Jednání Rady České televize - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam 212251000560011 najdete zde


                Materiál pro RČT:

Analýza TV kanálu ČT2

Vytvořeno na základě harmonogramu předkládání materiálu RČT v r. 2012:
Datum předání: 30. 4. 2012
Vytvořil: Milan Fridrich, ředitel programu
Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel

                                           Strana 1/ Materiál na Radu ČT
ČT 2 v roce 2011

OBSAH:

    - Úvod
    - Kapitola 1. – Nové pořady a projekty

                 1a) Nové projekty a formáty
                 1b) Nové pořady a pokračující formáty

                          Dokumentární formáty
                          Publicistika a talk show
                          Filmy, seriály a sitcomy
                          Umění a jeho reflexe
                          Specifické pořady veřejnoprávního typu
                          Eventy, výročí a reflexe významných aktuálních událostí

    - Kapitola 2. - Sledovanost a koeficient spokojenosti
                 2a) Sledovanost a její vývoj v roce 2011
                 2b) Spokojenost a její vývoj v roce 2011
                 2c) Image programu ČT2 a jeho vnímání diváky

    - Závěr

Úvod

Základní koncept vysílacího schématu ČT 2 na počátku roku 2011

        Dramaturgické osamostatnění programových okruhů ČT znamenalo razantní zásah do
struktury programu ČT 2. Od začátku roku 2011 z tohoto programu zmizela přibližně třetina
dosavadních pořadů. Kromě veškerých sportovních pořadů a přenosů a automatických repríz
pořadů z ČT1, bylo odsunuto z ČT2 i veškeré dětské vysílání, jemuž byla od počátku roku 2011
vyhrazena ČT1.

        Dvojka se tedy začala obracet především k dospělému, či dospívajícímu divákovi a to
především jako všeobecně vzdělávací, poznávací alternativa zábavněji a většinově zaměřené
ČT1. Do roku 2011 vstoupila pod heslem „Dvojka hledá souvislosti“ a z něj vycházela i
základní struktura nového vysílacího schématu.

        Během roku 2011 se tak ČT 2 s rozpočtem 230 mil. EN / rok postupně přetvářela ve
vyprofilovaný program, jehož prioritami jsou kultura v nejširším slova smyslu, společenské a
přírodní vědy a zájmy minoritních skupin diváků s jejich specifickými problémy.

                                           Strana 2/ Materiál na Radu ČT
Kapitola 1. - Nové pořady a projekty

1a) Nové projekty a formáty

        Každý všední den na ČT2 dostal své určující téma: pondělí – historie, úterý – společný
prostor Evropa (později předefinovaný na Evropu a svět), středa – umění, čtvrtek – lidé a
společnost, pátek – planeta Země. Z této koncepce vycházel i nový projekt Televizní
akademie (rat 0,5%, tj. 47 000 absolutně, share 4,64%) zařazený do odpoledního vysílání -
živě moderovaný blok vzdělávacích pořadů, propojovaný diskusemi s pozvanými hosty, vždy
k tématu dne. Ve vzdáleném smyslu navazoval na dřívější vzdělávací pásmo Brána poznání,
tam se však jednalo o pouhou následnost různých vzdělávacích pořadů ve skladbě vysílání.
Projekt Televizní akademie měl vzdělávací pořady archivní i nové především živě propojovat
a obohacovat živou moderací a diskusemi s hosty na dané téma, čemuž sloužilo i zasazení do
grafického prostředí studia, zdůrazňující ideové zadání.

        Dalším novým programovým prvkem byla zpravodajsko-publicistická čtvrthodina
věnovaná české kultuře Kultura s Dvojkou (večerní - rat 0,5%, tj. 43 000 absolutně, share
1,24%). Původně zvolený čas v PT (20:00) pro profilový pořad se neukázal jako šťastný a
pořad byl posléze s ohledem na reakce diváků časově předsunut tak, aby nezasahoval do PT.

        Novou image Dvojky dotvářel již od počátku roku také nový denní tříminutový formát
„minifejetonů“ Osobnost na Dvojce, „nevšední myšlenky pro všední den“, v nichž významné
osobnosti nejrůznějších profesí dostávají možnost sdělit prostřednictvím obrazovky svůj
osobní vzkaz divákům.

