Snadné přidání nového datasetu

Vyjádření politiků b4a6917e8309c279eec0e9e8e0acf313


doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (*1969) Youtube ze dne 17. 01. 2024 00:00:00

NA ROVINU s Karlem Havlíčkem. Potlesk pro Jozefa.

Mluvčí 0: Že v říčky ale ten dnešní ohledně aktuální inflace, kterou udává Eurostat, tak tato čísla prostě nelze přehlédnout. Vítejte u mého pravidelného pořadu. Na rovinu jedeme tak, jako vždy, opět živě. Já vás zdravím z poslanecké sněmovny, kde jsme dnes rozděli korespondenční volbu a protože to tady bude nocovka, tak vysílám ze své poslanecké kanceláře. Rok 2023 zakončil Eurostat, respektive spíše Česká republika symbolicky, protože Eurostat ukázal poslední výsledky inflace za prosinec roku 2023 a jsme opět. Nejhorší jsou to několik hodin stará data. Já vím, že vám tady ukazuje takřka, co vysílání na rovinu, nějaká data. Hodně se bavíme o inflaci, ale toto je skutečně nejnovější. Takže prosinec 2023, máme nejvyšší inflaci v EU 7,6%, průměr v EU 3,4%. Za připěvnutí stojí to, jak jsme se stáli v roce 2021, tedy opět prosinec, tam jsme měli inflaci na úrovni 5,4% a průměr v EU 5,3%. To si myslím, že je hrozně důležité. Možná důležitější než to vlastní číslo, které samozřejmě odpovídá tomu, že zde byla nelehká situace v oblasti energii a tak dále, ale to byla v celé Evropě. Tak různé země se s tím vyrovnávaly, různě zjednoušně řečeno. Předávali jsme vládu a inflace byla na průměru. Evropské unie nyní dva roky poté, co vládne fialová parta, tak jsme na úrovni 7,6%, zatímco v Evropě to jsou 3,4%. A není se čemu divit. Já zde mnohokrát říkám, ukazatel, který udává OECD, a to je energetická inflace. Myslím si, intuitivně si každý dopočte to, že jestli, že máme nejvyšší energetickou inflaci ze všech zemí OECD, která je na úrovni, z haly stopa 2023, 28,5%. Za námi zůstala Kolumbie a Turecko, to je na třetím místě. No tak je jasné, že se to musí promítnout I do té celkové inflace a ono se to promítlo. Takže toto jsou mezinárodní žebříčky, které by ty národní vláda trochu znásilnila. Tam jim to vychází o něco lépe. Ještě jenom podotknu to, že v prosinci roku 2021 v té energetické inflaci jsme byli nejlepší. Abych to vztáhnul k tomu měsíci na posledním změřenému, či listopad 2023, tak hledaj listopad 2021. Je to úplně přesné, ale tam jsme byli opět nejlepší 2%. Takže to je realita. Nikoho to netěší a vláda, a to se můžeme už definitivně říct, nezvládla boj s inflací. Pochopitelně, ať jsme objektivní, není to jenom v rukou vlády. Centrální banka je pochopitelně rovněž hlavním, nebo tím, kdo má jakož to hlavní úkol sledovat nebo pečovat ocenavou stabilitu. Na druhou stranu, není to jenom v rukou centrální banky. Centrální banka má nástroje, jako jsou úrokové sazby, jako je posilování či oslabování koruny. Využívala je podle mého názoru nechcela správně, neodhadla zavčasu, jaký je původ té inflace, sázala hodně na úrokové sazby a zvyšování úroku, zatímco se nevěnovala tolik posilování koruny, čímž samozřejmě rovněž tlačí na snížení inflace. A z mého pohledu, v téhdejší vedení centrální banky měli lidé jako byl třeba Oldřich Dědek, který předtím varoval. Na druhou stranu, vláda má v rukou nástroje fiskálního charakteru, rozpočet, to jsou regulatorní nástroje, může případně snížit dPH a je to ještě částečně trh práce. A vláda to zcela pocenila, vše vsadila na kartu. Centrální banky, jak už jsem říkal, z mého pohledu nechcela, zvládla, využívat těch nástrojů, které měla. Ze začátku by řekl, že ano, později méně. A výsledek zde vidíme. Ale ta vláda mohla zásadním způsobem do toho vstoupit, a to tím, že mohla buď pokračovat ve snížené a nebo nulové sazbě dPH, a pokud ji opět dala na původní úroveň, tak poté měla okamžitě začít využívat krátkodobých a rychlých regulatorních nástrojů. Smála se nám, tvrdila, že to je zdílné, nevím, populistů, extremistů atd. A nakonec se udělala stejně, bohužel, ale přesně oprti, než jsem říkal, udělala je pozdě a na relativně dlouhou dobu. A to až na rok 2023, kdy už to nebylo tak třeba. Místo, aby se vláda zavčas uzaměřila na boj s cenami energií, což neudělala, vzpomínáte si, jak minister Sikla stále čekal na to evropské řešení, tak