Snadné přidání nového datasetu

Vyjádření politiků 348DD40574685384FF8139A4105F6048


Jaroslava Jermanová (*1970) Facebook ze dne 20. 11. 2019 14:20:08

Photos from Jaroslava Pokorná Jermanová's post

Obdržela jsem dopis od paní starostky Petry Peckové z Mnichovic, obhajující barvy STAN Středočeský kraj, v němž mi nabízí bezplatnou radu s veřejnými zakázkami. Ostatně to zveřejnila i na svém Facebooku. Sděluje mi, že úředníci jejího úřadu si vše administrují sami a na rozdíl od kraje nepotřebují externisty. Za nabídku jsem paní starostce samozřejmě také svým dopisem poděkovala, vysvětlila jí, v jakém rozsahu a proč jsou externí právní služby krajem využívány, a řekla jsem si, že bude dobré moji odpověď paní P. Peckové také zveřejnit. A jak to chodí na radnici v Mnichovicích? Z pěti zakázek si přizvali externí firmy ve čtyřech případech. Podle oblíbeného a krásného motta paní Peckové, že: „Všechno důležité se musí vejít na A4“, vám doporučuji nepřehlédnout především přílohu s fakty, která se skutečně nevešla ani na celou stranu. Ostatně, posuďte sami. Vážená paní starostko, velice si vážím Vaší nabídnuté ruky v oblasti soutěžení veřejných zakázek i toho, že mi jako žena ženě chcete v politice pomoci. Vážím si také Vaší jistě obětavé a náročné práce v samosprávě. Jsem ráda, že u Vás na městském úřadě máte šikovné zaměstnance, i my tu naštěstí máme takové. Zajímáte se o problematiku našich externích právních služeb a poukazujete na to, že vaši zaměstnanci při administraci zakázek rady takovéto právní poradenství nepotřebují. V první řadě bych Vám chtěla říci, že využití externí právní služby odsouhlasila Rada Středočeského kraje, jejíž usnesení je pro nás závazné, a to v době, kdy v ní byli přítomni také zástupci STAN, tedy hnutí, jehož barvy hájíte. Stalo se tak proto, že některé konkrétní zakázky a právní problémy, které jsme řešili, byly komplikované a vyžadovaly si specifickou znalost legislativy. Šlo například o soulad s vypsanými dotačními tituly, díky nimž mohou obce a města, jako jsou i Mnichovice, čerpat prostředky z evropských fondů. V těchto případech je finančně výhodnější najímat si právní specialisty na jednotlivé projekty než zaměstnávat na plný úvazek odborníky přímo krajským úřadem. V tomto ohledu Vám jistě nemusím vysvětlovat, že kvalitní právníci jsou nedostatkovým zbožím a státní správa nemůže finančně konkurovat jiným nabídkám. Potřeba právního zajištění nicméně vyplývá i z toho, že v objemu zakázek, se kterými pracujeme, může dojít ze strany dodavatele ke specifickému pochybení, prodlení nebo neodvedení dohodnutého rozsahu činností. Vzhledem k rozmanitosti těchto činností si kraj se vzorovými formuláři, které jste nám zaslala, jednoduše nemůže vystačit. To Vám však musí být při Vašich zkušenostech jasné, alespoň to předpokládám. Pojďme se však věnovat blíže skutečnostem, které Vám jistě umožní lépe pochopit postoj kraje k najímání externích právních služeb. Je mi skutečně líto, že nemůžete při své reakci na článek redaktora MF DNES, která vás donutila nám poskytnout svoje bezplatné poradenství, nahlížet jako osoba znalá skutečného stavu a vycházet z údajů i vysvětlení, které byly redakci Mladé fronty DNES v souvislosti s využíváním externích právních služeb zaslány. Bohužel tedy vnímáte redaktorem zkreslenou skutečnost jako každý další neinformovaný čtenář. Jistě Vás také ovlivnilo konstatování Vašeho stranického kolegy, bývalého pana radního pro oblast investic a zakázek RNDr. Martina Macháčka, který administraci veřejných zakázek označil za rutinní administrativní záležitost, kterou mohou zvládnout úředníci odboru, a není třeba specializovaných právníků. Podle toho, co mi sdělujete, zastáváte s největší pravděpodobností názor obdobný. Pokusím se Vám tedy odkrýt realitu, v níž se Středočeský kraj pohybuje, a předpokládám, že již neuvidíte celý problém očima starostky s rozpočtem dvaasedmdesáti milionů korun, ale vžijete se do role těch, kteří jsou odpovědní za rozpočet více než 27 miliard korun. Předesílám, že na odboru investic krajského úřadu pracuje nyní 9 referentů, z nichž jeden je využíván jako podpora ředitelů příspěvkových organizací kraje, další je ve zkušební lhůtě a třetí je vyčleněn pro archivaci dokumentů. V letošním roce Středočeský kraj soutěžil veřejné zakázky a dostal je k datu 31. 