        ČT 2 připravila do vysílání i několik původních dokumentárních seriálů, z nichž
nejvýznamnější, unikátní historický projekt Heydrich - konečné řešení (rat 2,5%, tj. 219 000
absolutně, share 5,21%), se věnuje období nástupu, moci a pádu říšského protektora
Reinharda Heydricha v Protektorátu Čechy a Morava. Projekt vznikl se záměrem
připomenout a zmapovat tuto tragickou etapu v českých moderních dějinách v co nejširších
souvislostech u příležitosti 70. výročí těchto událostí. Cyklus krátkých dokumentů se začal
vysílat v září 2011 a je plánován až do června 2012.

        K nejvýraznějším dokumentárním projektům se přiřadil i roční projekt Inventura
Febia – výběr 100 nejlepších dokumentů společnosti Febio za uplynulých dvacet let.

                                           Strana 3/ Materiál na Radu ČT
Dramaturgickou supervizi měl osobně režisér a producent Fero Fenič, kterého tak ČT 2
přivedla po letech k obnovení spolupráce s veřejnoprávní televizí.

        Nově se v programu Dvojky objevilo páteční vysílací okno nazvané Animace na
Dvojce (rat 0,8%, tj. 67 000 absolutně, share 2,65%), kde se po retrospektivě české
animované tvorby představily špičkové celovečerní snímky zahraniční, které nejsou určené
pro děti. ČT 2 tak v české premiéře uvedla řadu v zahraničí již dávno proslavených filmů: mj.
Valčík s Bašírem nebo Persepolis.

        Z nových formátů se prosadil se i nový formát rozhovorů o duchovních rozměrech
života v pořadu Uchem jehly (rat 0,8%, tj. 68 000 absolutně, share 3,07%), v němž se
pravidelně dělili o vysílací prostor katolický farář Zbygniew Czendlik a evangelický kněz Pavel
Klinecký, každý se svým hostem.

        Příkladem spolupráce s vysokými školami byl kromě uvádění studentských prací v
podzimním pátečním okně Studentského filmu i přímý přenos veřejné diskuse Interpelace
Tomáše Sedláčka, vysílaný jednou měsíčně z Nové scény Národního divadla v přímé
spolupráci se studenty FAMU.

        Po úvodní fázi, kdy se podařilo nové vysílací schéma ČT 2 stabilizovat, otevřela Dvojka
prostor i pro domácí alternativní zábavu. V sobotu večer se tak od července vysílala
retrospektiva Divadla Sklep, na kterou navázal Komediograf, včetně premiérových dílů, a
závěr roku patřil reprízám dlouho nevysílaného cyklu Čtvrtníček, Šteindler a Vávra uvádějí...

        V průběhu roku 2011 se na ČT 2 výrazně proměnilo původní vysílací schéma i jeho
programové naplnění. Dvojka postupně ukončila vysílání několika pořadů: z programových
novinek šlo o filmový týdeník Filmkompas, čtrnáctideník pro alternativní kulturu kult_off,
diskusní pořad s prvky publicistiky Žijeme s vírou a diskusní měsíčník o divadle Zrcadlení.
Z těch, které se vysílaly v ČT již před rokem 2011, to byl „lifestylový“ čtrnáctideník Sabotáž,
týdeník Čtenářský deník, filmový měsíčník Filmopolis a magazín Kosmopolis. Další tituly
čekal zásadní redesign - magazín pro nezaměstnané Hledám práci se proměnil pro vysílání
v následujícím roce na magazín Do práce, k dílčím obsahovým změnám přistoupili i
dramaturgové týdeníku Divadlo žije! a týdeník Terra musica se transformoval do podoby
měsíčníku. A u hudebních magazínů Medúza a Musicblok se od září 2011 změnila jejich
periodicita ze čtrnáctideníků na týdeníky, které se vysílají ve společném bloku zastřešeném
sloganem MM – dvojitá dávka muziky.

                                           Strana 4/ Materiál na Radu ČT
        Od září bylo zastaveno na ČT2 vysílání jazykových kursů, jejichž zastaralá forma
neodpovídala realitě 21. století. Dílčí deficit v této oblasti vyvažuje Dvojka vysíláním velkého
počtu zahraničních filmů a seriálů v původním znění s titulky. S návratem jazykových kursů
ČT 2 počítá ve chvíli, kdy se objeví pořady odpovídající vývoji multimediálních technologií.

        S koncem roku 2011 bylo na ČT 2 ukončeno vysílání půlhodinových žánrových
hudebních pořadů, které se věnovaly folku, country a rocku. Dané žánry je plánováno
napříště mapovat prostřednictvím záznamů nejlepších koncertů natáčených pro volný cyklus
ČT Live.