převládal vládní energetický marketing. Určitě si vzpomínáte, jak neustále opakovali, které k nás zbavují závislosti na ruském plynu, ty lži, ty nesmysly, řekl bych I energetické blábuly, které používali, kdy bylo zjevné, že nepochopili ani, jak funguje energetická infrastruktura, nepochopili, jak fungují plynovody v Evropě, nepochopili, že k nám putuje směstka plynů, nepochopili a nebo nechtěli pochopit a cíleně to tak říkali, že u nás vláda fakt nerozhoduje o tom, jaký je původ plynů, protože to mimo jiné kupují privátní společnosti, lhali o štorku dvě, to je ten polský plynovat, prostě cíleně si hráli svůj marketing a nevěnovali se tomu, čemu se věnovat. Měly mimo jiné v tom marketingu ještě tady děli, jak se podcenili obnovitelné zdroje energií, jak teď, jak tedy ta vláda do toho šlape, přičemž to, že roste množství energetických zdrojů na bázi, například fotovoltaiky, je znanou tím, že spotřebitelé firmy si pořizují fotovoltaiku, protože už se nemohli dívat na ty ceny záha energie a šli radši do decentralizace a do vlastních zdrojů. To je hlavní důvodem několiv aktivita vlády. Vzpomeňte se ještě, jakým způsobem, ale halestro s atomem a tak dále. V každém případě ale mezi tím vláda podcenila celou řadu ukazatelů a jednoužně řečeno přišla o rating. A to je jedna z věcí, kterou jsem chtěl otevřít. Nemusíme si říkat, že rating je věc důležitá. Pochopitelně těch agentů, které udělují rating, je více. Jedna z těch velmi kvalitních, důvěryhodných je nepochybně Moody's. A do značné míry je to důležité, že vidíme, jestli bude dále ochotat významných institucí, například bank, financovat Českou republiku. Pochopitelně je to o podmínkách financování, mimo jiné o úrokových sazbách. Podívejme se, jak to s Moody's bylo v minulosti. Já za chvíli řeknu, proč se k tomu vracím, protože Moody's za nás trvalé potvrzoval vynikající rating. Konkrétně to je rating AA3, velké A, malé A, což znamená stabilní výhled. Je to, říkejme, ta druhá nejexcelentnější skupina zemí. A pozor, potvrdil nám to dokonce I v době covidové, což si myslím, že je důležité, čili stran toho, jak se stály veřejné finance, a se stran toho, jak zde fungovalo hospodářství. Tato vláda o ten rating přišla v osmém měsíci roku 2022, kde se rating změnil na výhled nikoliv stabilní, ale negativní a naštěstě ji opět získala nedávno, na konci roku 2023. Jinými slovy, vrátil se do té původní úrovně AA3, to znamená opět stabilní výhled, což si myslím, že je jedině dobře. A teď důležitá věc, já bych, a čkoliv bych samozřejmě mohl, a teď bych to mohl politické marketingově využít, je to nahrávka na Snač, říct, že neschopností vlády, Fialovy vlády, se přišlo o ten rating v roce 2022. Ale pravdě řečeno, I kdyby jsme tam byli my, tak si nemyslím, že by to bylo jinak. Tvrdím, že Fialova vláda nespůsobila snížení toho ratingu v roce 2022 a stejně tak nemá zasluhu na tom, že se teď ten rating v roce 2023, respektive na konci roku 2023, že se slepšil. Narážím na to, že pan minister Sýkyla to zdůvodnil tak jako obvykle, velmi komicky. A opět jsem pochopil, že to je mega popleta, protože tvrdil, že snížili rating díky naší naprosté závislosti na ruském plynu a rekordním tempu zadlužování. A oni, že to tady dali zase do cajku, tak znovu říkám, snížili ho, až když vládli oni, ale v podstatách někde jinde. Samozřejmě, že ta energetická závislost na Rusku, střední a východní Evropy, sehrává v tom ratingu svojí roli. Ale každý polugremotný člověk, a nepochybním tomu, když to velmi dobře vědí, ví, že Česká republika opravdu nerozhoduje o to, který druh plynu, jestli norský nebo ruský, či LNG, k nám bude proudit. To byla prostě celková situace ve střední a východní Evropě a samozřejmě I to bylo důsledkem, že se ten rating snižoval. Ale to je postatné. Přece v roce 2020, 2021 ta naše fuzovká závislost na ruském plynu, ale ona to byla závislost na německých dodavatelích anebo na dodavatelích, kteří nám to dodávali přes německé plynovody, byla stále stejná a měli jsme rating vynikající. Čili ještě jednou to, že se v průběhu roku 2023 snížil podíl ruského plynu do ČR, tak na tom ta vláda neměla nejmenší zásluhu. Taky jsme si všimli, že na konci roku 2023, někdy od října, po