Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013_56_01264


Schůze 56/2013 11.04.2017

Téma 289. Ústní interpelace

Olga Havlová (*1953) (Poslankyně ) ( délka 4 minuty )

        
Děkuji za slovo, pane předsedo. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Ráda bych zařadila na pořad schůze nový bod s názvem Informace ministra průmyslu a obchodu k ohrožení nezávislosti Energetického regulačního úřadu. Tento bod navrhuji zařadit jako první bod ve středu odpoledne 26. dubna, event. po pevně zařazených bodech. Regulační orgány jsou obecně zřizovány, aby jako nezávislé instituce vyvažovaly nerovnováhu mezi postavením silných monopolních či oligopolních společností, takzvaně regulovaných subjektů, na straně jedné a slabších subjektů, spotřebitelů, na straně druhé. Aby mohly regulační orgány zcela naplňovat svoji roli, musí být skutečně nezávislé. Nezávislost národních regulátorů přitom vyplývá z práva Evropské unie a příslušných směrnic, které jsou následně transponovány do národních právních řádů. V prostředí energetiky se však český energetický zákon dostává do střetu s touto evropskou garancí. Vládní strany s tím od počátku nic nedělají a ignorují rizika postihu České republiky ze strany Evropské unie. Energetický zákon v novele z roku 2015 stanovil s účinností od 1. srpna 2017 nové uspořádání vedení Energetického regulačního úřadu. Pozici předsedy, v současnosti předsedkyně, má nahradit pětičlenná rada Energetického regulačního úřadu složená z předsedy a čtyř členů. Není problém v samotném zřízení rady ERÚ kromě toho, že podobný systém funguje například v Českém telekomunikačním úřadě, funguje i jinde v zahraničí. Problém však je, kdo a jak členy rady jmenuje. A na to navazuje ještě větší problém a tím je možnost odvolávání radních. Původní praxe byla taková, že na návrh premiéra jmenoval předsedu úřadu prezident České republiky. Současná úprava je navázána pouze na vládu. Ministr průmyslu a obchodu nominuje předsedu a členy rady, a ty posléze jmenuje vláda. Vláda si tedy jen interně odsouhlasí, kdo bude v radě sedět. *** Problémem, a to zásadním, je možnost odvolat radní i za malé nedefinované přestupky. Člena rady může odvolat vláda v případě hrubého nebo opakovaného méně závažného porušení jeho povinností. Když pomineme, že toto je prostor pro obrovské korupční riziko, musíme si uvědomit, že časté odvolání radních, kteří nebudou ochotni plnit politické závazky, může úřad destabilizovat. Otázkou je, jak moc nezávislí tedy vlastně radní budou. V čem je největší problém? Destabilizovaný případně politicky nebo lobbisticky závislý úřad je jednoznačným ohrožením ochrany spotřebitele, a to na skutečně elementární bázi, kterou jsou ceny energie, jak elektřiny, plynu, tak tepla. Vzhledem k nominacím, které okolo sebe slyšíme, je zjevné, že zájem o pozice radních mají přední manažeři regulovaných subjektů, to je těch, kteří chtějí co nejvyšší ceny na úkor spotřebitele. Těmto těžko půjde o blaho spotřebitele a důvodná obava je, že všechno ve finále zaplatí spotřebitel. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056150.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2013_56_01264
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.