1b) Nové pořady a pokračující formáty

Dokumentární formáty

        Jedním z hlavních pilířů programu ČT 2 zůstaly dokumentární filmy. Jak původní
české, tak převzaté zahraniční.

        Z domácí tvorby uvedla Dvojka v roce 2011 v premiéře na 60 snímků (se stopáží 52
minut a více) natočených ve vlastní produkci či koprodukci nebo zakoupených od nezávislých
producentů.

        Český dokument se v rámci PT vysílal ve čtvrtek (schématové okno ve 20 hodin - rat
1,8%, tj. 155 000 absolutně, share 4,06%) a premiérového uvedení se zde dočkalo 39 titulů:
mj. Vítejte v KLDR, Oko nad Prahou, Řekni, kde ti mrtví jsou, Banderovci, Nesvatbov, Vše
pro dobro světa a Nošovic, Všechny příští Černobyly, Anežka Česká, Andělská hra, Hledání
Jana Wericha a Rok pražským arcibiskupem. Další dvě desítky premiérových dokumentů
vysílala Dvojka v dokumentárním klubu (tj. po 22. hodině) nebo u příležitosti výročí a svátků:
např. Cinematerapie, Gustav Mahler, Invaze 1968: Ruský pohled, Živý mrtvý Alois Jirásek.

        Mezi tvůrci, jejichž díla byla uvedena na obrazovce ČT2 v roce 2011, byli nejen
zkušené osobnosti české dokumentaristiky jako Olga Sommerová, Vít Olmer, Helena
Třeštíková, Ivan Vojnár, Břatislav Rychlík, Josef Císařovský, ale i mladší osobnosti českého
dokumentu - Filip Remunda a Vít Klusák, Erika Hníková, Linda Jablonská, David Vondráček,
Olga Špátová, Jan Mudra, Jiří Strach a další.

        Do české historie se vrátili i tvůrci cyklu Po stopách třetího odboje (rat 1,3%, tj.
111 000 absolutně, share 2,65%), který se ve vysílání objevil v říjnu – tedy aktuálně právě
v době, kdy ve společnosti vrcholily diskuse spojené s přijetím zákona o třetím odboji.
Českou kulturní historii připomněl nový dokumentární cyklus dvojice Radovan Lipus a David

                                           Strana 5/ Materiál na Radu ČT
Vávra Šumné stopy (rat 0,9%, tj. 80 000 absolutně, share 2,63%), navazující na populární
Šumná města, tentokrát však pátrající po osudech ve světě proslulých a v rodné zemi takřka
neznámých českých architektů. Naopak současnou architekturu představil brněnský cyklus
proStory (rat 0,8%, tj. 66 000 absolutně, share 2,32%).

        Z dalších dokumentárních novinek to byly například cykly „památkové“ Krajinou
příběhů českých hradů známých i neznámých (rat 1,1%, tj. 101 000 absolutně, share 5,17%),
Pevnosti (rat 2,4%, tj. 215 000 absolutně, share 6,04%) a Zrezivělá krása (o českých a
moravských průmyslových památkách), (rat 0,5%, tj. 43 000 absolutně, share 1,95%), nebo
„přírodopisné“ Magické hory (rat 1,4%, tj. 127 000 absolutně, share 7,88%), po kterých
putovala Květa Fialová s Václavem Cílkem, Návraty k divočině (rat 1,0%, tj. 88 000 absolutně,
share 4,01%) a Krajem čapích hnízd (rat 1,3%, tj. 113 000 absolutně, share 3,97%). Aktuálním
společenským problémům a causám se věnovali tvůrci cyklu společensko-kritických
dokumentů Intolerance.

        Zcela nezastupitelný a tradiční význam pro koncepci dokumentární části programu
ČT2 měla samozřejmě i tento rok práce Centra převzatých pořadů. Dvojka v roce 2011 v
zásadě převzala zavedenou koncepci tematicky definovaných oken pro zahraniční dokument
(nejúspěšněji v pátek ve 20 hodin Zázračná planeta - rat 3,4%, tj. 301 000 absolutně, share
8,50%) - Historie, Kamera na cestách, Království divočiny, Mýty a fakta historie, Svět
umění, Voda, moře, oceány anebo Zázračná planeta, a dále v programu dala nově prostor
v PT časech i tvorbě s tématikou Vědy a techniky (pátek) a Velkým společenským
dokumentům (neděle). Z hlediska diváckého zájmu i spokojenosti patří akviziční dramaturgie
stabilně k vrcholům programu ČT 2. K nejsledovanějším patří právě zahraniční dokumenty o
přírodě anebo snímky věnované druhé světové válce.