té, co se vláda pochlubila tím, jak nás zbavila té závislosti na ruském plynu a ještě pan minister Sýkěla jako totálník popleta chodil po trhu a vykládal, že vlastně on se za to zapříčinil. Samozřejmě sklídil těm v těch energetických kruzích akorát úsměr. No tak najednou se zjistilo, že Větnám provodí rekordní množství ruského plynu. Na témž tedy, jak si pan minister Sýkěla, na což neměl žádný vliv opět, to znamená, nebyla to jeho chyba, že sem na konci roku provodil extrémní množství ruského plynu. Takže toliko k té energetické závislosti. A za B, co se týká zadluženosti, tak jak tvrdil pan minister Sýkěla, tak já bych mu jen připomenul, že ta zadluženost za jeho vlády nebo jejich vlád je vyšší, než jak byla za našich vlád. To znamená, oni zvyšují zadluženost. Mimo jiné proto, že schodek státního rozpočtu za tři roky vládnutí této vlády berul I příští rok bude vyšší než za osm let vládnutí našich vlád. Když se na to ještě podíváme z úhlu pohledu, což si myslím, že je důležité deficitu vůči hrubému domácímu produktu. Tak zajímavé je, že minulý rok, už předminulý rok, 2022, skončil na úrovni 3,2%. A rok 2023 tato vláda dokormidlovala na úrovni 3,6%, čili oni zvýšili ten podíl, čili ten deficit vůči celkému hrubému domácnímu produktu. Teď říkají, že v tom příštím roce ale už se polepší a že už to bude určitě lepší. No tak uvidíme. Čili proč se vlastně ten rating vrátil na tu původní hodnotu? Doslova, dopísmene, ať to říkám přesně, podstatné bylo to, že česká ekonomika je jen omezeně vystavena riziku hospodářských škod v důsledku vysokých cen energii. Takže to je více než ráno strukturou ekonomiky. A kdyby jsme byli u vlády, tak kdyby to kleslo, tak to opět zase vstoupne. To znamená, že je to přirozený návrat. A samozřejmě je I dobře, že se stabilizuje, což nepochybně má na ten rating vliv. V celé Evropě trh s energiemi, to znamená, ta situace se vylepšuje ve smyslu toho, že skutečně se snižuje závislost na ruském plynu, ale nikoliv, že by se snižovala díky naší vládě. Na toho fakt nemá vliv vůbec žádný. Je to částečně proto, že se porušil Nord Stream 1, tím pádem k nám neproudí směska plynu z německých trubek, kde by byl právě ten ruský plyn. A zadalší, že se v Evropě rychle budují terminály, jinými slovy, rychleji se buduje infrastruktura, což znamená, že tedy se může odebírat více LNG. Plynu jak zajímavé je to, když se toto vláda chlubí, jak zajistila ty terminály v tom nizozemsku, tak byl to Čes, ale to se neodebírejme té vládě, je to plovstátní společnost, tak se zatím ten plyn nevyužil, ale je to jako rezerva, což si myslím, že je spíš dobře. No a současně ten rating potvrzuje to, že naše situace je taková, že tuzemské finance nejsou a ani nebyly v katastrofálním stavu. A tady bych dokoncel zapravdu I panu ministru Staniurovi, který to nikdy netvrdil, že by byly finance v katastrofálním stavu. Nebyly ani za nás a nejsou ani dnes. Stále zadluženost není na polovice vůči EU a to, že se musí konsolidovat, je pravda, díky pochopitelně dvům velkým krizím, covidová krize a energetická krize, ale to musí v celé Evropě. A teď se bavíme o tom, jaké má být tempo snižování toho strukturálního deficitu nebo celkového deficitu a jak má být konstruován. To znamená, na čem se má šetřit a na druhou stranu, jak se má zase podpořit příjem. Takže potvrzuje se to, že finance nedaly v katastrofálním stavu, že tahle vláda je rozhodně do pořádku nedala a její tzv. konsolidační, my říkáme, dalní balíček, pokud se projeví pozitivně, tak samozřejmě to bude až v těch dalších letech. To znamená, ten zatím neměl šanci se podavit, což konečně vidíme I na tom schodku, který ta vláda udělala I v tom roce 2022, I v tom roce 2023. Průšvih, který u nás byl a stále přetrvává a já se znova vracím k té inflaci, čím všem začal a vracím se I k té celkové energetické inflaci, která je činěna plynem, elektřinou a pohodlými hmotami a jsme v tom nejhorším ze všech zemí OECD. Tak to je vážný průšvih, který pochopitelně se promítne jak do zvýšení míry chudoby domácností, samozřejmě do celkové inflace a promítne se do nižší konkurence v schopnosti firm. A to jde jednoznačně za touto vládu a konkrétně to jde za ministrem