Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2021_98_00303


Schůze 98/2021 16.04.2024

Téma Zahájení schůze

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. (*1980) (a ministr pro místní rozvoj ČR ) ( délka 24 minut )

        
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo, vážená paní předsedající. Ještě bych chtěl poděkovat paní předsedkyni Schillerové, že jsme si prohodili to pořadí. V minulém týdnu tady na tom místě vystupoval pan poslanec Pražák z hnutí ANO, dvakrát neuspěl s iniciativou zařadit na jednání Sněmovny bod informace o digitalizaci stavebního řízení a Portálu stavebníka. V tom prvním případě jsem byl v Senátu a v tom druhém případě, kdy zde poměrně dlouze vystupoval, pak na jednání v Bruselu a nemohl jsem osobně reagovat. A v pátek pan poslanec dokonce pohrozil, že takto bude on a nebo jeho kolegové z ANO vystupovat až do 1. července a vyzývat k hlasování o zařazení bodu každý jednací den. Já bych byl opravdu nerad, kdyby Sněmovna zbytečně ztrácela drahocenný čas už jen v těch debatách o programu, proto bych dnes využil svého přednostního práva, abych odpověděl na jeho dotazy ohledně digitalizace stavebního řízení a on aby už nemusel vystupovat při každém zahájení jednání Sněmovny ohledně tohoto bodu. Dovolím si začít poměrně od podlahy. Podle pana poslance Pražáka zaměstnanci Ministerstva pro místní rozvoj naočkováni nějakým filmem objíždějí s road show republiku, aby stavebním úřadům tvrdili doslova: nebojte se, všechno bude. To, že poslanci hnutí ANO jako opoziční poslanci mají výhrady nebo i nějakým způsobem útočí na mě, to bych asi pochopil. Ale myslím si, že zaměstnanci rezortu Ministerstva místního rozvoje si to nezaslouží. Mě by zajímalo, jaký film, pane poslanče Pražáku, prostřednictvím paní předsedající, máte na mysli? Nebo co to je vůbec za nesmysl? Tady mluvíme o lidech, ředitelích a ředitelkách odboru ministerstva, kteří osobně školili úředníky stavebních úřadů, například ohledně změn ve stavebním řízení nebo územním plánování. A ano, došlo tam i na živou ukázku nového informačního systému pro úředníky, aby viděli, v jakém prostředí budou od července pracovat. Školení vedli lidé, kteří osobně psali nový stavební zákon, i ty jednotlivé prováděcí předpisy, připravili ty informační systémy pro digitalizaci stavebního řízení. A opravdu si myslíte, že jim někdo musí pouštět nějaký film, aby věděli, co mají ti lidé říkat v rámci těchto školení? Jinak těch školení bylo zhruba 30 od přelomu roku a absolvovalo je na 4 500 zaměstnanců stavebních a dotčených úřadů. A vedoucí pracovníci několika oborů Ministerstva místního rozvoje byli na školeních v krajích častěji než v Praze. Takže já si myslím, že takhle shazovat jejich práci a jejich iniciativu, ať už tedy v Praze, nebo v terénu, je podle mě nehoráznost. Pak tady zazněly nějaké výhrady, které se týkaly IT techniky. K nákupům IT techniky pro stavební úřady bych chtěl nejdřív pana poslance ujistit, že ta související zakázka se určitě nejmenuje "dynamický nákupní systém", jak tady uvedl. Dynamický nákupní systém je pouze standardní způsob zadávání veřejné zakázky. A já věřím, že po letech ve státní správě to jistě sám ví. Předesílám, že nové informační systémy pro stavební úřady nevyžadují speciální výpočetní techniku a digitalizace stavebního řízení může klidně běžet i na těch počítačích, které úřady mají dnes, a to bez jakékoliv instalace. Proč? Protože portály jsou webové aplikace, stejně tak jak si dneska na počítači nemusíte instalovat internetové bankovnictví nebo email. Nám samozřejmě záleží na tom, aby všechny stavební úřady měly co možná nejlepší a rovné podmínky, a proto jsme na nákup modernějšího IT vybavení zajistili přes 208 milionů z Národního plánu obnovy a 43 milionů ze státního rozpočtu. *** Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno ! Pan poslanec tady prohlásil, a já si ho dovolím citovat: "Nikdo neřekl těm obcím, jakým způsobem to bude hrazen, jestli ty obce dostanou zaplacené peníze potom zpátky nebo ne." Tak já se omlouvám, že budu upřímný. To je buď nepravda, což znamená, že