Jednání Rady České televize - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam 218251000560006 najdete zde


                Informace o činnosti
divize Vývoje pořadů
a programových formátů
za 2. pololetí roku 2017
pro Radu České televize

Vypracoval: Jan Maxa, ředitel divize Vývoje pořadů a programových formátů
Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel ČT
březen 2018

Usnesení RČT č. 07/01/18

Strana 1                  www.ceskatelevize.cz
Obsah

1. Vývoj pořadů v kontextu České televize
2. Hraná tvorba
3. Dokumenty, publicistika a vzdělávání
4. Zábava
5. Tvorba pro děti
6. Umělecká a náboženská tvorba
7. Nová média
8. Filmové koprodukce
9. Mezinárodní spolupráce
10. Trendy v televizní tvorbě

Strana 2                                   www.ceskatelevize.cz
1. Vývoj pořadů v kontextu ČT

• Vývoj pořadů v ČT probíhá v gesci tvůrčích producentských skupin (TPS), v jejichž čele
    jsou kreativní producenti (KP), jmenovaní generálním ředitelem ČT. Každá TPS má
    zároveň svého výkonného producenta (VP), zodpovědného za realizaci pořadů, které
    byly schváleny programovou radou (PR) do výroby.

• KP zodpovídají za:

          • řádné a včasné zpracování námětů, podaných do ČT;

          • kvalitní vývoj takových pořadů, které naplňují poptávku programu vyjádřenou
              zejména tříletými programovými plány;

          • hospodárné a účelné nakládání s financemi na vývoj;

          • předkládání vyvinutých projektů ke schválení PR;

          • svědomitou a hospodárnou realizaci schválených pořadů a jejich podporu
              při vysílání.

• Za konkrétní, měřitelné výsledky při plnění těchto úkolů, vztažené k metodice měření
    úspěšnosti poskytování veřejné služby, jsou KP každého půl roku hodnoceni ředitelem
    Vývoje pořadů a programových formátů (ŘPF) a na základě hodnocení je jim stanovena
    pohyblivá složka mzdy.

Strana 3  www.ceskatelevize.cz
1.1. Tvůrčí producentské skupiny

Tvůrčí producentské skupiny a jejich žánrové zaměření, stav k 1. 3. 2018:

Kreativní producent        Hraná tvorba Doku./Publ./Vzděl.  Zábava  Děti      Umění  Nová média
                                                                                          
Johnsonová Barbara                                                        
                                                                                
Kubica Petr                                                                 
                                                                                
Lekeš Jan                  
                                                                                
Mühl Petr                                                                    
                                                                                
Müllerová Alena                                                         

Reitler Michal                                            

Sunková Štěpánka

Sýkora Vítězslav                                            

Šantavá Martina                                                           

Šrámek Ondřej                                                             

Štern Jan                                                 

Viewegh Josef              

Budíková Jiřina (TSB)                                                    

Diviš Patrick (TSB)                                                      

Mulíček Dušan (TSB)                                                      

Ondřejková Kateřina (TSO)                                               

Poláková Lenka (TSO)                                                     

Strana 4                                                            www.ceskatelevize.cz
1.2 Principy fáze „námět“

• Agenda námětů pracuje na bázi systému evidence a vyhodnocování námětů zcela
    rutinním způsobem a bez problémů.

• Počet evidovaných námětů každoročně mírně klesá, ale zároveň se zvyšuje jejich
    kvalita.

• Vývoj v ČT probíhá na základě principu trychtýře: náměty a nové látky přijímáme
    „s otevřenou náručí“, ale vývojové prostředky investujeme teprve do posouzených
    a vybraných námětů s jasným potenciálem pro vysílání. Cílem je maximální otevřenost
    vůči tvůrcům a producentům a zároveň efektivní hospodaření s vývojovým rozpočtem.

• Pro zpracování námětů platí jednoduchá pravidla:

          • Každý námět musí být ihned předán k evidenci a přidělen k vyhodnocení
              ve lhůtě 60 dnů, která je průběžně sledována.

          • Vyhodnocení námětu musí být jednoznačně sděleno předkladateli – buď
              námět odmítáme s uvedením důvodu, nebo ho přijímáme do vývoje, nebo
              další zpracování odkládáme na pozdější dobu s uvedením konkrétního data.

          • Náměty postupující do vývoje mají odborné posudky a cílové vysílací okno
              v poptávce programu (nebo v mimořádných případech souhlas ŘPF s vývojem).

Strana 5  www.ceskatelevize.cz
1.2.a Vyhodnocování námětů

• V letech 2012–2017 bylo přijato celkem 7738 námětů, z toho 1172 je odvysíláno, 441
   ve výrobě, 650 ve vývoji, 229 odloženo a zbývajících 5246 vyloučeno, odmítnuto nebo
   odepsáno po neúspěšném vývoji (k datu 26. 2. 2018).

                  Počet námětů nově přijatých do evidence

2500

2000

1500

1000

500

       0  2012  2013  2014  2015  2016                     2017

Strana 6                          www.ceskatelevize.cz
1.2.c Žánrové členění námětů

           Podíl nově evidovaných námětů podle žánru

1800       2014                2015      2016             2017
1600
1400
1200
1000

 800
 600
 400
 200

    0
     2013

           Dokument Hraná tvorba Publicistika Vzdělávání

           Náboženství Zábava  Pro děti  Umění

Strana 7                                 www.ceskatelevize.cz
1.2.d Práce s autory

• Česká televize, vědoma si své zásadní role jako zadavatele pro tvůrce v oblasti
   audiovize a své spoluzodpovědnosti za rozvoj tohoto význačného kulturního
   i ekonomického segmentu, pomocí dedikované webové stránky zpřístupňuje autorské
    a odborné veřejnosti své tříleté programové plány a programovou poptávku.

         • Snadno ovladatelný systém autorům a producentům umožňuje zjistit, jaká
             programová okna ČT poptává, jaké jsou obsahové požadavky a nákladové limity
             na tato okna, jaká je jejich naplněnost v čase, jaké jsou referenční projekty
             a které TPS do každého okna vyvíjejí a vyrábějí.

         • Data jsou průběžně aktualizována podle nových programových plánů a podle
             výsledků programových rad.

• Nadále spolupracujeme s filmovými školami v celé ČR a s profesními organizacemi
   autorů a nezávislých producentů.

         • Pokračuje projekt podpory televizních žánrových cvičení českých filmových škol
             (http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-ct-start/).

         • Pokračuje i podpora studentských filmů formou koprodukce v projektu
             Akcelerátor, spolupráce s Letní filmovou školou Uherské Hradiště
             na každoročním maratonu studentských filmů a další projekty.

Strana 8              www.ceskatelevize.cz
1.2.e Ukázka prací projektu ČT Start

Strana 9  www.ceskatelevize.cz
1.3 Principy fáze „vývoj“

• Fáze vývoj slouží k rozvinutí přijatých námětů do podoby, kdy mohou být předloženy
    programové radě ke schválení do výroby.

• Předmět činnosti fáze vývoj se liší podle žánrů:

          • U hrané tvorby jde o psaní námětů, synopsí a scénářů, dále o casting
              a kamerové zkoušky, hledání lokací a předprodukční přípravu.

          • U dokumentů o rešerše, natáčení medailonků a literární přípravu.

          • U zábavy může jít, kromě písemné přípravy, o nevysílatelné testovací zkoušky
              herních principů apod.

• Činnost fáze vývoj financují TPS ze svých vývojových rozpočtů, které přiděluje ŘPF
    z roční rezervy vývoje. Při úspěšném schválení projektu na PR se vývojové prostředky
    vracejí do rozpočtu TPS, při neúspěchu jsou odepsány. TPS mají díky tomu tvůrčí
    svobodu a zároveň motivaci k vyvíjení úspěšných pořadů.

• Jako součást vývoje jsou rovněž pořádána uzávěrková řízení, což je prezentace
    (tzv. pitching) námětů na konkrétní programovou poptávku (okno, téma apod.) a jejich
    následné vyhodnocení programem, završené tzv. tematickou PR. Uzávěrková řízení se
    konají několikrát ročně a poskytují producentům i autorům účinnou zpětnou vazbu.

Strana 10  www.ceskatelevize.cz
1.3.a Čerpání vývojových rozpočtů 2017

Žánrová oblast                          Čerpáno (Kč)
TPS hraná tvorba
TPS dokument, publicistika, vzdělávání  6,2 mil.     Úspěšnost čerpaných prostředků
TPS zábava a multižánrové
TPS dětská tvorba                       2,0 mil.      Do realizace    6,4 mil. Kč
TPS umělecká tvorba                     0,8 mil.
Filmová tvorba + pověření KP            1,2 mil.      Rozpracováno    9,9 mil. Kč

Nevyčerpáno v TPS + rezerva ŘPF                       CELKEM čerpáno  16,3 mil. Kč

CELKEM                                    0,1 mil.    • Úspěšné projekty: 39 %
                                          6,0 mil.        z celkového čerpání;
Odpisy                                    0,5 mil.
                                        16,8 mil.     • Rozpracovanost: 61 %
                                          1,7 mil.        z celkového čerpání;

                                                      • Odpisy: 10 % z celkového čerpání.

                                                      • Klíčové ukazatele efektivity čerpání
                                                          vývojového rozpočtu – úspěšnost,
                                                          rozpracovanost a odpisy – jsou
                                                          dlouhodobě stabilizovány
                                                          na optimálních úrovních.