Sikylou, který naprosto se ohal v průběhu roku 2022. Taky proto mu tu agendu pan premiér na poslední chvíli sebral, po té, co bylo vidět, že není schopen s tím udělat vůbec nic. To bylo na konci srpna roku 2022 a potopně předal agendu na úřad vlády a s panem ministrem Sikyl více méně udělal řekl nepodstatného člena vlády, který tam sice chodí, ale ministerstvo průmyslu a obchodu tam má takřka nulový vliv a on už více méně dneska jezdí trošku bezelsně po světě a tam mudruje, ale bohužel ministerstvo průmyslu a obchodu už není ministerstvem hospodářství. Mě to hrozně líto a doufám, že se to brzy změní nebo minimálně tady po volbách. Takže je docela možné, že Josef Sikyl, který teď tráví čas na diskuzích a pojídáním síru v Davosu, kde jsem rovněž měl možnost pít párkrát, ale nechci to bagatelizovat, tak třeba tam něco rovněž domluví, to podstatnější je to, že možná mu tam opět zatleskají. Určitě si vzpomínáte na to, kdy pan ministr Sikyl tvrdil, že když odcházel z České spožitelny, abych byl přesný, z Erste, tak mu tleskali ve stoji. Otázka, proč mu tleskali, ale jsem si skoro jistý, že jestli mu zatleskají jeho kolegové a partneři a mezinárodní aktéři na opět Davosu, tak to bude proto, protože je určitá míra jistoty, že pokud pan ministr Sikyla bude stále naším ministrem průmyslu, tak nehrozí, že by ostatní země skončili poslední stran růstuce energii. Pojďme na vaše dotazy. Luke, elektronickou volbu, kterou jste prosazovali ještě v roce 2017, také jste už na ní změnili názor a neprosazoujete ji. My jsme neprosazovali nikdy elektronickou volbu. My jsme prosazovali volbu korespondenční. Ani bych neřekl, prosazovali, my jsme ji měli napsáno v programu. Nikdy jsme ji samozřejmě nezavedli a v momentě, kdy jsme přišli ku vládě, a teď to nechci říkat, ale byste říkal, že já jsem tam nebyl. Nebyl jsem tam tenkrát, ale pochopitelně byla to vláda. Ano, tak v té době převážily jednoznačně nevýhody nad výhodami. Jasně se po detailní diskuzi ukázalo to, že korespondenční volba nedává ten efekt, co všichni předpokládali a že ty nevýhody, které by z toho vyplývaly, jsou výrazně větší než výhody. Proto tenkrát hnutí Ano to ustoupilo a mělo tu možnost tu korespondenční volbu zavést. A nezavedlo ji. Samozřejmě možná se I kdysi v minulosti diskutovalo o elektronické volbě, ale to nikdo opět netvrdí, že by nebylo pro někoho třeba pohrodnější. Vždycky to musíte dávat do kontextu toho, co vám ten krok a ten akt způsobí I u těch jiných skupin. Taky proto jsme zásadním způsobem samozřejmě I proti případné elektronizaci vole panem Tonis proti novým technologiím. Jsem majitel české firmy v Rakousku a chtěl bych za své zaměstnance odvolit, podle mého názoru, na politické dění v České republice. Za každý mě odevzdaný hlas zaměstnance jsem slíbil 300 EUR. Je to napadnutelné? Tak já to tady v rychlosti čtu. Vy píšete, že jste majitel české firmy v Rakousku a máte tam zřejmě nějaké české zaměstnance. Což tady není úplně obvyklé. Tam bych spíš čekal, že máte rakouské zaměstnance, ale možná tam nějaké máte, kteří mají český pás rovněž. V každém případě u nás je to kupčení z hlasy. Já teď neumím stoprocentně říct, jak by se to chovalo, protože byste byl posluzován asi za to v Rakousku, protože byste činil tak v Rakousku a motivoval byste tamní zaměstnance nějakou částkou, která je přesně, jak byste to formoval. Myslím, že bych tomu potřebal více informací. Klidně to ověřím, ale zkuste mi třeba poslat I do mailu, jakou formu byste si představoval to dělat. Chápu, že to není asi proto, že byste to chtěli dělat, ale spíš proto, že zjišťujete, jestli to někdo může zneužít. A já si to ověřím. Mám věno, je to docela zajímavé I třeba pro nějakou diskuzi zde ve sněmovině nebo na politickém kolbišti. Pan Ruprech, nebo Papaláš, či jak se jmenuje. Dobrý večer. Už celé pomíním diletantismus a neumětelství Nuteliera ze Strakovky a jeho poboček. Co ale pominout lze zcela těžce, je, že se nevymezujete mnohem důrazněji a hlasitěji. No vidíte, to je samozřejmě trošku komplikovanější. My dneska máme poměrně široký zásah, velký zásah, je za námi třetina voličů. Část z nich říká to, co říkáte. Vy máte být ještě tvrdší, ještě nekompromisnější, ještě