pan poslanec o tom nic neví, jak to je ve skutečnosti, anebo se jedná o úmyslnou lež. V lednu obdržely obce dopis, ve kterém jsme vysvětlili, že mají možnost přihlásit se do té výzvy a že podpora pokryje 100 % jejich nákladů. Přesně jsme popsali, jak ten nákup bude probíhat, dostaly také plné moci pro vzor smlouvy na ten centrální nákup. Ministerstvo místního rozvoje zajišťuje veškerou administraci těch žádostí, aby s tím obce neměly žádnou práci a na webu Centra pro regionální rozvoj jsou pro ně veškeré informace, i k těm dvěma možnostem financování a ty obce si můžou vybrat. Buďto zaplatí vybavení hned při převzetí s tím, že následně se jim náklady pokryjí z té dotace skrze Národní plán obnovy, anebo obce vyčkají na tu dotaci a pak to vybavení zaplatí. Jinak na konci března samosprávy skutečně dostaly pokyn od Ministerstva financí k podepsání kupní smlouvy s dodavatelem, následně obdržely opět i vysvětlující dopis z MMR. A panu poslanci se nelíbí, že obce musí bezodkladně podepsat kupní smlouvu a obává se, že na jejich straně se nestihne ten schvalovací proces. Pane poslanče prostřednictvím paní předsedající, my nákup těch monitorů a vybavení vyřizujeme na žádost těch samotných obcí, takže celých těch 640 stavebních úřadů, tedy 99 % oprávněných úřadů, loni na podzim v dotazníku uvedlo, že nové IT vybavení chtějí, takže ten nákup pro ně není žádným překvapením, není to žádný blesk z čistého nebe a díky tomu centrálnímu nákupu jim odpadá práce s administrativou a vybavení je také po množstevní slevě asi o polovinu levnější, než kdyby si to obce zpracovávaly a kupovaly samy. Tvrzení, že - cituji, opět si dovolím citovat: "1. července těžko budou obce a města mít techniku na to, aby spustily digitalizaci stavebního řízení." To je nesmysl. Stavební úřady přece do teď nepovolovaly stavby na psacích strojích, už teď mají počítače, na kterých nové informační systémy bez problému poběží. Znovu opakuji, jsou to aplikace, které jsou v klasickém prohlížeči, podobně jako obsluhujete internetové bankovnictví nebo e-mail. Pan poslanec mluvil o dvanácti týdnech na dodání techniky. To je ale maximální možná lhůta, nové vybavení na stavebních úřadech bude dříve. Jde o zhruba 4500 počítačů a 9000 monitorů o velikosti 32 palců pro snadnější práci se stavební dokumentací. Jinak takové objemy techniky se nekupují úplně v krámku na rohu, to je doufám jasné. Dříve jsme je objednat nemohli, protože nebylo jasné, kolik zůstane zachováno stavebních úřadů a kolik z nich bude mít o techniku zájem. Dalším důležitým faktorem je to, že novější stroje tady mají lepší výkon k ceně než ty počítače třeba z minulého roku, takže objednat rok dopředu nějaký nejistý počet v podstatě už nelhe zastaralých notebooků fakt nedává smysl. Podle pana poslance, to zde také zaznělo, zabere instalace techniky pár dní, někde i týdnů. Já tedy nevím, kdy si kdo naposledy, třeba pan poslanec prostřednictvím paní předsedající, kupoval nový notebook a instaloval si ho, ale asi mi každý potvrdí, že práce na týdny instalace nového notebooku rozhodně není. Takže jenom abych tohleto celé shrnul, otázka výpočetní techniky, několikrát to tady zaznělo v tom dotazu. Takže na podzim 2023 jsme obcím rozeslali dotazník, jestli chtějí výpočetní techniku. Ty reakce byly takové trošku volnější, nicméně po několika urgencích a provolávání se nám sešly všechny až na přelomu roku. V lednu následovalo vyhlášení dotační výzvy MMR a samosprávám jsme odeslali dopis, že mají možnost se přihlásit. Obsahoval přesné instrukce včetně plných mocí a do poloviny března samosprávy posílaly plné moci k přihlášení do té výzvy. Mezitím Ministerstvo financí soutěžilo dodavatele a na konci března oznámilo obcím, že mohou uzavřít kupní smlouvu. Od samého začátku samosprávy věděly, jak půjdou jednotlivé kroky za sebou a jaký je harmonogram. My jsme vybavení pořizovali na jejich žádost a veškeré náklady jim budou uhrazeny z Národního plánu obnovy a pak z menší části státního rozpočtu. Ty obce, které poslaly plnou moc včas, obdrží techniku během června, u ostatních to může být později, ale opakuji, že