Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_40_01051


Schůze 40/2010 12.06.2012

Téma 117. Žádost o vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny k trestnímu stíhání poslance Otto Chaloupky

Michal Babák (*1975) (Poslanec ) ( délka 4 minuty )

        
Pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, novela zákona o spotřební dani reaguje na situaci, kterou vláda způsobila tím, že uvalila na benzin a naftu daň, která tyto komodity zdražila tak, že jsou jejich ceny v mezinárodním srovnání nekonkurenceschopné. Stát pak na tuto politiku doplatil v tom, že na spotřební dani z pohonných hmot vybral méně peněz. V době, kdy Věci veřejné byly v koalici, jsme s myšlenkou na snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 Kč na litr podpořenou i několika velmi podrobnými studiemi tak, jak tady již zaznělo, např. z Vysoké školy ekonomické, Národohospodářské fakulty, přicházeli na různé formáty koaličního jednání a snažili jsme se jej prosadit. Bohužel neúspěšně. Nyní je to tedy ČSSD, která přichází s návrhem snížit spotřební daň z motorové nafty právě o 2,50 Kč, ale také z benzinu o 1,50 Kč za litr. Znamenalo by to, že by daň za naftu klesla ze současných 10,95 Kč za litr na zhruba 8,50 Kč a u benzinu by to bylo ze 13,71 Kč přibližně na 12 Kč za litr. Věci veřejné dlouhodobě podporují snížení spotřební daně na naftu, protože to bude mít příznivé důsledky pro podnikání v naší zemi a nakonec to bude výhodné i pro stát. Tomu totiž z většího objemu prodané nafty i při snížené spotřební dani přiteče do rozpočtu více peněz. Hlavním spotřebitelem nafty je totiž mezinárodní kamionová doprava, která si vzhledem ke svému dojezdu může vybírat, ve které zemi natankuje. Na jednu nádrž jsou řidiči kamionů schopni projet skoro celou Evropu a Česko dnes pro ně kvůli vysokým cenám motorové nafty logicky není zajímavé. V navrhovaném snížení spotřební daně na naftu proto vidíme cestu k tomu, aby se poptávka po čerpání nafty u nás zase zvýšila. Vydělal by na tom stát, který by mohl v rámci snížené sazby vyinkasovat na motorové naftě zhruba o 2 mld. Kč více, a to se odvolávám na zmíněnou zprávu, resp. studii Vysoké školy ekonomické, která myslím, velice detailně popisuje např. elasticitu trhu, tzn. že tím i rozbíjí argumenty, které tady zazněly od zpravodaje zmíněného návrhu. Věci veřejné ale naopak nechtějí podpořit druhý návrh sociální demokracie a to je předpoklad snížení spotřební daně z benzinu. V tomto případě by totiž podle nás nedošlo k nárůstu poptávky, jako se očekává v případě nafty. Řidiči osobních aut nejezdí v tak masivní míře čerpat benzin do levnějšího zahraničí. Snížení ceny benzinu by tak vedlo samozřejmě zcela logicky k poklesu daňového inkasa. Proto Věci veřejné budou hlasovat pro propuštění tohoto návrhu do druhého čtení, ale jsme zároveň připraveni podat pozměňovací návrh na vypuštění snížení spotřební daně na benzin. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/040schuz/s040178.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_40_01051
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.