Jednání Rady České televize - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam 213251000560010 najdete zde


                C ) Česká televize

 

Materiál pro RČT:

Prezentace „Koncept hodnocení dětského kanálu ČT:D“

Vytvořeno na základě dohody generálního ředitele ČT a člena rady ČT, pana Michala
Jankovce v r. 2013:

Datum předání: 27.5.2013

Vytvořil: Renata Týmová, vedoucí VPA ve spolupráci Michalem Jankovcem, člen
RČT

Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel

C | Česká televize

KONCEPT HODNOCENÍ
DK (30 (ARK OD

Koncepce hodnocení plnění veřejné služby
Předkládá: Renata Týmová - vedoucí VPA ve spolupráci s
radním Michalem Jankovcem

 

 

 

HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D

 

 

O

POŽADAVKY KODEXU ČT NA DĚTSKÉ VYSÍLÁNÍ i

Kodex ČT zmiňuje požadavky na dětské vysílání na několika místech a v různých souvislostech.

Můžeme je shrnout do následujících bodů:
s — ČT má přispívat k rozšíření vzdělanosti dětí a znalosti cizích jazyků mezi dětmi.
* © ČT by měla zachovávat stabilní podíl odvysílaných původních pořadů v rámci dětských pořadů.

* © ČT mána dětské diváky přenášet hodnoty slušnosti, vzdělanosti a úcty k životnímu prostředí.

* © ČT mávytvářet podmínky pro rozvoj původní tvorby pro děti, jelikož je přirozeným nositelem

této tradice.
* © ČT má zprostředkovávat dětem české i světové pohádky, filmy, soutěže či vzdělávacích pořady.

* © ČT má napomáhat k národnostní a etnické toleranci mezi dětmi.

 

 

 

 

DĚTSKÁ TELEVIZNÍ CHARTA

V roce 1995 se na světovém summitu o dětských médiích (World Summit on Media for Children)
desítky států připojily k Dětské televizní chartě (The Children's Television Charter), kterou

sw

koncipovala Anne Home, tehdejší ředitelka dětských pořadů BBC. Charta byla modifikována v roce
1998 a nároky na dětské pořady definuje v sedmi bodech:

l

Dětem by měly být nabízeny velmi kvalitní pořady, které byly vytvořeny přímo pro ně, a které je přitom nezatěžují.
Tyto programy musejí vedle nabídky zábavy podporovat v co nejširší možné míře fyzický, duševní a sociální vývoj dětí.

Děti by měly slyšet, vidět a mít možnost vnímat svou osobnost, vlastní kulturu, jazyk a životní zkušenosti
prostřednictvím televizních pořadů. Ty jim pomáhají najít smysl sebe sama, jejich komunity a domova.

Dětské pořady by měly vedle vlastního kulturního zázemí dítěte podporovat povědomí o cizích kulturách a pochopení
těchto kultur.

Dětské pořady by měly pokrývat pestrou škálu žánrů a témat, ale neměly by obsahovat bezdůvodné násilné a sexuální
scény.

Dětské pořady by měly být vysílány v pravidelných oknech a v časech, kdy je děti mají šanci sledovat, a/nebo by měly
být distribuovány prostřednictvím široce dostupných médií a technologií.

we.

Musí být zajištěn dostatek zdrojů k dosažení co nejvyšších možné úrovně dětských pořadů.

.. .

Vlády, výrobní a distribuční společnosti a organizace poskytující finanční prostředky by měly pochopit důležitost a
zároveň snadnou zranitelnost domácí dětské televizní tvorby, a měly by proto přijmout kroky k její podpoře a ochraně,
mimo jiné prostřednictvím nabídky dětských pořadů využívajících dialekt či jazyky menšin.

 

 

 

C)

 

Váh

Požadavky definované Kodexem ČT a doporučení Dětské televizní charty modifikovaná na lokální

7 PILÍŘŮ MĚŘENÍ

podmínky budou společně s dalšími sledovanými parametry převedeny na indikátory (jak to

známe i z hodnocení veřejné služby ČT v posledních letech). Měření indikátorů bude postaveno na

následujících datových zdrojích a metodologických přístupech:

1.

2.

Data z elektronického měření sledovanosti ATO Mediaresearch
Výsledky pravidelného trackingového výzkumu VPA ČT
Pre-testy dětských pořadů před jejich nasazením do vysílání

Měření spokojenosti rodičů se specifickými vzdělávacími dětskými pořady v rámci stávajícího
panelu denního kontinuálního výzkumu (DKV)

Měření míry funkčnosti interaktivních prvků ve vysílání ČT :D prostřednictvím analýzy využíván

příslušných webových stránek ČT
Výsledky analýzy odvysílaných pořadů (AOP)

Expertní posouzení úrovně dětských pořadů

HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D

 

 

Í |

4

í

HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČčT :D

 

 

CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 1/4

Data z elektronického měření sledovanosti ATO Mediaresearch

Zásah (reach) dětských pořadů v cílové populaci, tedy mezi diváky ve věku 4-12 let (cílová
skupina bude na základě prvních analýz vysílání v průběhu roku 2013 dále segmentována
do dvou nebo tří věkových podskupin)

Podíl (share) ČT :D na dětském publiku ve věku 4-12 let
Rating (sledovanost) dětských pořadů v cílové populaci, tedy mezi diváky ve věku 4-12 let

Celková demografická skladba diváků ČT :D

2. Výsledky pravidelného trackingového výzkumu VPA čT

Míra vnímání ČT jako lídra v oblasti dětských pořadů (měřeno již v letech 2011 a 2012)

...