Publicistika a talk show

        Kromě dlouholetého formátu Ta naše povaha česká (rat 1,9%, tj. 164 000 absolutně,
share 4,43%), mapujícího nejrůznější fenomény národní povahy, připravovaného tradičně z
Ostravy a Brna, se na podzim přidal i aktuálně publicistický pořad Ochránce (rat 0,9%, tj.
77 000 absolutně, share 4,18%), věnovaný osudům a příběhům lidí, kteří se byli nuceni se
obrátit o pomoc k ombudsmanovi.

        Vedle tradiční talk-show Marka Ebena Na plovárně (rat 1,2%, tj. 106 000 absolutně,
share 2,69%), dále pokračovaly i debaty Michala Prokopa s hosty jeho baru Krásný ztráty (rat
0,9%, tj. 84 000 absolutně, share 3,26%).

        Zájemcům o česko-slovenské dějiny byl určen týdenní diskusní pořad Historie.cs (rat
0,9%, tj. 81 000 absolutně, share 2,59%).

                                           Strana 6/ Materiál na Radu ČT
Filmy, seriály a sitcomy

        Žánrově široká byla i dramaturgie ČT 2 v oblasti filmové tvorby, která měla během
týdne k dispozici devět vysílacích oken; desáté, věnované studentskému filmu, obohatilo
podzimní verzi VS. Vedle tématicky vyhraněných řad Filmových klubů našli diváci v úterý
(20:00) a v sobotu (16:45 - Filmové návraty) také nabídku kvalitní klasiky světové
kinematografie. Další významnou novinkou byl tzv. Filmový klub speciál, zaměřený v sobotu
večer na kinematografie Evropě sice vzdálené (např. Asie, Latinská Amerika), které ale již po
řadu let sbírají vavříny na světových festivalech.

        Nepominutelným počinem byl pro ČT2 i koprodukční vstup do snímku režiséra
Martina Šulíka Cigán, jenž byl mj. uveden v hlavní soutěži na MFF v Karlových Varech.

         ČT 2 navázala v roce 2011 i na vysílání úspěšných zahraničních sitcomů a kultovních a
výlučných seriálů. Pro sitcomy typu dnes již klasického Haló, haló! byl vyhrazen podvečerní
strip od pondělí do pátku, zatímco kultovním seriálům (mj. Ajťáci (IV. premiéry - rat 0,7%, tj.
59 000 absolutně, share 4,19%) nebo premiérově uvedený Flight of the Conchords (rat
0,3%, tj. 25 000 absolutně, share 1,33%) patřil páteční večer. Seriály výlučné (např. Mistr a
Markétka (rat 0,3%, tj. 23 000 absolutně, share 2,46%) pak našly své místo v neděli po
Filmovém klubu.

Umění a jeho reflexe

        Ve vysílacím schématu ČT 2 na rok 2011 získaly nově samostatný prostor záznamy
divadelních inscenací, které diváci mohli sledovat každou středu pod hlavičkou Zveme vás do
divadla (rat 1,6%, tj. 138 000 absolutně, share 3,89%, nejvíce letní Cimrmani (rat 4,0%, tj.
349 000 absolutně, share 11,88%). Česká špičková tvorba různých žánrů (nově natočené i
archivní tituly) se zde uváděla v konfrontaci s tvorbou zahraniční. Z domácích premiér to byla
například Černá díra z Dejvického divadla, Léda z Činoherního klubu nebo Lékař své cti
Divadla v Dlouhé. A mimo schéma, na vánoční svátky a v silvestrovském vysílání, komická
opera Kde je láska, je i žárlivost, natočená v barokním divadle na zámku v Českém Krumlově,
a komedie Divadla Járy Cimrmana České nebe. Nově začala dramaturgie také pracovat
s řazením titulů do tematických cyklů – viz třeba Komedie o královnách (tedy Šašek a
královna – Divadlo Husa na provázku, Král je panna – Klicperovo divadlo, Čaj u královny –
Divadlo Na Fidlovačce).

