Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017_40_02216


Schůze 40/2017 11.02.2020

Téma 285. Závěrečná zpráva Vyšetřovací komise k OKD /sněmovní dokument 3516/

Ing. Zbyněk Stanjura (*1964) (Poslanec ) ( délka 12 minut )

        
Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, někdo je prostě dítě štěstěny a v tomto okamžiku je to paní ministryně Maláčová, že díky chaosu na resortu dopravy, o kterém budu za chvilku mluvit, se trošku zapomíná na chaos na MPSV. To nejsou jenom její absurdní návrhy, co se týče dávek na bydlení. To je také skandální návrh, skandální novela zákona o sociálních službách, to jsou také předražení IT zakázky na MPSV, a takhle bych mohl pokračovat, ale i na to bezesporu dojde. Je škoda, že o tom nebudeme hlasovat. My bychom ten návrh, který tady přednesl pan předseda Jurečka, bezesporu podpořili, protože zase jako zkušený politik vím, že až to přijde z vlády, tak budete mít koaliční shodu, poslanci logicky, dělá to každá koaliční vláda, podporují vládní návrh a tam už příliš prostoru na racionální debatu prostě nebude, zejména s vaší paní ministryní, která není proslulá ochotou ke kompromisu, to si myslím, že si můžeme takhle veřejně říci úplně všichni. Ale zpátky k tomu, proč jsem se vlastně přihlásil. Já vím, že ten bod bude vetován, mně to pan předseda Faltýnek oznámil, já to plně respektuji, nicméně tím se ten problém nevyřeší. Jako takové řekl bych cukrlátko nám bylo přislíbeno, že pan vytížený vicepremiér, ministr všeho, expert na všechno, přijde, řekne nám svůj pohled, možná vydrží, možná odjede, ale minimálně členové hospodářského výboru, členové podvýboru pro dopravu, kteří nejsou vybaveni přednostním právem, a je to naprostá většina těchto kolegyň a kolegů, kteří sedí v odborných orgánech Sněmovny, nebudou mít šanci do té debaty zasáhnout, tak to není úplně vyvážené a úplně férové. Ale já rozumím, kde chybí argumenty, tak pak je obava z té debaty. Tomu docela rozumím. Já přesto navrhnu zařazení nového bodu, který by se jmenoval Situace v resortu dopravy. Budete se divit, tím motivem není tak mediálně propíraná zakázka na elektronické dálniční známky, řekl bych, že to je jen poslední kapka, nebo třešnička na dortu, nebo jak to nazveme. Tím motivem nejsou ani podivná vystoupení bývalého ministra, toho skvělého manažera, kterého přivedl do funkce Andrej Babiš. Vzpomeňte si - my jsme říkali: kdo to je, my jsme o něm nikdy neslyšeli? To je ten skvělý manažer, aby do devíti měsíců balil kufry s tím, že manažersky selhal, tak si sami odpovězte, jak to byl skvělý manažer. Je fakt, že za devět měsíců měl tři ředitele ŘSD. To není špatný manažerský výkon, v uvozovkách. Tři za devět měsíců. To je tak asi jediné kromě fotek u hromad soli, co si z jeho působení na resortu dopravy pamatuji. Nicméně bych chtěl říci, abychom nezapomněli na slova pana premiéra z interpelací, kdy byl přítomen pan premiér, kdy ho interpeloval můj předseda Petr Fiala a kdy pan premiér řekl - já to volně cituji, ale kdybyste trvali na přesném znění, tak to odcituji ze stenozáznamu: Já to řídím, ne Havlíček, já jsem online s ředitelem ŘSD a také to SŽDC i ty České dráhy a teď stavím i ten Baťův kanál, já osobně. Takže já z toho dovozuji docela logicky, že za tu situaci na Ministerstvu dopravy může především premiér, a ne - já vím, že panu Havlíčkovi se líbí označení superministr, koho by to netěšilo, ale co se týče dopravy, já bych řekl, že je poloministr. Já si myslím, že doprava nepotřebuje ministra na zkrácený úvazek, i když obecně zkrácené úvazky podporuji, ale celý ten chaos s tím, že bývalý ministr z hnutí ANO - abychom na to nezapomněli, protože teď už říká premiér: Kremlík, Kremlík, počkejte, on vlastně u nás nikdy nebyl, nebyl členem a už tam není. A ještě dva měsíce, a pan premiér bezesporu řekne: Kremlík, toho já neznám, nevím, kdo to byl, aby byl ve výpovědní lhůtě, dva měsíce na překážkách. To by nám pan ministr, až bude mít své vystoupení, mohl říci, která chytrá hlava to vymyslela, že ministr je na překážkách. Chtěl bych vidět tu pracovní smlouvu, kdo ji