Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_55_01269


Schůze 55/2002 26.04.2006

Téma bod 100

Ing. Pavel Horák (*1964) ( ) ( délka 7 minut )

        
Děkuji za slovo. Ještě bych odpověděl na dotaz o základním fondu zdravotní péče pojišťovny. Samozřejmě si uvědomuji, že tvorba tohoto fondu je určena zákonem. To samozřejmě nehodlám zpochybňovat a je to i závěr kontrolní zprávy, že v tomto nebylo žádné pochybení zdravotní pojišťovny. Druhá věc ovšem jsou finanční toky, které do tohoto fondu přicházejí, které jsou ovlivňovány procentem výběru pojistného, přerozdělením, na které má pojišťovna také do určité míry vliv tak, jak pečuje o strukturu svých pojištěnců, jsou tam další doplňkové příjmy, které jsou příjmy z některých pokut, penále apod., kde opět pojišťovna svou aktivitou sice nemůže významně ovlivnit v těch desítkách miliard finanční naplnění tohoto fondu, přesto v rozměru stovek milionů korun je ovlivnit může. Posledním krokem, a to já jsem měl fakticky na mysli, když jsem o tom mluvil, je návrh obsažený v návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny na letošní rok, který počítá s převedením takřka půl miliardy korun z provozního fondu zpět do základního fondu zdravotní péče, tak aby tyto prostředky, které nebudou čerpány na provoz pojišťovny, mohly přispět k úhradě péče v základním fondu. Další, co ovlivňuje finanční naplnění tohoto fondu, je vlastně i úhrada zdravotní péče z fondu prevence. Tam také existují spojité nádoby, takže jistě ředitel VZP nemůže dramaticky v desítkách miliard korun tvorbu tohoto fondu ovlivnit, ale může se do určité míry významně podílet v tom rozmezí stovek milionů korun na tom, aby těch prostředků tam v reálu bylo více, aby se tam koncentrovaly. Co se týče odlivu pojištěnců, ten odliv pojištěnců od VZP je víceméně rovnoměrný po řadu minulých období. Pokud se podíváme na strukturu pojištěnců, kde dochází k úbytku, ve kterých kategoriích, tak je to zejména v kategoriích mladších zdravých pojištěnců, čili pojišťovně zůstávají pojištěnci, kteří čerpají zdravotní péči, v těch vyšších věkových kategoriích a dochází k odlivu těch mladších, zatím nečerpajících péči, což je samozřejmě pro pojišťovnu nevýhodné. Tento jev do určité míry je neutralizován tím efektem stoprocentního přerozdělení, který nastal, přesto určitě nelze se s ním smířit. A i když z principiálně pojistného hlediska nemusí být zrovna vždy nevýhodné, aby docházelo k přesunům pojištěnců, přesto samozřejmě snaha o to, získat zpět tyto pojištěnce, musí být součástí koncepce VZP na příští období; nicméně musí toho být dosaženo nabídkou služeb, kvality a možností pojištěnce, tak aby on spatřoval výhody v tom, být pojištěn u Všeobecné zdravotní pojišťovny. Myslím si, že tady je zcela na místě využít komparativních výhod pojišťovny, které spočívají třeba v husté pobočkové síti, možnosti poskytovat další služby místem spojené s existencí poboček Všeobecné zdravotní pojišťovny, tak aby klienti spatřovali kromě té tradiční stability v případě nemoci pro svoji účast u VZP také další možné výhody z tohoto vztahu. *** Léková politika - chronicky nemocní. Zdravotnictví samozřejmě dokáže vyčerpat jakýkoliv objem finančních prostředků. A pokud se podíváme na to, kde se tyto prostředky čerpají, tak výdaje pojišťovny významně ovlivňují jednak léčba nebo prevence těch hromadně se vyskytujících chorob, kterých je v populaci obrovské množství, a když se nasčítají náklady, tak tvoří významný podíl, a naopak zase náklady na tu péči, která sice není masová, nicméně je mimořádně drahá. Do obou těchto oblastí spadá léčba chronických onemocnění, na jedné straně těch chronických onemocnění, která mají velký populační výskyt, což je především ischemická choroba srdeční, nebo obecně tedy choroby srdce a cév, a onkologická onemocnění. A na druhé straně je to zdravotní péče mimořádně nákladná, kam samozřejmě spadají také nemocní, jsou to zpravidla také chronicky nemocní. Cesta k omezení nebo k ohraničení růstu nákladů na tyto pacienty a současně cesta k tomu, aby kontinuálně byly zvyšovány možnosti léčit chronicky nemocné, je v tom, aby na jednu stranu ve spolupráci s odbornými společnostmi docházelo ke standardizaci těchto mimořádně nákladných léčebných postupů, tak aby byly skutečně použity jenom tam, kde mají plné oprávnění, a současně aby pojišťovna mobilizovala zdroje na to, aby v případech té správné indikace, správnou politikou vůči zdravotnickým zařízením, což je zejména úsilí o to, aby péče byla poskytována na kvalifikovaných pracovištích, která splní nároky kvality, v případě, že těchto onemocnění nebo pacientů je málo, aby byla poskytována péče na specializovaných pracovištích tam, kde pak její poskytování je mnohem efektivnější, než pokud bude roztroušeno po stovkách zdravotnických zařízení v celé České republice. Je to tedy nikdy nekončící proces, protože rozpor tu vždycky existuje a bude existovat, ale pojišťovna se musí starat o to, aby zdroje byly efektivně využity a aby všichni pacienti dostali to, na co mají při současném stavu medicíny plný nárok. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/055schuz/s055183.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_55_01269
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.