        Ze zahraniční divadelní nabídky uvedla ČT 2 mj. premiéry baletů Don Quijote z
Pařížské opery a Šípková Růženka v podání Královského londýnského baletu Covent Garden,
oper La Traviata (Salcburský festival) a Don Giovanni (Curych) a mimo schéma o vánočních
svátcích i premiéry produkcí tzv. nového cirkusu: Zingaro show a Cirque du Soleil: Corteo.

                                           Strana 7/ Materiál na Radu ČT
        Na stejném principu – tedy konfrontace mimořádných domácích koncertů s těmi
zahraničními – přistupovala ČT 2 i k dramaturgii klasické hudby. Pro tu zůstal vyhrazen
sobotní večer (klasická hudba - rat 0,8%, tj. 67 000 absolutně, share 1,72%, hudební
dokumenty rat 1,0%, tj. 88 000 absolutně, share 2,29%), kde se ve vysílání střídala s eventy
různého typu (např. udílení cen, mimořádná výročí) a kulturními dokumenty. Z domácí
koncertní nabídky roku 2011 uvedla ČT 2 například Symfonii tisíců Gustava Mahlera s
dirigentem Liborem Peškem, Šostakovičovu symfonii Babí Jar, Baborák Ensemble a recitály
operních hvězd: Plácido Domingo v Českém Krumlově a Barokní klenoty Magdaleny
Kožené. V zahraniční nabídce se objevil mj. Novoroční koncert Vídeňské filharmonie, Cecilia
Bartoli: Sacrificium nebo Los Angeles Philharmonic Orchestra Gala.

        Některé mimořádné koncertní události, jako zahájení Pražského jara, či Dvořákova
Praha, byly samozřejmě uváděny mimoschématově v přímých přenosech ve dnech, na něž
tyto události připadaly.

        Další hudební žánry mapovala ČT 2 především v různých formátech pořadů, které se
tematicky specializují na folk, rock, rock a pop, jazz, dechovou a lidovou hudbu (Folk a
kolem, Na moll, Radiorock, Ladí neladí, Medúza, Musicblok, Jazzový klub, ...a tuhle znáte,
Putování za písničkou, Za vesnickými muzikanty, Ta naša kapela). Lidové hudbě byl
věnován i nový hudebně-publicistický pořad Vínečko (rat 1,2%, tj. 110 000 absolutně, share
4,27%), kde setkání s písničkami fungovalo jako platforma k propagaci domácího vinařství.
V koncertní podobě se pak hudební žánry mimo klasiku dostávaly na obrazovku především u
příležitosti eventů, jako bylo vyhlašování žánrových Cen Anděl, Grammy Awards nebo
záznam z romského festivalu Khamoro.

        Specifickou oblast artové televizní tvorby tradičně reprezentoval ve vysílání ČT 2
především mezinárodní festival Zlatá Praha, který se kromě zahajovacího a závěrečného
večera představil uvedením kolekce loni oceněných pořadů i letošního pořadu vítězného.

        Kromě setkání s „živým“ uměním v přímých přenosech a záznamech koncertů a
divadelních představení se ČT2 kulturnímu dění věnovala i prostřednictvím jeho odborné
reflexe v různých magazínech - týdenících (Divadlo žije!, Filmkompas, Knižní svět, Kultura.cz,
Terra musica) i měsíčnících (Artmix, Filmopolis, 333, Zrcadlení) (kulturní magazíny v sobotu
okolo 22. hodiny - rat 0,5%, tj. 42 000 absolutně, share 1,63%).

A mnohé festivaly podpořila vysíláním jejich festivalového zpravodajství: Academia film
Olomouc, Jeden svět, Finále Plzeň, AniFest, LFŠ, Fresh Film Fest, Mezipatra, MFDF Jihlava,
Mezinárodní festival DIVADLO v Plzni, Pražské quadriennale, Pražské jaro, Smetanova
Litomyšl, MHF Český Krumlov, Dvořákova Praha, Měsíc autorského čtení v Brně, Bohemia
Jazz Fest...

                                           Strana 8/ Materiál na Radu ČT
Specifické pořady veřejnoprávního typu

        Kromě pořadů, jež jsou již svou existencí a povahou explicitním naplňováním
veřejnoprávní úlohy ČT je program ČT 2 v podstatě koncipován tak, aby ve svých pořadech v
maximální míře dostál naplňování Kodexu ČT ve smyslu jejich populárně vzdělávací
a osvětové funkce.