ty informační systémy pro úředníky v rámci digitalizace stavebního řízení poběží bez problémů i na počítačích, které ty stavební úřady mají teď. Mimo jiné zde také zaznělo, a já si dovolím citovat: "1. července může přijít na stavební úřad projektant se stavebním projektem normálně v papírové podobě. Nikdo nedokázal zodpovědět úředníkům při té road-show, jakým způsobem ti úředníci nasypou tu projektovou dokumentaci do toho systému." Já bych se rád pana poslance zeptal, jestli na těch školeních osobně byl, když o nich tak zasvěceně hovoří. Já jsem byl a ne na jednom. Jasně se tam řeklo, že stavebník dokumentaci v souladu se stavebním zákonem vkládá do portálu stavebníka v elektronické podobě, a to včetně té, která je obsahově podle starých vyhlášek. Podle pana poslance také stavební úřady čelí náporu projektantů a stavebníků, kteří nosí na stavební úřady své projekty a chtějí to stavební řízení rozjet ještě před tím 1. červencem, i když tam třeba ty dokumenty přinášejí nekompletní. Stavební úřady jsou zaplaveny a úředníci naštváni. Já vás ujišťuji, že Ministerstvo pro místní rozvoj udělalo a dělá vše, aby ten přechod na nový systém byl co možná nejhladší jak pro úředníky, tak pro stavebníky. Mimo jiné proto máme tříleté přechodné období až do konce června 2027, kdy bude možné podávat projekty podle dosavadních vyhlášek. Rozhodně tedy není třeba je překreslovat nebo nosit na úřad nekompletní. Také jsme do konce tohoto roku zdvojnásobili ty lhůty, ve kterých ty stavební úřady musí rozhodovat, což je také v tom zákoně, který jsme i díky hlasům opozice schválili už v květnu loňského roku. Pak tady zaznívala ta otázka, já jsem to zmínil na začátku, ohledně digitalizace stavebního řízení. My postupně přebíráme jednotlivé verze agendového systému a kolem poloviny května k němu budou mít přístup i zaměstnanci přímo na těch stavebních úřadech. Společně s tím budou mít k dispozici instruktážní videa, různé e-learningové materiály a dokonce zřizujeme i linku technické podpory. Tam nebude třeba nic instalovat, přihlásit se budou moci odkudkoli, pokud mají připojení k internetu, neboť - opět opakuji - vše jede přes klasické internetové prohlížeče. Oproti systémům, které jsou dnes na stavebních úřadech teď, to bude poměrně veliký krok kupředu. Dokumentace nebude nikde obíhat, bude na jednom společném úložišti, systém bude centralizovaný a do budoucna směřuje k co největší automatizaci úkonů. Všichni úředníci budou pracovat se stejnou verzí, budou mít okamžitý přehled o průběhu řízení, čímž mimo jiné dojde k maximálnímu zrychlení a zjednodušení práce, byť ten samotný zákon, tak jak jsme ho společně schválili, redukuje počet úkonů o 40 %. V systému bude možní nejen spravovat spisy stavebních řízení, ale také přijímat, vytvářet a odesílat dokumenty nebo přistupovat k různým registrům, katastru nemovitostí, k dalším datovým zdrojům státu a dáváme si záležet na tom, aby byla práce s portálem stavebníka i tím systémem pro úředníky maximálně přehledná a intuitivní. Pak tady byla otázka odchodů úředníků ze stavebních úřadů.*** Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno ! Pak tady byla otázka odchodu úředníků ze stavebních úřadů. Pokud teď někteří úředníci odcházejí třeba do předčasného důchodu a jako důvod uvádějí nový stavební zákon, nové předpisy a digitalizaci, tak mi věřte, že z tohohle já radost určitě nemám, ale položme si otázku, zda by k těmhle těm odchodům nedošlo, kdyby stavební zákon, digitalizace vypadaly jakkoliv jinak. Samozřejmě ať ta legislativní změna nebo ten nástup digitalizace přinášejí obrovskou změnu, která vyvolává obavy, ale je to nutná a pozitivní změna, kterou tahle země už roky potřebuje a žádná z předchozích vlád ani z vlád ANO ji nebyla schopna dodat. Mimo jiné i ten původní zákon, respektive rekodifikaci stavebního zákona, který ještě připravovala moje předchůdkyně, pak zamítl Senát, nový stavební zákon po všech dohodách nakonec schválila Sněmovna i Senát. Ta personální situace na stavebních úřadech není dobrá dlouhodobě a některé pozice se nedaří obsadit třeba roky, často tam