Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2021_63_01331


Schůze 63/2021 21.04.2023

Téma 146. Ústní interpelace

Mgr. Jana Berkovcová (*1969) (Poslankyně ) ( délka 11 minut )

        
Dobrý den. Děkuji za slovo. Já jsem sice vystoupila už v úvodu projednávání třetího čtení minulý týden, ale ráda bych vystoupila ještě dnes znovu, tedy téměř v závěru třetího čtení. Nebudu už opakovat to, co bylo řečeno, i když je to nešťastné to projednávání takhle přerušit nadvakrát, protože spousta věcí, která tady zazněla minulý týden, už se trošku asi ztratila někde v časoprostoru. Takže nebudu se vracet k tomu, v čem je ta novela nešťastná, proč s ní my nesouhlasíme, to je tedy to rozkopávání příkopu mezi učiteli a pedagogy, to jsem říkala minule, mluvili o tom mí kolegové. Já bych se tady chtěla ještě vrátit ke dvěma aspektům té novely a první věc je. Vrátím se a budu se snažit uvést na pravou míru tu mystifikaci, která se stále říká o garanci financí na platy učitelů ve výši 130 % průměrné hrubé nominální mzdy v České republice. A někteří koaliční poslanci bohužel v médiích tuto mystifikaci přiživují. Jedinou garanci kterou učitelé mají, je tarifní plat, který je součástí platové tabulky. Příslušná platová třída dle zařazení podle katalogu prací a daný platový stupeň podle počtu let praxe. Případně nárokové příplatky v jejich nejníže garantované částce. Specializační příplatek 1 000 korun, třídnictví 1 500 korun. Toť vše. *** Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno ! Poslanci kolegové z pětikoalice hovoří o tom, že vzniknou nové platové tabulky pro učitele, ale ani Ministerstvo školství ani MPSV doposud nepředložila ani jejich návrh. Ten by měl být právě přílohou této novely školského zákona, resp. přílohou k pozměňovacímu návrhu. Kdy tu novou platovou tabulku uvidíme nevíme, možná až v prosinci 2023. Poměr platu učitelů k průměrné mzdě v České republice se vždy uvádí za daný kalendářní rok. Aktuálně letos činí dle predikce Ministerstva financí 116 %. Ale nakonec to může být i jinak. Výpočet v pozměňovacím návrhu pětice koaličních poslanců ale neobsahuje základní údaj, z kterého roku bude muset vyjít. Průměrná mzda na rok 2024 bude známa až v roce 2025. A státní rozpočet na rok 2024 se připravuje v polovině roku 2023 a v této době je k dispozici oficiální údaj o průměrné mzdě v České republice teprve za rok 2022. Takže 130 % průměrné mzdy z roku 2022 rozhodně nemůže být 130 % průměrné mzdy v roce 2024. Vždycky půjde o částku mnohem nižší. Ve skutečnosti to nyní je jen 113,5 %. Takže garantováno bude učitelům oněch 113 %. Případné dorovnání až na těch oněch 130 % zůstane vždy plně v rukou vlády, jako tomu bylo až doposud. A bude o něm každý rok rozhodovat Poslanecká sněmovna schválením státního rozpočtu na příští kalendářní rok. Jako doposud. Takže i když bude ve školském zákoně nově zakotvena garance financí na platy učitelů, o skutečnou garanci vlastně nejde. Stále je třeba opakovat a vysvětlovat, že případných 130 % nebude mít každý učitel. Je to přepočet objemu financí pro celou Českou republiku, průměrně na plný úvazek jednoho učitele. Škola rozhodně nedostane 130 % na každého učitele, školy jsou financovány na základě výpočtu tzv. PHmax, který garantuje, že na úvazek konkrétního učitele přijdou škole finance na jeho tarifní část platu. Takže na začínajícího učitele dostane škola méně peněz než na učitele před důchodem, na plný úvazek učitelky mateřské školky dostane škola méně než na plný úvazek učitele 2. stupně základní školy. A k této částce obdrží škola přibližně 20 % financí navíc na netarifní nebo nadtarifní části platu. Pak je ředitel školy často bohužel nucen převést tyto nadtarifní složky platu např. do ONYF (?) nebo na odměny pro nepedagogické pracovní, aby si je udržel, protože jejich platy, těch kuchařek, školníků apod., jsou žalostně nízké, a leckdy jsou i pod tzv. zaručenou