Strana 11                                             www.ceskatelevize.cz
1.3.b Vývojové rozpočty 2013–2017

  25       2014  2015  2016  2017  Filmy a pov. KP
  20       2014  2015              Umění
  15                               Děti
  10                               Zábava
                                   Doku/Publ/Vzděl
    5                              Hraná tvorba
    0
     2013                          Rozpracováno
                                   Realizace
  25
  20                   2016   2017
  15                         www.ceskatelevize.cz
  10

    5
    0
     2013

Strana 12
1.3.c Uzávěrková řízení 2017

Údaje k 1.3.2018  vyhodnoceno                       vysílací okno                okruh   pro vysílání  nabídnuto  doporučeno
                  02. 05. 2017  Dokument, publicistika – solitéry (1. uzávěrka)   ČT2    2018–2019      projektů  programem
  vyhlášeno       02. 05. 2017  Dokument, publicistika – cykly (1. uzávěrka)      ČT2    2018–2019
 20. 01. 2017                   Dokument, publicistika – docusoap                                          39           18
 20. 01. 2017     02. 05. 2017  (1. uzávěrka)                                     ČT2    2018–2019         22           5
                                Čtení do ouška
 20. 01. 2017     23. 06. 2017  Dokument, publicistika – solitéry (2. uzávěrka)  ČT :D       2018           6           4
                  30. 06. 2017  Dokument, publicistika – cykly (2. uzávěrka)      ČT2    2018–2019
 10. 04. 2017     30. 06. 2017  Dokument, publicistika – docureality              ČT2    2018–2019         12           3
 18. 04. 2017                   (2. uzávěrka)                                                              29           11
 18. 04. 2017     30. 06. 2017  Dokumentární tvorba – solitéry                    ČT2    2018–2019         18           6
                                Dokumentární tvorba – cykly
 18. 04. 2017     30. 06. 2017  Divadlo (2. uzávěrka)                            ČT art  2018–2019          4           1
                  30. 06. 2017  Koncerty (2. uzávěrka)                           ČT art  2018–2019
 18. 04. 2017     07. 06. 2017  Čtení do ouška                                   ČT art                    35           25
 18. 04. 2017     07. 06. 2017  Cvičení                                          ČT art      2017          19           12
 24. 04. 2017     12. 10. 2017  Zábavné vzdělávání pro starší děti               ČT :D       2017          12           4
 24. 04. 2017     12. 10. 2017  Kulturní týdeník                                 ČT :D       2018          29           9
 12. 06. 2017     12. 10. 2017  Dokument, publicistika – solitéry (3. uzávěrka)  ČT :D       2018          13           6
 12. 06. 2017     30. 08. 2017  Dokument, publicistika – cykly (3. uzávěrka)     ČT art      2018           7           3
 12. 06. 2017     26. 01. 2018  Dokument, publicistika – docusoap                 ČT2        2018          17           5
 12. 07. 2017     26. 01. 2017  (3. uzávěrka)                                     ČT2    2018–2019          7           3
 01. 09. 2017                   Dokument, publicistika – magazín                         2018–2019         29           12
 01. 09.2017      26. 01. 2017  (3. uzávěrka)                                     ČT2                      15           7
                                Jazykový kurs německého jazyka                           2018–2019
 01. 09.2017      26. 01. 2017  Divadlo (1. uzávěrka)                             ČT2                       2           0
                                Koncerty (1. uzávěrka)                                   2018–2019
 01. 09.2017      12. 12. 2017                                                   ČT: D                      2           1
                  13. 12. 2017                                                   ČT art      2018
 24. 10. 2017     13. 12. 2017                                                   ČT art      2018           4           1
 01. 11. 2017                                                                                2018          20           6
 01. 11. 2017                                                                                              56           17

Strana 13                                                                                www.ceskatelevize.cz
1.4 Principy práce Programové rady

• Programová rada je nejvyšším kolektivním orgánem řízení v oblasti programu, vývoje
    a výroby vlastní tvorby, převzatých pořadů a nových médií.

• Cílem Programové rady je naplňovat dlouhodobou programovou strategii ČT.

• Programová rada se člení na více specializovaných rad, z nichž jsou z hlediska vývoje
    pořadů podstatné především následující tři:

          • Velká programová rada (VPR), která schvaluje projekty s objemem externích
              nákladů nad 500 tis. Kč;

          • Malá programová rada (MPR), která schvaluje ostatní projekty;

          • Digitální rada (DR), která schvaluje projekty nových médií.

• Projekty na VPR a MPR přihlašují KP na standardním formuláři „Přihláška na PR“.
    Na MPR se projekty projednávají na základě přihlášky, rozhodnutí je sděleno zápisem.
    Na VPR předkládá TPS spolu s přihláškou i prezentaci a přichází ji společně s tvůrci
    osobně představit. Rozhodnutí VPR je přítomným sděleno ihned, po krátké poradě
    přítomných, a poté je potvrzeno zápisem.

• Další pravidla konání a rozhodování PR specifikují příslušné interní předpisy, zejména
    Jednací řád Programové rady.

Strana 14  www.ceskatelevize.cz
1.4.a Statistika programových rad (2017)

                                            Počet            Externí náklady ČT

Projednané projekty:                               466                           n/a
 Z projednaných
 - Schválené projekty                              390 84 %  1 149 mil. Kč

 Ze schválených dle typu výroby:                    50 13 %  133 mil. Kč 12 %
 - Distribuční filmy                               208 53 %  612 mil. Kč 53 %
 - TV tvorba, vlastní výroba                                 201 mil. Kč 18 %
 - TV tvorba, zakázky a nákupy licencí              31 8 %   203 mil. Kč 18 %
 - TV tvorba, koprodukce a společná výroba         101 26 %
                                                             0,4 mil. Kč
Schválené piloty                                      2

Ze schválených dle žánru:                           45 12 %  773 mil. Kč 67 %
- Hraná tvorba                                      49 13 %   82 mil. Kč 7 %
- Zábava, eventy                                   155 40 %
- Dokument, publicistika, vzdělávání                64 15 %  132 mil. Kč 11 %
- Tvorba pro děti a animovaná tvorba                77 20 %  117 mil. Kč 11 %
- Divadlo, hudba, balet
                                                              44 mil. Kč 4 %

Strana 15                                               www.ceskatelevize.cz
1.4.b Srovnání PR 2014–2017 (tabulka)

Projednané projekty (ks)                            2014          2015         2016           2017
 Z projednaných                                      423           483          465           466
 - Schválené projekty (ks)
                                                     360           406          388           390
                           (externí náklady ČT)  1 101 mil. Kč  852 mil. Kč  923 mil. Kč  1 149 mil. Kč

Ze schválených dle typu výroby:                  120 mil. Kč    75 mil. Kč   60 mil. Kč   133 mil. Kč
- Distribuční filmy                              552 mil. Kč    438 mil. Kč  525 mil. Kč  612 mil. Kč
- TV tvorba, vlastní výroba                      152 mil. Kč    204 mil. Kč  202 mil. Kč  201 mil. Kč
- TV tvorba, zakázky a nákupy licencí            277 mil. Kč    135 mil. Kč  136 mil. Kč
- TV tvorba, koprodukce a společná výroba                                                 203 mil. Kč

Ze schválených dle žánru:                        680 mil. Kč    546 mil. Kč  531 mil. Kč  773 mil. Kč
- Hraná tvorba                                   149 mil. Kč    91 mil. Kč   107 mil. Kč  82 mil. Kč
- Zábava, eventy                                 167 mil. Kč    131 mil. Kč  180 mil. Kč  132 mil. Kč
- Dokument, publicistika, vzdělávání             72 mil. Kč     53 mil. Kč   67 mil. Kč   117 mil. Kč
- Tvorba pro děti a animovaná tvorba             33 mil. Kč     31 mil. Kč   37 mil. Kč   44 mil. Kč
- Divadlo, hudba, balet

Poznámka: Údaje v tabulce představují celkové rozpočty externích nákladů u nově schválených projektů, nikoli celkové
objemy výroby v jednotlivých kategoriích, do nichž je třeba zahrnout zejména běžící pořady.

Strana 16                                                                    www.ceskatelevize.cz
1.4.c Srovnání PR 2013–2017 (typ výroby)

mil. Kč     2014  2015  2016             Kino koprodukce
1400                                     TV koprodukce
1200                                     TV zakázky
1000                                     TV vlastní výroba

  800                         2017
  600
  400
  200

     0
      2013

Strana 17                     www.ceskatelevize.cz
1.4.d Srovnání PR 2013–2017 (žánry)

mil. Kč     2014  2015  2016             Umění
1400                                     Děti + Animace
1200                                     Dokumenty
1000                                     Zábava
                                         Dramatika
  800
  600                         2017
  400
  200

     0
      2013

Strana 18                     www.ceskatelevize.cz
1.5 Principy fáze „realizace“

• Fáze realizace následuje po schválení pořadu do výroby programovou radou.
• TPS v této fázi zodpovídá zejména za:

         • Podání žádosti o přidělení rozpočtových prostředků na výrobu pořadu
             z celkového výrobního rozpočtu ČT.

         • Kompletní realizační zajištění výroby pořadu v součinnosti s ostatními útvary.
         • Zajištění řádného schválení pořadu.
         • Podpora při uvedení pořadu do vysílání v součinnosti s ostatními útvary.
• Po premiérovém odvysílání je kreativní producent hodnocen za dosažené výsledky:
         • Dodržení očekávané sledovanosti, spokojenosti a rozpočtu pořadu;
         • Dosažení vysokých hodnot dalších kvalitativních parametrů (originalita

             a zaujetí);
         • Celková sledovanost (včetně odložené sledovanosti a sledovanosti

             na internetu);
         • Úspěch na festivalech, hodnocení odborné kritiky;
         • Financování pořadu z externích zdrojů (koprodukce, předkup apod.).

Strana 19  www.ceskatelevize.cz
1.6 Ostatní činnosti divize Vývoj

• Centra dramaturgie zodpovídají za metodické řízení TPS v jednotlivých žánrových
    oblastech a zároveň přebírají od TPS cyklické pořady, které mají odvysílánu jednu či více
    sezon a dostávají se do režimu „běžícího pořadu“.

• Filmové centrum zodpovídá za spolupráci s nezávislými producenty v oblasti
    distribučních filmů.

• Centrum mezinárodních programových projektů zodpovídá za spolupráci se
    zahraničními subjekty, které s ČT spolupracují na bázi koprodukcí, předkupů práv
    a dalších forem společného financování vývoje a výroby pořadů.

• Festivalové oddělení zajišťuje prezentaci pořadů ČT na tuzemských i zahraničních
    festivalech.

• Analytik zajišťuje přehled o trendech ve světové televizní tvorbě napříč žánry.

• Talentová specialistka koordinuje casting a zajišťuje systematickou práci
    s herci, scenáristy, režiséry a studenty uměleckých škol.

