Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_13_00755


Schůze 13/2010 4.02.2011

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 4. února 2011 v 10.32 hodin Přítomno: 169 poslanců

Mgr. Josef Dobeš (*1964) (Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ) ( délka 8 minut )

        
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, na začátku zareaguji trošku s nadhledem. Já jsem očekával projev pana senátora Chládka. Překvapil mě dvěma věcmi. Tím, že mě má rád - já musím říci, že to není opětovaný vztah. (Smích v sále.) To je první. Druhá věc je, že rychlík je již před stanicí. Rychlík jede patnáct let, pane Chládku. Jestli takto jezdí rychlík Středočeského kraje, je to podle mě courák. *** Teď k tomu fakticky, po tomto úsměvném začátku. Já tady nebudu hodnotit dílčí nedostatky novely, kterou pan senátor Chládek předkládá, já se na to podívám komplexně. Kolegyně Bohdalová tam ty věci vypíchla, nepochybně se někdo přihlásí a vyjmenuje další. Ten návrh je velký zmetek, to je potřeba říct. Já jsem neobcházel kluby, nelobboval jsem za to, aby to dneska prošlo či neprošlo, protože jsem to viděl jako nejhorší možnou variantu, kterou bych mohl udělat. Já si myslím, že za těch patnáct let se tady lobbovalo a politikařilo strašně dlouho. Proto jsem si říkal, že sem přijdu a vysvětlím vám ty věci a bude na vás, na vašem svědomí, jak se rozhodnete. V roce 2008 tady mnoho z vás sedělo, sociální demokracie, ODS dokázala po asi třinácti letech tento zákon prosadit. Já když jsem nastoupil nebo když jsem vyjednával za školství, tak jsme si to domluvili se třemi koaličními stranami, že to dáme do programového prohlášení, a tam to máme. Já jsem považoval za povinnost, abych v srpnu předložil znovu vládě zvážení státní maturity, třebaže byla schválena již v minulosti. Vláda se k tomu takto postavila. Stejně tak se vláda postavila odmítavě k novele pana senátora Chládka. Potud bych dal pryč politiku, protože si myslím, že problém je odborný a odbornost se k němu vyjadřovala. Když jsem nastoupil, zdědil jsem projekt, který má mnoho nedokonalostí, v tom má pan senátor Chládek pravdu. Je tu cena, která je výrazně dražší než ceny okolo nás za podobnou státní maturitu. Mně se podařilo z té ceny stáhnout dodatky s těmi všemi dodavateli 10 %, to znamená ne 200 až 250 mil., ale první rok to bude stát bohužel 180 mil., každý další rok 200 mil. Je to hrozná cena, ale je to daň mimo jiné za čtrnáct let licitace ve Sněmovně. Kdybychom o tom tak dlouho nemluvili, mimo jiné bychom cenu měli výrazně levnější. Ano, i podoba státní maturity je velmi byrokratická, náročná. A opět je to čtrnáct let diskutování o něčem, co by se mohlo řešit dva, tři, možná pět let. Já to přirovnávám k přechozené známosti. Když po patnácti letech si ti dva řeknou u oltáře nebo na radnici ano, tak je to trošku vyčpělé. Takže zdědil jsem tuto podobu, ale jsem připraven tuto podobu nést, protože na druhé straně misky je něco strašně důležitého. Jedna věc je, že školství je skutečně nemocné a je potřeba připravit komplex opatření, jak ho uzdravit. A měření kvality je jedna z věcí. Vedle toho je potřeba uzpůsobit síť našich škol napříč od základních až po vysoké demografii. Musíme změnit financování, neplatit na hlavu žáka, ale více za kvalitu. A ocenit učitele, to je poslední. Takže to jsou důvody, proč je potřeba přistoupit i na tento komplikovaný model a nebát se ho. Druhá věc je - a paní Bohdalová to tu řekla a je to správně - ti učitelé a ti ředitelé se na tom strašně nadřeli. Oni byli opakovaně buzerováni školeními, ta se opakovala, jak se postupně měnily podmínky, opět politici měnili podmínky. A ta práce a vynaložená energie, to byl další důvod, proč jsem se rozhodl možná pro někoho do bláznivého a riskantního podniku jít a osobně ho politicky zaštítit. De facto pro většinu z vás z těch stran to může být poměrně jednoduché. Já vám tady říkám, že o všech chybách vím, vím, jaké jsou nedostatky, generálka je ukázala. A já jsem garantoval vládě a garantuji vám, že ty nedostatky napravím a že to zvládnu. Pro to dělám všechny kroky. Může to být velmi výhodné: Tak to schvalte a ten, kdo by za to nesl odpovědnost, se v tom vykoupe. Ano, já tuto hru přijímám a tak jsem ji přijal a toto vám chci garantovat. Já z toho nemám strach jako pan senátor Chládek. Já to vidím jako výzvu a cítím, že je potřeba to pro české školství udělat. Úplně na závěr. Jestliže se o státní maturitě rozhodlo, jestliže proběhla generálka, tak přišlo něco, co mě tedy překvapilo, a to je změna studentů. Já jsem čekal, že se možná budou bouřit, budou demonstrovat, a oni udělali přesně opak - oni se rozhodli učit, věděli, že se jim nesleví, že neklesne náročnost a že nezbude nic jiného, než objektivně ukázat kvalitu svého vzdělání. Ta změna je možná to nejsilnější, co já v tuto chvílí cítím, pro to, abych řekl, že je to správný krok, kudy jdeme. A to, co předvádí pan senátor Chládek, je totální demoralizace. Ve chvíli, kdy se nastavili učitelé a studenti takto k státní maturitě, otevřít půl hodiny po dvanácté opět toto téma je politické parazitování na odborné věci. A já moc prosím, abychom toto nepřipustili. Děkuji vám. (Potlesk.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/013schuz/s013110.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_13_00755
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.