Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam 218251000560006 najdete zde
Informace o činnosti divize Vývoje pořadů a programových formátů za 2. pololetí roku 2017 pro Radu České televize Vypracoval: Jan Maxa, ředitel divize Vývoje pořadů a programových formátů Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel ČT březen 2018 Usnesení RČT č. 07/01/18 Strana 1 www.ceskatelevize.cz Obsah 1. Vývoj pořadů v kontextu České televize 2. Hraná tvorba 3. Dokumenty, publicistika a vzdělávání 4. Zábava 5. Tvorba pro děti 6. Umělecká a náboženská tvorba 7. Nová média 8. Filmové koprodukce 9. Mezinárodní spolupráce 10. Trendy v televizní tvorbě Strana 2 www.ceskatelevize.cz 1. Vývoj pořadů v kontextu ČT • Vývoj pořadů v ČT probíhá v gesci tvůrčích producentských skupin (TPS), v jejichž čele jsou kreativní producenti (KP), jmenovaní generálním ředitelem ČT. Každá TPS má zároveň svého výkonného producenta (VP), zodpovědného za realizaci pořadů, které byly schváleny programovou radou (PR) do výroby. • KP zodpovídají za: • řádné a včasné zpracování námětů, podaných do ČT; • kvalitní vývoj takových pořadů, které naplňují poptávku programu vyjádřenou zejména tříletými programovými plány; • hospodárné a účelné nakládání s financemi na vývoj; • předkládání vyvinutých projektů ke schválení PR; • svědomitou a hospodárnou realizaci schválených pořadů a jejich podporu při vysílání. • Za konkrétní, měřitelné výsledky při plnění těchto úkolů, vztažené k metodice měření úspěšnosti poskytování veřejné služby, jsou KP každého půl roku hodnoceni ředitelem Vývoje pořadů a programových formátů (ŘPF) a na základě hodnocení je jim stanovena pohyblivá složka mzdy. Strana 3 www.ceskatelevize.cz 1.1. Tvůrčí producentské skupiny Tvůrčí producentské skupiny a jejich žánrové zaměření, stav k 1. 3. 2018: Kreativní producent Hraná tvorba Doku./Publ./Vzděl. Zábava Děti Umění Nová média Johnsonová Barbara Kubica Petr Lekeš Jan Mühl Petr Müllerová Alena Reitler Michal Sunková Štěpánka Sýkora Vítězslav Šantavá Martina Šrámek Ondřej Štern Jan Viewegh Josef Budíková Jiřina (TSB) Diviš Patrick (TSB) Mulíček Dušan (TSB) Ondřejková Kateřina (TSO) Poláková Lenka (TSO) Strana 4 www.ceskatelevize.cz 1.2 Principy fáze „námět“ • Agenda námětů pracuje na bázi systému evidence a vyhodnocování námětů zcela rutinním způsobem a bez problémů. • Počet evidovaných námětů každoročně mírně klesá, ale zároveň se zvyšuje jejich kvalita. • Vývoj v ČT probíhá na základě principu trychtýře: náměty a nové látky přijímáme „s otevřenou náručí“, ale vývojové prostředky investujeme teprve do posouzených a vybraných námětů s jasným potenciálem pro vysílání. Cílem je maximální otevřenost vůči tvůrcům a producentům a zároveň efektivní hospodaření s vývojovým rozpočtem. • Pro zpracování námětů platí jednoduchá pravidla: • Každý námět musí být ihned předán k evidenci a přidělen k vyhodnocení ve lhůtě 60 dnů, která je průběžně sledována. • Vyhodnocení námětu musí být jednoznačně sděleno předkladateli – buď námět odmítáme s uvedením důvodu, nebo ho přijímáme do vývoje, nebo další zpracování odkládáme na pozdější dobu s uvedením konkrétního data. • Náměty postupující do vývoje mají odborné posudky a cílové vysílací okno v poptávce programu (nebo v mimořádných případech souhlas ŘPF s vývojem). Strana 5 www.ceskatelevize.cz 1.2.a Vyhodnocování námětů • V letech 2012–2017 bylo přijato celkem 7738 námětů, z toho 1172 je odvysíláno, 441 ve výrobě, 650 ve vývoji, 229 odloženo a zbývajících 5246 vyloučeno, odmítnuto nebo odepsáno po neúspěšném vývoji (k datu 26. 2. 2018). Počet námětů nově přijatých do evidence 2500 2000 1500 1000 500 0 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Strana 6 www.ceskatelevize.cz 1.2.c Žánrové členění námětů Podíl nově evidovaných námětů podle žánru 1800 2014 2015 2016 2017 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 2013 Dokument Hraná tvorba Publicistika Vzdělávání Náboženství Zábava Pro děti Umění Strana 7 www.ceskatelevize.cz 1.2.d Práce s autory • Česká televize, vědoma si své zásadní role jako zadavatele pro tvůrce v oblasti audiovize a své spoluzodpovědnosti za rozvoj tohoto význačného kulturního i ekonomického segmentu, pomocí dedikované webové stránky zpřístupňuje autorské a odborné veřejnosti své tříleté programové plány a programovou poptávku. • Snadno ovladatelný systém autorům a producentům umožňuje zjistit, jaká programová okna ČT poptává, jaké jsou obsahové požadavky a nákladové limity na tato okna, jaká je jejich naplněnost v čase, jaké jsou referenční projekty a které TPS do každého okna vyvíjejí a vyrábějí. • Data jsou průběžně aktualizována podle nových programových plánů a podle výsledků programových rad. • Nadále spolupracujeme s filmovými školami v celé ČR a s profesními organizacemi autorů a nezávislých producentů. • Pokračuje projekt podpory televizních žánrových cvičení českých filmových škol (http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-ct-start/). • Pokračuje i podpora studentských filmů formou koprodukce v projektu Akcelerátor, spolupráce s Letní filmovou školou Uherské Hradiště na každoročním maratonu studentských filmů a další projekty. Strana 8 www.ceskatelevize.cz 1.2.e Ukázka prací projektu ČT Start Strana 9 www.ceskatelevize.cz 1.3 Principy fáze „vývoj“ • Fáze vývoj slouží k rozvinutí přijatých námětů do podoby, kdy mohou být předloženy programové radě ke schválení do výroby. • Předmět činnosti fáze vývoj se liší podle žánrů: • U hrané tvorby jde o psaní námětů, synopsí a scénářů, dále o casting a kamerové zkoušky, hledání lokací a předprodukční přípravu. • U dokumentů o rešerše, natáčení medailonků a literární přípravu. • U zábavy může jít, kromě písemné přípravy, o nevysílatelné testovací zkoušky herních principů apod. • Činnost fáze vývoj financují TPS ze svých vývojových rozpočtů, které přiděluje ŘPF z roční rezervy vývoje. Při úspěšném schválení projektu na PR se vývojové prostředky vracejí do rozpočtu TPS, při neúspěchu jsou odepsány. TPS mají díky tomu tvůrčí svobodu a zároveň motivaci k vyvíjení úspěšných pořadů. • Jako součást vývoje jsou rovněž pořádána uzávěrková řízení, což je prezentace (tzv. pitching) námětů na konkrétní programovou poptávku (okno, téma apod.) a jejich následné vyhodnocení programem, završené tzv. tematickou PR. Uzávěrková řízení se konají několikrát ročně a poskytují producentům i autorům účinnou zpětnou vazbu. Strana 10 www.ceskatelevize.cz 1.3.a Čerpání vývojových rozpočtů 2017 Žánrová oblast Čerpáno (Kč) TPS hraná tvorba TPS dokument, publicistika, vzdělávání 6,2 mil. Úspěšnost čerpaných prostředků TPS zábava a multižánrové TPS dětská tvorba 2,0 mil. Do realizace 6,4 mil. Kč TPS umělecká tvorba 0,8 mil. Filmová tvorba + pověření KP 1,2 mil. Rozpracováno 9,9 mil. Kč Nevyčerpáno v TPS + rezerva ŘPF CELKEM čerpáno 16,3 mil. Kč CELKEM 0,1 mil. • Úspěšné projekty: 39 % 6,0 mil. z celkového čerpání; Odpisy 0,5 mil. 16,8 mil. • Rozpracovanost: 61 % 1,7 mil. z celkového čerpání; • Odpisy: 10 % z celkového čerpání. • Klíčové ukazatele efektivity čerpání vývojového rozpočtu – úspěšnost, rozpracovanost a odpisy – jsou dlouhodobě stabilizovány na optimálních úrovních. Strana 11 www.ceskatelevize.cz 1.3.b Vývojové rozpočty 2013–2017 25 2014 2015 2016 2017 Filmy a pov. KP 20 2014 2015 Umění 15 Děti 10 Zábava Doku/Publ/Vzděl 5 Hraná tvorba 0 2013 Rozpracováno Realizace 25 20 2016 2017 15 www.ceskatelevize.cz 10 5 0 2013 Strana 12 1.3.c Uzávěrková řízení 2017 Údaje k 1.3.2018 vyhodnoceno vysílací okno okruh pro vysílání nabídnuto doporučeno 02. 05. 2017 Dokument, publicistika – solitéry (1. uzávěrka) ČT2 2018–2019 projektů programem vyhlášeno 02. 05. 2017 Dokument, publicistika – cykly (1. uzávěrka) ČT2 2018–2019 20. 01. 2017 Dokument, publicistika – docusoap 39 18 20. 01. 2017 02. 05. 2017 (1. uzávěrka) ČT2 2018–2019 22 5 Čtení do ouška 20. 01. 2017 23. 06. 2017 Dokument, publicistika – solitéry (2. uzávěrka) ČT :D 2018 6 4 30. 06. 2017 Dokument, publicistika – cykly (2. uzávěrka) ČT2 2018–2019 10. 04. 2017 30. 06. 2017 Dokument, publicistika – docureality ČT2 2018–2019 12 3 18. 