Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_32_01526


Schůze 32/2010 14.12.2011

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 14. prosince 2011 v 9.02 hodin Přítomno: 192 poslanců

Mgr. Pavel Dobeš (*1982) (Ministr dopravy ČR ) ( délka 8 minut )

        
Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, dobrý podvečer. Předloženým materiálem je prezentován návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a výhled na roky 2013 a 2014. Samotný rozpočet byl odsouhlasen vládou ČR a byl projednán na půdě hospodářského výboru a předkládá se Poslanecké sněmovně ke schválení. Co se týče obecných pohledů na samotný rozpočet, tak výdajový limit pro rok 2012 je, co se týče národních prostředků, navrhován ve výši 41 mld. korun, což je o 4 mld. korun více, než byl původní rámec. Samotný limit předpokládaný pro léta 2013 a 2014 zůstal zachován ve výši 37 mld. korun, což znamená výrazné zkrácení oproti dříve přijatým střednědobým výhledům. Při započtení všech externích zdrojů tak budou prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2012 činit celkem 66 mld. korun. Co se týče samotné změny oproti předchozím rámcům, tak bych chtěl na této půdě velmi ocenit, že vláda v obtížné situaci rozhodla alespoň o mírném navýšení prostředků pro rok 2012 oproti původně stanoveným výdajovým rámcům, které částečně dokáže řešit největší problémy. A zachování limitů národních prostředků pro léta 2013 a 2014 způsobí stejné komplikace v letech následujících, nicméně o tom bude v následujícím průběhu doby jistě další debata. Co se týče samotného rozhodnutí, tak vláda rozhodla o omezení výše čerpání úvěru Evropské investiční banky na spolufinancování prostředků operačního programu Doprava v roce 2012 na částku 3,74 mld. a o nečerpání úvěru v dalších letech. Z důvodu nutnosti zajistit kofinancování operačního programu Doprava je primární cíl Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury zajistit kofinancování z národních zdrojů na úkor jiných potřebných výdajových položek, čímž rozpočet na výdajové stránce v těchto letech omezilo o 5,5 mld. Jako naprostá nezbytnost se jeví potřeba zajištění nového zdroje financování nebo dofinancování národního podílu u staveb spolufinancovaných ze zdrojů EU v letech 2013 až 2015. Tato nutnost zajištění nových prostředků nebo nových zdrojů může být v podobě úvěru Evropské investiční banky, resp. pro dálniční projekty prosazením transformace Ředitelství silnic a dálnic, a tím pádem také učinit možnost zajištění externího mimobilančního dluhového financování těchto staveb. Já sám vnímám potřebu zajistit vyšší efektivitu vynakládání veřejných zdrojů pro zajištění dopravní infrastruktury, to znamená, není to jenom o natahování ruky a říkání, že je třeba více finančních prostředků, ale také je třeba realizovat kroky pro zajištění zefektivnění procesu v rámci investorských organizací, jejich supervize projektů, expertizy projektových dokumentací a hledání úspor, vnitřního controllingu, dohledu nad řádným uplatňováním záruk a nediskriminačních výběrových řízení a dalších postupných kroků, které v tuto chvíli na Ministerstvu dopravy jsou finalizovány a od 1. 1. by měly být schváleny. Stejně tak byly projednávány některé kontrolní mechanismy na půdě výboru hospodářského, kde také v jeho usnesení jsou některé kroky zakotveny. Co se týče samotných pozměňovacích návrhů hospodářského výboru, lze považovat tyto návrhy za přijatelné a tento kompromis za akceptovatelný. Jedná se zejména o posílení výstavby u stavby I/11 Mokré Lazce - hranice okresů, kde to umožňuje významnější znovuzahájení prací v roce 2012, dále pak o zařazení realizace zasmluvněné stavby I/35 Valašské Meziříčí - Lešná II. etapa, kde dochází k rozdělení prostředků, a dále pak také hospodářský výbor doporučil rozdělení prostředků na cyklostezky a úpravu rozdělení prostředků na investorskou přípravu staveb. Pokud to shrnu, tak zásadní informace je, že co se týče nově zahajovaných staveb v roce 2012, tak zde můžeme zmínit právě komunikaci I/11 Mokré Lazce, I/44 Vlachov - Rájec, I/37 Pardubice - Trojice, D11 úsek Osičky - Hradec Králové, komunikaci D3 Borek - Úsilné, komunikaci D1 Přerov - Lipník a komunikaci D1 Mirošovice - Kývalka. To jsou projekty, které v tuto chvíli jsou nově zahajované pro rok 2012. Co se týče samotných jednotlivých pozměňovacích návrhů hospodářského výboru, tak zde navíc je komunikace D3 Veselí - Bošilec, to je nový úsek, kde pro rok 2012 bylo navýšení o 70 mil. Kč, R4 Lety - Čimelice, kde se jedná o křižovatku v Letech, kde rámec 2012 je 10 mil. Kč a v roce 2013 50 mil., a komunikace I/35 Valašské Meziříčí - Lešná, kde je alokace 180 milionů na rok 2012 a 212 milionů korun na rok 2013. Samotná stavba Mokré Lazce je o 100 milionů navýšena a v případě globálních položek došlo také k dílčím změnám, zejména na komunikaci R52, to znamená komunikaci jdoucí z Brna na státní hranici s Rakouskem kolem Mikulova, kde jsou tři úseky, kde je navýšení finančních prostředků třikrát 20 milionů Kč na samotné majetkoprávní přípravy této stavby, a potom na komunikaci I/11 Třanovice - obchvat Havířova, kde je 1 mil. Kč, a Chrudim - obchvat, kde je částka na rok 2012 ve výši 81 mil. Kč. Žádám tedy tímto vážené poslankyně a vážené poslance o schválení Poslaneckou sněmovnou tohoto návrhu rozpočtu, který byl projednán na půdě hospodářského výboru, a podle mého názoru i podle Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury je to návrh opravdu maxima možného, které v tuto chvíli pro rok 2012 je možné navrhovat. Hlavním filozofickým rámcem je financovat takové stavby, které jsou kofinancovány z evropských zdrojů, tak abychom do roku 2015 byli schopni tu částku dočerpat maximálně, anebo zmírnit případné dopady s případným vrácením finančních prostředků. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/032schuz/s032211.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_32_01526
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.