Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_41_00843


Schůze 41/2010 13.07.2012

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 13. července 2012 v 9.01 hodin Přítomno: 186 poslanců

MgA. Radek John (*1954) (Poslanec ) ( délka 9 minut )

        
Devadesáti pěti tezemi způsobil obrovský společenský otřes. Vy, koalice, si koledujete o stejný společenský otřes, který nastane v této zemi, a já vás varuji. Bude samozřejmě zapsáno, kdo jak hlasoval. A až ten hněv lidí se obrátí proti Sněmovně, bude třeba vyvěsit tady, kdo prohlasoval tento zpackaný zákon. A dejte mi poslední šanci vaše zatvrzelá srdce a svědomí obroditi (poslanec Bárta donesl na řečnický pult poslanci Johnovi kávu a minerálku) - já děkuji za ten servis (s úsměvem) - a jenom upozorniti. My nemáme nic a myslíme si, že je správně udělat skutečně spravedlivé majetkové vyrovnání s církvemi. Víme, že je důležité. Ovšem je třeba, aby šlo o skutečné narovnání, a ne nesmyslně velkorysý dar státu církvím. Proto Věci veřejné - a je to poslední šance a já věřím, že by mohla zabránit společenskému otřesu - připravily pozměňovací návrhy, jejichž cílem je transparentnost a spravedlivé vyrovnání, které by zlikvidovaly podezření, že se tady chystá další příležitost pro obrovskou korupci v České republice. Požadujeme v těch pozměňovácích, aby bylo jasně stanoveno, kdo je oprávněnou osobou - bez toho to není možné. Požadujeme taxativní vyjmenování církví a náboženských společností, kterých se tento zákon týká. Skutečností totiž je, že církev před rokem 1948 nebyla plnohodnotným vlastníkem, a opakujeme to neustále a koalice jako by neposlouchala. V případě, že chtěla majetek prodat, potřebovala souhlas státní správy. To se týká např. Náboženské matice, která byla založena Josefem II. jako veřejný fond a byla spravována jako subjekt veřejného práva orgánu státu. Její majetek byl tedy (nesrozumitelné) finanční prokuraturou. Z důvodové zprávy k tomuto návrhu zákona jasně vyplývá, že stát bohužel v souvislosti s majetkovým vyrovnáním výrazně navýšil majetek katolické církve, a to tím, že jí má vrátit i majetek vyvlastněný na základě pozemkové reformy v roce 1918. I to způsobí obrovskou společenskou bouři v této zemi. Navrhujeme dále opatření, které by mohlo zmírnit hněv lidí, a sice zjistí-li pozemkový úřad, že církev nárokovala majetek, který jí nenáleží, ať uloží pokutu ve výši tržní ceny neoprávněně nárokovaného majetku. V souvislosti s tím navrhujeme upravit i příslušný paragraf trestního zákoníku. *** Předkládaný vládní zákon říká, že oprávněné osobě stačí tvrzení typu "jedna paní povídala" o tom, že mu nárokovaný majetek patří, a stát mu ho buď musí vydat, nebo složitě dokazovat, že to není pravda. Podáváme pozměňovací návrh, který jasně říká, že důkazní břemeno má v plném rozsahu přejít na oprávněného, neboť ten žádá o vydání a svoji žádost musí mít podloženu jasnými důkazy. Dále navrhujeme prodloužení v zákoně uvedených lhůt pro to, aby stát měl čas na dostatečné prověření údajů církví. Jedná se o vydání tak obrovského majetku, který byl zabaven před více než půl stoletím, a je potřeba zohlednit, že dané žádosti musí být řádně ověřeny. K tomu je zapotřebí, aby lhůty byly přiměřené a nedošlo kvůli špatnému úřednímu postupu ke škodě velkého rozsahu, jak po straně také řada poslanců z koalice odhaduje, že k tomu dojde. Přicházíme také s návrhem na rozšíření promlčecí doby. I to je klíčové při tak velkém transferu majetku. Jedná se o vrácení tak rozsáhlého majetku, že se dá předpokládat, že tento zákon nebude mít v praxi hladký průběh a bude generovat obrovské nedostatky. Když se podíváte, co způsobila jenom změna registru z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy, a to je zlomeček, tak tady při tomto přesunu majetku nastanou neuvěřitelné chyby. A je třeba, aby bylo možno odstranit variantu, že to někdo využije pro svůj osobní prospěch. Takže chceme úpravu, která chrání dobrou vůli státu zmírnit křivdy, které se v rozhodném období děly na právnických osobách oprávněného. Navrhujeme rovněž takovou změnu, která zruší všechna ustanovení vedoucí k tomu, že by církve měly být osvobozeny od daně z prodeje majetku. Snad církev chce s majetkem hospodařit, a nikoli ho prodávat. A proč ji vybízet tím, že neplatí žádné daně z prodeje, aby se majetku zbavila? Vláda proklamuje, že chce snižovat počet daňových výjimek a jistě proto není nutné vytvářet výjimku novou. Máme prostě obavy, že částečné narovnání jedné historické křivdy otevře tímto zpackaným zákonem řadu křivd nových. Pokud nebudou pozměňovací návrhy Věcí veřejných přijaty, nepodpoří samozřejmě strana Věci veřejné tuto formu církevních narovnání. Kdysi jsme to říkali v počtu 20 poslanců. Osm přeběhlíků zřejmě dnes se nezná k tomu, na čem jsme se domlouvali. Nicméně 12 hlasů Věcí veřejných nepodpoří tuto reformu. Zatímco princip majetkového vyrovnání - znovu opakuji - je správný, problémem absolutním, a máte poslední možnost jako koalice se k tomu postavit čelem, problémem je provedení tohoto vyrovnání. V rámci paragrafového znění došlo k tolika zásadním pochybením, že není možné, aby národ na to nereagoval totálním hněvem. A znovu říkám: Je poslední šance tato pochybení napravit. Zapřísahám vás, podívejte se na pozměňovací návrhy, které mohou opravdu pozměnit vaši normu ve spravedlivou a transparentní! Máme obavy, že vámi prováděné narovnání historické křivdy bude největší křivdou v tomto století. A zodpovědnost padne plně na vás. Znovu opakuji, jmenovitě, každý, kdo bude hlasovat pro tuto normu, se bude podílet na této křivdě, jakou zřejmě celé století nikdo nebude pamatovat. A protože už jsme unaveni, tak říkám jenom ty základní věcí znovu, aby vaše okoralé duše přece jenom ještě se jednou zamyslely. Podporujeme návrat církevního majetku, ale ne za stávajících nevýhodných a rizikových podmínek! Požadujeme kompletní soupis vydávaného majetku! Požadujeme, aby důkazní břemeno nebylo na straně státu, ale na straně církví! Požadujeme, aby nedošlo k prolomení rozhodného období roku 1948, kdy došlo k vyvlastnění! Požadujeme, aby církve nebyly osvobozeny od daně z příjmu a daně z převodu nemovitostí! Požadujeme, aby církve nebyly zvýhodněny oproti jiným restitučním nárokům! Požadujeme 20letou promlčecí lhůtu, aby bylo zamezeno případným podvodům! Požadujeme zohlednění všech dotčených církví a řádů, tedy i rytířských řádů a Židovské obce! Odmítáme finanční kompenzace na základě nadhodnocených odhadů. Tolik jsou základní teze, kdy máte poslední možnost napravit zákon, který jinak způsobí křivdu, jaká nemá po roce 1989 obdoby. Děkuji vám.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/041schuz/s041139.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_41_00843
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.