04. 2017 (2. uzávěrka) 29 11 18. 04. 2017 30. 06. 2017 Dokumentární tvorba – solitéry ČT2 2018–2019 18 6 Dokumentární tvorba – cykly 18. 04. 2017 30. 06. 2017 Divadlo (2. uzávěrka) ČT art 2018–2019 4 1 30. 06. 2017 Koncerty (2. uzávěrka) ČT art 2018–2019 18. 04. 2017 07. 06. 2017 Čtení do ouška ČT art 35 25 18. 04. 2017 07. 06. 2017 Cvičení ČT art 2017 19 12 24. 04. 2017 12. 10. 2017 Zábavné vzdělávání pro starší děti ČT :D 2017 12 4 24. 04. 2017 12. 10. 2017 Kulturní týdeník ČT :D 2018 29 9 12. 06. 2017 12. 10. 2017 Dokument, publicistika – solitéry (3. uzávěrka) ČT :D 2018 13 6 12. 06. 2017 30. 08. 2017 Dokument, publicistika – cykly (3. uzávěrka) ČT art 2018 7 3 12. 06. 2017 26. 01. 2018 Dokument, publicistika – docusoap ČT2 2018 17 5 12. 07. 2017 26. 01. 2017 (3. uzávěrka) ČT2 2018–2019 7 3 01. 09. 2017 Dokument, publicistika – magazín 2018–2019 29 12 01. 09.2017 26. 01. 2017 (3. uzávěrka) ČT2 15 7 Jazykový kurs německého jazyka 2018–2019 01. 09.2017 26. 01. 2017 Divadlo (1. uzávěrka) ČT2 2 0 Koncerty (1. uzávěrka) 2018–2019 01. 09.2017 12. 12. 2017 ČT: D 2 1 13. 12. 2017 ČT art 2018 24. 10. 2017 13. 12. 2017 ČT art 2018 4 1 01. 11. 2017 2018 20 6 01. 11. 2017 56 17 Strana 13 www.ceskatelevize.cz 1.4 Principy práce Programové rady • Programová rada je nejvyšším kolektivním orgánem řízení v oblasti programu, vývoje a výroby vlastní tvorby, převzatých pořadů a nových médií. • Cílem Programové rady je naplňovat dlouhodobou programovou strategii ČT. • Programová rada se člení na více specializovaných rad, z nichž jsou z hlediska vývoje pořadů podstatné především následující tři: • Velká programová rada (VPR), která schvaluje projekty s objemem externích nákladů nad 500 tis. Kč; • Malá programová rada (MPR), která schvaluje ostatní projekty; • Digitální rada (DR), která schvaluje projekty nových médií. • Projekty na VPR a MPR přihlašují KP na standardním formuláři „Přihláška na PR“. Na MPR se projekty projednávají na základě přihlášky, rozhodnutí je sděleno zápisem. Na VPR předkládá TPS spolu s přihláškou i prezentaci a přichází ji společně s tvůrci osobně představit. Rozhodnutí VPR je přítomným sděleno ihned, po krátké poradě přítomných, a poté je potvrzeno zápisem. • Další pravidla konání a rozhodování PR specifikují příslušné interní předpisy, zejména Jednací řád Programové rady. Strana 14 www.ceskatelevize.cz 1.4.a Statistika programových rad (2017) Počet Externí náklady ČT Projednané projekty: 466 n/a Z projednaných - Schválené projekty 390 84 % 1 149 mil. Kč Ze schválených dle typu výroby: 50 13 % 133 mil. Kč 12 % - Distribuční filmy 208 53 % 612 mil. Kč 53 % - TV tvorba, vlastní výroba 201 mil. Kč 18 % - TV tvorba, zakázky a nákupy licencí 31 8 % 203 mil. Kč 18 % - TV tvorba, koprodukce a společná výroba 101 26 % 0,4 mil. Kč Schválené piloty 2 Ze schválených dle žánru: 45 12 % 773 mil. Kč 67 % - Hraná tvorba 49 13 % 82 mil. Kč 7 % - Zábava, eventy 155 40 % - Dokument, publicistika, vzdělávání 64 15 % 132 mil. Kč 11 % - Tvorba pro děti a animovaná tvorba 77 20 % 117 mil. Kč 11 % - Divadlo, hudba, balet 44 mil. Kč 4 % Strana 15 www.ceskatelevize.cz 1.4.b Srovnání PR 2014–2017 (tabulka) Projednané projekty (ks) 2014 2015 2016 2017 Z projednaných 423 483 465 466 - Schválené projekty (ks) 360 406 388 390 (externí náklady ČT) 1 101 mil. Kč 852 mil. Kč 923 mil. Kč 1 149 mil. Kč Ze schválených dle typu výroby: 120 mil. Kč 75 mil. Kč 60 mil. Kč 133 mil. Kč - Distribuční filmy 552 mil. Kč 438 mil. Kč 525 mil. Kč 612 mil. Kč - TV tvorba, vlastní výroba 152 mil. Kč 204 mil. Kč 202 mil. Kč 201 mil. Kč - TV tvorba, zakázky a nákupy licencí 277 mil. Kč 135 mil. Kč 136 mil. Kč - TV tvorba, koprodukce a společná výroba 203 mil. Kč Ze schválených dle žánru: 680 mil. Kč 546 mil. Kč 531 mil. Kč 773 mil. Kč - Hraná tvorba 149 mil. Kč 91 mil. Kč 107 mil. Kč 82 mil. Kč - Zábava, eventy 167 mil. Kč 131 mil. Kč 180 mil. Kč 132 mil. Kč - Dokument, publicistika, vzdělávání 72 mil. Kč 53 mil. Kč 67 mil. Kč 117 mil. Kč - Tvorba pro děti a animovaná tvorba 33 mil. Kč 31 mil. Kč 37 mil. Kč 44 mil. Kč - Divadlo, hudba, balet Poznámka: Údaje v tabulce představují celkové rozpočty externích nákladů u nově schválených projektů, nikoli celkové objemy výroby v jednotlivých kategoriích, do nichž je třeba zahrnout zejména běžící pořady. Strana 16 www.ceskatelevize.cz 1.4.c Srovnání PR 2013–2017 (typ výroby) mil. Kč 2014 2015 2016 Kino koprodukce 1400 TV koprodukce 1200 TV zakázky 1000 TV vlastní výroba 800 2017 600 400 200 0 2013 Strana 17 www.ceskatelevize.cz 1.4.d Srovnání PR 2013–2017 (žánry) mil. Kč 2014 2015 2016 Umění 1400 Děti + Animace 1200 Dokumenty 1000 Zábava Dramatika 800 600 2017 400 200 0 2013 Strana 18 www.ceskatelevize.cz 1.5 Principy fáze „realizace“ • Fáze realizace následuje po schválení pořadu do výroby programovou radou. • TPS v této fázi zodpovídá zejména za: • Podání žádosti o přidělení rozpočtových prostředků na výrobu pořadu z celkového výrobního rozpočtu ČT. • Kompletní realizační zajištění výroby pořadu v součinnosti s ostatními útvary. • Zajištění řádného schválení pořadu. • Podpora při uvedení pořadu do vysílání v součinnosti s ostatními útvary. • Po premiérovém odvysílání je kreativní producent hodnocen za dosažené výsledky: • Dodržení očekávané sledovanosti, spokojenosti a rozpočtu pořadu; • Dosažení vysokých hodnot dalších kvalitativních parametrů (originalita a zaujetí); • Celková sledovanost (včetně odložené sledovanosti a sledovanosti na internetu); • Úspěch na festivalech, hodnocení odborné kritiky; • Financování pořadu z externích zdrojů (koprodukce, předkup apod.). Strana 19 www.ceskatelevize.cz 1.6 Ostatní činnosti divize Vývoj • Centra dramaturgie zodpovídají za metodické řízení TPS v jednotlivých žánrových oblastech a zároveň přebírají od TPS cyklické pořady, které mají odvysílánu jednu či více sezon a dostávají se do režimu „běžícího pořadu“. • Filmové centrum zodpovídá za spolupráci s nezávislými producenty v oblasti distribučních filmů. • Centrum mezinárodních programových projektů zodpovídá za spolupráci se zahraničními subjekty, které s ČT spolupracují na bázi koprodukcí, předkupů práv a dalších forem společného financování vývoje a výroby pořadů. • Festivalové oddělení zajišťuje prezentaci pořadů ČT na tuzemských i zahraničních festivalech. • Analytik zajišťuje přehled o trendech ve světové televizní tvorbě napříč žánry. • Talentová specialistka koordinuje casting a zajišťuje systematickou práci s herci, scenáristy, režiséry a studenty uměleckých škol. • Odborní specialisté zajišťují evidenci námětů, tvorbu autorských smluv, administrativu programových projektů, vedení agendy uzávěrek a programových rad a další. Strana 20 www.ceskatelevize.cz 1.7 Personální struktura divize Vývoj Ředitel, manažer Praha: 107 Brno: 23 Ostrava: 23 Celkem: 153 Producent 7 1 1 9 Dramaturg 14 3 2 19 Specialista 35 13 17 65 Administrativa 22 22 29 6 3 38 • Tvůrčí producentské skupiny disponují pouze malým týmem stálých pracovníků. Kromě kreativního producenta je to výkonný producent, kmenový dramaturg a asistentka. Ostatní kapacity čerpají buď z center dramaturgie, nebo externě jako součást vývojových rozpočtů jednotlivých projektů. • Týmy center dramaturgie zároveň zajišťují dramaturgii běžících pořadů, kde jde o cca 3000 dílů různých typů pořadů ročně. Strana 21 www.ceskatelevize.cz 1.8 Schvalovací postupy ve vývoji • Konečnou zodpovědnost za obsah pořadu nese kreativní producent, u běžících pořadů zodpovědný dramaturg. U pořadů v gesci TPS nese kreativní producent zodpovědnost i za výrobní stránku, u běžících pořadů tato zodpovědnost přechází do center realizace v divizi výroba. • Při schvalování pořadů platí princip dvou očí – kromě dramaturga, který spolupracoval při tvorbě pořadu, schvaluje i někdo další, kdo má od tvůrců potřebný odstup. Schvalování probíhá vždy na nejnižší možné organizační úrovni – tedy v TPS a v příslušném centru dramaturgie, ať již v Praze, v Brně nebo v Ostravě. Schvalují se fáze scénáře, obsazení, „offline“ (střihová skladba) a „online“ (konečná podoba pořadu). Poslední dvě schvalování probíhají