• Odborní specialisté zajišťují evidenci námětů, tvorbu autorských smluv, administrativu
    programových projektů, vedení agendy uzávěrek a programových rad a další.

Strana 20  www.ceskatelevize.cz
1.7 Personální struktura divize Vývoj

Ředitel, manažer  Praha: 107  Brno: 23  Ostrava: 23  Celkem: 153
Producent              7          1           1            9
Dramaturg              14         3           2            19
Specialista            35        13          17            65
Administrativa         22                                  22
                       29         6           3            38

• Tvůrčí producentské skupiny disponují pouze malým týmem stálých pracovníků.
   Kromě kreativního producenta je to výkonný producent, kmenový dramaturg
   a asistentka. Ostatní kapacity čerpají buď z center dramaturgie, nebo externě jako
   součást vývojových rozpočtů jednotlivých projektů.

• Týmy center dramaturgie zároveň zajišťují dramaturgii běžících pořadů, kde jde o cca
   3000 dílů různých typů pořadů ročně.

Strana 21                               www.ceskatelevize.cz
1.8 Schvalovací postupy ve vývoji

• Konečnou zodpovědnost za obsah pořadu nese kreativní producent, u běžících pořadů
   zodpovědný dramaturg. U pořadů v gesci TPS nese kreativní producent zodpovědnost
   i za výrobní stránku, u běžících pořadů tato zodpovědnost přechází do center realizace
   v divizi výroba.

• Při schvalování pořadů platí princip dvou očí – kromě dramaturga, který spolupracoval
   při tvorbě pořadu, schvaluje i někdo další, kdo má od tvůrců potřebný odstup.
   Schvalování probíhá vždy na nejnižší možné organizační úrovni – tedy v TPS
   a v příslušném centru dramaturgie, ať již v Praze, v Brně nebo v Ostravě. Schvalují se
   fáze scénáře, obsazení, „offline“ (střihová skladba) a „online“ (konečná podoba
   pořadu). Poslední dvě schvalování probíhají za účasti zástupců programu.

• Vedení vývoje zároveň dohlíží na dodržování programového rámce, daného
   dlouhodobými a tříletými plány, a legislativního rámce, daného platnou legislativou,
   Kodexem ČT a směrnicemi EU.

• K průběžnému sledování stavu schvalování a dodržování harmonogramu výroby
   jednotlivých pořadů slouží interní systém „Milníky“, který přehledně zobrazuje plán
   a skutečný stav všech významných kontrolních bodů výroby pořadu.

• Pravidla schvalování jsou detailně uvedena v příslušných interních předpisech ČT.

Strana 22  www.ceskatelevize.cz
2. Vývoj hrané tvorby

• V oblasti hrané tvorby naplňujeme následující programová okna:

          • Pondělní seriálová dramatika ČT1: převážně detektivní a kriminální seriály
               v žánrově širokém záběru; ve výrobě je v současné době např. druhá řada
               seriálu Rapl nebo třetí řada Labyrintu, minisérie Lynč a česko-polsko-
               ukrajinská koprodukce Princip slasti;

          • Páteční seriálová dramatika ČT1: oddechová dramatika pro páteční večer;
               ve výrobě je třetí řada První republiky a komediální detektivní seriál
               Strážmistr Topinka, vycházející z úspěšného Doktora Martina;

          • Nedělní dramatika ČT1: ve výrobě jsou eventové televizní filmy a minisérie
               (Balada o pilotovi, Rašín, Dukla 61 nebo Metanol), žánrové solitéry
               a minisérie (pokračování případů detektivů od Nejsvětější trojice – Vodník
               a Živé terče a řada dalších) stejně jako dobové cykly (Zločiny velké Prahy);

          • Komediální hraná tvorba: komediální seriály odvážnějšího ladění pro druhý
               prime time ČT1 (ve výrobě nyní Most a Zkáza Dejvického divadla);

          • Pohádky pro ČT1: dvě velké pohádky ročně pro vánoční vysílání.

• Požadavky Programu v této oblasti jsou saturovány do konce roku 2019.

Strana 23  www.ceskatelevize.cz
2.1. Hraná tvorba – seriály

• Na podzim 2017 byly vysílány tyto nové seriály:

          • Úspěšná u diváků byla druhá řada První republiky, ale na sledovanosti
               i na všech kvalitativních ukazatelích se negativně projevil velký časový
               odstup od vysílání první řady.

          • Druhá řada psychologicky propracované krimisérie Život a doba soudce A.K.
               se ve sledovanosti potýkala se silně sledovanými seriály na komerčních
               televizích, ale měla výbornou odloženou sledovanost, sledovanost
               na internetu i kvalitativní parametry.

          • Jako jednoznačně neúspěšný hodnotíme komediální seriál Trapný
               padesátky, který byl ve všech sledovaných parametrech hluboko pod
               obvyklou úrovní dramatické tvorby ČT. Slovy Jiřího Menzela, „dělat komedii
               není žádná legrace“.

Strana 24  www.ceskatelevize.cz
2.2. Hraná tvorba – filmy a pohádky

• Vánoční pohádky pravidelně představují nejsledovanější pořady ve všech českých
      televizích, mají vysokou reprízovatelnost a sbírají řadu ocenění doma i v cizině.

• Vánoce 2017 byly ve znamení Anděla Páně II, který slavil fenomenální úspěch již
      v kinech v průběhu zimy 2016 a jara 2017. Oblíbenost u diváků potvrdil i v televizní
      premiéře, kdy dosáhl nejen sledovanosti přes tři miliony diváků, ale i skvělých
      kvalitativních parametrů.

• Výborně si vedla i druhá premiérová pohádka Nejlepší přítel.
• Potěšující byl v průběhu podzimní sezony také výsledek premiéry TV filmu Kozy léčí.

Strana 25  www.ceskatelevize.cz
2.3. Hraná tvorba – ocenění

Kosmo (Česká škola) (Pověřený KP T. Baldýnský)

• Zlatý ledňáček pro nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „cyklická tvorba“ – Finále Plzeň, 20. 4. –
    26. 4. Plzeň

• Nominace v kategorii „TV hrané pořady” – Prix Europa, Německo, 14. – 20. 10.

Trpaslík (TPS M. Reitlera)

• Nejlepší evropský hraný TV film/seriál – Festival de la Fiction TV de la Rochelle 2017, Francie, 13. – 17. 9.
• Nominace v kategorii „Pořady s rasovou a etnickou tématikou/se scénářem” – Diversity TV Excellence Awards,

    Francie 17. 10.

Anděl Páně II (TPS B. Johnsonové)

• Zlatý prim (Hlavní cena odborné poroty pro tvůrce nejlepší filmové a televizní komedie) a Cena za režii –
    Festival české filmové a televizní komedie, 17. 9. – 23. 9. Nové Město nad Metují

• Cena dětského diváka a Cena Oty Hofmana za nejlepší dílo v kategorii do 12 let (dospělá porota) – Dětský
    filmový a televizní festival Oty Hofmana, 8. 10. – 12. 10. Ostrov

Zázračný nos (Pověřená KP Marča Arichteva)

• Křišťálový šaton v kategorii do 12 let (porota dětí a mládeže) – Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana,
    8. 10. – 12. 10. Ostrov

Strana 26  www.ceskatelevize.cz
3. Vývoj dokumentární tvorby

• V oblasti dokumentu, publicistiky a vzdělávání se vývoj soustřeďuje zejména
      na následující typy projektů:

          • kulturní a společenské dokumenty a dokumentární cykly, zaměřené
               na výrazné osobnosti či fenomény;

          • cross-žánrové projekty typu docusoap nebo docu-reality;

          • cestovatelské a objevitelské cykly na divácky atraktivní témata;

          • výrazné cykly vysoké hodnoty informační i umělecké.

• Portfolio dokumentárních projektů je rozsáhlé, poptávka programu je zajištěna
      do poloviny roku 2019. V první polovině roku 2018 probíhají uzávěrková řízení
      na dokumenty a dokumentární cykly pro vysílání v letech 2019 a 2020.

• Pro rok 2018 připravujeme řadu tematických dokumentárních solitérů i cyklů
      k významným výročím tohoto roku, počínaje výročím komunistického puče přes výročí
      mnichovské dohody a srpnové okupace až po 100. výročí vzniku samostatného
      Československa.

• Rovněž rok 2019 je rokem významných výročí – od lednového výročí smrti Jana
      Palacha po listopadové výročí sametové revoluce.

Strana 27  www.ceskatelevize.cz
3.1. Dokumenty – nové pořady

• Mezi nejúspěšnější nové pořady v oblasti dokumentu, publicistiky a vzdělávání
      v období podzim 2017 patřily například:

           • TPS P. Kubici: dokument Bratři za hrob o dětech sovětských okupačních důstojníků,
                 distribuční dokument Vitalije Manského o Severní Koreji V paprscích slunce, cyklus
                 autentických výpovědí Příběhy 20. století, dokumentární trilogie Čechoslováci
                 v gulagu nebo pokračování úspěšného cyklu Krajinou domova II;

           • TPS A. Müllerové: distribuční dokument Normální autistický film, cestopisný cyklus
                 Útěky na Kostariku a distribuční dokument Bratříček Karel, zachycující Karla Kryla
                 očima našich polských sousedů;

           • TPS M. Šantavé: cestovatelsko-fotografický cyklus Jak se fotí nebo docusoap
                 o pracovnících pražského letiště Život ve vzduchu;

           • Pověřená KP J. Škopková: dokument o známém sportovci Štěpec.

Strana 28  www.ceskatelevize.cz
3.2. Dokumenty – zahraniční ocenění

Zátopek (TPS P. Kubici)

• Sport Movies & Tv 2016 – 34th Milano International FICTS Fest, Itálie, (16. – 21. 11. 2016 ) – Čestné uznání
    (MENTION D'HONNEUR) v kategorii Dokumenty – Velcí šampioni 2017

• 50th Annual WorldFest – Houston, USA (21. – 30. 4. 2017) – Platinum Remi Award v kategorii Dokumentární
    film

• Hlavní cena v kategorii „Olympijské hry” – 11th Kampala Sports E-Motions International FICTS festival,
    Uganda, 12. – 14. 9.

