Snadné přidání nového datasetu

Vyjádření politiků 56b54628d18ad915aa6fa9686d3fea57


Jaroslava Jermanová (*1970) Facebook ze dne 22. 11. 2017 10:18:58

Kraj v dopravě šetří. Zlevnil i audit Mladá fronta DNES | 21.11.2017 | Autor: Marek Kočovský Rozpočet pro oblast dopravy by měl být vyšší o 300 milionů korun. Zastupitelé budou plán hospodaření schvalovat 5. prosince. STŘEDNÍ ČECHY Letos stovky uspořených milionů a příští rok o něco více peněz do dopravy. Středočeské hejtmanství nejenže zahájilo postupné opravy poškozených silnic a mostů, ale na mnohých projektech letos ušetřilo. Od začátku roku tak zůstalo v rozpočtu na dopravu více než 147 milionů korun. „Díky soutěžení dodavatelů dvanácti dopravních staveb se Středočeskému kraji podařilo při srovnání předpokládaných cen zakázek a cen konečných, na něž už byla s dodavateli uzavřena smlouva, ušetřit 147,2 milionu korun. To je úspora 26,3 procenta z celkové předpokládané ceny,“ upozornil na kladnou bilanci soutěží na opravy a stavby silnic radní pro oblast investic a veřejných zakázek Josef Řihák (ČSSD). Šetřit lze jen někde, míní opozice Jak dodal, vzhledem k dobře zvládnutým výběrovým řízením se náklady na projekty na silnicích II. a III. třídy ještě dál sníží. Další desítky milionů korun zbudou ještě ze dvou velkých akcí, které odbor dopravy ve spolupráci s kolegy z investic chystá rozjet. První je oprava dvou úseků na Berounsku. „Díky soutěži, do níž se přihlásilo celkem osm zájemců, se nám nakonec podařilo konečnou cenu stlačit na 108,19 milionu bez DPH, což představuje úsporu více než 43 milionů korun,“ konstatoval Josef Řihák. O 82,5 milionu se podařilo zlevnit také obří projekt opravy silnice a mostu přes železnici v Lysé nad Labem. Vyjde tak na 228 milionů, původně se přitom počítalo s cenou 310 milionů korun. Jak uvedl Řihák, při započítání dvou výše zmíněných projektů dosáhne letošní úspora v oblasti dopravních akcí 272,2 milionu korun. Podle Řihákova předchůdce exradního Martina Macháčka (STAN) jde o pozitivní jev. „Když se soutěží striktně podle zákona a může se přihlásit každý dodavatel, který splňuje předepsaná kritéria, lze ušetřit částku mezi 10 až 30 procenty,“ řekl Macháček. Nicméně jsou také úspory, které podle současné opozice nelze hodnotit tak kladně – jsou totiž příliš malé a mohly by být daleko větší. Jde především o zakázky takzvaně malého rozsahu, kdy Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) Středočeského kraje oslovuje jen omezený počet vybraných dodavatelů. Martin Macháček v tomto ohledu připomněl zprávu někdejšího předsedy kontrolního výboru Michaela Pánka (ODS). Ten v dokumentu upozornil, že v takových soutěžích se uspoří pouze jednotky procent předpokládané hodnoty zakázky. Podle Pánka tak krajský úřad ročně zbytečně vydává stovky milionů. Tomu, aby v budoucnu k takovým únikům nedocházelo, by měl kromě dalších kontrol zamezit plánovaný audit. Problémová volba auditora Jenže ve volbě auditora krajské správy silnic spatřuje nejen Michael Pánek, ale i Macháček problém. Nová krajská rada vybrala společnost BDO Advisory. Ta sice nabídla oproti předpokládaným dvoumilionovým nákladům čtvrtinovou cenu, jenže se nespecializuje na stavby na silnicích. „Součástí zadání je prověřit deset náhodně vybraných zakázek z hlediska kvality a objemu provedených prací. Což například znamená zjistit, kolik asfaltu se na konkrétním úseku použilo, na což nemá vítěz soutěže odborníky a nehodlá využít ani externí spolupráci,“ řekl Martin Macháček. Právě kvůli nízké ceně navrhl Martin Macháček ještě z pozice radního vyřadit BDO Advisory ze soutěže. Nyní se obává, že plánovaná kontrola