za účasti zástupců programu. • Vedení vývoje zároveň dohlíží na dodržování programového rámce, daného dlouhodobými a tříletými plány, a legislativního rámce, daného platnou legislativou, Kodexem ČT a směrnicemi EU. • K průběžnému sledování stavu schvalování a dodržování harmonogramu výroby jednotlivých pořadů slouží interní systém „Milníky“, který přehledně zobrazuje plán a skutečný stav všech významných kontrolních bodů výroby pořadu. • Pravidla schvalování jsou detailně uvedena v příslušných interních předpisech ČT. Strana 22 www.ceskatelevize.cz 2. Vývoj hrané tvorby • V oblasti hrané tvorby naplňujeme následující programová okna: • Pondělní seriálová dramatika ČT1: převážně detektivní a kriminální seriály v žánrově širokém záběru; ve výrobě je v současné době např. druhá řada seriálu Rapl nebo třetí řada Labyrintu, minisérie Lynč a česko-polsko- ukrajinská koprodukce Princip slasti; • Páteční seriálová dramatika ČT1: oddechová dramatika pro páteční večer; ve výrobě je třetí řada První republiky a komediální detektivní seriál Strážmistr Topinka, vycházející z úspěšného Doktora Martina; • Nedělní dramatika ČT1: ve výrobě jsou eventové televizní filmy a minisérie (Balada o pilotovi, Rašín, Dukla 61 nebo Metanol), žánrové solitéry a minisérie (pokračování případů detektivů od Nejsvětější trojice – Vodník a Živé terče a řada dalších) stejně jako dobové cykly (Zločiny velké Prahy); • Komediální hraná tvorba: komediální seriály odvážnějšího ladění pro druhý prime time ČT1 (ve výrobě nyní Most a Zkáza Dejvického divadla); • Pohádky pro ČT1: dvě velké pohádky ročně pro vánoční vysílání. • Požadavky Programu v této oblasti jsou saturovány do konce roku 2019. Strana 23 www.ceskatelevize.cz 2.1. Hraná tvorba – seriály • Na podzim 2017 byly vysílány tyto nové seriály: • Úspěšná u diváků byla druhá řada První republiky, ale na sledovanosti i na všech kvalitativních ukazatelích se negativně projevil velký časový odstup od vysílání první řady. • Druhá řada psychologicky propracované krimisérie Život a doba soudce A.K. se ve sledovanosti potýkala se silně sledovanými seriály na komerčních televizích, ale měla výbornou odloženou sledovanost, sledovanost na internetu i kvalitativní parametry. • Jako jednoznačně neúspěšný hodnotíme komediální seriál Trapný padesátky, který byl ve všech sledovaných parametrech hluboko pod obvyklou úrovní dramatické tvorby ČT. Slovy Jiřího Menzela, „dělat komedii není žádná legrace“. Strana 24 www.ceskatelevize.cz 2.2. Hraná tvorba – filmy a pohádky • Vánoční pohádky pravidelně představují nejsledovanější pořady ve všech českých televizích, mají vysokou reprízovatelnost a sbírají řadu ocenění doma i v cizině. • Vánoce 2017 byly ve znamení Anděla Páně II, který slavil fenomenální úspěch již v kinech v průběhu zimy 2016 a jara 2017. Oblíbenost u diváků potvrdil i v televizní premiéře, kdy dosáhl nejen sledovanosti přes tři miliony diváků, ale i skvělých kvalitativních parametrů. • Výborně si vedla i druhá premiérová pohádka Nejlepší přítel. • Potěšující byl v průběhu podzimní sezony také výsledek premiéry TV filmu Kozy léčí. Strana 25 www.ceskatelevize.cz 2.3. Hraná tvorba – ocenění Kosmo (Česká škola) (Pověřený KP T. Baldýnský) • Zlatý ledňáček pro nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „cyklická tvorba“ – Finále Plzeň, 20. 4. – 26. 4. Plzeň • Nominace v kategorii „TV hrané pořady” – Prix Europa, Německo, 14. – 20. 10. Trpaslík (TPS M. Reitlera) • Nejlepší evropský hraný TV film/seriál – Festival de la Fiction TV de la Rochelle 2017, Francie, 13. – 17. 9. • Nominace v kategorii „Pořady s rasovou a etnickou tématikou/se scénářem” – Diversity TV Excellence Awards, Francie 17. 10. Anděl Páně II (TPS B. Johnsonové) • Zlatý prim (Hlavní cena odborné poroty pro tvůrce nejlepší filmové a televizní komedie) a Cena za režii – Festival české filmové a televizní komedie, 17. 9. – 23. 9. Nové Město nad Metují • Cena dětského diváka a Cena Oty Hofmana za nejlepší dílo v kategorii do 12 let (dospělá porota) – Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana, 8. 10. – 12. 10. Ostrov Zázračný nos (Pověřená KP Marča Arichteva) • Křišťálový šaton v kategorii do 12 let (porota dětí a mládeže) – Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana, 8. 10. – 12. 10. Ostrov Strana 26 www.ceskatelevize.cz 3. Vývoj dokumentární tvorby • V oblasti dokumentu, publicistiky a vzdělávání se vývoj soustřeďuje zejména na následující typy projektů: • kulturní a společenské dokumenty a dokumentární cykly, zaměřené na výrazné osobnosti či fenomény; • cross-žánrové projekty typu docusoap nebo docu-reality; • cestovatelské a objevitelské cykly na divácky atraktivní témata; • výrazné cykly vysoké hodnoty informační i umělecké. • Portfolio dokumentárních projektů je rozsáhlé, poptávka programu je zajištěna do poloviny roku 2019. V první polovině roku 2018 probíhají uzávěrková řízení na dokumenty a dokumentární cykly pro vysílání v letech 2019 a 2020. • Pro rok 2018 připravujeme řadu tematických dokumentárních solitérů i cyklů k významným výročím tohoto roku, počínaje výročím komunistického puče přes výročí mnichovské dohody a srpnové okupace až po 100. výročí vzniku samostatného Československa. • Rovněž rok 2019 je rokem významných výročí – od lednového výročí smrti Jana Palacha po listopadové výročí sametové revoluce. Strana 27 www.ceskatelevize.cz 3.1. Dokumenty – nové pořady • Mezi nejúspěšnější nové pořady v oblasti dokumentu, publicistiky a vzdělávání v období podzim 2017 patřily například: • TPS P. Kubici: dokument Bratři za hrob o dětech sovětských okupačních důstojníků, distribuční dokument Vitalije Manského o Severní Koreji V paprscích slunce, cyklus autentických výpovědí Příběhy 20. století, dokumentární trilogie Čechoslováci v gulagu nebo pokračování úspěšného cyklu Krajinou domova II; • TPS A. Müllerové: distribuční dokument Normální autistický film, cestopisný cyklus Útěky na Kostariku a distribuční dokument Bratříček Karel, zachycující Karla Kryla očima našich polských sousedů; • TPS M. Šantavé: cestovatelsko-fotografický cyklus Jak se fotí nebo docusoap o pracovnících pražského letiště Život ve vzduchu; • Pověřená KP J. Škopková: dokument o známém sportovci Štěpec. Strana 28 www.ceskatelevize.cz 3.2. Dokumenty – zahraniční ocenění Zátopek (TPS P. Kubici) • Sport Movies & Tv 2016 – 34th Milano International FICTS Fest, Itálie, (16. – 21. 11. 2016 ) – Čestné uznání (MENTION D'HONNEUR) v kategorii Dokumenty – Velcí šampioni 2017 • 50th Annual WorldFest – Houston, USA (21. – 30. 4. 2017) – Platinum Remi Award v kategorii Dokumentární film • Hlavní cena v kategorii „Olympijské hry” – 11th Kampala Sports E-Motions International FICTS festival, Uganda, 12. – 14. 9. Miluj mě, jestli to dokážeš (TPS P. Kubici) • Nominace v kategorii „Pořady s rasovou a etnickou tematikou/bez scénáře“ – Diversity TV Excellence Awards, Francie 17. 10. Jako bychom dnes zemřít měli (TPS P. Diviše) • 2. cena v kategorii „Historické dokumenty“ – 12th International Catholic Film and Multimedia Festival „KSF Niepokalana 2017“, Polsko, 1. 10. Co dokáže lež (TPS L. Polákové) • Nominace v kategorii „TV publicistika“ – Prix Europa, Německo, 14. – 20. 10. Pavel Nedvěd a jeho osud (pověřená KP J. Škopková) • Čestné uznání v kategorii „Film a TV fotbal – velcí šampioni“ – Sport Movies & Tv 2017 – 35th Milano International FICTS Fest, Itálie, 15. – 20. 11. Strana 29 www.ceskatelevize.cz 3.4. Dokumenty – tuzemská ocenění 13. komnata Arnošta Petráčka (Centrum dram.) Krajina kamenných věží (TPS M. Šantavé) • Velký Ještídek (Hlavní cena) – Sportfilm • 1. místo v kategorii Cestopisný film – Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec Mezinárodní festival outdoorových filmů, 6. 10. – 9. 12. 50 míst v ČR a SR Boží mlýny (KP A. Trš) • Velká cena festivalu – Příběhy Země, 6. 10. – Na cestě 2017 (Centrum dramaturgie) • Čestné uznání v kategorii Dokumentární filmy, 12. 10. Praha TV a online programy – Tourfilm, 6. 10. – 7. 