Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_18_00501


Schůze 18/2002 26.06.2003

Téma bod 2

Jiří Papež (*1965) (Poslanec ) ( délka 4 minuty )

        
Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, milé kolegyně a vážení kolegové. Po přečtení návrhu novely zemědělského zákona, kterou právě projednáváme, mě napadla otázka, proč vlastně vláda tuto novelu předkládá a co by mělo být cílem takové právní úpravy. Jediný způsob, jak si umím odpovědět, je, že se jedná o další pokus zkomplikovat soukromé podnikání, další házení klacků pod nohy, vytváření dalších umělých překážek těm, kteří chtějí s podnikáním začít, a další pokus kriminalizovat podnikatele. Tentokrát i zemědělské podnikatele. Všechno to, co novela řeší na mnoha stranách, přece obsahuje zákon č . 105/1990 Sb., o soukromém podnikání, který problematiku zemědělského podnikatele řeší poměrně podrobně. Tento obecný předpis je podle mého názoru dostačující i pro nové podmínky, případně se daly aktualizovat některé pasáže drobnými úpravami. V projednávané novele mi vadí např. způsob prokazování kvalifikace či stanovení odborné způsobilosti. Požadavky na minimálně středoškolské vzdělání nebo obsáhlý rekvalifikační kurs považuji za úplně zbytečné a diskriminační. Kam se vytrácí zdravý selský rozum? Za absurditu pak považuji způsob prokazování znalosti českého jazyka žadatele z tzv. třetí země, který musí kromě jiného plynně přečíst určený běžný článek z denního tisku a ústně vlastními slovy sdělit krajskému úřadu jeho obsah. Chtěl bych být malou myškou a sledovat chudáka potícího se cizozemce před nekompromisním krajským komisařem. Navíc mě napadá otázka, proč se tato podmínka týká jen žadatele z tzv. třetích zemí a proč se nevztahuje na žadatele ze zemí EU. Snad by zde mělo platit buď všichni, nebo raději nikdo. V zákoně se dále říká, že osoba provozující drobné chovatelské a pěstitelské činnosti nepodléhá evidenci v databázi zemědělských podnikatelů. Já se při této příležitosti ptám, kdo určí, jaký počet králíků či vajíček prodaných ze dvora se už bude považovat za podnikání. Zase si zde zahráváme s možnou korupcí. Navíc za podnikání bez řádného zaevidování hrozí pokuta až do výše 200 tisíc korun. Pro mne to znamená, že vajíčka od paní Kolářové ze Šumavy budu muset kupovat v noci, aby ji závistivý soused nepráskl přičinlivému úředníkovi. Musím také konstatovat, že navrhovaná úprava jde proti principu reformy veřejné správy, která měla úředníka přiblížit občanům. Navrhuje se totiž, aby evidenci zemědělských podnikatelů vedl krajský úřad namísto stávajícího stavu, kdy to zajišťovaly obce. V našem kraji to například znamená, že místo 15 kilometrů ze Sušice pojede sedlák z Hvězdic na Šumavě s evidencí o každou změnu 80 km do Plzně. Já si takto reformu veřejné správy opravdu nepředstavoval. Mám-li shrnout své postřehy a pokusit se zodpovědět na otázku v úvodu, mám silný pocit, že je předkládaná novela zbytečná a nepotřebná, omezuje nedůstojným způsobem svobodu podnikání a není přímo vyžadována předpisy EU. Proto navrhuji její zamítnutí v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/018schuz/s018090.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_18_00501
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.