více křičet. A část zase říká, už to trochu přeháníte, už to je příliš hlasití, už je to moc. To znamená, nikdy nikoho neuspokojíte stoprocentně. A pro nás je důležité to, že I když ne, vždycky jsou stoprocentně všichni radšeni z toho, co děláme, tak v tom celkovém výsledku posilujeme. A tak si nenalhávejme si, že preference, anebo samozřejmě koneční volební výsledek, není odpovědí na to, jestli to děláme dobře, nebo jestli to děláme špatně. Protože boj o voliči je naprosto přidozeným součástí politického klání. Takže my dnes posilujeme. Myslím, že je to zcela zjevné. Jsme naprosto dominantní stranou nebo hnutím v České republice. Jak už jsem říkal, je za námi třetina voličů. Jsme při zemi a víme, jestli to ještě bude muset tvrdě odpracovat. A rozhodně se dneska necítíme jako suverénním vítězem voleb. Víme, že máme dobře nakročeno, ale každého varuji před tím, aby si otevíral láhve šampaňského. A naopak jsem přesvědčen, že bude muset ještě více přidat a být ještě, asi bych řekl, duslednější. V tom bych s vámi souhlasil. Ale neznamená to, že musíme mít za každou cenu hlasitější. Takže to je vždycky úhel pohledu. Ale důležité je to, jestli to, jak to děláme, je vidět na výsledcích naší práce, která mimo jiné se dá změřit I těmi preferencemi. A to myslím, že viděte. Tak. Teď zde píšete, tam něco vypadlo energetické suroviny. Z Německa každá druhá molekula všeho v trubkách v Evropě mluví rusky. Proboha, proč to děláme? To jsme na tolik nesvé právní argument, že energie nakupují překupníci. Neberu. Už ve Starém Římě věděli, že fuda je život a společnost ji zdarma přivedla. Aquaduct je do města a zdarma poskytval obyvatelům. Dnes je život energie a společnost a tak dále. Já se budu držet hlavně toho, co píšete, to, co je v těch trubkách. Já s vámi v zásadě souhlasím. A se bych neřekl, že každá druhá molekula všeho je v trubkách, protože musíme si uvědomit jednu věc. Není zakázáno dovážet plyn do Evropy, myslím tím ruský plyn. Ale pozor, už jsou omezení v rámci ruské Evropy s určitými výjimkami. Ta výjimka platí ještě pro Evropovou družbu. To tam vyjednali Slováci, ale spíše by řeklo hned zkám Maďaři, kteří tam jsou hlavním aktérem na Slovensku. A ta je mimo jiné I pro nás velmi důležitá, protože stále v České republiky proudí část ropy z přes družbu a část z toho jižního plynovodu, to znamená z Terstu. A je pravda, že za této vlády sem proudí více ruské ropy, než jak to bylo za naší vlády. K tomu, jak se zbavují na té závislosti na těch ruských energetických produktech, tak naopak posilují závislost. Ale ať jsem zase objektivní, ať to neříkám jednou tak, podruhé jinak, ta vláda zase na tom nemá vinu. Tak jako by neměla zásluhu, kdyby to bylo méně. To je právě to, co já té vládě vyčítám. Ten její marketing a ty lži, které od rána do večera šíří, které nás zbavuje závislosti na tom, či ono. Faktem je to, že o tom rozhoduje PKN Orlen, což jsou Poláci, a ty nakupují více ruské ropy, protože je to pro ně výhodnější. Ale až skončí ta vnímka, což bude pravděpodobně na konci tohoto roku, poté pochopitelně se ruská ropa proudit nebude, pokud se nebude někde překupovat přes nějaké finální produkty. A co se týká plynu, tam je to jinak, tam to zakázáno. Není tam důvodem toho, že k nám jde méně plynu, jak už jsem říkal dneska, je to, že se porušil plynovod Nord Stream 1 a že se investuje, zejména tady Němci, ale I ostatní země, přímořské země, investují do infrastruktury v rámci LNG terminálu a díky tomu se tady může proudit více LNG plynu. Tam se bavíme o tom, co je to za plyn. Tady s vámi částečně souhlasím, protože I ten LNG plyn, který se kupuje někde na lodích, tak klidně může být ruský, mimo jiné zajímavé, v Rusové vykázali největší nárůst v LNG plynu, který jde do Evropy. Neříkám, že ho sem jde nejvíc ruská, ale ten nárůst je tam největší, čekají ho sem výrazně více než v minulosti, což je zjevné tedy, že si to někde přeprodávají. A co se týká potom té východní větve, která sem jde dneska přes plynovod Bratrství, tak tam jsme to viděli na konci minulého roku, kdy se vlastně šlo extrémní množství ruského plynu I do České republiky. Část možná šla ještě přes zásobníky, někde na Ukrajině, ale v každém