Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_48_01592


Schůze 48/2002 20.10.2005

Téma číslo 32

PhDr. Lubomír Zaorálek (*1956) (Předseda PSP ) ( délka 5 minut )

        
Slyšeli jsme interpelaci pana poslance Langera a prosím pana ministra, aby se k ní vyjádřil. Prosím, máte slovo. Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, vážený pane poslanče, určitě ztráty Českých aerolinií jsou ztráty, které nás všechny zajímají, byť České aerolinie nejsou napojeny na státní rozpočet. A ani Ministerstvo dopravy není vůči akciové společnosti České aerolinie v pozici nadřízeného orgánu. Tito dopravci mají dnes stejnou pozici jako ostatní dopravci Evropských společenství a podléhají společně regulačním principům, které jsou stanoveny Evropskou komisí. České aerolinie jsou akciovou společností, která je zřízena podle obchodního zákona, která hospodaří naprosto samostatně, jak už jsem řekl, tak z českého státu nedostává žádné dotace, a její hospodaření kontroluje dozorčí rada. Ministerstvo dopravy nemá v současné době své zástupce ve statutárních orgánech, ani v představenstvu, ani v dozorčí radě, byť tam máme jedno místo vyhrazené. Není v současné době obsazené. Předsedou dozorčí rady aerolinií je první náměstek ministra financí, pana ministra tady za mnou, Ing. Eduard Janota. Ta společnost je řízena zástupci, kteří jsou zástupci Fondu národního majetku, protože Fond národního majetku České republiky má vlastnictví akcií 56,43 %, a hlavně České konsolidační agentury, která má 34,59 %. To jsou majoritní vlastníci Českých aerolinií. Tyto instituce také určují strategii podniku a sledují její hospodaření. Věřím, že jako každá dozorčí rada, tak také dozorčí rada Českých aerolinií má vypsány hospodářské ukazatele pro představenstvo společnosti, a pokud vím, vím to také hlavně z tisku, tak toto vedení má v plánu v letošním roce zisk. Určitě musíme vnímat věci v souvislostech. Věřím, že plán byl postaven na výchozích parametrech loňského roku, kdy letecký benzin byl v trošku nižších hodnotách. Určitě se do toho promítají zvýšená bezpečnostní opatření a třeba i některé směrnice Evropské komise nebo Rady a parlamentu. K akcionářům musím ještě říci, že významný podíl má také hl. m. Praha. Sedí tam i pan primátor Bém. To je také jistě jeden z lidí, který by mohl podat tyto informace, ale uznávám, že se obracíte s interpelací na členy vlády. Musím však s politováním říci, že vám asi více informací nesdělím. Pokud budete potřebovat další informace, tak bych spíše doporučoval obrátit se na majoritní akcionáře a ve vládě nejspíše na pana ministra financí, který by mohl zprostředkovat údaje, které já bohužel zatím nemám, byť je to asi tím, že nemáme obsazené místo v dozorčí radě, které bychom už mít obsazené měli. Na závěr bych sdělil, že doufám, že konzultační firmy nejsou ty firmy, na které by byly soustředěny rozhodující náklady, že to nebudou ty firmy, které způsobují ztráty aerolinií. *** Určitě dozorčí rada musí tyto náklady velice dobře analyzovat. Já doporučuji na všechna strategická rozhodnutí konzultační firmy, ale určitě ne na běžná rozhodnutí. Ztráta půl miliardy korun je pro mě docela úděsná ztráta a já věřím, že to byl spíš nějaký předpoklad než skutečná výše, která se očekává. Já doufám, že teď se letecký benzin dostává do poměrně lepších čísel, takže ztráta nebude tak vysoká, ale každá ztráta stojí za analýzu. Budu to také sledovat, protože mě to zajímá, a obsadíme v nejbližší době člena dozorčí rady za Ministerstvo dopravy. Budu to také samozřejmě sledovat, byť ne v té roli gestora, který je za to odpovědný.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/048schuz/s048248.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_48_01592
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.