10. Český žurnál – Hranice práce (TPS P. Kubici) Karlovy Vary • Cena diváků a Nejlepší český dokument (vítěz Národní klenoty II (TPS M. Šantavé) kategorie Česká radost) – MFDF Ji.hlava, 24. • Hlavní cena v kategorii Dokumentární filmy, TV 10. – 29. 10. Jihlava a online programy – Tourfilm, 6. 10. – 7. 10. KLÍČ Č. 20/2016 (Centrum dramaturgie) Karlovy Vary • 1. cena v TV kategorii – Ceny Vládního výboru Svět podle termitů (TPS P. Kubici) pro zdravotně postižené občany za • Velká cena – Life Science Film Festival, 16. publicistické práce zaměřené na téma zdravotního postižení, 1. 12. Praha 10. – 20. 10. Praha KLÍČ Č. 5/2017 (Centrum dramaturgie) Pavel Nedvěd a jeho osud (KP J. Škopková) • 2. cena v TV kategorii – Ceny Vládního výboru • vítěz kategorie Sportovní osobnosti – Sportfilm pro zdravotně postižené občany za Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec publicistické práce zaměřené na téma zdravotního postižení, 1. 12. Praha Strana 30 www.ceskatelevize.cz 4. Zábava • V oblasti zábavy naplňujeme především poptávku Programu: • Po velké sobotní zábavě pro ČT1 (již tradiční formáty Stardance, Zázraky přírody a Tajemství těla letos doplní kvízový speciál Kde domov můj, věnovaný osmičkovým výročím); • po rodinné, příběhové a emočně silné zábavě na středeční večer na ČT1; • po diskusních, magazínových a soutěžních pořadech; • po alternativní zábavě a skečových pořadech. • V souladu s obvyklým vývojovým cyklem zábavy se nyní zabýváme pořady především na léta 2019–2020. • Mezi nejsilnější v oblasti zábavy patřily tradičně silvestrovské pořady – Velká plavba s Waldemarem, silvestrovská Všechopárty (oba z pražského centra dramaturgie) a Do roka a do dna (centrum dramaturgie TSB). Dobrých výsledků dosáhly rovněž v sobotním okně Tajemství těla (TPS M. Reitlera), Zdravotní test národa (TPS P. Mühla) i tradiční Zázraky přírody (centrum dramaturgie Praha). • Z běžících pořadů si nejlépe vedly Všechopárty (centrum dramaturgie Praha) a kvízové pořady AZ kvíz (centrum dramaturgie TSB) a Kde domov můj (TPS P. Mühla). Strana 31 www.ceskatelevize.cz 5. Tvorba pro děti • V oblasti dětské tvorby naplňujeme poptávku programového okruhu ČT :D, především v kategoriích zábavné vzdělávání a lifestyle pro obě cílové skupiny (4 až 8, 8 až 12 let), dále čtení a cvičení pro mladší cílovou skupinu, přičemž výběr žánrů a témat úzce konzultujeme s vedením ČT :D. Poptávka v této oblasti je naplňována průběžně, v současnosti do poloviny roku 2019. • Souběžně s tím pracujeme na vývoji nových večerníčků stejně jako dalších animovaných a hraných pořadů. Zde má naplňování poptávky dlouhodobý charakter vzhledem k několikaletým výrobním lhůtám animovaných seriálů. • Součástí činnosti divize Vývoj je i obsahová náplň a rozvoj dětského webu. Strana 32 www.ceskatelevize.cz 5.1. Tvorba pro děti – pořady • Vynikajících výsledků dosahují nové a rovněž běžící pořady. • V cílové skupině 4 – 8 let jde o zejména tyto nové pořady: • Animovaná koprodukce s Kühnovým dětským sborem Zpívejte s námi, druhá řada komedie Mazalové a večerníček Zahrádka pod hvězdami (vše TPS B. Johnsonové), dále jazykové vzdělávání Čau Bambini (TPS P. Mühla) a Čtení do ouška: Pohádky B. Němcové (TPS O. Šrámka). • Nové pořady v cílové skupině 8 – 12 let: • Vzdělávací cyklus DějePIC! (TPS L. Polákové), cykly Hudební perličky Pavla Šporcla a Nauč tetu na netu II (oba TPS P. Mühla), počítačový magazín DVA3 (centrum dramaturgie Praha) a druhá řada cyklu S Jakubem v přírodě (TPS A. Müllerové), natočená v koprodukci s RTVS. • Běžící pořady v cílové skupině 4 – 8 let: • Všechny tradiční cyklické pořady pro děti jako Kouzelná školka, Studio Kamarád a i mezi dospělými oblíbený Tamtam (vše centrum dramaturgie Praha), cykly Šikulové, Draci v hrnci nebo Rytmix (vše centrum dramaturgie TSO), dále Hopsasa, Hýbánky a Jogínci (vše centrum dramaturgie TSB). • Běžící pořady v cílové skupině 8 – 12 let: • Magazín Wifina (TPS B. Johnsonové) a Planeta Yó (centrum dramaturgie Praha). Strana 33 www.ceskatelevize.cz 5.2. Tvorba pro děti – nová média (1) Web ČT :D (decko.cz) • Webový portál svým interaktivním obsahem, hrami a aplikacemi doplňuje a rozšiřuje působnost jednotlivých pořadů, stal se nedílnou a vyhledávanou extenzí kanálu Déčko. Samostatnými projekty konzistentně buduje platformu, která v součinnosti s kanálem nabízí dětem nejen zábavu, ale zároveň i neformální vzdělávání v podobě, která je pro ně přitažlivá a samozřejmá. • V návaznosti na vysílání kanálu Déčko a zejména jako nadstavba k jednotlivým pořadům vznikne průměrně jedna hra či aktivita týdně. • Návštěvnost portálu v období 07 – 12/17: 44.447.913 zhlédnutých stránek • Nejúspěšnějšími hrami se v období 07 – 12/17 staly: • Adventura Bankovkovi – Vánoční překvapení (téměř 500.000 spuštění) • Adventura Mazalové – Zmatek na hradě (téměř 400.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/mazalove/mazalove-zmatek-na-hrade • Kutej špunte – odměnová hra k letní soutěži Probuď Déčko (360.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/hry/kutej-spunte • Adventura Anča a Pepík v čarovném lese (356.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/anca-a-pepik/anca-pepik-carovny-les • Adventura Anča a Pepík – To nebude hračka (325.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/anca-a-pepik/anca-pepik-to-nebude-hracka • Multiplayerová hra AZ kvíz junior (313.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/az-kviz-junior/az-kviz-junior • Dějepic – kvíz (294.000 spuštění) http://decko.ceskatelevize.cz/dejepic/dejepic-kviz Strana 34 www.ceskatelevize.cz 5.2. Tvorba pro děti – nová média (2) Centrum dramaturgie nových médií vedené KP Š. Sunkovou pokračuje v tradici velkých multimediálních zábavně-vzdělávacích projektů. • Na konci června 2017 odstartoval již třetí ročník prázdninové celorepublikové rodinné soutěže Probuď Déčko, která motivuje děti, jejich rodiče a prarodiče prožít prázdniny společně a aktivně. Projekt propojil webovou hru, výlety do přírody, televizní vysílání a návštěvy kulturních či historických památek a měst na téměř 180 místech po celé ČR. Na organizaci soutěže se podílely skautské oddíly, Asociace informačních turistických center, Česká pošta a desítky českých památek. Obrovský (a stále rostoucí) divácký zájem dokládá počet zhlédnutých stránek, který za dva prázdninové měsíce vyšplhal k 1.500.000, do soutěže se aktivně zapojilo více než 21.000 rodin. • Nejočekávanějším a divácky nejúspěšnějším projektem byl ovšem sedmý ročník virtuálního Adventního kalendáře. V roce 2017 lidé mimořádně pozitivně reagovali na propojení s pohádkou Anděl Páně II a oceňovali také inovativní „dvoupatrovost“ kalendáře (tj. nebe, kde se dalo pomocí andělíčků nasněžit do městečka). Diváci psali pozitivní reakce na jednotlivé repliky a již tradičně chválili „klasickou a poetickou“ náladu a vyznění kalendáře. Jen v prosinci zhlédli diváci 6 382 579 stránek kalendáře. • V prosinci 2017 přibyl další příspěvek k posilování jazykových dovedností českých dětí: po úspěchu projektu Francouzština s Bílou paní vznikl ve spolupráci s Goethe Institutem v Praze a Filozofickou fakultou UK projekt Němčina s Bílou paní, který děti nenásilnou a hravou formou uvádí do světa německého jazyka. Večerníček Bílá paní na hlídání byl přeložen a předabován do němčiny a na speciální webové stránce dětského webu ČT www.decko.cz/jazyky si děti mohou pustit jednotlivé díly tohoto animovaného seriálu ve čtyřech jazykových variantách a zahrát si některou z jednadvaceti edukativních her, které dětem pomáhají přirozeně vplout do vod německého jazyka. Strana 35 www.ceskatelevize.cz 5.2. Tvorba pro děti – nová média (3) Projekty ve vývoji v 09 – 12/17 • Agent v kapse: V posledním čtvrtletí roku 2017 byla vyvinuta mobilní aplikace ke stejnojmennému seriálu. Aplikace funguje jako jakási digitální příručka pro krizové situace. Je to aplikace, kterou mohou míti děti v chytrém telefonu doslova v kapse a která jim může pomoci nezmatkovat v nějaké nepříjemné situaci. V aplikaci je například možnost poslat rychlou SMS rodičům s údaji o aktuální poloze, nahrávka dospělého hlasu pro případ ohrožení či buton pro rychlé volání záchranných složek a rodinných kontaktů. Aplikace byla vyvinuta