Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam 220251000560014 najdete zde
Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) → Nejčastějším námětem publicistických reportáží bylo v případě Reportérů ČT i 168 hodin zdravotnictví → V odkazování na externí zdroje byli autoři reportáží v obou publicistických pořadech přesní → Bez nálezu s vyšší závažností bylo vyhodnoceno všech 158 detailně posuzovaných příspěvků Reportérů ČT a 168 hodin, méně závažné nálezy k posouzení byly učiněny v 19 reportážích → Uspokojivý prostor k vyjádření byl poskytnut všem hlavním subjektům příspěvků Reportérů ČT i 168 hodin V 1. pololetí roku 2020 bylo analyzováno 206 publicistických příspěvků dvojice relací o celkové stopáži 28 hodin a 1 minuta. Základní zjištění Reportéři ČT 168 hodin Metodika 2 ZÁKLADNÍ ZJIŠTĚNÍ: Reportéři ČT, 168 hodin Tematická agenda: Reportéři ČT nejčastěji tematizovali zdravotnictví a historii. První ze jmenovaných kategorií tvořila v souvislosti s pandemií koronaviru téměř polovinu souhrnné stopáže pořadu 168 hodin (více snímky 5 a 12). Transparentnost: Způsob odkazování na externí zdroje v obou publicistických pořadech navazoval na dlouhodobě nastavený přesný standard nad hranicí 90% míry transparentnosti (více snímky 6 a 14). Srozumitelnost a správnost: Aspekty srozumitelnosti a správnosti byly posuzovány ve 158 publicistických reportážích – 69 v Reportérech ČT a 89 ve 168 hodinách. Nález s vyšší závažností nebyl v posuzovaném období učiněn. Za zcela korektní bylo posouzeno 56 příspěvků Reportérů ČT a 83 reportáží 168 hodin (více snímky 7, 8 a 15). Objektivita: Všem hlavním subjektům reportáží v obou publicistických pořadech byl poskytnut uspokojivý prostor k vyjádření (více snímky 9, 10, 16 a 17). Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 3 Základní zjištění Reportéři ČT 168 hodin Metodika 4 VARIABILITA; TEMATICKÁ AGENDA: Reportéři ČT Aktuálnost reportáží (1. pololetí 2020) Tematická agenda (1. pololetí 2020) historie 1 1 9 11 zdravotnictví 8 3 11 19 17 společenské jevy 5 2 7 3:43:30 4:00:44 justice 3 2 5 28 % 25 % regionální politika 2 3 5 kriminální činy 1 4 5 Báze: státní správa 1 4 5 69 příspěvků 33 umění, kultura 2 2 4 7:55:08 podniková sféra 1 2 3 48 % média 2 13 aktuální kontextový tematický mezinárodní události 1 1 13 aktuální hospodářská politika 1 12 kontextový Pozn.: relativní hodnoty udávají podíl z počtu příspěvků. 11 tematický kalamity, nehody 11 Celková stopáž pořadu: 15 hodin věda a výzkum 39 minut a 22 vteřin – 69 příspěvků zemědělství 1 1 obrana, armáda 1 1 doprava 1 1 Koronavirová pandemie a její důsledky se významně promítly do obsahu publicistického pořadu Reportéři ČT, když byly námětem 17 reportáží o souhrnné stopáži 4 hodiny a 6 minut. V 11 příspěvcích o krizi bylo hlavní tematickou náplní zdravotnictví, dvakrát regionální politika, jedenkrát pak podniková sféra, státní správa, hospodářská politika a společenské jevy. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 5 TRANSPARENTNOST: Reportéři ČT Míra přesnosti v označování externích zdrojů informací (1. pololetí 2020) Báze: výroky reportérů a reportérek, které odkazovaly na externí zdroje informací 100% 87% 86% 92% 94% 93% 92% 91% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Podobně jako v předchozích letech se autoři reportáží při odkazování na zdroje Meziroční srovnání 1P 2016 90 % informací pohybovali kolem přesné hranice 90 %. Z 909 parafrází a citací externích míry přesnosti 1P 2017 89 % zdrojů použitých v 1. pololetí bylo na 817 z nich odkazováno přesně, na 53 středně v označování 1P 2018 88 % přesně a na 39 nepřesně. externích zdrojů 1P 2019 88 % Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 6 SROZUMITELNOST, SPRÁVNOST: Reportéři ČT Jednotlivé aspekty srozumitelnosti a správnosti (1P 2020) Podíl korektních příspěvků a příspěvků k posouzení (1P 2020) 0% 25% 50% 75% 100% relevance témat, záběrů 2 struktura informací 1 k posouzení s nízkou 19% faktická správnost 2 závažností 81% vyváženost informací k posouzení s vyšší Báze: 69 příspěvků jazyková rovina 1 závažností titulky 7 korektní forma prezentace V 1. pololetí roku 2020 nebyl učiněn žádný nález s vyšší závažností a jako zcela korektní bylo klasifikováno 56 z 69 odvysílaných reportáží. Vyšší počet nedostatků byl zaznamenán v aspektu titulky, které buď absentovaly nebo byly obsahově neúplné či nepřesné. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (rok 2015) 7 SROZUMITELNOST, SPRÁVNOST: Reportéři ČT Nálezy snížené správnosti a srozumitelnosti: seznam reportáží (1. pololetí 2020) Datum Autor Název Relevance záběrů Struktura informací Faktická správnost Vyváženost informací Jazyková rovina Titulky Forma prezentace 20. 1. 2020 Hanuš Hanslík, Ondřej Golis Dálnice, dálnice, dálnice X X 10. 2. 2020 Šárka Kuchtová, Tomáš Vlach Návrat do pekla X X 6. 4. 2020 Hanuš Hanslík, Ondřej Golis, Aneta Snopová Čínská nemoc X X 6. 4. 2020 Lenka Klicperová, Markéta Kutilová Bezbranní X X 20. 4. 2020 Michael Fiala, Ondřej Golis, Karel Vrána Hobby, hobby, doprovody X X 4. 5. 2020 Adéla Paclíková, Ondřej Golis Rychle a draze X X 11. 5. 2020 Klára Filipová, Hanuš Hanslík, Aneta Snopová V čem jsme první X 11. 5. 2020 Lucie Tomanová Bezdomovci v hotelu 25. 5. 2020 Hanuš Hanslík, Aneta Snopová Nevyléčená nemoc 25. 5. 2020 Ondřej Golis, Jana Neumannová Možná přijde i policie 1. 6. 2020 Dalibor Bártek, Adéla Paclíková Stoka v Brně 8. 6. 2020 Adéla Paclíková Pokáraná hejtmanka 22. 6. 2020 Hanuš Hanslík 5G útočí Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (rok 2015) 8 OBJEKTIVITA: Reportéři ČT Podíl hlavních aktérů s uspokojivým prostorem pro přímé vyjádření (1. pololetí 2020) 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Všem hlavním aktérům reportáží byla poskytnuta možnost k vyjádření a obhajobě postojů. Ze 112 případů za 58 subjektů hovořili zástupci, 19 osob a skupin se vyjádřilo přímo, 9 subjektů komentář odmítlo (více na následujícím snímku). Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 9 OBJEKTIVITA: Reportéři ČT Prostor poskytnutý hlavním Převažující hodnocení subjektu Explicitní hodnocení subjektu subjektům (1. pololetí 2020) aktéry reportáže (1. pololetí 2020) reportérem (1. pololetí 2020) zástupce subjektu 58 spíše nesouhlas 52 nestrannost redakce 58 dostatečný 19 spíše souhlas 21 reprodukce vyvážené (pro i vyvážené hodnocení 50 vyjádření subjektu 16 proti) 18 odmítnutí výpovědi 9 třetí subjekty se 17 nevyjadřují negativní postoj, 2 hodnocení není možné získat 8 nelze stanovit, 2 vyjádření neutrální Báze: 112 hlavních subjektů nesledováno 2 grafy mají různá nehodnoceno 2 nesledováno 2 měřítka Aktéři reportáží s bezmála polovinou hlavních subjektů a jejich postoji nesouhlasili. Příznakově hodnotící soudy se vyskytovaly výjimečně, přičemž zazněla slovní spojení „zkostnatělý systém sociálních dávek“ (S prázdnou kapsou) nebo „pochybné firmy“ (Rychle a draze). Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 10 Základní zjištění Reportéři ČT 168 hodin Metodika 11 TEMATICKÁ AGENDA: 168 hodin 168 hodin: nejčastěji prezentované tematické kategorie 168 hodin: nejčastější detailní témata reportáží reportáží (1. pololetí 2020), podíl na stopáži (1. pololetí 2020), stopáž v minutách zdravotnictví 47% epidemie a pandemie 139 stranická oblast 28% informace o politických stranách 97 společenské jevy 25% léky, zdravotnické potřeby 89 24% 78 státní správa ANO (program, lidé, finance) 76 mezinárodní události 13% prezident 12% sociální politika hospodářská politika 11% domácí humanitární pomoc 58 umění, kultura 8% 168 hodin: nejčastější mediální zdravotní stav jednotlivců 57 podniková sféra 8% události (1P 2020), stopáž česko-čínské vztahy 55 8% ministerstva 35 kriminální činy 6% sociální dávky 35 doprava 5% Evropská unie regionální politika 4% v minutách informace o branžích a firmách 33 bezpečnostní politika 4% koronavirus 348 magistráty, obecní úřady 30 prorůstová opatření 29 sport 3% kauza ricin 19 29 zdravotně a mentálně postižení zemědělství 3% socha Koněva v Praze 6 14 historie 3% kauza Skripal 14 nemocnice a zdravotnická zařízení média 3% 25 justice 3% kauza Kuciak 14 kinematografie 24 kalamity, nehody 2% menšiny, lidská práva 2% uprchlíci v Evropě 14 korupce a úplatky 23 školství 1% kauza Brady 12 hospice, domovy důchodců 21 církve, náboženství 1% zásah policie na MPSV 7 mýtné, dálniční známky 21 zábava 1% rasové nepokoje v USA 7 letecká doprava 20 Celková stopáž pořadu: 12 hodin 21 minut a 42 vteřin – 137 příspěvků, z nich 89 posuzováno detailní kvalitativní metodikou Tematická variabilita pořadu 168 hodin čítala 112 různých námětů. Podobně jako v jiných pořadech tvořila s ohledem na aktuální dění nejvyšší podíl na pololetní stopáži relace témata spadající do kategorie zdravotnictví (47 %). O pandemii koronaviru byly odvysílány reportáže v součtu přesahující 5 hodin a 45 minut. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 12 POLITIKA: 168 hodin 168 hodin: intenzita a tón medializace politických stran 168 hodin: intenzita a tón medializace politiků (1. pololetí 2020, počet výpovědí) (1. pololetí 2020, počet výpovědí) Babiš Andrej (ANO) 193 ANO 655 Zeman Miloš 193 84 negativní ČSSD 49 144 Schillerová Alena (ANO) 62 neutrální ODS 45 Kubera Jaroslav (ODS) 54 pozitivní Piráti 41 Pozn.: data v levém grafu Vojtěch Adam (ANO) 51 SPO 38 obsahují pouze výběr Maláčová Jana (ČSSD) 49 SPD 37 nejčastěji zmiňovaných Hamáček Jan (ČSSD) 35 KSČM 34 politiků. Mynář Vratislav (SPO) 32 KDU-ČSL 27 Havlíček Karel (ANO) 29 8 27 4 Jermanová Pokorná J. (ANO) 4 Vystrčil Miloš (ODS) 27 Autoři pozitivních a negativních TOP 09 4 21 výpovědí (podíl z počtu STAN 2 Faltýnek Jaroslav (ANO) 20 výpovědí) 1 Hřib Zdeněk (Piráti) 20 Trikolóra 20 politici 32 % Hnutí PRAHA SOBĚ Kremlík Vladimír (ANO) 17 Vokřál Petr 16 novináři ČT 31 % Zelení 15 Žít Brno Brabec Richard (ANO) 14 jiné osoby 20 % SENÁTOR 21 Toman Miroslav (ČSSD) 14 Zdravá Hostivice vědci, experti, analytici 15 % Novotný Pavel (ODS) Balaštíková Margita (ANO) jiní novináři 32 % Kalousek Miroslav (TOP 09) Relativně nejpříznivěji hodnoceným politikem byl v uplynulém pololetí zesnulý předseda Senátu Jaroslav Kubera. O nátlaku na jeho osobu ze strany čínské ambasády těsně před politikovou smrtí v reportážích Výhrůžka z Číny, Pod čínským tlakem, Hradní ticho a Cesta na Tchaj-wan hovořily Kuberova manželka a dcera. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 13 TRANSPARENTNOST: 168 hodin Transparentnost zdrojů (1. pololetí 2020) 100% 91% 93% 95% 95% 92% 92% 90% 80% 86% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Reportéři a reportérky publicistického pořadu se při práci s externími zdroji Meziroční srovnání 1P 2017 91 % informací pohybovali kolem 90% hranice transparentnosti a navázali tak na míry přesnosti 1P 2018 90 % dlouhodobě platný přesný standard. v označování 1P 2019 92 % externích zdrojů Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 14 SROZUMITELNOST, SPRÁVNOST: 168 hodin Jednotlivé aspekty srozumitelnosti a správnosti (1. pololetí 2020) Podíl korektních příspěvků a příspěvků k posouzení (1. pololetí 2020) 0% 25% 50% 75% 100% relevance záběrů, mluvčích Báze: 89 příspěvků 7% struktura informací faktická správnost 1 k posouzení s 93% nízkou závažností vyváženost informací jazyková rovina k posouzení s vyšší titulky 4 závažností forma prezentace 1 korektní Srozumitelnost a správnost nebyla posuzována u příspěvků z rubriky Malostranské korekce a u závěrečných příspěvků (často pouze několikavteřinových). Detailní aspekty srozumitelnosti a správnosti byly posuzovány v 89 příspěvcích 168 hodin, z nich 83 reportáží (tedy 93 %) bylo posouzeno jako korektní. Nálezy snížené správnosti a srozumitelnosti: seznam reportáží (1. pololetí 2020) Datum Autor Název Relevance záběrů Struktura informací Faktická správnost Vyváženost informací Jazyková rovina Titulky Forma prezentace 19. 1. 2020 Kristina Ciroková Hradní Ni Hao X 23. 2. 2020 Zuzana Černá Výhrůžky z Číny X 8. 3. 2020 Mário Kubaš, Zuzana Tunová Zakázaná hra X 5. 4. 2020 Martin Mikule, Zuzana Tunová Národ sobě X 7. 6. 2020 Zuzana Černá, Jana Gerleová Doba pokoronavirová X 21. 6. 2020 Zuzana Černá, Jana Gerleová Záchrana z protekce X Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 15 OBJEKTIVITA: 168 hodin Podíl hlavních aktérů s uspokojivým prostorem pro přímé vyjádření (1. pololetí 2020) 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Aspekty objektivity (prostor poskytnutý hlavním subjektům, převažující hodnocení subjektu aktéry reportáže a explicitní hodnocení subjektu reportérem) nebyly posuzovány u příspěvků z rubriky Malostranské korekce a u závěrečných příspěvků (často pouze několikavteřinových). Během úvodních šesti měsíců roku 2020 nenastala v reportážích 168 hodin situace, kdy by některému ze 125 hlavních subjektů nebyl poskytnut dostatečný prostor k vyjádření názorů, postojů či obhajobě. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 16 Prostor poskytnutý hlavním OBJEKTIVITA: 168 hodin Explicitní hodnocení subjektu subjektům (1. pololetí 2020) reportérem (1. pololetí 2020) Převažující hodnocení subjektu aktéry reportáže (1. pololetí 2020) dostatečný 55 spíše nesouhlas 63 vyvážené hodnocení 69 zástupce subjektu 39 spíše souhlas 30 nestrannost redakce 46 reprodukce 15 třetí subjekty se 15 nevyjadřují 7 vyjádření subjektu vyvážené (pro i proti) nesledováno 5 odmítnutí výpovědi 11 negativní postoj, 3 není možné získat 3 nesledováno 7 hodnocení vyjádření nehodnoceno 2 nelze stanovit, Báze: 125 hlavních subjektů pozitivní postoj, 2 neutrální 3 grafy mají různá měřítka hodnocení Aspekty objektivity (prostor poskytnutý hlavním subjektům, převažující hodnocení subjektu aktéry reportáže a explicitní hodnocení subjektu reportérem) nebyly posuzovány u příspěvků z rubriky Malostranské korekce a u závěrečných příspěvků (často pouze několikavteřinových). Explicitní soudy zazněly pouze o 4 % hlavních subjektů reportáží. V příspěvku Zlaté české ručičky označila autorka postup vlády při nákupu zdravotnického materiálu za „liknavý“, Martin Mikule nazval uprchlický tábor Moria „evropským peklem“ (My děti z ostrova Lesbos). Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 17 Základní zjištění Reportéři ČT 168 hodin Metodika 18 ZÁKLADNÍ POJMY 1/4 Aktuálnost příspěvku: aspekt aktuálnosti rozděluje Explicitní stanovisko redakce: publicistika poskytuje příspěvky do tří kategorií. Příspěvek aktuální se týká i samotné redakci prostor pro vyjádření vlastního současnosti a bezprostředně reaguje na aktuální událost. stanoviska vůči hlavním subjektům. Jako hodnotící Může se jednat o odhalení kauzy, o okamžitý report stanovisko je chápáno explicitní vyjádření hodnocení z místa postiženého přírodní katastrofou, občanskými (volbou příznakového lexika, jednoznačného odsudku, nepokoji nebo vojenskými zásahy, o postoje politiků nebo naopak sympatií apod.). a veřejnosti k právě projednávaným úpravám legislativy atd. Čas zveřejnění tohoto typu příspěvku je elementárně Forma: stylová forma příspěvku; u publicistiky kódována důležitý i pro jeho relevanci. V příspěvku kontextovém převážně „reportáž“. jde o prezentaci událostí v širším kontextu s jistým časovým odstupem (např. uvedení nových faktů v určité Hlavní téma: téma, kterého se týkala převážná část kauze, seznámení s aspekty konkrétního příspěvku. občanskoprávního sporu, průběh a výsledek vyšetřování určitého kriminálního činu nebo jiného případu Hlavní subjekt: aktér příspěvku, jehož chování nebo porušování zákona). Příspěvek tematický se orientuje na jednání je popisováno, případně hodnoceno ze strany nadčasovější témata zejména společenského života (např. redakce nebo třetích stran. Jako hlavní subjekt může být vztahy veřejnosti k postiženým lidem, stav životního kódováno i téma (např. BSE). prostředí ve městech a na venkově) a nereaguje bezprostředně na aktuální dění. Čas uveřejnění tohoto Hodnocení hl. subjektu třetími stranami: pokud třetí typu příspěvku nehraje nejdůležitější roli pro jeho strany komentují jednání hlavního subjektu, jaké je adekvátní percepci ze strany diváka. převažující stanovisko všech jejich členů? Hodnocení představuje i souhlas nebo odmítnutí. Báze: počet promluv/výpovědí/příspěvků/médií/ sledovaných aspektů, které byly zahrnuty do analýzy. Číslo Kódování, kódovací kniha: standardizovaný postup v bázi se nemusí shodovat se součtem hodnot uvedených získávání informací. Metodika je jednoznačně definovaná v grafu, graf může prezentovat pouze nejvýznamnější tzv. Kódovací knihou. Pro jednotlivé klienty je možné výsledky. vytvářet odlišnou metodiku v závislosti na sledovaných cílech spolupráce. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 19 ZÁKLADNÍ POJMY 2/4 Obsahová analýza: systematické shrnutí obsahu a formy Tematická kategorie: jednotlivé konkrétní tematické zpravodajství a publicistiky pomocí předem definované aspekty jsou slučovány do skupin podle obsahové klasifikace. Příspěvky nejsou interpretovány subjektivně, příbuznosti. Do kategorie společenské jevy tak například ale kódovány kontrolovatelným způsobem dle předem patří jak převody bytů, tak pořádání dětských táborů dané metodiky. nebo portréty