Doplnění sady již existujících výroků v trackingu o specifické otázky na dětské pořady
(jedná se především o hodnocení požadavků přímo vyplývajících z Kodexu ČT)

Image ČT :D (zahrnutí stanice do stávajícího modulu image)

Indikátory vyplývající z metodiky ROI (zahrnutí ČT :D do standardizovaných otázek) /

S

 

. j HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D
2

CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 2/4 i

3.  Pre-testy dětských pořadů před jejich nasazením do vysílání

 

 

. Míru zaujetí dětských diváků pořady a jejich spokojenost s nimi doporučujeme měřit především prostřednictvím
pre-testů, tedy před jejich nasazením do vysílání. Pre-testy nově nasazovaných pořadů by byly realizovány
pomocí ekonomicky dostupné standardizované kvantitativní diagnostiky s kvalitativními prvky. Pro samotný |
sběr dat a v zájmu internalizace nákladů lze při testování využít existující infrastrukturu ČT, například promítací |
sál či analytickou kapacitu VPA. Dětští respondenti by byli rekrutování a zváni do ČT ve spolupráci s mateřskými

 

školami a školními družinami. Samotné hodnocení by pak mohlo navazovat na krátkou exkurzi po prostorách ČT.
Druhou variantou je testování pořadů přímo ve školních zařízeních, v takovém případě by bylo třeba motivovat |
ke spolupráci především personál školek a družin a zajistit odbornou supervizi v místě sběru dat.

. Elementární součástí pre-testů je tzv. benchmarking, tedy vytvoření databáze klíčových měřených veličin. Tímto
způsobem je možné jednotlivé pořady vzájemně porovnávat a odhadovat jejich potenciál při nasazení. Otázky |

..w

zjišťující klíčové parametry (benchmarky) jsou přitom součástí existujících standardizovaných metodik.

. Zaujetí dětských diváků by bylo možné alternativně zjišťovat na panelu diváků ČT (DKV), ze tří důvodů se však |
domníváme, že by to bylo problematické: a) organizace „dětského“ sub-panelu by byla časově a finančně velmi |
nákladná, b) loajalita dětských hodnotitelů k výzkumu a ochota spolupracovat delší dobu může být velmi nízká, |
c) za děti by zřejmě často odpovídali rodiče; my bychom přitom nebyli schopni tento efekt z dat eliminovat. |

|

. Nadto se domníváme, že samotný parametr spokojenosti je u dětí intenzivně korelován s jejich zájmem o pořad
| jako takový. Pokud tato hypotéza, která bude ověřena v průběhu roku 2013, platí, je spokojenost dětí

o vyjádřitelná sledovaností či zásahem, a tedy měřitelná pomocí dat z elektronického měření ATO NEB eresearak. „l

 

 

6

 

HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D

 

 

, me X
O CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍRŮ MĚŘENÍ 3/4 |

awo “.. Ai

4. Měření spokojenosti rodičů se specifickými vzdělávacími dětskými pořady v rámci stávajícího panelu
denního kontinuálního výzkumu (DKV)

* © Specifickými tituly jsou dětské vzdělávací pořady, u nichž nemůže být klíčovým zdrojem
hodnocení sám dětský divák. Důležitější je zde vnímání kvality pořadu dospělými, zejména rodiči.

* © Otázky týkající se hodnocení konkrétních vzdělávacích pořadů proto budou na ad-hoc bázi
zařazovány do panelu DKV respondentům, kteří mají děti ve věku 4-12 let a kteří zároveň uvedou,
že konkrétní pořady někdy zhlédli. Rozsah hodnocení bude oproti klasickému DKV omezený a |
soustředí se pouze na veličiny podstatné pro dětské vysílání.

5. © Měření míry funkčnosti interaktivních prvků ve vysílání ČT :D prostřednictvím analýzy využívání
příslušných webových stránek ČT a profilů ČT na sociálních sítích

„dětských“ webových stránkách České televize v době vysílání pořadu a těsně po něm s
„klidovým“ stavem. Předpokládáme přitom, že specializované „dětské“ stránky by měly být |
spuštěny společně s vysíláním ČT :D. |

|
« © Měření míry interaktivity jednotlivých pořadů bude probíhat především srovnáním provozu na |
|
|

* © Podobně by měl být sledován a analyzován také provoz na příslušných profilech na sociálních
KO sítích, pokud takové profily k jednotlivým pořadům nebo blokům pořadů vzniknou. o

 

HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D

 

 

„o

í CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 4/4

6. Výsledky analýzy odvysílaných pořadů (AOP)
* © Podíl jednotlivých typů pořadů na dětských pořadech (zábavní, vzdělávací, hudební atd.)
* © Podíl jazykových kurzů na dětském vysílání
* © Podíl titulkovaných pořadů na dětském vysílání
* © Podíl původní a evropské tvorby na dětském vysílání
7. Expertní posouzení úrovně dětských pořadů

* © Specifická „výroční“ zadání expertům, zaměřená na posouzení vysílání dětského kanálu ČT
:D v uplynulém kalendářním roce

* © Posouzení, nakolik vysílání ČT :D konvenuje s doporučeními danými Dětskou televizní
chartou