případě sem šlo nejvíce plynu ruského za poslední asi dva nebo tři doky. Zase na tomhle vidíte, jak ta vláda lahala a jak je doběhl jejich vlastní marketing. Pak píšete, že stát je povinen populaci zajistit energii za přijetelnou cenu a nedouvolit, aby společnost byla zkryzeva koristnické driačníky s díra na skůže. Ano, ale vždycky je třeba říct, jakou cestou, protože toho lze docílit za určité konstelace I tržními nástroji. Já vím, že je tendence nadávat na burzu, ale pozor, v posledních letech, když neberu tedy dobu krizovou, tak právě díky burze jsme zase měli ty energie levné, protože to záleží na nabídce a na poptáce a pokud je větší nabídka energii, než je poptávka, tak předozřejmě ta burza tlačí ceny dolů a pak je to výhodné I pro nás. Pokud je to opačně, což nastalo v době energické krize, kdy se předušili dodávky plynu z Ruska a v tu chvíli bylo méně plynových dodávek, čili zdrojů plynu a nestačila se dobudovávat kapacita přes terminály a tzv. LNG infrastruktura a s ohledem na to, že Evropa sázela, zejména Německo, na plyn jakožto na klíčový zdroj v rámci odstupu od uhlí, od klonu od uhlí a v rámci uzavírání jedených elektáren, ten fatální chyby, které ty Němci udělali a protože se to Německo přes infrastrukturu soustředilo na Rusko, tak tím pádem to padlo na celou východní a střední Evropu a samozřejmě I na Německo, protože se potom ta cena elektřní určuje podle toho tzv. závěrného zdroje a protože se to tím pádem muselo přepočítávat přes plynové zdroje, tak to šlo nahoru. Takže já tím minimum chci říct, že ne vždy platí to, protože již to má ten stát pod kontrolou, tak za každou cenu to bude levnější, ale je důležité, aby stát měl manévrovací prostor anebo si ho vytvořil z zákony v době, kdy je krize, aby mohl částečně a krátkodobě ten trek zregulovat. V momentě, kdy se to skutečně utrdne se řetězou. Jinak bych do toho úplně držně nevstupoval, protože pak by to mohlo být kontraproduktivní. Víte, co mi současné politiky se chybí, píše Miroslav Kontinuita. Doslova všeho, protože vždy po volbách nová garnitura. Vše té staré garnitury smete a stále dokola je to začarovaný kruh. Máte pravdu, píšete ještě hezký večer. Souhlasím s vámi, uvedu vám dva příklady. Inovační strategie, která byla kvalitní, byla nádmě připravená země pro budoucnost mimo jiné. Minulý týden jsem byl na setkání s americkými společnostmi a vyhodnotili naší strategie, které jsou aktivní v České republice, velmi významné firmy, důležití zaměstnavatele. A vyhodnotili naší strategie Country for the Future, kterou si fakt oblíbili ve Spojených státech. Já jsem se ní tam mnohokrát představoval v Americe a tady jsem s ní objel půl průmyslového vyspělého světa v České republice, že to byla nejlepší hospodářská strategie, která zde byla za poslední roky. A že je velkou chybou této vlády, že v ní nepokračovala, že ji třeba nevylepšila, že si možná politických neuhrála ještě to, co mohla ve smyslu toho, že tam mohla rozšířit to nějaké další zajímavé nástroje, podpory hospodářství a podpory té cesty ku přidané hodnotě, která pomože potom jak zaměstnancům, tak zaměstnamatelům v finále státu, protože vybere více nadajních a bude na infrastrukturu a tak dále. Takže to považuji za velkou chybu. No a pak třeba předušila EET, což si rovněž myslím, že je v Belbě. Tak. Zdravím pane Havličku moc vám. Fandím, jste pro mě borest nakonec, ale chci se zeptat, pokud pro korespondeční volbu stačí jejich hlasy. Je jasný, že boj je prohraný. Proč se to protahuje? Jinak doufám, že paní Člerová se tý paní Pekarovi, vy to píšete jinak, omlouvat nebude. Já říkám, píšete jinak, prosím, nečastojte I ty politiky, kteří vám nesedí nadávkami. Snažme se, aby to mělo úroveň a chápu vaší naštvanost. A to, že nás častoji fanoušci pětě koalice velmi nevybírávě často, tak prosím nebuďme jako oni. Spíše se snažme od nich odlišit a ukázat, že se nebudeme chovat stejným způsobem. Takže to jenom prosba na vás. Jinak díky za to, že nám fandíte. Ano, máte pravdu, oni si korespondeční volbu zřejmě nakonec prosadí. Nicméně, pokud jste poslouchali můj projev ke korespondeční volbě, měl jsem ho dnes, ještě jsem ho nedal na sítě, kde jsem čekal teď na vysílání na