velký objem práce odvádějí za ne úplně odpovídající platy už jen ti největší srdcaři. Snažíme se to změnit. Část staveb přešla na Dopravní energetický stavební úřad pod Ministerstvo dopravy, kde mají povolování na starost specialisté. Nový stavební zákon přináší významné zjednodušení. Ten objem úkonů na menších stavebních úřadech se snižuje o 30 až 40 % a část těch procesů se automatizuje, a vedle toho jednáme i s Ministerstvem práce a sociálních věcí o změnách v tabulkových platech. Díky té digitalizaci stavebního řízení budeme mít přesná data o vytížení těch jednotlivých úřadů a na to se má navázat, jak předpokládá i ten zákon, v budoucnosti výkonnostní financování. Zkrátka úřady, které mají více práce, dostanou také více peněz, budou mít možnost své zaměstnance lépe zaplatit. Všechny tyhle změny, o kterých jsem hovořil, samozřejmě potřebují svůj čas, aby se projevily, ale přijde mi, a nejenom vystoupení pana poslance, ale že už teď opozice bez rozmyslu střílí úplně do všeho, co je spojeno s novým stavebním zákonem a digitalizací stavebního řízení, byť v tom květnu loňského roku ten stavební zákon prošel konsenzuálně i díky hlasům opozice. Já chápu, že se blíží volby a třeba i hnutí ANO tímhle tím možná politikařením získá pár laciných bodů u voličů. Občanům ale šíření polopravd, nepravd a paniky nepřináší nic moc dobrého. Ten nový stavební zákon je především technický nástroj, který má sloužit stavebníkům a úředníkům, přinese kratší povolovací lhůty, je jeden proces povolení stavby. Podařilo se nám odstranit v těch podzákonných normách zastaralé požadavky - například na proslunění, věci týkající se maxima minim (?) parkovacích míst, zjednodušila se dokumentace a díky digitalizaci bude možné skutečně veškerá povolení, vyjádření a dokumentaci dostat konečně online. Všechny dotčené stavební úřady, stavebníci budou pracovat a komunikovat v jednom propojeném systému. Budete přesně vědět, v jaké fázi je vaše žádost, kdo už se vyjádřil, nebo popřípadě kde se zasekla. Ten možný přínos pro ekonomiku se počítá v miliardách a trochu mě zaráží, když vidím podle mě i různé poměrně sobecké snahy celou tu věc zase o něco odložit, nebo dokonce zastavit. Digitalizaci stavebního řízení tahle země potřebuje dlouho. Bude chvíli trvat, než si vše úplně sedne, ale potom se už ke starým pořádkům nikdo vracet nebude. A pokud i po tom všem, co jsem tady shrnul a řekl, budete dále nespokojeni a ptát se, proč už digitalizace stavebního řízení dávno není, tak já bych vás možná vyzval, ať se trošku mrknete i do zrcadla. Hnutí ANO vedlo Ministerstvo pro místní rozvoj osm let, už v roce 2014 mělo v rukou analýzu, co je třeba v digitalizaci stavebního řízení udělat, i studii proveditelnosti. Z nějakého důvodu se ale soutěže na dodavatele vypsaly až několik dní po volbách v roce 2021, 2014 podklady, 2021 po volbách, kde bylo jasné, že už ANO nebude pokračovat v této vládě, nebo ve vládě, která je zde, byly vypsány ony soutěžní dialogy. A teď mi přijde, že je až jako trošku drzost ptát se, jak to, že to všechno není hotové. A já se tedy můžu ptát, proč, když jsem přebíral Ministerstvo pro místní rozvoj, neměla paní místopředsedkyně Sněmovny Klára Dostálová na ministerstvu kvalifikované lidi, kteří to DSŘ mohli připravit. To odpovědné oddělení vzniklo pozdě a málokdo tam vydržel (víc?), než pár měsíců. Tak mě by zajímalo, kdo to tedy na tom MMR připravoval. A mě by fakt někdy zajímala odpověď na to, co tam dělal pan Luděk Štefl (?), obviněný v kauze Dozimetr, který tam bral zhruba milion za nějaké poradenství a měl řídit fakticky proces přípravy digitalizace. (Tuto část jednání provázejí nesouhlasné výkřiky poslanců z řad ANO.) Já, když jsem dostoupil (nastoupil?)... Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já se omlouvám, že vás přeruším, pane ministře, prosím kolegy, aby nepokřikovali a nepřerušovali pana ministra. Děkuji.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2021ps/stenprot/098schuz/s098092.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2021_98_00303
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.