Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013_23_01401


Schůze 23/2013 10.12.2014

Téma 133. Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity.

MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA (*1976) (Místopředseda vlády ) ( délka 10 minut )

        
Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych tady zareagoval na dva dotazy. Tím prvním je, zda jsem spokojen s rozpočtem, nevím přesně, jestli byl dotaz se svým rozpočtem. No, pan ministr Babiš řekl, že ministři byli spokojeni se svým rozpočtem. Vzhledem k tomu, že nejsem ministrem, tak mohu říct, že já osobně se svým rozpočtem úplně spokojen nejsem, ale je to výsledek koaličního jednání a toho, co se nám podařilo vyjednat. Je to prostě kompromis. Myslím si, že člověk, který je spokojen, zakrní. Já jsem zvyklý nebýt spokojen ani sám se sebou, ani se svým okolím, ani se stavem této země a to je taky jeden z důvodů, proč se veřejně angažuji. Protože ten, kdo je spokojen, nemá žádný další cíl a já takovýchto cílů mám celou řadu, protože si myslím, že naše země má na víc. Myslím si, že i naše strana má na víc, a proto jsem se stal předsedou strany, která byla ve velmi složité situaci, mnozí ji podceňovali, mnozí ji pohřbívali, mnozí ji měli za stranu, která je mrtvá, která je reliktem minulosti. A ejhle, ukázalo se, že když přijde člověk, který není spokojený se situací, který není spokojen s tím, jak se věci mají, tak že se dá udělat i to, co se nikomu nikdy v této republice nepovedlo. Tudíž odpovídám ještě jednou: nejsem zcela spokojen, ale dokážu s tím žít, protože mi za prvé nic moc jiného nezbývá a za druhé je to kompromis a došlo k navýšení rozpočtu.*** K dalším připomínkám. Nevystupoval jsem tady z toho důvodu, že si myslím, že jsou otevřené zdroje, ze kterých si můžete zjistit věci, na které jste se ptali, že nejsou tak, jak je tvrdíte. Podle kompetenčního zákona neexistuje žádný můj resort. Já prostě resort nemám. Nemám žádnou svoji rozpočtovou kapitolu. Z tohoto důvodu můj rozpočet tady není. Slova o tom, že můj úřad přešlapoval na místě, musím odmítnout jako nespravedlivá, zcela nerelevantní a zcela urážející. Myslím si, že v tom počtu lidí, které mám, jsme odvedli práci skutečně velkou. Je tady spousta hmatatelných výsledků a stačí se pobavit jenom s těmi lidmi, se kterými jsme vedli nejenom diskuse, ale už připravovali konkrétní řešení. Nemyslím si však, že půda Poslanecké sněmovny při projednávání rozpočtu je tím pravým místem. Mohu vám dát některé věci písemně, pokud jste si je zatím nezjistili z veřejných, dostupných zdrojů, pokud nesledujete výstupy. A pokud skutečně nevíte, co se děje, za to já úplně nemohu. Nejsem skutečně schopen vám všem dávat podrobný sumář toho, co se udělalo. Ale je pravdou, že jsou tady stovky a stovky projednaných věcí. Jsou tady teze nového zákona, je tady otázka změn, které se provádějí, je tady RIS3 strategie. A mohl bych o tom hovořit dál. Teď snad přímo k rozpočtu. Nemám rozpočtovou kapitolou. Ústředním orgánem vědy, výzkumu a inovací je Ministerstvo školství. Domnívám se, že bude muset dojít i ke změnám v rámci MPO, protože inovace v podstatě nemá nikdo striktně dány. Jsem přesvědčen, že musíme vycházet i z mezinárodního auditu české vědy, který jednoznačně říká, že je zde potřeba centrální autority, tak jako to máme v jiných zemích, například v Německu, ke kterému často vzhlížíme. Máme tady komisaře v Evropské komisi. Domnívám se, že právě to velmi škodí celému našemu systému, protože je roztříštěn. Máme tady jedenáct rozpočtových kapitol, ze kterých se hradí věda a výzkum. Pro vaši informaci, je to sedm ministerstev, Úřad vlády České republiky, Technologická agentura, Grantová agentura a Akademie věd. Z tohoto je jasné, že situace je složitá, a Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace, které mám tu čest předsedat, tyto peníze navrhuje na přerozdělení. Část těchto peněz potom ještě do vědy a výzkumu jde z resortních peněz mimo náš rozpočet. Například bych ho uvést Ministerstvo zdravotnictví, které má vlastní, dříve se to jmenovalo Interní grantová agentura, dnes je to přejmenováno a to už je trošku jiný příběh. Nicméně na rok 2015 je pro vědu a výzkum vládou schválený rozpočet 26,9 miliardy. Nedochází k poklesu. Tyto prostředky jsou rozděleny do jedenácti rozpočtových kapitol, které jsem zmiňoval. Oproti schválenému rozpočtu národních zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace na rok 2014 je navrženo navýšení schváleného rozpočtu o 300 milionů korun. Z toho 100 milionů korun jde na konsolidaci vědecko-výzkumných center, přičemž probíhá revize těchto center a v prvním čtvrtletí bude řešeno, jestli se budou navyšovat další peníze, a to na základě skutečně toho, abychom věděli, na čem jsme. My dnes ještě nejsme schopni říct, a já to svým předchůdcům úplně nevyčítám, a to z jednoho prostého důvodu, protože byly koncipovány tak, že meziročně se počítalo s dvoumiliardovým růstem peněz, které do této oblasti půjdou. Nikdo nemohl vědět, že bude krize. Takže já myslím, že to nelze vyčítat. Na druhou stranu je to situace, ve které jsme. Nyní vzhledem k udržitelnosti musíme rozlišit ty, které jsou bezproblémové, které budou mít možná nějaké potíže a které jsou rizikové. K tomu nedošlo a primárně je to zodpovědností Ministerstva školství, přičemž Ministerstvo školství je ústředním orgánem výzkumu a vědy. (Silný hluk v sále.) Dále máme 200 milionů v kapitole Ministerstva školství, které administrativně navýšilo rozpočet pro vědu a výzkum v rámci přesunutí ukazatelů v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, konkrétně přesunutím finančního ukazatele vysoké školy na ukazatele vědy a výzkumu. V částce 26,9 miliardy korun - a to mě velmi mrzí, že někteří nejste schopni rozlišit rozpočet roku 2015, rozpočet roku 2014 a celkově i objem peněz, které půjdou na VaV v roce 2015 - není započítáno v rozpočtu, tam se to neobjevuje na rok 2015, 900 milionů korun, o které byl na základě mého návrhu posílen rozpočet jednotlivých ministerstev. Protože já ministerstvo nemám, nejsem ministr a peníze, o kterých debatujeme, se rozlišují do jedenácti kapitol, z nichž ani jedna není moje, protože žádnou nemám. Jedno procento HDP je včetně evropských fondů a končící plánovací období významným způsobem posiluje tuto kapitolu, protože se více čerpá vzhledem k tomu, že je konec, respektive už jsme za koncem tohoto období. Z tohoto mého projevu je, doufám, jasné, že mnohé z toho, co jste říkali, není pravda. Z toho, co jste říkali, je vidět, že byste potřebovali některé informace. Rád vám je poskytnu, třeba i písemně, pokud je nad vaši možnost si je sehnat z veřejných zdrojů nebo popřípadě na výboru, který máte tady v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KDU-ČSL.)

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023190.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2013_23_01401
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.