Miluj mě, jestli to dokážeš (TPS P. Kubici)

• Nominace v kategorii „Pořady s rasovou a etnickou tematikou/bez scénáře“ – Diversity TV Excellence Awards,
    Francie 17. 10.

Jako bychom dnes zemřít měli (TPS P. Diviše)

• 2. cena v kategorii „Historické dokumenty“ – 12th International Catholic Film and Multimedia Festival „KSF
    Niepokalana 2017“, Polsko, 1. 10.

Co dokáže lež (TPS L. Polákové)

• Nominace v kategorii „TV publicistika“ – Prix Europa, Německo, 14. – 20. 10.

Pavel Nedvěd a jeho osud (pověřená KP J. Škopková)

• Čestné uznání v kategorii „Film a TV fotbal – velcí šampioni“ – Sport Movies & Tv 2017 – 35th Milano
    International FICTS Fest, Itálie, 15. – 20. 11.

Strana 29  www.ceskatelevize.cz
3.4. Dokumenty – tuzemská ocenění

13. komnata Arnošta Petráčka (Centrum dram.)      Krajina kamenných věží (TPS M. Šantavé)
• Velký Ještídek (Hlavní cena) – Sportfilm        • 1. místo v kategorii Cestopisný film –

    Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec                 Mezinárodní festival outdoorových filmů, 6.
                                                      10. – 9. 12. 50 míst v ČR a SR
Boží mlýny (KP A. Trš)
• Velká cena festivalu – Příběhy Země, 6. 10. –   Na cestě 2017 (Centrum dramaturgie)
                                                  • Čestné uznání v kategorii Dokumentární filmy,
    12. 10. Praha
                                                      TV a online programy – Tourfilm, 6. 10. – 7. 10.
Český žurnál – Hranice práce (TPS P. Kubici)          Karlovy Vary
• Cena diváků a Nejlepší český dokument (vítěz
                                                  Národní klenoty II (TPS M. Šantavé)
    kategorie Česká radost) – MFDF Ji.hlava, 24.  • Hlavní cena v kategorii Dokumentární filmy, TV
    10. – 29. 10. Jihlava
                                                      a online programy – Tourfilm, 6. 10. – 7. 10.
KLÍČ Č. 20/2016 (Centrum dramaturgie)                 Karlovy Vary
• 1. cena v TV kategorii – Ceny Vládního výboru
                                                  Svět podle termitů (TPS P. Kubici)
    pro zdravotně postižené občany za             • Velká cena – Life Science Film Festival, 16.
    publicistické práce zaměřené na téma
    zdravotního postižení, 1. 12. Praha               10. – 20. 10. Praha

KLÍČ Č. 5/2017 (Centrum dramaturgie)              Pavel Nedvěd a jeho osud (KP J. Škopková)
• 2. cena v TV kategorii – Ceny Vládního výboru   • vítěz kategorie Sportovní osobnosti – Sportfilm

    pro zdravotně postižené občany za                 Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec
    publicistické práce zaměřené na téma
    zdravotního postižení, 1. 12. Praha

Strana 30                                         www.ceskatelevize.cz
4. Zábava

• V oblasti zábavy naplňujeme především poptávku Programu:

          • Po velké sobotní zábavě pro ČT1 (již tradiční formáty Stardance, Zázraky
               přírody a Tajemství těla letos doplní kvízový speciál Kde domov můj,
               věnovaný osmičkovým výročím);

          • po rodinné, příběhové a emočně silné zábavě na středeční večer na ČT1;

          • po diskusních, magazínových a soutěžních pořadech;

          • po alternativní zábavě a skečových pořadech.

• V souladu s obvyklým vývojovým cyklem zábavy se nyní zabýváme pořady především
      na léta 2019–2020.

• Mezi nejsilnější v oblasti zábavy patřily tradičně silvestrovské pořady – Velká plavba
      s Waldemarem, silvestrovská Všechopárty (oba z pražského centra dramaturgie)
      a Do roka a do dna (centrum dramaturgie TSB). Dobrých výsledků dosáhly rovněž
      v sobotním okně Tajemství těla (TPS M. Reitlera), Zdravotní test národa (TPS
      P. Mühla) i tradiční Zázraky přírody (centrum dramaturgie Praha).

• Z běžících pořadů si nejlépe vedly Všechopárty (centrum dramaturgie Praha) a
      kvízové pořady AZ kvíz (centrum dramaturgie TSB) a Kde domov můj (TPS P. Mühla).

Strana 31  www.ceskatelevize.cz
5. Tvorba pro děti

• V oblasti dětské tvorby naplňujeme poptávku programového okruhu ČT :D,
     především v kategoriích zábavné vzdělávání a lifestyle pro obě cílové skupiny
     (4 až 8, 8 až 12 let), dále čtení a cvičení pro mladší cílovou skupinu, přičemž
     výběr žánrů a témat úzce konzultujeme s vedením ČT :D. Poptávka v této
     oblasti je naplňována průběžně, v současnosti do poloviny roku 2019.

• Souběžně s tím pracujeme na vývoji nových večerníčků stejně jako dalších
     animovaných a hraných pořadů. Zde má naplňování poptávky dlouhodobý
     charakter vzhledem k několikaletým výrobním lhůtám animovaných seriálů.

• Součástí činnosti divize Vývoj je i obsahová náplň a rozvoj dětského webu.

Strana 32  www.ceskatelevize.cz
5.1. Tvorba pro děti – pořady

• Vynikajících výsledků dosahují nové a rovněž běžící pořady.

• V cílové skupině 4 – 8 let jde o zejména tyto nové pořady:

           • Animovaná koprodukce s Kühnovým dětským sborem Zpívejte s námi, druhá řada
                 komedie Mazalové a večerníček Zahrádka pod hvězdami (vše TPS B. Johnsonové),

               dále jazykové vzdělávání Čau Bambini (TPS P. Mühla) a Čtení do ouška: Pohádky
               B. Němcové (TPS O. Šrámka).

• Nové pořady v cílové skupině 8 – 12 let:

           • Vzdělávací cyklus DějePIC! (TPS L. Polákové), cykly Hudební perličky Pavla Šporcla
                 a Nauč tetu na netu II (oba TPS P. Mühla), počítačový magazín DVA3 (centrum
                 dramaturgie Praha) a druhá řada cyklu S Jakubem v přírodě (TPS A. Müllerové),
                 natočená v koprodukci s RTVS.

• Běžící pořady v cílové skupině 4 – 8 let:

           • Všechny tradiční cyklické pořady pro děti jako Kouzelná školka, Studio Kamarád
                 a i mezi dospělými oblíbený Tamtam (vše centrum dramaturgie Praha), cykly Šikulové,
                 Draci v hrnci nebo Rytmix (vše centrum dramaturgie TSO), dále Hopsasa, Hýbánky
                 a Jogínci (vše centrum dramaturgie TSB).

• Běžící pořady v cílové skupině 8 – 12 let:

           • Magazín Wifina (TPS B. Johnsonové) a Planeta Yó (centrum dramaturgie Praha).

Strana 33  www.ceskatelevize.cz
5.2. Tvorba pro děti – nová média (1)

Web ČT :D (decko.cz)

• Webový portál svým interaktivním obsahem, hrami a aplikacemi doplňuje a rozšiřuje působnost jednotlivých
    pořadů, stal se nedílnou a vyhledávanou extenzí kanálu Déčko. Samostatnými projekty konzistentně buduje
    platformu, která v součinnosti s kanálem nabízí dětem nejen zábavu, ale zároveň i neformální vzdělávání
    v podobě, která je pro ně přitažlivá a samozřejmá.

• V návaznosti na vysílání kanálu Déčko a zejména jako nadstavba k jednotlivým pořadům vznikne průměrně
    jedna hra či aktivita týdně.

• Návštěvnost portálu v období 07 – 12/17: 44.447.913 zhlédnutých stránek

• Nejúspěšnějšími hrami se v období 07 – 12/17 staly:

            • Adventura Bankovkovi – Vánoční překvapení (téměř 500.000 spuštění)
            • Adventura Mazalové – Zmatek na hradě (téměř 400.000 spuštění)

                 http://decko.ceskatelevize.cz/mazalove/mazalove-zmatek-na-hrade

            • Kutej špunte – odměnová hra k letní soutěži Probuď Déčko (360.000 spuštění)
                 http://decko.ceskatelevize.cz/hry/kutej-spunte

            • Adventura Anča a Pepík v čarovném lese (356.000 spuštění)
                 http://decko.ceskatelevize.cz/anca-a-pepik/anca-pepik-carovny-les

            • Adventura Anča a Pepík – To nebude hračka (325.000 spuštění)
                 http://decko.ceskatelevize.cz/anca-a-pepik/anca-pepik-to-nebude-hracka

            • Multiplayerová hra AZ kvíz junior (313.000 spuštění)
                 http://decko.ceskatelevize.cz/az-kviz-junior/az-kviz-junior

            • Dějepic – kvíz (294.000 spuštění)
                 http://decko.ceskatelevize.cz/dejepic/dejepic-kviz

Strana 34  www.ceskatelevize.cz
5.2. Tvorba pro děti – nová média (2)

Centrum dramaturgie nových médií vedené KP Š. Sunkovou pokračuje v tradici velkých
multimediálních zábavně-vzdělávacích projektů.

• Na konci června 2017 odstartoval již třetí ročník prázdninové celorepublikové rodinné soutěže Probuď
       Déčko, která motivuje děti, jejich rodiče a prarodiče prožít prázdniny společně a aktivně. Projekt propojil
       webovou hru, výlety do přírody, televizní vysílání a návštěvy kulturních či historických památek a měst
       na téměř 180 místech po celé ČR. Na organizaci soutěže se podílely skautské oddíly, Asociace informačních
       turistických center, Česká pošta a desítky českých památek. Obrovský (a stále rostoucí) divácký zájem
       dokládá počet zhlédnutých stránek, který za dva prázdninové měsíce vyšplhal k 1.500.000, do soutěže se
       aktivně zapojilo více než 21.000 rodin.