rovinu, ale večer ho tam dám, tak jsme navrhovali I nějaká alternativní řešení, která by mohla se z té nedobré situace, které to míří, ještě dostat a, jak by se to ještě dalo uhrát jinak, tak uvidíme, jestli třeba nebude určitá šance dohodnout ještě nějakou kompromisní variantu, večer to dám na sítě, jak se na to mrkněte. A co se týká omluvy, tak tady si musíme uvědět jednu věc. Já jsem se pochopitelně, paní Štědové, zastal a tato vláda si zvykla nálepkovat úplně všechny. Pro ruští trollové, pro ruští šváby, babiše fiknou na billboard vedle Putina. Kde koho z nás častují jakožto pro ruštské politiky? Jedna lež za druhou. No a paní Adamová-Pekarová, poté co paní Štědová řekla, že by zvážila to, že navýšení 40 miliard na obranu se dá rozložit I do jiných výdajů, a ano, prohlásila, že chce mír, tak může diskutovat paní Adamová-Pekarová o tom, jestli je správné 40 miliard navíc mezjedočně rozdělit na 20 a 20 a nebude nechat těch 40 a nebude se dát částečně na vnitř. No to všechno beru. Beru I to, že může zesměšňovat to, že někdo chce mír. Ale ona ji počastovala jako první a tím, že řekla, že to je hrásná trouba Kremlu. No tak jestli, že tohleto řekne, tak se nemůže divit. Nemůže, že dostane tu facku zpátky. To je realité, že rány dáváte, musíte být připraveni nebo připravena taky rány přijímat. Tím spíše, že tahle vláda rozděluje tu společnost tím nálepkováním. Tato vláda tvrdí, kdo je demokrat a kdo není demokrat. Paní Pekarová-Adamová často je návštěvníky demonstrací v Praze tím, že tvrdí, že to jsou podpodovatele varšavské smlouvy. Tak se nemůže divit, že potom se samozřejmě ozveme. Protože jestli někdo žije v představách, že budeme stát v koutě a tam že budeme šoupat nohama, tak vám garantuji, že tomu tak nebude. Protože my zde hájíme fakt zájmy třetiny voličů. A jestliže někdo takto častuje nás, tak si musí uvědomit, že to neříká nám, ale říká to třetině populace, tějiž zájmy my obhajujeme v rámci politických klání. Takže pokud dostaneme ránu, je nám líto, musí přijít odpověď. Tak se tady začneme přiklit u jednoho nebo dvou tazatelů. A ostatní, kteří třeba přišli o něco později, tak se nedostanou jejich odpovědi. Tak já se nezlobte, dovedu ještě vaše dotazy, přeskočím, jdu za stopy. Ten se ještě dneska neptal. Dobrý den, super výkon v dnešní den. I vašim kolegom věřím, že vláda vás bude obviňovat, že děláte cirkus, akorát mě mrzí, že příjmý přínos na YouTube předušují reklamy. Já díky, že vše sledujete, ten YouTube já neovlivním. Píšete ještě, že při těchto argumentech to vláda bude mít těžké. Tak pak je tady zase ruprech. Tak ještě jednu dotaz od vás přečtu, ale už poslední. Ve středu proběhne 4.20. Ve 13.00 v budově ústavního slundu veřejné vyhlášení nálezů ve věci z pisu atd. valorizace důchodů. Ano, máte pravdu, ptáte si, jestli nás neděsí ta rychlost. Já jsem naopak rád, že to bude rychlé. A ať už to dopadne, tak či onak, a já jsem přizem, já jsem pokorný, a samozřejmě s respektem přijmeme, I když to bude tak, že se nevýjde vstříc naší ústavní stížnosti, tak je dobře, že se to tam šlo, je dobře, že se to znova nasvítilo, je dobře, že se opět pochybnilo od celé řady ekonomických aktérů v České republice to, že to ta vláda neudělala dobře. A je zcela zjevné, zcela zjevné, že ten ústavní soud to teď vůbec, ale vůbec nemá jednoduché a že ať už to dopadne tak, či onak, tak to zřejmě nebude žádné definitivní vítězství té, či oné strany. Jinými slovy, začíná se potvrzovat, ať to dopadne jakkoliv. Že tahle vláda si nemůže dělat, co chce a nemůže si to dělat s touto dávkou arogance. Ona si může dovolit změnit valorizace, ale musí to dělat právně čistou cestou. Tečka. Miloslav, dobrý večer. Včera svoji jsem slyšel v poslanecké sněmovně, tak člověk nabývá dojmu, že ten střelec si vyřizoval osobní účty, když se tam třikrát vracel. Je mi upřímně lí to, co se stalo. Ano a já se k tomu nebudu dál vyjadřovat, jestli jste to zaregistrovali, tak my jsme celou dobu toho nevyužili, nezneužili politicky. Byli jsme velmi opatrní ve všech vyjádřeních. Ano, do diskuze se pustil a musel, bojí na to nešlo náš pan poslanec Honza Richter a ten důvod byl zjevný. Bezprostředně se o to dotklo a prostě považoval za