        Na výpravu do hlubin lidského vědomí zavedl diváky psychiatr Cyril Höschl ve
vzdělávacím cyklu Záhady duše (rat 1,1%, tj. 93 000 absolutně, share 4,69%). ● Magazíny Klíč
(rat 0,4%, tj. 34 000 absolutně, share 2,15%) a Televizní klub neslyšících (rat 0,2%, tj. 21 000
absolutně, share 1,35%), vysílané již dvacet, respektive přes třicet let, se věnovaly občanům
se zdravotním handicapem a pomáhaly jejich svět a problémy přiblížit ostatním divákům.

        Každý všední den byly na ČT2 vysílány Zprávy v českém znakovém jazyce (rat 0,1%, tj.
12 000 absolutně, share 0,37%), do kterého se tlumočil i charitativní koncert Podepsáno
srdcem. ● Barvy života (rat 0,5%, tj. 44 000 absolutně, share 3,35%) - tradiční a svými diváky
oceňovaný magazín o seniorech a - ale nejen - pro seniory, jenž reflektuje jejich osudy a
problémy a akcentuje aktivní životní styl, pokračoval v nezměněné podobě. ● Informační a
motivační servis pro ty, kteří z různých důvodů přišli o zaměstnání, zajišťoval nadále týdeník
Hledám práci (rat 0,3%, tj. 25 000 absolutně, share 3,22%), u nějž byl však požadován
redesign. ● Otázkám spojeným s multikulturní Evropou a národnostními menšinami se
zabývaly Babylon (rat 0,3%, tj. 25 000 absolutně, share 1,24%) a Kosmopolis (rat 0,4%, tj.
31 000 absolutně, share 1,03%), tato problematika však za celý rok nenašla ideální formu.
Magazín Kosmopolis byl v polovině roku zrušen ve prospěch tematicky hlubších krátkých
dokumentů s multikulturní tematikou. ● Tématům víry a duchovního života se na ČT2 nadále
věnovaly aktuální Křesťanský týdeník (rat 0,4%, tj. 32 000 absolutně, share 1,90%) a volný
cyklus původních krátkých dokumentů Cesty víry (rat 0,7%, tj. 66 000 absolutně, share
3,04%). Nově tuto oblast obohatila talk show „o věcech mezi nebem a zemí“ Uchem jehly,
v jejímž moderování se střídají katolický farář Zbigniew Czendlik a evangelický farář Pavel
Klinecký a který si našel formu i své diváky. Jiný nový pořad, jehož záměrem bylo přivést na
obrazovku diskusi o životě ve víře v současném světě s názvem Žijeme s vírou (rat 0,3%, tj.
24 000 absolutně, share 1,49%) si však své diváky najít nedokázal a byl zastaven v polovině
roku. Ve vysílání nechyběly samozřejmě přímé přenosy z bohoslužeb domácích i
zahraničních, které se vázaly na nejvýznamnější svátky církevního i běžného roku a
mimořádné události. ● Ekologickou problematiku v ČR i s přesahy do zahraničí dále
mapovaly taktéž tradiční pořady Nedej se! (rat 0,6%, tj. 57 000 absolutně, share 3,20%) a
Přidej se! (rat 0,7%, tj. 59 000 absolutně, share 3,37%). Záměr pojmout tento formát nově a
atraktivněji se v minulém roce nepodařilo ještě zcela realizovat ● Ochraně zvířat - domácích i
hospodářských – a různým aspektům, jejich soužití s lidmi se dále tvůrci pořadů Chcete mě?

                                           Strana 9/ Materiál na Radu ČT
věnovali (rat 0,8%, tj. 67 000 absolutně, share 3,67%) a nový týdeník Máte mě! (rat 1,0%, tj.
86 000 absolutně, share 4,49%), o problémech soužití se zvířaty, který s tradičním formátem
Marty Kubišové a Zdeňka Srstky vytvořil vhodnou tematickou dvojici. ● Reportáže z míst
Čech a Moravy, které jsou vzdálené městským aglomeracím, dále přinášel týdeník Náš
venkov. Folklorní magazín a Folklorika pak tuto oblast opět tradičně rozvíjely směrem k
oblasti folklóru a lidových tradic, uměleckých i řemeslných. ● Jedné zájmově vyhraněné (a
zároveň početné) skupině diváků se věnovala nová série dokumentů z cyklu Tisíc let české
myslivosti (rat 0,8%, tj. 68 000 absolutně, share 3,13%). ● Zájemcům o novinky ze světa
videoher (PC i konzole) a dění ve virtuálním prostoru vůbec byl určen dlouholetý magazín
Game Page (rat 0,4%, tj. 32 000 absolutně, share 2,70%). ● Životu a problematice „queer“
komunity, respektive komunitě gayů a lesbiček, se dále věnoval magazín Q (rat 0,4%, tj.
34 000 absolutně, share 2,40%).
Eventy, výročí a reflexe významných aktuálních událostí