• Nejočekávanějším a divácky nejúspěšnějším projektem byl ovšem sedmý ročník virtuálního Adventního
       kalendáře. V roce 2017 lidé mimořádně pozitivně reagovali na propojení s pohádkou Anděl Páně II
       a oceňovali také inovativní „dvoupatrovost“ kalendáře (tj. nebe, kde se dalo pomocí andělíčků nasněžit
       do městečka). Diváci psali pozitivní reakce na jednotlivé repliky a již tradičně chválili „klasickou a poetickou“
       náladu a vyznění kalendáře. Jen v prosinci zhlédli diváci 6 382 579 stránek kalendáře.

• V prosinci 2017 přibyl další příspěvek k posilování jazykových dovedností českých dětí: po úspěchu projektu
       Francouzština s Bílou paní vznikl ve spolupráci s Goethe Institutem v Praze a Filozofickou fakultou UK projekt
       Němčina s Bílou paní, který děti nenásilnou a hravou formou uvádí do světa německého jazyka. Večerníček
       Bílá paní na hlídání byl přeložen a předabován do němčiny a na speciální webové stránce dětského webu ČT
       www.decko.cz/jazyky si děti mohou pustit jednotlivé díly tohoto animovaného seriálu ve čtyřech jazykových
       variantách a zahrát si některou z jednadvaceti edukativních her, které dětem pomáhají přirozeně vplout
       do vod německého jazyka.

Strana 35  www.ceskatelevize.cz
5.2. Tvorba pro děti – nová média (3)

Projekty ve vývoji v 09 – 12/17

• Agent v kapse: V posledním čtvrtletí roku 2017 byla vyvinuta mobilní aplikace ke stejnojmennému seriálu.
    Aplikace funguje jako jakási digitální příručka pro krizové situace. Je to aplikace, kterou mohou míti děti v
    chytrém telefonu doslova v kapse a která jim může pomoci nezmatkovat v nějaké nepříjemné situaci. V aplikaci
    je například možnost poslat rychlou SMS rodičům s údaji o aktuální poloze, nahrávka dospělého hlasu pro
    případ ohrožení či buton pro rychlé volání záchranných složek a rodinných kontaktů. Aplikace byla vyvinuta ve
    spolupráci s Policií ČR a Linkou bezpečí. Aplikace byla zveřejněna na začátku ledna 2018 zároveň s vysíláním
    1. dílu seriálu.

• Mobilní aplikace pro handicapované děti
            • Znakování s Nelou – aplikace pro sluchově postižené
                    • hra jako interaktivní slovníček podporující výuku znakového jazyka
                    • navázáno na pořad Hopsasa
                    • vyvíjeno ve spolupráci s nevládní organizací Centrum pro dětský sluch Tamtam

            • Fanynka, František a budík – aplikace pro slabozraké děti
                    • interaktivní příběh – tapnutím dítě reaguje a rozvíjí/posouvá děj (přizpůsobená grafika,
                        např. výrazná barevnost, velikost, kontrast, kontura, atd.)
                    • navázáno na pořad Kouzelná školka (může zajímat i zdravé sourozence → posilování společných
                        zážitků)
                    • vyvíjeno ve spolupráci s nevládní organizací Společnost pro ranou péči

Strana 36  www.ceskatelevize.cz
Strana 37  www.ceskatelevize.cz
Strana 38  www.ceskatelevize.cz
5.3. Tvorba pro děti – ocenění

Hopsasa – Ledový průšvih (centrum dramaturgie Brno)
• vítěz kategorie Metodické a populárně vzdělávací snímky – Sportfilm Liberec, 4. 10. – 10. 10.

    Liberec

Ty, Brďo! – Sport (centrum dramaturgie Ostrava)
• Čestné uznání v kategorii „TV show & reklama“ – Sport Movies & Tv 2017 – 35th Milano

    International FICTS Fest, Itálie, 15. – 20. 11.
• Vítěz kategorie Děti a sport – Sportfilm Liberec, 4. 10. – 10. 10. Liberec

Strana 39  www.ceskatelevize.cz
6. Umělecká a náboženská tvorba

• V oblasti umělecké tvorby naplňujeme programové schéma okruhu ČT art diskusními pořady
      a magazíny, dále také významnými kulturními cykly a konečně přenosy a záznamy divadelních
      a hudebních akcí. V současné době se ve spolupráci několika TPS připravuje nová podoba
      umělecky zaměřené publicistiky na ČT art společně s výrazným posílením obsahu na webu.

• Náboženská tvorba se soustřeďuje do pravidelných programových oken Cesty víry, Uchem jehly,
      Křesťanský magazín a Sváteční slovo, do přenosů bohoslužeb a do dokumentárních cyklů.

• Z umělecké tvorby dosáhly velmi dobré sledovanosti přesahující 1 % tyto pořady:

           • TPS Ondřeje Šrámka – záznam slavnostního představení k 50. výročí Divadla Járy
                 Cimrmana Psaní do nebe a dokument Ladislav Mrkvička;

           • TPS Vítězslava Sýkory – Eurovizní soutěž mladých tanečníků, mezinárodní akce,
                 pořádaná Českou televizí pro EBU, a dokument Zuzana Růžičková: hudba znamená
                 život;

           • Pověřený KP V. Průša – záznam představení Adam Plachetka a jeho hosté;

           • TPS K. Ondřejkové – záznam koncertu kapely Jelen.

• Jako významné svým ohlasem a kulturním dopadem lze hodnotit rovněž například pořady
      Barenboim: Smetana – Má vlast (pověřený KP V. Průša), dokument o nastudování Smetanovy
      symfonické básně světoznámým dirigentem, nebo cyklus líčící historii Vinohradského divadla
      Dobru, pravdě, kráse (TPS O. Šrámka) nebo osobnostní cyklus světoznámého jazzového kytaristy
      Linka (TPS V. Sýkory).

Strana 40  www.ceskatelevize.cz
7. Nová média (1)

V Centru dramaturgie nových médií / TPS Š. Sunkové vznikají rovněž projekty z oblasti
nových médií zaměřené na dospělé.

Vývoj v období 07 – 12/17:

• TOTO100LETÍ – www.totostoleti.cz – spuštěn 1. 1. 2018
    Webový portál jednoduchým a intuitivním způsobem umožňuje divákovi orientaci v posledních sto letech naší
    historie. Primárně projekt využívá rozsáhlý videoarchiv iVysílání, doplněn je infografikami, mapami, články
    ze zdrojů ČT24 a také obrazovými výpověďmi z archivu Paměti národa. Primárně projekt cílí na diváka, kterého
    zajímá vědecko-populární přístup k historii národa. Pro studenty a pedagogy (ZŠ, SŠ) vznikají jako součást
    projektu také metodické a pracovní listy ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů.
    Celé století je rozděleno do osmi období, přičemž v každém z nich se nacházejí desítky příspěvků. Jednotlivá
    období jsou představena autorskou úvodní znělkou, která působivě kombinuje archivní materiály. Každé období je
    rozděleno do šesti tematických kategorií, ale videa lze řadit i podle klíčových slov a tagů napříč jednotlivými
    obdobími. Obsah bude průběžně doplňován dalšími materiály a videi, tak jak budou po celý rok 2018 vysílána ČT.

• TOTO100LETÍ je propojeno také s unikátním projektem Archivu ČT TV PROGRAM 1968.
    www.ceskatelevize.cz/specialy/totostoleti/program-68#/
    Den po dni pečlivě rekonstruovaný program televizního vysílání celého přelomového roku 1968. Mnohá
    z archivních videí jsou dostupná k přehrání, což potěší nejen pamětníky, ale i fanoušky československé nové
    filmové vlny.

Strana 41  www.ceskatelevize.cz
Strana 42  www.ceskatelevize.cz
7. Nová média (2)

    • ArtZóna – online portál o současné živé kultuře a umění www.artzona.cz – spuštěn 8. 1. 2018

         V souvislosti se stejnojmenným pořadem vznikal ve 2. pololetí 2017 webový portál, který je výběrem toho
         nejpozoruhodnějšího z dění ve světě výtvarného umění, literatury, hudby, divadla, filmu a televize. On-line
         ArtZóna nabízí široký kulturní servis a přehledně představí kulturní záznamy z archivu ČT. ArtZóna pomůže
         veřejnosti zpřístupnit i ty oblasti umění, které se na první pohled mohou zdát příliš komplikované a do sebe
         uzavřené, připoutá také zájem cílové skupiny, která je zvyklá sledovat program ČT na webu a preferuje
         nelineární konzumování jejího obsahu.

Strana 43  www.ceskatelevize.cz
8. Filmové koprodukce

• Filmové centrum (FC)
         • FC se soustřeďuje na systematickou podporu nezávislé české kinematografie:
               • ve všech jejích žánrových podobách (hraná, animovaná, dokument),
               • ve všech vývojových fázích (hledání námětů, vývoj, koprodukce),
               • v různých typech tvorby („kino“, „festival“, „talent“).
         • FC se podílí na činnosti Filmové nadace:
               • společný projekt ČT, RWE a Barrandov Studia,
               • na základě nových pravidel velký zájem renomovaných i začínajících autorů.
         • FC spolupracuje s filmovými školami – projekt Filmový akcelerátor:
               • ve spolupráci s FAMU, FAMO a UTB,
               • pitching dosud nerealizovaných studentských filmů / podpora vzdělávání,
               • vítězným projektům nabídnuta koprodukce.

Strana 44  www.ceskatelevize.cz
8.1. Výsledky distribučních filmů

• Vysílání těchto distribučních filmů hodnotíme jako velmi úspěšné:
          • Skvěle si u diváků ČT vedla pohádka Anděl páně II režiséra Jiřího Stracha
               (TPS B. Johnsonové), která dosáhla rekordní sledovanosti 3 228 000 diváků.
          • V dokumentech se nejvýrazněji prosadily tyto distribuční filmy: Trabantem
               do posledního dechu (Filmové centrum); Normální autistický film (TPS
               A. Müllerové); Bratříček Karel (TPS A. Müllerové); Richard Müller:
               nepoznaný (Filmové centrum).

