Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam 213251000560010 najdete zde
C ) Česká televize Materiál pro RČT: Prezentace „Koncept hodnocení dětského kanálu ČT:D“ Vytvořeno na základě dohody generálního ředitele ČT a člena rady ČT, pana Michala Jankovce v r. 2013: Datum předání: 27.5.2013 Vytvořil: Renata Týmová, vedoucí VPA ve spolupráci Michalem Jankovcem, člen RČT Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel C | Česká televize KONCEPT HODNOCENÍ DK (30 (ARK OD Koncepce hodnocení plnění veřejné služby Předkládá: Renata Týmová - vedoucí VPA ve spolupráci s radním Michalem Jankovcem HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D O POŽADAVKY KODEXU ČT NA DĚTSKÉ VYSÍLÁNÍ i Kodex ČT zmiňuje požadavky na dětské vysílání na několika místech a v různých souvislostech. Můžeme je shrnout do následujících bodů: s — ČT má přispívat k rozšíření vzdělanosti dětí a znalosti cizích jazyků mezi dětmi. * © ČT by měla zachovávat stabilní podíl odvysílaných původních pořadů v rámci dětských pořadů. * © ČT mána dětské diváky přenášet hodnoty slušnosti, vzdělanosti a úcty k životnímu prostředí. * © ČT mávytvářet podmínky pro rozvoj původní tvorby pro děti, jelikož je přirozeným nositelem této tradice. * © ČT má zprostředkovávat dětem české i světové pohádky, filmy, soutěže či vzdělávacích pořady. * © ČT má napomáhat k národnostní a etnické toleranci mezi dětmi. DĚTSKÁ TELEVIZNÍ CHARTA V roce 1995 se na světovém summitu o dětských médiích (World Summit on Media for Children) desítky států připojily k Dětské televizní chartě (The Children's Television Charter), kterou sw koncipovala Anne Home, tehdejší ředitelka dětských pořadů BBC. Charta byla modifikována v roce 1998 a nároky na dětské pořady definuje v sedmi bodech: l Dětem by měly být nabízeny velmi kvalitní pořady, které byly vytvořeny přímo pro ně, a které je přitom nezatěžují. Tyto programy musejí vedle nabídky zábavy podporovat v co nejširší možné míře fyzický, duševní a sociální vývoj dětí. Děti by měly slyšet, vidět a mít možnost vnímat svou osobnost, vlastní kulturu, jazyk a životní zkušenosti prostřednictvím televizních pořadů. Ty jim pomáhají najít smysl sebe sama, jejich komunity a domova. Dětské pořady by měly vedle vlastního kulturního zázemí dítěte podporovat povědomí o cizích kulturách a pochopení těchto kultur. Dětské pořady by měly pokrývat pestrou škálu žánrů a témat, ale neměly by obsahovat bezdůvodné násilné a sexuální scény. Dětské pořady by měly být vysílány v pravidelných oknech a v časech, kdy je děti mají šanci sledovat, a/nebo by měly být distribuovány prostřednictvím široce dostupných médií a technologií. we. Musí být zajištěn dostatek zdrojů k dosažení co nejvyšších možné úrovně dětských pořadů. .. . Vlády, výrobní a distribuční společnosti a organizace poskytující finanční prostředky by měly pochopit důležitost a zároveň snadnou zranitelnost domácí dětské televizní tvorby, a měly by proto přijmout kroky k její podpoře a ochraně, mimo jiné prostřednictvím nabídky dětských pořadů využívajících dialekt či jazyky menšin. C) Váh Požadavky definované Kodexem ČT a doporučení Dětské televizní charty modifikovaná na lokální 7 PILÍŘŮ MĚŘENÍ podmínky budou společně s dalšími sledovanými parametry převedeny na indikátory (jak to známe i z hodnocení veřejné služby ČT v posledních letech). Měření indikátorů bude postaveno na následujících datových zdrojích a metodologických přístupech: 1. 2. Data z elektronického měření sledovanosti ATO Mediaresearch Výsledky pravidelného trackingového výzkumu VPA ČT Pre-testy dětských pořadů před jejich nasazením do vysílání Měření spokojenosti rodičů se specifickými vzdělávacími dětskými pořady v rámci stávajícího panelu denního kontinuálního výzkumu (DKV) Měření míry funkčnosti interaktivních prvků ve vysílání ČT :D prostřednictvím analýzy využíván příslušných webových stránek ČT Výsledky analýzy odvysílaných pořadů (AOP) Expertní posouzení úrovně dětských pořadů HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D Í | 4 í HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČčT :D CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 1/4 Data z elektronického měření sledovanosti ATO Mediaresearch Zásah (reach) dětských pořadů v cílové populaci, tedy mezi diváky ve věku 4-12 let (cílová skupina bude na základě prvních analýz vysílání v průběhu roku 2013 dále segmentována do dvou nebo tří věkových podskupin) Podíl (share) ČT :D na dětském publiku ve věku 4-12 let Rating (sledovanost) dětských pořadů v cílové populaci, tedy mezi diváky ve věku 4-12 let Celková demografická skladba diváků ČT :D 2. Výsledky pravidelného trackingového výzkumu VPA čT Míra vnímání ČT jako lídra v