správné, aby některé věci buď uvedl na pravou míru, nebo aby se k nim vyjádřil. A on má nepochybně právo na to se ptát na celou řadu věcí, ale jestli jste to I včera sledovali, tak jste museli vidět, že jsme v tomto velmi zdrženliví a spíše budeme čekat na to, co se vlastně vyšetří a jaké budou závěry. Ale nepochybně je faktem to, že se musí zodpovědět nemalé množství otázek už jenom proto, aby jsme se poučili a aby se případně v podobných kritických situacích eliminovalo a nebo alespoň částečně umezilo nebo zamizilo tomu, co nastalo. Tak v neděli mě tady Radim dohnal a napsal, že ze státní níčezu je cesta do pekla. Já si myslím, že stát by měl vlastně strategické podniky, vodárenství, plenárenství, energetika. Ve Francii EDR taky vykoupila na 100% a nedostali se do pekla. Jak by stát argumentovala Radimovi, že se opět plete v názoru? Ono vždycky samozřejmě na to nahlížíte jinak v době, kdy svítí slničko, zjednočně řečeno, když je konjunktura, a jinak, když je zle. Já si v každém případě myslím, že není správné, pokud v takto strategické firmě, jako je ČES, mimo jiné ukázalo se to I v tom francouzském EDF, je to poskládanost tak, že stát tam má určitý podíl a privátní investoři, protože naprosto logicky zájem toho státu strategicky je jiný než je těch privátních investorů. A je to přirozené, toho nevyčítám těm privátním investorům. Oni mají zájem takový, aby se zhodnocovali jejich podíly, jejich akcie, aby na tom viděli, proto si to kupovali. A stát může mít I jiné zájmy, například zabezpečení energetické bezpečnosti v horizontu třeba desítek let, což je třeba budování jádra. Případně může mít zájem v nějakém krátkorobém horizontu vstoupit do cenotvorby a na určitou dobu zregulovat ceny tak, aby to nebylo úplně smrtící jak pro spotřebitele, tak pro firmy. Bavíme se o tom, kde je ta hranice, kde tam do toho má či nemá vstoupit. Já se domnívám, že by do toho měl vstupovat naprosto minimálně a skoro si troufám, že v těch posledních letech, možná desítkách let, byl jednou jedinkrát ten důvod. A to byl v roce 2022, kdy se scény, která byla ještě za nás, někdy na úrovni 50 euro za megawatt hodinu, najednou vytvořila cena tisíc euro za megawatt hodinu. Takže, že to máte v několika násobně deseti, dokonce dvaceti násobně dražší, tak pak je jasné, že ten trh se lhal a pokud se něco rychle neudělá, tak je průšvih. A to je to, kde se domnívám, že ten stát je lepšie, by potom měl tedy těch sto procent. Takže se to ale potom nesmí úplně otočit tak, aby ten stát toho zneužíval a politicky si nastavoval pouze lepší ceny, protože samozřejmě on musí zabezpečit nějakou taky čestní investore, protože z něčeho se tady musí postavit, pochopitelně to jádel, z něčeho se musí postavit plinové zdroje a tak dále. To znamená, že musí to být velmi vyvážené, ale jinak jsem toho názoru, že je lepší, když to ten stát splná kontrole. Mimo jiné, taky nevyčítáme to, že dneska stát nakupuje zpátky tu plinovou infrastrukturu. Ať už je to netforgas, ale I gaznet, což je distribuce plynu a nakupl zásobníky. Já vyčítám jinou věc, to, že se pan ministr Sikyla v některých věcech ukvapil a kupoval tezbytečně draze, ale to je věc jiná, to už je technika, ale podstatné je to, že ten stát postupně získává pod kontrolu energickou infrastrukturu a já se domnívám, že když se ukázala, že jakkoliv to má svoje mouchy a nezpochybnil I rizika, to zase musím uznat, že raději v tomto kus pravdy má, tak je lepší, když to ten stát má. Tak a já budu muset končit, protože dívám se 19.10. a já 19.15. tu zase řídit sluzy a musím tam ještě doběhnout a musím se ještě dojít na záchod, takže já vám moc krát děkuji za to, že jste se dívali, budu se na vás těšit, už to všechno motá, dneska máme středu, takže se na vás budu těšit opět v neděli, a opět pojedeme živě a do té doby se všichni opatrujte. Naschledanou.

Všechna vyjádření doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (*1969)


Zdroj: Youtube
Detail politika: www.hlidacstatu.cz/osoba/karel-havlicek-3

Originální příspěvek


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vyjadreni-politiku/zaznamy/b4a6917e8309c279eec0e9e8e0acf313
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.