Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_46_00019


Schůze 46/2010 18.09.2012

Téma Zahájení schůze

Michal Babák (*1975) (Poslanec ) ( délka 7 minut )

        
Dobrý den, paní předsedající, dámy a pánové. Žádám o předřazení projednávaného bodu sněmovního tisku 733, novela zákona o DPH, jako první pevně zařazený bod 46. schůze. Poslanci Věcí veřejných připravili k tomuto tisku poměrně dost důležitý pozměňovací návrh, který reaguje především na nepřijetí balíčku daňového, vzhledem k tomu, že pokud tento daňový balíček nebude přijatý, tak bude od Nového roku platit sjednocená sazba DPH ve výši 17,5 %, což samozřejmě většina z vás bere jako velice nesmyslný nápad, a samozřejmě jde i o to, že by celkové inkaso v roce 2013 z daně z přidané hodnoty pokleslo zhruba o pět miliard při zavedení sjednocené sazby na rozdíl od toho, co navrhujeme my. To znamená stávající sazby ve výši 14 a 20 %. Dále bych chtěl k tomuto bodu uvést, že zavedení jednotné sazby 17,5 %, kterou dnes podpořila na rozpočtovém výboru většina koaličních poslanců, říkám většina, protože ne všichni, a podpořili jej zcela pro mě záhadným způsobem, svou nepřítomností též poslanci sociální demokracie, kteří tím podpořili od Nového roku v podstatě zvýšení ceny potravin. Nechápu, jak je možné, aby například nepřítomnost pana Alfréda Michalíka, Adama Rykaly, sociálního demokrata Jiřího Zemánka, sociálního demokrata Miroslava Váni a sociálního demokrata Jaroslava Vandase byla možná, když se jedná o tak závažný bod, to znamená o zvýšení ceny potravin, což si myslím, že je předmětem programu sociální demokracie. Tohle nepochopím. Doufám, že zde nejde o nějakou výměnu, nebo jak bych řekl nějaký handl mezi sociální demokracií a koalicí, protože opravdu nepřítomnost těchto pánů mě zarazila. Další věc, kterou tady mám, bych poprosil předřadit jako druhý bod, pevně zařazený bod na této schůzi číslo 46, a to je sněmovní tisk 734, to znamená novela zákona o spotřební dani. Jen krátce bych okomentoval důvod a naléhavost předřazení tohoto návrhu. *** Vzhledem k tomu, že též dnes na rozpočtovém výboru nebyl podpořen pozměňovací návrh na snížení motorové nafty o 2 koruny, a zřejmě též nepřítomností oněch sociálních demokratů, které nebudu již jmenovat, tak bychom rádi tuto věc předřadili, abychom ji stihli v legislativním procesu ještě do 1. 1. 2013. Jen velice krátce bych okomentoval důvody toho přijetí. Stávající zdanění v České republice je natolik vysoké, že spotřebitelská poptávka se přesunula směrem z České republiky do zahraničí. V důsledku toho je spotřeba motorové nafty na území České republiky výrazně nižší, než by tomu bylo při nižší sazbě spotřební daně, tedy minimálně nižší o 2 koruny na litr. S nižší spotřebou je samozřejmě spojeno i nižší daňové inkaso. Cílem snížení spotřební daně o 2 koruny je nejen snížení daňové zátěže a podpora ekonomického růstu v České republice, ale zároveň růst daňového inkasa. V současné době platí o spotřebitelské poptávce po motorové naftě, že je velmi elastická. Rychle tak reaguje na cenu, která v tuto chvíli na trhu je. Od tržní ceny je v nepřímé úměře odvozeno i množství prodané komodity. Elasticita poptávky je způsobena především velkou mobilitou mezinárodní kamionové dopravy. Moderní dálkové nákladní automobily jsou schopné ujet na jednu natankovanou nádrž velmi dlouhé vzdálenosti, a řidiči tak mohou vybírat, ve kterém státě budou tankovat. Logicky tak k čerpání pohonných hmot vybírají státy s nižší cenou motorové nafty. Vzhledem k tomu, že mezinárodní ceny nafty jsou pro jednotlivé státy stejné, hlavním faktorem, který ovlivňuje rozdíl v ceně nafty, je právě uvedená spotřební daň. Právě výše daně tak rozhoduje o tom, kam se bude poptávka po motorové naftě přesouvat. V současné době je Česká republika z tohoto pohledu ve velmi nevýhodném postavení. Česká republika má většinou vyšší cenu nafty, než mají ostatní okolní země, přes které procházejí hlavní proudy kamionové dopravy. České ceny motorové nafty jsou z tohoto pohledu nekonkurenceschopné. Celkový efekt tohoto zákona má být přitom takový, že nižší sazba spotřební daně způsobí takový nárůst spotřeby, že celkové inkaso daně bude vyšší než před snížením sazby. Navrhovaný koncept, který předkládáme, snížení spotřební daně na naftu, by způsobil, že by se Česká republika stala velmi atraktivní pro mezinárodní dopravce. Došlo by tak nejen k přesunu zahraniční poptávky do České republiky, ale k návratu tankování domácích dopravců. Odborné studie, a je jich mnoho, uvádějí, že růst poptávky by byl natolik veliký, že by se inkaso daně mohlo zvýšit až o 2 miliardy korun, anebo, což je ta řekněme horší varianta, by bylo rozpočtově neutrální. Snížení spotřební daně by zároveň vedlo ke snížení daňového břemene pro české subjekty a znamenalo by zvýšení konkurenceschopnosti českých ekonomických subjektů nejenom v oblasti dopravy a průmyslu. Pozitivní impuls snížení daňové zátěže by prospěl samozřejmě celé České republice. Snížení či zvýšení spotřebních daní nelze v žádném případě považovat za zásah narušující přirozenou tvorbu cen ropy, naopak v ekonomicky napjaté době je to způsob, jak zvýšit poptávku a pomoci tak těžce zkoušené ekonomice. Dále bych, paní předsedkyně, s dovolením rovnou přečetl i ty ostatní návrhy, které jsem předložil v písemné podobě.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/046schuz/s046003.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_46_00019
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.