Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013_35_00025


Schůze 35/2013 27.10.2015

Téma Zahájení schůze

Ladislav Šincl (*1965) (Poslanec ) ( délka 19 minut )

        
Děkuji, pane předsedající. (Poslanec Šincl si přinesl k řečnickému pultu velký červený šanon plný různých dokumentů.) Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo (řečník se rozhlédl, kolik členů vlády sedí ve vládní lavici), vážený pane ministře, pardon (ve vládní lavici sedí pouze ministr Brabec), dovolte mi, abych se jako garant problematiky loterií klubu ČSSD vyjádřil k předloženému vládnímu návrhu, který je v podstatě jen mírně upravenou verzí nedávno projednávaného zákona poslance Volného, sněmovní tisk 437, který byl v minulém týdnu stažen předkladatelem z projednávání. Tento návrh není dokonalý, ale je mnohem lepší než původní návrh zde přítomného poslance Volného. Je mnohem lepší, protože alespoň částečně odstraňuje nedostatky, na které jsem upozorňoval ve svém vystoupení ke sněmovním tisku 437, předchůdci dnešní novely, kterou tu dnes projednáváme. Konkrétně mám na mysli to, že obsahuje alespoň nějaké diferencované sazby dle společenské nebezpečnosti jednotlivých druhů loterií v podobném duchu, jak je uvedeno ve vládním návrhu zákona o hazardních hrách. Mám konkrétně na mysli také to, že zde není negativní stanovisko Ministerstva financí, které reálně hrozilo u jednoho téměř takzvaně koaličního návrhu u sněmovního tisku 437, který byl takzvaně mimo optimální bod Lafferovy křivky a kde dle stanoviska Ministerstva financí - zdůrazňuji: dle stanoviska Ministerstva financí - hrozil strmý propad příjmů. Je zde také jasně uvedeno ze strany Ministerstva financí, že garantují - že garantují - slibované dodatečné výnosy a nehrozí arbitráže pro Českou republiku tak, jak jsem si přál ve svém minulém vystoupení ke sněmovnímu tisku 437. Bohužel k mé lítosti tento vládní návrh neobsahuje mnou prosazovanou myšlenku, aby aspoň malá část finančních prostředků z odvodů z loterií a jiných podobných her, jež je v přímém státní rozpočtu, byla napříště účelově vázaná na konkrétní veřejně prospěšný cíl, a to na státní protidrogovou politiku, která zahrnuje i problematiku hazardního a patologického hráčství. Chci váženou Sněmovnu ujistit, že tuto myšlenku budu prosazovat i nadále, například v rámci projednávání dlouho očekávaného vládního zákona o hazardních hrách. I přes uvedenou výhradu vám zde hned v úvodu chci sdělit, že tento vládní já i celý klub sociální demokracie podporujeme a jsme připraveni hlasovat i pro jeho schválení rovnou v prvním čtení. Ale jelikož bylo vzneseno veto, tak to není možné. Myslím si ovšem také, že by bylo poctivé si dnes odpovědět na otázku, proč tu dnes, 27. 10., projednáváme tento návrh ne úplně standardní cestou na mimořádné schůzi, která je stále jen částečným, neúplným řešením, a není již dávno schválen dlouho slibovaný vládní zákon o hazardních hrách, který je v současné době jen v prvním čtení. Není to proto, že zde k vládnímu návrhu zákona o hazardních hrách rozsáhleji vystupoval poslanec Kalousek. Jen pro upřesnění, on vystupoval zejména ke sněmovnímu tisku 437 původního poslaneckého návrhu novely loterijního zákona poslance Volného. Je to hlavně proto, protože pan ministr financí Andrej Babiš nepředložil včas, tak jak mu to uložila vláda svým usnesením č. 165 ze dne 12. 3. 2014. Konkrétně šlo o úkol - cituj -, připravit návrh zákona o sázkových hrách s termínem předložení do vlády ve finální podobě do konce roku 2014 a s termínem předpokládané účinnosti září 2015. Pro své kolegy z hnutí ANO opakuji: ve finální podobě do konce roku 2014 a s termínem předpokládané účinnosti září 2015. To je hodně důležité pro další pochopení pravdivého příběhu zákona o hazardních hrách. Ano, pan ministr svůj úkol splnil. Dne 22. ve 12. měsíci prosince 2014 byl opravdu návrh zákona předložen do vlády. Byl zde předložen moderní zákon, který se snažil reagovat na nové trendy ohledně nelegálního hraní, řešil zdanění momentálně nezdaněné oblasti hazardu na internetu a zároveň obsahoval i zpřísnění podmínek pro provozování společensky nejškodlivějšího automatového hazardu, a to jak cestou výrazně vyššího zdanění, tak cestou nastavení různých adiktologických brzd v závislosti seberegulačních opatření pro hráče a registrace a