10. 2019 pod smlouvu s dodavatelem v celkové hodnotě 3,619 miliardy korun. Objem uzavřených smluv se nám tak zvýšil o 143 % oproti roku 2018. Do konce roku máme ještě vyhlášené další zakázky v hodnotě více než 835 milionů korun. Vezmu-li období, kdy byl, paní starostko, radním pro oblast zakázek Váš stranický kolega, tedy rok 2016 činil tento objem vysoutěžených investic pouhých 500 milionů korun a v roce 2017 se mu podařilo vysoutěžit pouhou 1,6 miliardy korun. Navíc se v říjnu 2018, kdy váš kolega RNDr. M. Macháček už nebyl rok ve funkci krajského radního, změnil způsob zadávání ve smyslu zavedení elektronizace, která celý proces výrazně zkomplikovala. Externí právní služby jsou pak využívány především u zakázek navázaných na evropské dotační tituly, které si žádají několikanásobnou kontrolu a právní znalost nastalých problémů. Náklady na externího administrátora činily v roce 2019 pouze 1,41 % z celkového objemu soutěžených zakázek. Shrnu-li to, Odbor krajského investora o šesti zaměstnancích zajistil díky externímu zadavateli, jak je výše uvedeno, během necelého jednoho roku administraci veřejných zakázek v rekordním objemu téměř 4 miliardy korun. Tím byla splněna základní podmínka pro čerpání prostředků z dostupných dotačních titulů nezbytných pro realizaci všech plánovaných investic, tak jak jsme si jako Rada kraje předsevzali. Opravdu si myslíte, že by toto vše mohlo úspěšně zvládnout osazení Odboru krajského investora s defacto šesti plně výkonnými úředníky? Skutečně se domníváte, že mohou tito zaměstnanci soutěžit zakázky v hodnotách několik set stamilionů korun navázaných na programy EU a že by se Středočeskému kraji podařilo takový objem dotací vyčerpat? I nyní jste přesvědčená o tom, že vysoutěžit takovéto zakázky je rutinní, jednoduché a administrativně nenáročné? Pokud ano, pak mi odpusťte, ale jste buďto velký optimista, nebo hazardér. Děkuji vám také za snahu nás přiučit v oblasti zakázek malého rozsahu, kde Vás mohu ubezpečit, že si věcně příslušné krajské odbory zakázky soutěží samy a externí služby se nenajímají. Zakázky soutěžené podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, administruje Odbor krajského investora, a veškeré elektronické formuláře samozřejmě zná, využívá je a z Vaší strany bylo zbytečným plýtváním formuláře tisknout. Dovolte mi se ještě vrátit k vyjádřením a komentářům vašeho stranického kolegy RNDr. M. Macháčka. Jistě se Vám nepochlubil, že při výkonu své funkce radního odpovědného za veřejné zakázky zasahoval do procesu jejich administrace tak diletantsky, že např. zakázku na nákup notebooků pro nově zvolené členy zastupitelstva bylo možné realizovat až téměř po roce od jejich nástupu do volené funkce. Z důvodu jeho nekompetentních zásahů do technické specifikace, původně stanovené odborníky z oblasti IT, musela být zakázka opakovaně zrušena, a to nejen proto, že jím nastaveným parametrům a předpokládané hodnotě na trhu žádné zařízení neodpovídalo, ale případný nákup by byl, jak uvedl jeden z uchazečů, z bezpečnostního hlediska pro Středočeský kraj rizikový a v rozporu se základními bezpečnostními standardy v této oblasti. Ne, paní starostko, to není vtip. I to je bohužel tvrdá realita nekompetentnosti pana doktora, kterého Vaše hnutí mělo na postu krajského radního. Je