Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_8_00303


Schůze 8/2002 27.11.2002

Téma Zahájení schůze

Ing. Roman Línek, MBA (*1963) (Hejtman Pardubického kraje ) ( délka 6 minut )

        
Vážená paní předsedající, přítomní členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, dámy a pánové, na svém jednání 19. 9. se zastupitelstvo našeho kraje zabývalo projednáváním návrhu legislativní iniciativy na změnu zákona č. 558/1992 Sb., o daních z příjmů, a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, obojí ve znění pozdějších předpisů. *** Svým usnesením v rámci vyhrazené kompetence dané zákonem o krajích zastupitelstvo schválilo všemi hlasy přítomných zastupitelů, což je 42 ze 45, předložení návrhu změn zákonů Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR a současně mě pověřil oprávněním jednat za Pardubický kraj ve smyslu § 86 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Především mi dovolte uvést, že se jedná o historicky první návrh Pardubického kraje, který se dostal do této fáze, tedy fáze projednávání. Za velmi důležitý považuji i fakt, že byl podpořen Asociací krajů České republiky. I proto si vás dovoluji požádat o vstřícnost v procedurálních otázkách, které umožní jeho věcné projednávání. A nyní k vlastnímu návrhu. Motivace podání návrhu včetně jeho formulace je dle mého názoru podrobně uvedena v příslušném sněmovním tisku. Přesto mi dovolte, abych zdůraznil podstatu návrhu. V případě návrhu úpravy § 28 zákona o daních z příjmů jde o odstranění zcela jasné nerovnosti mezi státními příspěvkovými organizacemi a příspěvkovými organizacemi samosprávných celků, která má bezesporu negativní dopad i na hospodaření příspěvkových organizací obcí a krajů. Zejména z toho důvodu přistoupilo naše zastupitelstvo k tomuto svým způsobem výjimečnému kroku. V neposlední řadě považuji za nutné vyzdvihnout i tu okolnost, že návrh nemá dopady na státní rozpočet, protože rozpočet s těmito příjmy neuvažoval. Jeho nerealizace naopak povede k zatížení rozpočtů krajů v neprospěch občanů, negativně ovlivní možnosti krajů například při opravách komunikací, škol, řešení problémů u přebíraných zdravotnických zařízení apod. Nejde tedy o nadbytečnost, ale o dosažení rovných podmínek a zvláště pak o snahu nezhoršit finanční situaci samosprávných krajů. V případě návrhu úprav zákona v souvislosti se silničním majetkem chci zdůraznit, že jde zejména o reakci na reálně existující stav. Ze zákona č. 563/1991 Sb., zákon o účetnictví, vyplývá povinnost o tomto majetku vést účetnictví a účetně jej odepisovat. Za stávajícího stavu nejsme schopni řádně dostát těmto požadavkům a ani je smysluplným způsobem naplnit potřebnými finančními zdroji, kterých je, jak jsem uvedl výše, třeba na mnoho jiných veřejně prospěšných aktivit krajů. Jsme si vědomi jisté radikálnosti návrhu předloženého v tomto směru, ale jak jsem uvedl, jde o reakci na reálný stav, který navíc nevznikl zanedbáním povinností krajů. Ani zde se nemohu plně ztotožnit se stanoviskem vlády, že vyloučení z odpisování nemůže řešit finanční situaci v příspěvkových organizacích typu správ a údržeb silnic. Je třeba v této souvislosti upozornit na to, že i pro účetní odpisy je nutno najít zdroje, které tvoří reálný základ těchto odpisů. Tyto zdroje nemáme, nejsou uvažovány v návrhu státního rozpočtu, jako například forma účelové dotace státu, a nejsou zohledněny ani v podílu krajů na výnosech z daní. Motivací podání našeho návrhu jsou tedy negativní finanční dopady na rozpočty krajů. Při projednávání iniciativy jsme byli vedeni snahou, aby záležitost byla řešena k 1. 1. 2003, tedy k zahájení účetního roku, což má význam z hlediska účetních a daňových předpisů. Podstatné, dovolím si říci podstatnější, pro nás bylo a je, aby byla záležitost posouzena zejména po věcné stránce. Náš návrh může být nedokonalý z pohledu formálního, legislativního, legislativně technického apod. Nemáme zkušenosti z oblasti legislativních prací, ale jsem přesvědčen, že by neměl být jen z těchto důvodů odmítnut. Tento postup by dle mého názoru nebyl ve shodě se zájmy občanů. Dovoluji si vás proto opětovně požádat o využití procedurálního postupu, který umožní přikázání tisku výboru či příslušným výborům a zabezpečí pak jeho řádné věcné posouzení. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/008schuz/s008051.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_8_00303
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.