        Dramaturgie ČT 2 se během celého roku věnovala i programové skladbě, jež
akcentuje význam a smysl svátečních dnů a mimořádných událostí, a neopomněla
připomenout jubilea významných osobností. Dvojka tak kupříkladu uvedla ke 100.
narozeninám režiséra Otakara Vávry (27. února) v televizní premiéře jeho poslední snímek
Moje Praha a speciální výběr pořadů provázel i oslavy 80. narozenin Jiřího Suchého nebo 75.
narozeniny Václava Havla.

        Tradiční součástí programu ČT 2 byly i přímé přenosy udílení cen a charitativních
koncertů; vedle těch dlouhodobě naplánovaných do něj Dvojka zařadila navíc tři další:
aktuální charitativní koncert Česká filharmonie pro Japonsko (3. dubna), koncert
k Evropským hrám handicapované mládeže v Brně (2. července) a Koncert pro Drop in
(1. září). Flexibilitu prokazovala Dvojka opakovaně i při aktuálních změnách programu, které
souvisely s úmrtím významných osobností. Ve vysílání tak ČT 2 vzdala mj. poctu spisovatelům
Arnoštu Lustigovi, Jiřímu Grušovi a Josefu Škvoreckému a v závěru roku i Václavu Havlovi.

                                           Strana 10/ Materiál na Radu ČT
Kapitola 2. - Sledovanost a koeficient spokojenosti

2a) Sledovanost a její vývoj v roce 2011

        V roce 2011 ČT2 zažila jak svůj dosud nejhlubší propad, tak i návrat pozornosti diváků,
včetně prázdninového boomu, kdy pro řadu diváků tvořila zajímavou letní alternativu vůči
konkurenci, která se tradičně létu nevěnuje. Průměrný podíl na divácích v roce 2011 (3,66%,
prime time 3,08%) a zejména začátek roku (únor PT – 2,19%, březen PT – 2,02%) pak musíme
dát do souvislostí s novým schématem ČT2 od 1. 1. 2011, kdy na ČT2 přestal být zcela vysílán
sport a hlavní večerní pořady začínaly od tohoto data nově cca v 20:20 hodin. Tento posun
diváci většinově nikdy zcela neakceptovali, což mj. ovlivnilo podíl na publiku zejména po 20.
hodině v prvním čtvrtletí. Od dubna, kdy byl začátek pořadů posunut opět na 20:00 až 20:05
a diváci si zároveň zvykli na změny, které nové schéma přineslo, se podíl na divácích
pohyboval v intervalu 3,50-4,00%, během prázdnin se pak hodnoty share ČT2 vyšplhaly až
k pěti procentům.

ČT2 - Podíl na publiku 15+ (Share %) - CELÝ DEN  po měsících

                            25

20

15

10  9,44
             8,01 7,58

                        6,06 5,69                                               5,03 4,91

5                                  3,66          3,30 3,14 2,78 3,10 3,48 3,71             3,73 3,62 3,81 3,81

0
      2006 2007 2008 2009 2010 2011 měsíce 1-11 2-11 3-11 4-11 5-11 6-11 7-11 8-11 9-11 10-11 11-11 12-11

ČT2 - Podíl na publiku 15+ (Share %) - PRIME TIME (19:00-22:00)  po měsících

                             25

20

15

10 7,91

         6,12 5,70 4,96 5,03                                                    4,82 4,85

5                                  3,08          2,41 2,19 2,02 2,49 3,17 3,33             3,14 3,30 2,91 3,12

0
      2006 2007 2008 2009 2010 2011 měsíce 1-11 2-11 3-11 4-11 5-11 6-11 7-11 8-11 9-11 10-11 11-11 12-11

                        Strana 11/ Materiál na Radu ČT
2b) Spokojenost a její vývoj v roce 2011

        Souhrnný koeficient spokojenosti za rok 2010 byl 7,9. Nadprůměrně hodnocené byly
dokumentární pořady s koeficientem 8,0 a vzdělávací pořady s koeficientem 8,1. Z nich mezi
nejlépe hodnocené patří dokumentární cykly Svět vodní divočiny, Hudební toulky, s týmž
koeficientem 9,5 či Yellowstonský národní park, který získal koeficient spokojenosti 9,4. Ze
vzdělávacích pořadů byl nejúspěšnější cyklus Televizní akademie - Evropa a svět s
koeficientem spokojenosti 8,7 a dále Poklady světa s koeficientem spokojenosti 8,6. Velmi
oblíbený je i zábavný pořad Na plovárně (koeficient 8,8).