• Výrazných výsledků v českých kinech dosáhly v 2. polovině roku 2017 tyto filmy
      podpořené ČT:
          • Po strništi bos – 505 282 diváků
          • Zahradnictví: Dezertér – 63 853 diváků
          • Zahradnictví: Nápadník – 58 449 diváků
          • Přání k mání – 59 902 diváků

Strana 45  www.ceskatelevize.cz
8.2. Distribuční filmy – ocenění (1)

DISTRIBUČNÍ HRANÉ

Anděl Páně II                                             Lichožrouti
• Festival české filmové a televizní komedie, Nové        • 20th International Childern‘s Film Festival, Indie, 8.

  Město nad Metují, 17. 9. – 23. 9. – Cena za režii,        – 14.11. – Zlatý slon – hlavní cena v kategorii
  hlavní cena odborné poroty                                dlouhých animovaných filmů
• XIII. Eurasia International Film Festival, Kazachstán,  • 34th Annual Chicago International Children‘s Film
  27. 7. – Nejlepší film                                    Festival, USA, 27. 10. – 5. 11. – Cena dětské poroty
• 12th Vilnius Film Festival for Children and Youth,        v kategorii dlouhých animovaných filmů
  Litva, 1. – 10. 10 – Cena dětské poroty pro nejlepší
  film v kategorii 7+                                     Masaryk
                                                          • Neisse Film Festival – nejlepší scéna
Bába z ledu
• ČFTA doporučila film na nominaci na Oskara              Přes kosti mrtvých
                                                          • Polish Film Festival in Gdynia, Polsko 18. – 23. 9. –
• Kdo je kdo v mykologii
  Cena Americké filmové akademie, USA, 12. 10. –            Nejlepší režie A. Holland, K. Adamik; Nejlepší make-
  „Malý Oscar“ v kategorii Hraný studentský film            up Janusz Kaleja

Křižáček                                                  Učitelka
• MFF Karlovy Vary 30. 6. – 8. 7. – Křišťálový globus     • Oscarová Knihovna Akademie filmových umění a

  v hlavní soutěži                                          věd – vybráno do stálé klíčové kolekce

Strana 46                                                 www.ceskatelevize.cz
8.2. Distribuční filmy – ocenění (2)

 DISTRIBUČNÍ DOKUMENTY

 Bratříček Karel
 • IX. Festiwal NNW, Polsko, 27. – 30. 9. – Hlavní cena poroty

 Červená
 • Grand Prix – MTF Zlatá Praha, 27. 9. – 30. 9. Praha – Hlavní cena

 Normální autistický film
 • Neisse Film Festival – Nejlepší dokument
 • Docs Against Gravity Film Festival Varšava – Čestné uznání

 Švéd v žigulíku
 • IDFA 2017 – International Documentary Film Festival Amsterdam – vybráno do soutěže

      Competition for mid-Lenght Documentary

 Zkáza krásou
 • FIAT/IFTA Archive Achievement Awards 2017, Mexiko, 18. – 21. 10. – nominace v kategorii

      Nejlepší využití archivů

Strana 47  www.ceskatelevize.cz
8.3. Nově schválené projekty – hrané

název                KP ČT          režie               producent
Šarlatán             J. Sedláček    Agnieszka Holland   Marlene Film production
Skleněný pokoj       H. Uldrichová  Július Ševčík       In Film Praha
Prezident Blaník     H. Uldrichová  Marek Najbrt        Negativ
Ten, kdo tě miloval  J. Viewegh     Jan Pachl           Movie
Pražské orgie        A. Müllerová   Irena Pavlásková    Prague Movie Company
Zlatý podraz         J. Budíková    Radim Špaček        BUC-FILM
Bábovky              A. Müllerová   Rudolf Havlík       Orbis Pictures Film
Nech je svetlo       K. Ondřejková  Marko Škop          Negativ
Moje slunce Maad     H. Uldrichová  Michaela Pavlátová  Negativ

Strana 48                                               www.ceskatelevize.cz
8.3. Nově schválené projekty – dokument

Název               KP ČT                 režie             producent

Cesta do nemožna    L. Poláková           Noro Držiak       Kabos Film&Media

Frem                P. Kubica             Viera Čákanyová   Hypermarket Film

Příběhy z Kibery    P. Kubica             Martin Páv        Frame Film

Vasulka effect      D. Mulíček            Hrafnhildur Gunnarsdóttir Produkce Radim Procházka

Vědomí souvislosti  A. Müllerová          Jakub Felcman     Master Film

Bohu žel            M. Šantavá            Saša Dlouhý       freeSam

The Sound is Innocent P. Kubica           Johana Švarcová   Cinémotif Films

Trabant: Velká cesta domů V. Krincvajová  Dan Přibáň        endorfilm

Na krev             V. Krincvajová        Erik Knopp        Masterfilm

Můj neznámý vojín   P. Kubica             Anna Kryvenko     Analog Vision

Všichni lidé budou bratři A. Müllerová    Robert Kirchhoff  endorfilm

Milénium            P. Kubica             Vitalij Manský    Hypermarket Film

Rozsviť světlo, ať je vidět R. Šofr       Václav Kučera     Agentura Rock-Jazz

Kapela              P. Diviš              Michal Kaboš      Media Film

Strana 49                                                   www.ceskatelevize.cz
9. Mezinárodní spolupráce

• Centrum mezinárodních programových projektů ve druhém pololetí roku 2017 dále
    rozvíjelo a prohlubovalo mezinárodní spolupráci nastartovanou v předchozím
    období.

• Soustředili jsme se především na pokračování spolupráce s francouzsko-německým
    kanálem ARTE, aktivní zapojení ČT do projektů a aktivit EBU v oblasti vývoje pořadů,
    prezentaci připravovaných projektů ČT na mezinárodních
    koprodukčních fórech a vyhledávání nových příležitostí
    pro mezinárodní koprodukce. Centrum nově navázalo
    bilaterální spolupráci na konkrétních projektech
    s televizemi a producenty sousedních zemí: Německa
    a Rakouska. (ORF, ARD/SWR, LOOKS FILM, Interspot
    Film, Gruppe 5 aj.).

Strana 50  www.ceskatelevize.cz
9.1. Spolupráce s televizí ARTE

• Ve druhé polovině roku 2017 jsme byli v průběžném kontaktu se všemi čtyřmi
   redakcemi ARTE napříč žánry – Culture, Fiction, Information a Knowledge, s nimiž jsme
   diskutovali návrhy nových vhodných témat pro vzájemnou spolupráci. Zajišťovali jsme
   také vzájemnou komunikaci u běžících projektů, koordinovali přípravu prezentací
   a podkladů pro nové projekty předkládané k projednání v ARTE a prezentovali nabízené
   projekty na programových konferencích ARTE.

• K realizaci byly schváleny následující společné projekty:

         • Il Boemo (TPS K. Ondřejkové) – červenec 2017,

         • Lynč (KP J. Maxa) – prosinec 2017,

         • Forman (TPS A. Müllerové) – prosinec 2017.

• Premiéru měly tyto dokončené projekty:

         • Stabat Mater (KP V. Průša) – přímý přenos úvodního koncertu festivalu
             Dvořákova Praha 2017 – 7. září 2017;

         • Zahajovací koncert 122. sezony České filharmonie – 19. října 2017 a Česká
             filharmonie a vrcholy francouzské hudby, 10. prosince 2017, oba TPS V. Sýkory.

• V uvedeném období jsme měli s ARTE ve vývoji nebo výrobě 13 společných projektů.

Strana 51  www.ceskatelevize.cz
9.1.a Vybrané společné projekty s ARTE

• Redakce Knowledge

• Defenestrace 1618 (TPS J. Lekeše) – Hraný dokument o události, kterou de facto započala třicetiletá válka, vzniká ke 400. výročí
     zahájení této války. Koprodukce ČT, ARTE a ORF. V létě 2017 probíhalo natáčení, na podzim postprodukční práce
     a připomínkování první verze střihu s ARTE a ORF. Ke konci roku došlo k podpisu koprodukční smlouvy s rakouskou televizí ORF.

• Baťa, první globalista (TPS A. Müllerové) – Dokumentární film o československém podnikateli, králi obuvi a tvůrci světového
     obuvnického impéria vzniká pro prestižní okno v nedělním hlavním vysílacím čase ARTE Documania. V druhé polovině roku probíhal
     střih projektu a konzultace s partnery z ARTE.

• Johannes Kepler: Decoder of the Universe (KP M. Štinglová) – Docudrama na pomezí hraného filmu o životě Johannese Keplera.
     Dnes si jej spojujeme především s jeho třemi proslulými zákony o pohybu nebeských těles. Ale příběh jeho revolučních objevů je
     dramatem shakespearovských rozměrů, plným intrik, vášní, mravní zkázy a korupce. Film se soustředí na období pobytu J. Keplera
     v Praze a jeho dramatický vztah s Tychonem Brahem. Projekt byl schválen 23. 11. 2017 na Velké programové radě ČT. Jedná se
     o koprodukci ARTE, ČT, SWR a BR. Film bude dokončen v roce 2019 k 50. výročí prvního letu na Měsíc.

• Atatürk (KP M. Štinglová) – Kemal Atatürk byl jednou z nejzajímavějších osobností své doby. Revolucionář, kterému se podařilo
     překonat půltisícileté dědictví Osmanské říše, aby vytvořil něco zcela nového – první sekulární stát ve světě islámu. Mezinárodní
     dokudrama v koprodukci ORF, ZDF, ARTE a ČT o politickém a osobním charismatu, síle revolučních myšlenek i jejich ztroskotání.
     Projekt byl schválen 13 . 11. 2017 na Malé programové radě a film bude připraven do vysílání v listopadu 2018 k 80. výročí úmrtí
     Kemala Atatürka.

• Redakce Culture

• Balíček koncertů (TPS V. Sýkory, KP V. Průša) – Přímý přenos úvodního koncertu Dvořákovy Prahy – Stabat Mater, na webové
     platformě ARTE Concert a pozdější uvedení ve vysílání ARTE (slot Maestro) a záznam dvou koncertů České filharmonie pro uvedení
     na webu (Zahajovací koncert 122. sezony České filharmonie, Česká filharmonie a vrcholy francouzské hudby).