ve spolupráci s Policií ČR a Linkou bezpečí. Aplikace byla zveřejněna na začátku ledna 2018 zároveň s vysíláním 1. dílu seriálu. • Mobilní aplikace pro handicapované děti • Znakování s Nelou – aplikace pro sluchově postižené • hra jako interaktivní slovníček podporující výuku znakového jazyka • navázáno na pořad Hopsasa • vyvíjeno ve spolupráci s nevládní organizací Centrum pro dětský sluch Tamtam • Fanynka, František a budík – aplikace pro slabozraké děti • interaktivní příběh – tapnutím dítě reaguje a rozvíjí/posouvá děj (přizpůsobená grafika, např. výrazná barevnost, velikost, kontrast, kontura, atd.) • navázáno na pořad Kouzelná školka (může zajímat i zdravé sourozence → posilování společných zážitků) • vyvíjeno ve spolupráci s nevládní organizací Společnost pro ranou péči Strana 36 www.ceskatelevize.cz Strana 37 www.ceskatelevize.cz Strana 38 www.ceskatelevize.cz 5.3. Tvorba pro děti – ocenění Hopsasa – Ledový průšvih (centrum dramaturgie Brno) • vítěz kategorie Metodické a populárně vzdělávací snímky – Sportfilm Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec Ty, Brďo! – Sport (centrum dramaturgie Ostrava) • Čestné uznání v kategorii „TV show & reklama“ – Sport Movies & Tv 2017 – 35th Milano International FICTS Fest, Itálie, 15. – 20. 11. • Vítěz kategorie Děti a sport – Sportfilm Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec Strana 39 www.ceskatelevize.cz 6. Umělecká a náboženská tvorba • V oblasti umělecké tvorby naplňujeme programové schéma okruhu ČT art diskusními pořady a magazíny, dále také významnými kulturními cykly a konečně přenosy a záznamy divadelních a hudebních akcí. V současné době se ve spolupráci několika TPS připravuje nová podoba umělecky zaměřené publicistiky na ČT art společně s výrazným posílením obsahu na webu. • Náboženská tvorba se soustřeďuje do pravidelných programových oken Cesty víry, Uchem jehly, Křesťanský magazín a Sváteční slovo, do přenosů bohoslužeb a do dokumentárních cyklů. • Z umělecké tvorby dosáhly velmi dobré sledovanosti přesahující 1 % tyto pořady: • TPS Ondřeje Šrámka – záznam slavnostního představení k 50. výročí Divadla Járy Cimrmana Psaní do nebe a dokument Ladislav Mrkvička; • TPS Vítězslava Sýkory – Eurovizní soutěž mladých tanečníků, mezinárodní akce, pořádaná Českou televizí pro EBU, a dokument Zuzana Růžičková: hudba znamená život; • Pověřený KP V. Průša – záznam představení Adam Plachetka a jeho hosté; • TPS K. Ondřejkové – záznam koncertu kapely Jelen. • Jako významné svým ohlasem a kulturním dopadem lze hodnotit rovněž například pořady Barenboim: Smetana – Má vlast (pověřený KP V. Průša), dokument o nastudování Smetanovy symfonické básně světoznámým dirigentem, nebo cyklus líčící historii Vinohradského divadla Dobru, pravdě, kráse (TPS O. Šrámka) nebo osobnostní cyklus světoznámého jazzového kytaristy Linka (TPS V. Sýkory). Strana 40 www.ceskatelevize.cz 7. Nová média (1) V Centru dramaturgie nových médií / TPS Š. Sunkové vznikají rovněž projekty z oblasti nových médií zaměřené na dospělé. Vývoj v období 07 – 12/17: • TOTO100LETÍ – www.totostoleti.cz – spuštěn 1. 1. 2018 Webový portál jednoduchým a intuitivním způsobem umožňuje divákovi orientaci v posledních sto letech naší historie. Primárně projekt využívá rozsáhlý videoarchiv iVysílání, doplněn je infografikami, mapami, články ze zdrojů ČT24 a také obrazovými výpověďmi z archivu Paměti národa. Primárně projekt cílí na diváka, kterého zajímá vědecko-populární přístup k historii národa. Pro studenty a pedagogy (ZŠ, SŠ) vznikají jako součást projektu také metodické a pracovní listy ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů. Celé století je rozděleno do osmi období, přičemž v každém z nich se nacházejí desítky příspěvků. Jednotlivá období jsou představena autorskou úvodní znělkou, která působivě kombinuje archivní materiály. Každé období je rozděleno do šesti tematických kategorií, ale videa lze řadit i podle klíčových slov a tagů napříč jednotlivými obdobími. Obsah bude průběžně doplňován dalšími materiály a videi, tak jak budou po celý rok 2018 vysílána ČT. • TOTO100LETÍ je propojeno také s unikátním projektem Archivu ČT TV PROGRAM 1968. www.ceskatelevize.cz/specialy/totostoleti/program-68#/ Den po dni pečlivě rekonstruovaný program televizního vysílání celého přelomového roku 1968. Mnohá z archivních videí jsou dostupná k přehrání, což potěší nejen pamětníky, ale i fanoušky československé nové filmové vlny. Strana 41 www.ceskatelevize.cz Strana 42 www.ceskatelevize.cz 7. Nová média (2) • ArtZóna – online portál o současné živé kultuře a umění www.artzona.cz – spuštěn 8. 1. 2018 V souvislosti se stejnojmenným pořadem vznikal ve 2. pololetí 2017 webový portál, který je výběrem toho nejpozoruhodnějšího z dění ve světě výtvarného umění, literatury, hudby, divadla, filmu a televize. On-line ArtZóna nabízí široký kulturní servis a přehledně představí kulturní záznamy z archivu ČT. ArtZóna pomůže veřejnosti zpřístupnit i ty oblasti umění, které se na první pohled mohou zdát příliš komplikované a do sebe uzavřené, připoutá také zájem cílové skupiny, která je zvyklá sledovat program ČT na webu a preferuje nelineární konzumování jejího obsahu. Strana 43 www.ceskatelevize.cz 8. Filmové koprodukce • Filmové centrum (FC) • FC se soustřeďuje na systematickou podporu nezávislé české kinematografie: • ve všech jejích žánrových podobách (hraná, animovaná, dokument), • ve všech vývojových fázích (hledání námětů, vývoj, koprodukce), • v různých typech tvorby („kino“, „festival“, „talent“). • FC se podílí na činnosti Filmové nadace: • společný projekt ČT, RWE a Barrandov Studia, • na základě nových pravidel velký zájem renomovaných i začínajících autorů. • FC spolupracuje s filmovými školami – projekt Filmový akcelerátor: • ve spolupráci s FAMU, FAMO a UTB, • pitching dosud nerealizovaných studentských filmů / podpora vzdělávání, • vítězným projektům nabídnuta koprodukce. Strana 44 www.ceskatelevize.cz 8.1. Výsledky distribučních filmů • Vysílání těchto distribučních filmů hodnotíme jako velmi úspěšné: • Skvěle si u diváků ČT vedla pohádka Anděl páně II režiséra Jiřího Stracha (TPS B. Johnsonové), která dosáhla rekordní sledovanosti 3 228 000 diváků. • V dokumentech se nejvýrazněji prosadily tyto distribuční filmy: Trabantem do posledního dechu (Filmové centrum); Normální autistický film (TPS A. Müllerové); Bratříček Karel (TPS A. Müllerové); Richard Müller: nepoznaný (Filmové centrum). • Výrazných výsledků v českých kinech dosáhly v 2. polovině roku 2017 tyto filmy podpořené ČT: • Po strništi bos – 505 282 diváků • Zahradnictví: Dezertér – 63 853 diváků • Zahradnictví: Nápadník – 58 449 diváků • Přání k mání – 59 902 diváků Strana 45 www.ceskatelevize.cz 8.2. Distribuční filmy – ocenění (1) DISTRIBUČNÍ HRANÉ Anděl Páně II Lichožrouti • Festival české filmové a televizní komedie, Nové • 20th International Childern‘s Film Festival, Indie, 8. Město nad Metují, 17. 9. – 23. 9. – Cena za režii, – 14.11. – Zlatý slon – hlavní cena v kategorii hlavní cena odborné poroty dlouhých animovaných filmů • XIII. Eurasia International Film Festival, Kazachstán, • 34th Annual Chicago International Children‘s Film 27. 7. – Nejlepší film Festival, USA, 27. 10. – 5. 11. – Cena dětské poroty • 12th Vilnius Film Festival for Children and Youth, v kategorii dlouhých animovaných filmů Litva, 1. – 10. 10 – Cena dětské poroty pro nejlepší film v kategorii 7+ Masaryk • Neisse Film Festival – nejlepší scéna Bába z ledu • ČFTA doporučila film na nominaci na Oskara Přes kosti mrtvých • Polish Film Festival in Gdynia, Polsko 18. – 23. 9. – • Kdo je kdo v mykologii Cena Americké filmové akademie, USA, 12. 10. – Nejlepší režie A. Holland, K. Adamik; Nejlepší make- „Malý Oscar“ v kategorii Hraný studentský film up Janusz Kaleja Křižáček Učitelka • MFF Karlovy Vary 30. 6. – 8. 7. – Křišťálový globus • Oscarová Knihovna Akademie filmových umění a v hlavní soutěži věd – vybráno do stálé klíčové kolekce Strana 46 www.ceskatelevize.cz 8.2. Distribuční filmy – ocenění (2) DISTRIBUČNÍ DOKUMENTY Bratříček Karel • IX. Festiwal NNW, Polsko, 27. – 30. 