ČT2 - vývoj spokojenosti po měsících roku 2011

9,0

8,5                                             8,1 8,2 8,2

8,0 7,8                     8,0                              8,0
                  7,8                                                  7,9

         7,5 7,5                                                            7,7 7,6

7,5

7,0

6,5
        1-11 2-11 3-11 4-11 5-11 6-11 7-11 8-11 9-11 10-11 11-11 12-11

2c) Image programu ČT2 a jeho vnímání diváky

        Program ČT2 je z hlediska důvěryhodnosti hodnocen nadprůměrně. Na českém
televizním trhu je českou populací obecně vnímán jako unikátní naučný, kulturní, vědecký,
individuální program pro náročného diváka. Spontánní asociaci s programem ČT diváci
nejčastěji spojují se slovem dokumenty a s tím souvisí, že i nejvyšší podíl diváků považuje ČT2
za svoji hlavní stanici z hlediska dokumentů. Od programu ČT2 diváci ve zvýšené míře (oproti
konkurenčním komerčním stanicím) očekávají stejně jako od ČT1 původní tvorbu, kulturu,
zpravodajství a publicistiku a na rozdíl od ČT1 více hudebních pořadů.

        Co se týče slabších stránek, tak je ČT2 vnímána jako TV, která není pro mladé, není
dynamická nebo moderní, ani pro děti nebo rodinná.

                                                     (Zdroj: ScaC, Image výzkum – říjen 2011).

                                           Strana 12/ Materiál na Radu ČT
Závěr

        Analýzy sledovanosti a divácké spokojenosti během roku 2011 dokládají, že změny
realizované na programu ČT 2 vyšly ze správných předpokladů. Celkové výsledky za rok 2011
potvrdily životaschopnost samostatně vyprofilovaného programu ČT 2.

        Výzkumy a výsledky zároveň potvrdily, že program ČT 2 je vnímán jako místo pro
poznání, reprezentované zejména dokumentárním žánrem, i jako prostor určený především
pro náročného diváka, který je však zároveň konzervativní ve svých návycích a očekáváních.
Současně však stále přetrvávala image programu, který obecně není příliš nakloněn dětem a
mladým lidem.

        Pro přípravu schématu pro rok 2012 z toho vyplývalo, že musí dojit ještě k
důslednějšímu zpřehlednění a strukturalizaci programu nejen v jednotlivých dnech, ale i
napříč týdnem, a současně s tím i k dynamizaci, zkvalitnění a zpřístupnění samotného
obsahu. Byl proto vyslán jasný signál jak k akvizičnímu oddělení, tak i k oddělení vývoje, aby
se při naplňování oken soustředila na takovou dramaturgii, která v sobě spojí náročnost,
vzdělávání, poznávání i kvalitu. A to nejen v žánru dokumentů, který i nadále zůstává
„vlajkovou lodí“ programu ČT2, tak i například v oblasti dramatické, resp. filmové tvorby.
Strategicky byl zároveň vyslán požadavek na potlačení negativistických a okrajových témat a
jejich nahrazování pozitivními a živými aktuálními látkami.

        Postupná změna image prostoru, který není příliš nakloněn mladé a nejmladší
generaci, byla zahájena přesunutím veškeré dětské tvorby z ČT 1 na ČT 2 a bude pokračovat
zejména v druhé polovině roku 2012 s příchodem alternativních formátů určených mladým
lidem.

        Závěrem je nutno dodat, že rok 2011 byl poznamenán podzimním příchodem nového
managementu, který neměl na realizaci svých vizí v podobě s okamžité změny schématu příliš
času. S tím související nezbytnost odvysílat již natočené či smluvně závazné projekty a
zároveň nutnost důkladné proměny celého systému (transformace redakčního systému v
systém producentský) posouvají nejviditelnější kvantum změn na podzim 2012 a zejména na
rok 2013.

                                           Strana 13/ Materiál na Radu ČT