Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_45_00930


Schůze 45/2002 21.06.2005

Téma 139

Zdeňka Horníková (*1952) (Poslankyně ) ( délka 6 minut )

        
Děkuji vám. Pane předsedající, kolegyně a kolegové, když jsem si přečetla tento zákon a když jsme jej projednávali v podvýboru i ve výboru pro veřejnou správu, tak jsem si skutečně položila základní otázku, čím skutečně tento zákon je. Došla jsem k závěru, že je to snaha paní ministryně Emmerové, poslanců sociální demokracie, poslanců KSČM, což mě nepřekvapuje, ale dokonce i některých poslanců Unie svobody o zastavení transformace nemocnic, která byla započata, a tentokrát se skutečně jedná o zestátnění zdravotnictví. Že se často setkáváme v Poslanecké sněmovně s nekvalitními zákony, to už vím dávno. Ovšem že někdo může vyplodit takový nesmysl, jakým je sněmovní tisk 810, to předčilo veškerá má očekávání. Na tomto návrhu není v praxi použitelný snad ani jediný odstavec. Na některé nedostatky je upozorněno již v preambuli návrhu, a to samotnou vládou. Realizace návrhu znamená skutečné zestátnění nyní již většinově nestátního zdravotnictví a naprosto nepřijatelný zásah do kompetencí samospráv. Rovněž se jedná o narušení zásad subsidiarity, kterou se sociální demokracie neustále ohání. Nyní mi dovolte, abych vyjmenovala několik zásadních nedostatků této předlohy. Veřejné zdravotnické zařízení nemusí platit daň z příjmu, daň z nemovitosti, daň z převodu nemovitosti, daň dědickou. Jedná se jednoznačně o veřejnou podporu a neprošel by tento návrh u našeho Ústavního soudu ani u evropských institucí. Za druhé. Tento návrh vnáší do oblasti managementu nemocnic principy fungování politických orgánů, viz § 7 - 13. Prosazení těchto principů by znamenalo paralyzování chodu nemocnic, obrovské ztráty a nutnost masivních dotací ze strany veřejných rozpočtů. Samostatnou kapitolou je počet členů statutárních orgánů, kterých musí být podle § 15 u fakultních nemocnic dvacet, u normálních nemocnic patnáct. Pro ilustraci uvádím, že nyní má Oblastní nemocnice Náchod, tj. jedna z největších nemocnic v Královéhradeckém kraji se spádovostí sto tisíc obyvatel, pouze osm členů statutárních orgánů. Činnost statutárních orgánů je podle § 16 záhadně zařazena do úkonu v obecném zájmu zřejmě proto, aby se na ně nevztahoval nedávno přijatý - bohužel nesmyslný - zákon, zákon z dílny sociální demokracie, a to je zákon o střetu zájmů. Rejstříkem veřejného zdravotnického zařízení vzniká další státní úřad se všemi negativy. Velmi nebezpečným ustanovením, a bylo to tady už několikrát zmíněno, je ustanovení návrhu, novela zákona o veřejném zdravotním pojištění, kde se v § 52a nařizuje Všeobecné zdravotní pojišťovně a následně všem ostatním pojišťovnám uzavření smlouvy na dobu neurčitou, přičemž k vypovězení je nutný souhlas Ministerstva zdravotnictví. Jsou tudíž porušeny zásady rovnosti přístupu v poskytování zdravotní péče mezi soukromými subjekty, které o smlouvu musí soutěžit se státními subjekty. Navíc dochází k faktické likvidaci pojišťoven, jak zde již bylo několikrát zmíněno. Naprosto nerozumím pojmu "veřejné vlastnictví", jak je uvedeno v důvodové zprávě. Tento pojem je zcela neznámý. Pokud si nevybavím ovšem jiný termín "společenské vlastnictví" z dob dávno minulých. Rovněž mi uniká důvod, proč jsou v tomto návrhu zákona o veřejném zdravotnickém zařízení řešeny nesystémové rozsáhlé změny daňových zákonů, týkající se například převodu bytů, nároků na odškodnění atd. Jedná se opět o zaplevelení našeho právního řádu bez jakékoliv koncepce. Pokud mají navrhující poslanci včetně liberálních unionistů za cíl zestátnění zdravotnictví a návrat do stavu hluboko před rok 1989, tak ať to řeknou otevřeně a nemaskují to frázemi, tu o zastavení propadu hospodaření nemocnic, o zefektivnění systému zdravotnictví, o nepřípustnosti dosahování zisku ve zdravotnictví. V jejich ideologické zaslepenosti jim nedochází, že občané ještě neztratili paměť a vědí, kam došla naše společnost po roce 1948 pod hesly o zastavení kapitalistického plýtvání, o nejefektivnějším společenském vlastnictví atd. Máme zde celou řadu důkazů o tom, že kraje umějí daleko lépe hospodařit a spravovat lůžková zařízení než stát, i návrh podle tohoto zákona. Proto se připojuji k návrhu na zamítnutí této předlohy. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/045schuz/s045150.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_45_00930
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.