• Redakce Fiction

• Lynč (KP J. Maxa) – Hraná série vzniká ve spolupráci s mladými českými scenáristy pod vedením amerického autora a showrunnera
     H. Aptera. Jedná se o historicky první případ, kdy ARTE koprodukčně vstoupilo do hraného seriálu s jedním ze svých asociačních
     partnerů. Schválení vstupu ARTE do projektu na prosincové programové konferenci je výsledkem půlročního jednání s ARTE
     o nabízených seriálech ze strany ČT, které zahájila úspěšná prezentace činnosti ČT na jaře 2017 v ARTE.

Strana 52  www.ceskatelevize.cz
9.2. Spolupráce v rámci EBU

• Spolupráce ČT a EBU probíhala v několika rovinách – účastí v expertních skupinách EBU, zapojením
    ČT do výměnných projektů (collections) a eventů koordinovaných EBU.

• Činnost expertních skupin (EBU Documentary Group, EBU Science & Knowledge Group a další) spočívá především v pitchingu
     projektů s potenciálem pro mezinárodní spolupráci. ČT je v těchto nabídkách vždy důstojně zastoupena, o nabízené projekty
     projevuje zájem řada evropských televizí.

• Výměnné projekty jsou výhodnou formou spolupráce členů EBU, kdy za výrobu jednoho pořadu každý účastník projektu získává
     práva k celé kolekci.

              • EBU Interculture & Diversity Group – Nově jsme zahájili jednání s expertní skupinou EBU Interculture & Diversity Group
                    ohledně zapojení ČT do collection New Neighbours, o lidech hledajících nový domov a překážkách a předsudcích, které
                    musí překonat, aby se stali součástí lokální komunity.

              • EBU Children Documentary Group – Každoroční série dokumentárních filmů pro děti vzniká v koordinaci EBU (ČR/
                    Belgie/ Bulharsko/ Chorvatsko/Německo/Japonsko/Portugalsko/Srbsko/Španělsko/Švýcarsko).

              • EBU Children Drama Group – Tradičně se ČT účastnila série hraných příběhů pro děti ve spolupráci s EBU (ČR/
                    Chorvatsko/Bulharsko/Skotsko/Srbsko/Irsko/Německo/Wales).

• Eventy EBU

              • Eurovision Creative Forum – Každoroční přehlídka 20 nejúspěšnějších formátů veřejnoprávních televizí. Centrum
                    koordinovalo přihlášení projektů, přípravu prezentací a výrobu trailerů. V roce 2017 Centrum přihlásilo čtyři projekty –
                    Doktoři (TPS P. Kubici), Kosmo (KP T. Baldýnský), Modrá krev (TPS L. Polákové) a Provedu! Přijímač (TPS P. Kubici).

              • Eurovision Young Dancers – Letošní ročník ve spolupráci s EBU pořádala stejně jako v roce 2015 Česká televize (TPS
                    V. Sýkory), která odvysílala velký finálový večer z Kongresového centra v Praze. Českou republiku reprezentoval vítěz
                    národního kola Michal Vach.

              • Generation What? – Generation What (TPS A. Müllerové) je mezinárodní interaktivní projekt, který vznikal pod záštitou
                    EBU. Na podzim roku 2017 byl odvysílán dokumentární film, jehož středobodem se stala generace, která jako jediná
                    svoje vzdělání získala nebo stále získává v demokratické společnosti, době hospodářské a geopolitické stability, kterou
                    v Evropě snad žádná z předchozích generací nezažila.

Strana 53  www.ceskatelevize.cz
9.3. Další mezinárodní aktivity

• Účast na mezinárodních fórech

            • MIA Doc Roma – Jako součást industry programu naše Centrum připravilo spolu s organizátory
                 Breakfast with … ČT – prezentace činnosti ČT a setkání s producenty a dalšími filmovými profesionály.

            • DOK Leipzig – Účast na 60. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních a animovaných filmů
                 v Lipsku se uskutečnila na základě pozvání ředitelky festivalu. Participace na koprodukčním fóru a one-
                 to-one meetings se zahraničními producenty a tvůrci.

            • IDFA FORUM – IDFA Forum se každoročně koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů
                 v Amsterdamu. Jde o jednu z nejvýznamnějších evropských platforem, kde mohou tvůrci představit své
                 projekty v různých fázích výroby – ve vývoji, výrobě a také v podobě hrubého střihu. Velký úspěch na
                 letošním jubilejním 30. ročníku IDFA zaznamenali čeští dokumentaristé. V soutěžních sekcích se
                 představil dokument Švéd v žigulíku – o snaze švédského manažera zachránit legendární sovětskou
                 značku Lada. Projekt prezentovalo Centrum mezinárodních programových projektů na EBU
                 Documentary Meetingu 2016 v La Rochelle.

            • CoPro Series Berlinale – CoPro Series je pitchingová a networkingová událost zaměřená na seriály,
                 kterou pořádá festival Berlinale jako součást Drama Series Days. Centrum na podzim koordinovalo
                 přípravu podkladů a přihlášení připravovaného projektu ČT Utopia Baťa.

• Dokumentární masterclass a workshop

            • Centrum mezinárodních programových projektů České televize společně s francouzským festivalem
                 Sunny Side of the Doc zahájilo přípravy masterclassu a dvoudenního workshopu zaměřeného na vývoj
                 dokumentárních projektů ve fázi developmentu. Aktivity tohoto typu jsou jedním z kroků, které by
                 měly přispět k širšímu zastoupení českých dokumentů na zahraničních fórech a festivalech a následně
                 i v televizním vysílání v Evropě. Akce proběhly ve dnech 13. – 14. 2. 2018.

Strana 54  www.ceskatelevize.cz
9.4. Další koprodukční projekty

• Ve sledovaném období se podařilo navázat další spolupráci s veřejnoprávními televizemi ze
    sousedních zemí. Ve spolupráci s rakouskou televizí ORF vznikají filmy Defenestrace a Atatürk, ale
    také další projekty:

           • Marie Terezie (KP J. Maxa) – Výpravná koprodukční minisérie v koprodukci ČT, MTV, ORF,
               RTVS je inspirována strhujícím a vášní protkaným životem významné evropské panovnice,
               moudré a vzdělané císařovny, která výrazně ovlivnila život našich předků a tedy i náš.

           • Evropská rodina Coudenhove-Kalergi (KP M. Štinglová) – Coudenhove-Kalergi jsou
               evropskou rodinou s mnoha neobvyklými životními osudy, které odrážejí evropské dějiny
               20. století. Ústřední postavou filmu je Barbara Coudenhove-Kalergi, narozená v Praze,
               velká dáma rakouské žurnalistiky, která působila jako korespondentka ORF ve východní
               Evropě a po roce 1989 vedla kancelář ORF v Praze.

• Další mezinárodní projekty:

           • Small Hands in the World War II (TPS L. Polákové) – Cyklus hraných dokumentů
               přibližujících druhou světovou válku očima dětí z různých evropských zemí. Projekt je
               pokračováním úspěšné série Small Hands in the Big War, který uvedla Česká televize
               v roce 2014 ke 100. výročí počátku první světové války.

           • Velkou mezinárodní koprodukcí je také právě natáčený polsko-česko-ukrajinský detektivní
               seriál Princip slasti (TPS K. Ondřejkové).

Strana 55  www.ceskatelevize.cz
10. Trendy v TV tvorbě (Analýza M. Krumla)

Rok 2017 v zásadě nepřinesl, co se týče nových postupů či proměny požadavků na programové typy využívané
v prime-timu, nějaké převratné změny. Bylo však možné pozorovat určité posuny a proměny, co se týče jednotlivých
žánrů, prohlubování trendů, které sledujeme již několik let i zrychlení vývoje, co se týče například využívání virtuální
reality nebo lokalizace nabídky nadnárodních streamingových a Pay-TV služeb.

Základní trendy

Také v roce 2017 probíhal hlavní konkurenční boj v oblasti poskytování video obsahů mezi streamingovými společnostmi,
jako jsou například Netflix a Amazon Prime, a placenými televizemi (Sky, HBO atd.). Volně vysílající televize veřejné služby i
televize komerční nemají příliš možností, jak čelit například stále rostoucím nákladům na hranou tvorbu v obou zmíněných
segmentech, zároveň ale hojně využívají výhodné pozice vhodného partnera pro koprodukce (příklad BBC a Netflix nebo ARD
a Sky).

Na všech trzích roste počet lokálních či regionálních (třeba pro některé skandinávské země) streamingových služeb, které
nabízejí původní tvorbu, zvyšuje se také počet žánrových stanic – mnohé televize (komerční i veřejné služby) se snaží
zhodnotit své knihovny a archivy, s čímž souvisí i zvýšené úsilí o získávání práv pro online. V některých zemích (například
ve Skandinávii) televize vynakládají na výrob u pořadů vyšší finance – za což ale získávají dlouhodobá práva pro online (pět
a více let).

I volně vysílající televize, zvláště pokud mají vyšší objem vlastní tvorby v různých žánrech, posilují své pozice v oblasti online –
na velkých trzích, jako je třeba Německo, jsou jak veřejnoprávní subjekty, tak i komerční provozovatelé schopni oslovovat
přinejmenším stejně početné publikum jako třeba Netflix. Je to samozřejmě otázka výkupu práv, nastavení přehledného
systému a nepochybně i kvality a atraktivity obsahů.

Trvá zájem o vytváření nových formátů pro uživatele smartphonů. Zatímco se ale v minulých letech soustředila pozornost
na obsahy pro teenagery a co nejmladší cílové skupiny, v loňském roce se tvůrci začali mnohem více zajímat o starší uživatele,
experimentovali s různými postupy a zpětně se snažili i o vytváření formátů pro lineární televizi s využitím obsahů ze
smartphonů.

Obecně se projevil silný trend konverze různých technologií při vytváření obsahů (například prvky z YouTube a Facebooku
využité v zábavě v lineární televizi) – včetně nových forem využití virtuální reality.

