Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_60_00565


Schůze 60/2006 10.09.2009

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 10. září 2009 v 9.06 hodin Přítomno: 116 poslanců  

Ing. Gustáv Slamečka, MBA (*1959) (Ministr dopravy vlády ČR ) ( délka 5 minut )

        
Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám ve stručnosti představil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Základním účelem předkládaného návrhu novely zákona o dráhách je zajištění adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007 ze dne 23. října 2007, o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě, které tvoří součást tzv. třetího železničního balíčku. Navrhovanou úpravou se zejména stanoví výjimky, které Česká republika hodlá uplatnit z aplikace těch povinností dopravců upravených v nařízení, jež by železniční dopravci nebyli za současného stavu schopni plnit vůbec, nebo jen s nepřiměřeně vysokými finančními náklady, a dále těch povinností, jejichž plnění by za současného stavu postupného budování a obnovy železniční sítě nebylo spravedlivé. Zde je třeba upozornit na to, že samo nařízení v článku 2 počítá s tím, že členské státy mohou použití některých práv cestujících na svém území omezit. Ne všechna práva jsou tedy bezpodmínečně platná na celém území Evropské unie. Předložený návrh je v tomto ohledu zcela v souladu s nařízením. Při tvorbě návrhu ovšem nebyly zohledněny jen zájmy železničních dopravců, ale Ministerstvo dopravy se snažilo co nejvíce respektovat i základní cíl nařízení - tedy zkvalitnění a zatraktivnění železniční dopravy posílením práv cestujících. Navrhovaná výjimka se proto vztahuje v zásadě na dvě oblasti. Jednak na povinné používání počítačových informačních a rezervačních systémů, jejichž parametry ještě nebyly na úrovni Evropské unie stanoveny, a náklady na dopravce tedy lze jen obtížně vyčíslit, jednak na některé povinnosti dopravce v případě zpoždění či zrušení vlaku. Velká část zpoždění je v současné době způsobena stavebními pracemi na tratích a koridorech a uložení všech povinností spojených se zpožděním dopravců by nebylo k dopravcům spravedlivé. Navrhovaná výjimka je rovněž časově omezená, a to na dobu pěti let. Po uplynutí stanovené pětileté doby pro výjimky lze předpokládat, že další pokrok v transformaci a restrukturalizaci železničního trhu, dobudování a modernizace páteřní sítě železničních koridorů a též postupný vznik konkurenčního prostředí na železnici včetně systémového dořešení financování veřejné osobní drážní dopravy provozované ve veřejném zájmu již umožní plnou aplikaci větší části nebo celé úpravy předmětného nařízení. V této souvislosti musím zdůraznit, že velká část práv cestujících a povinností dopravce není předloženým návrhem z aplikace v České republice vyjímána. Jedná se zejména o práva zdravotně postižených osob a osob se sníženou schopností pohybu a orientace a odpovědnost dopravce při úmrtí nebo zranění cestujícího a odpovědnost vztahující se k přepravovanému zavazadlu. Pokud by Česká republika do 3. prosince tohoto roku, kdy nařízení vstupuje v účinnost, nevyužila možnost danou příslušným ustanovením nařízení a nestanovila ve svém vnitrostátním právním řádu časově omezenou výjimku z uplatňování některého ustanovení, stala by se celá úprava nařízení v České republice bezprostředně použitelnou a vymahatelnou. To by zejména u některých povinností dopravců a oprávnění cestujících bylo v tak krátkém časovém horizontu z technického hlediska nerealizovatelné a u některých oprávnění cestujících by zase okamžitá aplikace části úpravy nařízení byla pro dopravce ekonomicky obtížně realizovatelná. Navrhovaná novela dále zakotvuje povinnost dopravce provozujícího veřejnou drážní osobní dopravu na dráze celostátní nebo na dráze regionální zveřejnit každoročně zprávu o kvalitě poskytovaných služeb a poskytovat ji Evropské železniční agentuře a obsahuje doplnění úpravy správního trestání o skutkové podstaty správních deliktů týkajících se porušení některých povinností upravených v předmětném nařízení Komise. Vzhledem k naléhavé potřebě schválit adaptační novelu zákona o dráhách do 3. prosince tohoto roku vláda zároveň navrhuje, aby Poslanecká sněmovna podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny s tímto vládním návrhem vyslovila souhlas již v prvním čtení a přispěla tak k zajištění slučitelnosti našeho dopravního práva s právem Evropského společenství. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/060schuz/s060087.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_60_00565
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.