Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_73_00162


Schůze 73/2006 25.02.2010

Téma Zahájení schůze

Milan Šmíd (*1952) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi úvodem několik poznámek k vývoji sněmovního tisku 833. Sněmovní tisk 833 doznal od svého předložení podstatných změn. Původní záměr transponovat směrnici 2007/66 Evropského společenství a novelizovat národní část zákona především z důvodu odstranění technických nedostatků a výkladových nejasností se postupem času změnil. Z časových důvodů byla ve zkráceném režimu projednána na listopadové schůzi transpoziční část, byl poslanecký návrh pana poslance Vlčka, pracovně nazvaná Vlčkova novela. Tím tato část vypadla ze sněmovního tisku 833. Zůstala tedy národní část doplněná pozměňovacím návrhem Ministerstva pro místní rozvoj a transpoziční část, potřebnou schválit do konce roku 2010. Z těchto důvodů bylo projednání sněmovního tisku 833 opakovaně projednáváno na výboru pro veřejnou správu a rozvoj. Jaká je tedy identifikace problému zadávání veřejných zakázek. Historická zkušenost s fungováním veřejných zakázek v jednotlivých zemích Evropského společenství, hluboce zakořeněné národní tendence preferování zájmů domácích dodavatelů a nakonec i vzájemné obavy méně rozvinutých regionů a zemí na jedné straně a ekonomicky nejsilnějších zemí na straně druhé z monopolního chování daňového, sociálního nebo ekologického dumpingu přimělo příslušné orgány Evropského společenství k právní regulaci oblasti veřejných zakázek v tomto společenství. Účelem evropských zadávacích směrnic zákona o veřejných zakázkách v České republice a obdobných zákonů v ostatních členských zemích Evropského společenství je zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž pro celý trh veřejných zakázek a v případě nadlimitních veřejných zakázek vytvořit podmínky, aby se o ně mohli ucházet dodavatelé všech členských států a bylo tak vytvořeno soutěžní prostřední nezbytné pro fungování jednotného evropského trhu. Dále bych chtěl zmínit dvě důležité oblasti, které novela řeší. Je to jednak posílení elektronizace procesu zadávání veřejných zakázek a dále posílení transparentnosti. *** Závazné postupy při zadávacím řízení jsou stanoveny pro nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky, které představují přibližně polovinu vynaložených finančních prostředků. Podle údajů v informačním systému o veřejných zakázkách bylo v roce 2006 zadáno 62 procent nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek z celkového trhu. V roce 2007 byl zaznamenán pokles uvedených veřejných zakázek na přibližně 41 procent. Zbytek trhu veřejných zakázek tvoří výjimky dle § 18 a 19 zákona o veřejných zakázkách, které jsou v zákoně definovány buď předmětem veřejné zakázky, například dodávky spojené s ochranou základních bezpečnostních zájmů státu, výzkumem a vývojem nebo výší předpokládané hodnoty předmětu veřejné zakázky malého rozsahu. Byl proveden odhad trhu veřejných zakázek malého rozsahu v roce 2007. Celkový finanční objem těchto zakázek lze odhadnout ve výši 260 miliard korun. Při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu zákon o veřejných zakázkách nespecifikuje závazné zadávací postupy pro zadavatele, je však zákonem stanovena povinnost dodržovat základní zásady stanovené v § 6 zákona o veřejných zakázkách. To znamená transparentnost, rovné zacházení a zákaz diskriminace. Vážené dámy, vážení pánové, sněmovní tisk 833 reaguje na problémy současného zákona o veřejných zakázkách. V průběhu příprav návrhu novely zákona o veřejných zakázkách bylo zpracováno několik analýz fungování zákona o veřejných zakázkách v praxi. Přestože byl konstatován pozitivní vývoj v kvalitě právní úpravy problematiky veřejných zakázek, i nadále lze zaznamenat několik okruhů opakujících se problémů. Výstupem těchto analýz a současně i vyhodnocením zkušeností příslušných ústředních orgánů státní správy, Ministerstva pro místní rozvoj a orgánů dohledu ÚOHS, NKÚ a v neposlední řadě i vyhodnocení poznatků z konzultací k návrhu novely zákona o fungování zákona o veřejných zakázkách ve sledovaném období byly zejména tyto závěry o situaci v oblasti veřejných zakázek: Za prvé nedostatečná transparentnost zadávacích řízení s dopadem na možnost korupce, resp. diskriminaci uchazečů. Za druhé složitý postup v některých druzích řízení a z něho plynoucí zbytečné náklady, chyby a zdlouhavost procesu zadávání veřejných zakázek. Za třetí nedostatečně využívaná možnost zadávání veřejných zakázek elektronickou formou. Za čtvrté složité a výkladové nejasnosti prokazování kvalifikace uchazečů. Za páté finančně, časově i organizačně náročný formalismus některých procesů, který ve svých důsledcích omezuje hospodářskou soutěž. Za další nepřesné formulace některých ustanovení jednotlivých institutů zákona o veřejných zakázkách. Vážené dámy, vážení pánové, závěrem mi dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 42. schůzi dne 26. ledna projednal sněmovní tisk 833 a doporučuje Poslanecké sněmovně tisk 833 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Zároveň se hlásím do podrobné rozpravy. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/073schuz/s073027.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_73_00162
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.