Strana 56  www.ceskatelevize.cz
10.1 Trendy v hrané tvorbě

Volně vysílající televize mají stále větší potíže při nákupu vhodných akvizičních titulů. Dřívější doména mezinárodních trhů s hranou
tvorbou – americké epizodní seriály – vykazuje rok co rok pokles (snad s výjimkou sitkomů), navíc část americké produkce je pro
zahraničí hůře použitelná (seriály o superhrdinech, remaky velkých seriálů minulosti atd.). To vede k zvýšení počtu titulů epizodních sérií
vznikajících mimo americký trh, především ale v Evropě. Jejich výhodou jsou nižší náklady, předpokládaná divácká návykovost, ale také
možnost zaměřit se tímto způsobem na témata, která by divák v jiné formě (dokument, minisérie, diskuse) spíše ignoroval – od historie
až po aktuální problémy (vzorem může být polský seriál Děvčata ze Lvova o Ukrajinkách pracujících jako uklízečky v Polsku). Oblíbeným
postupem, který v roce 2017 posílil, je vytváření epizodních seriálů, odehrávajících se na historickém pozadí (tedy nikoli historické, ale
často romantické, kriminální atd.) a epizodních detektivek. Zvýšil se také zájem televizí o komediální série. Komedie jsou dnes velmi
žádaným artiklem nejen z hlediska možné akvizice, ale především pro adaptování – příkladem může být Slovensko, kde největší souboj
televizí v současnosti probíhá právě v oblasti komediální dramatiky a počet zakoupených licencí k adaptaci za rok 2017 je výrazně vyšší
než v Česku za posledních pět let. Stále silným segmentem v oblasti dramatiky jsou historické seriály – v loňském roce to byly zejména
tituly, vztahující se k významným událostem 20. století a velkým příběhům (aféry, kariéry politiků atd. v jednotlivých zemích).

Streamovací společnosti i Pay TV se v roce 2017 dále zaměřily na financování lokálních produkcí, které jim zajišťují zájem i na těch trzích,
kde tzv. univerzální nabídka není pro uživatele tak atraktivní jako domácí seriály a filmy s oblíbenými herci. Jde o globální trend, který
kopírují i další hráči na celosvětovém trhu. Současně to samozřejmě je konkurencí pro místní placené služby i televize – přinejmenším
v tom, že takové produkce blokují některé protagonisty, nerespektují ceny na daném trhu atd.

Celkově se dá konstatovat, že rok 2017 prokázal, že se i na menších trzích proměnila produkce poté, co televize a placené služby začaly
klást důraz na žánrovou pestrost nabídky i v oblasti dramatiky. Podstatnou proměnou prošly například kriminální seriály – je zjevný
odklon od tzv. skandinávské školy a snaha nabízet víc než jen dobře vystavěný příběh zločinu a jeho odhalování a psychologické portréty
jeho protagonistů. Loňské kriminální seriály pracovaly mnohem více s prostředím, ale i s obecnými společenskými trendy (vztah k
migraci, růst nejistoty v souvislosti s globalizací, snaha o zakonzervování určitého stavu, který vyhovuje většině atd.).

Velká konkurence v oblasti hrané tvorby vede k tomu, že se i až dosud velmi konzervativně chovající televize odvažují experimentovat
z hlediska formy a taktéž obsahu. Vedle tradiční dramatiky roste počet projektů, které jsou kombinacemi nejrůznějších postupů a
nápadů, kombinují například prvky typické pro reality TV s tradičním vyprávěním, satiru s reálnými situacemi a podobně.

Jak již bylo výše řečeno, pokud nejde o čistě lokální dramatiku bez ambice zaujmout na mezinárodním trhu, je většina větších projektů
vzhledem k stále rostoucím nákladům výsledkem nějaké koprodukce, ať už subjektů z několika států nebo z různých segmentů trhu
(například Pay TV, veřejnoprávní stanice, filmový producent).

Strana 57  www.ceskatelevize.cz
10.2 Trendy v zábavě a cross-žánrech

Pokračovalo hledání vhodných formátů, které by z hlediska diváckého zájmu, ale i prestiže jednotlivých stanic dokázaly v primetimu nahradit
dramatiku. I v roce 2017 se pozornost soustředila především do tří oblastí – Reality TV, Game Show a Entertainment.
Reality TV nadále udivuje svou rozmanitostí i schopnostmi neustále inovovat již tak rozsáhlou nabídku. V loňském roce se objevila řada zajímavých
pořadů zaměřených na historii (asi nejatraktivnější a také nejúspěšnější byl dánský formát Historie Dánska, který spolehlivě porazil v původně
dramatickém primetimovém okně nejen konkurenci, ale stal se i nejsledovanějším pořadem dánské veřejnoprávní televize v daném roce),
kombinujících někdy hrané prvky s dokumentaristickými postupy, jindy soutěžní pořad s tzv. living history formáty.
Zvláštní popularitě se mezi diváky, ale i tvůrci těší formáty, založené na porovnávání schopností protagonistů v zdánlivě všedních dovednostech. Po
vlně pořadů, v nichž se peklo a vařilo, přišly na řadu schopnosti opravovat mechanismy, vyrábět nástroje, starat se o rostliny a zahradu
a podobně. Nejčastěji jsou takovým zkouškám vystaveny celebrity, čímž se posilují zábavné prvky těchto formátů.
Novou vlnu zájmu prožívají reality show (adaptace či různé odnože původních formátů), zejména talentové soutěže. Tradiční formáty jako SuperStar
sice už přestaly účinkovat, ale v loňském roce se objevila řada dalších, které už nemají globální charakter (a úspěšnost jako třeba Idol nebo X -
Factor), ale na jednotlivých trzích přinášejí divákům zábavu a pocit, že jsou při tom, když o něco jde, což z takových formátů stále činí žádanou
záležitost. Zřejmě nejpozoruhodnějším formátem tohoto typu v našem regionu byl loni slovenský Zem zpieva, zaměřený na folklor.
Podle situace na největších evropských televizních trzích se dá usuzovat, že období růstu počtu formátů scripted reality pomalu končí. Velké
komerční stanice, které s těmito formáty zaplňovaly podstatnou část schématu mimo prime time (například německá RTL),0 postupně tyto formáty
nahrazují vztahovými epizodními seriály.
Naopak se vrací éra tradičních zábavných formátů. Například v řadě zemí, včetně těch s velkými televizními trhy (Německo, Francie, Polsko, Itálie),
se v loňském roce vrátily do hlavního vysílacího času o víkendech rodinné zábavné hry. Cíl je celkem jasný – vytvořit podívanou, která dostane k
obrazovkám rodiče a děti – tyto pořady se vysílají živě s dlouhou stopáží (v Německu a Itálii až tři hodiny). Jiným formátem, který se vrátil
na obrazovky, jsou akční soutěžní pořady, natáčené ve velkých studiích, vysílané živě, v nichž se hraje o vysoké výhry.
V oblasti zábavy trval i v roce 2017 značný zájem na mezinárodních trzích o nové formáty soutěžních pořadů ve sféře kvízových show, ale i těch, kde
výhra nezávisí na vědomostech soutěžícího. Nepoklesl ani zájem o speciální verze takových pořadů s celebritami i kvízové show, jejichž hlavní
atrakcí nejsou ani soutěžící či nový herní systém, ale technické zařízení vybudované ve studiu (například izraelská Babuschka).
Vše, co v sobě nějakým způsobem obsahovalo zábavné prvky, komediální výstupy atd., tedy od (z hlediska formy) klasických skečových show až po
satirické pořady, vysílané živě s publikem, vzbuzovalo v roce 2017 značný zájem – dá se říci, že počet formátů zaměřených na zábavu podstatně
vzrostl, ale zvýšil se i mezinárodní obchod s nimi a licencemi k jejich adaptaci. Například polská služba Showmax na podzim začala vysílat pořad
Saturday Night Live vytvořený na základě americké licence.
Rok 2017 byl ve znamení nástupu virtuální reality (VR) – v průběhu roku byly prezentovány různé formáty, využívající VR, nicméně až na výjimky šlo
spíše o první kroky na poměrně dlouhé cestě. Výjimkou byl finský formát, v němž celebrity hrály ve virtuální realitě akční hry, který obsahoval
značnou dávku zábavy a v mnohém připomínal spíše panelové show či zábavné game show s celebritami než pořad o VR a počítačových hrách.

Strana 58  www.ceskatelevize.cz
10.3 Trendy v publicistice

Pozoruhodnou pestrost bylo možné sledovat v roce 2017 v oblasti publicistických formátů. Zvláštní zájem přitom
tvůrci v řadě zemí věnovali pořadům, které byly určeny pro prime time. Vedle již etablované spotřebitelské
publicistiky, která je stále atraktivní a hledá nové postupy, se opět objevila řada experimentů, zaměřená na
zkoumání vztahu veřejnosti k politice, na schopnost rozeznávat manipulativní postupy a podobně. Mnohé televize
nejen veřejné služby investovaly v loňském roce do vytváření společných týmů s dalšími médii pro potřeby
investigativní žurnalistiky.
Uplynulý rok přinesl také formáty, v nichž se kombinovala publicistika se zábavou: jednak inovované (například
odnože izraelského formátu The Bubble), jednak založené na sice již použitém nápadu, ale rozvinuté do
propracovanější podoby (pořady vycházející z formátu Gogglebox, v nichž respondenti komentují politické a
celospolečenské události).
Zcela novou podobu získává v posledních letech politická publicistika – loňský rok opět ukázal, že téměř všechny
televize řeší problém, jak přiblížit i poměrně komplikované politické procesy a otázky divákům. Jednou z cest je
využití formy docu-soapů (například při pokrývání předvolebních kampaní nebo sestavování vlády), další pak snaha
vytáhnout politiky z jejich typického prostředí do situace, která bude přijatelnější a zábavnější především pro diváky
(cesta autem, oběd či večeře atd.), ale objevily se i zajímavé formáty konfrontující životní příběhy politiků a jiných
lidí (na základě dne narození, společného zážitku atd.).
V roce 2017 jsme mohli sledovat i pokračující proměnu talk show a diskusních pořadů – přibývá takových, v nichž je
obsažen buď neobvyklý nápad, nebo pracují s pevnou, dramatickou strukturou a gradací. Posilují i zábavné pořady,
v nichž je talk show jedním z využitých prvků.

Strana 59  www.ceskatelevize.cz