oblasti dětských pořadů (měřeno již v letech 2011 a 2012) ... Doplnění sady již existujících výroků v trackingu o specifické otázky na dětské pořady (jedná se především o hodnocení požadavků přímo vyplývajících z Kodexu ČT) Image ČT :D (zahrnutí stanice do stávajícího modulu image) Indikátory vyplývající z metodiky ROI (zahrnutí ČT :D do standardizovaných otázek) / S . j HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D 2 CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 2/4 i 3. Pre-testy dětských pořadů před jejich nasazením do vysílání . Míru zaujetí dětských diváků pořady a jejich spokojenost s nimi doporučujeme měřit především prostřednictvím pre-testů, tedy před jejich nasazením do vysílání. Pre-testy nově nasazovaných pořadů by byly realizovány pomocí ekonomicky dostupné standardizované kvantitativní diagnostiky s kvalitativními prvky. Pro samotný | sběr dat a v zájmu internalizace nákladů lze při testování využít existující infrastrukturu ČT, například promítací | sál či analytickou kapacitu VPA. Dětští respondenti by byli rekrutování a zváni do ČT ve spolupráci s mateřskými školami a školními družinami. Samotné hodnocení by pak mohlo navazovat na krátkou exkurzi po prostorách ČT. Druhou variantou je testování pořadů přímo ve školních zařízeních, v takovém případě by bylo třeba motivovat | ke spolupráci především personál školek a družin a zajistit odbornou supervizi v místě sběru dat. . Elementární součástí pre-testů je tzv. benchmarking, tedy vytvoření databáze klíčových měřených veličin. Tímto způsobem je možné jednotlivé pořady vzájemně porovnávat a odhadovat jejich potenciál při nasazení. Otázky | ..w zjišťující klíčové parametry (benchmarky) jsou přitom součástí existujících standardizovaných metodik. . Zaujetí dětských diváků by bylo možné alternativně zjišťovat na panelu diváků ČT (DKV), ze tří důvodů se však | domníváme, že by to bylo problematické: a) organizace „dětského“ sub-panelu by byla časově a finančně velmi | nákladná, b) loajalita dětských hodnotitelů k výzkumu a ochota spolupracovat delší dobu může být velmi nízká, | c) za děti by zřejmě často odpovídali rodiče; my bychom přitom nebyli schopni tento efekt z dat eliminovat. | | . Nadto se domníváme, že samotný parametr spokojenosti je u dětí intenzivně korelován s jejich zájmem o pořad | jako takový. Pokud tato hypotéza, která bude ověřena v průběhu roku 2013, platí, je spokojenost dětí o vyjádřitelná sledovaností či zásahem, a tedy měřitelná pomocí dat z elektronického měření ATO NEB eresearak. „l 6 HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D , me X O CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍRŮ MĚŘENÍ 3/4 | awo “.. Ai 4. Měření spokojenosti rodičů se specifickými vzdělávacími dětskými pořady v rámci stávajícího panelu denního kontinuálního výzkumu (DKV) * © Specifickými tituly jsou dětské vzdělávací pořady, u nichž nemůže být klíčovým zdrojem hodnocení sám dětský divák. Důležitější je zde vnímání kvality pořadu dospělými, zejména rodiči. * © Otázky týkající se hodnocení konkrétních vzdělávacích pořadů proto budou na ad-hoc bázi zařazovány do panelu DKV respondentům, kteří mají děti ve věku 4-12 let a kteří zároveň uvedou, že konkrétní pořady někdy zhlédli. Rozsah hodnocení bude oproti klasickému DKV omezený a | soustředí se pouze na veličiny podstatné pro dětské vysílání. 5. © Měření míry funkčnosti interaktivních prvků ve vysílání ČT :D prostřednictvím analýzy využívání příslušných webových stránek ČT a profilů ČT na sociálních sítích „dětských“ webových stránkách České televize v době vysílání pořadu a těsně po něm s „klidovým“ stavem. Předpokládáme přitom, že specializované „dětské“ stránky by měly být | spuštěny společně s vysíláním ČT :D. | | « © Měření míry interaktivity jednotlivých pořadů bude probíhat především srovnáním provozu na | | | * © Podobně by měl být sledován a analyzován také provoz na příslušných profilech na sociálních KO sítích, pokud takové profily k jednotlivým pořadům nebo blokům pořadů vzniknou. o HODNOCENÍ DĚTSKÉHO KANÁLU ČT :D „o í CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH PILÍŘŮ MĚŘENÍ 4/4 6. Výsledky analýzy odvysílaných pořadů (AOP) * © Podíl jednotlivých typů pořadů na dětských pořadech (zábavní, vzdělávací, hudební atd.) * © Podíl jazykových kurzů na dětském vysílání * © Podíl titulkovaných pořadů na dětském vysílání * © Podíl původní a evropské tvorby na dětském vysílání 7. Expertní posouzení úrovně dětských pořadů * © Specifická „výroční“ zadání expertům, zaměřená na posouzení vysílání dětského kanálu ČT :D v uplynulém kalendářním roce * © Posouzení, nakolik vysílání ČT :D konvenuje s doporučeními danými Dětskou televizní chartou