zajímavých lidí. Jednotlivým reportážím je vždy přiřazena jedna dominantní tematická kategorie, Prostor pro vyjádření: poskytla redakce hlavnímu o níž příspěvek pojednává. subjektu dostatečný prostor pro vyjádření? Dostatečnost netkví v časové rozloze výpovědí hlavního subjektu, ale Transparentnost: analýza transparentnosti klasifikuje, zda především ve zjištění, zda dostal možnost vyjádřit se ke jsou přesně označeny zdroje, ze kterých byly převzaty všem klíčovým aspektům, v jejichž souvislosti byl informace. V případě že nikoli, důvěryhodnost obsahu zmiňován. příspěvku je nižší. Netransparentnost může být v některých případech způsobena řadou vnějších, Příznakovost: publicistické pořady umožňují širokou okolnostních faktorů (tzv. funkční netransparentnost), její variabilitu ztvárnění příspěvků o konkrétních tématech, závažnost je nižší. V případě, že užití netransparentnosti příznakovost určuje intenzitu využití výrazových není vysvětlitelné (např. subjekt si nepřál být jmenován), prostředků (viz Výrazové prostředky) na ploše příspěvku. nebo se dotýká závažných skutečností (obvinění apod.), Příznakovost je jedním z implicitních prostředků, jak hovoříme o netransparentnosti faktické. Její závažnost je může dát redakce najevo své stanovisko k představeným vysoká. subjektům, popř. tématům. Zvýšená míra příznakovosti signalizuje přítomnost faktorů, které mohou mít vliv na Třetí strany: v příspěvku vystupují především jako diváckou interpretaci. komentátoři a poskytovatelé informací. Relevance: v jakém vztahu jsou jednotlivé třetí strany Výrazové prostředky: takové stylistické prostředky, které k hlavnímu subjektu/tématu příspěvku? Adekvátní volba vedle funkce obsahové nesou i další přidané funkce třetích stran může rozhodovat o úrovni práce redaktora. (estetické, hodnotící). Za výrazové prostředky není považován grafický doprovod usnadňující pochopení (schémata). Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 20 ZÁKLADNÍ POJMY 3/4: transparentnost Klasifikace výroků odkazujících na externí zdroje informací Kategorie Detailní typologie výroků Přesnost v % Příklady 100% Typ 1: jméno + médium přenosu informace + datum zveřejnění + v případě méně známých osobností i Přesné zcela přesné určení citovaného funkce: "Václav Havel prohlásil v nedělním rozhovoru pro Čro 1 Radiožurnál …". Typ 2: jméno + funkce + (více než zdroje 100% kontextová informace: "Jan Mrázek, náměstek ministra vnitra zodpovědný za organizaci zasedání NATO, 90% uvedl, že ..." 75 %) shoda obecného určení zdroje s 90% obrazem konkrétních zdrojů 90% zejména v obrazových příspěvcích zpravodajství, např. výpovědi neoznačených lidí v anketě obecné určení konkrétního citovaného zdroje "Podle Stanislava Grosse byl zásah adekvátní."; "Ekonom Jan Sýkora kritizuje ČNB, že nevyhodnocuje iniciační věty s alespoň dvěma adekvátně hospodářskou situaci …" následnými zdroji "Právníci se domnívají, že harmonizace legislativy bude obtížnější …" … následují výpověď alespoň dvou potvrzená verifikace konkrétních právníků netransparentního výroku Respondent potvrzuje pravdivost tvrzení, které bylo převzato z nedostatečně označeného zdroje. Př.: redaktor: "Prý vám není dobře.", respondent: "Ano, mám horečku." iniciační věty s jedním konkrétním 60% "Podle některých poslanců nepřinese novela nic dobrého." … následuje výpověď jednoho poslance následným zdrojem "Podle odpůrců není možné takto paušalizovat …"; "… ozývají