Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_25_02191


Schůze 25/2010 4.11.2011

Téma do sloučené rozpravy k bodům 87 až 100,

Petr Guziana (*1952) (Senátor ) ( délka 6 minut )

        
Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené poslankyně, poslanci, chtěl bych poděkovat té čtyřicítce přítomných poslanců, kteří nás poctili, že nás aspoň vyslechnou. Návrh zákona, kterým se novelizují čtyři zákony, a to zákon o veřejném zdravotním pojištění, zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky a zákon o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, byl v Senátu projednán výborem pro zdravotnictví a sociální politiku a ústavněprávním výborem. Oba uvedené výbory shodně doporučily Senátu návrh zákona zamítnout. Senát na své 12. schůzi dne 12. října 2011 usnesením 345 z 8. funkčního období návrh zákona zamítl. O zamítnutí návrhu zákona Senát rozhodl v hlasování č. 57 počtem 40 hlasů z přítomných 65 senátorů. Navrhovaný zákon navazuje na souběžně v Senátu předložené návrhy zákona o zdravotních službách a zákona o specifických zdravotních službách, které zavádějí terminologicky i obsahově novou právní úpravu zdravotních služeb dosud upravených jako zdravotní péče. Proto je cílem navrhovaného zákona především zajistit soulad jím dotčených právních předpisů s návrhy zákonů upravujících nově zdravotní služby. Vzhledem ke skutečnosti, že Senát návrh zákona o zdravotních službách zamítl, byl Senátem zamítnut i předpokládaný návrh zákona. Další důvody pro zamítnutí návrhu byly následující. V zákoně o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách se v návaznosti na nově upravovanou úpravu zákona o specifických zdravotních pojišťovnách vypouští usnesení upravující vytváření fondu pro úhradu závodní, preventivní a specifické zdravotní péče. Zároveň se předchozím ustanovením stanoví, že zůstatky uvedeného fondu zdravotní pojišťovny převedou do 30 dnů ode dne účinnosti navrhovaného zákona jako mimořádný příděl základního fondu zdravotního pojištění. Navrhovaná změna zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky obsahuje též úpravu, kterou se z úpravy zákona vypouští ustanovení dosud upravující vytváření fondu pro úhradu závodní preventivní a specifické zdravotní péče. Obdobná povinnost, jako je stanovena zaměstnaneckým pojišťovnám, však pokud jde o nakládání se zůstatkem fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky stanovena není. Navrhované ustanovení § 11 odst. 1 písm. a) mimo jiné stanoví, že pojištěnec má možnost změnit zdravotní pojišťovnu jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. lednu následujícího kalendářního roku. Takovou přihlášku musí pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději šest měsíců před požadovaným dnem změny. Ke změně zdravotní pojišťovny k 1. lednu kalendářního roku lze podat jen jednu přihlášku, k dalším přihláškám se nepřihlíží. 1. Tímto novým ustanovením by se výrazně zhoršila možnost pojištěnce změnit pojišťovnu. Příklad. Pojištěnec, který byl doposud zdráv a nevyužíval služeb zdravotního zařízení, při první návštěvě nemocnice zjistí, že toto zařízení nemá smlouvu s jeho pojišťovnou. Pojišťovnu si mohl zvolit před mnoha lety a přestěhoval se na jiný konec republiky. Některé pojišťovny totiž působí pouze regionálně. Pokud zdravotnické zařízení může vykázat pouze akutní vyšetření, odmítne další péči o pacienta. Pokud tento stav zjistí pacient například 2. července, může změnit pojišťovnu až za rok a půl. Podobná situace nastává, pokud pojištěnec zjistí, že jeho pojišťovna nezajišťuje takové zdravotní služby, které jsou potřebné k řešení jeho zdravotního stavu, takže musí dlouhou dobu strpět nedostatečné služby, což může mít negativní průběh na jeho nemoc, zejména u chroniků. 2. Výrazně by se zhoršila práva pojištěnců zakotvená v § 11. 3. Výrazně se zhorší podmínky pro korektní soutěž mezi pojišťovnami. Přitom zvýšení konkurence zdravotních pojišťoven je ve vládním programovém prohlášení v části Zdravotnictví. Nastavení korektní soutěže zdravotních pojišťoven je jeden z klíčových reformních kroků, ke kterým se vláda zavázala. Bez tohoto kroku se nemůže zlepšit postavení pacienta i v pojišťovně. Dále. Ustanovení zavádění senátním tiskem 148 navazujícím na sněmovní tisk 325, které zakazovalo Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv přiznat úhradu z veřejného zdravotního pojištění léčivým přípravkům a potravinám pro zvláštní lékařské účely, jejichž cena pro konečného spotřebitele by v případě úhrady ze zdravotního pojištění byla nižší nebo rovna 50 korunám, se nahrazuje ustanovením, jež zakazuje Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv přiznat úhradu z veřejného zdravotního pojištění léčivým přípravkům a potravinám pro zvláštní lékařské účely, které mohou být vydávány bez lékařského předpisu. To v konečném důsledku značně znevýhodní nemocné se specifickými diagnózami, například fenylketonurie, kteří jsou odkázáni na léčivé přípravy a potraviny pro zvláštní lékařské účely vydávaných bez lékařského předpisu. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/025schuz/s025374.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_25_02191
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.