podobně. Musím říct, že jsem v té době tento vývoj obdivně sledoval a imponovala mi ambice tvůrců zákona nenechat se nijak ovlivnit při tvorbě legislativy hazardní lobby. To byla ovšem jen první část příběhu, jehož pokračování už tak optimistické a jednoznačné není. To, co bylo do vlády předloženo, bylo ovšem jen pro kamery, pro média, kde se pan ministr chtěl prezentovat jako velký bojovník proti tvrdému hazardu. Do konce minulého roku byl ovšem tento dobrý návrh zákona pod taktovkou ministra Babiše a jeho poradců na Ministerstvu financí postupně potichu změkčován až do dnešní téměř bezzubé podoby ke spokojenosti provozovatelů nejtvrdšího automatového hazardu. Kdybych se choval jako dnes bohužel nepřítomný pan ministr Babiš, mohl bych i já jeho nyní obvinit z ovlivněnosti hazardní lobby a měl bych k tomu určitě řadu důvodů. Například by to mohl být fakt, že zákon má obrovské zpoždění. Vláda jej předložila do Poslanecké sněmovny až 28. srpna 2015 a první čtení bylo započato až 30. 9. 2015. *** Na tom zpoždění mají primárně zájem zejména nelegální provozovatelé typu bet at home či lottoland, kteří za současné situace u nás své hry provozují bez jakéhokoli zdanění a jakékoliv regulace. Nicméně protože se nechovám jako pan ministr Babiš, z ničeho takového jej zatím neobviním. Přesto se ale musím ptát, proč a pod čím vlivem došlo k některým zásadním změnám v tomto zákoně od doby, kdy byl původně slavnostně pro kamery a pro média v prosinci 2014 předložen do vlády, a současným stavem předloženým zde do Poslanecké sněmovny. Proč a čím vlivem z něj postupně zmizela většina podstatných opatření, zejména pak těch směřujících k ochraně hráče a společnosti před negativními vlivy? Proč se takové fauly musely napravovat až na vládě dne 29. 7., kde se to ovšem jen částečným způsobem podařilo? Otázek okolo změny přístupu ministra Babiše a jeho ministerstva ke změnám legislativy v oblasti hazardu je mnoho. Když jsem toto téma otevřel, budu konkrétní. Jedná se o tato opatření, která ze zákona před pár měsíci během chvilky mávnutím kouzelného proutku zmizela. Jde o povinnou přestávku 15 minut po 60 minutách hry. Jde o velmi důležité opatření působící na vznik a rozvíjení závislosti. Dále jde o interval hry, kde bylo navrhováno pět sekund, ten se zkrátil na dvě sekundy. Opět velmi důležité opatření, které má vliv na dynamiku hry, a tedy i na vznik a rozvíjení závislosti. Dále zmizela povinná zavírací doba prostoru herny mezi třetí hodinou ranní až desátou hodinou ranní. Opět velmi důležité, jelikož je velmi žádoucí narušit kontinuitu hraní závislých, aby se byli schopni nad tím, co dělají, patologičtí hráči zamyslet. Dále se radikálně zvýšila nejvyšší sázka a hodinová prohra. Jde o § 52. U technického zařízení v herně, resp. v kasinu, se zvedla maximální sázka z původních 5 na 100 korun, resp. z 50 na 1000 korun. A maximální hodinová prohra se zvýšila ze 2 000 na 4 500 korun, resp. z 10 000 na 45 000. Výše sázky je přitom zásadním determinantem, zásadním, akcelerace závislosti. Dále změny zasáhly i vydání povolení k umístění herního prostoru - § 98 konkrétně. Obec musí vydat povolení oproti původnímu návrhu jednoho roku na dobu tří let. Chápu úvahovou linku této změny, ale zde je potřeba zdůraznit, že tento zákon nemá za primární smysl ochranu investic provozovatelů, ale ochranu obyvatel před negativním vlivem hazardu. Dále u § 67 vypadl strop nejvýše 30 herních pozic na jednu hernu. Nyní je v návrhu zákona stanoveno pouze minimum 15 herních pozic, což je sice posun správným směrem, ale neřeší to výrazné přemnožení automatů v naší zemi. Pouze se tímto způsobem přesunou automaty od menších provozovatelů k větším. Další, co mě zaujalo, je snížení kaucí pro kasina. To opravdu nevnímám jako opatření, které směřuje ke kultivaci hazardního prostředí, ale právě naopak otevírá možnost i těm nejsprostším hernám předělat se na kasino. Mám za to, že zde chceme ponechat na trhu kvalitní provozovatele na úrovni dodržující pravidla a legislativu. Takoví by neměli mít problém zvýšit kauci. Výčet negativních změn by mohl být mnohem delší, mnohem delší, ale nechci vás dnes tím zdržovat, jistě bude prostor se k tomu vrátit v rámci diskuse nad skutečným velkým vládním návrhem zákona o hazardních hrách u sněmovního tisku 578. Jak jsem se již zmínil, jako garant dané problematiky našeho klubu se o vývoj související s novým vládním zákonem o hazardních hrách dlouhodobě zajímám. Proto jsem například 11. prosince 2014 interpeloval pana ministra financí Andreje Babiše ve věci připravovaného loterijního zákona. Bohužel pan ministr nebyl tak jako dnes přítomen, a tak jsem dostal jen písemnou odpověď. Dovolil bych si vše doložit, takže bych teď předal panu zpravodaji i panu ministrovi tento důkaz č. 1, předal panu ministrovi, s dovolením, prostřednictvím pana předsedajícího. (Předává dokumenty.) Je zde tato písemná odpověď ze dne 22. 