Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_18_02044


Schůze 18/2002 8.07.2003

Téma bod 98

RSDr. Alexander Černý (*1953) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážená sněmovno, novela zákona o výkonu trestu odnětí svobody je bezesporu nutná. Základní důvody, které směřují k pokusu prosadit tuto novelu do života, obsažené v obecné části důvodové zprávy, jsou bezesporu akceptovatelné. To, co tady pan vicepremiér Rychetský i kolegyně Rujbrová uvedli, nebudu opakovat, ale přesto mi dovolte ještě několik málo poznámek. Údajně na podnět Ministerstva kultury se rozšiřuje působnost církví ve všech organizačních jednotkách Vězeňské služby až do té míry, že církve mohou de facto suplovat specialisty při práci s vězněnými osobami. *** S trochou nadsázky lze konstatovat, že můžeme propustit vychovatele a specialisty oddělení výkonu vazby a trestu a nechat pracovat duchovní. Oni to pravděpodobně zvládnou za ně. Budou-li duchovní připravovat odsouzené i na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, jak předpokládá § 20 odst. 4, pak jsou ve věznicích psychologové, pedagogové, sociální pracovníci a další pracovníci takřka zbyteční. Předložené aktuální počty obviněných a odsouzených mají exaktní vypovídající hodnotu. Nabízí se však otázka, zda je tato tendence vskutku nezvratná. Zasvěcení vědí, že reprofilace věznic a vazebních věznic již proběhla, někde sice trochu násilně, ale proběhla. Zejména ve vazebních věznicích tak uměle vznikla oddělení pro výkon trestu různých typů bez potřebného materiálně technického zázemí a personálního vybavení. Zaměstnanci těchto nových oddělení se každodenně doslova krok za krokem prokousávají naplněním ducha dnešního zákona tak, aby práva vězněných byla uplatněna. Doufají, že jim novela pomůže. Další velmi citlivou oblastí je nakládání s finančními prostředky odsouzených. Jakákoliv nejednoznačnost, umožňující různý výklad, má v praxi neblahé důsledky. Pokusy napravit tento nedostatek podzákonnými normami doposud příliš efektivní nebyly. Obdobně lze hovořit o problémech s nákupy a balíčky. Odkazy na snahu odstranit nepřiměřenou tvrdost se míjejí účinkem, a není-li zabezpečena naprostá jednoznačnost při výkladu závazných pravidel, pak vedou i k dalším pochybením. A co víc, tento stav se pak bezesporu spolupodílí i na vzniku korupčního prostředí. Problematika příjmu peněz, nakládání s nimi, otázka nákupů a balíčků musí být zákonem řešena naprosto jednoznačně. Zmínka v důvodové zprávě o mimořádných událostech, ke kterým došlo ve věznicích a vazebních věznicích v říjnu a listopadu roku 2001, a o formování skupin velmi nebezpečných odsouzených je bezesporu významná, ale vyznívá poněkud naplano. Je mi známo, že tyto skupiny odsouzených jsou umísťovány do vytipovaných objektů Vězeňské služby a pracují s nimi specializované týmy odborníků. Ale novela zákona na to odpovídajícím způsobem nereaguje. Ani v tomto případě se nepředpokládá, tedy v této novele, že budou vyvolány dodatečné nároky na státní rozpočet. Navzdory tomu přeji našim odsouzeným, aby se dočkali v rámci nových nebo již existujících výstupních oddělení vybudování lépe vybavených kulturních místností s hygienicky oddělenými toaletami, tělocvičnami, s místnostmi pro sebeobslužné aktivity, aby byli lépe připraveni na bezproblémový přechod do občanského života. Ještě poznámka k výkonu vazby. Úmyslem navrhovatele je zjevně snaha docílit sjednocení obou těchto oblastí, tedy základních práv obviněných a odsouzených. S tím nelze v základě nesouhlasit. Navrhovatel se opírá především o závěry zpráv CPT, tedy Výboru proti mučení, který vyjádřil nespokojenost s absencí přiměřených programů činnosti s obviněnými. Vazební věznice mají mít za povinnost nabídnout obviněným práci, vzdělávání, sport a zájmové aktivity. Otázka potom logicky zní: mají v současné době vazební věznice a mají vůbec v souvislosti s tím, že zákon má platit od 1. 1. 2004, vytvořeny materiálně technické, prostorové a personální předpoklady, aby tuto povinnost mohly vůbec vykonávat? Je připravený tým specialistů a dalších zaměstnanců, kteří se budou věnovat výhradně obviněným? Ptám se proto, že vím, že stávající odborné týmy jsou v souvislosti s plněním programů zacházení zcela zaneprázdněny péčí o osoby ve výkonu trestu a i tak je jich nedostatek. Například počty specialistů by se musely zvýšit několikanásobně, měl-li by se tento úkol zajistit. Přes zdaleka neúplný výčet výhrad k předkládané novele jsem pro její propuštění do druhého čtení a vůbec netrvám na tom, aby předkladatel reagoval teď v tuto chvíli. Chtěl bych ještě doporučit, aby tato novela byla postoupena i výboru pro obranu a bezpečnost, pakliže ten záměr zatím neexistuje.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/018schuz/s018301.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_18_02044
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.