Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_23_00884


Schůze 23/2002 27.11.2003

Téma Zahájení schůze

Martin Mejstřík (*1962) (Senátor ) ( délka 7 minut )

        
Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych coby zpravodaj garančního výboru Senátu přednesl důvody, které vedly Senát k zamítnutí vašeho návrhu. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 364/2000 Sb., o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 79/2002 Sb., postoupila Senátu Poslanecká sněmovna 8. října toho roku. Návrh byl přikázán výboru pro vzdělání, vědu, kulturu, lidská práva a petice jako výboru garančnímu. Ten jej projednal dne 30. října t. r. a přijal usnesení, ve kterém doporučil Senátu zamítnout návrh zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou. Dále byl návrh zákona přikázání ústavně právnímu výboru a výboru pro místní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, které návrh projednaly a přijaly usnesení vrátit projednávání návrhu zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. Senát projednal tisk na své 11. schůzi dne 6. listopadu. Svým usnesením č. 228 v hlasování č. 29 projednal tento tisk s výsledkem jednání "zamítá". Dovolte mi přednést některé důvody. Majetek bývalého SSM se ředí od roku 1990. Od roku 1993 převzal zodpovědnost za majetek bývalého svazu mládeže Fond dětí a mládeže. V roce 2000 byl vyhlášen zákon 364/2000 Sb., o zrušení fondu, v roce 2001 schválila Poslanecká sněmovna první kolo bezúplatných převodů majetku na organizace dětí a mládeže. V roce 2002 byla přijata novela zákona, která prodloužila fungování Fondu dětí a mládeže o jeden rok a schválila druhé kolo bezúplatných převodů. Už tehdy Senát s tímto postupem nesouhlasil. Zbytek majetku po druhém kole čítá 66 nemovitostí. Jedná se o pozemky, ostatní plochy a objekty. *** Jsou to vily, školicí střediska, rekreační objekty, administrativní budovy, garáže, hotely. Drtivá většina z nich je naprosto nevhodná pro práci s dětmi a mládeží, navíc jde-li o objekty, jsou tyto za deset let pod správou Fondu dětí a mládeže totálně zdevastovány. Jejich oprava by si vyžádala obrovské investice, na které výše zmíněné organizace nemají finanční prostředky. Nelze předpokládat, že o tyto objekty požádají školy, školská zařízení či územní samosprávné celky. Obce, které musejí pokrývat provozní náklady škol, využívají školní budovy i pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže, mnohdy právě ve spolupráci s občanskými sdruženími, o která nám jde. Z drtivé většiny nemají o objekty zájem ani obce, v jejichž katastru se objekty nacházejí, neboť náklady i na pouhou demolici přesahují jejich možnosti. Mnohé z obcí žádaly Fond dětí a mládeže byť jen o zabezpečení chátrajících budov proti vandalům a zlodějům a zabezpečení staveb z hlediska ohrožení života a zdraví osob. Ani takto jednoduchou věc nebyl Fond dětí a mládeže za celou dobu své existence schopen zajistit. K této věci existuje bohatá fotodokumentace, se kterou se můžete, vážené poslankyně, vážení poslanci, seznámit. Neustálým prodlužováním existence Fondu dětí a mládeže a vypisováním dalších nabídek se tak vytváří prostor pro korupci, podvody a spekulace. V roce 2002 činily provozní náklady fondu cca 8 mil. Kč, náklady na správu majetku přibližně 42 mil. Kč. Výnosy činily 28 mil. Kč. Fond tak hospodařil se ztrátou přibližně 22 mil. Kč. Dlužno žíci, že od roku 1993 nehospodařil Fond dětí a mládeže nikdy se ziskem. Úplatný převod na zájemce z řad soukromých investorů pomůže vyřešit letitý problém nejen obcím. Navíc ušetří nemálo finančních prostředků ze státního rozpočtu. Majetek včetně likvidačního zůstatku přejde zánikem fondu na Ministerstvo financí. Likvidační zůstatek podle bodu 5 číslo 1 zákona se převede na zvláštní účet, vedený Ministerstvem financí, kde bude uložen do vydání zvláštního právního předpisu, kterým vláda na návrh ministerstva školství a mládeže určí jeho využití na podporu práce s dětmi a mládeží. Ostatní majetek, to je např. i budovy na Senovážném náměstí v Praze a České ulici v Brně, o které jde, přejde podle bodu 6 článku 1 zákona na Ministerstvo financí. Ministerstvo financí České republiky může převést příslušnost hospodaření k těmto domům podle zákona o majetku státu na ministerstvo školství. Tímto postupem se dosáhne stejného cíle jako navrhovaným zákonem, aniž bychom museli prodlužovat agonii Fondu dětí a mládeže. Jinými slovy, Fond dětí a mládeže je dlouhodobě ve ztrátě a stojí daňové poplatníky každoročně několik desítek milionů korun. O majetek, který zůstal ve správě Fondu dětí a mládeže, co se nám podařilo zjistit, je ze strany mládežnických organizací minimální zájem. Mezi těmi 66 objekty, parcelami, garážemi atd. jsou možná tři čtyři nevypořádané objekty, o které zájem dětské organizace mají. Dle našeho názoru lze tento majetek řešit cestou naznačenou v závěru mé zprávy. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za pozornost. Těším se brzy na viděnou.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/023schuz/s023085.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_23_00884
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.