Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_51_01500


Schůze 51/2010 13.02.2013

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 13. února 2013 v 9.01 hodin Přítomno: 177 poslanců

Miroslav Bernášek (*1962) (Poslanec ) ( délka 3 minuty )

        
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, velkým problémem je v současné době pro uchazeče o zaměstnání - absolventy středních škol jazyková znalost na komunikační úrovni. Většina personalistů uvádí, že jako největší problém českého vzdělávacího systému vidí neschopnost naučit žáky užívat cizí jazyky tak, aby se dorozuměli se zahraničními partnery jak ústně, tak písemně. Tato novela přes nesystémové řešení uvedeného problému zajistí pro další období takový druh studia, který pomůže řešit současné nedostatky v jazykové výuce na některých středních a základních školách. Tím bychom se ovšem neměli spokojit. V dlouhodobém pohledu na tuto problematiku by měly následovat takové kroky, aby úroveň výuky jazyků na základních a středních školách dosahovala dostatečné úrovně bez nutnosti dalšího pomaturitního studia jazyků pro standardní komunikační znalost cizích jazyků. Tato novela i přes určité nesrovnalosti je hodna schválení ještě z jednoho úhlu pohledu. V současné době totiž existuje obrovský rozdíl v jazykových znalostech absolventů různých základních a středních škol. Tato novela umožní studentům tento rozdíl, který je vnímán především při nástupu na vysoké školy, zmenšit a srovnat znalosti. Minimální je také ekonomická náročnost pomaturitního studia pro stát. Stát totiž v tomto případě přispívá pouze na zdravotní a sociální pojištění studentů, a nikoliv na dotace jednotlivým školám tak, jak je tomu v případě dotace na žáka středních, vyšších odborných a vysokých škol. Naopak, zrušením pomaturitního studia jazyků by se rapidně snížila možnost uplatnění vysokoškolsky vzdělaných lektorů, kteří v systému pomaturitního studia v současné době učí. Jen v tomto roce je to více než tisíc učitelů. V porovnání se státními i soukromými středními školami mají přitom školy organizující pomaturitní studium nejkvalifikovanější sbor vyučujících. Na rozdíl od středních a základních škol totiž musí vyučující v pomaturitním studiu být absolventem jazykového studia na vysoké škole. Zrušení pomaturitního studia by ovlivnilo jazykovou výuku i pro veřejnost. Vzhledem k tomu, že zrušením pomaturitního studia na jazykové škole se tyto jazykové školy hůře uživí a bez pomaturitního studia se budou kursy pro veřejnost podstatně zdražovat, sníží se tím možnost občanů zlepšit si své znalosti jazyků a zvýšit si svou kvalifikaci. Dámy a pánové, i přes určitou nekoncepčnost a nesrovnalosti budu doporučovat propustit tento návrh do druhého čtení a zároveň jej přikázat k projednání výboru pro sociální politiku a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/051schuz/s051201.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_51_01500
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.