mzdou, dokonce pod minimální mzdou. A někdy se stává, že některý učitel nemá kromě tarifní částky platu nic navíc. To už je věcí ředitele. A podobné financování by se týkalo i původního vládního návrhu novely, kde je výpočet garance financí jednoznačný. A rozhodně neznamená, že by nově asistent pedagoga měl 130 % průměrné mzdy, ani když škola dostala na každý plný úvazek asistenta pedagoga 130 % průměrné mzdy. To je další mýtus, který se v médiích stále znovu a znovu přiživuje. Asistent pedagoga nikdy nemůže mít 130 % platu jako učitel. Škola dostává pouze finance na jeho tabulkový plat plus 20 % navíc. A jenom poslední věc. Státní rozpočet nerozlišuje výdaje na platy učitelů a ostatních pedagogických pracovníků, to je všechno v jednom balíku, je to pouze souhrnný údaj na všechny zaměstnance regionálního školství. Jedná se o jeden balík peněz, který se pak rozpočítává na všechny kraje a kraje ho pak rozpočítávají na jednotlivé školy. Zákonem je totiž garantován výhradně výpočet pro část peněz tohoto objemu peněz v rámci zákona o státním rozpočtu. Tudíž opět nelze hovořit o žádné garanci. Vy se tou garancí rádi oháníte, ale jak jsme to tady už říkali, předchozí vláda také neměla zákonnou oporu garance výše platů a přesto byla schopna platy učitelů zdvojnásobit. Takže buďto bude vůle vyčlenit v rozpočtu peníze do školství, a nebo nebude. Tolik k platům. Závěrem se ještě vyjádřím jenom stručně k další věci, která mě na této novele trápí, a to je ten její dekvalifikační charakter, teď to tady bylo podáno přede mnou jako nějaké plus té novely. Já si nemyslím, že to je plus a nemyslí si to ani vysoké školy vzdělávající učitele, které kritizují tuto novelu za to, že umožňuje uznání kvalifikace někomu, kdo ve skutečnosti nemá pedagogické vzdělání. Což není možné v žádné jiné zemi Evropské unie. Jako argument se často uvádí nedostatek učitelů. A ten nedostatek učitelů není celoplošným problémem, týká se pouze některých aprobací a pouze některých regionů, takže není možné přece jej řešit takto celoplošným opatřením. Otázka by měla spíš znít - jak nalákat více studentů, aby šli studovat matematiku nebo fyziku či chemii. A jak cíleně podpořit dané školy v těchto regionech. A ne řešit, kým tyto kvalifikované učitele nahradit. Odborná veřejnost nás varuje před touto snahou a o snížení nároku na kvalifikaci učitelů, protože i nejnovější analýzy České školní inspekce ukazují, že kvalifikovanost a aprobovanost učitelů jsou klíčovými faktory v kvalitě výuky žáků. To znamená, že žáci kvalifikovaných učitelů dosahují lepších výsledků. Celý tento dekvalifikační krok mi přijde poměrně dost nesystémový, nekoncepční. Jednak už jsem říkala, že to není možné v žádné jiné zemi Evropské unie, aby byla přiznána kvalifikace někomu, kdo ji ve skutečnosti nemá, dále jde to proti vlastně i našim vzdělávacím dokumentům, jde to proti strategii 2030. A jeden z dalších argumentů je i protichůdný krok Ministerstva školství, a to vytvořením kompetenčního rámce absolventa učitelství. Tento kompetenční rámec absolventa učitelství vznikl jako součást připravované reformy pregraduálního vzdělávání a nabízí vizi absolventa učitelství, která pojmenovává kompetence, které by měl absolvent - budoucí učitel mít. A v současné chvíli tedy nerozumím tomu, že na jednu stranu zdůrazňujeme, jaké kompetence má mít absolvent učitelského oboru a rovněž tedy zkušený učitel, podáváme nějakou představu o kvalitě učitelské profese, zvyšujeme nároky na učitelskou profesi, ale zároveň paradoxně na druhé straně otevíráme zájemcům bez kvalifikace, kteří nezbytné profesní dovednosti zřejmě nemají. A jak jsem vysvětlovala ten údajný nedostatek učitelů, tento krok neobhájí. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2021ps/stenprot/063schuz/s063198.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2021_63_01331
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.