Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_36_00869


Schůze 36/2010 20.03.2012

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 20. března 2012 ve 14.00 hodin Přítomno: 179 poslanců

Soňa Paukrtová (*1950) (Senátorka ) ( délka 5 minut )

        
Vážená paní předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám hezký den. Z pověření Senátu jsem pověřena předložit vám návrh na změnu, novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny, a jako další bod návrh na změnu jednacího řádu Senátu. Tyto dva body jsou provázány vnitřně, nicméně předkládají se jako dva body rozdílné kvůli procesní rozdílnosti. Zatímco novelu jednacího řádu Poslanecká sněmovna nemůže přehlasovat, samozřejmě že novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny přehlasovat lze. (?) Základní ambicí novelizace jednacího řádu Poslanecké sněmovny je zvýšení transparentnosti, to je zpřísnění podmínek umožňující posoudit, kdo co proč dělá. Týká se jak nakládání s návrhem zákona, tak zejména podávání a projednávání pozměňovacích návrhů. Konkrétněji se v rámci stanoveného cíle zkvalitnění legislativního procesu navrhuje následující: Za prvé. Vyšší požadavky na důvodovou zprávu. Navrhuje se, aby důvodová zpráva k návrhu zákona poslaneckého povinně obsahovala posouzení alternativ navrhované právní úpravy a odhad dopadu na výdaje právnických a fyzických osob. Dále se navrhuje oprávnění komory trvat na splnění zákonných požadavků na předložený návrh zákona, respektive dává se do legislativní souvislosti postup přezkoumání náležitostí, které musí podle jednacího řádu Poslanecké sněmovny návrh zákona splňovat při jeho podání. Kontrolní pravomoc se svěřuje předsedovi Poslanecké sněmovny. Zpřesňuje se pojem pozměňovacího návrhu. Zavádí se definice pozměňovacího návrhu, jejímž cílem je zamezit, aby k návrhu zákona mohly být podávány pozměňovací návrhy, které věcně nesouvisí s předmětem návrhu původního. Snaží se tím zabránit vzniku přílepků a podobných jiných návrhů. Dále se navrhují vyšší požadavky na náležitosti pozměňovacího návrhu. Navrhuje se klást požadavek obdobný požadavkům na předložení návrhu zákona také na všechny předkládané pozměňovací návrhy, zejména pokud jde o rozsah a kvalitu jejich odůvodnění. Dále se navrhuje zpřísnění procesu podávání a projednávání pozměňovacích návrhů. Speciálně se to týká techniky tzv. komplexního pozměňovacího návrhu, který v zásadě vyprazdňuje původní návrh zákona a nahrazuje jej návrhem zcela jiným. Tady se navrhuje, aby takový návrh mohl být podán pouze v garančním výboru, a nikoliv jednotlivými poslanci. Zavádí se institut přerušení třetího čtení návrhu zákona. Umožňuje se tak, aby návrh předkladatele návrhu zákona nebo poslaneckého klubu bylo po přijetí pozměňovacích návrhů třetí čtení přerušeno minimálně na 24 hodin k posouzení dopadu přijatých změn na podobu a účel návrhu zákona. Dále se umožňuje navrhovateli vzít zpět návrh zákona až do konečného hlasování o jeho znění ve Sněmovně. Pokud jde o předpokládaný hospodářský a finanční rozsah navrhované právní úpravy, návrh zákona nemá přímé dopady do státního rozpočtu, rozpočtů krajů a obcí. Naopak by měl mít významný dopad na snížení hospodářské, administrativní zátěže podnikatele, neboť jeho hlavním cílem je snížení počtu změn, nepřehlednosti a množství regulace v právních předpisech. Návrh je v souladu s mezinárodními smlouvami podle článku 10 ústavy i s ústavním pořádkem České republiky. (V sále je trvale hlučno.) Já jsem si prostudovala i vládní stanovisko k tomuto návrhu zákona a mohu konstatovat, že pokud budete tak laskavi a propustíte do dalších částí legislativního procesu, tak lze o všech námitkách vlády diskutovat a v zásadě jim vyhovět. Jsem si plně vědoma toho, že základní námitkou Poslanecké sněmovny s největší pravděpodobností bude skutečnost, že Senát podává návrh novely jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Jsem si této závažné námitky vědoma a Senát je si toho též vědom, nicméně zákonodárný proces je ze všech rozhodovacích procesů, který ovlivňuje životy občanů České republiky, tím nejdůležitějším. Svými důsledky dopadá na největší počet osob a stanovuje pravidla procesů ostatních. Jednací řád Poslanecké sněmovny je jakýmsi zákonem o tvorbě zákonů, a proto nelze při vší úctě k Poslanecké sněmovně upravovat legislativní proces bez zásahu do jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a prosím vás o propuštění tohoto návrhu do dalších čtení. Děkuji vám.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/036schuz/s036122.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_36_00869
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.