Nevzdal jsem se dokonce ani pořadí, ale prostě předseda klubu má přednost. Já chci krátce reagovat na dvě vystoupení. Především mě překvapuje, až skoro - řekl bych - šokuje stanovisko pana poslance Kvapila, který jako náměstek ministra a ministr měl uvedenou problematiku do značné míry dokonce ve své kompetenci, a přitom argumentuje zcela opačně, než zní současný zákon, který v § 45 stanovuje obecní radě v písm. p) kompetenci zabezpečovat řešení ostatních otázek spadajících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu. Je to tedy přesně naopak, než vyplývalo z jeho vystoupení. Všechno, co jmenovitě není v zákoně stanoveno, že rozhoduje obecní zastupitelstvo, má podle tohoto paragrafu a tohoto písmene vyhrazeno podle současného zákona obecní rada, a to je právě ten klíčový bod, který odporuje současné ústavě, která naopak říká - ve shodě s tím, jak on vystoupil - že obecní zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce. Za druhé mě překvapuje to, že on takto vystupuje jako účastník vlády, která dala stanovisko 12. března 1998, kde předseda vládyJosef Tošovský sdělil stanovisko k návrhu zákona, kterým se měl doplnit zákon ČNR č. 370/1993 Sb., o obecním zřízení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky republiky a obcí v ČR, pan Tošovský tedy vyjádřil za vládu zcela jednoznačné stanovisko, že zákon o obcích, přijatý před účinností Ústavy ČR, vychází z pojetí opačného, kdy taxativně stanoví vyhrazenou působnost obecního zastupitelstva s tím, že řešení ostatních otázek, spadajících do samotné působnosti obce, zabezpečuje obecní rada - viz právě citovaný § 45 písm. p). Chtěl bych také říci, že do značné míry souhlasím s vystoupením pana poslance Máče, který konstatuje, že v některých bodech je nedostatečné uplatnění zásad charty místních samospráv v našem zákoně o obcích. Týká se to i té oblasti, kterou citoval. Ale tento návrh zákona reaguje právě na to, co je v nesouladu s Ústavou ČR, a další aktuální otázky, a jsme si vědomi, že nereaguje na všechny otázky, které by případně bylo potřeba řešit. Musím ale konstatovat, že přestože tyto věci jsou v neshodě s některými body charty místních samospráv, v dané chvíli nejsou v neshodě s Ústavou ČR. Znovu i po této diskusi se domnívám, že je skutečně oprávněné, abychom posoudili tento návrh zákona případně v té prodloužené lhůtě, jak jsem to navrhl ve výborech, tak abychom mohli přistoupit k jeho druhému čtení.
V projevu zmínění politici:
Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/005schuz/s005120.htm
Záznam v JSON |
https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_5_00553
Popis API |
Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.
Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.