se hlasy napříč politickým spektrem …"; "… jiní Střední sklon ke zobecnění/přehlednosti 50% zase říkají, že cena práce je u nás nízká …"; "… v médiích se objevila informace …"; "… podle průzkumů veřejného mínění …" (30 % - 75 %) označení specializované skupiny autorů, ale žádný konkrétní představitel. "Podle právníků …"; "Ekonomové specializovaná skupina autorů 50% se na počínání ČNB dívají s rozpaky."; "Mediální odborníci říkají, že …" neurčený zdroj konkrétní výpovědi 50% "Ráno jsem v novinách viděl fotografii …"; "Mám takový materiál a v něm se píše, že …" Nepřesné nespecifikovaný zdroj informací 0% "prý", "údajně", "proslýchá se", "prosakují informace", "v kuloárech se šušká", "mluví se o tom", "občas bývá slyšet" (méně než nepotvrzená verifikace 0% Respondent odmítá pravdivost tvrzení, které bylo převzato z neoznačeného zdroje. Př.: redaktor: "Prý si 30 %) netransparentního výroku necháváte říkat guru.", respondent: "To jste slyšel kde? O ničem takovém nevím." Neklasifikováno utajený zdroj informací neklasifikováno "Zdroj, který si nepřál být jmenován…"; "z dobře informovaných zdrojů, jejichž výpovědi má ČT k dispozici…" Poznámka: přesnost v procentech je pouze pomocnou statistickou veličinou, sloužící k základnímu (dlouhodobému) srovnání pořadů a redaktorů. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 21 ZÁKLADNÍ POJMY 4/4: srozumitelnost, správnost Strukturovaná analýza srozumitelnosti Každá publicistická reportáž ČT je analyzována detailně na základě těchto aspektů: Metodická poznámka: od 1. 1. 2015 je experimentálně posuzována závažnost jednotlivých nálezů rozdělená na „nálezy k posouzení s nízkou závažností“ a „nálezy k posouzení s vyšší závažností“. Toto rozlišení souvisí s mírou formálnosti nálezu v případě nálezů s nízkou závažností (např. gramaticky chybné titulky, nepřesně načasovaný synchron obrazu a zvuku) a na druhé straně s možným zvýhodněním nebo znevýhodněním některého ze subjektů vinou nepřesnosti v případě nálezů s vyšší závažností. Analýza publicistických pořadů České televize „Reportéři ČT“ a „168 hodin“ (1. pololetí 2020) 22 Guidelines Media Tenor Media Tenor: „Kde jiní pracují s pocity, my dodáváme čísla.“ Naše vybraná partnerství Podporujeme studenty Unikátní řešení v media intelligence: analýza médií připravovaná týmem zkušených analytiků a expertů Odborný partner řady korporátních, veřejných, neziskových a mediálních organizací Více než 20 let zkušeností s mezinárodním přesahem Leader v oblasti vývoje metodologií výzkumu obsahu Úcta k demokratickým hodnotám, systematická podpora akademikům Aktuální studie jsou dostupné na webových stránkách Media Tenoru Průběžné aktuality zveřejňujeme na Facebooku. Střípky z médií Experti Media Tenoru komentují mediální jevy Analýza: Lewická profesionálním výkonem korigovala neukázněného Glińského © 2014 Media Tenor Pořádáme oborové akce Analýza zpravodajství českých televizí (duben 2014) 23 23 Guidelines © 2014 Media Tenor V červenci 2020 zpracoval Media Tenor, spol. s r.o. Analytici projektu: Mgr. Věra Bartalosová, Mgr. Štěpán Sedláček vera.bartalosova@mediatenor.cz http://www.mediatenor.cz tel. +420 608 756 861 Stodolní 9 702 00 Ostrava Česká republika Tento dokument obsahuje všechna podstatná zjištění výzkumu. Pokud však některou informaci postrádáte, připravíme Vám ji na požádání. Budeme rádi za jakékoliv další náměty. Analýza zpravodajství českých televizí (duben 2014) 24 24