mi líto, že Vám musím říci, že jsem se ve své politické kariéře setkala s málokým, kdo by se mu v tom vyrovnal. Otevřeně říkám, že takovýto člověk se nemůže k odborným věcem, jako je soutěžení veřejných zakázek, kompetentně vyjadřovat. Jsem šokovaná, že toto ještě hnutí STAN nepochopilo a stále se o jeho diletantismus opírá. Z informací zveřejněných na Vašem webu jsem se dozvěděla, že výdaje města Mnichovice dosáhly v roce 2018 příjmů 72 milionů korun a celkových výdajů 95 milionů korun. Při takto deficitním rozpočtu jste jistě ráda, že Vaše město mohlo díky finanční pomoci kraje získat 4 282 319 korun. Tato částka Vám určitě významně pomohla při budování kanalizace v Myšlíně a při úpravách hasičského domu. Doufám, že jste přivítala i nyní probíhající opravu jedné z hlavních příjezdových komunikací mezi Mnichovicemi a Mirošovicemi, na níž jsme dali 36 milionů korun z rozpočtu kraje. Bezesporu by pro Vás měla být přínosem i naše spoluúčast na financování povrchu vozovky na Myšlíně v místě nové kanalizace. Myslím, že to není špatná pomoc kraje, který nemá zákonnou povinnost přispívat obcím a městům na jejich investice, nicméně je nám jasné, že některé větší projekty by si těžko mohla ze svých rozpočtů dovolit. Proto často a rádi na opodstatněné projekty přispíváme z krajských finančních prostředků. Je od vás skutečně velmi milé, že jste mi zaslala poštou tak objemné dokumenty. Jak jsem již naznačila, o jejich existenci tady na kraji víme a naši zaměstnanci v oblasti zakázek elektronické formuláře dnes a denně využívají. Bylo zbytečné je tedy tisknout, čímž by byly městu Mnichovice ušetřeny peníze jak za znehodnocený papír, tak i za dopravu objemného balíčku na krajský úřad. Přeji Vám mnoho sil a chuti do výkonu Vaší funkce. S úctou Jaroslava Pokorná Jermanová Příloha dopisu: Pro Vaši informaci, paní starostko: dle věstníku veřejných zakázek a profilu zadavatele za rok 2019 Město Mnichovice nevyhlásilo ani jednu veřejnou zakázku dle zákona (nad 2 mil. služby, dodávky nebo nad 6 mil. stavební práce). Vše, co tedy město vyhlašuje, jsou VZMR (zakázky malého rozsahu). Další fakta: Za období od nabytí účinnosti ZZVZ od 1. 10. 2016 dodnes (tedy za 3 roky) zadalo město Mnichovice dle tohoto zákona pouze 5 zakázek. Z toho: - samostatně Mnichovice administrovaly celkem 1 zakázku dle zákona (Pozn.: není tudíž, paní starostko pravda, že si Vaši úředníci veškeré zakázky administrují sami.) - ostatní vyhlášené zakázky dle zákona (celkem 4) administrovali externí administrátoři (3 zakázky společnost Eurovision, a.s. a 1 zakázku administrovala společnost LK Advisory, s.r.o.) – viz další strany přílohy dopisu. Tyto dokumenty, jak jistě víte, jsou veřejně dostupné. Je tedy s podivem že, paní starostko, netušíte, že i u Vás jsou využíváni externí administrátoři a že jste za 3 roky administrovali celkem 5 zakázek dle zákona, což z Vašich šikovných úředníků ale experty na zakázky opravdu nedělá, oproti Středočeskému kraji, který během let 2017-2019 uzavřel celkem 192 smluv, které vznikly na základě veřejných zakázek administrovaných v otevřeném řízení nebo zjednodušeném podlimitním řízení (ostatní jednodušší řízení nepočítám). Z těchto 192 zakázek, bylo pouze 40 z nich administrováno externími právníky, což je pouhých 21 %. U Mnichovic pak v procentuálním vyjádření tvoří zakázky dle zákona administrované externím administrátorem celkem 75 % z celkových 5 zakázek za celé 3 roky. Jaroslava Pokorná Jermanová

Zmínění politici:

Všechna vyjádření Jaroslava Jermanová (*1970)


Zdroj: Facebook
Detail politika: www.hlidacstatu.cz/osoba/jaroslava-jermanova

Originální příspěvek


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vyjadreni-politiku/zaznamy/348DD40574685384FF8139A4105F6048
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.