9. – Hlavní cena poroty Červená • Grand Prix – MTF Zlatá Praha, 27. 9. – 30. 9. Praha – Hlavní cena Normální autistický film • Neisse Film Festival – Nejlepší dokument • Docs Against Gravity Film Festival Varšava – Čestné uznání Švéd v žigulíku • IDFA 2017 – International Documentary Film Festival Amsterdam – vybráno do soutěže Competition for mid-Lenght Documentary Zkáza krásou • FIAT/IFTA Archive Achievement Awards 2017, Mexiko, 18. – 21. 10. – nominace v kategorii Nejlepší využití archivů Strana 47 www.ceskatelevize.cz 8.3. Nově schválené projekty – hrané název KP ČT režie producent Šarlatán J. Sedláček Agnieszka Holland Marlene Film production Skleněný pokoj H. Uldrichová Július Ševčík In Film Praha Prezident Blaník H. Uldrichová Marek Najbrt Negativ Ten, kdo tě miloval J. Viewegh Jan Pachl Movie Pražské orgie A. Müllerová Irena Pavlásková Prague Movie Company Zlatý podraz J. Budíková Radim Špaček BUC-FILM Bábovky A. Müllerová Rudolf Havlík Orbis Pictures Film Nech je svetlo K. Ondřejková Marko Škop Negativ Moje slunce Maad H. Uldrichová Michaela Pavlátová Negativ Strana 48 www.ceskatelevize.cz 8.3. Nově schválené projekty – dokument Název KP ČT režie producent Cesta do nemožna L. Poláková Noro Držiak Kabos Film&Media Frem P. Kubica Viera Čákanyová Hypermarket Film Příběhy z Kibery P. Kubica Martin Páv Frame Film Vasulka effect D. Mulíček Hrafnhildur Gunnarsdóttir Produkce Radim Procházka Vědomí souvislosti A. Müllerová Jakub Felcman Master Film Bohu žel M. Šantavá Saša Dlouhý freeSam The Sound is Innocent P. Kubica Johana Švarcová Cinémotif Films Trabant: Velká cesta domů V. Krincvajová Dan Přibáň endorfilm Na krev V. Krincvajová Erik Knopp Masterfilm Můj neznámý vojín P. Kubica Anna Kryvenko Analog Vision Všichni lidé budou bratři A. Müllerová Robert Kirchhoff endorfilm Milénium P. Kubica Vitalij Manský Hypermarket Film Rozsviť světlo, ať je vidět R. Šofr Václav Kučera Agentura Rock-Jazz Kapela P. Diviš Michal Kaboš Media Film Strana 49 www.ceskatelevize.cz 9. Mezinárodní spolupráce • Centrum mezinárodních programových projektů ve druhém pololetí roku 2017 dále rozvíjelo a prohlubovalo mezinárodní spolupráci nastartovanou v předchozím období. • Soustředili jsme se především na pokračování spolupráce s francouzsko-německým kanálem ARTE, aktivní zapojení ČT do projektů a aktivit EBU v oblasti vývoje pořadů, prezentaci připravovaných projektů ČT na mezinárodních koprodukčních fórech a vyhledávání nových příležitostí pro mezinárodní koprodukce. Centrum nově navázalo bilaterální spolupráci na konkrétních projektech s televizemi a producenty sousedních zemí: Německa a Rakouska. (ORF, ARD/SWR, LOOKS FILM, Interspot Film, Gruppe 5 aj.). Strana 50 www.ceskatelevize.cz 9.1. Spolupráce s televizí ARTE • Ve druhé polovině roku 2017 jsme byli v průběžném kontaktu se všemi čtyřmi redakcemi ARTE napříč žánry – Culture, Fiction, Information a Knowledge, s nimiž jsme diskutovali návrhy nových vhodných témat pro vzájemnou spolupráci. Zajišťovali jsme také vzájemnou komunikaci u běžících projektů, koordinovali přípravu prezentací a podkladů pro nové projekty předkládané k projednání v ARTE a prezentovali nabízené projekty na programových konferencích ARTE. • K realizaci byly schváleny následující společné projekty: • Il Boemo (TPS K. Ondřejkové) – červenec 2017, • Lynč (KP J. Maxa) – prosinec 2017, • Forman (TPS A. Müllerové) – prosinec 2017. • Premiéru měly tyto dokončené projekty: • Stabat Mater (KP V. Průša) – přímý přenos úvodního koncertu festivalu Dvořákova Praha 2017 – 7. září 2017; • Zahajovací koncert 122. sezony České filharmonie – 19. října 2017 a Česká filharmonie a vrcholy francouzské hudby, 10. prosince 2017, oba TPS V. Sýkory. • V uvedeném období jsme měli s ARTE ve vývoji nebo výrobě 13 společných projektů. Strana 51 www.ceskatelevize.cz 9.1.a Vybrané společné projekty s ARTE • Redakce Knowledge • Defenestrace 1618 (TPS J. Lekeše) – Hraný dokument o události, kterou de facto započala třicetiletá válka, vzniká ke 400. výročí zahájení této války. Koprodukce ČT, ARTE a ORF. V létě 2017 probíhalo natáčení, na podzim postprodukční práce a připomínkování první verze střihu s ARTE a ORF. Ke konci roku došlo k podpisu koprodukční smlouvy s rakouskou televizí ORF. • Baťa, první globalista (TPS A. Müllerové) – Dokumentární film o československém podnikateli, králi obuvi a tvůrci světového obuvnického impéria vzniká pro prestižní okno v nedělním hlavním vysílacím čase ARTE Documania. V druhé polovině roku probíhal střih projektu a konzultace s partnery z ARTE. • Johannes Kepler: Decoder of the Universe (KP M. Štinglová) – Docudrama na pomezí hraného filmu o životě Johannese Keplera. Dnes si jej spojujeme především s jeho třemi proslulými zákony o pohybu nebeských těles. Ale příběh jeho revolučních objevů je dramatem shakespearovských rozměrů, plným intrik, vášní, mravní zkázy a korupce. Film se soustředí na období pobytu J. Keplera v Praze a jeho dramatický vztah s Tychonem Brahem. Projekt byl schválen 23. 11. 2017 na Velké programové radě ČT. Jedná se o koprodukci ARTE, ČT, SWR a BR. Film bude dokončen v roce 2019 k 50. výročí prvního letu na Měsíc. • Atatürk (KP M. Štinglová) – Kemal Atatürk byl jednou z nejzajímavějších osobností své doby. Revolucionář, kterému se podařilo překonat půltisícileté dědictví Osmanské říše, aby vytvořil něco zcela nového – první sekulární stát ve světě islámu. Mezinárodní dokudrama v koprodukci ORF, ZDF, ARTE a ČT o politickém a osobním charismatu, síle revolučních myšlenek i jejich ztroskotání. Projekt byl schválen 13 . 11. 2017 na Malé programové radě a film bude připraven do vysílání v listopadu 2018 k 80. výročí úmrtí Kemala Atatürka. • Redakce Culture • Balíček koncertů (TPS V. Sýkory, KP V. Průša) – Přímý přenos úvodního koncertu Dvořákovy Prahy – Stabat Mater, na webové platformě ARTE Concert a pozdější uvedení ve vysílání ARTE (slot Maestro) a záznam dvou koncertů České filharmonie pro uvedení na webu (Zahajovací koncert 122. sezony České filharmonie, Česká filharmonie a vrcholy francouzské hudby). • Redakce Fiction • Lynč (KP J. Maxa) – Hraná série vzniká ve spolupráci s mladými českými scenáristy pod vedením amerického autora a showrunnera H. Aptera. Jedná se o historicky první případ, kdy ARTE koprodukčně vstoupilo do hraného seriálu s jedním ze svých asociačních partnerů. Schválení vstupu ARTE do projektu na prosincové programové konferenci je výsledkem půlročního jednání s ARTE o nabízených seriálech ze strany ČT, které zahájila úspěšná prezentace činnosti ČT na jaře 2017 v ARTE. Strana 52 www.ceskatelevize.cz 9.2. Spolupráce v rámci EBU • Spolupráce ČT a EBU probíhala v několika rovinách – účastí v expertních skupinách EBU, zapojením ČT do výměnných projektů (collections) a eventů koordinovaných EBU. • Činnost expertních skupin (EBU Documentary Group, EBU Science & Knowledge Group a další) spočívá především v pitchingu projektů s potenciálem pro mezinárodní spolupráci. ČT je v těchto nabídkách vždy důstojně zastoupena, o nabízené projekty projevuje zájem řada evropských televizí. • Výměnné projekty jsou výhodnou formou spolupráce členů EBU, kdy za výrobu jednoho pořadu každý účastník projektu získává práva k celé kolekci. • EBU Interculture & Diversity Group – Nově jsme zahájili jednání s expertní skupinou EBU Interculture & Diversity Group ohledně zapojení ČT do collection New Neighbours, o lidech hledajících nový domov a překážkách a předsudcích, které musí překonat, aby se stali součástí lokální komunity. • EBU Children Documentary Group – Každoroční série dokumentárních filmů pro děti vzniká v koordinaci EBU (ČR/ Belgie/ Bulharsko/ Chorvatsko/Německo/Japonsko/Portugalsko/Srbsko/Španělsko/Švýcarsko). • EBU Children Drama Group – Tradičně se ČT účastnila série hraných příběhů pro děti ve spolupráci s EBU (ČR/ Chorvatsko/Bulharsko/Skotsko/Srbsko/Irsko/Německo/Wales). • Eventy EBU • Eurovision Creative Forum – Každoroční přehlídka 20 nejúspěšnějších formátů veřejnoprávních televizí. Centrum koordinovalo přihlášení projektů, přípravu prezentací a výrobu trailerů. V roce 2017 Centrum přihlásilo čtyři projekty – Doktoři (TPS P. Kubici), Kosmo (KP T. Baldýnský), Modrá krev (TPS L. Polákové) a Provedu! Přijímač (TPS P. Kubici). • Eurovision Young Dancers – Letošní ročník ve spolupráci s EBU pořádala stejně jako v roce 2015 Česká televize (TPS V. Sýkory), která odvysílala velký finálový večer z Kongresového centra v Praze. Českou republiku reprezentoval vítěz národního kola Michal Vach. • Generation What? – Generation What (TPS A. Müllerové) je mezinárodní interaktivní projekt, který vznikal pod záštitou EBU. Na podzim roku 2017 byl odvysílán dokumentární film, jehož středobodem se stala generace, která jako jediná svoje vzdělání získala nebo stále získává v demokratické společnosti, době hospodářské a geopolitické stability, kterou v Evropě snad žádná z předchozích generací nezažila. Strana 53 www.ceskatelevize.cz 9.3. Další mezinárodní aktivity • Účast na mezinárodních fórech • MIA Doc Roma – Jako součást industry programu naše Centrum připravilo spolu s organizátory Breakfast with … ČT – prezentace činnosti ČT a setkání s producenty a dalšími filmovými profesionály. • DOK Leipzig – Účast na 60. