Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_42_00385


Schůze 42/2002 23.03.2005

Téma Zahájení schůze

Ing. Michaela Šojdrová (*1963) (Poslankyně ) ( délka 9 minut )

        
Já vám, paní místopředsedkyně, děkuji a upozorňuji své kolegy napravo i nalevo, zejména v tuto chvíli nalevo, že projednávání tohoto návrhu zákona není triviální, protože řada rodičů se na nás obrací se svými pochybnostmi a dotazy, jak vlastně mají podávat přihlášky a jaký bude mít dopad nový školský zákon. Já se domnívám, že když to zajímá naše občany, mělo by to zajímat i naše poslance. Děkuji, že ti, které to nezajímá, půjdou mimo zasedací místnost. Upozorňuji tedy, že toto nové opatření se ve svém důsledku velmi negativně může projevit na rozhodování ředitele, který prostě nebude mít kritérium pro to, na základě čeho by stanovoval počet přijímacích zkoušek. Musím také upozornit na to, že v té době do 20. ledna nemá možnost upozornit žáky na to, zda bylo rozhodnuto o konání přijímacích zkoušek. Předkladatelé totiž ponechávají v návrhu zákona větu o tom, že ředitel neprodleně informuje uchazeče o konání přijímacích zkoušek. Jestliže však ředitel rozhodne do 20. ledna podle návrhu předkladatelů, a žáci podávají své přihlášky do konce února, resp. do poloviny března je obdrží ředitel, já nevím, koho v lednu bude ředitel neprodleně informovat o konání přijímacích zkoušek. Upozorňuji jako zpravodajka na zřejmý nesoulad mezi ustanovením, které by v případě přijetí velmi komplikovalo situaci jak žáků, tak ředitelů škol. Dále předkladatelé navrhují vypustit z kritérií pro přijímací řízení vysvědčení žáka a výstupní hodnocení ze základní školy. Předkladatelé uvádějí jako důvod nesrovnatelnost dosahovaných výsledků a odkaz na možnost brát v úvahu tyto výsledky. Tedy pouze jako na možnost, nikoli tedy jako kritérium, které je doposud uváděno pod písmenem C, tedy jako další skutečnost osvědčující vhodné schopnosti a tak dále. Musím upozornit na to, že návrh tedy nepovažuje za důležité dosavadní dosažené výsledky žáka na základním vzdělávání. Já se domnívám, že to naprosto popírá dosavadní trend a požadavky, které odborná veřejnost i rodiče a my jako poslanci na vzdělávací systém klademe. To znamená - nehodnotit žáky při vstupu na střední školu podle okamžitých momentálních výsledků přijímacích řízení, ale naopak hodnotit žáky při vstupu do střední školy podle dosahovaných výsledků. *** Neautorizováno ! Považuji to za naprosto demotivační prvek pro základní školy, po kterých chceme, aby nevyučovaly faktograficky, aby se nezaměřovaly jen na informace, ale naopak aby vyučovaly žáky v souvislostech, s motivací, se schopností interpretace, jak bude v přijímacím řízení střední škola ověřovat schopnosti interpretace atd. Musím říci, že zejména toto opatření považuji za velmi velký krok zpět. Omlouvám se, že překračuji v tuto chvíli zprávu zpravodaje, ale důsledky takovéhoto opatření by byly myslím si velmi proti reformě našeho základního vzdělávání. Dalším krokem, který předkladatelé navrhují, je nové zavedení termínu písemného potvrzení zájmu o přijetí do sedmi dnů od doručení rozhodnutí. Tento návrh sám o sobě samozřejmě může být praktický, ale skrývá rizika, na která také musím upozornit. Z návrhu totiž nevyplývá, že by rozhodnutí o přijetí uchazeče pozbývalo účinnosti v případě, že by v daném termínu nepotvrdil zájem o přijetí ke vzdělávání. Uvedené ustanovení by tedy znamenalo, že by takové rozhodnutí i nadále bylo účinné a zároveň by ředitel školy byl povinen přijmout dalšího uchazeče v pořadí podle výsledku přijímacího řízení. Tady si myslím, že to znamená poměrně velkou nejistotu jak pro žáka, tak pro školu - další ustanovení, kterým se navrhuje možnost přijetí žáka i v dalších kolech přijímacího řízení poté, co již byl přijat v předchozím kole. Je zřejmé, že předkladatelé se snaží řešit obtížný úkol, kterým je maximální možnost volby pro každého žáka, a to je záměr jistě správný. Upozorňuji však, že v důsledku navrhované změny by mohlo docházet k tomu, že uchazeč bude přijat na více středních škol. V důsledku toho tím bude omezovat právo výběru na přijetí pro jiné žáky. Je tedy otázka, zda navrhované řešení je lepší, než nabízí platný zákon. Navrhuje se zrušit omezení počtu přihlášek na víceletá gymnázia. Znovu musím upozornit, že zde předkladatelé tento návrh prostě nezdůvodňují. Předkladatelé pouze jako důvod uvádějí obecnou úpravu § 60, kterým se mění přijímací řízení na střední školy. Ale musím říci, že to je zdůvodnění pro mě velmi obtížně přijatelné, protože přijímání žáků do nižšího stupně víceletého gymnázia se zásadně liší od přijímání žáků na střední školy, neboť jsou tito žáci přijímáni do stupně, na kterém se plní základní školní docházka, a to je zásadní rozdíl oproti tomu, kdy jsou žáci přijímáni na střední školu. Dále se navrhuje zrušit možnost konání předtermínu přijímacího řízení do vyššího stupně víceletého gymnázia v předstihu před prvním kolem. Já tedy musím upozornit na to, že zřejmě zde nedošlo k pochopení, možná je to nedorozumění, protože se změnil systém a zavedlo se novým školským zákonem přijímací řízení mezi nižším a vyšším stupněm. Pokud by byl přijat návrh kolegy Bartoše, pak by se tím znemožnilo konání přijímacího řízení do vyššího stupně osmiletého nebo šestiletého gymnázia v předtermínu. Domnívám se, že by tak došlo úplně ke zbytečné komplikaci pro absolventy nižšího stupně víceletého gymnázia. Domnívám se, že jde možná o nedorozumění a zbytečnou komplikaci. Dále musím jako zpravodaj upozornit na to, že v důvodové zprávě nejsou přesně uvedeny dopady na státní rozpočet a rozpočty územních samosprávných celků. Jsem přesvědčena o tom, že změnou přijímacího řízení by narostly, tak jak již jsem uvedla, administrativní výdaje spojené s konáním přijímacího řízení, a to nejenom pro školy, kraje, obce, ale také pro samotné žáky. Na závěr mi dovolte upozornit, že vláda nepřijala k tisku 865 žádné stanovisko. Ani já nenavrhuji v prvním čtení zamítnutí tohoto návrhu. Doporučuji návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/042schuz/s042065.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_42_00385
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.