dvojnásobku nám zde předložené částky. Proto, dámy a pánové, chci jednoznačně zdůraznit - pojďme se shodnout nad základními prioritami reformy Armády České republiky. Pak této zreformované armádě klidně nakupme, klidně za veřejný dluh, klidně za stomiliardový dluh nové nadzvukové letouny. Na závěr, abych nebyl obviněn z toho, že zde říkám zaujatá stanoviska, jak nám tu sdělil pan poslanec Šulák, tak i pro něj znovu přečtu krátký citát z vládního materiálu o zabezpečení protivzdušné obrany. Cituji doslova, pomalu, i pro pana poslance Šuláka: Aliance od té doby při nejrůznějších příležitostech opakuje své takto vyjádřené stanovisko, že od Armády České republiky v horizontu současných plánovacích cyklů, tj. do roku 2008, vyčlenění nadzvukového letounu neočekává, neboť se obává, že tak rozsáhlý modernizační program může zásadním způsobem ohrozit rozvoj Armády České republiky v jiných, pro alianci prioritnějších oblastech. Dámy a pánové, necitoval jsem své stanovisko, citoval jsem vládní materiál, vládní názor, vládní tezi, za kterou stojím, tezi, která reprodukuje postoj Severoatlantické aliance. Děkuji. (Potlesk.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/046schuz/s046431.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_46_02893
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.