12. 2014, kde mě pan ministr ujistil: "Nový zákon o hazardních hrách bude předložen do vlády do konce roku 2014." Netušil jsem, že to bude jen pro média, aby se mohl pan ministr náležitě prezentovat, jak bojuje s hazardem, a že to pak bude dál potichu změkčováno, jak již jsem popsal. Naopak jsem naivně čekal, že tento zákon o hazardních hrách bude co nejdříve předložen do Poslanecké sněmovny, aby mohl být v Poslanecké sněmovně schválen dle úkolů z vlády do září 2015, aby mohl zákon začít platit už od 1. 1. 2016. Jelikož ovšem zákon nebyl do Poslanecké sněmovny předložen ani v lednu, ani v únoru, ani v březnu, tak jsem požádal pana náměstka ministra Ondřeje Závodského o schůzku, která se dle mého kalendáře konala 21. března. Na této schůzce, které se zúčastnil i ředitel odboru loterií Ministerstva financí Karel Bláha, jsem se mimo jiné ptal, kdy bude konečně tento zákon předložen. A jelikož se ke mně v té době dostávaly signály o jeho změkčování, zdali to bude v té přísné verzi z prosince 2014 a zdali už konečně bude tzv. renotifikován pozměňující návrh poslance Fichtnera, není tady, a Procházky, ale o tom ještě za chvíli. Panem náměstkem jsem byl na této schůzce ujištěn, že zákon bude předložen co nejdříve, aby se stihl termín účinnosti 1. 1. 2016. Dále jsem byl ujištěn, že zde nedojde k žádnému změkčení ve prospěch tvrdého hazardu, a že tedy není žádné renotifikace neboli opakované notifikace návrhu poslanců Fichtnera a Procházky z důvodu brzkého předložení velkého vládního návrhu zákona o hazardních hrách potřeba. Čemuž odpovídá i dopis z Ministerstva financí ze dne 5. 11., ale o tom až opravdu za chvíli. Bohužel jsem se slibovaného zákona v Poslanecké sněmovně nedočkal ani v dubnu, ani v květnu, ani v červnu. Z tohoto důvodu jsem 18. června 2015 ústně interpeloval - zdůrazňuji 18. června, to je důležité datum - ústně interpeloval tentokrát premiéra opět ve věci připravovaného loterijního zákona, kde jsem se ptal, kdy už konečně bude dlouho očekávaný zákon tady v Poslanecké sněmovně, a informoval jsem ho, že daný zákon je dle mně dostupných informací postupně Andrejem Babišem změkčován s cílem vyjít vstříc tvrdému hazardu. Mezitím dostal za úkol poslanec Volný od Andreje Babiše předložit tzv. svou vlastní poslaneckou novelu, sněmovní tisk 437, kterou ovšem stejně jako v případě návrhu poslance Fichtnera vytvořili na Ministerstvu financí, jehož mírně upravenou verzi dnes projednáváme. Podle mého názoru hlavním cílem této novely poslance Volného bylo především zastřít popsané postupné změkčování a odsouvání předložené velké vládní novely zákona o hazardu v čase do Poslanecké sněmovny za termín, kdy už se nedala reálně stihnout účinnost od 1. 1. 2016, a hlavně měla vytvořit mediální iluzi, že Andrej Babiš a nyní i poslanec Volný s hazardem přece jen tvrdě bojuje, zatímco realita byla zcela jiná.*** Jen pro zopakování mi dovolte uvést, že velký vládní zákon o hazardních hrách byl vládou projednán ve skutečnosti až 29. 7. 2015. Vláda jej předložila do Poslanecké sněmovny až 28. 8. 2015 a první čtení bylo započato až 30. 9. 2015. Místo normální reakce na mé dotazy a kritiku, proč už není vládní návrh zákona o hazardu dávno předložen a projednán v Poslanecké sněmovně, přišla ze strany ministra Andreje Babiše rychlá reakce v jeho oblíbeném stylu, tzv. po babišovsku, hysterickými osobními útoky, pomluvami, lhaním, zastrašováním. Těchto hysterických osobních útoků byla celá řada, a tak jsem pro vás, abych vás příliš nenudil a nezdržoval, vybral jen ty nejzajímavější.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/035schuz/s035005.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2013_35_00025
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.