Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_19_01451


Schůze 19/2010 16.06.2011

Téma 113. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Zdeněk Boháč (*1958) (Poslanec ) ( délka 7 minut )

        
Děkuji, paní předsedající, dámy a pánové, nepřítomný pane ministře dopravy, já jsem hrozně rád, že jsem se dostal k pořadí, já nevěřil, že dnešní den vyjde má odpověď na písemnou interpelaci. Jenom takový krátký příběh. Záležitost, kterou já tady řeším ve věci klíčových dopravních staveb na Přerovsku, je záležitost z druhé poloviny 90. let minulého století, když jsem přišel na radnici a založil jsem spis ohledně obchvatu města Přerova či napojení města Přerova na dálniční síť. A ten spis samozřejmě bobtná, dnes už má úctyhodné rozměry a já jsem hovořil možná s šesti sedmi ministry dopravy různých vlád, ale chci říct to, že situace není vyřešena. Krátký jenom tento příběh, nechci ho rozvádět do epické šíře jako kolega Váňa minule, aby se to neprotahovalo, ale samozřejmě také jde o ty, jak říkal kolega Váňa, o ty naše dětičky, tatíčky, mamičky a dědečky, co mají nožičky a botičky, ale to já jenom trošku s humorem. Toto je vážná věc a nechci to karikovat. Dopravní situace na Přerovsku je velice vážná. V minulých dnech došla petice, kterou podepsalo více než 15 tisíc občanů Přerova, došla na resort dopravy, na Úřad vlády, do Poslanecké sněmovny i do horní komory Parlamentu České republiky. A opravdu je nejvyšší čas, abychom tuto záležitost řešili. Znovu opakuji: Je to možná 14 let, co řeším klíčové dopravní stavby na Přerovsku. Týká se to více než sta tisíc občanů u nás v regionu. Tedy: Nepřítomný pane ministře, bohužel jsem nucen v návaznosti na předchozí písemnou komunikaci vyjádřit hlubokou nespokojenost s dosavadním vývojem a neustálým odkládáním řešení obchvatu Přerova stavbami 0136 a 0137 dálnice D1. Podrobnější argumenty a popis historického vývoje a stavu z hlediska dopravního i enviromentálního z předchozích dopisů není nutné znovu opisovat. Je opravdu nutné začít konat. A tady to akcentuji: opravdu nejvyšší čas. Již v průběhu tohoto měsíce dojde v důsledku zprovoznění úseku D1 stavba 0135 Kroměříž-Říkovice k přivedení další tranzitní dopravy do bezprostřední blízkosti města a jejímu průjezdu městem, což bezpochyby povede k dalšímu zhoršení životního prostředí ve městě a zdravotního stavu obyvatel. Tady chci vzpomenout překračované hygienické normy, polétavý prach, hluk. Opravdu normy vůbec neodpovídají, tak jak by měly, u nás ve městě Přerově. Aby tato významná a důležitá investice mohla mít efekt opačný, je nutné co nejrychleji zajistit dobudování chybějících částí D1. V tomto ohledu tedy velmi netrpělivě očekáváme dopracování koncepce do verze superstrategie a výsledky MCA analýzy pro návazné úseky D1. Znovu opakuji: stavby 0136, 0137. Pro nezasvěcené, jedná se o 25kilometrový úsek nedokončené dálnice, páteřní dálnice Praha-Ostrava a do budoucna samozřejmě i dálnice, která by měla spojovat Varšavu s Vídní, tedy sever-jih. Jsme si vědomi rozpočtových omezení i finančních požadavků ze strany krajů a měst. Nicméně v tomto případě můžeme oprávněně hovořit o zájmu národním a celostátním na dokončení této dálnice D1. Tímto bych vás chtěl, nepřítomný pane ministře, zároveň informovat, že statutární město Přerov v součinnosti s Olomouckým krajem ve věci nedobudované dopravní infrastruktury se v nejbližších dnech obrátí se žádostí o součinnost a podporu také na evropské instituce přispívající k financování dopravních projektů - tedy na Evropskou komisi a Evropskou investiční banku. Jsme přesvědčeni, že dobudování dálnice D1 jako klíčové - znovu opakuji klíčové - páteřní komunikace v České republice jako tranzitní země Evropské unie by mělo patřit mezi evropské priority v rámci dopravy. Zároveň je zcela zřejmé, že pouze kompletní dálnice v celé délce může dosahovat požadovaných přínosů a být tak investičně efektivní, což je základní princip spolufinancování projektů v rámci Evropské unie. *** Jak jsem již uvedl v předchozí komunikaci, oceňuji snahu ministerstva alespoň částečně pomoci formou zrychlení přípravy staveb I/55 - mimoúrovňové křížení Přerov - Předmostí a I/55 - Přerov - průtah městem a jejich zařazení do strategie, nicméně zde nezbývá, než konstatovat, že již včera bylo pozdě. Těmto stavbám musí být přiřazena nejvyšší národní priorita v rámci dopravní výstavby spolu se zajištěním financování a je nutné co nejdříve přistoupit k její realizaci, nicméně samy o sobě tyto stavby situaci nevyřeší. Vyzývám proto Ministerstvo dopravy, aby přistoupilo k přehodnocení finančního plánu staveb na nejbližší roky a zařadilo do plánu na rok 2012 zcela připravený úsek 0137 dálnice D1 s vydaným stavebním povolením. Jak si jistě uvědomujete, v případě oddalování výstavby hrozí riziko propadnutí stavebních povolení, což by představovalo nejen velkou finanční, ale především časovou ztrátu, která by byla pro město Přerov doslova katastrofou. Zároveň je ale naprosto nezbytné získat finanční prostředky také na pokračování a urychlení přípravy stavby 0136 dálnice D1, což bude po dokončení stavby 0137 poslední chybějící, ale naprosto kritický úsek na 377 km dlouhé dálnici D1 z Prahy do Ostravy a dále do Polska. Pane ministře, žádám vás o zařazení uvedených staveb mezi akutní priority v rámci dopravní sítě ČR! Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/019schuz/s019219.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_19_01451
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.