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních a animovaných filmů v Lipsku se uskutečnila na základě pozvání ředitelky festivalu. Participace na koprodukčním fóru a one- to-one meetings se zahraničními producenty a tvůrci. • IDFA FORUM – IDFA Forum se každoročně koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu. Jde o jednu z nejvýznamnějších evropských platforem, kde mohou tvůrci představit své projekty v různých fázích výroby – ve vývoji, výrobě a také v podobě hrubého střihu. Velký úspěch na letošním jubilejním 30. ročníku IDFA zaznamenali čeští dokumentaristé. V soutěžních sekcích se představil dokument Švéd v žigulíku – o snaze švédského manažera zachránit legendární sovětskou značku Lada. Projekt prezentovalo Centrum mezinárodních programových projektů na EBU Documentary Meetingu 2016 v La Rochelle. • CoPro Series Berlinale – CoPro Series je pitchingová a networkingová událost zaměřená na seriály, kterou pořádá festival Berlinale jako součást Drama Series Days. Centrum na podzim koordinovalo přípravu podkladů a přihlášení připravovaného projektu ČT Utopia Baťa. • Dokumentární masterclass a workshop • Centrum mezinárodních programových projektů České televize společně s francouzským festivalem Sunny Side of the Doc zahájilo přípravy masterclassu a dvoudenního workshopu zaměřeného na vývoj dokumentárních projektů ve fázi developmentu. Aktivity tohoto typu jsou jedním z kroků, které by měly přispět k širšímu zastoupení českých dokumentů na zahraničních fórech a festivalech a následně i v televizním vysílání v Evropě. Akce proběhly ve dnech 13. – 14. 2. 2018. Strana 54 www.ceskatelevize.cz 9.4. Další koprodukční projekty • Ve sledovaném období se podařilo navázat další spolupráci s veřejnoprávními televizemi ze sousedních zemí. Ve spolupráci s rakouskou televizí ORF vznikají filmy Defenestrace a Atatürk, ale také další projekty: • Marie Terezie (KP J. Maxa) – Výpravná koprodukční minisérie v koprodukci ČT, MTV, ORF, RTVS je inspirována strhujícím a vášní protkaným životem významné evropské panovnice, moudré a vzdělané císařovny, která výrazně ovlivnila život našich předků a tedy i náš. • Evropská rodina Coudenhove-Kalergi (KP M. Štinglová) – Coudenhove-Kalergi jsou evropskou rodinou s mnoha neobvyklými životními osudy, které odrážejí evropské dějiny 20. století. Ústřední postavou filmu je Barbara Coudenhove-Kalergi, narozená v Praze, velká dáma rakouské žurnalistiky, která působila jako korespondentka ORF ve východní Evropě a po roce 1989 vedla kancelář ORF v Praze. • Další mezinárodní projekty: • Small Hands in the World War II (TPS L. Polákové) – Cyklus hraných dokumentů přibližujících druhou světovou válku očima dětí z různých evropských zemí. Projekt je pokračováním úspěšné série Small Hands in the Big War, který uvedla Česká televize v roce 2014 ke 100. výročí počátku první světové války. • Velkou mezinárodní koprodukcí je také právě natáčený polsko-česko-ukrajinský detektivní seriál Princip slasti (TPS K. Ondřejkové). Strana 55 www.ceskatelevize.cz 10. Trendy v TV tvorbě (Analýza M. Krumla) Rok 2017 v zásadě nepřinesl, co se týče nových postupů či proměny požadavků na programové typy využívané v prime-timu, nějaké převratné změny. Bylo však možné pozorovat určité posuny a proměny, co se týče jednotlivých žánrů, prohlubování trendů, které sledujeme již několik let i zrychlení vývoje, co se týče například využívání virtuální reality nebo lokalizace nabídky nadnárodních streamingových a Pay-TV služeb. Základní trendy Také v roce 2017 probíhal hlavní konkurenční boj v oblasti poskytování video obsahů mezi streamingovými společnostmi, jako jsou například Netflix a Amazon Prime, a placenými televizemi (Sky, HBO atd.). Volně vysílající televize veřejné služby i televize komerční nemají příliš možností, jak čelit například stále rostoucím nákladům na hranou tvorbu v obou zmíněných segmentech, zároveň ale hojně využívají výhodné pozice vhodného partnera pro koprodukce (příklad BBC a Netflix nebo ARD a Sky). Na všech trzích roste počet lokálních či regionálních (třeba pro některé skandinávské země) streamingových služeb, které nabízejí původní tvorbu, zvyšuje se také počet žánrových stanic – mnohé televize (komerční i veřejné služby) se snaží zhodnotit své knihovny a archivy, s čímž souvisí i zvýšené úsilí o získávání práv pro online. V některých zemích (například ve Skandinávii) televize vynakládají na výrob u pořadů vyšší finance – za což ale získávají dlouhodobá práva pro online (pět a více let). I volně vysílající televize, zvláště pokud mají vyšší objem vlastní tvorby v různých žánrech, posilují své pozice v oblasti online – na velkých trzích, jako je třeba Německo, jsou jak veřejnoprávní subjekty, tak i komerční provozovatelé schopni oslovovat přinejmenším stejně početné publikum jako třeba Netflix. Je to samozřejmě otázka výkupu práv, nastavení přehledného systému a nepochybně i kvality a atraktivity obsahů. Trvá zájem o vytváření nových formátů pro uživatele smartphonů. Zatímco se ale v minulých letech soustředila pozornost na obsahy pro teenagery a co nejmladší cílové skupiny, v loňském roce se tvůrci začali mnohem více zajímat o starší uživatele, experimentovali s různými postupy a zpětně se snažili i o vytváření formátů pro lineární televizi s využitím obsahů ze smartphonů. Obecně se projevil silný trend konverze různých technologií při vytváření obsahů (například prvky z YouTube a Facebooku využité v zábavě v lineární televizi) – včetně nových forem využití virtuální reality. Strana 56 www.ceskatelevize.cz 10.1 Trendy v hrané tvorbě Volně vysílající televize mají stále větší potíže při nákupu vhodných akvizičních titulů. Dřívější doména mezinárodních trhů s hranou tvorbou – americké epizodní seriály – vykazuje rok co rok pokles (snad s výjimkou sitkomů), navíc část americké produkce je pro zahraničí hůře použitelná (seriály o superhrdinech, remaky velkých seriálů minulosti atd.). To vede k zvýšení počtu titulů epizodních sérií vznikajících mimo americký trh, především ale v Evropě. Jejich výhodou jsou nižší náklady, předpokládaná divácká návykovost, ale také možnost zaměřit se tímto způsobem na témata, která by divák v jiné formě (dokument, minisérie, diskuse) spíše ignoroval – od historie až po aktuální problémy (vzorem může být polský seriál Děvčata ze Lvova o Ukrajinkách pracujících jako uklízečky v Polsku). Oblíbeným postupem, který v roce 2017 posílil, je vytváření epizodních seriálů, odehrávajících se na historickém pozadí (tedy nikoli historické, ale často romantické, kriminální atd.) a epizodních detektivek. Zvýšil se také zájem televizí o komediální série. Komedie jsou dnes velmi žádaným artiklem nejen z hlediska možné akvizice, ale především pro adaptování – příkladem může být Slovensko, kde největší souboj televizí v současnosti probíhá právě v oblasti komediální dramatiky a počet zakoupených licencí k adaptaci za rok 2017 je výrazně vyšší než