hospodaření pouze zakonzervuje stávající stav. „O znaleckých službách v oboru dopravních staveb není nikde ani slovo. Jak budou auditoři přes účetnictví zkoumat, kolik tun asfaltu bylo na silnici doopravdy uloženo, to se můžeme jen dohadovat,“ oponoval finální volbě kontrolora Martin Macháček. Zároveň připomněl, že na druhém místě skončila v soutěži firma Ernst & Young, která nabídla cenu 1,2 milionu a na rozdíl od BDO Advisory má k dispozici odborníky na dopravní stavby. „Je tedy předpoklad, že by provedla kontrolu důkladněji,“ podotkl Martin Macháček. Vedení hejtmanství nicméně výběr i výslednou vysoutěženou cenu 551 850 korun hájí. Opírá se o doporučení hodnotitelské komise, která nabídku prověřila. „Výsledek výběrového řízení mohu podepsat s klidným svědomím. Firma splnila všechny zadávací podmínky k provedení auditu a doložila vše, co bylo nezbytné k vyhodnocení této soutěže,“ řekl Josef Řihák. Stejně jako hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová se vymezil proti otevřené kritice současné opozice STAN a ODS, která soutěž na auditora hospodaření KSÚS opakovaně zpochybnila. „Ani radní nemá právo se jakkoliv do průběhu výběrového řízení vlamovat a ani ho v rozporu se zákonem komentovat,“ dodal Josef Řihák. Koalice ANO a ČSSD se navíc shodla, že spory kolem auditu prověrku správy silnic zbytečně zbrzdily o několik měsíců. O rozpočtu na Mikuláše Už za necelé dva týdny budou krajští zastupitelé schvalovat rozpočet na rok 2018. V úterý 5. prosince se sejdou nad plánem hospodaření, který včera projednali radní. Jeho výše by se měla pohybovat kolem 23,3 miliardy korun. „Vzhledem k dobrému výběru daní v loňském roce, daňové predikci ministerstva financí a předpokládanému vývoji ekonomické situace se nám podařilo daňové příjmy pro rok 2018 navýšit o 4,7 procenta, to je o 400 milionů korun více oproti roku 2017,“ komentoval návrh nového rozpočtu náměstek pro oblast financí Gabriel Kovács (ANO). Podle vedení úřadu tak lze některé položky oproti letošnímu roku navýšit a dostat by se mělo prioritně právě na dopravu. V návrhu je na ni počítáno se 4,069 miliardy korun, resort by tak měl k dispozici 300 milionů navíc. Nejvíc peněz – zhruba 2,4 miliardy, půjde podle Kovácse na zajištění dopravní obslužnosti. Krajská správa silnic dostane více než 1,5 miliardy, přičemž téměř 1,3 miliardy má být určeno na opravy a údržbu silnic i mostů. *** Fakta Opravy za miliardy * Stejně jako v letošním roce hodlá hejtmanství pokračovat v investicích do silnic. Kraj spravuje 2 384 kilometrů silnic II. třídy a 6 240 kilometrů silnic III. třídy. Jde o nejhustší silniční síť ze všech krajů ČR. * Podle slov radního pro dopravu Františka Petrtýla (ANO) by měla částka na rekonstrukce začínat minimálně na 1,3 miliardy korun. Kromě vozovek bude kraj opravovat mosty. Letos šlo nakonec na vylepšování cest v kraji 1,8 miliardy. * V současné době se připravují projekty přeložky silnice v Chrášťanech, opravy vozovky v Černošicích či úseku Radějovice–Babice. Zastupitelé budou už za dva týdny schvalovat vítěze soutěže na rozsáhlé opravy v Lysé nad Labem. Kraj rovněž pracuje na přípravách obchvatu Rakovníka, Králova Dvora a Berouna. Jde o stavby, které by měly být hotové do roku 2022. 147 milionů korun. Tolik kraj díky soutěžím letos zatím uspořil při opravách silnic.

Všechna vyjádření Jaroslava Jermanová (*1970)


Zdroj: Facebook
Detail politika: www.hlidacstatu.cz/osoba/jaroslava-jermanova

Originální příspěvek


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vyjadreni-politiku/zaznamy/56b54628d18ad915aa6fa9686d3fea57
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.