podepsal s panem Kremlíkem. Prezident republiky? Premiér? Sám se sebou? Já fakt nevím. A to jen dokresluje ty zmatky, které tam jsou. My jsme se rozhodli jako občanští demokraté a nabízíme to kolegům z ostatních sněmovních stran, že zítra zorganizujeme exkurzi poslanců na Ministerstvo dopravy, abychom zjistili, jestli se tam vůbec pracuje. Ono se tam svítí, když jdete kolem, ale nevíme, kdo tam svítí. A pokud se pracuje, jestli vůbec mají zadání ti zaměstnanci Ministerstva dopravy. Poslouchal jsem pozorně první veřejná vystoupení pana ministra Havlíčka a mám pocit, že vyhrál volby a po osmi letech kritiky z opozice konečně usedl na to vytoužené křeslo. On bude provádět audity všech nadlimitních, a nejenom nadlimitních, i všech podlimitních zakázek, on vypíše výběrové řízení na všechny náměstky, úplně na všechny, on zkontroluje všech patnáct podřízených organizací Ministerstva dopravy, a jak řekl, toto ministerstvo potřebuje hluboké strukturální změny. Hezký nástup opozičního politika - kdyby přišel z opozice. Já bych čekal, když už to myslí vážně, kdyby přišel na ten mikrofon a řekl: Dámy a pánové, dělali jsme to úplně blbě. Celých šest let hnutí ANO ten resort fakt podcenilo. Všichni moji předchůdci zklamali a já teď přicházím dělat pořádek. Udělám audity, vyměním náměstky, zkontroluji těch patnáct firem. To vlastně nemusí, když je online řídí premiér, tím má o práci míň, tak možná ten zkrácený úvazek není úplně od věci, když mu odpadne řízení ŘSD, SŽDC, Českých drah a nevím koho ještě, a ten Baťův kanál staví premiér, nemusí to dělat, ještě ten Dunaj - Odra - Labe, aby udělal radost panu prezidentovi, tak zas nějaké miliony vyhodíme za nějaké nesmyslné studie. Ale tak to prostě není. Takže naší motivací není debatovat o jedné zpackané zakázce. Jen tak mimochodem, já jsem poslouchal pana ministra minulý týden v České televizi, kdy v té debatě vlastně řekl pod tlakem opozičních politiků: Ta zakázka proběhla podle zákonů, jsem si tím jistý. Dobře, pane vicepremiére, beru vás za slovo. Ale váš šéf, váš premiér, podává trestní oznámení. A to už mi hlava nebere. Premiér říká: To je nějaké divné, trestní oznámení, šup. A vicepremiér, ministr všeho, říká: Všechno proběhlo podle zákonů. *** Já nevím, kde je pravda. Ale kdybych měl brát v logice vyšší bere, tak má pravdu premiér a pan ministr se mýlí. Anebo má pravdu pan ministr, všechno proběhlo podle zákona. A znám usnesení výboru pro bezpečnost a podobně, znám usnesení, veřejné výstupy komise, naší komise pro kontrolu BIS, a ti všichni tvrdí, že všechno bylo podle zákona. Tak pan premiér asi odvádí pozornost, je třeba vnést do toho trochu chaosu. Můj kolega Jan Bauer v té samé televizní debatě zcela správně řekl, že už chybí jenom dva kroky, aby pan premiér podal trestní oznámení na pana Kremlíka a pan Kremlík na pana premiéra. Kruh se uzavře, chaos, nikdo se v tom nevyzná a pan premiér - co? Řeší to. Málem to na tom hackathlonu programoval, byl se podívat, pachatel na místě činu se šel podívat, jak ti, kteří to, co on spáchal, řeší. (V sále je trvalý hluk.) Ale pojďme ke skutečným problémům Ministerstva dopravy. Mě to mrzí, protože si myslím, že rezort dopravy není typický rezort na politický souboj vláda versus opozice. To čtyřleté funkční období je příliš krátké na to, aby každá nová vláda změnila priority v dopravě. To bychom pak nepostavili nikdy nic. A jsou jiné rezorty, jiné oblasti, kde se zcela logicky protínají různé politické názory pravice, levice, vlády a opozice. Rezort dopravy přece potřebuje jistou stabilitu aspoň v plánování staveb. Čísla za posledních šest let, v převážné většině to byly roky se solidním ekonomickým růstem, kdy rostly daňové příjmy státu a bohužel se snižoval podíl výdajů na dopravní infrastruktuře vzhledem k HDP, nebo vzhledem k celkovým výdajům státního rozpočtu. To je první věc, kterou bychom měli debatovat. (Odmlka pro hluk.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040336.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2017_40_02216
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.