v Česku za posledních pět let. Stále silným segmentem v oblasti dramatiky jsou historické seriály – v loňském roce to byly zejména tituly, vztahující se k významným událostem 20. století a velkým příběhům (aféry, kariéry politiků atd. v jednotlivých zemích). Streamovací společnosti i Pay TV se v roce 2017 dále zaměřily na financování lokálních produkcí, které jim zajišťují zájem i na těch trzích, kde tzv. univerzální nabídka není pro uživatele tak atraktivní jako domácí seriály a filmy s oblíbenými herci. Jde o globální trend, který kopírují i další hráči na celosvětovém trhu. Současně to samozřejmě je konkurencí pro místní placené služby i televize – přinejmenším v tom, že takové produkce blokují některé protagonisty, nerespektují ceny na daném trhu atd. Celkově se dá konstatovat, že rok 2017 prokázal, že se i na menších trzích proměnila produkce poté, co televize a placené služby začaly klást důraz na žánrovou pestrost nabídky i v oblasti dramatiky. Podstatnou proměnou prošly například kriminální seriály – je zjevný odklon od tzv. skandinávské školy a snaha nabízet víc než jen dobře vystavěný příběh zločinu a jeho odhalování a psychologické portréty jeho protagonistů. Loňské kriminální seriály pracovaly mnohem více s prostředím, ale i s obecnými společenskými trendy (vztah k migraci, růst nejistoty v souvislosti s globalizací, snaha o zakonzervování určitého stavu, který vyhovuje většině atd.). Velká konkurence v oblasti hrané tvorby vede k tomu, že se i až dosud velmi konzervativně chovající televize odvažují experimentovat z hlediska formy a taktéž obsahu. Vedle tradiční dramatiky roste počet projektů, které jsou kombinacemi nejrůznějších postupů a nápadů, kombinují například prvky typické pro reality TV s tradičním vyprávěním, satiru s reálnými situacemi a podobně. Jak již bylo výše řečeno, pokud nejde o čistě lokální dramatiku bez ambice zaujmout na mezinárodním trhu, je většina větších projektů vzhledem k stále rostoucím nákladům výsledkem nějaké koprodukce, ať už subjektů z několika států nebo z různých segmentů trhu (například Pay TV, veřejnoprávní stanice, filmový producent). Strana 57 www.ceskatelevize.cz 10.2 Trendy v zábavě a cross-žánrech Pokračovalo hledání vhodných formátů, které by z hlediska diváckého zájmu, ale i prestiže jednotlivých stanic dokázaly v primetimu nahradit dramatiku. I v roce 2017 se pozornost soustředila především do tří oblastí – Reality TV, Game Show a Entertainment. Reality TV nadále udivuje svou rozmanitostí i schopnostmi neustále inovovat již tak rozsáhlou nabídku. V loňském roce se objevila řada zajímavých pořadů zaměřených na historii (asi nejatraktivnější a také nejúspěšnější byl dánský formát Historie Dánska, který spolehlivě porazil v původně dramatickém primetimovém okně nejen konkurenci, ale stal se i nejsledovanějším pořadem dánské veřejnoprávní televize v daném roce), kombinujících někdy hrané prvky s dokumentaristickými postupy, jindy soutěžní pořad s tzv. living history formáty. Zvláštní popularitě se mezi diváky, ale i tvůrci těší formáty, založené na porovnávání schopností protagonistů v zdánlivě všedních dovednostech. Po vlně pořadů, v nichž se peklo a vařilo, přišly na řadu schopnosti opravovat mechanismy, vyrábět nástroje, starat se o rostliny a zahradu a podobně. Nejčastěji jsou takovým zkouškám vystaveny celebrity, čímž se posilují zábavné prvky těchto formátů. Novou vlnu zájmu prožívají reality show (adaptace či různé odnože původních formátů), zejména talentové soutěže. Tradiční formáty jako SuperStar sice už přestaly účinkovat, ale v loňském roce se objevila řada dalších, které už nemají globální charakter (a úspěšnost jako třeba Idol nebo X - Factor), ale na jednotlivých trzích přinášejí divákům zábavu a pocit, že jsou při tom, když o něco jde, což z takových formátů stále činí žádanou záležitost. Zřejmě nejpozoruhodnějším formátem tohoto typu v našem regionu byl loni slovenský Zem zpieva, zaměřený na folklor. Podle situace na největších evropských televizních trzích se dá usuzovat, že období růstu počtu formátů scripted reality pomalu končí. Velké komerční stanice, které s těmito formáty zaplňovaly podstatnou část schématu mimo prime time (například německá RTL),0 postupně tyto formáty nahrazují vztahovými epizodními seriály. Naopak se vrací éra tradičních zábavných formátů. Například v řadě zemí, včetně těch s velkými televizními trhy (Německo, Francie, Polsko, Itálie), se v loňském roce vrátily do hlavního vysílacího času o víkendech rodinné zábavné hry. Cíl je celkem jasný – vytvořit podívanou, která dostane k obrazovkám rodiče a děti – tyto pořady se vysílají živě s dlouhou stopáží (v Německu a Itálii až tři hodiny). Jiným formátem, který se vrátil na obrazovky, jsou akční soutěžní pořady, natáčené ve velkých studiích, vysílané živě, v nichž se hraje o vysoké výhry. V oblasti zábavy trval i v roce 2017 značný zájem na mezinárodních trzích o nové formáty soutěžních pořadů ve sféře kvízových show, ale i těch, kde výhra nezávisí na vědomostech soutěžícího. Nepoklesl ani zájem o speciální verze takových pořadů s celebritami i kvízové show, jejichž hlavní atrakcí nejsou ani soutěžící či nový herní systém, ale technické zařízení vybudované ve studiu (například izraelská Babuschka). Vše, co v sobě nějakým způsobem obsahovalo zábavné prvky, komediální výstupy atd., tedy od (z hlediska formy) klasických skečových show až po satirické pořady, vysílané živě s publikem, vzbuzovalo v roce 2017 značný zájem – dá se říci, že počet formátů zaměřených na zábavu podstatně vzrostl, ale zvýšil se i mezinárodní obchod s nimi a licencemi k jejich adaptaci. Například polská služba Showmax na podzim začala vysílat pořad Saturday Night Live vytvořený na základě americké licence. Rok 2017 byl ve znamení nástupu virtuální reality (VR) – v průběhu roku byly prezentovány různé formáty, využívající VR, nicméně až na výjimky šlo spíše o první kroky na poměrně dlouhé cestě. Výjimkou byl finský formát, v němž celebrity hrály ve virtuální realitě akční hry, který obsahoval značnou dávku zábavy a v mnohém připomínal spíše panelové show či zábavné game show s celebritami než pořad o VR a počítačových hrách. Strana 58 www.ceskatelevize.cz 10.3 Trendy v publicistice Pozoruhodnou pestrost bylo možné sledovat v roce 2017 v oblasti publicistických formátů. Zvláštní zájem přitom tvůrci v řadě zemí věnovali pořadům, které byly určeny pro prime time. Vedle již etablované spotřebitelské publicistiky, která je stále atraktivní a hledá nové postupy, se opět objevila řada experimentů, zaměřená na zkoumání vztahu veřejnosti k politice, na schopnost rozeznávat manipulativní postupy a podobně. Mnohé televize nejen veřejné služby investovaly v loňském roce do vytváření společných týmů s dalšími médii pro potřeby investigativní žurnalistiky. Uplynulý rok přinesl také formáty, v nichž se kombinovala publicistika se zábavou: jednak inovované (například odnože izraelského formátu The Bubble), jednak založené na sice již použitém nápadu, ale rozvinuté do propracovanější podoby (pořady vycházející z formátu Gogglebox, v nichž respondenti komentují politické a celospolečenské události). Zcela novou podobu získává v posledních letech politická publicistika – loňský rok opět ukázal, že téměř všechny televize řeší problém, jak přiblížit i poměrně komplikované politické procesy a otázky divákům. Jednou z cest je využití formy docu-soapů (například při pokrývání předvolebních kampaní nebo sestavování vlády), další pak snaha vytáhnout politiky z jejich typického prostředí do situace, která bude přijatelnější a zábavnější především pro diváky (cesta autem, oběd či večeře atd.), ale objevily se i zajímavé formáty konfrontující životní příběhy politiků a jiných lidí (na základě dne narození, společného zážitku atd.). V roce 2017 jsme mohli sledovat i pokračující proměnu talk show a diskusních pořadů – přibývá takových, v nichž je obsažen buď neobvyklý nápad, nebo pracují s pevnou, dramatickou strukturou a gradací. Posilují i zábavné pořady, v nichž je talk show jedním z využitých prvků. Strana 59 www.ceskatelevize.cz